Log in

View Full Version : World Series V6 by Renault @ Spa 24 hours 2006


Mr.Dallara
31-07-2006, 18:38
De World Series races van het voorbije weekend waren beiden zonder twijfel zeer spannend te noemen én gaven meer dan genoeg spectakel aan het publiek denk ik...

Met amper 2x45min tracktime voor de kwali's en met 2x15min kwalificatie tijd moesten de jonge wolven aan R1 starten én de baan lag vrijdag klets nat!
De teams moesten met de natte vinger een regen setting boven halen én de piloten moesten direct in het goede "regen ritme" zitten...

Vooraan was er het zware duel tussen Maldonado en Vettel, de rooky die in Misano nog alles won in z'n debuut in de WS wilde teveel tijdens een inhaal maneuver op de natte raidillon en belande zwaar in de muur links boven...

http://www.renaudkuppens.be/albums/album30/DSC_0035.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album30/DSC_0087.jpg

Een gebroken vinger was de balans van Vettels zware sortie. Vettel had het luxe probleem dat hij nog niet wist waar hij komend weekend moest gaan rijden, WS in Nurburgring of F3 Masters in Zandvoort. De vraag is moet hij nog wel een keuze maken?

Na enkele ronden SC voor brokken te ruimen kreeg het veld weer de groene vlag, ze waren nog maar enkele honderden meters weg en het was weer "crash-boom-bang"! Deze keer Bruce Jouanny op bijna dezelfde plaats als Vettel:

http://www.renaudkuppens.be/albums/album30/DSC_0064.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album30/DSC_0065.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album30/DSC_0067.jpg

Weer SC!
Door het wegvallen van Vettel, enkele mooie uitrem maneuvers en de SC situatie waarin McIntosch zeer goed (lees: TEsnel) in restarte was de KTR Dallara met nr6 opgerukt naar de leiding in R1 op het natte Spa!
Het team vroeg nadrukkelijk aan Sean op Maldonado terug voor te laten aangezien hij hem had ingehaald net voor de startlijn tijdens de restart...
Sean deed wat Mollekens vroeg en zo kreeg hij geen straf ... Het was dan ook een grote opluchting in het kamp van KTR nadat de uitslag officieël werd bevonden met McIntosh op P2! Eindelijk het eerste podium voor KTR in 2006!
Wetende dat Sean zonder twijfel had kunnen winnen dankzij z'n perfecte setup en z'n grote regen ervaring van in de UK was er wel een wrang nasmaakje aan...

Mr.Dallara
31-07-2006, 19:09
Race 2 ward gestart met veeeeeeeeeeel vertraging door de zware sortie in de GT3 race waardoor de rails compleet stuk waren op Kemmel...
Uiteraard was het veld van jonge wolven nu nog zenuwachtiger door het eewig wachten op de grid, tuurlijk liep het dus mis in de 1e ronde (in Les Combes).

Valsecchi (Epsilon) remt veel te laat en ramt zo vliegende Hollander (letterlijk deze keer ;) ) Van Lagen die op zijn beurt McIntosch van de baan ramde die vrijdag nog voor het eerste podium van het seizoen voor KTR zorgde.

De carrambolage in enkele shots:

http://www.renaudkuppens.be/albums/album30/DSC_0038.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album30/DSC_0039.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album30/DSC_0040.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album30/DSC_0041.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album30/DSC_0045.jpg

Op 15min van het einde werd iedereen en alles dan opgeschrikt door de mega klapper van Danielsson in Blanchimont :( ! Alx had vrijdag al in R1 z'n coque zodanig zwaar beschadigt dat er scheuren in waren. Comtec had de nacht van vrijdag op zaterdag nog alles op alles gezet en bouwde een volledig nieuwe wagen op (met fonkel nieuwe monocoque!). Terwijl dat heel duur speeltje uit de ateliers van Dallara na 7 ronden in de 2e race op zaterdag weer in flarden was en onbruikbaar was verklaard!
De verzekering gaat Comtec graag zien komen met het factuur van de 2 coque's en de rest ;)

Ongetwijfeld is Danielsson nu wel compleet anti-Belgisch na z'n zware crash op dat andere Belgische circuit vorig jaar op de sacraments heuvel...


Binnen enkele dagen veel meer WS shots op BTSpictures.be (http://www.BTSpictures.be) ;)

Op naar de volgende WS round in het kader van de WSbR meeting komend weekend al op de Nurburgring. (Zeer waarschijnlijk in natte omstandigheden.)

Maarten
01-08-2006, 11:37
mooi verslagje mr dallara, geïllustreerd met het nodige beeldmateriaal!

ik stond ook aan combes bij de start van race 2, op de plaats van de impact op de vangrails stonden wel wat fotografen, die de nodige duikbewegingen ten berde hebben gebracht!

Mr.Dallara
01-08-2006, 15:44
mooi verslagje mr dallara, geïllustreerd met het nodige beeldmateriaal!

ik stond ook aan combes bij de start van race 2, op de plaats van de impact op de vangrails stonden wel wat fotografen, die de nodige duikbewegingen ten berde hebben gebracht!

Ik had inderdaad bijna heel het weekend het geluk aan men zijde bij de World Series door meestal op de juiste moment in de juiste bocht te staan...
In Combes was het idd zeer hot voor de fotograven aan de buitenkant, de carbon vloog ook naar mij (binnenkant Combes), wat men tikker zeker niet tengoede kwam... ;)

Enkele nieuwtjes voor komend weekend:
- Bij Carlin neemt Zuid-Afrikaan Adrian Zaugg de plaats in van Vettel op de Red Bull wagen. (de 3e piloot in 4 meetings in de Red Bull wagen! wat een zootje ....) Terwijl men hoopt om Vettel in Donington (september) terug in de wagen te hebben na z'n vinger blessure.
- Carlos Iaconelli die eerder al in Misano en Spa reed voor Eurointernational zal er op de Nurburgring weer bij zijn in een Dallara van Comtec, ter vervanging van Van Lagen...

Mr.Dallara
01-08-2006, 20:49
En de "piloten-dans" gaat verder:
- De Spaanse rooky Marcos Martinez (21jaar) word de teamgenoot van Milos Pavlovic bij Eurointernational voor de race's in Nurburgring, Donington en Le Mans.

Nog even dit: tijdens de WS meeting in Spa zijn er met zekerheid 10 klapbanden geweest mogelijk zelfs 11 maar die één ligt nog in discutie of het wel effectief een klapband is.
Veel werk dus bij Michelin nu deze week want in Spa konden ze alvast geen enkele reden geven voor dit groot probleem.
Wetende dat vanaf vrijdag gaat gereden worden op de Nurburgring die net als Spa een snelle track is, hebben de teams grote druk gelegt bij Michelin die een verklaring willen voor het probleem.

Op italiaracing vond ik deze foto die perfect aantoond hoeveel brokken je kan hebben na z'n stomme klapband waarvoor de stukken en al het werk allemaal op de nek van de piloot/team valt...

http://italiaracing.net/public/valsecchicrash.jpg

JPMontoya
01-08-2006, 20:57
De Nurburgring is nu wel niet zo snel als Spa.

Foto is trouwens van Paolo Pellegrini ;)

Fonne
01-08-2006, 21:18
Ik stond tijdens de 2 de race in de F1 pits. Ik heb een pitstop gezien van Montanari die een platte band had. De band was aan de zijkant helemaal open gescheurd.

Mark
01-08-2006, 21:51
Het viel me op hoeveel olie die WS-kisten verloren bij het opgaan van de Eau Roug. Steeds van die blauwe dampen als die wagens die "push" naar beneden kregen.

Mr.Dallara
02-08-2006, 16:21
Het viel me op hoeveel olie die WS-kisten verloren bij het opgaan van de Eau Roug. Steeds van die blauwe dampen als die wagens die "push" naar beneden kregen.

Straf! ik heb er niemand over horen spreken. Het was toch niet op vrijdag toen ze in het nat Eau Rouge opreden? dan was het de spray hé ;)

Ik vond net deze foto's van de crash van Danielson:

http://us4.pixagogo.com/S5yfZ0qxqd1GTdPD-2oPo3BIP6XHWrjZgmv9IH8wEvY!Xr4kSrV32MPbOGF!CEsrUi7 IuVfu9AAEYWWl8RrKbLkf1HIusRWYHkdgEJSxnT3mg_/100_9637.JPG

http://us4.pixagogo.com/S5yfZ0qxqd1GQLVRz5YHVi29w-Lb2U6DvVUt9kyX2fiY07NpN7oRyM!lwHM3LpU9Wd-ocsw4OY6m9I9SMjakupYQ6-jZrc7X22!QfmjrocCus_/100_9643.JPG

Brecht
02-08-2006, 17:25
Heb juist op TBK forum filmpje bekeken van de crash van danielson, wat een impact

Integra
02-08-2006, 17:53
Het viel me op hoeveel olie die WS-kisten verloren bij het opgaan van de Eau Roug. Steeds van die blauwe dampen als die wagens die "push" naar beneden kregen.
Ja, er hing een hele 'smog'
Ben er wel niet zeker van of hetgeen ze verloren olie was, kan evenzeer gewoon het geschuur zijn van de bodemplaat. (geen idee waaruit de bodemplaat van een 3.5 gemaakt is)

Mr.Dallara
02-08-2006, 19:24
Ja, er hing een hele 'smog'
Ben er wel niet zeker van of hetgeen ze verloren olie was, kan evenzeer gewoon het geschuur zijn van de bodemplaat. (geen idee waaruit de bodemplaat van een 3.5 gemaakt is)

De bodemplaat is net als bij een F1 in de midden voorzien van een houten plaat. En nu je het zegt, ik heb de fell versleten plaaten zien liggen. Dus zeer waarschijnlijk was het fijn houtstof wat er "verstuifde" achter de kontjes van de Dallara-Renault's op de Raidillon...

Bramzel
02-08-2006, 20:06
Rook was idd van de (houten) bodemplaat. Alx Danielsson had z'n weekend echt niet, race 1 hard eraf doordat een wiel van Vettels wagen voor hem op de baan stuiterde, race 2 nog harder eraf door een lekke band bij 240. Schrale troost voor hem dat deze klappers hem niet aan te rekenen zijn...

Fonne
02-08-2006, 22:27
Krijgen we in de World series een senario zoals de F1 in Indy 2005.
Ik zou toch wel eens gaan klagen bij Michelin.

Mark
02-08-2006, 23:19
. Dus zeer waarschijnlijk was het fijn houtstof wat er "verstuifde" achter de kontjes van de Dallara-Renault's op de Raidillon...

Dan is het dat geweest. Hout leek ons op dat moment geen optie. Waarom? We zaten aan de F1 te denken, die laten altijd van die "gele rook en sporen" achter. Zal dan wel van een andere boom zijn gemaakt. :)

Rook zag er net zo uit als olie. Maar dat kan ook aan onze oberservatie-vermogen hebben gelegen. (We stonden naast de biertent onderaan de Eau Rouge :) )

vortex
02-08-2006, 23:57
Exact hetzelfde verschijnsel in Blanchimont!! Ook ik dacht niet aan hout vanwege de wit-blauwe kleur. Maar het moet haast wel op 2 ultrasnelle gedeelten met max. downforce. Een blauwspar?:D

Mr.Dallara
03-08-2006, 16:39
Exact hetzelfde verschijnsel in Blanchimont!! Ook ik dacht niet aan hout vanwege de wit-blauwe kleur. Maar het moet haast wel op 2 ultrasnelle gedeelten met max. downforce. Een blauwspar?:D

Mss ff vermelden dat de meeste teams hun hout painten in het zwart of blauw, dit om zo duidelijk te kunnen zien waar de meeste slijtage wanneer gebeurd...
Dus ja als ze die in het oranje spuiten komend weekend dat zal het hout zijn van een oranjespar uit de bossen van Holland ;)

AlainH
03-08-2006, 19:49
Zie attachment

Mr.Dallara
05-08-2006, 17:39
Race 2 in Spa kreeg vanmorgen nog een staartje met de bekendmaking van de diskwalis van Garcia (RC Motorsport) en Kerr (KTR)!
Garcia won race 2 in Spa voor Maldonado terwijl Kerr 8e werd.

Garcia werd gecontroleerd door z'n 3 plaats (top 3 word steeds gecontroleerd) en Kerr door de lot trekking.

Het punt waar het uiteindelijk omgaat is een bout en moer aan de end-plate die volgens Renault Sport omgekeert gemonteerd zou zijn. (zie foto)

Volgens de boek van Dallara (nee ik heb die niet zelf gemaakt ;) ) moet de moer aan de binnekant zijn en de bout aan de buitenkant voor de bevestiging van de wing aan de end-plate, terwijl de boek van Renault Sport net het omgekeerde zegt.

Top of the bill is dat McIntosh z'n wing net het zelfde gemonteerd was (al heel het seizoen lang trouwens, net als bij RC en vele andere trouwens) en hij perfect door de controle is geraakt in Spa na z'n 2e plaats.

http://www.renaudkuppens.be/albums/album31/WSfrontWING.jpg

Snappen wie snappen kan... :cool:

Volgens mij een verhaal met 2 maten en gewichten... ;)

Zowel RC als KTR hebben een protest aangetekend op de straf van Renault-Sport.


BTW: op de grid van race 1 daarnet zijn er enkele niet conforme vleugels (volgens de rules die de controleurs hanteerde in Spa)gesignaleerd en ondertussen is parc ferme al ff open en dus de uitslag officiël - zonder diskwalis!

Mark
06-08-2006, 11:04
RC were using a flat-topped screw which they claim Dallara supplied them last year, whereas the rules stipulate the use of a round-headed screw.

The decision to exclude RC has been viewed as extremely harsh in some quarters, and the matter will go to the appeal courts.

www.autosport.com


Zou stug zijn als je een diskwalificatie oploopt vanwege een door Dallara aangeleverd boutje.

Mr.Dallara
06-08-2006, 15:48
Zou stug zijn als je een diskwalificatie oploopt vanwege een door Dallara aangeleverd boutje.

De fout ligt totaal niet bij Dallara, geen enkel team legt de schuld/oorzaak bij Dallara. Laat dat duidelijk zijn!

Bij RC hadden ze de bouten (de juiste dus) verzonken in de end-plate, terwijl bij KTR de bout en de moer omgedraaid was van richting daardoor komt het stukje draad van de bout aan de buitenkant zodat het volgens Renault-Sport een aëro voordeel was.

Nog steeds wetende dat McIntosch (2e in R2 in Spa) en vele andere in Spa en ook gisteren en vandaag zo hebben geraced.

Belangrijk detail: Maldonado had door een incident in de eerste ronden in R2 vele plaatsen verloren en reed buiten de punten, 2 ronden voor het einde riep het Draco team Maldonado binnen om de box binnen te rijden...
... wilde de Italianen zo een technische controle ontlopen?
we zullen het natuurlijk nooit weten; maar waar rook is, daar is vuur... -zeker bij Italiaanse teams-...


Uitslag race 2:
1 - Christian Montanari - Prema - 23 laps in 46'13"769
2 - Alx Danielsson - Comtec - 0"755
3 - Andy Soucek - Interwetten - 2"019
4 - Sean McIntosh - KTR - 2"686
5 - Ryo Fukuda - Tech 1 - 4"271
6 - Borja Garcia - RC - 5"537
7 - Eric Salignon - Interwetten - 5"893
8 - Adrian Zaugg - Carlin - 6"438
9 - Hayanari Shimoda - Victory - 7"337
10 - Robbie Kerr - KTR - 7"483
11 - Bruce Jouanny - RC - 9"838
12 - Davide Valsecchi - Epsilon - 10"069
13 - Ben Hanley - Cram - 10"756
14 - Alvaro Barba - Jenzer - 11"641
15 - Celso Miguez - Pons - 12"810
16 - Gregory Franchi - Prema - 13"791
17 - Tomas Kostka - Draco - 14"153
18 - Pasquale Di Sabatino - Cram - 14"645
19 - Carlos Iaconelli - Comtec - 16"416
20 - Steven Kane - Epsilon - 17"427
21 - Michael Aleshin - Carlin - straf van 1'

Retired:
1 lap - Marcos Martinez
10 laps - Marco Bonanomi
11 laps - Alvaro Parente
17 laps - James Rossiter
17 laps - Milos Pavlovic
21 laps - Pastor Maldonado ;)

Stand na Nurburgring:
1.Soucek punti 75
2.Maldonado 72
3.Parente 71
4.Garcia 67
5.Salignon 48
6.Danielsson 42
7.McIntosh 40
8.Montanari 36
9.Hanley 35
10.Aleshin 33
11 Valsecchi 33
12.Vettel 31
13 Rossiter 31
14.Shimoda 15
15.Pavlovic 14
16.Kerr 11
17.Franchi 10
20.Toccacelo 9

Vanaf morgen mag je een lading foto's verwachting van de World Series rounds in Spa en Nurburgring op BTSpictures.be (http://www.BTSpictures.be) ;)

Stranger
11-08-2006, 19:28
Op het circuit van Donington gaan we in ieder geval een rijtje nieuwe coureurs zien.

Allereerst de coureurs van GD Racing die kort voor de Nurburgring race opstapte.
Daarnaast heeft Celso Miguez bekend gemaakt bij Pons Racing op te stappen, dat team zal dus ook een vervanger moeten zoeken.

JPMontoya
11-08-2006, 21:57
Belangrijk detail: Maldonado had door een incident in de eerste ronden in R2 vele plaatsen verloren en reed buiten de punten, 2 ronden voor het einde riep het Draco team Maldonado binnen om de box binnen te rijden...
... wilde de Italianen zo een technische controle ontlopen?
we zullen het natuurlijk nooit weten; maar waar rook is, daar is vuur... -zeker bij Italiaanse teams-...



Probeer aub een beetje de emoties niet te laten spelen én probeer een beetje objectief te blijven...