View Full Version : 2005 Gp Usa
The Interceptor
17-06-2005, 21:23
De eerste vrije training is ondertussen al even gereden. Ondanks dat Montoya daar de snelste tijd wist te rijden, was het toch geen beste training voor de jongens van McLaren, De La Rosa ging al in zijn 2e snelle ronde de grindbak in, Kimi deed nog "beter" en ging al zijn eerste snelle ronde in de grindbak, dus geen tijd voor onze Finse vriend.
Voorlopig in de 2e training staat hem wel goed op kop. Maar momenteel hebben we rode vlag situatie, Ralf Schumacher is (weer eens) in de "banked corner" in de muur gegaan! Hij was dit keer wel snel uit zijn wagen, en lijkt op't eerste zicht ok, zeggen ze bij de livetiming. Maar dat is dan al wel de tweede Toyota die hij dit jaar zwaar toetakelt!
wa heeft die banking tegen Ralfke?
hun eigen schuld, moeten ze maar niet in de verkeerde richting op die banking rijden. :D
Max en Bernie moeten toch altijd averechts doen he
Op het eerste zicht weer geen rijderfout maar opnieuw een mechanish defect..
Moet zeker een record zijn? 7 ronden na z'n crash in de Williams opnieuw eraf, maar in een ander team. Ralf heeft in 7 ronden dus 2 wagens van evenveel teams vernielt in T13 :applaus:
The Interceptor
18-06-2005, 10:05
We zullen nog ff moeten wachten voor we weten of Ralf vandaag en morgen nog wel van de partij zal zijn. Hij is nog naar het ziekenhuis (geweest?) voor een scan, hij zou toch wat last hebben van zijn ogen. We zullen wel snel meer weten, over 6 uurs start de eerste vrije training van vandaag.
Het zware ongeval van Ralf Schumacher tijdens de tweede vrije training heeft toch verdere consequenties. De arts van de FIA, Gary Hartstein, heeft Schumacher geen toestemming gegeven om dit weekend nog in actie te komen. bron: formule1nieuws.nl
zojuist is vrije training 2.1 afgewerkt. slechts 1 Michelin-wagen heeft een tijd neergezet: Montoya (wel meteen een seconde sneller dan Schumacher)
correctie: Coulthard heeft ook een rondetijd laten noteren. maar verder enkel Bridgestones
zojuist is vrije training 2.1 afgewerkt. slechts 1 Michelin-wagen heeft een tijd neergezet: Montoya (wel meteen een seconde sneller dan Schumacher)
correctie: Coulthard heeft ook een rondetijd laten noteren. maar verder enkel Bridgestones
ze willen wrs de motors en banden sparen
Petter-Jån
18-06-2005, 17:44
Het gaat precies toch voornamelijk om de banden. Alle Bridgestone-piloten hebben wel allemaal volledige rondes gereden. De anderen hebben de pitlane als circuit gebruikt om zo de laatste bank te vermijden precies. Ze hebben dus wel degelijk rondjes afgemaald, maar niet de "wedstrijdpiste" gebruikt! :confused:
Wat Ralfke betreft, Ricardo Zonta zou zijn plaats innemen (bron www.F1-live.com)
Ik zal voor het eerst in jaren eeb gp niet live zien. De pippo's bij ons op het werk hebben besloten om de mensen 7op7 te laten werken :no:
En aangezien ik de nacht heb, mag bibi zondagavond gaan opstarten :/
Petter-Jån
18-06-2005, 19:19
Michelin adviseert Michelin-teams om niet deel te nemen aan de kwalificaties en de race als de FIA niet toegeeft! Ze willen een nieuwe vracht banden laten overvliegen van Frankrijk, maar daarvoor hebben ze toestemming van FIA en Bridgestone nodig.
De linkerachterband zou problemen opleveren waardoor Ralf Schumacher en Ricardo Zonta vrijdag gecrasht zijn. Al begrijpen ze het probleem nog niet echt.
Wat gaat die nieuwe vracht dan opleveren?
Heb het ook gelezen. Dit zou betekenen dat de eerste 3 rijen door Bridgestones ingenomen worden, ook zou Ferrari dan een grote kans op de overwinning maken
edit
Renault heeft juist bekend gemaakt dat ze zonder nieuwe banden niet racen, al lijkt het me eerder een uitspraak om gewoon die banden te krijgen.
The Interceptor
18-06-2005, 19:40
Wel vreemd allemaal, begint al aardig op de Porsche Pirelli Cup te lijken enkele jaren geleden in Spa, toen werd er gewoon niet geracet :frusty:
Over 20 minuten begint normaal de kwalif al ...
zou michelin een nieuwe evolutie van banden gelevert hebben voor dit weekend?
Qualifying gedaan:
1. Trulli (1'10.625)
2. Raikkonen (+0.069)
3. Button (+0.652)
Alonso start pas vanaf de 6e plaats.
Op de eerste 4 plaatsen staan 4 verschillende constructeurs! Dat belooft voor morgenavond (als de Michelin teams willen rijden).
zelfs op de eerste 5 plaatsten 5 verschillende constructeurs .. ferrari nie vergeten hé :eek:
De Michelin-teams nemen niet deel aan de Grand Prix van de Verenigde Staten als een noodspecificatie van het Franse rubber niet wordt goedgekeurd. Mocht dat gebeuren, dan gaat de race op Indianapolis niet door omdat er dan te weinig wagens aan de start staan.
Deze noodspecificatie, die oorspronkelijk was ontworpen voor de baan van Barcelona, is nu onderweg naar Indianapolis. Vrijdag bleken er grote problemen te zijn met de twee bandenspecificaties die Michelin had meegenomen naar de Verenigde Staten. Zo explodeerde onder andere de linkerachterband van Toyota-rijder Ralf Schumacher. De Duitser beleefde een zware crash en kreeg zaterdag een startverbod van de dokter.
bron: f1racing.net
PFFF Wat te denken van dit bericht ...
Eerst en vooral ... Veiligheid boven alles ... Dus het is rijden met nieuwe banden ... Of niet rijden.
Anderzijds ... Een echt faire situatie kan je het niet noemen he
Normaal wordt de bandenkeuze gemaakt op vrijdag ... Nu is het zondag ... En dan gaan alle Michelin teams plots toch een andere spec krijgen ...
Bovendien heeft Michelin (samen met hun partnerteams) ervoor gekozen om op de limiet (en in dit geval erover) te ontwikkelen ... Ze moeten dan ook maar de gevolgen dragen van deze keuzes...
Ferrari kreeg ook geen andere banden toen Schumacher zijn setjes aan flarden vlogen In Barcelona
AlesiRed27
19-06-2005, 00:34
Ik zie het anders.
Fair van Michelin dat ze toegeven dat er een probleem is met hun banden dit weekend. Zo zie je maar dat simulaties simulaties blijven, en real-life nog net iets anders is. Ze hadden ook kunnen doen alsof hun neus bloedde met alle mogelijke gevolgen morgen.
Wie weet hoeveel invloed de extra bandendruk al had in de quals....
Briatore heeft al gezegd dat de Renaults niet starten zonder nieuw (oud eigenlijk, spanje-specs) rubber van Michelin. Ik hoop maar, als ze echt zo ver gaan niet te racen, de andere Michelin teams volgen.
Stel je voor dat Renault straks niet start en McLaren wel, dan kan je stellen dat het mooie, spannende seizoen gedaan is...
ik stel voor dat we Schumacher 10 punten geven en de race niet laten doorgaan !
iedereen tevreden, toch ? :D
geef ze dan meteen aan monteiro. dan wordt het pas spannend ;)
AlesiRed27
19-06-2005, 00:40
Klopt, als ze mogen rijden, de bridgestone mannen, pakt Minardi ZEKER punten! :eek:
Hmmm, als de Michelin teams niet rijden dan zal het feestje voor Minardi waarschijnlijk niet doorgaan:
2005 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS
CHAMPIONSHIP EVENTS
17) An Event may be cancelled if fewer than 12 cars are available for it.
http://www.fia.com/resources/documents/1929919630__2005F1SportingRegulations_a.pdf
Misschien hopen Tony George en IMS wel dat het niet doorgaat, de ticketsales vallen zwaar tegen. Door deze overmacht kunnen ze weleens onder 15 miljoen Euro uitkomen die ze normaal gesproken moeten betalen aan een of andere bvba van Bernie E.
Klopt, als ze mogen rijden, de bridgestone mannen, pakt Minardi ZEKER punten! :eek:maja die geve op :+
AlesiRed27
19-06-2005, 01:09
Zelfs dan he, er zijn maar drie teams, dan ben je nog 5 en 6 :crazy: :eek:
Neenee, weet het wel, ze moeten met 12 zijn...
Zover ik kon afleiden uit verscheidene nieuwssites:
Renault: Rijden niet zonder nieuwe banden
Sauber: Rijden, behalve als Michelin morgen tijdens de meeting vraagt niet te rijden.
McLaren: Heel stilletjes, behalve Kimi: "Als we voorzichtig zijn gaat het wel..."
BAR: Banden? Problemen? Echt? Wij niet.
Hopelijk geen Senna of Ratzenberger toestanden morgen :mad:
maja morge pakt albers zijn eerste f1 podium wegens de zovele teams die niet mee doen :+ :+ :+ :rolleyes:
Ferrari kreeg ook geen andere banden toen Schumacher zijn setjes aan flarden vlogen In Barcelona
ja, sorry ze, maar als de wedstrijd al voor 75% achter de rug is, kunnen ze moeilijk nog nieuwe banden laten aanvliegen he
Zelfs dan he, er zijn maar drie teams, dan ben je nog 5 en 6 :crazy: :eek:
:
als je niet uit rijdt, mag je nog eerste zijn, dan krijg je geen punten
nee dat nooit ... Want dan krijgen we een wanvertoning waar niemand iets aan heeft.
Anderzijds blijf ik bij mijn standpunt dat je een penalty moet krijgen die evenredig is met het stuk in de reglementen dat je overtreedt. Zomaar alle Michelin teams nieuwe banden zonder een sanctie die hier tegenover staat kan wat mij betreft niet.
Je zou bv een systeem kunnen uitwerken dat iedereen start op oude banden ... Maar dan na 1 lap via de regel van versleten banden een pitstop mag doen om een nieuw setje te laten opleggen.
Je gaat me niet horen zeggen dat dit een ideale situatie is ... Maar wel een compromisscenario
ja, sorry ze, maar als de wedstrijd al voor 75% achter de rug is, kunnen ze moeilijk nog nieuwe banden laten aanvliegen he
nee dat niet ... Maar wat zegt dat Bridgestone vrijdag al niet wist dat het met de slijtage op Barcelona moeilijk zou worden voor de Ferrari rijders ?
Zij hebben het berekend risico genomen en verloren .... Dan mag je nu niet toestaan dat anderen deze situatie ontlopen zonder nog maar een risico te moeten nemen.
ff een poll toegevoegd hierover
't Is natuurlijk geen makkelijke situatie. Het is niet eerlijk tegenover de Bridgstone teams op op zondag plots met nieuw rubber te starten.
Dan moet waarschijnlijk de strategie gewijzigt worden op optimaal te presteren, ik geloof niet dat ze nog zo kloppen.
Achteraan starten zou een oplossing zijn, iedeel ook voor Ferrari. Zie Hakkinen in 2000 die zijn tanden stukbeet op Mazzacane.
Maar anderzijds is het geen voldoene straf lijkt me. Na 3 ronden rijden de Jordans en Minardi's weer acheraan, en zit het hele Michelin wagenpark de Ferrari's op te jagen. Zo zou Barrichello in Canade evengoed nieuw rubber geplaatst kunnen hebben.
En goed idee wat ik ergens gelezen heb, is iedereen laten starten met de banden van gisteren, en wie nieuwe banden wil, moet ze maar gaan halen in de pit.
The Interceptor
19-06-2005, 10:17
Oei ik ben hier precies den enige dat voorstemd :o
Ik vind in ieder geval dat ze van rubber mogen veranderen. Wat de gevolgen kunnen zijn weten we na vorig jaar en afgelopen vrijdag al wel! 't Zou onverantwoord zijn om met die banden een volledige race te rijden.
Maar het zou inderdaad niet fair zijn als ze zomaar met nieuwe banden hun startpositie behouden.
AlesiRed27
19-06-2005, 10:26
Heb ja gestemd, 'k zou de Bridgestone teams toelaten vers rubber te gebruiken voor de start. Michelin is benadeeld door rubber dat niet specifiek aan Indy is aangepast.
Las net zoals vroeger in de regen, voor de race, een acclimatisatierun in van exact 1 ronde (3 dus, uit, ronde, in) - zo zorg je qua racestrategie een (bijna) identieke situatie. Desnoods trek je enkele ronden af van de racelengte.
Extreem allemaal, maar naar veiligheid toe zo eerlijk mogelijk?
Eigenlijk, dat "God" het oplost, laat het regenen in Indy, dan is de rubberkwestie over :eek:
Heb ja gestemd, 'k zou de Bridgestone teams toelaten vers rubber te gebruiken voor de start. Michelin is benadeeld door rubber dat niet specifiek aan Indy is aangepast.
Las net zoals vroeger in de regen, voor de race, een acclimatisatierun in van exact 1 ronde (3 dus, uit, ronde, in) - zo zorg je qua racestrategie een (bijna) identieke situatie. Desnoods trek je enkele ronden af van de racelengte.
Extreem allemaal, maar naar veiligheid toe zo eerlijk mogelijk?
Eigenlijk, dat "God" het oplost, laat het regenen in Indy, dan is de rubberkwestie over :eek:
Mja, benadeeld. 't Is niet zo dat ze niet wisten dat de oval er lag. Hij ligt er al sinds 2000. Iedereen sprak in het begin van het seizoen over de zwakte van Bridgstone. Die hebben zich wat herpakt, en nu begint Michelin te knoeien, beginnent in Monaco.
AlesiRed27
19-06-2005, 10:40
Mja, benadeeld. 't Is niet zo dat ze niet wisten dat de oval er lag. Hij ligt er al sinds 2000. Iedereen sprak in het begin van het seizoen over de zwakte van Bridgstone. Die hebben zich wat herpakt, en nu begint Michelin te knoeien, beginnent in Monaco.
Ik bedoel dus wel *als* ze rijden met Spanje-specs banden, dat deze niet ideaal zijn voor Indy, dus de Michelin-runners hebben dan al een performance-hit.
Ik vind deze hele situatie lachwekkend.
Deze situatie is simpelweg een gevolg van reglementswijziging 147 op twee jaar tijd. Sinds dit seizoen moeten de teams een volledige afstand doen met dezelfde set. Die maatregel is er gekomen om de kosten te drukken en de "spanning" terug in het WK te krijgen. Wat dat betreft zijn ze in hun opzet geslaagd...dat dit ten koste van de veiligheid gaat is de voorbije races al gebleken. Op Indy is er nooit een probleem geweest, nu ineens wel en dat is gewoon omdat men in het duister tast qua banden met die banking. Nu lees ik net op www.crash.net dat er geopperd wordt om een kunstmatige chicane aan te leggen in turn 13, i.e. de banking.... :o :o :o Dus vergeet slipstreamen en inhalen indien dat doorgedrukt wordt.
Voor mij is dit gewoon de FIA die zichzelf buitenspel heeft gezet.
als de michelin teams niet starten en er dus te weinig starters zijn kan ik hier straks de NASCAR live opzetten. Zou nog niet zo slecht zijn :D
AlesiRed27
19-06-2005, 11:20
Charie Whiting wil geen Chicane (http://www.f1-club.be/nieuws/verslag.php?id=2219)
Ik begin meer en meer te geloven dat het resultaat van deze toestanden zeer voelbaar zal zijn in de zakken van de FIA en Bernie... Als deze "brief" waarheid is en Charlie houdt z'n been stijf, dan starten er 6 wagens. De reglementen zouden dan stellen (heb dit niet gechecked) dat de race *mag* afgelast worden, niet moet.
Dus straks geen race? Een Ferrari demonstratie voor Amerikaans publiek? Minardi die de race dan op't gemakske gaat rijden om te finishen en punten te pakken (lees geld)? Rebellerende Michelin teams (McLaren) die toch gaan rijden?
Heb in 10 jaar F1 nog nooit iets dergelijks gezien.
Charie Whiting wil geen Chicane (http://www.f1-club.be/nieuws/verslag.php?id=2219)
Ik begin meer en meer te geloven dat het resultaat van deze toestanden zeer voelbaar zal zijn in de zakken van de FIA en Bernie... Als deze "brief" waarheid is en Charlie houdt z'n been stijf, dan starten er 6 wagens. De reglementen zouden dan stellen (heb dit niet gechecked) dat de race *mag* afgelast worden, niet moet.
Dus straks geen race? Een Ferrari demonstratie voor Amerikaans publiek? Minardi die de race dan op't gemakske gaat rijden om te finishen en punten te pakken (lees geld)? Rebellerende Michelin teams (McLaren) die toch gaan rijden?
Heb in 10 jaar F1 nog nooit iets dergelijks gezien.
klinkt toch ongemeend spannend, niet ?
nuja, de race zélf niet, oke :D
dit lijkt wel een beetje op Imola 1982 waar een groot aantal teams de race geboycot hebben omwille van de meningsverschillen tussen FISA(Balestre) en FOCA(Ecclestone)
nee dat niet ... Maar wat zegt dat Bridgestone vrijdag al niet wist dat het met de slijtage op Barcelona moeilijk zou worden voor de Ferrari rijders ?
Zij hebben het berekend risico genomen en verloren .... Dan mag je nu niet toestaan dat anderen deze situatie ontlopen zonder nog maar een risico te moeten nemen.
dan had Bridgestone iets moeten zeggen he. Michelin trekt nu aan de alarmbel, Bridgestone deed dat niet. en als de FIA van iets niet op de hoogte is, kan ze ook niet ingrijpen he.
het valt mij trouwens op dat de meesten hier voorlopig liever een eerlijke competitie zien dan een veilige. ja, het is misschien niet eerlijk. maar Ralf is al 2 keer op volle snelheid die muur ingeknald na een klapband. de eerste keer was hij zowat de rest van het jaar out. als dat nu weer gebeurt met een aantal michelin-rijders, is het ook geen eerlijke competitie meer denk ik.
en hoe verantwoord is het van een organisatie om 70% van de deelnemers de baan op te sturen met materiaal waarvan de producent heeft laten weten dat het onveilig is?
AlesiRed27
19-06-2005, 16:39
FIA:
* We zetten geen chicane in bocht 13
* Een Michelin team mag nieuwe banden gebruiken maar krijgt "heavy penalties", maar geen uitsluiting
* Een Michelin team mag oude banden gebruiken en ze wisselen tijdens race als ze geen competitief voordeel er uit halen (begin daar eens mee...)
Trouwens, staat er in de reglementen niet dat je, indien je eentje wil vervangen, er maar eentje per pitstop mag vervangen?
Ik ben eens curieus wie de grootste euh... tandwielen heeft: 't Is blijkbaar hard tegen hard nu, binnen 3 uur weten we het...
AlesiRed27
19-06-2005, 16:45
Planet F1 (http://www.planet-f1.com/news/story_19978.shtml) heeft de e-mailtjes tussen Michelin & Whiting
Wat een klucht. :D
Ik dacht dat veiligheid prioritair was voor de FIA, blijkbaar niet... Door het eindeloos veranderen van de regels verliezen de (banden)constructeurs veel van hun informatie zodat ze dikwijls bijna van 0 moeten beginnen. Niet geheel onlogisch dat er dan eens fouten worden gemaakt. Ben eens benieuwd. Straks TV opzetten en 6 wagens op de grid zien, het zou wat zijn :D
Openingszin van Gaëtan Vingeron: "Mes chers spectateurs, comme vous le voyez on va assister à un grand prix un peu bizarre" :d :d :d Ik zie het zo al voor mij...
Trouwens, staat er in de reglementen niet dat je, indien je eentje wil vervangen, er maar eentje per pitstop mag vervangen?
.
ik denk dat het reglement zegt dat je enkel een bandenwissel mag doorvoeren, maar niks over het aantal banden
AlesiRed27
19-06-2005, 17:03
Ze gaan gewoon rijden, ik voel het... $$$ over common sense. :mad:
Als er iemand, eender wie op Michelins, de muur inknalt en er iets aan over houdt, dan hoeft F1 voor mij niet meer, 't is inderdaad een klucht.
In een andere raceklasse hadden de powers that be gewoon gezegd, starten op "oude" banden met penalty, de nieuwe zijn onveilig, mag niet op gereden worden.
Nee, nu gaan we een allegaartje krijgen van mensen die op "oude" banden starten, een paar (Ron "whatever it takes to win" Dennis?) die weer risico's gaan pakken ten koste van veiligheid... 't gaat waat worden... "spanning" van de foute soort: Wie vliegt wanneer van de baan en wie slaagt er in op de baan te blijven? *GOE* bezig... :mad: :mad:
Dat de FIA nog maar suggereert van "'t zal wel gaan op die banden, probeer maar" is gewoon ziek. Zijn die mensen totaal een verantwoordelijkheidsgevoel kwijt?
Ik zie ze liever niet starten, F1 fan of niet. De sport is risicovol, klopt, maar we moeten ook niet terug naar de jaren '50 gaan.
Eigenlijk, hebben de marshalls hier niets op te zeggen? Kunnen zij de beslissingen niet forceren (bv. *niet* op de indy-spec michelins laten starten?)
kartboyke
19-06-2005, 17:05
Door dit incident krijg ik eens te meer het gevoel dat de fia wil laten zien wie er de touwtjes in handen heeft.
Of hebben ze schrik om veel centjes te mislopen?
Dat veiligheid niet op de eerste plaats komt snap ik echt niet, aangezien de circuits steeds moeten evolueren om het veilig te houden.
maarja, misschien begrijpen wij als "gewone" mens dat niet hé :D
AlesiRed27
19-06-2005, 17:09
What's next?
Als de FIA enkel aan centen denkt, wat dan als een circuit voor een of andere reden eens onveilig blijkt, 24u voor de race?
Dan gaan ze ook niet de race cancellen... Enerzijds regeltjes om het spel te vertragen, anderzijds niet ingrijpen als er gevaar blijkt.
In feite is Monaco al een mooi voorbeeld... Leg morgen eens een "Monaco" door de straten van Borgerhout (niet disrespectvol, ik wijs op het contrast) en roep dat uit tot de F1 van Belgie, 't Zal echt wel doorgaan :crazy:
Nee, nu gaan we een allegaartje krijgen van mensen die op "oude" banden starten,
ik denk dat iedereen zal kiezen voor de onveilige banden. na de nurburgring had ook iedereen gezegd dat ze liever een risico nemen...
Michelin will not allow its seven Formula One teams race in the US Grand Prix today. This was announced by Michelin today in response of the FIA statement. The FIA refused to allow Michelin to use different tyres or to create a chicane in the final corner.
It means that Renault, McLaren, Williams, Toyota, Sauber, Red Bull and BAR will not be racing in the F1's ninth round. It is still unclear what will happen and if the race will get underway with only six cars (Ferrari, Jordan and Minardi).
Wat gaat er nu gebeuren? :confused:
Petter-Jån
19-06-2005, 18:33
Het hoogtepunt van het jaar in de strijd tussen Jorden en Minardi! :D
Wie pakt er de laatste podiumplaats?
Petter-Jån
19-06-2005, 18:50
Juist live op RTL gehoord dat 9 van de 10 teams akkoord gaan (waaronder Ferrari, wie niet akkoord gaat hebben ze niet gezegd) met een chicane in de banking. De FIA daarentegen had gezegd dat daar geen chicane ligt, dus dat er ook geen komt.
Eventueel zou er wel iets gezegd zijn geweest van de FIA als: "als de chicane er komt, dan telt de wedstrijd niet mee voor het WK en wordt er dus een soort "vriendschappelijke wedstrijd" gereden".
Ik denk dat ze in de Formule 1 gewoon met een groot plan bezig zijn om het aantal toeschouwers nog te verhogen. Er leven meer vrouwen dan mannen op deze aardkloot, als ze dus een soap kunnen integreren in een sportwedstrijd ..... :p
RTL zou gezegd hebben dat er geen punten uitgedeeld worden in Indy, wat gebeurt er hier toch? 18 van de 20 rijders hebben ingestemd met een chicane, behalve de 2 ferrari rijders. Jongens jongens
Petter-Jån
19-06-2005, 18:54
Oei, dan denk ik dat ik het omgekeerd verstaan heb.
Ik dacht dat hij zei: "auch Ferrari..."? Maar ik kan mis zijn.
Petter-Jån
19-06-2005, 19:04
Lender heeft idd gelijk.
"Ferrari ist das einzige Team das sich dagegen wert"
Spannend, spannend!
Eigenlijk, hebben de marshalls hier niets op te zeggen? Kunnen zij de beslissingen niet forceren (bv. *niet* op de indy-spec michelins laten starten?)
Die hebben al helemaal niets te zeggen ;) Als je doelt op de blauwe blazers........die schijten nu in alle kleuren van de regenboog. Wat moeten ze doen.........waarschijnlijk weet er geen een de juiste oplossing. Dus meneer Bernie, wat denkt u? Waarop Bernie zegt: Denk aan de schadeclaims heren! Jullie, als FIA zijnde, kunnen de GP waarvoor ik de rechten heb gekocht niet laten doorgaan. Dus graag mij centjes terug :D
Uiteindelijk zal er weer een slappe oplossing uitkomen.
schoon mannen die van Ferrari
En toch hebben ze gelijk.....
Ferrari woonde de vergaderingen niet bij. Maar er werd niet bekend gemaakt welk team tegen was, vermoedelijk waren het wel de roden.
Nine teams say no chicane, no race
There are reports that Minardi and Jordan have joined the Michelin teams and say that unless there is a chicane to slow the cars down, they will not be taking part in the United States Grand Prix. The latest twist in the story means that in just over an hour from now we could see two cars lining up on the grid at the start of the race, which would be a complete disaster for F1 in the United States.
The pressure is therefore on Ferrari to compromise and do something in the best interests of the sport.
The team does not have a record of such actions in recent years.
bron: www.grandprix.com
Dus wel degelijk Ferrari.
Feit is dat de grote boosdoener hier nog altijd Michelin blijft, mensen ! Ferrari gaat altijd om te winnen, dus waarom cadeaus geven aan falende concurrenten ? Dat moet zowat hun logica zijn.
Wat een farce, alleen een opwarmronde (volgens de tandarts van SBS6 die iets hoorde van Dennis en Briatore).............en dan allemaal naar binnen. De strijd tussen Jordan en Minardi voor plaats 3 zal spannend worden ;) Nu maar hopen dat er geen startcrash is waarbij de Minardi's en Jordans betrokken zijn :D Ondanks dat Michelin de hoofdoorzaak is van deze ellende is het oplossend vermogen van alle andere betrokken zwaar onder de maat. De fans staan weer eens spreekwoordelijk voor lul!
Als ze racen met de kwalificatie-compound, hou ik toch m'n hart vast voor de Renaults en de McLarens: beide wagens eisen enorm veel van de banden. En Kimi's crash zit nog vers in het achterhoofd.
Wie neemt de verantwoordelijkheid op zich als er iets zou gebeuren ? ....
op t eerste zicht staan alle wagens toch op de grid
Maar bevestiging van Marks mening door Tassin en Vigneron !
ola ! spannend :D
Als ze niet starten krijgen ze een boete van 250.000 Euro/Dollar (?) per wagen. Met de opwarmronde voldoen ze aan de verplichtingen. Tijdens de opwarmronde kun je een technisch mankement constateren ;)
Super! Dat is pas mooie TV. Alle michelin teams in de pits. Veiligheid boven alles!
En Minardi en Jordan scoren punten ! woohooo !!
Petter-Jån
19-06-2005, 20:04
Ongelofelijk!!
JPMontoya
19-06-2005, 20:05
Nooit gezien...Wat een sensatie....Ik hoop dat de Minardis op Podium komen.
Ik heb geen tv :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
maaar ocharme de fans.... eerst denke ze dat iedereen rijd maar dan gaan ze allemaal binnen...
ik supporter in iedergeval voor albers hij moet het podium hale !!!!
en daar betalen de amerikanen dan 150 euro voor :(
doodsteek voor de GP van Amerika.
zware boete voor de Michelinteams en Michelin
Winnaars: Ferrari: uit het niets gaat Schumacher bij een zege naar P3, vlak achter Raikkonen. Bij de constructeurs gaat Ferrari eveneens naar P3...
Tja. Hier komt een serieus staartje aan !
Maaarrr...goede keuze. Veiligheid boven alles. Een leven gaat boven een spannende race.
Barrichello is net over een waterfles gereden. Het publiek laat zich horen.
en daar betalen de amerikanen dan 150 euro voor :(
Als daar maar geen rellen van komen. Belachelijk. Ok, Michelin fucked up................maar de halsstarrige houding van FIA en Ferrari zijn een schande voor de sport. De sport en de fans zijn weer eens de dupe van eigen belang. Tis niet de eerste keer dat Ferrari de sport voor schut zet. Remember Oostenrijk 2002.
De eerste fles is al op de baan gegooid, een rode vlag na 75% wedstrijd?
JPMontoya
19-06-2005, 20:13
Dit zou wel eens een spannende race kunnen worden...Een strijd tussen Minardi & Jordan voor het podium
Maar een zwarte dag voor F1
Wat nu toe doen? Doorrijden voor de fans of stoppen? De bridgestone rijders zullen zich ook ongemakkelijk voelen zo, zij zijn er het slachtoffer van
Thomaske
19-06-2005, 20:18
Aan ene kant vind ik het wel goed dat Michelin dit heeft gedaan. Ze denken aan de veiligheid van hun teams.
Volgens mij kunnen ze echter geen boete krijgen omdat men deel heeft genomen aan de verkenningsronde. Als ze dat niet hadden gedaan reden die 6 nu ook niet.
Mvg
Als daar maar geen rellen van komen. Belachelijk. Ok, Michelin fucked up................maar de halsstarrige houding van FIA en Ferrari zijn een schande voor de sport. De sport en de fans zijn weer eens de dupe van eigen belang. Tis niet de eerste keer dat Ferrari de sport voor schut zet. Remember Oostenrijk 2002.
Ferrari ? Waarom toch weer Ferrari ? MICHELIN heeft hier schuld, eh ? Hallo ?
Die chicane extra werd in de eerste plaats door de FIA geweigerd, hé ! Wat verwacht je van Bridgestone, die het hele seizoen al een inferieure band hebben ? Dat ze Michelin de hand toereiken en vriendelijk de puntjes binnenleveren ? De 'geest van de sport' is racen: net dat doen de Michelin teams niet ! Zij rijden de pits binnen. De Ferraris, Jordans en Minardis racen wel.
Ik snap gewoon de logica hier niet. Michelin maakt een fout en Ferrari is de schuldige ?!
Black Flag this, op een supportersvlag. Hoog tijd. Wat een wansmakelijke cirque. En weer krijgt Ferrari de zwarte piet toegeschoven.
:eek: :eek: F1 heeft er gelegen in Amerika...
Wie fout is of niet interesseert mij geen ****, dit is een schande voor de sport!
strepper
19-06-2005, 20:21
Dit is een flater van Michelin, zij hadden maar meer verschillende type banden moeten meebrengen. Voor mij moet deze race meetellen voor het WK.
Nu kan je zien wie er proffesioneel genoeg is.
Tja, Ferrari kan hier niks aan doen. Helemaal niks.
Kweet niet of ik moet lachen of wenen. De laatste race in de US, dat is zeker.
JPMontoya
19-06-2005, 20:21
kan er niemand een tv screenshot nemen...
We hebben er toch genoeg...en ze blijven maar komen. :rolleyes:
strepper
19-06-2005, 20:23
Voor mij moet Michelin geweert worden vanaf 2008. niet prof genoeg.
organisatie niet OK. Michelin trek uw conclusie
De teams hebben nog een keer duidelijk gemaakt wie de baas is ;-) Einde van de GP in VSA, dat staat vast. Nochtans een belangrijke markt voor Ferrari dus ik snap niet waarom ze niet akkoord zijn gegaan met de andere 9 teams om er een deftige GP van te maken. Een welgemeende fuck you voor hen.
Wat nu toe doen? Doorrijden voor de fans of stoppen? De bridgestone rijders zullen zich ook ongemakkelijk voelen zo, zij zijn er het slachtoffer van
Dat is ook mijn gedacht, michelin weet toch lang genoeg op voorhand de staat van de circuits, om nu af te komen dat hun banden voor Indianapolis niet deugen, :no: de teams met michelin rubber af raden om te racen, en dan de zwarte piet doorschuiven naar de FIA en Ferrari .... over hypocrieten gesproken.
dat het publiek dit niet kan pruimen lijkt me nogal logisch, maar dan moeten die maar gaan klagen bij de Niet starters.
Yannick R
19-06-2005, 20:24
Schumacher zal in zijn nopjes zijn ..
Wel de schuld van Michelin, maar dit is BELACHELIJK.
Heeft geen nut, we zien enkel de Ferraris in beeld, afgewisseld door Jordans en Minardis. Momenteel:
1. Schumacher
2. Barrichello
3. Monteiro
4. Karthikeyan
5. Friesacher
6. Albers (1 pitstop)
JPMontoya
19-06-2005, 20:25
Ferrari treft hier inderdaad 0,0 schuld aan...Michelin moet zijn zaken maar op orde krijgen. Ferrari heeft, naar mijn mening eerlijk, beslist dat die Chicane er niet moet komen. Als er dan toch iemand meer schuldig is dan iemand anders is het de FIA die niet toestaan nieuwe banden te monteren.
Ferrari ? Waarom toch weer Ferrari ? MICHELIN heeft hier schuld, eh ? Hallo ?
Ik snap gewoon de logica hier niet. Michelin maakt een fout en Ferrari is de schuldige ?!
Tuurlijk treft Michelin elke blaam, FIA en Ferrari staan volledig in hun recht om de oplossingen die worden aangedragen door de rivaliserende teams te weigeren.
Echter in een dergelijk extreem geval moet je een uitzondering kunnen maken op het reglement. Is de sport erbij gebaat dat FIA en Ferrari zich keurig aan de regeltjes houden? Denk het niet.
Als ze nou andere banden hadden toegelaten of die chicane en dan de wedstrijd laten verrijden buiten het kampioenschap? Dat was wellicht de beste oplossing geweest.
De houding van FIA / Ferrari kent alleen maar verliezers. Maar dat is mijn eigenwijze mening ;)
Ferrari treft hier inderdaad 0,0 schuld aan...Michelin moet zijn zaken maar op orde krijgen. Ferrari heeft, naar mijn mening eerlijk, beslist dat die Chicane er niet moet komen. Als er dan toch iemand meer schuldig is dan iemand anders is het de FIA die niet toestaan nieuwe banden te monteren.
exact.
Mits een boete nieuwe banden laten steken. Het voordeel uit die banden had toch eerder een nadeel geweest, want de teams hadden geen info over deze compounds.
FIA krijgt van mij de zwarte piet, natuurlijk samen met Michelin. Maar Ferrari is natuurlijk altijd een heel makkelijk slachtoffer.
van wat? ik kan dat altijd doen
Nu gooit men al naar de wagens, ongelooflijk.
De éné die men op camera heeft zal er het einde nog niet van gezien hebben denk ik
JPMontoya
19-06-2005, 20:27
PAUL STODDART (MINARDI): "This is a farce. My boys are only racing because the points will give use some decent money at the end of the season."
Terechte quote
@ Marcel een leuk beeldje no matter what
http://i5.photobucket.com/albums/y154/sToEgI/disaster.jpg
Tuurlijk treft Michelin elke blaam, FIA en Ferrari staan volledig in hun recht om de oplossingen die worden aangedragen door de rivaliserende teams te weigeren.
Echter in een dergelijk extreem geval moet je een uitzondering kunnen maken op het reglement. Is de sport erbij gebaat dat FIA en Ferrari zich keurig aan de regeltjes houden? Denk het niet.
Als ze nou andere banden hadden toegelaten of die chicane en dan de wedstrijd laten verrijden buiten het kampioenschap? Dat was wellicht de beste oplossing geweest.
De houding van FIA / Ferrari kent alleen maar verliezers. Maar dat is mijn eigenwijze mening ;)
euh. De houding van Michelin kent ook verliezers: alle michelinteams momenteel. EN de geest van de sport wordt bij Michelins beslissing even hard aangetast als bij Ferraris beslissing.
de organisatie van de GP treft ook geen schuld he, dus ik zie niet echt een reden waarom ze nu de USGP zouden moeten weren.
misschien nemen ze nu wel een circuit zonder banking :applaus:
AlesiRed27
19-06-2005, 20:30
Zou Barrichello *NU* eens een aanvaltje mogen wagen op MSC? :mad:
Als hij het kan wel, ja. Barrichello hinkt namelijk al het hele weekend achter op Schumacher.
Denk et wel, van zadra de fia bevestigt dat er geen punten uitgedeelt worden. (waar ferrari niet me zal akkoord gaan natuurlijk)
Nu gooit men al naar de wagens, ongelooflijk.
De éné die men op camera heeft zal er het einde nog niet van gezien hebben denk ik
ze zullen er wel meer dan 1 op camera hebben ze...
JPMontoya
19-06-2005, 20:33
http://www.eurosport.com/home/pages/v4/l0/s25/e9216/live_lng0_spo25_evt9216_mtc100806.shtml
voor wat meningen van andere F1 fans
http://www.unifac-forum.be/forum/images/avatars/15276415142b5b7dfe5e83.gif
nouja.
Telkens er een slomo gegeven wordt, denk ik dat er een flesje op een wagen gaat vliegen :D
Maar Ferrari is natuurlijk altijd een heel makkelijk slachtoffer.
Wees gerust, ik ben van geen enkel team fan ;) Ben vooral een liefhebber van de sport.
Overigens kleeft er een nadeel aan deze houding van Ferrari, bij de volgende GP kunnen de Michelin teams die op Indy hun eerste wedstrijd (niet) reden met een nieuwe motor de volgende keer voluit gaan. Staat Ferrari weer op P10 ;) :D
nu staan ze bij ferrari klaar met een verse band!
Schumacher een nieuwe band, nu lacht men met Michelin. Of niet? Waarom wachte men zo lang met tanken?
nu staan ze bij ferrari klaar met een verse band!
't is precies een bandenweekend, eh !
wat is er toch allemaal aan de band !
Wees gerust, ik ben van geen enkel team fan ;) Ben vooral een liefhebber van de sport.
Overigens kleeft er een nadeel aan deze houding van Ferrari, bij de volgende GP kunnen de Michelin teams die op Indy hun eerste wedstrijd (niet) reden met een nieuwe motor de volgende keer voluit gaan. Staat Ferrari weer op P10 ;) :D
Juist, maar stel dat ferrari hier een dubbel haalt dan zijn dat wel 10 & 8 punten die misschien nog zuur zullen opbreken aan het einde van het seizoen.
AlesiRed27
19-06-2005, 20:41
an zadra de fia bevestigt dat er geen punten uitgedeelt worden
Waarom zou FIA dit doen?
Ik zet hier net de TV op, sta eerst wat raar te kijken, en verschiet dan nog meer als ik den Barri vooraan zie rijden... Wat heeft hij daar voor moeten doen??? :D :D :D
Ik zet hier net de TV op, sta eerst wat raar te kijken, en verschiet dan nog meer als ik den Barri vooraan zie rijden... Wat heeft hij daar voor moeten doen??? :D :D :D
Het juiste lotje uit de trommel getrokken :)
Petter-Jån
19-06-2005, 20:42
De toeschouwers beginnen het af te bollen.
Met spandoekjes: "$ back"
Als daar maar geen rellen van komen.
Volgens de tandarts van SBS6 komen er nu "State Troopers" aan de achterzijde van de paddock. Voor de hekken van de paddock staat een menigte woedende Amerikanen..........dit gaat niet goed.
Schumi had een wat langere stop, omdat ze eerst wouden nakijken of zijn band moest vervangen worden...
op 10-10's hebben de mods ook zwaar werk, al 25+ threads moeten samenvoegen...
AlesiRed27
19-06-2005, 20:46
(sorry, ff subscribe afzetten, mijn mailbox loopt vol)
Volgens de tandarts van SBS6 komen er nu "State Troopers" aan de achterzijde van de paddock. Voor de hekken van de paddock staat een menigte woedende Amerikanen..........dit gaat niet goed.
Volgens mij gaan hier ook serieuze troubles van komen... ik ben eens benieuwd naar het podium straks (als ze er één durven doen) :confused:
http://img298.echo.cx/img298/1446/2046159994vx.png
Moest ik Button en Sato zijn, ik zou die BAR instappen tijdens de voorlaatste ronde en toch nog P7 en P8 binnenhalen voor die hatelijke 0 weg te krijgen :D Dan hebben ze trouwens ook een geldboete minder aan hun been :D
Amai, erg voor de fans... :no: Schandalig eigenlijk... :rolleyes: Waarom niet ander Michelins toelaten met een straftijd of zo... Het zou niet meer dan normaal zijn dat de Amerikanen het F1 circus buitentrappen...
Volgens mij gaan hier ook serieuze troubles van komen... ik ben eens benieuwd naar het podium straks (als ze er één durven doen) :confused:
ziede Schumacher al keihard staan juichen ? :D
En Monteiro ! amai ! Die gaat uit zijn dak :)
Moest ik Button en Sato zijn, ik zou die BAR instappen tijdens de voorlaatste ronde en toch nog P7 en P8 binnenhalen voor die hatelijke 0 weg te krijgen :D Dan hebben ze trouwens ook een geldboete minder aan hun been :D
Men moet geloof ik een x-aantal procent van een race meegereden hebben. Mischien komt er straks nog iemand buiten om net genoeg ronden te doen
Petter-Jån
19-06-2005, 20:52
Ik denk niet dat de andere Michelin-rijders het die bewuste perso(o)n(en) in dank zouden afnemen! :D
AlesiRed27
Stel je voor dat Ferrari mede hiermee nog een WDC pakt... wat een farce zou dat niet zijn...
'k Zou verlegen zijn als ik bij de roden werkte nu. Ik snap het wel, punten pakken, 't blijft racing maar toch... Waar is de spirit...
JPMontoya
TF1 has stopped transmission of the race in FRANCE!!! héhé
en F1.com is ook aan het zweten
Men moet geloof ik een x-aantal procent van een race meegereden hebben. Mischien komt er straks nog iemand buiten om net genoeg ronden te doen
Ze moeten 75% gereden hebben om geklasseerd te worden. Nu de helft van de race al gereden is kan niemand meer geklasseerd worden buiten de 6 die nu aan het rijden zijn.
http://img201.echo.cx/img201/828/2052476029np.png
zou PS niet content moeten zijn? hoe lang is het al geleden dat hij 2 wagens inde punten had?
kan alleen maar hopen dat sebiet ne Bridgestone knalt in turn 13.
Over half weg en nog geen uitvallers. Enfin, je weet wat ik bedoel ;)
Of nog erger : stel je voor dat de Ferrari's uitvallen en ze nog niet eens punten kunnen pakken als ze tegen de 2 zwakste teams van het veld mogen rijden :eek:
Stel je voor dat Ferrari mede hiermee nog een WDC pakt... wat een farce zou dat niet zijn...
'k Zou verlegen zijn als ik bij de roden werkte nu. Ik snap het wel, punten pakken, 't blijft racing maar toch... Waar is de spirit...
again: waar is de 'spirit' beste Michelin teams. Ik snap het wel: 't blijft risicovol, en dus kan het niet bij 'racing' blijven, maar toch....waar is de spirit, Michelin teams. Waar ?
Het weinige publiek dat blijft zitten zal dankbaar zijn dat die 24 Bridgestone-banden op de baan nog voor wat 'snelheid' zorgen.
'verlegen' word je als je je over iets schaamt. Waarom zou Ferrari zich schamen ? Zij racen. Reglementair. Op dezelfde, onaangepaste baan, omdat hun banden voor 1 keer eens goed genoeg zijn.
http://img201.echo.cx/img201/828/2052476029np.png
zou PS niet content moeten zijn? hoe lang is het al geleden dat hij 2 wagens inde punten had?
Eerst nog wel aankomen eh :)
Stoddart had liever voor een sportieve oplossing gekozen denk ik. Hij rijdt nu enkel mee voor de centen die bij de punten horen. Niet meerijden zou bij Bridgestone niet in goede aarde vallen.
De website van de FIA is niet bereikbaar :) Er zijn blijkbaar veel mensen die hun ongenoegen uiten.
Of nog erger : stel je voor dat de Ferrari's uitvallen en ze nog niet eens punten kunnen pakken als ze tegen de 2 zwakste teams van het veld mogen rijden :eek:
wishful thinking, Sennake ? :D
in een interview op ITV zei Stoddart net dat zijn wagens enkel rijden omdat de Jordans rijden, hun directe conccurenten.
Er zijn hier een deel die de fout bij ferrari stekken.Das net waar waren die andere teams toen ferrari slechte banden had in spanje.Toen hadden zij ook geen kompasie bij ferrari.
De teams mochten banden verwisselen niemand hield hen tegen dat tedoen.De banden van spanje waren daar en dat was wel de juiste compound.
Die chican maken mocht niet volgens het reglement.Je zou wat zien als de teams elke keer iets mochten eisen als iets hun niet aanstaat.
Hier is maar ene schuldige en dat is michelin hoe je het nu draait of keert
again: waar is de 'spirit' beste Michelin teams. Ik snap het wel: 't blijft risicovol, en dus kan het niet bij 'racing' blijven, maar toch....waar is de spirit, Michelin teams. Waar ?
Het weinige publiek dat blijft zitten zal dankbaar zijn dat die 24 Bridgestone-banden op de baan nog voor wat 'snelheid' zorgen.
'verlegen' word je als je je over iets schaamt. Waarom zou Ferrari zich schamen ? Zij racen. Reglementair. Op dezelfde, onaangepaste baan, omdat hun banden voor 1 keer eens goed genoeg zijn.
De teams zelf zijn afhankelijk van Michelin. Als Michelin zegt niet rijden, dan moeten ze dat aanvaarden...
Benieuwd wat er had gebeurd indien Bridgestone in de plaats van Michelin zou gestaa hebben...
Eén vraag blijft nog onbeantwoord : zal Barrichello Schumacher voorlaten als het er op aankomt of houdt hij zich aan zijn woord en beschouwt hij hem als een gewone concurrent?
Bwa, ene Ferrari mag wel aankomen hoor :)
Je mag 3 keer raden welke :cool:
Even wat olie op het zeer hete vuur gooien ;) :D Als Schumacher een echte vent was geweest dan had hij als 7-voudig wereldkampioen besloten niet mee te doen aan deze farce!
AlesiRed27
19-06-2005, 21:04
Je bent vet met reglementair als je het imago van de sport integraal schaadt.
Dit had een "puntenloze" race kunnen zijn met alle teams er bij (stel je voor hoe hard dan wordt geracet... geen kampioenschap om aan te denken) maar het mocht niet zijn.
Dat ze fier zijn op hun 10 punten, ze mogen ze hebben op deze manier.
Ik praat het Michelin gedoe niet goed, maar het belangrijkste in de sport is de "Sport". Het begrip "Sport" is hier ver te zoeken. It's all money.
PS.... heeft niets met ferrari bashing te maken, zie nickname... maar nu is't toch echt wel degoutant aan't worden.
Er bestaat nog altijd zoiets als het cobcorde akkoord. Dat betekent dat als er een reglement verandert moet worden in de F1 (vb om een chicane te leggen) alle teams akkoord moeten zijn .Als Ferrari dan weigert om mee aan tafel te gaan zitten en er slechts 9 teams akkoord zijn om een chicane te leggen, dan ligt er toch een groot deel van de verantwoordelijkheid bij de roden.
Er zijn hier een deel die de fout bij ferrari stekken.
Ik "stek" de fout bij niemand, maar als Ferrari hier vandaag wint is het wel een "pyrrusoverwinning".
Petter-Jån
19-06-2005, 21:06
De 2 Ferrari's??? :s
:D nu rijden de Ferrari's elkaar nog bijna van de baan....
Rubens heeft ballen aan zijn lijf. Schitterend! Schumi gaat zich serieus verschoten hebben :)
Zijn er maar 6 klojo's aan de slag, knallen ze er mekaar nog 2 keer bijna af.
2 keer Ferrari in die soep betrokken, goe bezig!
Eén vraag blijft nog onbeantwoord : zal Barrichello Schumacher voorlaten als het er op aankomt of houdt hij zich aan zijn woord en beschouwt hij hem als een gewone concurrent?
Volgens mij heeft Rubens juist zijn antwoord gegeven ;)
Verdorie, daar had ik zelf nog niet aan gedacht : ze reden ei zo na elkaar er uit!!
Petter-Jån
19-06-2005, 21:08
Wie was weer die ene hier op het forum die sinds vele jaren nog eens niet naar een GP kon kijken omdat hij moest werken deze avond? :fight:
Nu ja, op race-gebied is er niet zoveel te zien, maar het is op z'n minst gezicht eens een heel ongewoon gezicht! Hoop dat hij het niet TE erg vindt! :(
ha de ferrari's.. tja..
wat zou het antwoord zijn van de michelin teams zijn moest ferrari vragen om een bocht te vervangen of te vervormen of hoe je het ook noemt !! zodat het de ferrari's een grotere kans hebben om punten te pakken ...
moahahahahaha
ze delen in iedergeval geen cadeau's uit !!!
Wie was weer die ene hier op het forum die sinds vele jaren nog eens niet naar een GP kon kijken omdat hij moest werken deze avond? :fight:
Nu ja, op race-gebied is er niet zoveel te zien, maar het is op z'n minst gezicht eens een heel ongewoon gezicht! Hoop dat hij het niet TE erg vindt! :(
Kmoet om 22u gaan ipv 20u, maar kvrees dat ik het einde zowieso niet kan zien :(
Stoddart is voluit aan het schelden op de FIA bij SBS6, prachtig! Fucking FIA this and that. Hij vroeg wel netjes of hij krachttermen mocht gebruiken.........antwoord was positief en jawel.........Paultje ging los :D
De teams zelf zijn afhankelijk van Michelin. Als Michelin zegt niet rijden, dan moeten ze dat aanvaarden...
Benieuwd wat er had gebeurd indien Bridgestone in de plaats van Michelin zou gestaa hebben...
geloof me vrij: als 7 teams zich kunnen terugtrekken uit een race, dan zullen 3 teams dat ook wel doen, hoor. Ik vind het maar cru om hier te stellen dat ze bij Ferrari, Jordan en Minardi het risico zouden nemen om coureurs in een race te zetten met onbetrouwbare en levensgevaarlijke banden. En die andere 7 teams hadden gewoon deelgenomen, wees maar zeker!
Het blijft weliswaar een logische keuze van Michelin, dat duidelijk gefaald heeft en dé schuldige is, samen met de Fia die niet voor een race gekozen hebben met het niet goedkeuren van de overgevlogen compound.
Redeneer eens anders: Wat als de Bridgestone-teams ook niet hadden meegedaan ? Zij hadden namelijk geen reden om niet mee te doen ! Michelinteams wel: de gevaarlijke compound.
Resultaat: Publiek extra kwaad: reden genoeg om op de baan te komen en hooliganisme te verwezenlijken. Bovendien krijgen ook Ferrari, Jordan en Minardi dan een boete, totaal onverdiend. Logica ? ik dacht het niet.
Maarnee mensen, laten we maar de beschuldigende vinger naar Ferrari wijzen. Als d'r iets mankeert aan een race, zullen de FIA en hun lieve vriendjes Ferrari wel de schuldigen zijn. grmbll.
Verdorie, daar had ik zelf nog niet aan gedacht : ze reden ei zo na elkaar er uit!!
uw droomscenario :D
strepper
19-06-2005, 21:12
schumi for weltmeister
Als d'r iets mankeert aan een race, zullen de FIA en hun lieve vriendjes Ferrari wel de schuldigen zijn. grmbll.
Ferrari fan zijn heeft zo'n zijn nadelen, part of the job ;) :D
Ferrari fan zijn heeft zo'n zijn nadelen, part of the job ;) :D
Ik ben Bridgestone-fan :D
Petter-Jån
19-06-2005, 21:15
Kmoet om 22u gaan ipv 20u, maar kvrees dat ik het einde zowieso niet kan zien :(
Ah zo, dat was jij. :)
Nu ja, dan heb je het meeste toch al gezien en kom je na je werk niet uit de lucht gevallen of zo! Of zo van ver iets opvangen en niet kunnen meepraten .... :confused:
AlesiRed27
19-06-2005, 21:15
Rubino komt terug! :p
Rubino komt terug! :p
idd het word nog spannend :p
Petter-Jån
19-06-2005, 21:17
"Please cruise, we want both cars to finish!"
LOL!!! :p
Ah zo, dat was jij. :)
Nu ja, dan heb je het meeste toch al gezien en kom je na je werk niet uit de lucht gevallen of zo! Of zo van ver iets opvangen en niet kunnen meepraten .... :confused:
Maar 14 ronden meer, mischien, mischien....
Pff, Ross Brawn komt al zagen dat hij twee wagens aan de finish wil hebben. Maw een verborgen teamorder. Dat is tegenstrijdig met de FIA reglementen.
Go Barri!
Pff, Ross Brawn komt al zagen dat hij twee wagens aan de finish wil hebben. Maw een verborgen teamorder. Dat is tegenstrijdig met de FIA reglementen.
Go Barri!
ja stel u voor als ze elkaar er uit rijden, minardi en jordan opt podium :D
Fia spreekt over uitsluiting van Michelin in het kampioenshap.
JPMontoya
19-06-2005, 21:21
Dit moet zowat de meest levendige thread over F1 in jaren geweest zijn hier :)
that would be just stupid.
Geldboete en in de volgende GP starten met de motor van Canada. Zou dat geen leuke straf zijn ? (vooral voor Ferrari. *kuch* :D )
Go Barri!
Reglement is reglement! Diskwalificatie!! Per direkt! :D
Reglement is reglement! Diskwalificatie!! Per direkt! :D
waarom ook niet er zijn toch genoeg wagens op de baan :crazy:
Hadden ze nu besloten dat de Michelin wagens na de formatieronde bandenswitch mochten doen naar de nieuwe compound dan had Bridgestone een voordeel gehad, was't spektakel gegarandeerd en zou degene die 1st vertrok ook als 1e bandenswitch kunnen laten doen spektakel gegarandeerd !
da zou lachen zijn! één race zie ik dat dan standhouden, daarna wilt de FIA weer meer dan 5 kijkers...
Hadden ze nu besloten dat de Michelin wagens na de formatieronde bandenswitch mochten doen naar de nieuwe compound dan had Bridgestone een voordeel gehad, was't spektakel gegarandeerd en zou degene die 1st vertrok ook als 1e bandenswitch kunnen laten doen spektakel gegarandeerd !
voila se ! Toch ongelooflijk dat men niet aan zulke dingen denkt eigenlijk. Creatief zijn ze niet, bij de FIA. Vreselijk, toch ?
Censuur!!
Paul Stoddart wilde een press release laten zien, laten ze opeens andere beelden zien. Booohhhhhhhhh voor FIA en Bernie ;)
Bridgstone rijd Michelin wel echt verloren vandaag :o
Petter-Jån
19-06-2005, 21:30
En Ricardo Zonta mocht zich eindelijk nog eens bewijzen bij Toyota!
Censuur!!
Paul Stoddart wilde een press release laten zien, laten ze opeens andere beelden zien. Booohhhhhhhhh voor FIA en Bernie ;)
we zullen die press release wel te zien krijgen ;)
Censuur!!
lol. diskwalificatie van Minardi voor Stoddarts gedrag en diskwalificatie van Ferrari voor verborgen Teamorders.
Jordan aan de top :D :D
laatste rondje! spannend!!
Tijd voor een revolutie! Alle michelin teams negeren vanaf nu de Fia, en organiseren hun kampioenschap en laten alle F1 circuits links liggen... terug F1 op Zolder, oschersleben, Donnington, Estoril, Jerez, Kyalami en de grote N¨rburgring!!!! GO GO GO!!!
Stodje mag ook nog komen meedoen... die heeft een goeie spirit met die "f...... Fia" uitleg en zo...
oke. Tijd voor mijn racesamenvatting:
Ongelooflijk
TOP:
Niemand
FLOP:
Michelin en Fia.
Dat ging snel, zeg. Nu 2 weken napraten en boetes uitdelen.
Tijd voor GPDC :) Minardi site is ook moeilijk bereikbaar. De press release zal wel online staan ;)
JPMontoya
19-06-2005, 21:36
http://images.f1racing.net/large/46977.jpg
een veel zeggende foto
De Grand Prix is omgevlogen, maar dat zal wel meer aan deze thread hebben gelegen :D
Al 8 pagina's tijdens de GP geschreven, dat is meer dan het aantal deelnemers aan de GP :D
is dat kostuum nu aan het vertellen dat ze geen podium gaan geven?
wat is er aan de hand willen ze niet op het podium :confused:
Zoals ik zei, alles kan nog. En dit is gebleken.
pompierke
19-06-2005, 21:40
droevige tijden voor de Formule 1 :( :fight:
Petter-Jån
19-06-2005, 21:41
Barri: There is a lot of BOE...
Kostuum: We can handle BOE ..
:cool:
strepper
19-06-2005, 21:41
verdiende winnaar. meer koers gezien dan een paar jaar geleden
leve Ferrari leve Bridgestone
Zoals ik zei, alles kan nog. En dit is gebleken.
lol. ironisch.
AlesiRed27
19-06-2005, 21:46
FIA is dood, lang leve de F1!
Het enige dat ik wil en kan zeggen is dat ik zwaar ontgoocheld ben in de FIA. Kvraag mij af welk een toneel we over 2 weken in Frankrijk te zien zullen krijgen.
amai
tegen het dat ik alles gelezen had was de race voorbij :D
ik begrijp de fans en ik begrijp ferrari, F1 is al lang geen gewone sport meer, de belangen zijn net iets te groot om het gewoon voor de sport te doen, maar soit daarmee is dit natuurlijk nog altijd geen goede zaak!
Stom van Michelin uiteraard!
Minardi Press release
Paul Stoddart, Team Principal, Minardi Cosworth:
"First of all, our sincere apologies go out to the race fans, both here at Indianapolis and indeed, around the world, for the farce that took place at Indianapolis this afternoon. This really was a time when Formula One needed to put sport above politics, but sadly, this did not occur. Earlier on today, nine of the 10 competing teams had agreed that, in the interests of safety, a temporary chicane needed to be placed before the final turn, and that unless that took place, the nine teams would not compete.
"This idea was rejected by FIA President, Max Mosley, and in no uncertain terms, the teams were told that, should this occur, there would be no race. This, in my opinion, is clearly not in the interests of the sport, the American public, or Formula One fans around the world.
"I have complete sympathy with the Michelin teams, and can take neither satisfaction from, nor interest in, this afternoon's race, if you can call it that. For the avoidance of doubt, Minardi only participated when it became clear that Jordan had changed its decision to compete from this morning.
"I sincerely hope that valuable lessons are taken away from here today before we destroy the sport we love with politics. A solution, which would have allowed the United States Grand Prix to have proceeded unaffected today existed, but was resisted by the FIA and not supported by Ferrari, who claimed it was not their problem."
JPMontoya
19-06-2005, 22:04
good gezegd Paul Stoddart!
Mensen, FIA dit, FIA dat..ga eens kijken naar de oorzaak van dit hele gebeuren.
Michelin.
Te weinig types mee naar US genomen, problemen zoeken.
Daar stopt het. De FIA is in zijn recht, Ferrari is in zijn recht en de andere teams ook.
Michelin niet. Dit krijgt een zware staart.
Minardi Press release
"First of all, our sincere apologies go out to the race fans, both here at Indianapolis and indeed, around the world, for the farce that took place at Indianapolis this afternoon. This really was a time when Formula One needed to put sport above politics, but sadly, this did not occur. Earlier on today, nine of the 10 competing teams had agreed that, in the interests of safety, a temporary chicane needed to be placed before the final turn, and that unless that took place, the nine teams would not compete.
"This idea was rejected by FIA President, Max Mosley, and in no uncertain terms, the teams were told that, should this occur, there would be no race. This, in my opinion, is clearly not in the interests of the sport, the American public, or Formula One fans around the world.
"I have complete sympathy with the Michelin teams, and can take neither satisfaction from, nor interest in, this afternoon's race, if you can call it that. For the avoidance of doubt, Minardi only participated when it became clear that Jordan had changed its decision to compete from this morning.
"I sincerely hope that valuable lessons are taken away from here today before we destroy the sport we love with politics. A solution, which would have allowed the United States Grand Prix to have proceeded unaffected today existed, but was resisted by the FIA and not supported by Ferrari, who claimed it was not their problem."
PS ziet hier enkel een kans in om subtiel uit te halen naar Ferrari, die man kan serieus spelletjes spelen, dat is dit seizoen al gebleken. Met zijn overdreven geslijm altijd :)
Michelin.
Te weinig types mee naar US genomen, problemen zoeken.
Hmmmmmmm...... je mag als fabrikant maar twee types meenemen ;) Ook dat is FIA reglement :D
Special Driver
19-06-2005, 22:16
volgens de comentator op rtbf ligt de oorzaak bij het feit dat michelin problemen heeft met de simulatie van de banking tijdens de ontwikkeling van de banden, bij deze zijn ze uitgenodigd op "warneton speedway" voordeel de wagens hebben maar 1 versnelling nodig.....lol
onheilspellende woorden van Ecclestone
Asked about the future of Formula One in the United States, and the future of Michelin in Formula One, Ecclestone said: "Not good, on both counts."
bron: eurosport.com
de toekomst van Michelin in Formule één komt in het gedrang ?
Waar zitten nu eigenlijk die "voorvechters" van de veiligheid die hier niet weg te branden waren toen de klapband van Raikkonen hét nieuws van de dag was? Ik heb er nog geen één iets weten posten...
Enkele weken geleden kon zoiets absoluut niet, en nu is ineens Michelin de grote schuldige omdat ze de teams afraadden om met die banden te rijden?
Minardi Press release
"....... and not supported by Ferrari, who claimed it was not their problem."
Natuurlijk Paul, het was toch ook niet het probleem van Ferrari, of wel dan ???
ik vond die 3 voorstellen van de FIA bovendien énorm amateuristisch:
1. Trager rijden in de bewuste bocht: Dan is de race al op voorhand verloren voor de Michelinteams, bovendien worden zo gevaarlijke situaties gecreëerd.
2. De compound van Barcelona gebruiken, met achteraf een straf: Hoe reageren die banden op dit circuit ? Misschien wel even erg. Bovendien wederom een enorm verlies per ronde.
3. De band wisselen als kan aangetoond worden dat deze niet lang meer zal meegaan: toon het maar eens aan. En bovendien biedt zo'n pitstop tijdverlies. Wat er ook zou gebeuren, de Michelinteams hadden enkel gestreden om P7 en P8...
Waarom ze niet creatiever kunnen zijn en een zoals hierboven opgelegde straf bedenken: Alle Michelin teams banden laten wisselen naar de 'herstelde en overgelogen' compound bij de pitstops. Op die manier had er nauwelijks tijdverlies geweest, want de pitstops vinden hoedanook zowiezo plaats, en de teams konden enkel nadeel ondervinden in het leren kennen van de banden; wat toch een niet té groot verlies had opgeleverd; op z'n minst een podiumplaats binnen het bereik, én een relatief spannende race.
Michelin is idd de grote schuldige, maar de FIA gaat hier zeker niet vrijuit. Creatieve oplossingen kent men daar niet.
Waar zitten nu eigenlijk die "voorvechters" van de veiligheid die hier niet weg te branden waren toen de klapband van Raikkonen hét nieuws van de dag was? Ik heb er nog geen één iets weten posten...
Enkele weken geleden kon zoiets absoluut niet, en nu is ineens Michelin de grote schuldige omdat ze de teams afraadden om met die banden te rijden?
DAAR ZAT IK, eerlijk gezegd, OOK OP TE WACHTEN !!! :no:
Ze hebben gelijk dat ze de teams niet laten racen. Maar aan wie is het te danken? Toch aan Michelin zelf zeker.
Volgens mij interpreteer je het verkeerd: ik heb nergens gezegd dat Michelin de schuldige was omdat ze de teams verboden te racen. Veiligheid boven alles, en Michelin had hier 100% gelijk. Michelin is wél de schuldige omdat ze een slechte band gemaakt hebben, die weinig aankan: In Monaco ging de Renault over de limiet, Raikkonens band gaat aan flarden op de Nurburgring en Ralf en Zonta crashen in Amerika. Reden te meer om eens beginnen na te denken aan een band die langer meegaat.
Viper Power
19-06-2005, 22:36
Ik vond het ook maar vervelend en serieuze zever.
Of ferrari nu al of niet goed heeft gehandeld ga ik nie op oordelen mits ik dat team al jaren niet kan luchten.
Maar persoonlijk vind ik dat de teams dit wel hadden kunnen boycotten en die arm touschouwers toch hun geld konden teruggeven het daar wel eens verkeerd kunnen uirdraaien op die lange rechte lijn met die flessen water. Dat vind ik nu ook absurt, dat ze dan de boel afbreken ma toch nie met het leven van piloten gaan spelen.
En nu allemaal echt formule 1 op zijn amerikaans "champcar" gaan kijken op eurosport voor degene die al vergeten waren wa actie voorsteld in zo'n sport
strepper
19-06-2005, 22:37
Dit is niet de schuld van de FIA maar van Michelin.
Paul Stoddart zou beter zwijgen.
Als je het eens bent met de andere teams moet je ook met hen
Michelin is wél de schuldige omdat ze een slechte band gemaakt hebben, die weinig aankan.
Helemaal mee akkoord. Ik ben trouwens geen specifieke "Michelin-fan" of zo.
Maar eens je in die situatie zit, wat kan je eraan doen? Niets, zonder dat de FIA zich wat bereidwilliger opstelt. Er zijn zeker compromissen te vinden die de Bridgestones zeker niet benadelen en toch aanvaardbaar zijn voor iedereen.
Dus ik denk dat iedereen het wel met mij eens is als ik zeg : Michelin is schuldig aan het maken van een "slechte" band, maar de FIA is schuldig aan het niet willen of kunnen zoeken naar een aanvaardbaar alternatief dat deze farce had kunnen vermijden... En als de FIA zijn been stijf houdt zie ik niet in wat de teams nog anders hadden kunnen doen dan weigeren te rijden...
Paul Stoddart for FIA President ! :applaus:
Maar eens je in die situatie zit, wat kan je eraan doen? Niets, zonder dat de FIA zich wat bereidwilliger opstelt. Er zijn zeker compromissen te vinden die de Bridgestones zeker niet benadelen en toch aanvaardbaar zijn voor iedereen.
Dus ik denk dat iedereen het wel met mij eens is als ik zeg : Michelin is schuldig aan het maken van een "slechte" band, maar de FIA is schuldig aan het niet willen of kunnen zoeken naar een aanvaardbaar alternatief dat deze farce had kunnen vermijden... En als de FIA zijn been stijf houdt zie ik niet in wat de teams nog anders hadden kunnen doen dan weigeren te rijden...
100% mee eens. Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Michelin is even schuldig, niet door de slechte band, maar doordat ze net als de FIA weinig tot zelfs geen toegevingen wilden maken. Ze wilden een oplossing die hen zo goed als niet zou benadelen: de chicane, en dat wilde de FIA niet. De FIA had wel andere opties die Michelin dan weer niet wilde. Beide partijen waren gewoon te koppig om fatsoenlijk tot een compromis te komen.
Ondertussen stond er toch een Belg op het podium: David Saelens won de Porsche Michelin Supercup in Indianapolis.
:D
Ondertussen stond er toch een Belg op het podium: David Saelens won de Porsche Michelin Supercup in Indianapolis.
:D
diskwalificeren, potdikke ! :D
camso belgium
19-06-2005, 22:51
Jongens, jongens
Waarom maken jullie zich zo druk?
Zie dit toch allemaal niet zo negatief.
Dit is de beste publiciteit, welke de F1 in de USA kan hebben.
Voor de Indy F1 wist NIEMAND in de USA dat de Formule 1 bestond.
Nu gaat gans Amerika ongetwijfeld op de hoogte zijn van het bestaan van de F1.
Kan er iemand even de uitslag van de F1 race, die blijkbaar vandaag gereden is, even geven? ;-)
Triest om zien.
Ik had gehoopt dat een bandenwissel wegens "aangenomen" defect ging toegestaan worden.
Hier had niemand iets aan buiten de zes die punten gepakt hebben en hen valt niks te verwijten, ze zitten al gans het seizoen in de hoek waar klappen vallen door reglementswijziging, dat een andere hoek van het idiote reglement hen nu zo bevoordeelt is eigenlijk ironisch grappig.
De vreugde van Monteiro was gewoon grappig :)
Wat ik niet snap, waarom werd geen rode vlag gegeven om reden van die projectielen?
Omdat die eerste fles stil op de baan lag? (wel op de lijn)
Omdat die tweede een paar m naast RB vloog?
Tleek alsof ze zaten te wachten dat er een raak ging zijn ... en dan????
Als ik koersdirecteur was geweest (kuch) na de tweede fles race gedaan.
En dienen smijtenden aap die op camera staat voor de correctionele TEDJUU!
(wel sympathie met het bedrogen publiek natuurlijk maar projectielen op de baan gooien tijdens volle wedstrijd ... apen)
Jochie
Hier ben ik het toch niet mee eens.
Waar zijn regels anders voor als ze niet worden nageleeft, of worden veranderd als er een probleem is. Bovendien niet fair t.o.v. de teams die de regels WEL naleven.
Bovendien heeft de FIA in een schrijven aan Michelin alle opties aangegeven die binnen het reglement mogelijk waren, met de eventuele bestraffingen uiteraard.
De voorstellen van Michelin waren toch absurd eigenlijk, met als hoogtepunt (lees: triest dieptepunt) het voorstel om het circuit aan te passen middels een chicane in bocht 13 !
Zou het overigens toeval zijn dat dit bocht 13 was, of is hier iemand bijgelovig ?
http://www.speurders.nl/speurder.php?id=9649794 :applaus:
The Interceptor
19-06-2005, 22:59
onheilspellende woorden van Ecclestone
bron: eurosport.com
de toekomst van Michelin in Formule één komt in het gedrang ?
Terug één bandenconstructeur is wel net wat de FIA wil he :confused:
Ok, Michelin heeft geen goede band gemaakt, maar dat kan altijd gebeuren he, fouten zijn nog altijd menselijk.
De grote fout zit hier voor mij toch bij de FIA, die hadden maar een oplossing moeten vinden, zodat er toch 20 wagens starten, maar waar de Bridgestone-rijders wel in het voordeel waren.
Toen da race startte, had ik al enkele uurtje geen internet meer gezien, en zou dus wel zien wat er ging gebeuren. Toen ik de Michelin-teams zag binnenkomen, gingen ze precies allemaal klaar staan voor een pitstop, die pas mocht gebeuren vanaf het startlicht op groen stond. Dus ik dacht dat dit de (toch wel geslaagde) oplossing van de FIA was. Eens dit pitstop gebeurd is en je op de baan bent, heeft Ferrari toch al bijna een halve ronde gereden ...
Op Ferrari ga ik hier niet meteen beginnen roepen, maar leven die dan ook niet voor sport? Een chicane aanleggen was natuurlijk ook niet de oplossing, dat vraagt ineens een heel andere afstelling enzo. Maar hier moest echt wel een oplossing gevonden kunnen worden.
Michelin heeft de juiste beslissing genomen, veiligheid boven alles!
En zo de FIA eens een poepje laten ruiken :applaus:
Kort na de reeks opgaves werd oa Button even gefilmd toen hij in de paddock liep, hij had toch wel een grijns op zijn gezicht :D
En ik vond dat Schumacher terecht niet merkbaar blij was met de overwinning, en de champagnegespuit achterwege liet. Dat Monteiro content was is natuurlijk te begrijpen, hij heeft dan ook een mooie "wedstrijd gereden" toch zijn teammaat op respectabele afstand gereden, en vooral, maar net één keertje gedubbeld door de winnaar.
camso belgium
19-06-2005, 22:59
Dit was de enige F1 wedstrijd van de laatste jaren, waarbij ik niet in slaap gevallen ben. Wat was dit toch spannend. Gebeurt de start ongevallenvrij? Treft de flessengooier raak? Gaat nu de ene Ferrari de andere eruit rijden? Gaat er nu niemand in panne vallen?
Dat was toch even anderhalf uur op het puntje van de stoel zitten.
WE WANT MORE. WE WANT MORE.
There was no trademark leap onto the podium, and no champagne shower afterwards, as Ferrari toned down celebrations for its 1-2 result.
Hypocrisie ten top :rolleyes:
18 punten in the pocket...
Wat de betreft de schuld van Michelin nog even dit. Als een constructeur als hen, met een dergelijk fenomenaal palmares in diverse takken van de autosport, zo de mist ingaat heeft dat z'n redenen. Zouden de constante regelwijzigingen er voor iets tussenzitten... Compromissen sluiten in F1 is bijna uit den boze als je wil winnen of vooraan wil meerijden.
De reactie van Michelin getuigt van veel respect tov de piloten en de teams. Ze willen ook ten alle tijden vermijden dat een piloot zich doodrijdt owv een klapband van een band van hun merk. Zulke dingen kelderen de hele reputatie van het merk dus dan maar beter voorkomen dan genezen...
Ik had gehoopt dat een bandenwissel wegens "aangenomen" defect ging toegestaan worden.
Hier had niemand iets aan buiten de zes die punten gepakt hebben en hen valt niks te verwijten, ze zitten al gans het seizoen in de hoek waar klappen vallen door reglementswijziging, dat een andere hoek van het idiote reglement hen nu zo bevoordeelt is eigenlijk ironisch grappig.
Die bandenwissel was toegestaan.
Dit was het antwoord van de FIA aan Michelin:
"Another possibility would be for the relevant teams repeatedly to change the affected tyre during the race (we understand you have told your teams the left rear is safe for a maximum of ten laps at full speed). If the technical delegate and the stewards were satisfied that each change was made because the tyre would otherwise fail (thus for genuine safety reasons) and that the relevant team were not gaining an advantage, there would be no penalty. If this meant using tyres additional to a teams’ allocation, the stewards would consider all the circumstances in deciding what penalty, if any, to apply."
Dit is de beste publiciteit, welke de F1 in de USA kan hebben.
Voor de Indy F1 wist NIEMAND in de USA dat de Formule 1 bestond.
Nu gaat gans Amerika ongetwijfeld op de hoogte zijn van het bestaan van de F1.
Prachtig stukje opninie op speedtv.com
We could talk for days about the phenomenon of American isolationism and nationalism. It’s an issue that goes far deeper than sporting events, but it’s clearly evident in sports (soccer, anyone?). Americans, by and large, reject anything beyond their borders -- and beyond the realm of what‘s familiar and basic -- no matter how good it might be.
The USGP is virtually unknown to most Americans, and that’s not necessarily the Speedway’s fault. Unless one actively seeks it out, Formula 1 is not readily available in the States. That has nothing to do with IMS. That has to do with a sanctioning body that treats the paying customer as a necessary nuisance. American race fans don’t take well to that attitude, especially when it comes from elsewhere.
Volledig artikel:
http://speedtv.com/commentary/17688/
Toch benieuwd welk gevolgen deze GP nog gaat opleveren. Er zal vast wel een of andere advocaat op de tribune hebben gezeten die de hele tent gaat aanklagen wegens oplichting of iets dergelijks;)
Hypocrisie ten top :rolleyes:
Compromissen sluiten in F1 is bijna uit den boze als je wil winnen of vooraan wil meerijden.
Je ziet toch in dat je jezelf hier in feite tegenspreekt ?
Als je Ferrari hypocriet noemt, mag je voor dezelfde redenen Michelin hypocriet noemen, mijn waarde ! Ferrari sloot geen compromissen om een chicane te laten leggen. Ferrari wou met een reglementaire én veilige wagen racen. En Ferrari heeft bijgevolg, gek genoeg, verdiend geworden, omdat de andere teams hun kat stuurden.
Ik spreek mij nergens tegen. Als ik het heb over compromissen sluiten heb ik het enkel en alleen over het technische aspect binnen F1. Het doen alsof ze niet blij zijn bij Ferrari is hypocriet.
De oorzaak van het Michelin fiasco was volgens Martin Brundle (ITV) het volgende.
Op vraag van de IRL teams werd het circuit ruwer gemaakt door met een soort diamant schijf kleine groeven in de baan te slijpen om meer grip te bezorgen aan de IRL wagens die tegen 225 mph (360 kmh) gemiddeld over de baan scheuren. hierdoor lopen de temperaturen veel hoger op en is de slijtage hoger.
Michelin was hiervan blijkbaar niet op de hoogte, Bridgestone we aangezien zusterfirma firestone vaker op de piste test.
Ik spreek mij nergens tegen. Als ik het heb over compromissen sluiten heb ik het enkel en alleen over het technische aspect binnen F1. Het doen alsof ze niet blij zijn bij Ferrari is hypocriet.
Hoe kan je nu in godsnaam blij zijn met een zege als er geen kat was om met te strijden ? Ze zijn dus helemaal niet blij met de manier waarop ze die 18 punten binnenhalen. Dat lijkt me zo klaar als een klontje. Die 18 punten zijn natuurlijk meegenomen, maar het lijkt me toch wel ongelooflijk ongepast om de armen in de lucht te steken omdat ze de 'besten' waren van een veld van 6 man.
Wat hadden Michael en Rubens volgens jou moeten doen zodat je hen niet als hypocriet bestempelde ? De hoela-hoep dansen en de fles champagne naar het publiek gooien als tegenreactie op de flesjes water ?
Hypocriet is de reactie van de doodgeverfde anti-Ferrari Formule 1 fanaat. Als er in een race iets mis gaat, zal Ferrari er wel voor iets tussen zitten, die geniepige roden, die politiek voeren, enkel in hun voordeel ! Die arrogante Duits, die mensen van de baan ramt. Die arme Rubinhio die sneller is dan Michael maar niet voorbij mag.
:rolleyes:
Hoe ze vandaag andermaal het spelletje gespeeld hebben is misschien een verklaring waarom mensen anti-Ferrari gevoelens beginnen krijgen... Ik moet zeggen dat ik F1 vanop een afstand volg en niet echt een voorkeur heb voor een bepaald team daardoor laat staan antipathie jegens een bepaald team.
Hoe kan je nu in godsnaam blij zijn met een zege als er geen kat was om met te strijden ? Ze zijn dus helemaal niet blij met de manier waarop ze die 18 punten binnenhalen. Dat lijkt me zo klaar als een klontje. Die 18 punten zijn natuurlijk meegenomen, maar het lijkt me toch wel ongelooflijk ongepast om de armen in de lucht te steken omdat ze de 'besten' waren van een veld van 6 man.
Wat hadden Michael en Rubens volgens jou moeten doen zodat je hen niet als hypocriet bestempelde ? De hoela-hoep dansen en de fles champagne naar het publiek gooien als tegenreactie op de flesjes water ?
Hypocriet is de reactie van de doodgeverfde anti-Ferrari Formule 1 fanaat. Als er in een race iets mis gaat, zal Ferrari er wel voor iets tussen zitten, die geniepige roden, die politiek voeren, enkel in hun voordeel ! Die arrogante Duits, die mensen van de baan ramt. Die arme Rubinhio die sneller is dan Michael maar niet voorbij mag.
:rolleyes:
Just face it: Ferrari kan sinds de komst van Todt en hun succes nooit nog goed doen, of ze nu daadwerkelijk iets verkeerd doen of niet.
Hoe ze vandaag andermaal het spelletje gespeeld hebben is misschien een verklaring waarom mensen anti-Ferrari gevoelens beginnen krijgen... Ik moet zeggen dat ik F1 vanop een afstand volg en niet echt een voorkeur heb voor een bepaald team daardoor laat staan antipathie jegens een bepaald team.
Dan moet je zeker ook wel anti-Jordan en anti-Minardi gevoelens beginnen te ontwikkelen?
Todt zou beter op pensioen gaan, net zoals Ecclestone, Mosley en Schumacher.
welk spelletje gespeeld ?
Je zei net zelf: compromissen sluiten is uit den boze. Michelin sloot geen compromis met de FIA, Ferrari sloot geen compromis met de andere teams. Waarom ? Omdat ze dachten dat de FIA wel op tijd een oplossing had kunnen vinden, en Ferrari op een eerlijke wijze had kunnen strijden met de andere wagens. Daarom komen ze nu enigszins bedrogen uit: 18 punten die ze eigenlijk niet verdienden: je zou voor minder niet juichen.
Aan alle mensen die vinden dat:
- De FIA juist gehandeld heeft;
- Ferrari niets verwijten valt vanwege het veto i.v.m. tijdelijke chicanes
- Michelin de enige is die blaam treft in "Michelingate"
Hebben jullie dan vanavond promotie en positieve belichting van de autosport op TV gezien? Ik ga ervan uit dat alleen autosportliefhebbers op dit forum vertoeven. Hoe stellig jullie ook zijn in jullie pro FIA/Ferrari houding (jullie goed recht)......... het uiteindelijke resultaat van deze GP is zwaar negatief voor de autosport.
welk spelletje gespeeld ?
Je zei net zelf: compromissen sluiten is uit den boze. Michelin sloot geen compromis met de FIA, Ferrari sloot geen compromis met de andere teams. Waarom ? Omdat ze dachten dat de FIA wel op tijd een oplossing had kunnen vinden, en Ferrari op een eerlijke wijze had kunnen strijden met de andere wagens. Daarom komen ze nu enigszins bedrogen uit: 18 punten die ze eigenlijk niet verdienden: je zou voor minder niet juichen.
Je legt me weer woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Nogmaals, als ik het heb over compromissen sluiten gaat het over de techniek, in dit geval de constructie van de band. Er staat ook in mijn post BIJNA geen, kleine doch belangrijke nuance! Michelin geeft ook z'n fout en heeft daarnaar gehandeld, met een serieus wrange nasmaak. Ze hebben geprobeerd om nog iets uit de brand te slepen (hetgeen niet meer dan normaal is gezien de belangen) maar de FIA wou eens even laten zien hoe sterk ze waren. Liep dat even mis...
Aan alle mensen die vinden dat:
1) De FIA juist gehandeld heeft;
2) Ferrari niets verwijten valt vanwege het veto i.v.m. tijdelijke chicanes
3) Michelin de enige is die blaam treft in "Michelingate"
1) FIA heeft slecht gehandeld. No doubt about that
2) Ferrari valt niets te verwijten: als Bridgestone-team hebben zij niks te maken met de hetze. Jordan en Minardi hadden niets te verliezen: zij maakten in feite toch nooit aanspraak op punten. Logisch dat zij dan de kant van de meerderheid kiezen.
3) Neen: Michelin én de FIA.
Deze uitslag als blamage voor de F1: Ja. Niet Ferraris schuld, evenmin van elk ander team. Michelins schuld en Fia's schuld: geen compromis kunnen sluiten dat geen enkel team qua prestaties benadeelt en de race kon laten doorgaan. Het 'veilige' materiaal was aanwezig, de overgevlogen banden van Michelin. Maar de FIA zei resoluut 'njet'. In dit hele verhaal speelt Ferrari geen rol. Zij boden de fans nog enig greintje aan vermaak aan, door rondjes te draaien en zelfs nog een pitstoprace te maken. Mocht ik daar in het publiek gezeten hebben, ik had blij geweest dat er überhaupt nog wagens rondreden, zij het een schrale troost.
[QUOTE=Finish Zij boden de fans nog enig greintje aan vermaak aan, door rondjes te draaien en zelfs nog een pitstoprace te maken. Mocht ik daar in het publiek gezeten hebben, ik had blij geweest dat er überhaupt nog wagens rondreden, zij het een schrale troost.[/QUOTE]
Als Ferrari met de 9 teams had meegestemd dan had het publiek een race gezien met 20 wagens en een chicane...
Je legt me weer woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Nogmaals, als ik het heb over compromissen sluiten gaat het over de techniek, in dit geval de constructie van de band. Er staat ook in mijn post BIJNA geen, kleine doch belangrijke nuance! Michelin geeft ook z'n fout en heeft daarnaar gehandeld, met een serieus wrange nasmaak. Ze hebben geprobeerd om nog iets uit de brand te slepen (hetgeen niet meer dan normaal is gezien de belangen) maar de FIA wou eens even laten zien hoe sterk ze waren. Liep dat even mis...
Ik zie plots geen Ferrari meer voorkomen in je verhaal. vreemd.
Je letterlijke woorden waren anders wel 'de hypocriete houding van Ferrari'.
Gezien de belangen hebben Ferrari, Jordan en Minardi ook nog iets uit de brand gesleept: punten en het o zo belangrijke prijzengeld. Of dit tengoede van de 'race' kwam, laat ik in het midden. Maar de belangen tellen idd mee. Daarom racete Ferrari. Daarom racete Bridgestone, ipv de arm over zware, dominante concurrent Michelin te slaan.
Als Ferrari met de 9 teams had meegestemd dan had het publiek een race gezien met 20 wagens en een chicane...
Als de FIA die chicane had goedgekeurd, mijn beste. Als ik me niet vergis staat het nergens in het reglement dat men zomaar een baan mag aanpassen. En de FIA was dit evengoed helemaal niet van zin. Wat had dit bovendien weer niet voor een gevolg voor de set-up van de wagens. Jordan en Minardi zaten toch in een 'league of their own'; zij hadden niks te verliezen of te winnen, daarom stemden ze er maar mee in. Ferrari had hier wel plots iets te verliezen: met een perfecte wagen en perfecte banden moesten zij ineens inbinden voor de andere noodlijdende teams. Todt en co dachten hoogstwaarschijnlijk wel dat de FIA de race ging laten doorgaan met ALLE teams; daarom stemden ze niet in. Hoe zou je potdikke zelf zijn ?
Hoe zou je potdikke zelf zijn ?
Ik zou instemmen als het over veiligheid ging. In 1994 stemden ze toch ook allemaal in na de dood van Senna om kunstmatige chicanes te leggen die zelfs tot op de morgen van de race verandert werden.
camso belgium
19-06-2005, 23:52
Maar het gaat niet over veiligheid. Het gaat over politiek en macht.
en het eigenbelang staat ver boven de sportiviteit en de veiligheid
AlesiRed27
19-06-2005, 23:56
Daar zeg je't.
Er moet eerst iemand doodvallen voor er veranderingen komen.
En dat de Michelins wel degelijk banden mochten wisselen, ja, hun "slechte". Hadden ze gereden hadden er gekwetsen/doden gevallen.
Michelin in de fout omdat hun banden niet goed waren? Ja. MAAR... Michelin heeft verantwoordelijkheid genomen. Ze hadden ook kunnen zwijgen en de blame bij de teams leggen (te weinig bandendruk)
Ze hebben, ten koste van hun eigen imago, ten koste van eigen toekomst in de F1 toegegeven een fout te hebben gemaakt. Ze hebben ten koste van populariteit bij het volk gevraagd *niet* te rijden uit veiligheidsoverwegingen. Ze deden het voor de veiligheid!
Chapeau Michelin. Ik zie niet alle merken zo hara-kiri plegen. Dit kost hun handenvol geld, er zullen ongetwijfeld koppen rollen bij het merk, maar ze namen WEL hun verantwoordelijkheid.
FIA verborg zich achter regeltjes die ze niet kunnen/willen veranderen, terwijl ze op andere moment te pas en te onpas wijzigingen doen. (Zie qualificatieformaat...)
Blame the FIA! :mad:
eigenlijk zit de fout in het systeem, 1 team kan de hele F1 lamleggen door anders te stemmen dan de anderen.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.