View Full Version : Mitsubishi stapt uit het WRC
gwyllion
14-12-2005, 10:38
Het ziet er echt wel ontzettend slecht uit: Mitsubishi trekt zich ook terug uit WRC :fight:
bron: WRC - Ook Mitsubishi verlaat WK rally (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10395) (pitstop.tv)En het is ondertussen officieel bevestigd door Mitsubishi in een zeer kort persbericht: Mitsubishi Motors to suspend participation in the FIA World Rally Championship (http://car.kak.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=4891)
Niks over mogelijk M2 teams, wel dat ze hopen om in 2008 terug te keren :(
Wow, dit is toch wel verassend nieuws.
Het zIet er niet zo best uit voor het WRC, al moet gezegd worden dat een WK met ex-fabrieksauto's die ingezet worden door priveteams misschien nog niet zo slecht is.
Wow, dit is toch wel verassend nieuws.
Het zIet er niet zo best uit voor het WRC, al moet gezegd worden dat een WK met ex-fabrieksauto's die ingezet worden door priveteams misschien nog niet zo slecht is.
't maar wat je verassend kan noemen. Langs de ene kant hadden ze de huidige auto ontwikkeld met de nieuwe reglementering in het achterhoofd, dus dan ja is het een verassing, langs de andere kant draait de verkoop nog altijd voor geen meter en dus moet er bezuinigd worden, dan weer niet zo verassend.
WRC heeft al ergere dingen meegemaakt, maar er wordt toch nog altijd gereden. In de jaren 80 was het ook niet al rozegeur en maneschijn, maar uiteindelijk kwamen er ook weer meer constructeurs bij.
Mannekes, niet voor 't één of 't ander, maar het is wel verrassend ipv verassend. Ik heb niet de gewoonte alle taalfouten te verbeteren, maar in dit geval betekent het wel iets héél anders eh ;)
PS : tenzij ze de Mitsu werkelijk opgefikt hebben, dan heb ik niets gezegd natuurlijk ;)
insanity
14-12-2005, 18:23
Ik zal mijn Mitsubishi-klakske een jaar of twee aan de haak moeten hangen.
Miljaar, en net dit jaar gingen we eens naar de WRC Rally van Trier gaan omdat deze nu eens niet samen valt met de 24U van Zolder.
Spijtig... hopelijk komen ze nog terug, want die Evo's - ze zijn toch zo mooi meneer :eek:
Nu zijn we ook nog Mitsubishi kwijt, sedert jaren een vaste waarde in het WK en dit veel meer dan andere reams. De veel te grote kosten voor de ontwikkeling van een WRC, idem voor de uitbating (250 britse pond per kompetitie Km), te dure piloten, te veel manches (die volledig hun karakter verloren) veroorzaakten budgetten die mateloos uit de pan swingen.
De kostprijs is zo hoog dat de investering wel moet renderen. Zie maar Peugeot, zolang men met een 206 WRC (die volgens mijn bescheiden mening nooit gehomologeerd had mogen worden vanwege zijn lengte!!) kon grote sier maken, eens overgestapt naar de 307 was het mooie liedje uit. Eerst en vooral is dat ten koste van enkele piloten geweest (Loix...), later ten koste van het volledige programma. Met het schaamrood (of Marlbororood) op de wangen verlaten ze de scene, eens te meer geklopt door hun PSA-zuster, met zeer waarschijnlijk een nog groter budget.
Zelf heb ik het geluk als discrete toeschouwer de rallysport van zeer nabij te volgen en dit sedert 1973 en heb zodoende reeds een en ander gezien.
De achterwiel aangedreven auto's en merken hoef ik hier niet te vernoemen, dicteerden de wet. Voortrekkers waren eerder een zelfzaamheid en werden van het kastje naar de muur gereden.
In 1980,wat toen weinigen beseften, kwam de nekslag voor de rallysport, AUDI presenteerde zijn QUATTRO en domineerde de eerste jaren, de rest van het verhaal kennen jullie allen, we staan voor het seizoen 2006 en het resultaat raakt stilaan bekend.
In 't WK nog twee merken, het EK is intussen een clio-Cup geworden om over het BK maar te zwijgen.
Eén ding is voor mij nu al zeker; geen of toch minder buitenlandse rallyuitstappen volgend jaar, van de vrijgekomen tijd zal ik al mijmerend genieten van mijn vele foto's die ik gedurende velee jaren kon schieten.
Bart.Vandecavey
15-12-2005, 10:00
Dat brengt natuurlijk wel een grote sponsor terug in de vijver... nl. Marlboro. Maar mogen die nog sponsoren
Als ze schoenen gaan verkopen wel...zie Camel. Kwestie van inventiviteit.
Bart.Vandecavey
15-12-2005, 15:54
Als ze schoenen gaan verkopen wel...zie Camel. Kwestie van inventiviteit.
http://www.jeansmountain.nl/assets/images/marlboroclassics.gif
http://www.sport25.be/images/smiles/7.gif
Als ze schoenen gaan verkopen wel...zie Camel. Kwestie van inventiviteit.
mag niet. Ook dit is door de wet verboden in belgië.
Nu zijn we ook nog Mitsubishi kwijt, sedert jaren een vaste waarde in het WK en dit veel meer dan andere reams. De veel te grote kosten voor de ontwikkeling van een WRC, idem voor de uitbating (250 britse pond per kompetitie Km), te dure piloten, te veel manches (die volledig hun karakter verloren) veroorzaakten budgetten die mateloos uit de pan swingen.
De kostprijs is zo hoog dat de investering wel moet renderen. Zie maar Peugeot, zolang men met een 206 WRC (die volgens mijn bescheiden mening nooit gehomologeerd had mogen worden vanwege zijn lengte!!) kon grote sier maken, eens overgestapt naar de 307 was het mooie liedje uit. Eerst en vooral is dat ten koste van enkele piloten geweest (Loix...), later ten koste van het volledige programma. Met het schaamrood (of Marlbororood) op de wangen verlaten ze de scene, eens te meer geklopt door hun PSA-zuster, met zeer waarschijnlijk een nog groter budget.
Zelf heb ik het geluk als discrete toeschouwer de rallysport van zeer nabij te volgen en dit sedert 1973 en heb zodoende reeds een en ander gezien.
De achterwiel aangedreven auto's en merken hoef ik hier niet te vernoemen, dicteerden de wet. Voortrekkers waren eerder een zelfzaamheid en werden van het kastje naar de muur gereden.
In 1980,wat toen weinigen beseften, kwam de nekslag voor de rallysport, AUDI presenteerde zijn QUATTRO en domineerde de eerste jaren, de rest van het verhaal kennen jullie allen, we staan voor het seizoen 2006 en het resultaat raakt stilaan bekend.
In 't WK nog twee merken, het EK is intussen een clio-Cup geworden om over het BK maar te zwijgen.
Eén ding is voor mij nu al zeker; geen of toch minder buitenlandse rallyuitstappen volgend jaar, van de vrijgekomen tijd zal ik al mijmerend genieten van mijn vele foto's die ik gedurende velee jaren kon schieten.
Dan zal je ook wel gezien hebben dat Lancia er op een bepaald moment de brui aan gaf en dat we sedertdien toch nog aardige kampioenschappen hebben gekend. Dat de sport kapot gemaakt werd door Audi is toch wel volledig naast de kwestie. Als je natuurlijk door de bril van een achterwielaangedreven-auto-freak kijkt kan ik dat begrijpen, maar zoiets heet vooruitgang niet waar. Ik ken nog mensen die om dezelfde reden hebben afgehaakt en nu behoren tot het clubje van de nostalgici (ik behoor daar ook wel bij) maar dat neemt niet weg, dat ik heden ten dage nog altijd met even veel plezier naar de rally ga.
Het echte probleem volgens mij ligt voor een stuk bij de FIA, maar ook bij de constructeurs zelf. Als je naar Ford (M-Sport) en Subaru (Pro-drive) kijkt dan lijkt het erop dat zij als preparateur het misschien iets makkelijker hebben om verder te doen. Ze worden immers als aparte bedrijven gerunt en dienen aan hun eigen aandeelhouders verantwoording af te leggen. Klopt de rekening op het einde van het jaar, is de kans groot dat ze kunnen verder doen. Hyundai (MSD) is een voorbeeld van dat het ook fout kan aflopen bij een preparateur, wellicht met een andere oorzaak.
Indien de constructeur rechtstreeks betrokken is, en de algehele onderneming - waar het rallydepartement slechts een onderdeel van is - slechte cijfers draait, zegt de CEO gewoon: "Mannekes, 't is gedaan met spelen. Period." Dat is wat er gebeurd is met Mitsu. En vaak worden de engagementen intern verkocht door managers of directeuren in de organisatie die wild zijn van motorsport (rally/circuit). Als daar een andere komt te zitten bijvoorbeeld, die er geen feeling mee heeft, wordt dat proces alleen maar versneld.
Uiteindelijk leeft een constructeur niet van de rally business terwijl M-Sport, Prodrive, MSD, Kornos, Oreca, First en andere dat wel moeten doen. Peugeot en Mitsu zijn 2 constructeurs die het gewoon afgebolt zijn, daarom. Niet omdat de sport op zich kapot gaat. De privateers zullen wel overnemen. Zolang als er op zijn minst 4 gepassioneerde rally-mensen bestaan, zal er rally gereden worden. (Ah ja, alleen is dat moeilijk natuurlijk he, ge hebt er 2 equipes voor nodig.) :D
mag niet. Ook dit is door de wet verboden in belgië.
Is ook verboden in Nederland.
Is ook verboden in Nederland.
Niet dat het uitmaakt, dacht niet dat er WRC manches in BE of NL gereden worden. :D
Dat klopt, echter ik wilde aangeven dat het ook in NL verboden is en ik verwacht eigenlijk ook dat het in de rest van de EU verboden is. Indien dit wel toegestaan was dat had Marlboro dit al eerder in de F1 gedaan.
Dat klopt, echter ik wilde aangeven dat het ook in NL verboden is en ik verwacht eigenlijk ook dat het in de rest van de EU verboden is. Indien dit wel toegestaan was dat had Marlboro dit al eerder in de F1 gedaan.
Uiteraard, ik grapte maar even. Same rules throughout EU. Maar goed, dat heeft hun er toch nooit echt van weerhouden om te investeren in de autosport. We zullen wel zien zeker, waar en wanneer ze weet opduiken.
Bart.Vandecavey
15-12-2005, 22:17
mag niet. Ook dit is door de wet verboden in belgië.
In Knokke is er nog altijd een Marlboro kledingwinkel...
In Knokke is er nog altijd een Marlboro kledingwinkel...
En door gans Belgie en Nederland zijn tabakswinkels gevestigd....kortom natuurlijk mogen Marlboro artikelen verkocht worden, echter sponsoring mag niet.
KNALFOUR
15-12-2005, 23:21
Nu zijn we ook nog Mitsubishi kwijt, sedert jaren een vaste waarde in het WK en dit veel meer dan andere reams. De veel te grote kosten voor de ontwikkeling van een WRC, idem voor de uitbating (250 britse pond per kompetitie Km), te dure piloten, te veel manches (die volledig hun karakter verloren) veroorzaakten budgetten die mateloos uit de pan swingen.
De kostprijs is zo hoog dat de investering wel moet renderen. Zie maar Peugeot, zolang men met een 206 WRC (die volgens mijn bescheiden mening nooit gehomologeerd had mogen worden vanwege zijn lengte!!) kon grote sier maken, eens overgestapt naar de 307 was het mooie liedje uit. Eerst en vooral is dat ten koste van enkele piloten geweest (Loix...), later ten koste van het volledige programma. Met het schaamrood (of Marlbororood) op de wangen verlaten ze de scene, eens te meer geklopt door hun PSA-zuster, met zeer waarschijnlijk een nog groter budget.
Zelf heb ik het geluk als discrete toeschouwer de rallysport van zeer nabij te volgen en dit sedert 1973 en heb zodoende reeds een en ander gezien.
De achterwiel aangedreven auto's en merken hoef ik hier niet te vernoemen, dicteerden de wet. Voortrekkers waren eerder een zelfzaamheid en werden van het kastje naar de muur gereden.
In 1980,wat toen weinigen beseften, kwam de nekslag voor de rallysport, AUDI presenteerde zijn QUATTRO en domineerde de eerste jaren, de rest van het verhaal kennen jullie allen, we staan voor het seizoen 2006 en het resultaat raakt stilaan bekend.
In 't WK nog twee merken, het EK is intussen een clio-Cup geworden om over het BK maar te zwijgen.
Eén ding is voor mij nu al zeker; geen of toch minder buitenlandse rallyuitstappen volgend jaar, van de vrijgekomen tijd zal ik al mijmerend genieten van mijn vele foto's die ik gedurende velee jaren kon schieten.
Ben ook van in '69 op de rallypaden te vinden.Maar ik deel je mening voor 200% .Ik versta zeker wat je bedoelt met de komst van Audi .Je slaat de nagel op de kop.
Rohrl-fan
16-12-2005, 14:14
Helaas heb ik door mijn leeftijd de gouden jaren van de rallysport moeten missen. :( Gelukkig bestaat er nog zoiets als een televisie en videorecorder/DVD-speler.
Ondanks (of misschien wel net dankzij) het feit dat ik zelf de "oudjes" nooit aan't werk gezien heb boeien ze me wel meer dan de huidige WRC's.
Beelden van een Escort, Stratos, 131 Abarth,... (schrap wat niet past of vul persoonlijk suggestie aan ;) ) die dwars door een bocht "gegooid" worden staan me veel meer aan dan al die moderne koekblikken die dankzij allerlei diff's superstrak de bocht doorgaan.
Wel geloof ik niet dat de fameuze quattro hiervoor verantwoordelijk is. De Audi stond aan de bron van wat voor mij (en ongetwijfend nog voor vele andere auto(sport)liefhebbers) nu nog de gouden periode in de rallysport was, namelijk de groep B's.
Het is m.i. pas fout beginnen gaan in '87. Voor alle duidelijkheid, ingrijpen voor de veiligheid was zeker nodig, maar men had beter met andere oplossingen gekomen.
Tot slot, de wagens zijn voor mij ook te gelijk. Men rijdt allemaal met een 2.0 turbo, 4WD,... Vroeger (bv. in groep B) reed team 1 met 5 cilinders turbo en de motor vooraan tegen team 2 met een middenmotor met enkel een turbo tegen team 3 met een middenmotor met (pas sinds kort te vinden op een productiemodel!) turbo en compressor! Toen was er tenminste innovatie!
Ook moet men teruggaan naar klassieke versnellingbakken (en niet alleen in de rallysport). De juiste balans vinden terwijl je met 2 voeten 3 pedalen bedient is toch voor een deel waar het om draait in de autosport.;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.