PDA

View Full Version : Standing start


Jo Smets
19-04-2005, 13:13
Besten,

een vraagje aan de ervaren rijders,

kan er iemand enkele tips geven in het verband met mijn allereerste wedstrijd (Historic ZSC) en dan natuurlijk ook mijn eerste start. De wedstrijd op zich lijkt me niet zo een probleem, de start echter wel.

Alle tips en eventuele ervaringen zijn welkom.

Race-groeten,
Jo Smets
(Fel groene Mini)

Snellen Eddy
19-04-2005, 14:16
Eigenlijk vrij simpel.
Je draait de snelste chrono, de staat op de pole.
Je start, je kijkt in je spiegel en je ziet de anderen ver achter je.

Start je achteraan dan ga je gewoon zoals Bouvy over het gras aan de linkse kant, gaat zo lang mogelijk door en pikt ergens halfweg de groep in. De volgende ronde doe je hetzelfde.

Succes

Guido
19-04-2005, 19:55
Eigenlijk vrij simpel.
Je draait de snelste chrono, de staat op de pole.
Je start, je kijkt in je spiegel en je ziet de anderen ver achter je.

Start je achteraan dan ga je gewoon zoals Bouvy over het gras aan de linkse kant, gaat zo lang mogelijk door en pikt ergens halfweg de groep in. De volgende ronde doe je hetzelfde.

Succes

Nog zo één en het bliksemt... :rolleyes:

Komt er een beginnend racer vragen om enkele tips, krijg je zoiets. Snellen Eddy duidelijk alleen maar snel van woord en aan de toog op TV. :crazy:

Sorry Jo, ben zelf geen piloot, anders had ik je wel wat nuttigere info gegeven. ;)

Mark
19-04-2005, 20:19
De wedstrijd op zich lijkt me niet zo een probleem, de start echter wel.


Waarschijnlijk zal je met die Mini ergens laag in de twee minuten rijden, dat is dus midden in het veld. Mocht je schrik hebben om voor de eerste keer midden in het veld te starten kun je altijd een verzoek indienen bij de wedstrijdleiding om achteraan te mogen starten.

Zal Kermit de kikker in de gaten houden ;)

Maarten
19-04-2005, 20:34
ik zal je een beetje zeggen hoe ik het doe ...

ik begrijp dat het om een stilstaande start staat
het principe is éénvoudig: als je ziet dat het licht op rood staat, je krijgt het bord 5seconden, dan hou je je voet op het gas rond de 4000 a 5000 toeren, allee toch bij de fun cup waarmee ik tot 6200 max toeren trek. Alleszins een hoger toerental dan wanneer je normaal vertrekt. Je houdt je ontkoppelingspedaal met je tip (veel gevoel) tot net voor het punt dat je vertrekt (bij het zoeken kan je een beetje verschuiven maar dat is normaal geen probleem), bij groen los je met gevoel zodat je niet té veel spint., maar wel met voldoende hevigheid. (moeilijk om neer te schrijven hoe ik het doe blijkbaar :confused: ) Omdat je in je mini ook niet overdreven veel pk's hebt moet het zo wel lukken zonder al te veel te spinnen.

Belangrijk is om niet ingesloten te geraken na de formatie/opwarmingsronde. Hiermee bedoel ik ingesloten zodat je het licht nog kan zien. Niks is zo moeilijk als een blinde start. Je moet proberen om je pas op de juiste startplaats te plaatsen wanneer je voorligger al stilstaat! Zo kan je evt wat naar links of rechts uitwijken zodat je het startlicht nog ziet staan. Heel belangrijk.

Evt de wagen een beetje richting links of rechts draaien op je startplaats om te kunnen reageren wanneer je wegschiet en je voorligger blijft staan. Zie wel dat je wielen rechtstaan wanneer je je een beetje schuin in je startpositie zet.

Ik denk dat je aldoende veel meer zal leren dan door wat ik hier zeg. Gewoon ervoor zorgen dat je het licht kan zien en niet ingesloten wordt door een 'hogere' auto voor of schuin voor je. En dan, als het licht uitschiet, alles kapot, unleash hell and pedal to the metal ;)

veel succes jo

maarten

(ps: pas op met je cardans als dat een zwak punt van de auto is, dan mag je niet té hevig lossen)

serge
19-04-2005, 21:00
Hey Jo,
Ik heb goed 2 seizoenen SC achter de rug en heb dus een aantal van die starts gedaan.
Als er iets is dat ik mis in de TC, dan zijn het de staande starts... Dat is altijd al een adrenaline moment op zich.
Voor de startprocedure op zich kan ik mij goed aansluiten bij Maarten. Het enige wat ik er nog zou aan toevoegen is hetvolgende. Probeer bij je eerste start geen "Schumacher" na te doen. Ik bedoel daarmee, probeer zeker de eerste meters op je lijn te blijven. Als je al meerdere van die starts achter de rug hebt, dan kan je een start strategie beginnen maken, bijv. direct de middenlijn kiezen, enz. Probleem is dat het in de start zeer snel kan gaan en dat je eigenlijk 4 ogen nodig hebt, want de wagens zitten letterlijk overal rond jou. Een klein tikje krijgen is snel gebeurt, en rond gaan in het pak is echt wel het laatste wat je wil! Verder zijn de 2 eerste bochten ook nog riskant. Eens daarvoorbij rekt alles al wat uit en kan je meer je eigen lijn beginnen rijden.
Voor de rest, concentreren op het rode ligt, gas erop houden en vanaf groen "alles geven". Enkel nog opletten dat de auto voor je ook weg is. Indien niet, dan is dat niet zo goed voor je hartslag :D

Veel succes ermee!

Greetz

pascual
19-04-2005, 21:04
Het verhaal van Maarten is juist, maar het toerental moet je zelf even uitproberen en steek op 100tr/min.!!vb. thuis; het is de bedoeling dat je de koppeling plots laat schieten en dan mag je juist geen wielspin hebben, maar hou er rekening mee dat het natuurlijk niet zo goed is voor de techniek zeker de cardans en versnellingsbak hebben dat niet graag (dus niet teveel proberen), maar zo starten bijna alle piloten. De techniek van Maarten is dan weerom niet goed voor de koppeling, kan zo opwarmen en beginnen doorslippen.

Donderdag en zaterdag ben ik op Zolder bij het HRT team, daar kan ik het je beter uitleggen, zoals Maarten reeds schreef het is moeilijk om het neer te schrijven.

Jawaddeman
20-04-2005, 00:03
ik zou je geen zorgen maken; heb dit jaar mijn eerste drie starts gehad in de SC; je hebt gewoon geen tijd om te paniekeren; eens je stil staat aan het rode licht; is het groen voor je het beseft en gewoon gas geven.

Wat de wedstrijd betreft; als je een gele clio ziet in je achteruitkijk spiegel; gewoon zover mogelijk uit de weg gaan; die gast heeft namelijk problemen met het remmen... haha...

Bugalfa
20-04-2005, 07:02
Laat je vooral door niks of niemand opjagen en hou gewoon de kant van de weg waar je opgesteld staat dan hoef je al niet achteruit te kijken . Hou degene voor je in't oog en als een achterligger je in de start pakt kan je tenminste nog eens wat gaan inhalen .

A.J.
20-04-2005, 09:43
Als je voor de eerste keer een start neemt moet je niet het onderste uit de kan halen. Je bent dan een beetje nerveus en zou dan niet de eerste zijn die stilvalt bij groen. Mijn tip is dat je gewoon rustig moet starten op een manier dat je geen enkel risico loopt op teveel wheelspin of op stilvallen. Trek ook uw eerste versnelling niet tot in het rood, dat doe je pas vanaf de tweede versnelling. Zorg er ook zeker voor dat uw remmen goed warm zijn zodat je aan de eerste linkse niet voor verrassingen komt te staan.
Verder veel succes!

Snellen Eddy
20-04-2005, 10:29
Nog zo één en het bliksemt... :rolleyes:

Komt er een beginnend racer vragen om enkele tips, krijg je zoiets. Snellen Eddy duidelijk alleen maar snel van woord en aan de toog op TV. :crazy:

Sorry Jo, ben zelf geen piloot, anders had ik je wel wat nuttigere info gegeven. ;)


Sorry dat ik mij even liet gaan maar was als grap bedoeld. Ik heb geen ervaring met starten dus zou ik in het vervolg beter zwijgen. :worship:

Guido
20-04-2005, 10:48
Sorry dat ik mij even liet gaan maar was als grap bedoeld. Ik heb geen ervaring met starten dus zou ik in het vervolg beter zwijgen. :worship:

Enkele als je de materie beheerst, mag je je al eens aan een grap wagen. We krijgen regelmatig bakken kritiek omdat het niveau van DePaddock naar beneden zou gaan en posts als de jouwe zijn daar een mooi voorbeeld van.

Na slechts 14 posts, kan dat tellen... Als het niveau van jou verdere posts van hetzelfde allooi gaat zijn als het niveau van jou typetje, dan zullen we van dichtbij toekijken. ;)

Jo Smets
20-04-2005, 10:59
Waarschijnlijk zal je met die Mini ergens laag in de twee minuten rijden, dat is dus midden in het veld. Mocht je schrik hebben om voor de eerste keer midden in het veld te starten kun je altijd een verzoek indienen bij de wedstrijdleiding om achteraan te mogen starten.


@ Mark
Midden in het veld, idd
Achteraan starten ????????? NO WAY,

maar toch bedankt voor de tip ;)

mvg,
Jo

Jo Smets
20-04-2005, 11:05
Eigenlijk vrij simpel.
Je draait de snelste chrono, de staat op de pole.
Je start, je kijkt in je spiegel en je ziet de anderen ver achter je.

Start je achteraan dan ga je gewoon zoals Bouvy over het gras aan de linkse kant, gaat zo lang mogelijk door en pikt ergens halfweg de groep in. De volgende ronde doe je hetzelfde.

Succes

@Snellen Eddy,

Laat je nie intimideren door de rest ;)
ik vond het best grappig, en als dat de manier is om te winnen, dan moet het maar he.
Maar geloof me, ik zal zondag blij zijn als ik aankom.

Race-groeten,
Jo

Jo Smets
20-04-2005, 11:11
Besten,

In ieder geval al bedankt voor de tips

Maar het is niet zo zeer de techniek waar ik problemen mee heb. Ik heb al wel een aantal sprints gedaan, en rode lichten achter me gelaten.

Het is meer de eerste 2 bochten, ga je daar voorzichtig te werk of net aggressief, probeer je binnen of buitenkant te rijden? dat is de vraag?

Het doel is de wagen de 1e ronde veilig door te brengen, en zo weinig mogelijk plaatsen te verliezen. Tijdens de start en 1e bochten.

all tips and theories are welcome,

race-groeten,
Jo

A.J.
20-04-2005, 12:32
de eerste linkse insturen is uw positie op de baan niet echt belangrijk, zolang het maar tussen de witte lijnen is :D
Zorg ervoor dat je rechts uit de bocht komt zodat je zeker de binnenkant kan nemen in de eerste rechtse. Na de eerste rechts zal het veld bijna helemaal op één lijn zitten en is het belangrijk dat je in die bocht zeker de binnenkant hebt om niet de pas afgesneden te worden.

Snellen Eddy
20-04-2005, 13:05
Eigenlijk vrij simpel.
Je draait de snelste chrono, de staat op de pole.
Je start, je kijkt in je spiegel en je ziet de anderen ver achter je.

Start je achteraan dan ga je gewoon zoals Bouvy over het gras aan de linkse kant, gaat zo lang mogelijk door en pikt ergens halfweg de groep in. De volgende ronde doe je hetzelfde.

Succes

Eigenlijk alles nog eens herlezen, en er zit veel waarheid in hoor, ook al was het bedoeld als grap. Een goede chrono is zeer belangrijk in een sprintrace van ongeveer 12 ronden. Wat dat van Bouvy betreft: ik heb hem dat echt zien doen tijdens de Mini Challenge. Maar nogmaals wens ik Jo het allerbeste toe en mag hij de wagen veilig naar de finish brengen.

@AJ: is het echt zo dat de positie in de eerste linkse geen rol speelt?

Jo Smets
20-04-2005, 13:24
Ik zou zeggen, neem niet de binnenkant, dan kom je nooit rechts tenzij je eerste bent

Maar ook weer niet te veel naar buiten of ze duwen je in het zand

Dus Gulden middenweg zoeken zeker ????

mvg,
Jo

A.J.
20-04-2005, 14:29
@AJ: is het echt zo dat de positie in de eerste linkse geen rol speelt?

vooral uw positie bij het uitkomen van de eerste linkse is van belang

Maarten
20-04-2005, 17:31
misschien nog een tip: oppassen dat je je niet té hard laat opjutten en daardoor té snel de eerste bocht ingaat. Probeer je banden op temperatuur te krijgen, want onderstuur gebeurt al wel eens in de eerste bocht door lagere temperatuur van de bandjes. Als je nieuwe remblokken steekt, zorg dat je ze tijdens de warm-up lap goed inrijdt, beter nog tijdens de kwalis lijkt me in een sprintrace, want als je niet kan rekenen op je remmen dan is een schuiver snel gemaakt

ICEMAN
21-04-2005, 02:19
...Wat de wedstrijd betreft; als je een gele clio ziet in je achteruitkijk spiegel; gewoon zover mogelijk uit de weg gaan; die gast heeft namelijk problemen met het remmen... haha...Toevallig die Clio met die zonneband met "JAWADDEMAN" op? http://www.hetpostpaleis.be/images/smiles/evillol.gif http://www.hetpostpaleis.be/images/smiles/icon_mrgreen.gif http://www.hetpostpaleis.be/images/smiles/evillol.gif

Jawaddeman
21-04-2005, 23:13
Toevallig die Clio met die zonneband met "JAWADDEMAN" op? http://www.hetpostpaleis.be/images/smiles/evillol.gif http://www.hetpostpaleis.be/images/smiles/icon_mrgreen.gif http://www.hetpostpaleis.be/images/smiles/evillol.gif

haha...
oei zien dat we het niveau niet omlaag halen... hihi

ICEMAN
21-04-2005, 23:17
Pas maar op e, deze keer nimme spinnen by my op post e. ;)

Good luck on Sunday.

Jo Smets
25-04-2005, 12:59
Besten,

niet helemaal perfect gegaan, zie race-verslag

Race-groeten,
Jo Smets

Bugalfa
25-04-2005, 13:42
Misschien een periscoop monteren tegen volgende keer . Beter : een kameraad(of vriendinneke = nog beter) langs de kant met een felgekleurde wimpel laten zwaaien zodra't groen opspringt ... wedden dat ge'r veel pakt .

Jo Smets
25-04-2005, 17:14
I shall do my best,
en met een gelaagde voorruit gaat het VEEL beter gaan :D

nogmaals bedankt iedereen voor de tips

mvg,
Jo