![]() |
|
|
||||
|
||||
Ferrari F189 (Tamiya 1/20)
Ik zal hier ook eens een topicje openen van een lopend project van mij. Het gaat om de Ferrari F189. Er is al heel wat gebeurd aan deze ferrari. Maar er valt ook nog veel te gebeuren.
Hier enkele foto's. Het motorblok. Er is al een kabeltje toegevoegd, maar er moeten er nog opkomen. Hittefolie op de monocoque. Een dryfit van het geheel. Ondertussen is de body en alle andere bodydelen al gespoten in zo'n 3 lagen TS-8. Ook de decals hangen erop en er zit een laag blanke lak overheen nu. Dat kan je op deze foto zien. Hier zit wel nog geen blanke lak over, die eerste laag heb ik zojuist pas gespoten. Wat vinden jullie ervan? Tom |
|
||||
|
||||
Goe bezig.
|
||||
|
||||
zeer goed bezig, toch al veel beter als mij
|
|
||||
|
||||
Bedankt hoor! Maar waarom zou ik toch al beter als jou bezig zijn...?
Heb zonet de Ferrari eens gepolijst. Iets wat ik voorheen nog niet gedurfd had (met schuurpapier dan) En het resultaat is echt mooi. Heel glad en geen oneffenheden meer. Nu gaan er nog een of twee laagjes over en dan opnieuw polijsten. Hopelijk krijg ik dan eeh diepere glans! Tom |
|
||||
|
||||
Quote:
|
|
||||
|
||||
Bedankt Huudo! Maar als je tussendoor polijst, smeer je die polijstmiddelen er dan ook op? Als jij de set met polijstmiddelen hebt tenminste.
Tom |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Nadat de decals zijn aangebracht gebruik ik Tamiya Rubbing Compound. Daarna komt er vernis. Deze schuur ik enkel op en gebruik daarbij geen middelen. Pas als de finale vernislaag erop zit en deze geschuurd is, komt die rubbing compound weer boven. ![]() |
|
||||
|
||||
Ah. Dus als de decals erop zitten doe je ook al compound? Doe je daar de decals niet stuk mee?
Ik heb zo drie middeltjes liggen. Fine scratch remover en dan nog een shine product. Als ik dit erover heb gedaan, na het polijsten, blinken ze als een spiegel. Daarna doe ik er nog wat Tamiya Wax over en dan is het meestal goed. IK durfde dat polijsten met schuurpapier (schuurpads wat in die polijstset zaten) niet te gebruiken eerst. Maar is erg handig, je lak wordt er heel egaal vlak van. Alle oneffenheden zijn eruit. Polijst jij nat of droog? Tom |
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
|
|
||||
|
||||
Bedankt Huudo. Maar als ik gepolijst heb, blijf je krasjes in mijn model zien. Ik schuur nat 3200 4000 6000 8000 en dan nog 12000 Hierna is de lak wel heel mooi egaal en glad, maar hij blinkt wel niet zo fel als ik zou willen. Is dit normaal? Verkrijg je die glans dan door de wax erover te doen?
Tom |
|
||||
|
||||
Vandaag nog wat decals aangebracht op de banden. Dit ging vrij goed. De decals gaan er niet vanzelf op, zoals het hoort. Ze moeten normaal zelf kleven op het rubber, maar dat doen ze dus niet...
Hier de foto's En de gepolijste lak. Deze lak heeft nu weer twee lagen blanke lak gehad. Deze mooi laten uitharden en dan opnieuw polijsten. Dan zijn alle carrosseriedelen klaar voor montage. Tom |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Je model opschuren met de verschillende soorten schuurpaper is maar het halve werk. Daarna moet je nog met de Tamiya Rubbing Compound aan de slag. Deze zal de laatste krasjes verwijderen en de vernis pas echt op glans brengen. De diepte wordt in dit stadium pas echt goed zichtbaar. Wanneer je dit gedaan hebt, pas dàn komt de wax eraan te pas. De wax is echt om alles af te werken. De wax is niet in staat om de laatste krasjes eruit te krijgen. Ik ben even niet goed mee met de foto die je gepost hebt. In welk stadium is dit? Nadat je de kas opgeschuurd hebt en voor je de laatste vernislaag hebt aangebracht? Of is de vernis hier al aangebracht? De schuurstrepen lijken niet overeen te komen met datgene dat je beschijft? De bandendecals horen er niet vanzelf op te gaan. Je dient ze "ondersteboven" aan te brengen, maar vanzelf kleven gaan ze dan niet. Je dient dan op de bovenkant wat water aan te brengen, laten inweken en pas dàn gaan ze kleven. ![]() Last edited by Guido; 30-04-2006 at 23:40. |
|
||||
|
||||
De foto is genomen na het schuren met de schuurpads. Hier zitten nu nog twee lagen vernis over.
Bij sommige decals ging het papier er vanaf zonder water. Alleen zo'n velletje bleef er nog op. Die moest ik wel met water behandelen. Dan losten deze wel. En ik heb er al sol opgedaan. Maar denk dat ze nog een behandeling nodig hebben. Dus na het schuren moet ik gewoon met die compound erover gaan en dan zijn de krasjes weg. Bij mijn audi zijn er geen krasjes meer, maar als je er zo overheen kijkt, in de zon of het licht, dan zijn er allemaal kringen in. Zoals op een echte auto, waar die wasstrepen in de vernislaag zitten. Gaan deze ook weg met die compound? Die producten bij de polijstset niet meer gebruiken dan? Als de lak uitgehard is, dan ga ik opnieuw polijsten. Tom |
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
![]() Last edited by Guido; 30-04-2006 at 23:50. |
|
||||
|