PDA

View Full Version : Skoda in het WRC, 2005 maar vooral 2006


gwyllion
11-08-2005, 17:55
Het stond al op pitstop.tv: WRC - Colin McRae dicht bij Skoda voor Wales (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=9371)
En nu is het officieel bevestigd (op wrc.com): Skoda signs McRae for Rally GB (http://www.wrc.com/page/BreakingNewsDetail/0,,10111~698363,00.html)

Voorlopig blijft het bij een eenmalig optreden, maar als het is succes wordt, kan er misschien wel een vervolg aan gebrouwen worden. Hopelijk kan McRae het ware potentieel van de wagen eens laten zien en zo de Volkswagen/Skoda top overtuigen om te blijven investeren in het WRC programma.

Guido
11-08-2005, 21:05
McRae zal alleszins voor een primeur gaan zorgen. De eerste zware sortie van een Skoda. :+

gwyllion
11-08-2005, 22:42
De Skodas zijn dit jaar al geregeld in het decor gereden. En de laatste rallies kiezen ze dan zelfs om geen gebruik te maken van SupeRally en zo kosten te besparen.

KNALFOUR
11-08-2005, 23:39
De eerste zware sortie van een Skoda. :+
Nee hoor ,die nam oud gediende Hannu Mikkola voor zijn rekening bij testen ((voorbereiding voor eventuele deelname )enkele weken voor de 1000 meren waardoor hij trouwens in het ziekenhuis belande.

Guido
12-08-2005, 12:45
phie-oew, ik wilde alleen maar zeggen dat de kans groot is dat, Colin kennende, hij de eindmeet niet haalt. Is niet belangrijk hoor wie nu de eerste Skoda plooide... ;)

Autofan
12-08-2005, 15:06
Off topic: de crash van Schwarz in de Monte Carlo dit jaar was aan relatief lage snelheid, maar hij ging toch ook over de kop.

Luigi
12-08-2005, 15:58
Dat Colin voor Skoda gaat rijden, daar kijk ik niet van op. Het verrast me wel dat Grist weer plaatsneemt naast Colin. Tmoe zijn dat ze weer vriendjes zijn zeker? :)

Dirtdevil
12-08-2005, 19:45
Heerlijk nieuws!
McRae vlijft in mijn ogen nog altijd een van de meest getalenteerde rallypiloten ooit! En zonder twijfel een van de spectaculairste!

Hopelijk komt hij weer aan de bak, want al die onbekende eendagsvliegen vind ik maar nix eigenlijk!

No offense guys!

Greetz

gwyllion
28-10-2005, 10:04
McRae zal ook in Australie de 2de Skoda besturen :gas:

Nu maar hopen dat Skoda in 2006 ook nog actief is in WRC. Dan zou McRae wel eens full time voor Skoda kunnen rijden. Een deel van het budget zou wel eens van Red Bull kunnen komen.
Although McRae's deal has not yet been officially inked, Skoda team manager Joan Sureda says that an agreement to compete in Australia is nearly in place. McRae was keen to link a drive in Australia to a long-term deal with Skoda, but the team's parent company has yet to officially decide its plans for next year and a decision isn't expected until the run-up to the southern hemisphere event.

"We've almost reached an agreement with Colin," Sureda said. "He did a good job on Rally GB - not only in terms of helping the engineers with feedback on the car, but also from the point of view of media exposure. We'd be very pleased to see him back in the car. We'll hopefully have a long-term decision [on next year] before Australia."

Skoda is currently putting together a budget for next year for approval by its parent board. A possible tie-in with energy drink Red Bull's rally driver academy is apparently being mooted, thanks to links with current works driver Armin Schwarz, who is retiring at the end of this year.Welke piloten maken deel uit van de Red Bull rally driver academy? Duval heeft Red Bull sponsoring op zijn helm staan ;) Of zouden ze stunten door natuurtalent Mathias Ekstrom in te zetten :o

gwyllion
04-11-2005, 11:23
Volgens wrc.com zou Schwarz volgend jaar de team manager van een prive Skoda Red Bull team kunnen worden.
Schwarz - who won the European title with the works Toyota team in 1996 - has driven for most of the top works teams at some point in his career, with stints at Ford, Audi, Mitsubishi, Skoda and Hyundai. He has been linked with a possible role as team manager for a privateer Skoda outfit with Red Bull backing in 2006.

gwyllion
24-11-2005, 14:28
Een samenvatting van de prive-Skoda geruchten op wrc.com
Skoda rumours circulate

Skoda looks likely to be represented by at least one privateer team in the World Rally Championship next year as rumours about the Czech manufacturer's plans continue to circulate. Former works driver Armin Schwarz and privateer outfit RED Motorsport have been linked to separate bids to run Fabias at rallying's top level.

Although the works Skoda team's future remains unclear, pending budget decisions from its parent company's executive board, both Schwarz and RED Motorsport have been connected to deals to run cars in recent weeks.

Schwarz is understood to be courting backing from soft drinks firm Red Bull, with former Citroen driver Francois Duval being mooted as a possible driver, according to Autosport magazine. Privateer outfit RED Motorsport, which has a successful history in both the British national series and the WRC, has also been mooted as a possible outfit to run privateer Fabia WRCs in 2006.

Former world champion Colin McRae, who impressed in two one-off drives for Skoda this year, has been linked to both outfits. WRC commercial rights holder David Richards has said that he's keen to keep both the Scot and Skoda involved in the championship, citing the publicity raised by McRae on his Wales Rally GB and Telstra Rally Australia outings.

gwyllion
24-11-2005, 14:29
website van RED Motorsport: http://www.redworldrallyteam.com/

gwyllion
27-11-2005, 12:40
Sven Smeets bevestigt dat ze een aanbieding van Skoda gekregen hebben. Momenteel is er nog niks getekend omdat ze de deal met Citroen/Kronos proberen rond te krijgen.

bron: WRC - Duval en Skoda (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10302) (pitstop.tv)

gwyllion
03-12-2005, 20:31
Jan Kopecky heeft shakedown met Skoda Fabia met passieve diffs gedaan. Dit betekent dat het Red Bull Skoda team een MF1 team kan worden: 2006 spec wagen, punten voor manufacturer kampioenschap en ervaren piloten (die de afgelopen jaren ooit punten gescoord hebben) toegelaten.
With former driver Armin Schwarz linked to a plan to run a Skoda team backed by soft drink firm Red Bull, however, the Czech marque has been adapting its cars to the 2006 rules.

Although a number of drivers have been linked to this team, former Citroen driver Francois Duval and promising 21-year-old Group N driver Andreas Aigner are hotly tipped to take the two seats. Both the Belgian and the Austrian have sponsorship from Red Bull. The effort is expected to be run by former VW factory driver Raimund Baumschlager's Baumschlager Rallye Racing outfit and co-ordinated by Schwarz.

Kopecky is also believed to be close to sealing a deal to run one or two cars from his workshops in the Czech Republic, driving one himself.URL van Baumschlager Rallye Racing: www.brr.at

gwyllion
06-12-2005, 14:21
Het zal niet lang meer duren voor alles duidelijk wordt...
Armin Schwarz has said that he will definitely not run his own team in the WRC in 2006.

Speaking at the Race of Champions over the weekend, the German told Crash.net though that he 'could be running something' - although he refused to elaborate further. WRC insiders had suggested that he would head up a privateer operation next season, running two Fabia WRCs possibly for Andreas Aigner and Francois Duval, with backing from Red Bull, should Skoda opt to withdraw from the sport.

"I am definitely not running my own team [next year]," he confirmed, "But I could be running something but I am not running my own team. I think you will hear something quite soon."bron: crash.net (http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=4&nid=122945)

gwyllion
06-12-2005, 21:59
Volgens AMS zal Skoda niet als fabrieksteam deelnemen aan WRC :(

Enkel het prive Red Bull team zal deelnemen aan 10 van de 16 rallies. Andreas Aigner zou 1 van de zitjes krijgen. Marcus Fahrner, een Duitse S1600 deelnemer, werd (financieel) te licht bevonden.

Artikel in het Engels op crash.net (http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=4&nid=122970)
Het originele artikel op AMS website (http://www.auto-motor-und-sport.de/sport/rallye_wm/skoda_hoert_auf_red_bull_macht_weiter.97927.htm) (im Deutsch)

gwyllion
07-12-2005, 12:51
Allemaal geruchten natuurlijk ;)
Skoda have insisted that no decision has yet been taken on whether or not they will quit the FIA World Rally Championship.

Reports on auto-motor-und-sport.de suggested that Skoda would definitely not have a manufacturer presence next year in the WRC. However, a Red Bull backed team, led by Armin Schwarz and Raimund Baumschlager would take part, using the Fabia WRCs and taking in ten of the 16 rounds.

A spokesperson for the Czech manufacturer told Crash.net though that the report was premature.

"Rumours are all around," he added, "but all options remain open as negotiations on 2006 go on."bron: crash.net (http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=4&nid=122990)

gwyllion
09-12-2005, 16:09
Volgens AMS zal Skoda niet als fabrieksteam deelnemen aan WRC :(

Enkel het prive Red Bull team zal deelnemen aan 10 van de 16 rallies. Andreas Aigner zou 1 van de zitjes krijgen. Marcus Fahrner, een Duitse S1600 deelnemer, werd (financieel) te licht bevonden.Auto Motor und Sport had het (spijtig genoeg) bij het rechte einde. Skoda stopt er mee, maar gaat wel 2 prive teams steunen:
gesponsord door Red Bull en gerund door BRR (http://www.brr.at/) (Baumschlager Rally & Racing uit Oostenrijk): Andreas Aigner + rijder met "internationale ervaring"
team rond Jan Kopecky

WRC - Officieel: Skoda trekt zich terug uit WK rally (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10364) (pitstop.tv)

gwyllion
09-12-2005, 16:34
gesponsord door Red Bull en gerund door BRR (http://www.brr.at/) (Baumschlager Rally & Racing uit Oostenrijk): Andreas Aigner + rijder met "internationale ervaring"
De Red Bull livery is natuurlijk geen verrassing:
http://rally.racing-live.com/wrc/photos/imgactu/zoom05/skoda-redbull-z-01_091205.jpg

Het gokwerk voor de rijder met "internationale ervaring" kan beginnen ;) Ik denk wel dat hij heel wat geld zal moeten meebrengen en hij moet wel voor een Manufacturer 2 team mogen rijden.

komen niet in aanmerking: Duval, Gardemeister, McRae, Martin, Panizzi, Rovanpera
blijven over: Loix, Ekstrom, Stohl, Kresta, Warmbold, Carlsson, Bengue, Tuohino, Paasonen, Henning Solberg, ...Ik gok persoonlijk op Stohl (een Oostenrijker en dit jaar had hij budget om een Kronos Xsara te betalen) of Kresta. En Ekstrom als wildcard ;)

Guido
14-12-2005, 13:38
Even proberen de gesprekken bij elkaar te houden. ;) Ook de titel hier aangepast aangezien het al lang niet meer over McRae in Australië gaat.

Wel, Huudo, ik denk dat onze vrienden van grandprix.com de kop niet echt raken.

Skoda dumpt zijn Fabia's bij 2 teams, waarvan het ene helemaal betaald wordt door Red Bull. Het gaat om 2005-specs. Er komt geen evolutie meer op de Fabia. De afdeling "spare parts" zal blijven draaien en ook voor revisie zal nog een beroep kunnen gedaan worden op Skoda Motorsport. Ze houden nog wat mensen aan het werk, wellicht omdat het verbreken van lopende contracten een pak geld zou kosten. Maar binnen Skoda Motorsport wordt er niks meer ontwikkeld aan de Fabia. Had Skoda echt nog concrete plannen in WRC, dan hadden ze naar analogie met Citroën een M1-team opgestart.

Voorts blijft grandprix Duval citeren als mogelijke rijder. Duval is uitgesloten, aangezien de Skoda-teams in M2 gaan rijden. Die Skoda-teams kunnen wel een derogatie indienen bij de FIA, om alsnog een Duval of een McRae aan te trekken. Maar ik vrees dat dat op eeeenorm veel weerstand zal stuiten. Zie de prestatie van McRae met de Skoda in Australië.

Fabrieksteams of M1 gaan niet toelaten dat een M2-Skoda met alle elektronische snuffen en bestuurd door een McRae of Duval met prijzen gaat lopen.

:)

En die "wat" die nu door Red Bull gaan worden, zullen niet gemotiveerd zijn zeker, om de wagen op punt te houden met actieve diffs? McRae heeft laten zien dat ze, mits de juiste piloot aan het stuur, er wel wat in zit in de Fabia. Ze hadden maar geen knoeier die al jaren op zijn retour was moeten nemen als eerste piloot. Als ze er in slagen, zal de commerciële exposure niet gering zijn. Nu ik lig er niet van wakker, want ik verwacht niet dat ze met een Skoda potten gaan breken.

:)

gwyllion
22-12-2005, 13:56
Het gokwerk voor de rijder met "internationale ervaring" kan beginnen ;) Ik denk wel dat hij heel wat geld zal moeten meebrengen en hij moet wel voor een Manufacturer 2 team mogen rijden.

komen niet in aanmerking: Duval, Gardemeister, McRae, Martin, Panizzi, Rovanpera
blijven over: Loix, Ekstrom, Stohl, Kresta, Warmbold, Carlsson, Bengue, Tuohino, Paasonen, Henning Solberg, ...Ik gok persoonlijk op Stohl (een Oostenrijker en dit jaar had hij budget om een Kronos Xsara te betalen) of Kresta. En Ekstrom als wildcard ;)In Monte Carlo zal Panizzi de 2de Fabia besturen. Ik dacht dat Panizzi in principe met een 2006 spec wagen moest rijden :o Idem trouwens voor Gardemeister die in Monte Carlo met een Peugeot 307 zal rijden.

In Zweden doet Ekstrom zijn intrede. Dat was mijn wild card :eek:

bron: wrc.com (http://www.wrc.com/page/BreakingNewsDetail/0,,10111~758857,00.html)

gwyllion
23-12-2005, 22:26
Een belangrijk detail uit hetzelfde artikel: als Duval het aanbod van First aanvaardt (en natuurlijk de nodige centen meebrengt), zal hij 2006 spec Fabia krijgen.Op pitstop.tv staat te lezen dat Duval het budget bijna bij elkaar heeft voor 10 rallies in de First Skoda. Blijkbaar is er toch een versie van Fabia gehomologeerd met passieve differentielen.

Duval moet spijtig genoeg op zoek naar een nieuwe co aangezien Sven Smeets voor jobzekerheid kiest (binnen Citroen Sport) :rolleyes: Denis Giraudet is een mogelijkheid; hij is door Stéphane Prévot vervangen als co van Sarrazin.

meer info op pitstop.tv:
WRC - Duval dicht bij budget voor beperkt WK-programma (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10448)
WRC - Sven Smeets gaat aan de slag bij Citroën Sport (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10446)

gwyllion
31-12-2005, 13:34
Op pitstop.tv staat te lezen dat Duval het budget bijna bij elkaar heeft voor 10 rallies in de First Skoda. Blijkbaar is er toch een versie van Fabia gehomologeerd met passieve differentielen.Er is nog een addertje onder het gras: blijkbaar bestaat er maar 1 Skoda met passieve diffs en die krijgt het Red Bull deal om Panizzi te laten rijden.
Ook de Internationale Automobielfederatie kan nog dwarsliggen. "Onze Skoda heeft nog een electronische differentieel. En in 2006 moeten de auto's uitgerust zijn met een mechanische."

"Skoda beschikt maar over één zo'n exemplaar en dat zal naar Gilles Panizzi (Skoda Red Bull) gaan."

"Dus moeten we rekenen op de goede wil van de FIA, of van de andere teams", besluit Collignonbron: vrtnieuws.net

gwyllion
10-01-2006, 19:47
Het Red Bull Skoda team heeft vandaag een persconferentie gedaan de livery van de wagen voorgesteld.
http://pix.crash.net/view/189722.jpg

Guido
10-01-2006, 23:39
Het Red Bull Skoda team heeft vandaag een persconferentie gedaan de livery van de wagen voorgesteld.
http://pix.crash.net/view/189722.jpg

Jammer van het zilver. Had ook liever het iets donkerder blauw gezien. Let ook vooral op de BF Goodrich stickerkes (Michelin)...

gwyllion
26-01-2006, 18:06
Peter Baert geeft de leiding van het Red Bull Skoda team de hint om Fast Freddy eens op te bellen voor de onverharde proeven ;) Ik betwijfel of die pitstop.tv lezen :D

WRC - Freddy Loix naar Red Bull Skoda? (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10703)

gwyllion
26-01-2006, 18:10
Peter Baert geeft de leiding van het Red Bull Skoda team de hint om Fast Freddy eens op te bellen voor de onverharde proeven ;) Ik betwijfel of die pitstop.tv lezen :DBlijkbaar heeft Armin Schwarz in Autosport opgeroepen naar voorstellen :)
Red Bull: Gravel ace wanted

Red Bull Skoda team boss Armin Schwarz has admitted the Austrian outfit is still searching for a gravel driver to take the wheel of its second car. Rookie Andreas Aigner is in the lead car on 10 events this year, with Gilles Panizzi set to drive on the asphalt rallies in Spain, Corsica and Germany.

Swedish racing ace Mattias Ekstrom, who is backed by Red Bull, will drive the second car in Sweden, but will be unable to compete in any other rounds due to his commitments with Audi in the German DTM touring car series.

"We're open to proposals," Schwarz said in Autosport this week. "At the moment we don't have any one particular driver in mind."

One potential candidate for the seat is ousted Citroen driver Francois Duval, who drove an independent Skoda Fabia WRC in the Monte Carlo season-opener. Another possibility is former Peugeot and Mitsubishi gravel ace Harri Rovanpera, whose deal to run a privateer Mitsubishi Lancer WRC on February's Uddeholm Swedish Rally has fallen through.

Both would be able to join the Red Bull Skoda 'Manufacturer 2' team, as it is using a 2006-spec Fabia WRC with passive differentials for its second car to widen the scope for more experienced drivers, who would be ineligible to drive a 2005-spec car under the new regulations for this year.bron: wrc.com (http://www.wrc.com/page/BreakingNewsDetail/0,,10111~774035,00.html)

gwyllion
09-02-2006, 17:14
Galli is blijkbaar op sollicitatie geweest bij het Red Bull Skoda team. Ik denk dat hij wel veel kans maakt, vooral met zijn mooie prestatie in Zweden.

gwyllion
16-03-2006, 12:15
Nu wordt Warmbold als mogelijke kandidaat voor het gravel zitje bij Red Bull Skoda genoemd.
Warmbold is sure to face stiff competition from several drivers vying for the second position. Former Mitsubishi driver Harri Rovanpera and Francois Duval, last year's Telstra Rally Australia winner, have also been searching for a year-round job and are both rumored to have completed talks with the Red Bull team. As the events draw closer, more information will be released and a selection will be made.
bron: wrc.com (http://www.wrc.com/page/News/BreakingNewsDetail/0,,10111~801749,00.html)

gwyllion
14-06-2006, 15:04
Rovanpera wil niet meer met de Skoda rijden tenzij er ernstige ontwikkelingen gebeuren. Ik vind zijn uitleg redelijk raar aangezien Duval de laatste onverharde rallies toch redelijk snel onderweg was.
Rovanpera might quit Red Bull Skoda
12/06/06 15:38

After going through a streak of disappointing results since his return in the World Rally Championship in Corsica, Harri Rovanpera wants major improvements on his car before starting another rally.

The Finn is not hiding his frustration with the Fabia WRC and the lack of development work from Red Bull Skoda since he joined the team.

“As far as my patience is concerned we are so called on the limit," said Rovapanrea to the STT News Agency. “The machinery has to be put into order. There is no point in dawdling through the rallies in the Championship, unless we get more speed out the thing.”

“In the next rally the car has to go better, whether the rally is in Cyprus, Turkey or Finland. We know that the car cannot be brought to the level of Citroen, Ford or Peugeot, but we absolutely have to get closer to their speed,” added the Finn.

“The steering is wrong, and there's work to be done with transmission and suspension. In addition to these, we would need someone to work on the engine. The lack of power is evident,” explained a frustrated Rovanpera after the Acropolis Rally.

Testing is on the agenda for this summer and that will help Rovanpera to decide if he will continue or not with Red Bull Skoda.

“In a meeting we had after Greece, the team management promised to change the car into the direction I have been wanting for the tests we have planned in three weeks time,” said Rovanpera on his official website.

One thing for sure, the Finn will not be driving the Fabia on the asphalt roads of Rally Deutschland.

“I already informed the team in Greece that I will not be driving with that car in Germany. Even my home event in Jyvaskyla is fairly unsure. However, I will be taking part into the rest of the rallies I have promised to drive, providing that the development tests bring results,” concluded Rovanpera.bron: rally-live.com (http://rally.racing-live.com/wrc/en/headlines/news/detail/060612153835.shtml)