De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 11-04-2005, 23:21
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Gent
Posts: 660
Voorbeschouwing Belgium Racing/Belcar-1000km van Spa

Belgium Racing ambieert podium GTB

Na een voortreffelijke chronosessie van het duo Derdaele/Empsen tijdens het Belcar New Race Festival in Zolder en een prachtige strijd van Johan Empsen in de Ultima voor een plaats op het ereschavot, eindigde de race voor Belgium Racing toch nog in mineur na een breuk aan het schakelmechanisme. Een kleine onooglijke breuk maar levensnoodzakelijk voor de bolide om de race verder te zetten.

Maar de toon is gezet en de rondetijden bewijzen dat Belgium Racing afgelopen winter niet stilzat en de Ultima sterk evolueerde. De wisselwerking tussen Empsen en Verhoeven zorgt ervoor dat komend weekend Stefan Verhoeven zal plaatsnemen naast Patrick Derdaele in de prachtige Engelse bolide. De tweede manche van de Mediagroup Van Dyck Belcar wordt komend weekend verreden in Francorchamps en werd door de organisatoren voorlopig éénmalig in een nieuwe format gegoten. Nl. Twee wedstrijden over telkens 60 minuten wedstrijd op zaterdag en zondag met een verplichte pilotenwissel.

Stefan Verhoeven: “Ik heb Johan Empsen zien rijden tijdens het New Race Festival in Zolder en ben zeker dat een podiumplaats binnen bereik lag. Zelf heb ik amper de Ultima in Zolder kunnen testen na de evoluties van afgelopen winter. Maar ik kan je verzekeren dat het verschil merkelijk voelbaar is. De wagen is volwassener geworden en laat zich makkelijker besturen. Het is nu afwachten hoe de Ultima zal reageren in Francorchamps. De Ardeense omloop ligt me héél goed en vorig seizoen lukten we met de Ultima reeds goede chrono’s. De herwerkte aërodynamica en de andere verhoudingen van de versnellingsbak doen het beste vermoeden. Maar we hebben met de huidige evoluties nog niet getraind in Francorchamps en de krappe timing geeft niet veel tijd om tijdens de vrije training één en ander uit te proberen. Maar Francor-champs is een geknipt circuit voor de Ultima die het tekort aan vermogen tegenover de Porsches kan compenseren door zijn uitstekende luchtweerstand. Vooral de bochtensnelheid in de rappe situaties zoals Blanchimont, Raidillon en de dubbele linkse moet in theorie hoger liggen dan vorig jaar. Neem daarbij nog de andere verhoudingen die vooral in de Source en de Busstop hun nut moeten bewijzen. Ik hoop op een winst van een tweetal seconden tegenover vorig seizoen. En ondanks de moordende concurrentie dit seizoen in GTB is een plaats bij de top5 een must, terwijl een podiumplaats tot de mogelijkheden moet horen. Wat de splitsing van de wedstrijd betreft in twee manches van elk één uur denk ik dat we vooral tijdens de pilotenwissels geen tijd mogen verliezen”.

Ook Patric Derdaele deelt deze visie van Verhoeven betreffende de strategie tijdens de pilotenwissels.

Patric Derdaele: “Met twee wedstrijden over 60 minuten zal er héél snel gereden worden met de nodige stress tot gevolg, waarin ieder klein foutje zwaar zal worden afgestraft. De pilotenwissels worden telkens het sleutelmoment van de wedstrijd en daar moeten we ons nu extra op concentreren om die zo snel mogelijk door te voeren. Er zijn wel een paar feiten die ik ten zeerste betreur. Enerzijds is er maar 30 minuten voorzien tijdens de vrije trainingen en anderzijds is er de timing op zondag waarbij de wedstrijd véél te vroeg wordt verreden. Naar onze sponsors toe is het bijna onmogelijk om reeds voor 9 uur s’morgens aanwezig te zijn. Daarom wil ik hier nog eens onderstrepen dat de wedstrijd op zaterdag doorgaat van 13u40 tot 14u40 en op zondag van 9u15 tot 10u15. Naar onze sponsors en supporters toe wil ik ook meedelen dat deze ongelukkige timing hoogst uitzonderlijk is voor de Mediagroup Van Dyck Belcar. Op sportief vlak zitten we naar mijn mening goed. We bewezen in Zolder waar we toe in staat zijn, maar moesten de handdoek werpen met een kleine onooglijke breuk. We kregen nog niet de kans om de wagen in zijn huidige configuratie te testen op Francorchamps. Het seizoen is tegenover vorige jaren vroeger gestart en dat laat zich voelen. En met maar 30 minuten vrije training voor de boeg is het nog een beetje koffiedik kijken en te vroeg om reeds een voorspelling te doen. Maar als de zaken lopen zoals in Zolder kunnen we, indien gevrijwaard van problemen, aanspraak maken op een podiumplaats in GTB”.

De BMW E36 M3 van Broodcooren/De Coster is goed aan het seizoen begonnen met een tweede plaats in de Klasse TB en een vierde plaats algemeen in Divisie Toerisme. Het onafscheidelijke duo was achteraf duidelijk tevreden. Al voldoet de wagen nog niet volledig aan de wensen van Peter Theuws.

Peter Theuws: “In het vooronder van de BMW steekt nog steeds een 3.000 cc-motor, niettegenstaande we in de Klasse TB tot 3.200 cc mogen gaan. Ik ga dan ook een andere motor laten bouwen. Dit moet het vermogen van 360 pk verhogen naar 380 pk en het koppel van 335 Nm op 360 Nm brengen. Ook heeft de wagen momenteel teveel grip op de achterwielen. Dit moeten we oplossen door de veren te verzwaren en de schokdempers iets harder te zetten. Ook het camber moet worden verminderd. Dit zal de baanligging van de wagen ten goede komen en de chrono’s verscherpen”.

Zoals te zien op de timing zijn er naast de beide manches voor de Mediagroup Van Dyck Belcar op zaterdag en zondag nog wedstrijden voor de F.Renault 2000, de Britse F3 en als klap op de vuurpijl de eerste manche voor de Le Mans Endurance Series (LMES) die een wedstrijd betwisten over 1000 km.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.