View Full Version : het einde van de TC as we know it?
Dat het dit jaar tegenviel met de TC viel ons al langer op, maar nu blijkt dat ook bij de VAS doorgedrongen. In de VAS news van deze maand wordt al geopperd dat er naar een andere formule moet uitgekeken worden.
FormulaV-JH495
07-07-2005, 13:49
ZSC + een 2uren TC-race + een "formula libre" monopost-race (20 min. + 1 ronde)
dat zou een mooi weekend zijn ...
geen slecht idee.
Wij zouden alvast makkelijker aandurven de stap te nemen van de SCZ naar de TC.
4 uur is ineens té veel voor ons budget en team, de drempel is te hoog.
2 uur is veel meer haalbaar.
De G.D.C. van de ASAF werkt ook wel es met een 2 of 2x2uur format.
Is alvast iets voor de beleidsmensen om over na te denken !
Misschien ook eens in eigen boezem kijken. Waarom heeft de BTCS wel succes? Niet omdat het goedkoper is waarschijnlijk.
Dit is een discussie die hier al meerdere keren gevoerd is dacht ik.
Zolang de organisatie gaat blijven vitten op kleine dingen, en alles in het werkt blijft stellen om je maar niet te laten rijden, dan wordt het nooit iets met de TC.
Overdreven administratie, te strenge technische controles, geluidsbeperking, organisatoren die liever de zondag thuis zouden zijn ivp van in Zolder te zitten. Daar moeten ze iets aan doen. Met de formule op zich is niks verkeerd.
Serge
Waarom heeft de BTCS wel succes?
Geen geluidsbeperking. Heeft er allessinds veel mee te maken volgens my.
teun{crg}
07-07-2005, 19:35
als je 2 uur gaat rijden kun je net zogoed belcar gaan rijden of BTCS en bij die 2 klasses kun je tenminste met open uitlaat rijden wat veel sjieker is voor de mensen die komen kijken en dat vinden zijn sjieker en de kans dat zij dan terug komen is groter !
Chauffeur
07-07-2005, 19:55
Voor men iets onderneemt misschien eerst eens te luisteren gaan bij de teams zelf. Voor hetzelfde geld is niemand gewonnen voor het concept en heb je een flop nog voor je begint. Er is helemaal niets mis met het concept, wel met de aanpak.
De grootste reden voor de terugval van het aantal deelnemers de laatste jaren is de geluidsbeperking, en volgens mij niet veel anders...
De mensen die gestopt zijn in TC die ik ken geven dit toch allemaal als reden...
Inderdaad, de geluidsbeperking is ook volgens mij de grote boosdoener, dat er een geluidslimiet is tot daar toe, maar 95decibel??!!Door de geluidslimiet kunnen teams ook niet groeien, als men een sterkere motor of meer pk's wil steken dan wordt je geconfronteerd met decibels, want meer power meer geluid meestal.Als er niets gebeurd dan zal de TC doodbloeden, teams zoeken andere oorden op (btcs).ach veel kunnen we er niet aan doen.
racegrtz
Volgens mij is het de bedoeling dat de touring cup uitsterft.
De steun van zolder aan touring cup is minimaal, alleen een bron van inkomsten. Nu hebben ze geluk dat de starters cup nog een mooi veld heeft anders was het helemaal een wanvertoning.
Men vergeet soms dat in elke sport de beginnende reeks de belangrijkste is om een doorgroei te realiseren.
Maar blijkbaar is men van mening dat de meeste liefst in de belcar beginnen en dan als rijdende chicanes fungeren.
Het is nog zo lang niet geleden dat B. Longin in de TC mee reed en zie waar deze nu zit. (het is ook niet voor allen weggelegt wat bert gepresteerd heeft)
Een jaar of 4 geleden zat de 10H eivol alsook de andere races en nu amper 30 auto's, spijtig deze situatie.
Het grote verschil met BTCS is dat men daar blij is dat men komt rijden, en er is respect voor het materiaal. (in de tc heeft men sommige regels die de pan uitswingen, bvb de gordels, stoel, overal en helm mogen maar voor een paar jaar gebruikt worden als je deze kosten bij elkaar telt en deelt door het aantal koersen dan krijg je dus hoofdpijn, terwijl er in de asaf deze regels met een korreltje zout wordt genomen wat het voor de amateur ook nog betaalbaar en plezant blijft.)
De TC was een mooie opzet voor de amateur/liefhebber van autosport. 's morgens naar daar en 'savonds terug met een ervaring/plezier rijker.
Als ik nu zie wat er in BTCS aan service verleent wordt, dat is toch wel een pak meer dan TC. Media aandacht, en dergelijke meer.
Bij ons is de druppel overgelopen, toen wij 's morgens aankwamen was er een gigantische file aan de admin. controle, wij gaan dan de box al inladen en gingen ons vervolgens terug aantemelden. Nu staan er in de paddock een aantal vrachtwagens te manuvreren deswelke hier wat tijd voor nodig hebben en aangezien van de paddock naar parking 69 een eind is gaan wij dus met de wagen.
Wij komen daar 5 min. te laat aan en moeten voor de wedstrijdcommisie verschijnen, om daar als bijna misdadigers behandeld te worden.
Maar na het BETALEN VAN 100€ Boete mochten wij dan toch starten. Op dat moment is bij ons het veertje gebroken. :confused:
Back to the roots!
Zo zag een VAS-racedag eruit in de jaren '70 en '80.
Was steeds een leuke bedoening; een echte clubraces-sfeer.
Een inititatief waar ik volledig achter sta. :worship:
Waarom zou de TC op sterven na dood zijn. ?
Is dit de schuld van het Circuit van Zolder ?
Is het tijd dat mensen gaan begrijpen dat het een spel is van vraag en aanbod !!!!
Enkele jaren geleden maakte de Touring Cup het mooie weer maar toen hadden we wagens vanaf 1300cc tot 2500cc geen groot gebulder. En wat hadden ze toen in Wallonie niets natuurlijk want alle sterke teams kwamen naar de Touring Cup.
Maar de TC is gedurende de jaren gestegen van niveau (ik weet nog dat we met een 2.05 - 2.10 een toptien plaats meedraaide in 1992 in de race promotion night). Wie tegenwoordige niet onder de 2.00 draait kan er niets meer komen zoeken. Maar ja budgetten en dat men eens gaat rijden met standaard uitlaten of geluiddempende uitlaten dan kan men terug auto's verwachten.
Denken jullie nu echt dat het succes van BTCS zal blijven duren want in eerste instantie is dit kampioenschap opgericht voor touring wagens en wat zien we nu dat er ook meer porches meerijden dan bijna andere wagens.
Maar ja zijn we niet een beetje fel verwend voor zo'n klein landje met al die race klasse en kampioenschappen.
Maar ja men mag de voedingsbodem voor de BELCAR natuurlijk ook niet wegdenken.
Denken jullie nu echt dat het succes van BTCS zal blijven duren want in eerste instantie is dit kampioenschap opgericht voor touring wagens en wat zien we nu dat er ook meer porches meerijden dan bijna andere wagens. .
Er werd destijds gezegd dat de Porsches alleen maar in het eerste jaar werden toegelaten...........maar die uitspraken zijn ze bij PRC / RACB gladjes vergeten ;)
er zit in al het bovenstaande wel wat waarheid , zowel positief als negatief.
een "beginnersklasse" moet blijven bestaan , zoveel is duidelijk.
Dat men overdreven streng is op uitrusting ( helm, overall enz ) is echter OOK een feit.
Theoretisch zijn zelfs de vereisten "trekoog" hoger dan die van de FIA ?! :confused:
Een ander teken aan de wand is dat men voor de diverse Sprinters klassen
( toegegeven, dat zijn er wel wat ) de podium - ceremonie heeft afgeschaft.
Waarom ? In tegenstelling tot bvb Engeland kan je hier NIX verdienen met een goed klassement; laat dan tenminste de mensen het genoegen smaken op een podium te mogen staan ! :(
( iedereen hier weet goed genoeg dat het bloed, zweet en POEN kost om daar te geraken )
je krijgt soms de indruk dat ze je een plezier doen door je te laten rijden.
Eens op een serieuze manier de deelnemers consulteren en met iedereen rond de tafel gaan zitten is misschien wel de enige oplossing.
De toegang voor de SC en TC gratis maken voor de toeschouwers is een fijn initiatief, alleen is er vééééééééél te weinig ruchtbaarheid aan gegeven.
Er werd destijds gezegd dat de Porsches alleen maar in het eerste jaar werden toegelaten...........maar die uitspraken zijn ze bij PRC / RACB gladjes vergeten ;)
Van horen zeggen, maar de afspraak tussen PRC en Belcar was dat Belcar enkel GT's zou worden, en BTCS enkel Tourisme... Maar aangezien Belcar zich niet aan die afspraak zou gehouden hebben, PRC ook niet bijgevolg...
Schiet mij niet af als het niet waar is, maar dat gaat tegenwoordig ( al een tijdje ) de ronde...
De TC dan;
Overdreven streng ivm met technische controles, is denk ik geen slecht iets, veiligheid gaat nog altijd voor. Overdreven administratie ? Het valt een beetje slecht dat iedereen tegelijk aan parking 69 staat aan te schuiven, ik denk eerder dat dat het probleem is. Ik denk dat decibels het grote probleem vormen ( hier zijn we er weer mee ) en dat Zolder weinig doet om de teams te helpen die wel een serieus inschrijvingsbedrag hebben neergelegd... De decibellimiet is 95, maar volgens mij kan die naar 100 gaan door wat geluidsdempende panelen te zetten op strategische plaatsen, de 60 dB in de woonwijk zal niet overschreden worden...
Ik hoop niet dat de TC zal uitsterven, maar een feit is dat er alternatieven zijn, en die zijn zeker niet slechter...
Het kan zijn dat ik me vergis, maar volgens mij komt die geluidslimiet niet van CZ.
Het kan zijn dat ik me vergis, maar volgens mij komt die geluidslimiet niet van CZ.
de 95decibel wel denk ik. In de woonwijk mag het mximum 60 zijn dus is er berekend dat dat op het circuit 95 is.
Waar het vooral aan schort is dat men de hoofden eens bij mekaar steekt ; zolder, vas, teams én piloten .
Nu proberen ze je zoveel mogelijk inschrijvingsgeld af te troggelen en je't zo moeilijk mogelijk te maken om te starten .
Je kan dan als guest meedoen, maar tenzij je voor de 1e plaats algemeen rijdt tegen wie strijdt je dan eigenlijk ? Als ze nu eens zeggen dat je minstens 3 wedstrijden (of RPN + 1 4u wedstrijd) moet meedoen om in aanmerking te komen voor 't klassement in een bep. klasse .
Als je van te voren weet dat je pas na halverwege 't seizoen weer kan aanpikken moet je niet vragen of er iets van't inschrijvingsgeld af kan ; ze antwoorden gewoon NIET (vraag gesteld via mail 21-3 en iedere maand weer opnieuw) . Ook in die mail gevraagd of een piloot die nog geen 18 is mag meedoen ; geen antwoord per mail gehad maar wel tussen de regels laten verstaan van NJEt ; in de Belcar rijden De Bock, Haschke en nog een paar youngsters under 18 : blijkbaar werkt men met 2 soorten (financiele) maten en gewichten .
Ook leuk : een sponsor die ge geintroduceerd hebt in't wereldje en als trouwe sponsor had pikken ze gewoon in voor de Belcar en zetten ze gratis op een "topwagen" ...in de Belcar uiteraard .
Decibel is nu eens iets waar ze niks aan kunnen doen ; dat zijn gewoon "eikels" die daar komen wonen zijn toen't circuit er al lang was en nu munt proberen te slaan uit de "groene golf"...
De toegang voor de SC en TC gratis maken voor de toeschouwers is een fijn initiatief, alleen is er vééééééééél te weinig ruchtbaarheid aan gegeven.
Men had beter het inschrijvingsgeld verlaagd én versoepeld .
Giovanni
09-07-2005, 14:17
Wat ik hier lees klopt bijna allemaal tot op de letter.
De organisatie van de Touring Cup is in handen van dezelfde mensen die met sucses de Belcar organiseren.
Dit in het achterhoofd heb ik zelfs het idee dat het hen een beetje is opgelegd om daar 6 wedstrijden per jaar extra te organiseren.
Motivatie is voor hen dus nul !!!
Circuit Zolder zelf heeft zoals steeds een legendarische gelatenheid bij alles wat ze doen. Het moet voor hen gedaan worden en dan zal het pas goed zijn ...
Wat de 95 db limiet betreft kunnen we iedereen vrijpleiten, dit is opgelegd door de Vlaamse overheid die - zoals iedereen wel weet - iedere gemotoriseerde sport liever doodreglementeerd dan te helpen.
Als er dan een alternatief is, kan men uiteraard eens gaan proeven.
BTCS wordt georganiseerd met een open geest, waar de deelnemer nog belangrijk is en zelfs de teams op 1 lijn kunnen staan.
Vorig jaar was ik zelf uitgenodigd op een vergadering tussen teams, piloten en organisatie.
Terplaatse werd er geopteerd om voor de lagere regionen een vermindering van het inschrijvingsgeld door te voeren. GEEN ENKELE DISCUSSIE werd daarrond gevoerd.
Teamseigenaars van de snellere teams gaven openlijk toe dat men de tragere teams nodig heeft om te kunnen schitteren en bijgevolg die mensen ook een warm hart toedragen.
De organisatie zelf kon zich daar perfect bij aansluiten en beloofde meteen om dit punt verder te onderzoeken, ondertussen met positief gevolg dacht ik.
Als je zo een dingen meemaakt als vlaming ben ik een beetje beschaamd.
Bij de Touring Cup erger ik me reeds enkele jaren van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Van bij de administratieve controle wordt je behandeld alsof je juist de gevangenis verlaat voor een zwaar zeden feit ( niet dat ik daar ervaring mee heb ).
Alles samen kan ik niet anders dan besluiten dat men de sfeer moet ombuigen om dit prachtige concept van 1 dag - 1 race én de leuke mix van GT en Toerisme wagens te redden.
Nog een voorbeeldje :
het is hééééél tof dat ze de de toegang gratis maken maar dan moet je er wel wat RUCHTBAARHEID aan geven.
Al jaren verdelen wij KOSTENLOOS enige duizenden programma's naar onze klanten ( garages, accessoires-shops, particulieren etc )
om toch maar meer volk te lokken...
Je denkt toch niet dat CZ dan uit zichzelf enige kartons van die dingen opstuurt ???
NEEEJE, je moet er BIJNA voor op de knieën gaan !
in Engeland was (is ??? ) er een reeks waar je voor een vastgesteld bedrag de auto van je concurrenten kon kopen.
deze MOGEN niet weigeren.
Op die manier stop je de uit de pan rijzende budgetten. :applaus:
een ander ( wacko ? ) idee : :+
een klasse verdeling naargelang pk/gewicht ....
Zou dat niet veel eerlijker zijn ?
Alleen ... de doorsnee toeschouwer ( die er TOCH NIET is ) snapt er dan geen bal van.
Maar zijn die toeschouwers wel geïnteresseerd in de klassementen ?
Me dunkt dat die alleen maar close racing willen ,......
De decibellimiet is 95, maar volgens mij kan die naar 100 gaan door wat geluidsdempende panelen te zetten op strategische plaatsen, de 60 dB in de woonwijk zal niet overschreden worden...
dat vraag ik me al jaren af.
Als dat voor bruggen , viaducten etc etc , waarom niet in Zolder ?
zelfs een onozele aarden wal ( hoog genoeg dan ) zou het geluid veel beter naar boven weerkaatsen. Geluid is immers niet meer dan een golf.
Misschien moeten ze die sjarels met hun bezwaren eens diets maken dat ze zullen worden BELAST op de meerwaarde van hun terrein als ze Zolder weggepest krijgen... Is dat geen idee ? :mad:
Wat de 95 db limiet betreft kunnen we iedereen vrijpleiten, dit is opgelegd door de Vlaamse overheid die - zoals iedereen wel weet - iedere gemotoriseerde sport liever doodreglementeerd dan te helpen.
Daarbij vergeet men gemakkelijkshalve de economische invloed die motorsport heeft ( wat was het ook alweer in de UK ,50.000 of 75.000 tewerkgestelden, rechtstreeks of onrechtstreeks , ik ben het even kwijt maar het was VEEL?)
In Wallonië ( nochtans niet een regio waar men snel van begrip is ) spreekt men van Spa als een GROEIPOOL , opleidingscentrum enz.
Als je dan, zoals Guy V. ons aller bekend, 200.000 extra banen wil scheppen kan je misschien beter even opletten.
Het idee wb de geluidsmuur is hier al es ooit opgedoken... maar in Zolder investeert men liever in verlichting rondom het circuit (voor de fietserkes ocharme), dan in een geluidsmuur.
Ik zie hier veel goede ideetjes opduiken, maar het is niet hier dat TC zal gered worden. Alhoewel ...
Op het forum zie ik ook dat er een deel piloten en/of teams tussen de leden zitten. Neem nota en doe er iets mee.
Heeft er al eens iemand aan gedacht met al deze grieven naar de organisatie te stappen ?
Neem morgen de start van de opwarmingsronde, zet jullie wagen terug op de grid en stap uit ... misschien luisteren ze wel.
zou men de ztc en zsc niet in het zelfde weekend als enkele belcar weekends kunnen zetten ??
dan heb je
- een mooier weeken
- niet zoveel last van de 95 db (als ik nie verkeerd zit)
- waarschijnlijk meer media aandacht voor de ztc en zsc
als men nu de ztc races van 10.00 u tot 14.00u rijdt en dan van 15.00 tot .. de belcar bijvoobeeld.. da zou toch schoon zijn,nie??
maja dan moet natuurlijk een deel cup races verlaatst worden..
wat wel een minpunt is , is dat er dan weiniger weekenden iets te doen is op zolder..
Dit idee is hier ooit al eens besproken. Het had zowel voor- als tegenstanders. Eén van de contra's is dat je dan twee enduranceraces krijgt op één dag.
Pro is natuurlijk dat je met ZTC profiteert van de belangstelling voor Belcar.
Niet vergeten dat je weer een aantal weekends weghaalt van een racecircuit.
Bestaat Circuit Zolder dan enkel nog voor zeven weekends Belcar, een Truck GP, een OldTimer GP en voor de rest enkel fietsers ???
Laat het Circuit dan maar verkavelen, brengt meer op ...
1 ,goed ding v.d. Ztc is dat alles op 1 dag is en dan meestal zondag, 1x zaterdag(voor sommigen werkendag) en op Spa vrij + zater-dag maar je bent geen 4 dagen kwijt aan 1 race van de zeldzame vrije tijd .
4 uur TC is op dit moment te lang.............althans voor mij ;)
Wat denken de heren van drie sprintklassen + een TC van 2 uur?
- 2 * Sprint van Zolder Sprinters Cup "Modern" (6/8 laps)
- 2 * Sprint van Bravo Historics (6/8 laps)
- 1/2 * Formula Libre (alles wat single seater is) 6-8 rondjes
- 1 * TC voor een wedstrijd van 2 uur.
Strakke planning, meer deelnemers c.q. inschrijvingsgelden.........een echte clubmeeting?
Ik ben wel een voorstander van lange(re) races ; dat maakt juist het verschil met Belcar en Btcs waar je bovendien meer dagen kwijt bent voor minder rijtijd . Voor mij is de lange racetijd 1 v.d. weinige resterende aantrekkingspolen v.d. ZTC . 4 races van 4u op Zolder is misschien wel veel van't zelfde : als ze nu 'ns 1e race 3u maakten(en 2 heats scz), 2e race 3u(2 heats scz), 3e race 1.000km(geen scz), 4e race 3u(2 heats scz), 5e race 5u op Spa en 6e RPN 12u ipv 10 (geen scz) . SCZ kan dan zoals nu mee in 1 of meer Belcar events verwerkt worden(vb. in magere 24u omlijsting...) .
1 3u race als schrapresultaat, 1.000km dubbele punten(en ook half na 500km), RPN triple-points...
En niet te vergeten ; vaste inschrijving voor 't hele jaar maar retour bij forfait voor 1 of meerdere races(volgens verdeelsleutel en natuurlijk niet wat de inschrijving los voor die ene race kost want dan schrijft heel Belgie in en geven ze alle races forfait...)
Ik ben wel een voorstander van lange(re) races ; dat maakt juist het verschil met Belcar en Btcs waar je bovendien meer dagen kwijt bent voor minder rijtijd . Voor mij is de lange racetijd 1 v.d. weinige resterende aantrekkingspolen v.d. ZTC . 4 races van 4u op Zolder is misschien wel veel van't zelfde : als ze nu 'ns 1e race 3u maakten(en 2 heats scz), 2e race 3u(2 heats scz), 3e race 1.000km(geen scz), 4e race 3u(2 heats scz), 5e race 5u op Spa en 6e RPN 12u ipv 10 (geen scz) . SCZ kan dan zoals nu mee in 1 of meer Belcar events verwerkt worden(vb. in magere 24u omlijsting...) .
1 3u race als schrapresultaat, 1.000km dubbele punten(en ook half na 500km), RPN triple-points...
1000km lukt nooit. Dan moet je om 12 uur starten, want om 6 uur moet je stoppen ( 1000km max 6 uur), maar er is motorstilte van 12 tot 13u.
3e race 1.000km(geen scz),
Mooi idee maar wanneer moeten we die dan houden? 1000 KM in TC-snelheid gaat algauw 7 uur duren. Met de huidige geluidsnormen voor CZ kan ik geen evenement/datum bedenken die nog vrij is ;)
Ben meer te vinden voor de afwisseling in het plan van Bugalfa.
Maak van Spa zes uur, klinkt beter en wordt nog gereden.
Plan van Marc heeft wel iets, maar als je ziet dat ZTC ook gebruikt wordt als opstap naar Belcar, dan verlies je wel een pak ervaring.
Het moet toch mogelijk zijn één weekend, met de geldende geluidsnormen, dat ééne stille uur 's middags te laten vallen.
Het kan wel voor de avonduren tijdens de RPN.
Heeft er eigenlijk ooit al iemand het geluid gaan meten op de plaats waarvoor de norm gezet is ?
Ik ben een voorstander van lange wedstrijden, dus 4u blijft voor mij goed om als toeschouwer te volgen. En de Sprinter's Cup zou ik, naast die 5 races, onderbrengen in het voorprogramma van de 24 Uren van Zolder. Zo krijgen zij ook eindelijk eens wat aandacht en dat verdienen ze.
Zou er niet één race dag met een format 2 x 2uur kunnen voorzien worden dan ?
Beschouw ze als aparte races, ook iz punten telling. zodat je de keuze hebt allebei de races te doen of slechts één van de twee.
Het zou Sprinters teams in de verleiding kunnen brengen toch es te proeven van Endurance.
Als team zie wij bvb 2 uuur wel zitten om eens te proberen , maar bij 4 uur ligt te drempel te hoog.
1000 Km moto's wordt reeds jaren verreden in Zolder en nog wel op een weekdag. (Al ben ik er de laatste laatste jaren niet meer naar gaan kijken) Zeer eenvoudig. 's morgens een qualif. Reeds in de voormiddag de start. Afgevlagd om 12.00 uur en terug herstart om 13.00 uur (wanwege de motorstilte uiteraard) Lukt perfect. Al hadden ze dikwijls slecht weer en konden ze zelden de 1000 Km halen.
Verder is het mijns insziens aangeraden om de teams die stranden op de piste, terug binnen te slepen en hen de kans geven nadie terug te starten. Dit wordt, als ik me niet vergis reeds toegepast in de Fun cup en in de 12 uur BTCS. Je zal namelijk in de eerste ronde maar uitvallen. Dan is al je geld en heel je voorbereiding al naar de knoppen.
Hiervoor zijn reeds heel wat goede ideeën neergepoot maar ik denk dat er voornamelijk een taak is weggelegd voor de VAS en CZ om eens rodn de tafel te gaan zitten.
C U
pudding1
11-07-2005, 12:02
Hmmm, ik ben ook wel voorstander van de iets langere wedstrijden huidige formule) en sluit me dus aan bij het plan van bugalfa.
Anderzijds zoals de ZTC een kweekvijver is voor de Belcar is dit met de ZSC ook zo voor de touring, en is het mischien iets om in zolder een wedstrijd van 2 uur te hebben.
Voor een wedstrijd van 2 uur ga je heel wat deelnemers van de sprinters Cup bij hebben wat een mooi startveld opleverd (en een mooie koers) die mensen kunnen dan makkelijk met een tweede piloot rijden en het budget voor die wedstrijd delen.
Dan maak je nog een race met ergens 6 uur en kom je aan evenveel uren voor de ZTC.
1000 Km moto's wordt reeds jaren verreden in Zolder en nog wel op een weekdag.
:Offtopic: ;)
Die is dit jaar op 8 augustus (trainigen zijn op 7 augustus)
:Offtopic: ;)
Verder is het mijns insziens aangeraden om de teams die stranden op de piste, terug binnen te slepen en hen de kans geven nadie terug te starten. Dit wordt, als ik me niet vergis reeds toegepast in de Fun cup en in de 12 uur BTCS. Je zal namelijk in de eerste ronde maar uitvallen. Dan is al je geld en heel je voorbereiding al naar de knoppen.
Hiervoor zijn reeds heel wat goede ideeën neergepoot maar ik denk dat er voornamelijk een taak is weggelegd voor de VAS en CZ om eens rodn de tafel te gaan zitten.
C U
Geen slecht idee.
Vergeet je hier de Teams niet, Pascal ?
Geen slecht idee.
Vergeet je hier de Teams niet, Pascal ?
Niet helemaal... CZ en VAS weten reeds lang wat jullie willen, geloof me gerust. De grondlijnen dienen te worden uitgezet door de "overheden". In dit geval de VAS en CZ. Zij moeten namelijk de knoop doorhakken over de formule bvb uithouding, sprint of tourisme, GT, monoposto of indeling van de klasses enz... Daarin gaan de teams hun zegje niet hebben. Maar dat is wel de belangrijkste beslissing. Hopelijk slagen ze hier ooit in want wat ik hier en daar lees en hoor, stemt me niet blij.
Om het zaakje dan rond te maken kunnen de teams geraadpleegd worden voor de details... Bovendien zie ik heel wat tegenstellingen in de grieven van de teams. Het ene team wil langere wedstrijden terwijl het andere team kortere en nog een andere een mengeling tussen lange en korte wedstrijden...
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je eerst de fundering moet hebben, alvorens je je huis kan bouwen.
Ik zie hierboven heel wat "formules" waaraan CZ nooit kan voldoen. De 95 Db is er en zal er blijven. Daar kan je niet rond.
Bijgevolg kan men zondags pas starten om 10.00 uur, moet je rekening houden met een uur motorstilte 's middags en moet je stoppen om 18.00 uur. Daaraan voldoen ze nu netjes met de ZSC en ZTC. Een reeks meer of een langere wedstrijd in ZTC is gewoonweg niet mogelijk.
C U
:Offtopic: even een vraagje buiten de topic maar als "redelijke bleu" in deze materies , wil ik van jullie duidelijk grotere ervaring gebruik maken.
Sprinters Cup : als iemand na de formatie-ronde niet mooi op zijn positie gaat staan, maar in het "GAT" voor hem op de grid, waarom wordt die dan niet getrakteerd op een Stop & Go of toch tenminste op 10sec. ? :no:
De marshalls hadden het gezien maar doen er verder nix mee.
Op een wedstrijd van 4 uur speelt dat geen rol, maar over 12 laps kan je dat wel een plaats schelen ! :mad:
( ik zal geen nummer of naam geven, de "dader" zal het zelf wel weten zeker !?)
Inzake de afgeschafte podiumceremonies voor de SCZ : de mnsen van Bravo hebben dat overgenomen (toch zeker deze keer al ) en het was nog nooit zo leuk ! Tof initiatief !
De 95 Db is er en zal er blijven. Daar kan je niet rond.
Bijgevolg kan men zondags pas starten om 10.00 uur, moet je rekening houden met een uur motorstilte 's middags en moet je stoppen om 18.00 uur. Daaraan voldoen ze nu netjes met de ZSC en ZTC. Een reeks meer of een langere wedstrijd in ZTC is gewoonweg niet mogelijk.
Ze zeggen weleens dat ik eigenwijs ben :D
Project timing "mijn favoriete clubmeeting" ;)
10.05-10.25 Formula Libre qualifying
10.30-10.50 Bravo Historic qualifying
10.55-11.15 Zolder Sprinters Cup qualifying
11.20-11.55 Zolder Touring Cup qualifying
12.00-13.00 motorstilte
13.05-13.25 Formula Libre 6 laps
13.30-13.55 Bravo Historic 6 laps
14.00-14.20 Zolder Sprintercup 6 laps
14.30-16.30 Zolder Touring Cup 120 minuten
16.40-17.00 Bravo Historic 6 laps
17.05-17.25 Zolder Sprinters Cup 6 laps
17.30-17.50 Formula Libre 6 laps
Ben van deze planning uitgegaan volgens het "regime" van de ADAC Rundstrecken Rennen. Tussen de verschillende onderdelen zit een break van 5 minuten.......dat zal wel langer zijn omdat de 20 minuten voor een 6-lap race aan de ruime kant is.
Tevens ga ik er vanuit dat we met bandenstapels werken in de chicanes, vandaar dat de Formule klasse steeds aan het begin en einde zit van een dagdeel.
Waarom 6-laps? In de UK duren de meeste clubraces 12 tot 15 minuten, vandaar.......
Je kunt zelfs nog meer tijd maken als er een van de supportklassen een 12-laps wedstrijd wil rijden i.p.v. 6 rondjes. Ach, het is maar een hersenspinsel ;)
Sprinters Cup : als iemand na de formatie-ronde niet mooi op zijn positie gaat staan, maar in het "GAT" voor hem op de grid, waarom wordt die dan niet getrakteerd op een Stop & Go of toch tenminste op 10sec. ? :no:
De marshalls hadden het gezien maar doen er verder nix mee.
Dat is geen taak voor de marshals, het zijn de standkommissarissen die hiervoor verantwoordelijk zijn. Als die niks (willen) rapporteren zal er ook geen actie ondernomen worden. Ook die mensen maken fouten, missen is menselijk. Tenzij een team of coureur een klacht gaat indienen, dan kunnen de zaken weer een andere wending nemen.
Waren er voldoende standkommissarissen aanwezig afgelopen zondag?
Toch twee opmerkingen bij het voorstel van Mark.
Dit weekend had ik iemand bij me die zijn eerste SC wedstrijd zag. Hij was danig onder de indruk van het toch wel grote deelnemersveld en de strijd tussen de Historics en de Sprinters.
Deze twee aantrekkingspolen neem je dan ook weg ...
Totale rijtijd in TC is momenteel 30 uur. Dit betekent voor een beginnende piloot, maximum 15 uur tussen de leeuwen. Ik vermoed dat je bedoelt 5 X 120 en 1 X 10 ? Dit is een totaal van nog 20 uur, en een maximum van 10 uur pure wedstrijdervaring.
Toch wel een serieus verlies aan ervaring ...
Inzake de afgeschafte podiumceremonies voor de SCZ : de mnsen van Bravo hebben dat overgenomen (toch zeker deze keer al ) en het was nog nooit zo leuk ! Tof initiatief !
Zag er inderdaad leuk uit...
Was dat enkel voor de Historics of voor iedereen ???
C U
Voor 2u Ztc is mij die hele verhuis teveel... 't is juist interessant dat ge die hele verhuis doet om op 1 dag zoveel mogelijk te kunnen rijden . Dit keer was ongelooflijke luxe dat ErAn op vrijdag en race op zondag was : dan kon alles blijven staan en hoefde die verhuisrompslomp maar 1 keer .
A uit PDGRacing
13-07-2005, 18:02
Allemaal goed wel die twee uur, maar vergeet ook niet dat sommige teams kosten doen, waarvan de helft ( of soms twee derde) gedragen wordt door gastrijders. Dit geld lopen de teams dus mogelijk mis... Tienduizend en oneffen euro's om 10 uurkes te rijden kan voor sommige rijders teveel zijn. Kortere wedstrijden kan dus tot gevolg hebben dat rijders/teams het budget niet meer kunnen opbrengen en elders gaan/stoppen.
dat er dan 2 races van 2 uur komen
als je in race 1 uitvalt,kan je meschien nog in race 2 meedoen !!
Toch wel een serieus verlies aan ervaring ...
Om als kweekvijver van de Belcar te dienen is ervaring het minst belangrijke. Volgende maand gaan er weer een heel pak van start in de 24 uur met nauwelijks 50 km in de armen ;)
Minder uren is ook minder budget. Aan elk plan zullen wel haken en ogen zitten. De drempel om deel te nemen wordt lager op deze manier. Daarnaast zou je ervoor kunnen opteren om alleen te rijden. 2 Uurtjes aan één stuk, wel met verplichte pitstop met. Dit om de eenlingen geen voordeel te geven op de duo's en trio's. Met deze opzet zullen er zeker enkele nieuwe deelnemers te vinden zijn.........er zijn ook die 2 uur te weinig vinden. Die haken misschien af...... Aan de rekenmeesters om te bepalen welk scenario de meeste "winst" met zich mee gaat brengen.
Eigenlijk kun je dit ook aanhouden voor de sprintraces. Twee piloten die samen één wagen inzetten in de sprinterklasse. Ieder zal één wedstrijd voor zijn rekening nemen. De budgetten gaan dan wel zeer vriendelijk worden..........dus dan zou ook in deze een stijging van het aantal deelnemers te verwachten mogen zijn.
Ach het zijn zo maar wat hersenspinsels. 1 ding is zeker, concept TC 2005 is een lege huls aan het worden, er zal hoe dan ook iets moeten veranderen.
Zag er inderdaad leuk uit...
Was dat enkel voor de Historics of voor iedereen ???
C U
deze keer alvast voor ALLE Sprinters.
ik hoop dat ze het nog willen doen. SUPER ! :p
dat er dan 2 races van 2 uur komen
als je in race 1 uitvalt,kan je meschien nog in race 2 meedoen !!
Inderdaad, of er voor kiezen slechts één mee te doen .
bvb om budgetaire redenen.
FormulaV-JH495
15-07-2005, 10:22
ik hoop dat ze het nog willen doen. SUPER ! :p
tzal wel moeten want CZ heeft geen personeel om dit te doen ;)
tenzij ik me verschrikkelijk vergis was er deze zondag in Spa een ASAF/GDC wedstrijd van 2 uur.
Inschrijving : 565 dacht ik.
Te overwegen als alternatief voor de Sprinters die wel es wat langer willen , maar 4 uur meteen een té grote stap vinden.
Of voor Touring Cuppers waarvoor het ook eens wat korter mag zijn ...... :p
Chimay ASAF / GDC was ook niet zo duur indien ik me goed herinner.
Ze zeggen weleens dat ik eigenwijs ben :D
Waarom 6-laps? In de UK duren de meeste clubraces 12 tot 15 minuten, vandaar.......
Je kunt zelfs nog meer tijd maken als er een van de supportklassen een 12-laps wedstrijd wil rijden i.p.v. 6 rondjes. Ach, het is maar een hersenspinsel ;)
Maar wel een positief hersenspinsel, maar ik ben dan die toestanden gewend van over de plas.
Ik zou in dat geval direkt 2 wagens inzetten voor de sprints: 4 wedstrijden en 2 trainingen, mmmm. :gas:
Maar ik vrees dat dit voor de hoge heren te veel van het goede is.
Jawaddeman
12-08-2005, 09:46
wordt hier echt wel over gesproken; of gebeurd dit pas op het einde van het seizoen?????????????????
Dat is geen taak voor de marshals, het zijn de standkommissarissen die hiervoor verantwoordelijk zijn. Als die niks (willen) rapporteren zal er ook geen actie ondernomen worden. Ook die mensen maken fouten, missen is menselijk. Tenzij een team of coureur een klacht gaat indienen, dan kunnen de zaken weer een andere wending nemen.
Waren er voldoende standkommissarissen aanwezig afgelopen zondag?
Goh, geen idee.
de mannen die de grid samenstellen en toen naast de muur stonden , deden hevig teken naar de man in kwestie . Maar die deed of zijn neus bloedde.
Nu , van een beginner kan ik zo een fout nog aannemen, maar die piloot draait al zeker 10 jaar mee, dus dan is het bewust "valsspelen". :no:
Klacht ? daar heb ik niet zo een leuke ervaringen mee. En trouwens , als we al niet meer op elkaars fairplay kunnen rekenen , waar gaat dat dan naar toe ?
Anderszijds , als er hier gesproken wordt over een format van 6-ronden, dan wordt de startpositie nog belangrijker ! Dan had ie voorzeker wel een klacht aan zijn broek !
Gelezen in de VAS Newsletter editie oktober 2005:
Nieuws van de commissies en werkgroepen: "Omloop & Historic", met het oog op reglementswijzigingen.
1. "De werkgroep stelt voor dat een piloot minstens 4 wedstrijden op het betrokken wagennummer moet rijden om opgenomen te worden in het kampioenschap van de Touring Cup."
2. "De kans bestaat dat volgend seizoen de Touring- en de Sprinters Cup zich kunnen manifesteren tijdens een A-weekend (+Belcar zonder geluidsbeperking) in Zolder. Ook de Historic monoposten hebben hiervoor interesse. Dit zou weleens de opening kunnen worden voor een nieuwe VAS klasse. Met de erfenis van de BTCS en de Carglass Cup in het achterhoofd hopen wij als federatie dat deze instapformules een regionale materie kunnen blijven."
Mijn idee:
1. Goed voorstel, ben benieuwd of het erdoor geraakt.
2. Men is er dus wel degelijk mee bezig... niet slecht volgens mij.
Er komt precies schot in de zaak.En het lijkt mij een goed voorstel om op een A-weekend te rijden(weg met decibels :bye: )!Ja het is zeker geen slecht voorstel maar er staat uiteraard nog niets vast.
Het A-weekend zou natuurlijk fantastisch nieuws zijn.
De decibels maak ik mij minder zorgen om. De meeste teams moeten hard werken om onder de limiet te blijven, dus ik denk dat er veel teams zullen zijn die niet de moeite (en de kosten) zullen doen om voor 1 wedstrijd alles te wijzigen (andere uitlaat, inlaat wijzigen, herprogrogrammering, ...).
A uit PDGRacing
04-10-2005, 20:14
Ik zou net het omgekeerde verwachten. Met 2 races zullen de teams wel iets wijzigen.
Maar is het nu al niet zo dat ieder team wel eens lawaai wil maken in Spa? :gas:
In ieder geval wel leuk dat er over de toekomst gesproken wordt...
Ja ik denk ook dat er toch een pak teams bij zijn die iets gewijzigd hebben voor de wedstrijd in spa.Als je de kans hebt om eens lawaai te maken , zullen de meesten dat wel doen.
Is misschien wel waar. Had geen rekening gehouden dat er dan 2 wedstrijden zonder geluidslimiet zullen zijn.
Laat maar komen zou ik zeggen.
yannick88
05-10-2005, 00:24
Gelezen in de VAS Newsletter editie oktober 2005:
Nieuws van de commissies en werkgroepen: "Omloop & Historic", met het oog op reglementswijzigingen.
1. "De werkgroep stelt voor dat een piloot minstens 4 wedstrijden op het betrokken wagennummer moet rijden om opgenomen te worden in het kampioenschap van de Touring Cup."
2. "De kans bestaat dat volgend seizoen de Touring- en de Sprinters Cup zich kunnen manifesteren tijdens een A-weekend (+Belcar zonder geluidsbeperking) in Zolder. Ook de Historic monoposten hebben hiervoor interesse. Dit zou weleens de opening kunnen worden voor een nieuwe VAS klasse. Met de erfenis van de BTCS en de Carglass Cup in het achterhoofd hopen wij als federatie dat deze instapformules een regionale materie kunnen blijven."
Mijn idee:
1. Goed voorstel, ben benieuwd of het erdoor geraakt.
2. Men is er dus wel degelijk mee bezig... niet slecht volgens mij.
Volgend seizoen moeilijk haalbaar als het mij vraagt .
Eerste wedstrijd ( Zolder ) Belcar samen met BTCS
Laatste wedstrijd ( Zolder ) Becar samen met BTCS .
Voor de rest komt de Belcar alleen nog in Zolder voor 24 uren en ik zie niet in hoe men in het voorprogramma er nog een TC van 4 uren gaat organiseren .
Ofwel in het voorprogramma te Francorchamp of misschien tijdens de buitenlandse trip .
Dit zou inderdaad wel meer interessant kunnen worden als enkele wedstrijden meer buiten Zolder kunnen doorgaan .
Misschien ook meer interesse van losse inschrijvingen ?
Mvg
Eerste wedstrijd ( Zolder ) Belcar samen met BTCS
Laatste wedstrijd ( Zolder ) Becar samen met BTCS .
Voor de rest komt de Belcar alleen nog in Zolder voor 24 uren en ik zie niet in hoe men in het voorprogramma er nog een TC van 4 uren gaat organiseren .
Ofwel in het voorprogramma te Francorchamp of misschien tijdens de buitenlandse trip .
Dit zou inderdaad wel meer interessant kunnen worden als enkele wedstrijden meer buiten Zolder kunnen doorgaan .
Misschien ook meer interesse van losse inschrijvingen ?
De Belcar heeft volgend jaar 4 races in Zolder, dus er is eventueel wel nog een mogelijkheid...
Als ze een race willen laten doorgaan op een A-weekend, denk ik niet dat er kan vastgehouden worden aan het 4-uurs format. Er zijn volgens mij verschillende mogelijkheden, dus afwachten maar...
A uit PDGRacing
05-10-2005, 12:48
En waarom geen wedstrijd in het voorprogramma van de 24 uren, zoals dit weekend in Francorchamps? Vrijdag training en zaterdagmorgen/middag wedstrijd?
yannick88
06-10-2005, 11:25
En waarom geen wedstrijd in het voorprogramma van de 24 uren, zoals dit weekend in Francorchamps? Vrijdag training en zaterdagmorgen/middag wedstrijd?
Wij als amateurs in TC gaan niet graag +/- 4 dagen in de weer zijn voor één koers van 4 uren .
Woensdag => controle plus vrije training
Donderdag => kwalificaties
Vrijdag => mag er niet gereden worden ( geluidsarme dag ) dient misschien om nog allerhande zaken te doen .
Zaterdag => wedtrijdt .
Trouwens er doen meerdere piloten vanuit TC mee aan de 24 uren en de vermoeidheid speelt ook een rol .
mvg
Wij als amateurs in TC gaan niet graag +/- 4 dagen in de weer zijn voor één koers van 4 uren .
mvg
Inderdaad, voor pure amateur teams is dat niet haalbaar.
Voor ons kleine team van vrijwilliggers is Zaterdag zelfs al een probleemgeval.
Iets anders maar aanleunend : Is er interesse in een vergelijkbare thread iz. de Sprinters Cup of houden we ze liever hier bij elkaar ?
Ik zou zeggen splits maar op, misschien komen er dan wat reakties.
Ik weet nou wel dat Halloween dichterbij komt, maar er doen allerhande griezelige verhalen de ronde over de "reorganisatie" van Sprinters, Touring Cup, Historics én Belcar.
ALS er enige grond van waarheid in zit, is men knap bezig de amateur teams er volledig uit te werken ??????:no:
Wie weet er meer van ?
( het zou ook leuk zijn bij het afsluiten van het seizoen te weten waar we voor 2006 aan toe zijn);)
A uit PDGRacing
27-10-2005, 13:16
( het zou ook leuk zijn bij het afsluiten van het seizoen te weten waar we voor 2006 aan toe zijn);)
Dat is nu een van de weinige replies waar ik 100% volledig echter kan staan.
Kan er iemand mij vertellen waar ik alle reeds beschikbare info kan vinden ?
Ik vrees anders dat ik me ofwel voor nix zorgen maak, ofwel héél erg zorgen moet beginnen maken of op z'n minst uit m'n nek lig te lullen !
Bij de losse geruchten die ik nu al opgevangen heb , maak ik mij de volgende bedenkingen :
a. ik vrees dat ze de amateurs er uit willen :
1. hoeveel amateur team kunnen meerdere dagen uittrekken ?
het is meestal toch al moeilijk genoeg voor zondagen en feestdagen te
gaan racen. laat staan weekdagen of zaterdagen
2. de prijzen ( licentie / inschrijving / uitrusting wagen en piloot ) zullen
weerom naar boven toe aangepast worden.
( wat onlogisch is , want alle evenementen bij elkaar op één weekend
zou moeten aanleiding geven tot schaalvoordelen ....
dus LAGERE inschrijvingen.)
Men zal wel met één of andere bovine manure uitleg boven komen.
3. de grote jongens hebben hun infrastructuur toch bij en kunnen dus hun
oudere karren meenemen om te verhuren aan een groter potentieel
huurders
b. er gaan geruchten dat de klasse 2000-2500 cc zou vervallen : klopt dat ?
ALS er zulke ingrijpende ( voor sommige teams toch ) wijzigingen gepland
worden , waarom kan dat dan niet een seizoen of 3 vooraf aangekondigd
worden ( of toch MINSTENS één ) ?
Ik ben nml.géén BV die als het moet elk seizoen een andere kar kan
aanschaffen, de mijne moet 5 ( liefst méér, véél meer) seizoenen meegaan.
c. waarom is toch er zo weinig concreet contact met de belanghebbenden ?
( Touring / Sprinters / Historics ).
Ben ik achterdochtig of zit er wat achter en wil men ons voor een
voldongen feit gaan zetten ?
En zijn er misschien met inside information ? Die kunnen dan nu uitverkoop
houden aan onwetende kopers...........
Wie heeft es wat concrete , duidelijke info ?
Alle reacties welkom ( ook al is het om aan te geven dat ik uit m'n nek lig te lullen :D )
@ admin : is dat geen idee voor een poll : " moeten touring en sprinters evenementen beperkt worden to zondagen en feestdagen ? "
[B]
@ admin : is dat geen idee voor een poll : " moeten touring en sprinters evenementen beperkt worden to zondagen en feestdagen ? "
Deze poll kun jezelf ook starten als je een nieuwe thread opent. Op die manier kun je ook je eigen antwoorden formuleren. Mocht het alsnog niet lukken, dan laat maar iets weten ;)
Wat betreft de vragen, gewoon bellen met de organisatie. Dat lijkt me de oplossing waarbij de minste verwarring kan onstaan. Op dit moment persoon A dit en persoon B dat. Niemand is volledig op de hoogte en dat kan alleen maar de onrust en verwarring vergroten.
dat kan alleen maar de onrust en verwarring vergroten.
Zeg dat wel !!
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.