PDA

View Full Version : DTM round 7: Nürburgring


gwyllion
05-08-2005, 09:55
De eerste training is juist begonnen: live timing (http://live.dtm.de/index.php)

smiley
05-08-2005, 11:21
test 1

1. M.Tomczyk Audi 1.24,141
2. M.Fässler Opel 1.24,173
3. T.Kristensen Audi 1.24,207
4. F.Stippler Audi 1.24,398
5. C.Abt Audi 1.24,522
6. B.Spengler Mercedes 1.24,597
7. G.Paffett Mercedes 1.24,869
8. H.Frentzen Opel 1.24,982
9. M.Ekström Audi 1.25,047
10. A.Margaritis Mercedes 1.25,061
11. S.Mücke Mercedes 1.25,125
12. L.Aiello Opel 1.25,139
13. B.Schneider Mercedes 1.25,154
14. M.Häkkinen Mercedes 1.25,282
15. R.Capello Audi 1.25,296
16. J.Alesi Mercedes 1.25,406
17. A.McNish Audi 1.25,560
18. J.Green Mercedes 1.25,626
19. M.Reuter Opel 1.25,676
20. P.Kaffer Audi 1.25,870

gwyllion
05-08-2005, 11:24
Ik had wel meer verwacht van McNish en Kaffer. Zij hebben vorig jaar de 1000 km van Nürburgring (LMES) gewonnen in een Audi R8.

IVY440
05-08-2005, 11:58
Wie vooral begint tegen te vallen, zijn Hakkinen en Alesi. Hakkinen heeft buiten zijn overwinning in Spa niet al te veel laten zien. Alesi heeft toch ook al wat DTM races gewonnen en ook hij staat nu niet meer in de top10. Of hoe ook de DTMreglementen (net als in de F1) wat goede rijders uittelt.

gwyllion
05-08-2005, 12:15
Wie vooral begint tegen te vallen, zijn Hakkinen en Alesi. Hakkinen heeft buiten zijn overwinning in Spa niet al te veel laten zien. Alesi heeft toch ook al wat DTM races gewonnen en ook hij staat nu niet meer in de top10. Of hoe ook de DTMreglementen (net als in de F1) wat goede rijders uittelt.Schneider en Green staan ook redelijk laag in de uitslag.

Wat bedoel jij met "DTM reglementen die goede rijders uittellen"? Hakkinen heeft zijn overwinning in Spa behaald met +20 kg, de maximale succes balast. Alesi was in Spa trouwens nog 4de.

Ik denk dat de concurrentie gewoon beter geworden (wagens) is en zich meer aan DTM heeft kunnen wennen (rookies).

IVY440
05-08-2005, 13:51
Dus Hakkinen en Alesi zijn volgens jou minder goed dan enkele rookies (bv een Margaritis). Ze staan zelfs achter enkele Vorjahreswagens, en dat kun je toch niet alleen verklaren door een verschil in gewicht. :confused:

gwyllion
05-08-2005, 14:53
Okay, jij hebt het over Vorjahreswagens ... Zeg dat dan direct :rolleyes:

Hoe komt het dan dat Paffett zonder problemen die 2004 wagens kan voorblijven?

gwyllion
05-08-2005, 15:04
Het regent blijkbaar tijdens de tweede trainingssessie, want de tijden verschillen enorm met de eerste.

IVY440
05-08-2005, 15:55
En de verschillen zijn ook een pak groter. In de eerste sessie stond de 2e op 0.032 van de 1e, nu is dat al 0.540.
@gwyllion, ik had het niet alleen over de Vorjahres, het verbaast me gewoon dat Hakkinen en Alesi moeilijkheden hebben terwijl ze toch dezelfde wagen (merk en jaar) als Paffett, die strijd voor de titel.

gwyllion
05-08-2005, 15:58
Tijden van 2de sessie. Ik vermoed dat op het einde de baan aan het opdrogen was. Dus piloten die toen al in de box stonden, hebben hun tijd niet meer verbeterd. Vandaar de grote verschillen.

Pos. Nr. Fahrer Rnd. Zeit Rückst.
1. 1 Ekström/SWE 28 1:26.186
2. 19 Stippler/GER 29 1:26.726 00.540
3. 9 Fässler/SUI 31 1:26.923 00.737
4. 6 McNish/GBR 31 1:27.014 00.828
5. 3 Paffett/GBR 28 1:27.024 00.838
6. 17 Margaritis/GRE 25 1:27.201 01.015
7. 15 Kaffer/GER 27 1:27.394 01.208
8. 14 Abt/GER 17 1:27.420 01.234
9. 10 Frentzen/GER 31 1:27.458 01.272
10. 20 Spengler/CAN 25 1:27.465 01.279
11. 4 Alesi/FRA 18 1:27.571 01.385
12. 2 Tomczyk/GER 26 1:27.798 01.612
13. 5 Kristensen/DEN 33 1:27.834 01.648
14. 11 Aiello/FRA 18 1:27.927 01.741
15. 7 Schneider/GER 30 1:28.508 02.322
16. 16 Mücke/GER 24 1:28.514 02.328
17. 12 Reuter/GER 24 1:29.186 03.000
18. 18 Capello/ITA 19 1:29.401 03.215
19. 8 Häkkinen/FIN 27 1:34.072 07.886
20. 21 Green/GBR 25 1:36.401 10.215

gwyllion
06-08-2005, 13:12
Deze voormiddag was het terug droog. Fässler was de snelste. Nu eindelijk de eerste Opel overwinning van het seizoen?

1. 9 Fässler/SUI 20 1:23.256
2. 1 Ekström/SWE 17 1:23.281 00.025
3. 20 Spengler/CAN 19 1:23.514 00.258
4. 10 Frentzen/GER 18 1:23.515 00.259
5. 2 Tomczyk/GER 21 1:23.575 00.319
6. 7 Schneider/GER 21 1:23.641 00.385
7. 14 Abt/GER 15 1:23.646 00.390
8. 5 Kristensen/DEN 21 1:23.670 00.414
9. 3 Paffett/GBR 17 1:23.681 00.425
10. 19 Stippler/GER 21 1:23.724 00.468
11. 21 Green/GBR 20 1:23.735 00.479
12. 4 Alesi/FRA 20 1:23.833 00.577
13. 6 McNish/GBR 21 1:23.853 00.597
14. 8 Häkkinen/FIN 17 1:23.870 00.614
15. 18 Capello/ITA 24 1:23.882 00.626
16. 15 Kaffer/GER 21 1:24.004 00.748
17. 12 Reuter/GER 24 1:24.064 00.808
18. 17 Margaritis/GRE 21 1:24.195 00.939
19. 16 Mücke/GER 26 1:24.256 01.000
20. 11 Aiello/FRA 19 1:24.344 01.088

Maarten
06-08-2005, 13:22
wat een niveau .... 19 (en met een beetje goede wil 20) auto's binnen 1 seconde

moet uniek zijn, niet?

The Interceptor
07-08-2005, 17:14
't Was weer even geleden dat ik nog eens een DTM race heb kunnen volgen op tv, maar dit was nu niet bepaald zo'n interessante race. De weersomstandigheden beloofden een extra spektakelpunt te zijn, maar daar was ook maar weinig van te merken.
Eerst en vooral al die rare start, normaal als ge achter Safety Car start, rijdt die toch het eerste racerondje nog op kop, en laat dan het veld los ... ? Zo was er dan ook al meteen een groepje van een stuk of 8 wagens afgescheiden.
Dan Paffett di wel heel sterk bezig was, en dan ja, zo'n stomme fout he, door over de witte lijn te rijden bij het uitrijden van de pits.
Maarja beter voor 't kampioenschap. Maar wel jammer toch van de teamorders bij Mercedes, is al niet de eerste keer dat iemand Paffett voor moet laten. Wel jammer voor Mika, na een aantal races om snel te vergeten, was hij nog eens sterk bezig en op weg naar een verdiende podiumstek. Enkel over dat wel héél optimistische inhaalmaneuver op Ekström valt wat op te merken.

Raceboy
07-08-2005, 23:07
Eerst en vooral al die rare start, normaal als ge achter Safety Car start, rijdt die toch het eerste racerondje nog op kop, en laat dan het veld los ... ?

nee bij een safetycar start vervalt de opwarmronde en wordt de start meteen gegeven na de 30sec bord.

John Winter
07-08-2005, 23:12
Ogenschijnlijk waren ze daar niet allemaal van op de hoogte. Maar ik vind het sowieso belachelij dat ze achter de safety-car starten. Ze kunnen best wel met een staande start normaal weg rijden. In de World Series vanmiddag op Oschersleben was vele malen meer water, en daar konden ze het ook.

Scapa
08-08-2005, 09:28
Wat was Hakkinen opeens aan het sukkelen de laatste ronde ;)

Autofan
08-08-2005, 10:38
Ogenschijnlijk waren ze daar niet allemaal van op de hoogte. Maar ik vind het sowieso belachelij dat ze achter de safety-car starten. Ze kunnen best wel met een staande start normaal weg rijden. In de World Series vanmiddag op Oschersleben was vele malen meer water, en daar konden ze het ook.

Inderdaad. En de meeste van die jongens in de World Series zijn nog aan het leren, terwijl in de DTM heel wat profs zitten. Dat ze zo afgescheiden werden, verknalde de hele race qua 'spanning' :(

IVY440
09-08-2005, 09:29
Vrij saaie race op de Ring.
Stomme fout van Paffett (alweer na ik dacht Lausitz vorig jaar), ik hoop dat hij het kampioenschap hier niet verspeelt, want dat zou de 2e keer zijn dat hij het kampioenschap weggooit door stomme fouten.
Hakkinen zijn actie ivm Ekström was wel grappig, hij was wss vergeten dat een DTM wagen een langere remafstand heeft dan zijn oude McLaren.
Toch al teamorders bij Mercedes, want anders had Hakkinen Paffett er niet voorbij gelaten. Bewijst toch de schrik bij Mercedes, terwijl ze toch echt wel de beste wagen hebben.

Autofan
09-08-2005, 09:53
Stomme fout van Paffett (alweer na ik dacht Lausitz vorig jaar)
Het was Albers vorig jaar die de witte lijn daar overschreed en niet Paffett.

IVY440
09-08-2005, 10:06
Paffett heeft het toch ook al eens gedaan dacht ik. Weet alleen niet meer waar en wanneer :o

John Winter
09-08-2005, 14:25
Het was Albers vorig jaar die de witte lijn daar overschreed en niet Paffett.

Albers deed het vorig jaar in Oschersleben. Paffett kwam vorig jaar in Lausitz zonder benzine te staan.

The Interceptor
09-08-2005, 20:02
Toch al teamorders bij Mercedes, want anders had Hakkinen Paffett er niet voorbij gelaten. Bewijst toch de schrik bij Mercedes, terwijl ze toch echt wel de beste wagen hebben.

Die teamorders zijn heus al wel langer bezig. Denk dat het in Brno was, dat Green Paffet na die zijn pistop zo snel mogelijk moest laten passeren. Vind dat wel jammer. Bij Audi trekken ze tenminsten niet vanaf race1 de kaart Ekström.

Integra
09-08-2005, 20:06
Albers deed het vorig jaar in Oschersleben. Paffett kwam vorig jaar in Lausitz zonder benzine te staan.
Of werd hij daar niet gewoon gediskwalificeerd omdat hij na de race te weinig benzine in z'n tank had volgens het reglement?

FIRE
09-08-2005, 20:28
Of werd hij daar niet gewoon gediskwalificeerd omdat hij na de race te weinig benzine in z'n tank had volgens het reglement?
Dat is correct

John Winter
09-08-2005, 23:01
Inderdaad. Hij kwam in z'n uitloopronde zonder benzine te staan, waarvoor hij gediskwalificeerd werd.

smiley
14-08-2005, 19:46
enkele fotos van de nurburgring :cool:

ochtend training
http://www.autosport-forum.nl/files/dtm_nurburg_035_532.jpg
http://www.autosport-forum.nl/files/dtm_nurburg_053_211.jpg
http://www.autosport-forum.nl/files/dtm_nurburg_043_637.jpg

enkele stilstaande wagens
http://www.autosport-forum.nl/files/dtm_nurburg_011_138.jpg
http://www.autosport-forum.nl/files/dtm_nurburg_061_237.jpg
http://www.autosport-forum.nl/files/dtm_nurburg_066_106.jpg

de rondjes wat ze voor de start rijde
http://www.autosport-forum.nl/files/dtm_nurburg_115_869.jpg
http://www.autosport-forum.nl/files/dtm_nurburg_122_144.jpg

de race
http://www.autosport-forum.nl/files/dtm_nurburg_150_179.jpg

ik hoop maar dat de links tegoei werken,
ps : nie vergete tis maar een simpel fototoesteleke hé :)

smiley
14-08-2005, 19:48
Hakkinen zijn actie ivm Ekström was wel grappigen reuter dan :D hij stond 2 ronden achter en haalde spengler toch nog met veel trkken en sleuren in :cool:

Autofan
14-08-2005, 19:57
Vrij saaie race op de Ring.
Hakkinen zijn actie ivm Ekström was wel grappig,

Als je de beelden nog eens terug kijkt en goed oplet, dan zie je dat Häkkinen een tikje krijgt van Ekström.

smiley
14-08-2005, 20:08
Als je de beelden nog eens terug kijkt en goed oplet, dan zie je dat Häkkinen een tikje krijgt van Ekström.ook als je deze foto bekijkt zie je toch duidelijk dat er een anraking was
http://www.dtm.de/bild.de.php?bild=fotos/2005-08-07/2005-08-07-052.jpg&id=139

maarja de aanraking was niet met opzet ofzo..

Autofan
14-08-2005, 20:10
ook als je deze foto bekijkt zie je toch duidelijk dat er een anraking was
http://www.dtm.de/bild.de.php?bild=fotos/2005-08-07/2005-08-07-052.jpg&id=139

maarja de aanraking was niet met opzet ofzo..

Inderdaad, maar ik snap nog steeds niet waarom de Zweed geen straf krijgt, terwijl Paffett wel een straf kreeg in Spa en daar was het ook een race-incident.

smiley
14-08-2005, 20:16
ik als opel fan zal maar niet over race incidenten beginnen :p zoals spengler-fässler op hockenheim , mcnish-fässler eurospeedway , fässler-schneider brno ,........ :D

Raceboy
14-08-2005, 20:21
Inderdaad, maar ik snap nog steeds niet waarom de Zweed geen straf krijgt, terwijl Paffett wel een straf kreeg in Spa en daar was het ook een race-incident.

daar kan ekström veel aan doen he dat hakkinen zijn rempunt mist en hem bijna mee van de baan sleurt :rolleyes:

Autofan
14-08-2005, 20:22
daar kan ekström veel aan doen he dat hakkinen zijn rempunt mist en hem bijna mee van de baan sleurt :rolleyes:

Als Ekström hem dat kleine tikje niet had gegeven, was die Fin ook bijlange niet zo veel tijd verloren.

Ottooke
14-08-2005, 21:18
Op de slow-motion beelden van die fase in de race was te zien dat Hakkinen en Ekström elkaar heel lichtjes raken met één van die vele kleine vleugeltjes. Een bewuste duw van Ekström heb ik dan ook nergens gezien. Volgens mij was dit dan ook een race-incident. De enige die in fout was in deze fase was Hakkinen.

Raikkie
15-08-2005, 13:38
en reuter dan :D hij stond 2 ronden achter en haalde spengler toch nog met veel trkken en sleuren in :cool:Dat ze die niet gestraft hebben snap ik nog altijd niet :confused: :no:

smiley
15-08-2005, 15:27
Dat ze die niet gestraft hebben snap ik nog altijd niet :confused: :no:da maakte toch nix uit stippler en spengler reden op een 15de plaats rond de top heeft reuter allemaal schoon voorbij laten gaan....

Raikkie
15-08-2005, 15:44
da maakte toch nix uit stippler en spengler reden op een 15de plaats rond de top heeft reuter allemaal schoon voorbij laten gaan....Gevecht om de eerste plaats of om de 15de plaats, dat maakt toch ook geen verschil ? Aan iemand die met twee ronden achterstand rondrijdt moeten blauwe vlaggen getoond worden.

smiley
15-08-2005, 17:10
Gevecht om de eerste plaats of om de 15de plaats, dat maakt toch ook geen verschil ? Aan iemand die met twee ronden achterstand rondrijdt moeten blauwe vlaggen getoond worden.jah vooral als hij jacht maakt op die wat voor hem rijden :p

John Winter
16-08-2005, 01:35
Dus als je op een ronde staat heb je niet het recht om terug in te halen om je te unlappen? Jullie maken het steeds gekker hier.

Raikkie
16-08-2005, 16:44
Je moet je toch niet gaan moeien in een duel als je twee ronden achterstand hebt ? :o

smiley
16-08-2005, 16:46
jah wat maakt het uit of je nu 14de of 15de finished ?? en dan ng als je sneller bent moet je inhalen ! ook al sta je 2 ronden achter , dan moet je toch niet nog meer tijd verliezen achter 2 langzamere autos...

Raikkie
16-08-2005, 17:45
jah wat maakt het uit of je nu 14de of 15de finished ?? en dan ng als je sneller bent moet je inhalen ! ook al sta je 2 ronden achter , dan moet je toch niet nog meer tijd verliezen achter 2 langzamere autos...Het gaat niet over die 14de of 15de plaats, het gaat gewoon over het principe. Een gedubbelde krijgt blauwe vlaggen. Ik denk trouwens niet dat Reuter sneller was hoor... Ik vraag me af wat jij hiervan had gezegd wanneer één van jou Opels door een Audi of Mercedes werd gehinderd op een 5de, 10de of 15de plek !!!

smiley
16-08-2005, 18:12
Het gaat niet over die 14de of 15de plaats, het gaat gewoon over het principe. Een gedubbelde krijgt blauwe vlaggen. Ik denk trouwens niet dat Reuter sneller was hoor... Ik vraag me af wat jij hiervan had gezegd wanneer één van jou Opels door een Audi of Mercedes werd gehinderd op een 5de, 10de of 15de plek !!!alé komaan waarom zou reuter een blauwe vlag moeten krijgen als hij (sneller) achter de 2 rijdt...
en dan nog iedereen op de tribune audi,mercedes en vooral opel fans vonden het geweldig toen reuter spengler inhaalde..

John Winter
17-08-2005, 00:51
Reuter heeft verklaard dat hij vele malen sneller was, dus dan vind ik, als niet-Opel-fan, dat hij het volste recht heeft om te proberen de twee auto's voor hem in te halen. Een bijna identieke situatie als die tussen Irvine en Senna op Suzuka in 1990..

Raceboy
17-08-2005, 12:59
dat was 1993 ;) Als je sneller bent akkoord maar dan moet je niet beginnen duwen.

smiley
17-08-2005, 13:01
dat was 1993 ;) Als je sneller bent akkoord maar dan moet je niet beginnen duwen.het was niet een zo felle duw het was maar wat deurlak uitwissele... als hij nu een van de heren had laten spinnen of zo iets , ok maar dit stelde toch nie zoveel voor

Raikkie
17-08-2005, 13:08
Spengler zei er dit over: "Ensuite, j'ai été bloqué par Manuel Reuter, il avait deux tours de retard mais conduisait comme s'il était encore dans la course. Il me fermait les portes mais j'ai réussi à le doubler, puis il m'a redoublé et m'est rentré dedans !"

Ik ben ermee akkoord dat je je mag ontdubbelen, maar enkel wanneer je de anderen niet hindert hé.

John Winter
18-08-2005, 00:45
Tuurlijk zegt Spengler dat, maar als Reuter achter aan het groepje begint en uiteindelijk voor aan het groepje rijdt, is Reuter de snellere geweest en Spengler de langzamere.