View Full Version : Historic te koop
Jawaddeman
24-03-2005, 20:57
zou deze prachtige wagen de startgrid verlaten???
http://www.racecarsdirect.com/cars/details.asp?id=19290&cat=0
FormulaV-JH495
24-03-2005, 21:50
ja ...
Aanhangwagen en ingerichte bestelwagen Opel movano 2.8 tdi 2002 zijn ook te koop ...
alles in uitstekende staat ...
Spijtig, echt een tof machien.
http://jvc.pingus.be/fotos/TCup_05_03_20/Album1/photos/PICT1034_PSs.jpg
Jochen
Selespeed
25-03-2005, 17:09
Ja, is een echt pareltje.
Wat soort auto is dit eigenlijk? Ik veronderstel niet dat het een echte Porsche is maar een kit car.
Welke kit car dan? En welke motor? En op basis van welke auto gebouwd?
De wagen staat te koop als GP Spyder.
Dit betekent dat het een Kit car is, gemaakt door het Engelse GP Technical.
De website van GP Technical is reeds enkele maanden niet meer bereikbaar.
Als ik het me goed herinner, zijn deze Spyders gebaseerd op een verkort Kever chassis.
Als motor wordt ook een Kevermotor gebruikt, maar een Porsche 2.0 uit bijvoorbeeld een 914/4 behoort tot de mogelijkheden.
De echte gefortuneerden kunnen er natuurlijk ook een zogenaamde four-cam (type 547) insteken.
Tijdens zijn geschiedenis (jaren '50 tot 1964) kreeg de Spyder al eens een andere naam.
Spyder, RS, RSK, 718, RS60 en RS61 zijn de bekendste.
De Spyder maakte vooral furore in races zoals Mille Miglia, Carrera Panamericana, Targa Florio, maar trad ook op in Le Mans en op andere circuits, tot zelfs Formule 2.
Bekendste piloten op de Spyder waren ondermeer Jurgen Barth, Jean Behra, Hans Hermann en Carel Godin de Beaufort.
Apal maakte in de jaren '70-'80 ook een Replica van deze auto . Ze maakten vooral buggy's met kever componenten . Is James Dean trouwens niet in zo'n Porsche verongelukt ?
http://www.porsche.moonfruit.com/
James Dean stierf in een Porsche 356 Speedster...
Nee, in een grijze 550 met nummer 130.
http://www.gullwingz.com/diecast/image/CMC550SR.jpg
Hij heeft wel drie wedstrijden gereden in een witte 356 speedster. De tweede keer werd hij tweede, bij de derde was het sprookje gedaan toen de motor het begaf. Toen bestelde hij een 550 en hij verongelukte toen hij hem onderweg naar een wedstrijd aan het inrijden was.
Selespeed
26-03-2005, 20:47
Nu leer ik ook nog wat bij. Heb ook altijd gedacht dat het in een 356 was dat James Dean verongelukte.
Zo leert nen mens alle dagen bij hé :)
Originally posted by Selespeed
Nu leer ik ook nog wat bij. Heb ook altijd gedacht dat het in een 356 was dat James Dean verongelukte.
Zo leert nen mens alle dagen bij hé :)
Het is nochtans erg bekend. :)
Eigenlijk was het een stom ongeval. Uit de tegenovergestelde richting kwam er een Ford aan, die linksaf wou slaan en daarvoor de rijstrook van de Porsche moest kruisen. De Ford zat echt al veel te vroeg links en dus wou Dean er aan de anderen kant langs (zichzelf afvragen: "zou hij ons zien?"), de Ford was toen aan het remmen. Maar opeens gaf de man gas, stuurde naar rechts en de Porsche knalde er frontaal op. De man zei dat hij verblind was door de zon. Iemand die nadien het traject afgelegd heeft bevestigde dat ook.
Hier nog wat over de 550, die blijkbaar niet veel plezier bezorgde aan iedereen die er mee te maken kreeg.
www.canadiandriver.com/articles/ly/dean.htm
FormulaV-JH495
26-03-2005, 21:58
Originally posted by Pat
Bekendste piloten op de Spyder waren ondermeer Jurgen Barth, Jean Behra, Hans Hermann en Carel Godin de Beaufort.
en een Belg ... Daniel Goethals ... reed zelfs met de 718 Middenzitter ... als enige samen met Jean Behra.
FormulaV-JH495
26-03-2005, 22:02
GP Spyder + aanhangwagen + volledig ingerichte bestelwagen Opel movano 2.8 tdi 2002 ==> €30000 ...
en als je de bestelwagen achteraf verkoopt voor zijn waarde €15000 dan heb je een een ferme en zéér zeldzame wagen ...
vandaag tijdens de Race eindigde Corry D'hooghe 5e algemeen en reed hij de 3e snelste tijd ... 1'54"057 ...
Nog een klein weetje over het ongeval van James Dean ...
Dean was dus op weg naar een wedstrijd toen hij verongelukte.
Hij werd gevolgd door zijn mechanieker ... een zekere Dan Gurney.
Dan Gurney zou later een niet onaardige carriere opbouwen:
4 F1 GP's (Frankrijk '62 en '64, Mexico '64, Spa '67)
5 NASCAR races
7 Indy races
2 24 HRS Sebring
2 24 HRS Le Mans
1000 km Nurburgring
Targa Florio
Tourist Trophy
de 1ste Cannonball
Alles samen goed voor 303 starts, 48 overwinningen, 37 pole's, 23 tweede plaatsen en 18 derde plaatsen.
Hij pakte voor Porsche, Brabham, en Eagle de eerste GP overwinning.
Hij was de eerste (van slechts twee) die overwinningen boekte in de vier grote kampioenschappen, F1 - Indy - Sports en NASCAR.
En de laatste die hij tegenkwam onderweg naar Salinas was Lance Reventlow, multimiljonair en bouwer van de Scarab. Dat was aan een tankstation, Reventlow was een plezierritje aan het maken met zijn 300SL.
Had Dean eigenlijk geen MG besteld ipv. een Porsche? Maar hij vond de leveringstermijn wat lang en toen viel zijn oog op de 550 van Von Neumann. Toen hij flink wat geld verdiende met acteren, trakteerde hij zich op een Porsche.
Wat een mens al niet opsteekt van die Vaillant dossiers. :)
Bart.Vandecavey
27-03-2005, 22:24
Ik heb hem hier net zien passeren op een aanhangwagen! :o
Selespeed
28-03-2005, 13:40
Was gisteren met enkele vrienden ophet NRF en we waren uitzonderlijk gecharmeerd door de remonte van de Spyder. Echt schitterend gereden!
Die wagen heeft echt wat in zijn mars!
Schitterende wedstrijd trouwens (voor mij persoonlijk) een van de betere van het weekend.
speedkicks
30-03-2005, 12:25
Heeft Corry al een andere wagen op het oog?
Kan me niet voorstellen dat hij het racen zou opgeven.
Dat bleek laatst nog uit het gesprek dat hij met mijn vader gehad heeft.
FormulaV-JH495
30-03-2005, 18:28
Corry is al da gedoe van de laatste 3 jaar beu ...
Hij heeft voor het begin van dit seizoen al een brief gekregen dat hij volgend jaar niet meer mag meedoen ... als hij met een 16-klepper blijft rijden ... maar ze veranderen al 3 jaar na elkaar het technisch reglement ... en die wordt veranderd in het voordeel van, laat me het zo zeggen, de Bravo-bende ... dit is mijn gedacht hierover ...
Maar Corry zal blijven rijden .. maar tzal waarschijnlijk enkel nog vrij-rijden zijn ... met een monopost ...
Hij reed vroeger bij de VAS (in de goeie oude tijd) met een monopost en ik denk dat daar zijn hart nog altijd ligt ...
Maar stiekem hoop ik toch nog dat ze de Spyder voor volgend jaar terug in dit formaat laten rijden ... tis uiteindelijk één van de knapste wagens opt circuit en om eerlijk te zijn zie je zo'n model niet elke dag. (en kan ik met de kleine gasten op mijn schoot nog eens een paar keer op en af rijden)
Selespeed
31-03-2005, 08:21
Welke motor ligt er eigenlijk in?
Zou spijtig zijn dat de wagen verdwijnt, zullen dit jaar dan maar dubbel zo hard profiteren van het zien van de wagen.
FormulaV-JH495
31-03-2005, 11:59
een 2-liter ... :)
Selespeed
31-03-2005, 13:10
Originally posted by FormulaV-JH495
een 2-liter ... :)
Een 2-liter ....
Welk merk? VW?
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.