PDA

View Full Version : Skyline KPGC-10


Nismo
23-05-2006, 23:05
Vorige zaterdag heb ik een mooie kit op de kop kunnen tikken bij onze vriend Sturm. Hij had een verse lading Fujimi-kits binnengekregen en daar zat een zeer mooie kit tussen van een Nissan Skyline KPGC-10 uit '71.
In plaats van mijn kevertje verder af te werken, ben ik toch al begonnen aan deze kit.
Ik heb me ook een beetje laten inspireren door de bouw van een soortgelijk model op het AF-forum: http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=465381
Ik ga er wel een racer van maken maar niet in de uitvoering zoals hij op de doos staat. Omdat er maar een simpele rolkooi in deze wagen staat en er op dit forum hier een paar "gekken" zitten die zéér ver gaan in het detailleren, ga ik me ook eens wagen aan het maken van een volledige rolkooi.
Allereerst heb ik de rolbeugel uit zijn gietraam geknipt en daarna zijn vorm overgetekend op een stukje harde karton. Daarna heb ik met een stukje lasbaguette van ong 2mm dikte deze vorm na geplooid. Zo heb ik dan 2 stuks geplooid. Daarna heb ik de gaten in de bodemplaat geboord zodat ik de 2 beugels al eens op zijn plaats kon zetten. De 4 gaten die in de bodemplaat zitten heb ik dan overgetekend op een stukje harde karton en uitgeboord zodat ik hierin mijn beugels kon vastzetten om ze aan elkaar te solderen zonder dat de bodemplaat beschadigd kon worden. Ook komt hier een modernere kuipzetel in te staan.
De achterspoiler werd een beetje hoger gezet dmv wat plastickplaat en al vast gelijmd. Hier zijn de eerste foto's:

Nismo
23-05-2006, 23:13
Na heel wat gesoldeer begint mijn geknutsel toch al op een rolkooi te lijken.
Na een paar uurtjes net niet mijn vingers te hebben verbrand, is de rolkooi af.
Ook heb ik het dashboard er met wat tape in vastgeplakt om te kijken hoe de rolkooi staat. De afgebogen stukjes aan de achter zijde verdwijnen achter de hoedeplank en zijn niet meer te zien als de karosserie er opstaat.
Nog enkele foto's:

Nismo
23-05-2006, 23:22
Nu de rolkooi af is in zijn ruwe vorm heb ik de karosserie eens op het chassis gemonteerd om eens te zien wat het geeft. Ook de nieuwe race-stoel heb ik een beetje aangepast en eens op zijn plaats gezet.
Nu kan ik de rolkooi mooi glad gaan schuren alvorens ze een laagje primer te geven en daarna een kleurtje.
Ik denk dat ik deze wagen ga spuiten met Metallic Gray (MS-5) en alleen voorzien van race-nummers. Nu de rolkooi gelukt is kan ik weer verder doen met de afwerking van mijn kevertje. Hier zijn de laatste foto's van vandaag. ;)

Dominique
24-05-2006, 00:16
Omdat er maar een simpele rolkooi in deze wagen staat en er op dit forum hier een paar "gekken" zitten die zéér ver gaan in het detailleren, ga ik me ook eens wagen aan het maken van een volledige rolkooi.
Ah ja? Wie? :confused:
:+

Nismo
24-05-2006, 00:51
Ah ja? Wie? :confused:
:+

Ik kan er nu juist niet opkomen, deju toch :p

Gulfie
24-05-2006, 05:47
Vroeg mij ook al af wie ge juist bedoelde ..... :+ :eek:

MFahrer
24-05-2006, 07:28
Deze generatie Skylines is in mijn ogen de mooiste die er hebben rondgereden... wat een Classic!

Mooi project, zeker met die zelfbouw rollcage! Ben benieuwd naar de updates!

G.

Gèrre
24-05-2006, 09:57
die rolcage ziet er echt al goed uit :)
mogen wij u nu ook als een van die gekken beschouwen ?

Loeten
24-05-2006, 19:25
Hihi, welcome to the madness, LOL

Maar euhm, zo'n classic of historic is steeds prachtig om te maken natuurlijk. Goed idee trouwens om een rolkooi zo in elkaar te steken. Ik had er ook al eens eentje gemaakt (zie Trabantje) maar het moest beter kunnen volgens mij. Nu heb je mij enkele ideeën gegeven. Eentje solderen zou moeten lukken. Ga ik ook eens proberen in de vakantie (nog een maandje geduld)

Voor de rest ziet deze er al heel goed uit enne veel succes ermee!

grtzz

Nismo
25-05-2006, 21:53
Vandaag tijdens het opschuren van de rolkooi kwam ik tot de conclusie dat 2 baartjes een beetje scheef zaten en dat in dezelfde hoek. Waarschijnlijk is 1 baartje een beetje gezakt terwijl ik het andere op dezelfde plaats vastsoldeerde. Dus hebben we de soldeerbout maar terug in aanslag genomen, het hoekje waar de 2 baartjes samen komen verwarmt, de 2 baartjes een beetje naar onder geduwd en terug vastgesoldeerd. Nu staat alles mooi recht en kan de rolkooi verder afgewerkt worden.
De velgen hebben ondertussen een laagje grondverf gekregen in afwachting van de definitieve kleurenlak. Ook de velgen van de 280Z heb ik maar meegespoten omdat die dezelfde kleur moeten hebben. De kleine velgen zijn voor de Skyline, de grotere zijn voor de 280Z die later gebouwd zal worden.

Gulfie
26-05-2006, 07:25
Vandaag tijdens het opschuren van de rolkooi kwam ik tot de conclusie dat 2 baartjes een beetje scheef zaten en dat in dezelfde hoek. Waarschijnlijk is 1 baartje een beetje gezakt terwijl ik het andere op dezelfde plaats vastsoldeerde.
Dat kan je in de toekomst voorkomen door de 'warmtebrug' te isoleren. Neem een stukje keukenrol en maak het nat. Draai dit ongeveer op 15mm van het soldeerpunt rond de staafjes die je wil solderen en klem het vast met een krokodillenklem. Op die manier isoleer je de warmtebrug en verhinder je dat andere soldeerpunten los komen.

Nismo
26-05-2006, 18:16
Dat kan je in de toekomst voorkomen door de 'warmtebrug' te isoleren. Neem een stukje keukenrol en maak het nat. Draai dit ongeveer op 15mm van het soldeerpunt rond de staafjes die je wil solderen en klem het vast met een krokodillenklem. Op die manier isoleer je de warmtebrug en verhinder je dat andere soldeerpunten los komen.

Het probleem was dat het 2de staafje op dezelfde plaats gesoldeerd moest worden waar het eerste staafje al gesoldeerd was en daardoor het geheel iets verschoven is.
In ieder geval bedankt voor de tip. ;)

Dragonfly
27-05-2006, 00:35
Ziet er wreed goed uit ;)

Nismo
23-07-2006, 18:17
Vandaag hebben we eindelijk nog eens wat "gemodelbouwd". Ik heb de rolkooi eens een laatste keer geschuurd, een laagje primer en 2 laklagen.
De rolkooi heeft dus zijn uiteindelijke kleurtje gekregen, nml Bare Metal Silver (AS-12 van Tamiya). Morgen zullen we eens kijken of er nog een laagje op moet.
Ook het interieur zal in deze kleur worden gespoten.

Flame
23-07-2006, 19:46
knappe rolkooi, we weten weer een adres voor onze rolkooien te laten maken

Dominique
23-07-2006, 21:06
Knap werk, Nismo!

Nismo
27-07-2006, 23:57
Vandaag heb ik geprofiteerd van het wat minder warme weer om een beetje verder te werken aan deze Skyline. Allereerst heb ik de body geschuurd en ontvet om daarna een laagje primer te spuiten.
Terwijl de body staat te drogen heb ik dan ook het onderstel samen met het interieur klaar gemaakt voor een laagje grondverf.
Nu het onderstel staat te drogen, heb ik de karosserie gespoten met zijn eerste kleurlaag, nml AS-7 (neutral gray) van Tamiya . Dit is een mat-grijze kleur. Naderhand wordt, als de decals zijn aangebracht, de karosserie nog gespoten met glans-vernis van MrHobby . Na een uurtje heeft hij ook al zijn 2de laag grijs gekregen.
Nadat de primer op het onderstel droog was, heeft ook deze zijn kleurtje gekregen, nml AS-12 (Bare Metal Silver).
Uiteraard werd ook het interieur in dezelfde kleur gespoten. Dit is eveneens dezelfde kleur als waarin de rolkooi werd gespoten.

Nismo
27-07-2006, 23:59
Tussen het spuiten en drogen door heb ik dan maar de velgen gespoten. Ik heb mijne airbrush nog eens ter hand genomen, gevuld met Burnt-Metal van Modelmaster en daarmee de velgen van deze Skyline gespoten. Ook de velgen van een andere kit heb ik maar meegespoten omdat deze toch dezelfde kleur moesten hebben.
Tenslotte heb ik dan maar de rolkooi zijn "finishing touch" gegeven. Ik heb beschermstrips aangebracht ter hoogte van de piloot zijn hoofd om te voorkomen dat hij met zijne helm tegen de baren van de rolkooi zou slaan. Deze beschermstrips zijn gemaakt van zelfklevend stof dat normaal gezien dienst moet doen als tapijt in een Porsche-kit van Tamiya. Rond deze stofrepen heb ik dan spanbandjes aangebracht die gemaakt zijn van een dun ijzerdraadje, afkomstig van dat moet dienen om vuilniszakken toe te binden.

Flame
28-07-2006, 10:45
knap gedaan, goe bezig

Nismo
04-08-2006, 01:00
Vandaag hebben we wat verder gebouwd aan deze kit. De velgen heb ik opgepoetst, de bandjes geschuurd en op de velgen geplaatst. Nu nog de wielmoeren wat aanstippen en de velgen zijn klaar.
Nadat ik gisteren de decals heb afgehaald bij onze vriend Flame, heb ik ze vandaag aangebracht op de carrosserie. Het betreft hier de witte ronde decals met een zwart randje waarop het startnummer moet komen. Deze decals lieten zich uiterst makkelijk plaatsen. (Zééér goede kwaliteit ;) ) Morgen plaatsen we de overige decals waarna de carrosserie klaar zal zijn om met vernis te worden overspoten. Zal dan ook een paar foto's nemen als de decals erop hangen.
Tot zover deze kleine update.

Gulfie
04-08-2006, 07:45
ben benieuwd.

Als ik dat zo lees denk ik dat Flame beter een decal bedrijfje begint ... met de frietketel onder het bureel. I love the smell of frietvet in the morning!

Nismo
05-08-2006, 00:41
Vandaag heb ik de carrosserie al aan één kant gedecald. Nu nog de andere kant evenals de startnummers en de vernis kan gespoten worden. ;)
Ook heb ik de rolkooi nog eens los in het interieur gezet.
Zo zien de velgen eruit na een spuitbeurt (burnt metal) en een poetsbeurt. De wielmoeren moeten nog aangestipt worden. :bye:

Loeten
05-08-2006, 12:35
Schoon beestje hoor. Ik krijg goesting om mijn Nissan skyline 2000 GTR te maken. Maar die moet toch effe wachten.

Die ronde decals voor de nummers zijn een prachtidee.

grtzz

Nismo
14-08-2006, 00:03
Vandaag heb ik de carrosserie voorzien van 2 lagen vernis (Gunze Sangyo): eerst een mistlaag en na een uurtje een tweede laag. Nu laten we deze een dagje uitharden en hopelijk kunnen we morgen de laatste laag (lagen) spuiten. Tot nu toe ziet er alles prima uit.
Ook de racestoel, de gril met de afgedekte koplampen en het dashboard hebben na een laagje grondverf ook hun kleurlaagjes gekregen.
De stoel is mat-zwart gespoten, de gril en het dashboard zijdeglans-zwart. Deze kunnen nu mooi uitharden alvorens ik ze verder kan afwerken.
Tot zover deze update. :bye:

vinnie
14-08-2006, 16:59
Knap gedaan :applaus: mooi mooi :bye:
Zal deze zeker blijven volgen.
Grtz Vinnie.

Dragonfly
16-08-2006, 23:51
Zeer mooi , ik had alleen voor de grille net is fellere kleuren genomen zodat deze wat meer afstak tegen de body

Nismo
17-08-2006, 19:03
Zeer mooi , ik had alleen voor de grille net is fellere kleuren genomen zodat deze wat meer afstak tegen de body

De gille blijft zwart maar de afgedekte koplampen krijgen nog een ander kleurtje. ;)

Nismo
19-08-2006, 17:03
De carrosserie staat sinds woensdag uit te harden van zijn laatste lagen vernis. (Gunze) Deze zal nu één van de dagen eens bewerkt worden met Tamiya-compound en Polish-Wax. Daarna kunnen dan de panellines ingekleurd worden.

Flame
19-08-2006, 17:32
ligt toch gaaf percies,ziet er al goed uit

Loeten
19-08-2006, 17:43
Knap hoor! Jij koos waarschijnlijk voor Glossy?

Nismo
19-08-2006, 17:49
Knap hoor! Jij koos waarschijnlijk voor Glossy?

Jij toch ook voor je Xsara, hoop ik ?????

Loeten
20-08-2006, 02:07
Ik koos Semi gloss

Nismo
21-08-2006, 00:16
Vanmiddag weer een beetje verder gewerkt aan deze kit. Allereerst is de body behandeld met Tamiya-compound, daarna heb ik de panellines aangebracht. Daarna heb ik ook wat BMF aangebracht als achtergrond voor de achterlichten. Daar ik nog niet wist in welke kleur ik de koplampkapjes zou verven, heb ik eens ge-experimenteerd met BMF en ik moet zeggen dat het me wel bevalt. Ook achterkant van de kuipstoel is bekleed met een kevlar-decal.
Tot slot nog een foto van 2 verschillende generaties Skylines die ik momenteel aan het bouwen ben.;)

Nismo
03-09-2006, 00:47
Vandaag weer een beetje verder gebouwd aan deze kit. Eerst heb ik de brandblussers aangebracht. Daarna heb ik de rolkooi op zijn plaats gezet alsook de zetel.Gordels werden aangebracht en verlengd tot aan de rolkooi.
Nu het dashboard nog verder afwerken, de versnellingspook en de handrem plaatsen en het interieur is dan klaar.

Nismo
08-10-2006, 14:54
Gisteren heb ik eindelijk nog eens wat verder kunnen werken. De body heeft nog een extra laag vernis gekregen. Het dasboard werd gemonteerd.
De uitlaten werden aangebracht, geschilderd met Exhaust - Metalizer van Modelmaster en opgeblonken. Ook het verbrand-effect werd weergegeven.
Ook de versnellingsbak met de volledige aandrijflijn werd geschilderd met Gun Metal - Metalizer, opgeblonken en gedrybrusht met xf-16 (aluminium) Ook de sleephaak werd rood geverfd. De onderkant van het motorblok werd eveneens geschilderd en gedrybrusht maar moet nog verder afgewerkt worden. Ook een aantal onderdelen van de ophanging werden matzwart gespoten en staan nu te drogen.

Tot zover deze update

Loeten
08-10-2006, 15:17
Mooi werk hoor Nismo !! Er zit veel meer in dan eerst gedacht... Dat verbrand effect is mooi, maar heb je dat bij alle auto's??

Nismo
14-10-2006, 19:12
Vandaag de karrosserie een laatste vernislaag gegeven. De karrosserie had vorige week lakschade opgelopen toen ik deze wat verder wou detailleren. Nadat de detaillering mislukt was, had ik de karrosserie wat moeten schuren en daarbij is de decal op het rechterportier beschadigd en losgekomen. De decal werd terug op zijn plaats gezet met behulp van sol waarna hij al een eerste laag vernis kreeg.
Vandaag moest ik eerst nog een 3-tal kleine stofjes wegschuren alvorens de laatste laag vernis kon gespoten worden. Na een aantal uurtjes drogen heb ik een aantal foto's gemaakt die ik jullie niet wil onthouden. Nu kan de karrosserie een aantal dagen gaan uitharden alvorens we ze opnieuw gaan detailleren.
Ondertussen kunnen we weer verder werken aan het chassis

Flame
15-10-2006, 00:34
blinkt mooi :applaus: ,knap bakske goe bezig maateke :worship: :applaus:

Duval The Best
15-10-2006, 00:47
Ziet er heel mooi uit !
Knap werk :applaus:

Loeten
15-10-2006, 02:50
Dat ziet er best goed uit hoor !!

Gèrre
15-10-2006, 18:30
Inderdaad ziet er goed uit
en weer zo'n sjiek retro model.

carboost
24-10-2006, 20:18
mooi projektje :cool:

keep up the good work :worship:

Nismo
29-10-2006, 18:03
Ondertussen is de detaillering van de karrosserie opnieuw gedaan en is deze keer wel gelukt.
Ook de ophanging achteraan is gemonteerd en gedry-brusht alsook de bodemplaat. Rest mij nu nog de voorwielophanging te doen en de wielen te monteren en het onderstel zal dan zo goed als klaar zijn.
Daarna kunnen we de karrosserie verder afwerken (raamrubbers,ruiten,achterlichten,gril,oliekoeler, ........)

Voorlopig zijn er geen foto's beschikbaar. Ik heb een nieuw programma in mijne pc moeten laten plaatsen en moet nu eens gaan zoeken om mijn foto's te verkleinen naar een aanvaardbare grootte en formaat.

Nismo
31-10-2006, 01:24
En hier zijn dan de beloofde foto's van de onderkant.

Loeten
31-10-2006, 01:32
Je nadert het einde. Het zal een heel knap karretje worden!!

Flame
31-10-2006, 16:17
Knap werk:worship:,maar hoe kannet anders :applaus:

Nismo
02-11-2006, 01:16
Vandaag weer wat verder gewerkt aan deze kit.
Ten eerste de karrosserie:
Ik kwam vandaag tot de conclusie dat er in de 2 gaten die zich in de achterste dakstijl bevinden normaal gezien een Skyline-logo moet komen. Daar deze kit een race-uitvoering is ,zaten deze logo's niet in de doos. Volgens het plan moest hier een decal overkomen. (zie rode cirkel op foto 1)

Een decal over een gat kleven,dat gaat niet, dan maar op zoek naar een andere oplossing. Daar de karrosserie al volledig gespoten is , kon ik dit gat niet meer dichtplamuren. Dan heb ik maar een stukje dunne plasticplaat genomen en met een tekenmal 2 cirkeltjes afgetekend met een iets te grote doormeter. Na deze 2 rondjes te hebben uitgeknipt, heb ik het mooi rond en op maat geschuurd. Daarna heb ik deze 2 ronde plaatjes in het gat gelijmd. Morgen of zo wordt het nog verder afgewerkt met BMF of eventueel met één of andere decal die erop past. (foto 2)

De gril zit ondertussen ook al op haar plaats evenals de pinkerglaasjes. (foto 3)
De achterlichten zijn ook gemonteerd maar moeten verder afgewerkt worden.(foto 4)
De remtrommels werden in de achterwielen gemonteerd en zodoende kregen de achterwielen hun plaats op het chassis. (foto 5)

De veerpoten staan ondertussen al gedeeltelijk in hun kleurtje maar moeten nog verder afgewerkt en gedetailleerd worden.
Tot zover deze update ;)

scoobyfreak
02-11-2006, 02:03
Knap, maar we zijn niet anders gewoon van jouw ;) vooral de carrossorie :D

Loeten
02-11-2006, 15:55
Gaat goed. Gelukkig had je een oplossing voor dat probleem.

Ik zie dat je een soort houdertje gebruikt voor je body. Zo moet je je model niet vasthouden en voorkom je vieze plekjes. Is dit iets dat zelfgemaakt is, of hoe heb je dit gedaan? Ik zoke ook iets om het model op vast te zetten. Tamiya heeft trouwens zo'n houdertje, maar der moet een eenvoudiger en goedkopere oplossing bestana, zie ik...

Grtzzz

Nismo
02-11-2006, 23:18
Gaat goed. Gelukkig had je een oplossing voor dat probleem.

Ik zie dat je een soort houdertje gebruikt voor je body. Zo moet je je model niet vasthouden en voorkom je vieze plekjes. Is dit iets dat zelfgemaakt is, of hoe heb je dit gedaan? Ik zoke ook iets om het model op vast te zetten. Tamiya heeft trouwens zo'n houdertje, maar der moet een eenvoudiger en goedkopere oplossing bestana, zie ik...

Grtzzz

Deze houder is gemaakt van 2 cassette-doosjes die ik opelkaar heb gelijmd.1 doosje leg je plat als basis en het andere doosje lijm je er rechtopstaand op vast. Je kan het met de korte of met de lange zijde recht zetten. Je plakt dan met wat dubbelklevende tape je carrosserie vast op deze staander en je kan overal aan om te spuiten, verven,........... .
Kijk maar eens goed op deze foto, dan zie je het wel.;)

Loeten
02-11-2006, 23:59
Goed gevonden. Beter dan mijn versie op een fles. Dat is niet stevig genoeg en dan dondert de boel er wel eens af...

Nismo
06-11-2006, 22:24
Zaterdagavond is het chassis afgeraakt. De veerpoten met de remschijven werden gedetailleerd en gemonteerd. Nadat alles vast zat, werden ook de voorwielen gemonteerd.

Nismo
06-11-2006, 22:35
Zondag hebben we dan de carrosserie verder onder handen genomen. Ik ben begonnen met het "fijnste" werk,nml de raamrubbers. De 2 afdekplaatjes die ik vorige keer heb aangebracht werden bekleed met BMF. De oliekoeler werd ook gemonteerd alsook de achterlichten, die nog wat afgewerkt moesten worden.

Nu rest me alleen nog wat schilderwerk aan de binnenkant alvorens de ramen te plaatsen alsook de binnenspiegel en uiteraard de ruitenwissers.

Tot zover deze update ;)

Nismo
12-11-2006, 23:40
Vandaag de binnenkant afgewerkt zodat ik morgen of zo de ramen erin kan plaatsen samen met de binnenspiegel. Dan kan ik het het chassis en de carrosserie in mekaar zetten. Dan de ruitenwissers nog monteren en deze kit is klaar om mee te nemen naar de volgende meeting. ;)

O ja, foto's volgen als het model klaar is.

Flame
13-11-2006, 00:58
Nostalgie op z'n best, mooie details:confused: :bye:

Nismo
13-11-2006, 11:08
Vandaag de ramen gemonteerd alsook de binnenspiegel. Het hele zaakje inelkaar gestoken, eens goed gepoetst en de eerste foto's gemaakt.

Rest me alleen de ruitenwissers nog te verven en te monteren en dit model is dan helemaal klaar.

Geniet van de eerste foto's, als hij helemaal af is volgen er nog wel een paar.

Gèrre
13-11-2006, 11:27
Is wel een zeer geslaagde Skyline, vind het diorama erbij zeer goed passen.

Wild Goose
13-11-2006, 19:33
Prachtig Nismo. Mooie kleur ook voor de wagen, ben er helemaal weg van.

Flame
13-11-2006, 19:58
Wooi...is al aan het racen:gas:mooi diorama net echt :applaus: :applaus:

Nismo
29-11-2006, 00:11
Het model is helemaal afgewerkt. Gisteren de laatste details (ruitenwissers)aangebracht en vanmorgen geprofiteerd van het mooie weer om wat foto's te maken.
Hier laat ik nog een laatste foto zien, de overige vindt je hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14527)