View Full Version : Hdi ?
Speedgirl
01-11-2005, 10:54
Hallo,
Ik ben eens aan het rondkijken voor een nieuw wagentje. Omdat ik toch wat km's doe, wil ik graag een diesel aanschaffen. Nu kom ik bijv. op de site van Citroën bij type C3 als brandstof HDI tegen. Kan iemand mij daar wat uitleg over geven ? Is dat gewone diesel ?
Kan iemand mij ook een tip geven voor een merk dat niet zo duur is in onderhoud ?
Thanks
FastFons
01-11-2005, 11:10
HDI is gewoon diesel, het is ongeveer hetzelfde als tdi bij vw en cdi bij mercedes.
Qua betrouwbaarheid kan je best voor een Toyota kiezen volgens mij (5jaar garantie), maar de wisselstukken zijn wel redelijk duur daarvan. Qua onderhoud zullen de franse merken wel bij de goedkopere behoren.
FF
Speedgirl
01-11-2005, 11:21
Dank je wel.
Chauffeur
01-11-2005, 12:58
Neem vooral gene Mini :)
Qua betrouwbaarheid kan je best voor een Toyota kiezen volgens mij (5jaar garantie), maar de wisselstukken zijn wel redelijk duur daarvan.
Daar sla je nu eens de nagel op de kop zie. Je kan natuurlijk lopen zwaaien met 5 jaar garantie, op voorwaarde dat je 5 jaar lang op onderhoud komt bij je Toyota dealer. En de wisselstukken zijn zoals je zelf aanhaalde redelijk duur. Natuurlijk zijn ze dat, het zijn de mensen die op onderhoud komen die die garantie betalen van de anderen! Ik vind het wel goed gevonden, dat systeem, zeker qua marketing, maar echt eerlijk is het niet en mij ga je zeker nooit een Toyota zien kopen.
Om maar te zeggen : niet alles is wat het lijkt, let op voor misleidende slogans.
Mijn ervaring is dat Opel erg goedkoop is in onderhoud. Ook Seat is erg goedkoop. Mercedes en Peugeot (onze 2 vorige auto's) zijn vrij duur. Mercedes sowieso, maar ook Peugeot is niet echt goedkoop vind ik.
Hopelijk heb je hier iets aan?
Speedgirl
01-11-2005, 14:12
Ja inderdaad, niet alles is wat het lijkt :)
Heb inderdaad geen zin (en geen centen) om een goede koop te doen maar dan veel te moeten uitgeven aan onderhoud.
Aan een opel had ik ook al gedacht en nu is er ook een actie met 0% financiering.
Of een Citroën.
Zal eens kijken naar de website van Seat.
Speedgirl
01-11-2005, 14:23
Neem vooral gene Mini :)
Dank je voor de tip ;)
FastFons
01-11-2005, 15:48
Toch komt die garantie niet uit de lucht gevallen, in alle betrouwbaarheidsstudies staat Toyota bovenaan. Alle japanse wagens hebben dure wisselstukken, maar ik betwijfel of het op lange termijn duurder uitkomt. Daar komt nog bij dat ik in Toyotas enkel beproefde techniek zie terwijl andere merken soms nauwelijks geteste electronica invoeren (zie bvb mercedes die volledig hun naam verknoeid hebben de laatste jaren).
Ik ben zelf een grote VW fan, maar ik moet daarvan ook toegeven dat deze peperduur zijn zowel in aankoop als in onderhoud. Langs de andere kant verbruiken tdis altijd net iets minder dan de concurrentie. Ik rij zelf met een seat (tdi) en mijn onderhoud is ook zeer goedkoop, omdat ik het zelf doe :)
Bij een opel moet je ook in het achterhoofd houden dat hij na een tijd bijna evenveel olie verbruikt als diesel :D
Citroen geeft veel waar voor zijn geld vind ik, maar ik ben toch niet zo'n enorme fan aangezien mijn schoonouders citroen na citroen miserie hebben (ge snapt het niet dat ze het blijven kopen)
FF
HDi slaat op het common-rail systeem (systeem van Dieselbehandeling alvorens die in de verbrandingskamer wordt gebracht). De brandstof is gewoon diesel.
en qua onderhoud... tja. elk merk heeft zijn slechte wagens. Toyota (en Japanse merken in het algemeen) zijn superbetrouwbaar, maar als jij net een maandagmorgenwagen hebt, dan heb je het zweten natuurlijk (bij welk merk je dan ook zit). Daarnaast moet je in je achterhoofd houden dat echt slechte auto's niet meer gemaakt worden. Test gewoon een hele rij wagens, en pik er degene uit die best bij je budget, smaak en verlangens past. Das de enige raad die iemand je eigenlijk kan geven :)
Speedgirl
01-11-2005, 19:44
Test gewoon een hele rij wagens, en pik er degene uit die best bij je budget, smaak en verlangens past. Das de enige raad die iemand je eigenlijk kan geven :)
Het begon inderdaad wat ingewikkeld te worden :)
Bij een opel moet je ook in het achterhoofd houden dat hij na een tijd bijna evenveel olie verbruikt als diesel :D
FF
De diesels die nu in een Opel zitten zijn op basis van de JTD motoren van de Fiat groep. Deze motoren verbruiken geen druppel olie en worden aanzien als een van de betere dieselmotoren die er zijn.
Groeten,
Serge
Speedgirl
02-11-2005, 21:13
De diesels die nu in een Opel zitten zijn op basis van de JTD motoren van de Fiat groep. Deze motoren verbruiken geen druppel olie en worden aanzien als een van de betere dieselmotoren die er zijn.
Groeten,
Serge
Een plusje erbij voor Opel.
Op het werk zijn er enkele collega's tevreden over Ford.
Astra-fan
02-11-2005, 21:33
De 1.7 CDTI is geen motor op basis van een Fiat-motor maar is volgens mij van Isuzu. Denk niet dat Fiat een 1.7 diesel heeft.
De 1.7 CDTI is geen motor op basis van een Fiat-motor maar is volgens mij van Isuzu. Denk niet dat Fiat een 1.7 diesel heeft.
In mijn Tigra zit een 1.3 CDTi motor op basis van een Fiat. Ik ben er enorm tevreden over.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.