De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 10-03-2008, 21:03
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Dodge Charger - Cars - The King - Revell - 1/24

Een jaartje na het succes van "Luigi" wordt het tijd voor een opvolger in deze reeks. Aangezien "Cars" een (animatie)film is, mag ik dus eigenlijk pas beginnen als het busje van The A-team af is. Toch kriebelt het telkenmale de zoon met zijn Cars aan het spelen is. Vandaag kwam hij me vragen wanneer ik aan the King zou beginnen en lap, ik had het zitten...

Even wat officiële informatie:

Quote:
Actor: Richard Petty
Vehicle: 1970 Plymouth Superbird

Built to persuade superstar driver Richard Petty to use a Plymouth to race in NASCAR events, the Superbird was designed by modifying the Plymouth Belvedere in 1970 so that Petty could compete against the Dodge Daytona. Outfitted with a hood and fender from a 1970 Dodge Coronet, it was designed with a lowered nose cone and tall rear fin to make it even more aerodynamic.

The car did well enough in NASCAR racing that year, winning eight races, but it never became a big seller. In an example of nostalgic casting, Cars lured 68-year-old Richard Petty to its movie to provide the voice for The King. The King, Strip Weathers, is a legend around Radiator Springs as the winner of more Piston Cup races than any car in history. The King plans to retire at the end of the current racing season, and to turn over the coveted sponsorship of his car by Dinoco. Among those who want a shot at The King's crown, of course, is Lightning McQueen.
Op de modelbouwbeurs had ik me al een passende doos aangeschaft, nl de '69 Dodge Charger Daytona van Revell. Deze lijkt sterk op de wagen waarop The King gebaseerd is: de '70 Plymouth Superbird. Beide dozen zijn dus eigenlijk geschikt. En via de boxart kon ik afleiden dat er weinig verschil op zit...





Als je eens goed gaat vergelijken met de animatiewagen "The King" dan bemerk je best wel veel verschillen. Ik som er eens enkele op, maar ik weet zeker dat ik er nog een paar ga vergeten.



- De spoiler is groter in Cars
- De neus (mond) verschilt want geen lichten en dergelijke
- Geen interieur en geen motor (ook handig, maar hier twijfel ik nog want Luigi kreeg ook zijn motor...)
- Luchtinlaten schuin boven de achterwielen
- De achterlichten / achterzijde verschilt sterk

Er zit dus nogal wat putty- en plamuurwerk in... Maar ik zie het helemaal zitten. Alleen twijfel ik dus of ik de '70 Plymouth aankoop of me hou aan de '69 Charger... Waarschijnlijk het laatste want ook van die wagen uit kun je The King opbouwen...

Alle commentaar, tips, vragen zijn welkom !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #2  
Old 10-03-2008, 22:14
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Weer zo een leuk project om te gaan volgen.
Veel succes.
Grts Vinnie.
Reply With Quote
  #3  
Old 10-03-2008, 23:18
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Ben eens benieuwd hoe je deze gaat aanpakken. Hopelijk lukt het spuitwerk van de eerste keer en blijf je gespaard van andere Murphy toestanden. Good Luck
Reply With Quote
  #4  
Old 10-03-2008, 23:57
guntha's Avatar
guntha guntha is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2007
Location: donk(herk-de-stad)
Posts: 805
Leuk project, ga dit zeker volgen
__________________
giallocorse= www.grabx-art.be/giallocorse
FBR vzw=www.grabx-art.be/fbr
Reply With Quote
  #5  
Old 16-03-2008, 20:42
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Om toch maar niet te rap van start te gaan, heb ik me deze namiddag eens voor de DVD gezet, samen met het model (deels in elkaar gezet) en het speelgoedautootje... Hieronder heb ik aangeduid wat de grootste schuur- en plamuurwerken zullen zijn. Opmerkingen of tips en dergelijke hierover zijn steeds welkom.

Aangezien Luigi zijn motortje heeft, ga ik ook The King zijn motor geven. Zo is er toch meer werk dat enkel body, chassis en decals. Het interieur valt volledig weg aangezien de ramen weer ondoorzichtbaar zullen zijn...

Een overzicht van de werken die komen gaan:











En dan in schrijftaal:

1/ De animatiewagen is eigenlijk een stuk korter. De neus is van het 1/24-model een stuk langer in verhouding... Aangezien Luigi niet verkort werd, ga ik dat hier nu ook niet doen.

2/ Deze luchtgaten moeten verwijderd worden: wegschuren dus.

3/ Zelfde als bij nummer 1. Ook dit stuk is in de animatiefilm korter.

4/ Dit achterdeel moet verbreed worden. Daarna moet er nog een dubbele luchthapper op. Dit is verschillend met de Plymouth maar door de verbreding had ik dat toch moeten hermaken.

5/ De spoiler moet minstens met de helft verlengd worden. Rechts van de spoiler zit een brandstofgat die ook dichtgestopt moet worden.

6/ Hier komen twee "verstevigingsbalkjes" die niet in de kit zitten: styreen zal de oplossing zijn.

7/ De achterlichten zijn dunner, kleiner en het hele deel ziet er anders uit. Hier ga ik veel zorg moeten insteken om het de doen gelijken. Ook de bumper zelf is anders aan de zijkanten ronder. Veel werk hier dus.

8/ De indrukken op de motorkap moeten opgevuld worden. Ernaast zaten twee sluiters maar die zijn al weggesneden en -geschuurd.

9/ De neus moet vlak gemaakt worden. Nu zit er een boord op en die moet dus weg.

10/ Waar de mond moet komen, zit nu een luchthapper en extra lichten. Dit zal dus aangepast moeten.

Voila, dit is het voor nu. Hopelijk heb ik niet teveel over het hoofd gezien. Voor het primeren ga ik natuurlijk nog eens een grote inspectie doen, maar daar hoor je nog van. De vakantie nadert en dan zal ik echt in gang schieten.
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #6  
Old 24-03-2008, 18:13
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Ook hier hebben we al wat tijd in gestopt. Twee uur om precies te zijn. Das de tijd om een nieuwe spoiler te scratchen. Hij moest 1/3 verhogen, wat smaller worden, ... Het leek me dus beter om een nieuwe te maken dan de andere aan te passen. Ik vind hem al goed, maar ik moet de afwerking nog doen met putty. Bij het passen en plaatsen merkte ik trouwens nog een plaats die aangepast moet worden: de vuldop voor de benzine. De Cars drinken immers via hun "mond"...



In de animatieserie ziet de spoiler er nog wat afgeronder uit. Ik kijk wel na of ik dat kan evenaren...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #7  
Old 24-03-2008, 19:51
gofastfreddy's Avatar
gofastfreddy gofastfreddy is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: oostnieuwkerke
Posts: 466
loeten , mijn schoonbroer , zal binnenkort aan ramone beginnen , je had er in jabbeke mee gesproken alsook in bissegem
Reply With Quote
  #8  
Old 24-03-2008, 20:02
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Zie maar dat ge geen stoflongen krijgt na 2 weken vakantie/schuren/plamuren

Ik ben benieuwd naar wat ge hier weer uit uw mouw gaat schudden.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #9  
Old 24-03-2008, 20:25
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by gofastfreddy View Post
loeten , mijn schoonbroer , zal binnenkort aan ramone beginnen , je had er in jabbeke mee gesproken alsook in bissegem
Ik hoop dat we hem hier mogen bewonderen !! Ik heb nogal ervaring met die Cars en heel wat referentie. Dus hopelijk komt hij posten he !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #10  
Old 24-03-2008, 20:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
1/ De animatiewagen is eigenlijk een stuk korter. De neus is van het 1/24-model een stuk langer in verhouding... Aangezien Luigi niet verkort werd, ga ik dat hier nu ook niet doen.
Dat is een rare redenering hoor. Ik zou juist zeggen: aangezien de ombouw bij Luigi goed gegaan is, leggen we de lat nu wat hoger. Laat je niet kennen eh Loeten!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 24-03-2008, 20:43
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Dat is een rare redenering hoor. Ik zou juist zeggen: aangezien de ombouw bij Luigi goed gegaan is, leggen we de lat nu wat hoger. Laat je niet kennen eh Loeten!
Ja die wagen moet op minstens drie, waarschijnlijk zelfs vier plaatsen ingekort worden, telkens ongeveer een halve centimeter. En dit is steeds net voor en net na de wielkassen. Neen, dat zie ik echt niet zitten. Ten eerste heb je amper plaatsen waar je het deftig kan doen (langs lijnen of zo) en ten tweede zal de stevigheid waarschijnlijk helemaal verdwenen zijn.

Alle Cars zijn ingekort, dus als ik mijn logische redenering doortrek, dan doe ik dat bij geen enkel

Ik zag al enkele andere 1/24 Cars (vooral Luigi) en daar waren ze ook nooit ingekort. Neej, das nog geen spek voor mijn bek voorlopig...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #12  
Old 24-03-2008, 22:30
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Deze avond gevuld met het opbouwen van het mondje. In vergelijking met Luigi is dit hier veeeeeel eevoudiger. Strip Weathers (ja zo heet the King eigenlijk) heeft een veel dunnere mond, lacht ook niet zo hartelijk als Luigi, kortom is veel strenger kwa uitzicht en veel professioneler en koeler... Dat maakt het dus net wat makkelijker. Plus het voordeel dat ik het milliputten al wat onder de knie heb.

Naast het boetseren van dat mondje heb ik ook met putty enkele zaken aangepast: alle spleetjes en kiertjes bij de indrukwekkende spoiler toegestopt, de lichten weggewerkt, de koelopeningen dichtgemaakt, ... Hiervan heb ik wel geen overzichtsfoto omdat het eerst moet uitharden. Na het schuren plaats ik dan wat plaatjes.

Hieronder enkele foto's van dat mondje, zeg maar mond. Het moet nog uitharden en vooral goed geschuurd worden. Iets wat ik onthouden heb van bij Luigi: goed schuren en nadien met putty helemaal glad maken. Uit ieder model leer je iets he... Als het weer mee zit, maak ik morgen wat buitenfoto's want nu is dat mondje toch niet zo super op foto... De macrostand vergroot ook wat details die je eigenlijk niet ziet, maar waar ik nog wel wat werk ga aan hebben als het uitgehard is.

Vragen en opmerkingen steeds welkom...













Grtzzz
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #13  
Old 24-03-2008, 23:34
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Schitterend Loeten is weer goed bezig trouwens het mondje heb je al goed geboetseerd.
Keep On Going Mate.
Reply With Quote
  #14  
Old 25-03-2008, 17:49
gofastfreddy's Avatar
gofastfreddy gofastfreddy is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: oostnieuwkerke
Posts: 466
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Ik hoop dat we hem hier mogen bewonderen !! Ik heb nogal ervaring met die Cars en heel wat referentie. Dus hopelijk komt hij posten he !!
zal moeilijk zijn , heeft geen internet
Reply With Quote
  #15  
Old 27-03-2008, 22:19
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
We gaan weer verder met deze leukerd. Vandaag de correcte verf gevonden: TS-23 Light Blue van Tamiya.

Maar voor we met het spuiten kunnen beginnen, moeten we verder boetseren natuurlijk. Er zit serieus wat werk in het schuren. En als je dan alles glad hebt, blijkt dat er nog putjes inzitten, dus weer een laag putty erop. Nu ja, aangezien ik geen interieurwerken heb, kan ik daar mijn tijd in stoppen he. Dit keer moet ie perfect zijn, nog beter dan Luigi dus.

Tijdens de werken heb ik bovendien ook nog enkele verschillen ontdekt die aangepast zullen moeten worden. Zo zit er boven de wielkasten telkens een boordje die eraf moet. De fenders voorop moeten afgevlakt worden. En onderaan de wagen blijken de uitlaten (ja twee dus) op een andere plaats uit te komen...

Maar eerst de werken van vandaag:

- Schuren en schuren op de puttyplekken
- Afschuren van de boordjes
- Nieuwe putyylaag aanbrengen
- Plannen maken van hoe we de uitbreiding gaan doen: eerst styreenplaatjes aanbrengen denk ik...









Je ziet daar is nog werk aan he...

Ook de motor heb ik aangepakt. Niet te geloven maar die blijkt dus oranje te zijn. Het is eens wat anders...

Referentie:



Mijn werk onder het controlerend oog van de mini King...









Deze wagen is dus een eerbetoon aan de wagen van Nascarlegende Richard Petty die ooit met een gelijkaardige wagen reed. Hieronder een foto tijdens een race van hem...

__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.