View Full Version : Ferrari F189 (Tamiya 1/20)
Ik zal hier ook eens een topicje openen van een lopend project van mij. Het gaat om de Ferrari F189. Er is al heel wat gebeurd aan deze ferrari. Maar er valt ook nog veel te gebeuren.
Hier enkele foto's.
http://users.pandora.be/tom4/Ferrari%20Berger/mono_carbon.JPG
http://users.pandora.be/tom4/Ferrari%20Berger/motor_kabel.JPG
Het motorblok. Er is al een kabeltje toegevoegd, maar er moeten er nog opkomen.
http://users.pandora.be/tom4/Ferrari%20Berger/hittefolie.JPG
Hittefolie op de monocoque.
http://users.pandora.be/tom4/Ferrari%20Berger/dryfit4.JPG
Een dryfit van het geheel.
Ondertussen is de body en alle andere bodydelen al gespoten in zo'n 3 lagen TS-8. Ook de decals hangen erop en er zit een laag blanke lak overheen nu.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/decal6.JPG
Dat kan je op deze foto zien. Hier zit wel nog geen blanke lak over, die eerste laag heb ik zojuist pas gespoten.
Wat vinden jullie ervan?
Tom
zeer goed bezig, toch al veel beter als mij
Bedankt hoor! Maar waarom zou ik toch al beter als jou bezig zijn...?
Heb zonet de Ferrari eens gepolijst. Iets wat ik voorheen nog niet gedurfd had (met schuurpapier dan) En het resultaat is echt mooi. Heel glad en geen oneffenheden meer. Nu gaan er nog een of twee laagjes over en dan opnieuw polijsten. Hopelijk krijg ik dan eeh diepere glans!
Tom
Heb zonet de Ferrari eens gepolijst. Iets wat ik voorheen nog niet gedurfd had (met schuurpapier dan) En het resultaat is echt mooi. Heel glad en geen oneffenheden meer. Nu gaan er nog een of twee laagjes over en dan opnieuw polijsten. Hopelijk krijg ik dan eeh diepere glans!
Tom
Dat is inderdaad de manier om het te doen en het schuren/polijsten tussendoor zou in principe idd een diepere glans moeten geven. Net wat ik eerder in m'n Escort topic heb beschreven. De Ferrari ziet er overigens heel mooi uit!
Bedankt Huudo! Maar als je tussendoor polijst, smeer je die polijstmiddelen er dan ook op? Als jij de set met polijstmiddelen hebt tenminste.
Tom
Bedankt Huudo! Maar als je tussendoor polijst, smeer je die polijstmiddelen er dan ook op? Als jij de set met polijstmiddelen hebt tenminste.
Tom
't is te zien wat je onder 'polijstmiddelen' verstaat. ;)
Nadat de decals zijn aangebracht gebruik ik Tamiya Rubbing Compound. Daarna komt er vernis. Deze schuur ik enkel op en gebruik daarbij geen middelen. Pas als de finale vernislaag erop zit en deze geschuurd is, komt die rubbing compound weer boven. ;)
Ah. Dus als de decals erop zitten doe je ook al compound? Doe je daar de decals niet stuk mee?
Ik heb zo drie middeltjes liggen. Fine scratch remover en dan nog een shine product. Als ik dit erover heb gedaan, na het polijsten, blinken ze als een spiegel. Daarna doe ik er nog wat Tamiya Wax over en dan is het meestal goed.
IK durfde dat polijsten met schuurpapier (schuurpads wat in die polijstset zaten) niet te gebruiken eerst. Maar is erg handig, je lak wordt er heel egaal vlak van. Alle oneffenheden zijn eruit.
Polijst jij nat of droog?
Tom
Ah. Dus als de decals erop zitten doe je ook al compound? Doe je daar de decals niet stuk mee?
Als de decals perfect zitten, neen. Als de decals niet voor de volle 100% de vormen van je model hebben aangenomen en er nog ergens een opstaand randeke is, of ze zitten niet goed in de hoekje, ja. Hier is perfectie gevraagd. Ben je te snel tevreden, dan zal je geen goed resultaat krijgen (lees, decals stukmaken).
IK durfde dat polijsten met schuurpapier (schuurpads wat in die polijstset zaten) niet te gebruiken eerst. Maar is erg handig, je lak wordt er heel egaal vlak van. Alle oneffenheden zijn eruit.
Polijst jij nat of droog?
Tom
Ik heb ooit eens een set gekocht 'surface restorer'. Daarvan gebruik ik enkel nog de schuurpapierblaadjes, omdat de melkachtige polish die erbij zit voor niets goed is. Volgens mijn bescheiden mening dan he. Ik schuur toch meestal nat.
Bedankt Huudo. Maar als ik gepolijst heb, blijf je krasjes in mijn model zien. Ik schuur nat 3200 4000 6000 8000 en dan nog 12000 Hierna is de lak wel heel mooi egaal en glad, maar hij blinkt wel niet zo fel als ik zou willen. Is dit normaal? Verkrijg je die glans dan door de wax erover te doen?
Tom
Vandaag nog wat decals aangebracht op de banden. Dit ging vrij goed. De decals gaan er niet vanzelf op, zoals het hoort. Ze moeten normaal zelf kleven op het rubber, maar dat doen ze dus niet...
Hier de foto's
http://82.192.67.51/~modelbrouw/albums/coppermine/albums/userpics/10102/band.JPG
http://82.192.67.51/~modelbrouw/albums/coppermine/albums/userpics/10102/gepolijst.JPG
En de gepolijste lak. Deze lak heeft nu weer twee lagen blanke lak gehad. Deze mooi laten uitharden en dan opnieuw polijsten. Dan zijn alle carrosseriedelen klaar voor montage.
Tom
Bedankt Huudo. Maar als ik gepolijst heb, blijf je krasjes in mijn model zien. Ik schuur nat 3200 4000 6000 8000 en dan nog 12000 Hierna is de lak wel heel mooi egaal en glad, maar hij blinkt wel niet zo fel als ik zou willen. Is dit normaal? Verkrijg je die glans dan door de wax erover te doen?
Tom
Vergeet eens even het woord polijsten, voor de duidelijkheid. ;)
Je model opschuren met de verschillende soorten schuurpaper is maar het halve werk. Daarna moet je nog met de Tamiya Rubbing Compound aan de slag. Deze zal de laatste krasjes verwijderen en de vernis pas echt op glans brengen. De diepte wordt in dit stadium pas echt goed zichtbaar. Wanneer je dit gedaan hebt, pas dàn komt de wax eraan te pas. De wax is echt om alles af te werken. De wax is niet in staat om de laatste krasjes eruit te krijgen.
Ik ben even niet goed mee met de foto die je gepost hebt. In welk stadium is dit? Nadat je de kas opgeschuurd hebt en voor je de laatste vernislaag hebt aangebracht? Of is de vernis hier al aangebracht? De schuurstrepen lijken niet overeen te komen met datgene dat je beschijft?
De bandendecals horen er niet vanzelf op te gaan. Je dient ze "ondersteboven" aan te brengen, maar vanzelf kleven gaan ze dan niet. Je dient dan op de bovenkant wat water aan te brengen, laten inweken en pas dàn gaan ze kleven. ;) Ik zou ze ook behandelen met Sol, opdat de randekes goed tegen de band gaan aanliggen, maar voorzichtigheid is geboden.
De foto is genomen na het schuren met de schuurpads. Hier zitten nu nog twee lagen vernis over.
Bij sommige decals ging het papier er vanaf zonder water. Alleen zo'n velletje bleef er nog op. Die moest ik wel met water behandelen. Dan losten deze wel. En ik heb er al sol opgedaan. Maar denk dat ze nog een behandeling nodig hebben.
Dus na het schuren moet ik gewoon met die compound erover gaan en dan zijn de krasjes weg. Bij mijn audi zijn er geen krasjes meer, maar als je er zo overheen kijkt, in de zon of het licht, dan zijn er allemaal kringen in. Zoals op een echte auto, waar die wasstrepen in de vernislaag zitten. Gaan deze ook weg met die compound?
Die producten bij de polijstset niet meer gebruiken dan?
Als de lak uitgehard is, dan ga ik opnieuw polijsten.
Tom
De foto is genomen na het schuren met de schuurpads. Hier zitten nu nog twee lagen vernis over.
ok
Bij sommige decals ging het papier er vanaf zonder water. Alleen zo'n velletje bleef er nog op. Die moest ik wel met water behandelen. Dan losten deze wel. En ik heb er al sol opgedaan. Maar denk dat ze nog een behandeling nodig hebben.
Wellicht door de ouderdom, maar je moet ze altijd met water behandelen. Is de normale gang van zaken.
Dus na het schuren moet ik gewoon met die compound erover gaan en dan zijn de krasjes weg. Bij mijn audi zijn er geen krasjes meer, maar als je er zo overheen kijkt, in de zon of het licht, dan zijn er allemaal kringen in. Zoals op een echte auto, waar die wasstrepen in de vernislaag zitten. Gaan deze ook weg met die compound?
gewoon erover gaan met de compound? 't is maar wat je "gewoon" noemt, maar verwacht niet dat het een simpele klus is die in 1, 2, 3 geklaard is. Ik ben 2 avonden of een halve dag zoet met de carrosserie van een gewone straatwagen. Die kleine krasjes zou je op die manier wel weg moeten kunnen krijgen.
Die producten bij de polijstset niet meer gebruiken dan?
Als de lak uitgehard is, dan ga ik opnieuw polijsten.
Tom
Dat heb ik niet gezegd en kan er enkel op tekst niet over oordelen. Wat jij als polijsten omschrijft, is niet het hele proces. Polijsten is immers het op glans brengen of spiegelend maken van. Volgens mijn zeer bescheiden mening hoort daar ook nog de bewerking met rubbing compound en wax bij. Wat je doet hoort wel tot de "polijst procedure" - als die er al zou bestaan natuurlijk - maar is niet de volledige procedure. Als je begrijpt wat ik zeggen wil. Vandaar dat ik daarstraks even zei "vergeet het woord polijsten even"... :D
Bij mijn audi zijn er geen krasjes meer, maar als je er zo overheen kijkt, in de zon of het licht, dan zijn er allemaal kringen in. Zoals op een echte auto, waar die wasstrepen in de vernislaag zitten. Gaan deze ook weg met die compound?
Ik heb nog even zitten kijken naar een model hier, en ook daar zitten nog kringetjes in. Die zijn echter slechts zichtbaar onder bepaalde hoeken en als je heel goed kijkt. Dus perfect 100% denk ik niet dat die eruit te krijgen zijn. Wellicht zijn ze het gevolg van er met een doekje over te wrijven, zodanig dat je en onvermijdelijke opnieuw microscopisch kleine krasjes in maakt. Maar goed, perfectie is niet van deze wereld, toch?
Wilde dit nog even extra meegeven. ;)
Nog een polijstvraagje. Om die krasjes weg te krijgen met compound (of dat andere middel) moet je deze middelen meerdere malen aanbrengen totdat de krasjes weg zijn? En breng je het aan met een doek, daarna even laten inwerken en dan weer opwrijven? Of moet dat opwrijven tussen de malen niet. En wat voor doekje gebruik je er best voor? Volstaat 'keukenpapier'? En breng je het circelvormig of met de schuurkrassen mee aan?
Sorry voor de vele vragen ;)
Tom
Nog een polijstvraagje. Om die krasjes weg te krijgen met compound (of dat andere middel) moet je deze middelen meerdere malen aanbrengen totdat de krasjes weg zijn? En breng je het aan met een doek, daarna even laten inwerken en dan weer opwrijven? Of moet dat opwrijven tussen de malen niet. En wat voor doekje gebruik je er best voor? Volstaat 'keukenpapier'? En breng je het circelvormig of met de schuurkrassen mee aan?
Sorry voor de vele vragen ;)
Tom
:)
Ik heb daar onlangs nog het een en ander over neergetikt in de "algemeenheden thread". Ga er even het linkje naartoe bijzetten. ;) Het is deze post en de daarop volgende.
http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=171172#post171172
Ok bedankt En hoe lang droogtijd laat je tussen elke laag die je spuit, alvorens te schuren? En spuit je dadelijk na het schuren terug je volgende laag?
Tom (die deze methode op een volgend model eens gaat toepassen)
Ok bedankt En hoe lang droogtijd laat je tussen elke laag die je spuit, alvorens te schuren? En spuit je dadelijk na het schuren terug je volgende laag?
Tom (die deze methode op een volgend model eens gaat toepassen)
De Gunze Mr. Hobby vernis is al na enkele uren "stofdroog". Maar, dat wil daarom nog niet zeggen dat ie helemaal uitgehard is. Heb al, door scha en schande, ondervonden dat zelfs 24 uur nog niet voldoende is. Beter is 48 uur, en als je de tijd hebt is een week eigenlijk perfect. Na 48 uur kan het wel, maar voorzichtigheid blijft geboden ivm vingerafdrukken in de vernis. Na het schuren kan onmiddellijk de volgende laag aangebracht worden.Hetzelfde geldt overigens ook voor verven.
Wederom bedankt! Alleen hebben ze die vernis hier niet bij ons in de modelbouwwinkel (Broux - Hasselt) Ik moet bijna altijd de Tamiya Vernis gebruiken, en die vind ik niet zo best.
Tom
Wederom bedankt! Alleen hebben ze die vernis hier niet bij ons in de modelbouwwinkel (Broux - Hasselt) Ik moet bijna altijd de Tamiya Vernis gebruiken, en die vind ik niet zo best.
Tom
Ze hebben hem alleszins wel gehad vroeger. Staan in hetzelfde rek als de Tamiya verfpotjes maar dan helemaal bovenaan tegen de muur. (tenminste de laatste keer - eind vorig jaar - dat ik ze bij hun gekocht heb)
Wederom bedankt! Alleen hebben ze die vernis hier niet bij ons in de modelbouwwinkel (Broux - Hasselt) Ik moet bijna altijd de Tamiya Vernis gebruiken, en die vind ik niet zo best.
Tom
Normaal gezien hebben ze bij Broux de vernis van Gunze, en als die niet in het rek staat toch eens vragen, ze kunnen altijd bijbestellen.
Zoniet kan je altijd eens contact opnemen met Luc Sturm, hij kan daar ook aan geraken. ;)
Zo staat de ferrari er nu bij. Na drie lagen rood, twee lagen blanke lak. Deze lagen 'gepolijst'. En dan terug twee lagen blanke lak erover.
Nu ga ik deze nog eens polijsten en dan moet hij klaar zijn voor montage.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/voorpolijst.JPG
Die vernis hebben ze inderdaad maar soms bij broux. En als hij besteld moet worden duurt het altijd lang. Ik ben ook al lang op TS-49 aan het wachten voor mijn ducaties.
En nog eens over die compound...moet je die nu in de schuurrichting aanbrengen of in circels, want dat stond niet in dat topic dat je me gaf ;)
Tom
En nog eens over die compound...moet je die nu in de schuurrichting aanbrengen of in circels, want dat stond niet in dat topic dat je me gaf ;)
Tom
Mille scusi :) Ik breng die altijd aan in een rechte lijn, dus in 1 enkele richting, de schuurrichting. Zeker niet in cirkels omdat je dan pigment in rondjes begint te draaien op de onderlagen. ;)
Ok bedankt, het is je vergeven ;) IK heb het zo ook gedaan, en ik moet zeggen...Het is een topresultaat. Ik dacht voorheen al dat mijn spuitwerk goed lukte, was ook zo, maar nu met dat polijsten is het gewoon perfect. Het blinkt nog meer en is zo glad, dat als er een vlieg op zou landen, hij/zij haar poten zou breken :D Zal er morgen een fototje van posten.
Tom
Ok bedankt, het is je vergeven ;) IK heb het zo ook gedaan, en ik moet zeggen...Het is een topresultaat. Ik dacht voorheen al dat mijn spuitwerk goed lukte, was ook zo, maar nu met dat polijsten is het gewoon perfect. Het blinkt nog meer en is zo glad, dat als er een vlieg op zou landen, hij/zij haar poten zou breken :D Zal er morgen een fototje van posten.
Tom
Mooi dat te horen. Als je een foto neemt, probeer hem dan niet in direct zonlicht te nemen, omdat dan het licht nogal aan de harde kant is, waardoor de glans niet optimaal te zien is. Beter te wachten tot een uurtje/half uurtje voor zonsondergang als je buiten wil fotograferen, of ergens in een goede schaduw. ;)
Ah wist ik niet. Ik heb nu de foto in het licht getrokken, maar dan zal ik morgen de foto's eens buiten in de schaduw of voor zonsondergang gaan maken.
Tom
Ah wist ik niet. Ik heb nu de foto in het licht getrokken, maar dan zal ik morgen de foto's eens buiten in de schaduw of voor zonsondergang gaan maken.
Tom
Is prima. Experimenteer maar wat en laat ons het resultaat meer eens zien. ;)
Als Broux de TS-49 niet heeft, moet je eens kijken of de MS-3 niet voorradig is. Dat is namelijk dezelfde kleur, Bright Red. TS-49 = MS-3
Overigens zijt ge goe bezig. ;)
Bedankt! Dan ga ik mijn broertje eens laten kijken voor die MS-3 ofwel ga ik bij domino nog eens wat bestellen.
Straks zal ik nog eens een fototje maken van de Ferrari.
Tom
Hier heb ik wat foto's van het polijstwerk van gisteren. Na enkele uurtjes werk, is dit het resultaat.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/geschuurd.JPG
Hier de 'geschuurde' body. Dit is geschuurd t.e.m. korrel 12000
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/compound2.JPG
Hier het verschilletje tussen de body, die al compound gehad heeft, en de neus die alleen geschuurd is t.e.m. 12000
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/klaar2.JPG
Dit is een foto die ik gisterenavond gemaakt heb. Deze is gemaakt met kunstlicht. Niet zo mooi vind ik, zeker niet als je de volgende foto's ziet. Deze zijn gemaakt bij valavond, zoals Huudo zei. Goede tip trouwens, bedankt Huudo!
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/polijst1.JPG
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/polijst2.JPG
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/polijst3.JPG
De andere delen zijn natuurlijk ook zoals deze :)
Ben best tevreden met het resultaat, en ga dat polijsten zeker nog meer doen, echt een aanrader!!
Tom
Kan het zijn dat een koelbuis naar dat oliefiltertje achteraan loopt? Dus een van de buizen van de rechter radiator. Omdat er twee voor de olie zijn en twee voor de koelvloeistof. En op dat oliefiltertje komt ook zo'n buis aan...Op deze foto's kan je zien wat ik bedoel (hoop ik :) )
http://www.museumcollection.co.jp/gallery/ferrari/189_16.jpg
http://www.museumcollection.co.jp/gallery/ferrari/189_19.jpg
En zoja, welke buis van de vier is het dan? Sorry, maar van die technische snufjes ken ik ECHT niks.
En de andere koelbuizen, komen die gewoon in het blok vanuit de radiator? En waar boor ik ze dan best in? Ze gaan voor de uitlaten naar het blok toe, en dan waar naartoe? Hier zie je wat ik daarmee weer bedoel.
http://www.museumcollection.co.jp/gallery/ferrari/189_07.jpg
Tom (die nu aan het scratchwerk bezig is)
Dat wat jij een oliefiltertje noemt is eigenlijk de kop van het oliereservoir. De ruimte tussen motor en versnellingsbak wordt gebruikt als reservoir voor de droge cartersmering en bovenop staat een vergaarbak die tevens dient als watergekoelde oliekoeler. Dus er komen zowel water als olieleidingen op toe. Hoe je de waterleidingen naar de koelradiatoren moet boren ... vanuit het motorblok, maar de juiste positie is niet zomaar te bepalen. Daarvoor heb je goeie referentie foto's nodig ... en google kan je hierbij helpen. Zoeken, zoeken, zoeken ... avonden lang, en plots vind je wat je zoekt!
ivm het posten van foto's die niet de jouwe zijn, graag steeds een linkje erbij naar de site vanwaar je ze gehaald hebt, of vanaf waar je ze "hotlinkt".
In dit geval dus: Bron: http://www.museumcollection.co.jp/gallery/ferrari/189_I.htm
;)
Ok sorry, wist ik niet.
Tom
Dominique
04-05-2006, 22:13
Bij deze dus ook bedankt voor de link ;) :bye:
Ok sorry, wist ik niet.
Tom
geen probleem, hoor. In't begin is het altijd voor iedereen nog wat zoeken. ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.