|
#1
|
||||
|
||||
Standing start
Besten,
een vraagje aan de ervaren rijders, kan er iemand enkele tips geven in het verband met mijn allereerste wedstrijd (Historic ZSC) en dan natuurlijk ook mijn eerste start. De wedstrijd op zich lijkt me niet zo een probleem, de start echter wel. Alle tips en eventuele ervaringen zijn welkom. Race-groeten, Jo Smets (Fel groene Mini) |
#2
|
|||
|
|||
Eigenlijk vrij simpel.
Je draait de snelste chrono, de staat op de pole. Je start, je kijkt in je spiegel en je ziet de anderen ver achter je. Start je achteraan dan ga je gewoon zoals Bouvy over het gras aan de linkse kant, gaat zo lang mogelijk door en pikt ergens halfweg de groep in. De volgende ronde doe je hetzelfde. Succes
__________________
Live |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Komt er een beginnend racer vragen om enkele tips, krijg je zoiets. Snellen Eddy duidelijk alleen maar snel van woord en aan de toog op TV. Sorry Jo, ben zelf geen piloot, anders had ik je wel wat nuttigere info gegeven. |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Zal Kermit de kikker in de gaten houden
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#5
|
||||
|
||||
ik zal je een beetje zeggen hoe ik het doe ...
ik begrijp dat het om een stilstaande start staat het principe is éénvoudig: als je ziet dat het licht op rood staat, je krijgt het bord 5seconden, dan hou je je voet op het gas rond de 4000 a 5000 toeren, allee toch bij de fun cup waarmee ik tot 6200 max toeren trek. Alleszins een hoger toerental dan wanneer je normaal vertrekt. Je houdt je ontkoppelingspedaal met je tip (veel gevoel) tot net voor het punt dat je vertrekt (bij het zoeken kan je een beetje verschuiven maar dat is normaal geen probleem), bij groen los je met gevoel zodat je niet té veel spint., maar wel met voldoende hevigheid. (moeilijk om neer te schrijven hoe ik het doe blijkbaar ) Omdat je in je mini ook niet overdreven veel pk's hebt moet het zo wel lukken zonder al te veel te spinnen. Belangrijk is om niet ingesloten te geraken na de formatie/opwarmingsronde. Hiermee bedoel ik ingesloten zodat je het licht nog kan zien. Niks is zo moeilijk als een blinde start. Je moet proberen om je pas op de juiste startplaats te plaatsen wanneer je voorligger al stilstaat! Zo kan je evt wat naar links of rechts uitwijken zodat je het startlicht nog ziet staan. Heel belangrijk. Evt de wagen een beetje richting links of rechts draaien op je startplaats om te kunnen reageren wanneer je wegschiet en je voorligger blijft staan. Zie wel dat je wielen rechtstaan wanneer je je een beetje schuin in je startpositie zet. Ik denk dat je aldoende veel meer zal leren dan door wat ik hier zeg. Gewoon ervoor zorgen dat je het licht kan zien en niet ingesloten wordt door een 'hogere' auto voor of schuin voor je. En dan, als het licht uitschiet, alles kapot, unleash hell and pedal to the metal veel succes jo maarten (ps: pas op met je cardans als dat een zwak punt van de auto is, dan mag je niet té hevig lossen)
__________________
Last edited by Maarten; 19-04-2005 at 20:37. |
#6
|
|||
|
|||
Hey Jo,
Ik heb goed 2 seizoenen SC achter de rug en heb dus een aantal van die starts gedaan. Als er iets is dat ik mis in de TC, dan zijn het de staande starts... Dat is altijd al een adrenaline moment op zich. Voor de startprocedure op zich kan ik mij goed aansluiten bij Maarten. Het enige wat ik er nog zou aan toevoegen is hetvolgende. Probeer bij je eerste start geen "Schumacher" na te doen. Ik bedoel daarmee, probeer zeker de eerste meters op je lijn te blijven. Als je al meerdere van die starts achter de rug hebt, dan kan je een start strategie beginnen maken, bijv. direct de middenlijn kiezen, enz. Probleem is dat het in de start zeer snel kan gaan en dat je eigenlijk 4 ogen nodig hebt, want de wagens zitten letterlijk overal rond jou. Een klein tikje krijgen is snel gebeurt, en rond gaan in het pak is echt wel het laatste wat je wil! Verder zijn de 2 eerste bochten ook nog riskant. Eens daarvoorbij rekt alles al wat uit en kan je meer je eigen lijn beginnen rijden. Voor de rest, concentreren op het rode ligt, gas erop houden en vanaf groen "alles geven". Enkel nog opletten dat de auto voor je ook weg is. Indien niet, dan is dat niet zo goed voor je hartslag Veel succes ermee! Greetz |
#7
|
||||
|
||||
Het verhaal van Maarten is juist, maar het toerental moet je zelf even uitproberen en steek op 100tr/min.!!vb. thuis; het is de bedoeling dat je de koppeling plots laat schieten en dan mag je juist geen wielspin hebben, maar hou er rekening mee dat het natuurlijk niet zo goed is voor de techniek zeker de cardans en versnellingsbak hebben dat niet graag (dus niet teveel proberen), maar zo starten bijna alle piloten. De techniek van Maarten is dan weerom niet goed voor de koppeling, kan zo opwarmen en beginnen doorslippen.
Donderdag en zaterdag ben ik op Zolder bij het HRT team, daar kan ik het je beter uitleggen, zoals Maarten reeds schreef het is moeilijk om het neer te schrijven. |
#8
|
||||
|
||||
ik zou je geen zorgen maken; heb dit jaar mijn eerste drie starts gehad in de SC; je hebt gewoon geen tijd om te paniekeren; eens je stil staat aan het rode licht; is het groen voor je het beseft en gewoon gas geven.
Wat de wedstrijd betreft; als je een gele clio ziet in je achteruitkijk spiegel; gewoon zover mogelijk uit de weg gaan; die gast heeft namelijk problemen met het remmen... haha... |
#9
|
||||
|
||||
Laat je vooral door niks of niemand opjagen en hou gewoon de kant van de weg waar je opgesteld staat dan hoef je al niet achteruit te kijken . Hou degene voor je in't oog en als een achterligger je in de start pakt kan je tenminste nog eens wat gaan inhalen .
|
#10
|
||||
|
||||
Als je voor de eerste keer een start neemt moet je niet het onderste uit de kan halen. Je bent dan een beetje nerveus en zou dan niet de eerste zijn die stilvalt bij groen. Mijn tip is dat je gewoon rustig moet starten op een manier dat je geen enkel risico loopt op teveel wheelspin of op stilvallen. Trek ook uw eerste versnelling niet tot in het rood, dat doe je pas vanaf de tweede versnelling. Zorg er ook zeker voor dat uw remmen goed warm zijn zodat je aan de eerste linkse niet voor verrassingen komt te staan.
Verder veel succes!
__________________
http://www.skylimitevents.com |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Sorry dat ik mij even liet gaan maar was als grap bedoeld. Ik heb geen ervaring met starten dus zou ik in het vervolg beter zwijgen.
__________________
Live |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Na slechts 14 posts, kan dat tellen... Als het niveau van jou verdere posts van hetzelfde allooi gaat zijn als het niveau van jou typetje, dan zullen we van dichtbij toekijken. |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Midden in het veld, idd Achteraan starten ????????? NO WAY, maar toch bedankt voor de tip mvg, Jo |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Laat je nie intimideren door de rest ik vond het best grappig, en als dat de manier is om te winnen, dan moet het maar he. Maar geloof me, ik zal zondag blij zijn als ik aankom. Race-groeten, Jo |
#15
|
||||
|
||||
Besten,
In ieder geval al bedankt voor de tips Maar het is niet zo zeer de techniek waar ik problemen mee heb. Ik heb al wel een aantal sprints gedaan, en rode lichten achter me gelaten. Het is meer de eerste 2 bochten, ga je daar voorzichtig te werk of net aggressief, probeer je binnen of buitenkant te rijden? dat is de vraag? Het doel is de wagen de 1e ronde veilig door te brengen, en zo weinig mogelijk plaatsen te verliezen. Tijdens de start en 1e bochten. all tips and theories are welcome, race-groeten, Jo |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|