PDA

View Full Version : Porsche 917k 1970 Le Mans Winner


Futse
14-08-2006, 18:56
Voilà, k ben er ook aan begonnen. Vandaag gestart met de preparatie van een wagen voor de nieuwe Le Mans-klasse. Bij mij wordt het de Porsche 917 die Le Mans in 1970 won - zit ik toch op da vlak al voor Gunther, die de winnaar van 1971 prachtig nagemaakt heeft... Foto's heb ik nog nie, maar volgen zeker later. Er is toch nog nie veel gebeurd (heb de kit ongeveer 2 uur...), body zit samen en staat klaar om vanavond nog afgeschuurd te worden en klaar te zetten om er morgen de eerste grondlaag op te spuiten.

Eén vraagje toch. K heb besloten om, zoals meestal, met een Tamiya spuitbus te werken. Het rood in de handleiding van Fujimi heeft referentie H86 en noemt Red Madoer. Heeft er iemand een idee met welke Tamiya-kleur/referentie dit het best overeenkomt?

Greetz

Bram

A uit PDGRacing
14-08-2006, 20:13
Amai, als je al na twee uren begint met alles klaar te maken. Bij mij gaat dat allemaal zo snel niet. Allesinds al welkom, en nog iemand van Petit Le Mans die De Paddock ontdekt heeft.

Je kan misschien even kijken in het overzicht van Huudo: Conversietabel. (http://www.depaddock.eu/huudo/modelbouw/paint reference.pdf)

Anthony

MFahrer
14-08-2006, 20:42
Ja man... nu al klaar? De stukken van de chassis verzaagd, samengekleefd, versterkt en afgeschuurd... een ferme inhaalbeweging op één avond tijd! Als dat zo op circuit ook zal zijn... ben ik gewaarschuwd...

G.

Futse
14-08-2006, 21:24
Jaja, het gaat vooruit. Alles hangt samen en is verstevigd. Ge zijt gewaarschuwd... En dit was nog maar het eerste deel van mijn inhaalbeweging. Wacht maar tot op Petit Spa:gas:

@ Anthony - bedankt voor de link, maar ik vind er niets bruikbaars op. Kan aan mij liggen natuurlijk....

Greetz

Bram

Lester
14-08-2006, 23:28
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie "versterken" Bram, Gunther.
Is het niet beter om eerst alles samen te kleven en dan de stukken die er teveel aan zijn af te slijpen?
Zeg Bram waar blijven de foto's?

Groeten Johan

Futse
15-08-2006, 10:41
Wel Johan,

concreet bij de 917 versterk ik bvb de overgang tussen motorkap en cockpit. Dit zijn twee grote aparte stukken in de kit. Na gewoon vastlijmen zoals bij het bouwen van het statische model gewoon enkele stripjes plasticard langs de binnenkant bevestigen, van motorkap naar cockpit. Zo zou hij toch tegen een stootje moeten kunnen.... Ook bij de 917 geldt hetzelfde voor de onderkant van de carroserie, die in de kit eigenlijk een stuk van het chassis is en dus van dat chassis moet gezaagd worden (da s de vrouwelijke kant van de hobby;) ) en dan aan de rest van de body bevestigd, heb je mss al gezien bij Gunther zijn 917. Ook daar dus een paar stripjes plasticard om de boel goed vast te zetten

K heb hem juist zijn eerste grondlaag gegeven, dus nie echt de moment om foto's te nemen. Maar geen paniek, ze volgen wel ze

Greetz

Bram

MFahrer
15-08-2006, 10:47
Voila... bij mijn 917 is het op net dezelfde manier gedaan...

Ik ben benieuwd om Futse's 917 binnen enkele dagen eens te zien!

G.

Futse
15-08-2006, 10:50
Voor de duidelijkheid, dit wordt em

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_HansHermannRichardAttwo.jpg

Greetz

Bram

Futse
15-08-2006, 13:07
Zo ziet em er uit na de tweede grondlaag

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_1970_LeMans003.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_1970_LeMans002.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_1970_LeMans001.jpg


Ben content da mijn 917 op dezelfde manier samen zit als die van Gunther, da s alleszins een goe teken. Als em nu ook nog even snel vooruit gaat...

Greetz

Bram

Lester
15-08-2006, 13:35
Ferm beest hé Bram, ziet er al goed uit. De # 23 is ook één van de mooiste 917's.
Die stukken aan de zijkant zijn ongeveer plat zie ik, wil dat dan zeggen dat je de besvestiging met chassis van die platte beugels kan gebruiken ipv die van 90°?
Als ik het mag zeggen Bram zie ik aan de bovenkant van de cockpit een naad die niet goed aansluit. En de naden aan de neus en zijkanten zie je ook nog.
die kan je normaal mooi wegschuren en eventueel met putty bijwerken.

Johan

Futse
15-08-2006, 16:45
Johan,

denk da ik idd met plaate beugels ga werken. Lijkt mij het gemakkelijkst omdat ze als het ware in het chassis kunnen liggen. En de op de zijkant zitten er een paar profielen en zo (+ de verstevigingen in plasticard), dus t zullen liggende profielen worden. Denk da Gunther het ook zo gedaan heeft.

Die naad in het dak zit er inderdaad, en valt zelfs redelijk op. Had ik te laat gezien:( K denk nie da ik er nog iets aan kan doen in deze fase... Tips?

Same trouwens voor die naad aan neus en zijkant. Had er eigenlijk nie bij stilgestaan bij het samensteken van de kas, maar in t echt zit daar uiteraard ook geen naad.... Alweer bijgeleerd zeker...

Greetz

Bram

Lester
15-08-2006, 17:24
Het is eigenlijk nog niet te laat Bram. Als je nu nog de naden schuurt en egaal maakt wanneer je grondlaag erop zit zul je het ook beter het resultaat zien van je schuren. Trouwens ik schuur de op het blanke plastiek, maar na de eerste grondlaag komen er soms nog foutjes uit. En het is ook niet gegarandeerd dat het in één keer effen is. Versta je het een beetje? Ik wil eigenlijk zeggen als je denkt dat alles egaal is en je spuit de grondlaag er toch noch niet zo goed uitziet als je eerst dacht.
Ik dacht daarstraks ook met die plastiekcard versterken als dat wel goed lijmt. Zou hetzelfde plastiek als van in de kit niet beter verlijmen?
Ik dacht ook dat je met een GT ging rijden en niet een Prototype?

Groeten Johan

Futse
15-08-2006, 18:13
K versta het idd. Heb ondertussen een beetje rondegekeken op t net, is me wel t een en t ander duidelijk geworden. Bedankt voor de raad alleszins. Ben ondertussen trouwens al aan de slag gegaan met schuurpapier en putty. Dacht idd ook da het eigenlijk nog nie te laat was. Er zit nog niets van defintief kleur op - rood dus - dus leek me nog doenbaar om er iets aan te veranderen.

Plasticard lijkt me wel goed te lijmen hoor. K moet eerlijk zijn da het de eerste keer is da ik er mee werk. Deed da vroeger - lang geleden:p - ook met plastiek uit de kit. Nadeel hiervan is da het toch redelijk dik is. En meestal schiet er nie echt veel plek over in ne slotcar.... Da is dus eigenlijk de enige reden da ik het nu met plasticard doe.

Mja, heb wel effe getwijfeld aan GT. Maar kom, als je de kans krijgt om met ne 917 te rijden... T is de enige klasse da we het ooit gaan kunnen, en k vind da wel een beest. K heb er 4 op 1/32, dus ben wel beetje fan...

Greetz

Bram

Lester
15-08-2006, 18:23
Wel ik heb een test gedaan met plastiekcard en verlijmd met plastiek uit de kit, wel de verbinding is niet al te stevig. Mischien gebruik jij andere lijm.
Ik heb dezelfde lijm gebruikt waarmee we de kit lijmen. Je kan het zo van elkaar trekken. En ben nu bezig met een test van kitplastiek op kitplastiek.
Zal van vanavond laat wel zien hoe dit door de test geraakt.
Ik hou je op de hoogte...

Johan

Futse
15-08-2006, 18:27
Ik heb Plasti-Zap gebruikt. Let op, dit is niet de gewone Zap met het groene etiket (dat is Zap-a-Gap). Plasti-Zap heeft een oranje etiket. K weet niet wat jij normaal gebruikt voor de kit... Alleszins, met Plasti-Zap hangt het héél goed aan elkaar.

Bram

MFahrer
15-08-2006, 18:52
Voor de duidelijkheid, dit wordt em

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_HansHermannRichardAttwo.jpg

Greetz

Bram


Bram, ge ziet er goed uit met da klakske... Echt "classy"...:D

Futse
15-08-2006, 19:05
merci, t is een nieuwke....

Lester
16-08-2006, 12:31
Bram, vanmiddag ga ik kijken voor je schuurpapier.
Ik heb ook gezizn dat je grijze grondverf gebruikt, weet dan dat je met grijs als ondergrond een ander rood krijgt dan dat je witte primer gebruikt.
Ik heb dus die test gedaan met twee plastieke platte stukken van in een kit en met Humbrol lijm vastgekleefd, wel dat is verdorie sterk ze. Wat doe je met versterkingen waar je niet aankan? Bevoorbeeld in de neus van mijn Dino kan je daar geen plastiek aan lijmen, je kan er met niks bij. Moest je daar nu 2 componenten lijm aansmeren, wordt dat gedaan, heb je daar al iets over gezien of gehoord van andere slotters?

MFahrer
16-08-2006, 13:05
Er zijn veel slotters die 2 componenten gebruiken hoor! Hars en epoxie hé! Ze zijn daar allemaal zeer tevreden over!

G.

Futse
16-08-2006, 19:44
Versteviging zoals in je voorpspoiler kan ik je nie direct mee helpen, maar zie M Fahrer z'n antwoord....

K gebruik idd grijze grondverf, vond niets anders. K weet da ik een ander rood ga krijgen. Zou een laatste laag grondverf in t wit een oplossing zijn? K moet sowieso nog een laag grondverf geven ze... K heb alleszins een spoilerke da ik nie nodig heb ook al in grondlaag gestoken zoals de gansen body. K ga eerst mijn rood daarop uitproberen, en dan zien we wel wat het geeft.

Bram

Futse
16-08-2006, 22:12
Voilà,

na de opmerkingen van Johan over naden die nog te zien waren en zo heb ik es een avondje ge-putty-ed en dan vanavond nog wa geschuurd, en dit kwam er uit.... Er waren nog luchtinlaten die moesten dichtgemaakt worden, de naad aan de voor"bumper" en aan de motorkap zoals Johan al gezegd had.... Er was gelijk nog een beetje werk aan... Ondertussen ligt alles alweer onder een grondlaag, ben benieuwd of het resultaat een beetje mooi smooth zal zijn. Heb namelijk nog nooit zoveel met putty gewerkt als nu, en nog nooit op zo grote oppervlakten. Misschien toch nie zo een goed idee om het op een doos van 50 € uit te proberen....

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_1970_LeMans008.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_1970_LeMans007.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_1970_LeMans006.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_1970_LeMans005.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_1970_LeMans004.jpg

Bram

Lester
16-08-2006, 22:42
Mooi werk Bram. zo krijg je meer voldoening na al je werk.
Ik wist niet dat je koelgaten terug dicht moet maken. Hoe komt dat ?

Johan

Sennake
16-08-2006, 22:50
Mooi werk Bram. zo krijg je meer voldoening na al je werk.
Ik wist niet dat je koelgaten terug dicht moet maken. Hoe komt dat ?

Johan
Omdat ze bij Fujimi wat "corners" gecut hebben door slechts 1 body te voorzien voor alle 917-versies, zodat er hier en daar wat "bijgespijkerd" moet worden om een accuraat model te bekomen.

Futse
23-08-2006, 20:31
Kleine update, na veel schuren en nieuwe lagen grondverf, en opnieuwe schuren en grondverf, en..... eindelijk tevreden en kunnen spuiten. Heb op mijn werk een spuitbus besteld (werk in een Ford en Peugeot garage) - Colorado Red van Ford. Kost de evenveel als Tamiya-verf, maar het is wel een spuitbus van 150 ml (Tamiya is 100 ml) en een spuitbus vernis van 150 ml (maar die heb ik nog nie durven proberen). K had al eens Ford verf gebruikt voor een straat-versie van een Focus RS - Ford Performance Blue - en was daar heel content van... Dus deze 917 met Ford-verf gespoten, en alweer heel content van. Oordeel zelf, dit is het resultaat

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_1970_LeMans009.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_1970_LeMans010.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_1970_LeMans011.jpg

Bram

MFahrer
24-08-2006, 07:30
Volgens mij ziet dat er goed uit B.! De concurrentie komt dichterbij zie ik... en hoe! Ziet er echt goed uit!

Wat denk je voor 3 september? Dison? Bollen we daar een promo-rondje?

Nummerplaatje "geleend"? ;)

G.

Futse
11-10-2006, 16:33
T ging allemaal wa trager vooruit dan verwacht, maar hier een kleine update. Wagen staat klaar om vernist te worden, dan nog lichtjes, interieur en ruiten erin en we kunnen beginnen jagen op M_Fahrer zijn 917...


http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche%20917/Porsche917k_1970_LeMans012.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche%20917/Porsche917k_1970_LeMans013.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m152/Futse/Porsche917k_1970_LeMans014.jpg

Greetz

Bram

MFahrer
12-10-2006, 07:21
Looking very good! Nog enkele weekjes en ze bollen een uur of tien aan een stuk zie!

G.