View Full Version : Pssssssssst, we moeten stil zijn in 2006!
Jonathan Palmer schijnt toch een ietwat bittere nasmaak te hebben overgehouden aan het audiëntie-bezoek van de Belcar op "zijn" Brands Hatch. Uit het stukje van de Autosport (04-08-05) krijg ik de indruk dat hij in de veronderstelling was dat de Belcar niet zo luidruchtig zou zijn. Ooops, wie heeft hem wijs gemaakt dat "wij" rustig zijn? :D
De Belcar is in ieder geval niet meer welkom op Brands Hatch volgend jaar, als het geluidsnivo blijft zoals het is.
In het stukje van Autosport komt Belcar boss Marc Martens :confused: ook aan het woord (dacht dat die man Hoofd was van de afdeling: " onbeantwoorde c.q. te laat beantwoorde emails" ;) :D). Hij geeft aan dat de Belcar volgend jaar zeer graag wil terugkeren naar de UK, wellicht op een ander circuit. De UK blijft een goede optie voor alle betrokken partijen.
Echter het belangrijkste nieuws staat in de laatste alinea van dat stukje. De "noise issue" staat op het programma voor de grote (?) reglementswijzigingen in 2006. Dat wil nog niet zeggen dat ze gaan veranderen maar de kans is zeer zeker aanwezig. Geloof dat de organisatie reeds langer heeft aangegeven dat het geluid vaak een probleem is bij het boeken van een buitenlands reisje.
De gluidsnorm: "open pijp ;)" blijkt dus een remmende factor te zijn in de groei van de Belcar. Aanpassen, werkbare norm formuleren, op tijd bekendmaken en dan weer vrolijk doorgroeien met Belcar 2006.
Wat betreft een goede norm formuleren, dat ze dan ook maar vragen voor een degelijk geinstalleerde geluidsmeting op de circuits waar ze gaan rijden. Want of we nog kunnen spreken van ge-ijkte metingen met dergelijke kastjes is nog maar de vraag..........
Gokje? 108 Dba als bovengrens (voor wellicht buitenlandse reisjes)? Het Engelse circuit Castle Combe heeft deze week een zaak, omtrent geluidseisen, verloren voor een rechtbank. De uitspraak is dat er maximaal 108 Dba geproduceerd mag worden, ongeacht het evenement. Britse F3/GT meetings behoren hiermee tot het verleden voor het circuit. De zaak was aangespannen door mensen die naast het circuit wonen, van het soort: "Mooi dat nieuwe huis alleen jammer van dat circuit wat ernaast ligt" ;)
Deze uitspraak voor Castle Combe kan een precedent werking met zich meebrengen voor de andere circuits in Engeland. In ieder geval, de andere circuits houden op dit moment de billen dichtgeknepen en zien de toekomst, wat betreft geluid, niet rooskleurig tegenmoet. De heertjes van Autosport zijn allezins woedend over deze uitspraak.
De zaak was aangespannen door mensen die naast het circuit wonen, van het soort: "Mooi dat nieuwe huis alleen jammer van dat circuit wat ernaast ligt" ;)
Verschrikkelijke mensen. Hetzelfde rotvolk woont bij vliegvelden. Kopen een huis naast een vliegveld, denken vervolgens "hey, er vliegen hier vliegtuigen over, wat een pokkeherrie! Ik ga klagen!". Alsof ze dat niet weten als ze het huis kopen :frusty:
Zucht.
Wat gaan ze dan doen in Silverstone voor de F1? Ook de 108 Dba-regel toepassen? :frusty:
Volgens mij zijn de enige Silverstone omwonenden een paar F1-werkplaatsen. En die zullen niet klagen over lawaai ;)
Dus volgend jaar Belcar richting Silverstone. :)
Slecht nieuws dan, in Silverstone gelden dezelfde wetten als overal in Engeland.
In Castle Combe waren het niet zo de F3's, maar twee GT's (aha, Belcar gelijkend materiaal) die de problemen veroorzaakten. Gevolg voor Combe is: minder wedstrijden per jaar en strengere kontroles dank zij het overgeluid.
In Brands heeft de Belcar voor grote problemen gezorgd, ze staan ginder nu 10 jaar terug met het milieu probleem, maar of daar iemand van Belcar of de inrichters van wakker ligt?
En neen, ik ben geen fanatiekeling die tegen geluid of Belcar of eender wat is, ik denk aan de toekomst van onze geliefde sport.
PS: Francorchamps is ook aan de beurt volgend jaar met geluid en rijtijden problemen.
bluelite
07-08-2005, 15:51
Verschrikkelijke mensen. Hetzelfde rotvolk woont bij vliegvelden. Kopen een huis naast een vliegveld, denken vervolgens "hey, er vliegen hier vliegtuigen over, wat een pokkeherrie! Ik ga klagen!". Alsof ze dat niet weten als ze het huis kopen :frusty:
Zucht.
Sommigen wonen daar al langer dan dat het vliegveld er is. En ondertussen blijft dat vliegveld maar uitbreiden. Misschien ook daar eens over nadenken?
Sommigen wonen daar al langer dan dat het vliegveld er is. En ondertussen blijft dat vliegveld maar uitbreiden. Misschien ook daar eens over nadenken?
Daar heb je wel een punt, maar er zijn ook zeer veel nieuwbouw woningen daar en het zijn meestal die mensen die klagen :)
PS: Francorchamps is ook aan de beurt volgend jaar met geluid en rijtijden problemen
Kan je iets concreter zijn?
Misschien in Belgie, maar bij Schiphol en Eelde (waar ik vlak bij woon) is dat niet het geval.
Volgend jaar komen er waarschijnlijk beperkingen in Francorchamps ivm de uren dat ze mogen rijden. Nu kan dat van 's morgens vroeg tot 's nachts. Maar na klachten van bewoners (jaja ook daar) en medewerkers (paddockdienst, baanposten, interventieteams enz.) zal men nog maar "beperkt" mogen rijden.
Hoe de beperkingen juist zullen zijn is nog niet vrij gegeven, maar het lijkt zo iets te worden van 's morgens 9u tot 19u 's avonds en maar 3 nachtwedstrijden meer. Ook het geluid zal voor vele wedstrijden beperkt gaan worden.
Als je weet dat nu 24 U (de grote en oa VW) rijden, 6 U (Belcar, Historic), 12U en nog wat kleiner grut tot in het donker, zal het dus spannend worden wie het haalt (buiten de grote 24U natuurlijk).
De omloop vecht dit alles nog wel aan, maar het lijkt een voldongen feit te zijn.
Bron: intern.
Maar na klachten van bewoners (jaja ook daar) en medewerkers (paddockdienst, baanposten, interventieteams enz.) zal men nog maar "beperkt" mogen rijden.
Eindelijk is het werkvolk in opstand gekomen :applaus: Het zal ze leren daar! Zoals het er nu naar uitziet gaan ze daar dus volgend jaar een hoop uren minder kunnen verhuren..........zal huur voor een uurtje circuit wel omhoog schieten. Ach elk voordeel heeft zijn nadeel ;)
Hola, ik vermoed dat je het hebt over Zaventem. De mensen die ouder zijn dan het vliegveld zelf, zullen toch wel zeer dunnetjes gezaaid zijn, denk ik hoor.
Ikzelf woon pal naast een spoorweg en er is plaats voor een 2de spoor in de bedding, die er uiteindelijk ook komen zal (wat zal resulteren in een flinke toename vand e trafiek en het geluid). Was overigens als bekend toen ik de grond kocht 12 jaar geleden. Ik wist het en heb er rekening mee gehouden bij het bouwen van mijn huis. Bovendien worden de treinstellen steeds verbeterd qua ophanging en dus qua geluid. Net zo voor de vliegtuigen met steeds stillere motoren enz. Een huis is echt wel relatief geluidsdicht te maken en dat hoeft niet noodzakelijk fortuinen te kosten. ;)
Net zo voor racewagens. Zelfs met een limiet tot, ik zeg maar iets, bijv. 100db, kan je snoeihard gaan hoor.
Als iedereen wat geeft en neemt, komen we allemaal het verst. ;)
ik ben vorig jaar in februari in een bosrijke omgeving gaan wonen met een kleine rustige camping naast mijn huisje. De dag dat ik mijn huurcontract tekende was het er heel rustig.
Nu rijden er elke dag luidruchtige wagens en motoren rondom mijn huisje, alsof het lawaai mij omsingeld.
Ik weet niet meer wat ik moet doen :D
Zo gaat dat in deze kleinzielige wereld. Als mensen zich ergens amuseren zijn er anderen die er tegen protesteren. Dat iedereen die niet graag woont waar hij nu woont gewoon verhuisd en gedaan met de zever
ik ben vorig jaar in februari in een bosrijke omgeving gaan wonen met een kleine rustige camping naast mijn huisje. De dag dat ik mijn huurcontract tekende was het er heel rustig.
Nu rijden er elke dag luidruchtige wagens en motoren rondom mijn huisje, alsof het lawaai mij omsingeld.
Ik weet niet meer wat ik moet doen :D
Zo gaat dat in deze kleinzielige wereld. Als mensen zich ergens amuseren zijn er anderen die er tegen protesteren. Dat iedereen die niet graag woont waar hij nu woont gewoon verhuisd en gedaan met de zever
Dat is nog niet het ergste.
Maar als die pompier binnen komt dat maakt veel meer lawaai.
hahahahahaha :p
Dirtdevil
10-08-2005, 13:07
Hola hola hola!!! Ff reageren hier!
Die omwonenden, dat rotvolk en meerdere straffe uitspraken zijn niet echt gegrond hoor!
Ik woon nu toch al een 25 tal jaartjes op 200 m van het circuit in Zolder en ik kan je verzekeren dat de overgrote meerderheid van de buurtbewoners Zolder een warm hart toedraagt!
Ik kan je verzekeren dat alle klachten uit de buurt ontsproten zijn aan het brein van een paar misselijke individuen die al over geluidshinder klagen als hun buurman er ene laat vliegen!
Zij vingen altijd bot met hun petities en hun belachelijke klactenbrieven, totdat er enkele jaren geleden een gerechtelijke procedure ingespannen werd!
Plots had half Zolder uitzicht op een flinke som omdat er toevallig een circuit in de buurt lag!
Alleen een paar handtekeningen moesten er gezet worden!
En ja hoor, ga maar na, een aantal jaren geleden heeft het Circuit een fikse schadevergoeding moeten uitbetalen aan de omwonenden!
Hoeveel het juist was weet ik niet, maar het was toch weer mooi meegenomen!
Dus mensen, scheer niet iedereen over dezelfde kam!
Ik kan jullie verzekeren! Bij mijn weten staat het aantal "circuithaters" bij de omwonenden op 2!
Toch nog even vermelden .... als de wind goed zit maken ze soms echt wel een hels kabaal! :D
Dus mensen, scheer niet iedereen over dezelfde kam!
Ik kan jullie verzekeren! Bij mijn weten staat het aantal "circuithaters" bij de omwonenden op 2!
Klopt Tommeke... gij en uwe pa hé...! :D ;) graptjen...
Nee ge hebt gelijk... ik heb ook al vernomen dat het om slechts enkele individuen gaat...! Ongelofelijk maar waar.
Rohrl-fan
10-08-2005, 15:02
Ik woon nu toch al een 25 tal jaartjes op 200 m van het circuit in Zolder...
Gelukzak!!! :p
Dirtdevil
10-08-2005, 16:55
Klopt Tommeke... gij en uwe pa hé...! :D ;) graptjen...
Tja Bart, we mogen de licht grijze pimpelmees en de zwart wit geblokte kwartel toch wel wat stilte gunnen he! :+
Wist ge feitelijk dat er in mijne voortuin ne decibel meter staat!!??? Da ding mag niet meer als 65 db registreren tijdens de "geluidsarme" weekends ...
Voor diegenen die dat een beetje in perspectief willen zien ..... zoek eens op hoeveel herrie een fluitende mus maakt!!!!
inderdaad ja .... :rolleyes:
greetz
Chauffeur
10-08-2005, 17:31
Kunt ge daar in het weekend geen schuimrubberen doos overzetten. Niet sabboteren dat ding hé, maar gewoon een beetje maskeren. :)
Anders kom ik wel een caravan in uwen tuin zetten, tussen de meter en het circuit, ge moogt er gratis in slapen gedurende het ganse weekend.
Staat da spel echt in uwen hof? En da zegt ge nu pas. Man, man, ik denk dat ge veel geld kunt verdienen nu iedereen dat weet .
Staat da spel echt in uwen hof? En da zegt ge nu pas. Man, man, ik denk dat ge veel geld kunt verdienen nu iedereen dat weet .
En, gaan we mensen aanzetten tot "illegaal handelen"? Gelieve de spelregels van dit forum te volgen!
Dirtdevil
10-08-2005, 19:08
Maar Mark, da is nie aanzetten tot ....
Kheb al alles geprobeerd maar da ding blijft marcheren! :frusty:
:D :D
P.S, binnenkort heb ik tijdens de raceweekends een caravan te huur voor een zacht prijsje! Op 200 meter van het circuit! ;) :+ (bedankt he chauffeur :D )
Een nadeel ... ge kunt wel nie uitslapen door het gefluit van die mussen! :+
Greetz ....
Chauffeur
10-08-2005, 19:12
En, gaan we mensen aanzetten tot "illegaal handelen"? Gelieve de spelregels van dit forum te volgen!
Is een caravan ervoor zetten illegaal handelen? Maar Mark toch ...Gelieve de fun van het forum in te zien, straks zijn er meer regeltjes dan mensen die iets posten.
Chauffeur
10-08-2005, 19:14
P.S, binnenkort heb ik tijdens de raceweekends een caravan te huur voor een zacht prijsje! Op 200 meter van het circuit! ;)
Opgelet Dirtvil, straks krijg je nog een opmerking dat dit ik de " Te Huur - gezocht " thread moet staan. :)
Is een caravan ervoor zetten illegaal handelen? Maar Mark toch ...Gelieve de fun van het forum in te zien, straks zijn er meer regeltjes dan mensen die iets posten.
En als ze nu eens een groot reklame bord voor je caravan neer zetten.
Dan is het gedaan met zwart kijken.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.