View Full Version : Een zeer kort seizoen 2007 voor de Audi R10 TDI?
Behlave Sebring en Le Mans voor de rest niks?
Audi has threatened to not participate in the American Le Mans Series following the latest technical bulletin issued by IMSA.
http://www.the-paddock.net/sportscar/content/view/241131/49/
De oorzaak ligt in het reglement, in tegenstelling tot de ACO weigeren de ALMS-organisatoren de restrictoren van de LMP2-bolides te beperken. Dat betekent dat de LMP2 Porsches en Courage Acura’s bijna net zo snel zullen zijn als de LMP1 Audi’s.
http://www.autosport.nl/actueel/news.php?id=4634&rubriek=int
Als dat idd waarheid gaat worden dan kunnen we een streep door de ALMS zetten, alleen een LMP2 en GT2 klasse. Of gaan we weer op weg voor het zoveelste spelletje politiek in de autosport? ;)
IMSA moet toch eens iets minder creatief met de reglementen omgaan. Met hun huidige beleid jagen ze vooral mensen weg lijkt het (Audi, Corvette).
IMSA moet toch eens iets minder creatief met de reglementen omgaan. Met hun huidige beleid jagen ze vooral mensen weg lijkt het (Audi, Corvette).
Vind het zeer vreemd dat in Europa de LMS hoogtij vieren terwijl in de VSA zowel de GT1-klasse als de LMP1-klasse op sterven na dood zijn. De organisatie mag zich toch vragen beginnen te stellen....
Vind het zeer vreemd dat in Europa de LMS hoogtij vieren terwijl in de VSA zowel de GT1-klasse als de LMP1-klasse op sterven na dood zijn. De organisatie mag zich toch vragen beginnen te stellen....
Hoogtijdagen voor de LMS? Ligt eraan van welke je kant het bekijkt. Ja, qua deelnemers ziet het er goed uit. Op het vlak van marketing, exposure, tv-deals en toeschouwersaantallen is het een drama. Dat is meteen de reden dat je de Audi R10 niet terug zal zien in de LMS.
Want als je wint als fabrikant in de LMS, wat kun je dan verkopen aan de consument? Niemand die het LMS kent in Europa.............ja wat freaks op obscure fora ;)
Deelname van Peugeot is m.i. niet meer dan trainingskilometers maken voor Le Mans 2008 :)
Ik kan me de reactie van Audi voorstellen. Vanwege het onbreken van LMP1 (en GT1) deelnemers voelt ALMS zich schijnbaar genoodzaakt in te grijpen. Voor het publiek kan dit leuke wedstrijden op leveren, echter op deze manier wordt Audi bestraft voor haar inzet. Maar misschien is het voor ALMS wel beter als Audi afhaakt zodat privateers misschien weer interesse krijgen in LMP1. En anders misschien LMP1 en GT1 klasse opheffen, al heeft Acura wel plannen om in 2009 met een LMP1 op de proppen te komen, dus misschien moet ALMS gewoon een paar seizoenen geduld hebben tot Audi een echte tegenstander krijgt.
Het niet deelnemen van Audi aan het LMS vind ik zwak. Oke, voorlopig krijgt LMS weinig aandacht, echter ik denk dat het een kip en ei verhaal is. Door deelname van Pug verwacht ik dat de media belangstelling toe zal nemen, een tweestrijd tussen Pug en Audi zou nog een extra boost geven.
gwyllion
11-02-2007, 16:41
De beslissing over deelname aan ALMS en/of LMS wordt duidelijk bepaald door de marketing afdeling van Audi.
Amerika is een grote groeimarkt voor Audi en ALMS heeft een perfect TV aanbod. Vandaar de keuze om aan ALMS deel te nemen en de oude vooroordelen over diesel motoren te ontkrachten (traag en luid).
In Europa heeft Audi weinig te bewijzen, qua merkbekendheid en reputatie van TDI motor. Als dan nog weet dat LMS totaal onbekend is in Europe, was de keuze snel gemaakt: ALMS en geen LMS in 2007.
Dagobert II
12-02-2007, 11:53
Maar met een snellere LMP2 krijg je toch interessantere races!? Audi kan dan toch zeggen; 'We hebben ondanks meer snelle concurrenten toch nog gewonnen.'
Mij lijkt dat een betere reclame dan winnen met 10 ronden voorsprong. En bij close-racing ben je vaker in beeld. (Als er al tv-coverage is natuurlijk.)
En als blijkt dat de races interessant zijn dan komt het uiteindelijk ook wel op tv. En als de tv-producenten er mooie programma's van maken komen de kijkers ook wel. Idd een beetje kip en ei...
Mensen zullen dat toch te niet doen als zijnde 'ja, vind je het gek, met een LMP1 tegen een LMP2'. Of nog erger, ze zullen denken dat die LMP1 traag is omdat hij de LMP2's maar amper voor kan blijven. Vanuit dat standpunt snap ik Audi's standpunt dan ook prima.
gwyllion
12-02-2007, 18:12
Maar met een snellere LMP2 krijg je toch interessantere races!? Audi kan dan toch zeggen; 'We hebben ondanks meer snelle concurrenten toch nog gewonnen.'Audi spendeert miljoenen om een competitieve diesel LMP1 wagen te bouwen; dit in de veronderstelling dat LMP1 altijd de top klasse zal zijn (wat duidelijk de neming van ACO is). Plots kunnen er andere merken (zoals Acura) aan ALMS deelnemen met LMP2 wagens die een fractie kosten (Acura bouwt enkele de motor en gebruikt een klantenchassis van Couragen en Lola) en toch nog voor een algemene overwinning gaan (vooral op de bochtige circuits). Dat zal wel in het verkeerde keelgat geschoten zijn.
Lijkt mij ook logisch dat dat in het verkeerde keelgat geschoten is. Dat ze LMP1 dan wat versnellen, grotere restrictoren, LMP2 is qua snelheid goed vind ik, moet zo blijven, GT1's zouden ze ook wat mogen versnellen.
gwyllion
13-02-2007, 19:40
Gewoon ACO regels voor 2007 behouden. Het lagere minimumgewicht voor benzine LMP1 vind ik terecht.
Hoogtijdagen voor de LMS? Ligt eraan van welke je kant het bekijkt. Ja, qua deelnemers ziet het er goed uit. Op het vlak van marketing, exposure, tv-deals en toeschouwersaantallen is het een drama.
net zoals FIA-GT, Belcar, GT3, WTCC, GP2, Renault Series, ...
zowat elke groot kampioenschap eigenlijk.
buiten de F1 kennen de 24u van Le Mans en Spa een klein beetje bekendheid, maar dat is het zowat
dus als dat een teken is van succes, is alles een flop
Het WTCC is anders zowel qua bezoekersaantallen en tv-coverage en marketing prima geregeld hoor. Dat vind ik niet echt een serie die in die rij thuis hoort.
Mr.Dallara
13-02-2007, 22:32
De support race's die in de weekends rijden van de LMS zijn ook nooit écht aantrekkelijk geweest op enkele uitzonderingen na.
Voor monza bvb ziet het programma er zo uit: http://www.lemans-series.com/2007/uk/support/index.asp
Buiten de LMS en de WS is er geen enkele top serie die het publiek kan vermaken, als je dan nog eens een bedrag rond de 25€ (? corrigeer me indien nodig) moet betalen voor entree, tja dan kan je moeilijk volle tribunes bekomen -denk ik-...
Tijdens de weekends in Valencia, Nurburgring en Silverstone rijden naast de LMS zelf dan alleen nog maar CER, Peugeot 207 Spider Cup en Radical World Cup. Daar heb je helemaal niks meer om publiek te lokken met een "moderne atractieve top singel-make serie"
En dit dan allemaal terwijl de LMS entry list barst van top wagens en piloten terwijl er diversiteit alom is in alle klasse.
Wat rijd er btw zoal aan de overkant van de plas als support race's bij de ALMS? Wat zijn daar de bezoekers aantallen? Wat kost daar een ticket?
Niet vergeten dan een LMS race 6 uur duurt, er is dus minder ruimte voor support races.
vraag is hoeveel voorprogramma je nodig hebt voor een wedstrijd van 6 uur. voor veel fans is dàt al een goedgevulde dag
ALMS programma's kan je moeilijk vergelijken, even de kalender bekijken=
1) Sebring 12 hrs
2) St. Petersburg GP, samen IRL
3) Long Beach GP, samen met Champ Cars
4) Lone Star GP Houston, samen met Champ Cars
5) Utah GP, ALMS weekend
6) Lime Rock (geen idee, de geveven link werkt niet)
7) Mid Ohio, samen met IRL
8) Road America, samen met Champ Cars
9) Mosport, ALMS weekend
10) Detroit Belle Isle, samen met IRL
11) Petit Le Mans (10u race)
12) Laguna Seca, ALMS weekend
van de 12 weekends, moeten ze er 7 delen met IRL of Champcar (zijn ze eigenlijk voorprogramma), en zijn er 2 weekends buiten categorie.
prijzen? voor Laguna seca betaal je voor een raceday-ticketje 35$, een ALMS race duurt slechts 2u45, nog niet de helft van LMS.
Je moet wel nageven, in Amerika leeft de autosport meer, en dankzij FOX/SPEED (oa) komt het ook allemaal veel beter in beeld. natuurlijk, om eenzelfde gebied in europa te coveren, heb je een 10-tal talen nodig, als het niet meer is
Je moet wel nageven, in Amerika leeft de autosport meer, en dankzij FOX/SPEED (oa) komt het ook allemaal veel beter in beeld. natuurlijk, om eenzelfde gebied in europa te coveren, heb je een 10-tal talen nodig, als het niet meer is
Inderdaad
Verschillende landen, talen, TV zenders en geprinte/online media maakt promotie een stuk lastiger.
net zoals FIA-GT, Belcar, GT3, WTCC, GP2, Renault Series, ...
Geloof toch dat de Renault series een aardige knaller zijn qua bezoekersaantallen. WTCC is op de goede weg. FIA GT is idd een drama, zowel in aantallen bezoekers langs de baan als op de TV. Vandaar de move naar enkele circuits (Zolder, Nogaro) waar van oudsher redelijk makkelijk publiek naar toe gaat.
Toch, met een goede marketing moet het lukken. Zie bijvoorbeeld DTM. Ander fraai voorbeeld is de Formula 3 Masters in NL. Ooit goed in de markt gezet door Marlboro en nog steeds kent iedereen in NL de Masters op Zandvoort.
vraag is hoeveel voorprogramma je nodig hebt voor een wedstrijd van 6 uur. voor veel fans is dàt al een goedgevulde dag
Klopt, er zijn er maar weinig die een hele dag doorbrengen op een circuit. Ja, wat van die obscure forummers ;)
Door die wedstrijden van 6 uur is er maar weinig ruimte op de zondag, m.a.w. de anderen moeten hun wedstrijden op zaterdag rijden. Dat is voor veel organisators ook niet aantrekkelijk.
Geloof toch dat de Renault series een aardige knaller zijn qua bezoekersaantallen. WTCC is op de goede weg. FIA GT is idd een drama, zowel in aantallen bezoekers langs de baan als op de TV. Vandaar de move naar enkele circuits (Zolder, Nogaro) waar van oudsher redelijk makkelijk publiek naar toe gaat.
Toch, met een goede marketing moet het lukken. Zie bijvoorbeeld DTM. Ander fraai voorbeeld is de Formula 3 Masters in NL. Ooit goed in de markt gezet door Marlboro en nog steeds kent iedereen in NL de Masters op Zandvoort.
Renault geeft veel tickets weg, dus dan is het niet moeilijk om veel volk te trekken. maar idd een goed marketing zet.
WTCC... ik ken het vaag. waarop baseer ik mij als ik zeg dat het een flop is? er is een simgame van uit. veel sim racers zijn ook echte race fans (van die mensen op een obscuur forum ;)). het spel race wordt bijzonder weinig gespeeld, in prime time vind je misschien 30 mensen op de servers.
voeg daar dan bij dat ik (hier in belgie) weinig tot niets hoor over WTCC, en volgens mij is het niet het commerciele succes waar sommigen het voor houden
WTCC... ik ken het vaag. waarop baseer ik mij als ik zeg dat het een flop is? er is een simgame van uit. veel sim racers zijn ook echte race fans (van die mensen op een obscuur forum ;)). het spel race wordt bijzonder weinig gespeeld, in prime time vind je misschien 30 mensen op de servers.
voeg daar dan bij dat ik (hier in belgie) weinig tot niets hoor over WTCC, en volgens mij is het niet het commerciele succes waar sommigen het voor houden
Dat geeft gelijk aan dat je stelling niet klopt. Kijk naar GTR2, een spel dat prima verkocht gezien het feit dat het een sim is. Daarnaar gekeken zou het FIAGT dus een groot succes zijn volgens jou?
Je moet spelletjes niet vergelijken met het echte kampioenschap. Het feit dat er weinig mensen op de RACE servers zitten komt voornamelijk door het feit dat er nog niet veel leagues voor zijn, en dat modden niet mogelijk is. Daardoor zitten de online-racers voornamelijk op GTR2 bijv.
Ik heb vanuit m'n werk aardig wat FIAGT en WTCC races gezien de afgelopen jaren, en daar zit een enorm verschil tussen. Zowel qua promotie als bezoekersaantallen. Vergeet niet dat naast de promotie van de organisatie de fabrikanten ook nog de WTCC promoten, iets wat bij het FIAGT niet gebeurt.
Wat rijd er btw zoal aan de overkant van de plas als support race's bij de ALMS? Wat zijn daar de bezoekers aantallen? Wat kost daar een ticket?
Bezoekersaantallen in ALMS liggen redelijk hoog. Kan er wel niet meteen een aantal op plakken. ALMS is wel één van de meest fanvriendelijke kampioenschappen.
De Pre-Grid is open voor het publiek, de wagens staan niet in pitboxen maar gewoon in een tent aan de trailer, iedere race is er een handtekeningsessie die verplicht is voor elk team. En verder heb je nog de Corrals tijdens sommige races. Een Corral is eigenlijk een meeting die georganiseerd wordt tijdens het raceweekend. Porsche en Corvette organiseren corrals. Vooral de corvette corral trekt veel wagens en dus veel bezoekers naar de circuits.
Tijdens ALMS weekends heb je meestal de speed world GT challenge. Mooi kampioenschap met Vipers, officiële Cadillacs,...
Om je een idee te geven van ticketprijzen, een ticket voor Sebring van woensdag tot zondag kost 80 Dollar.
Nog steeds geen beslissing over een volledig ALMS voor Audi:
. Audi is zeer ontevreden over de verminderde restricties voor de teams in de kleinere LM P2-klasse en zal hierover nog het gesprek zoeken met de IMSA, de organisatie achter de ALMS.
http://www.autosport.nl/actueel/news.php?id=4801&rubriek=int
Troubles in ALMS met Audi. Ze voelen zich nog altijd niet fair behandeld t.o.v. de concurrentie en twijfelen nog altijd om het ganse ALMS kampioenschap te rijden.
http://lastturnclub.com/mos/Frontpage/
(Sorry het is in het Engels)
gwyllion
27-03-2007, 00:17
Niks nieuws onder de zon. Als je de snelheid van de fabrieks LMP2 zag in Sebring, zit de kans er zeker in dat zij Audi dit jaar een aantal keer zullen kunnen kloppen...
gwyllion
27-03-2007, 00:29
Is dit een hint?
L’arrivée de Peugeot fait un grand bien à la série avec un proto qui laisse présager de ce que sera l’endurance dès 2010 au niveau de l'esthétique et il est possible qu’un autre constructeur nous rejoigne en seconde partie de saison. Nous sommes encore en discussion pour l’après Le Mans.dixit Patrick Peter, organisator van LMS.
bron: http://www.endurance-info.com/article.php?sid=3378
Troubles in ALMS met Audi. Ze voelen zich nog altijd niet fair behandeld t.o.v. de concurrentie en twijfelen nog altijd om het ganse ALMS kampioenschap te rijden.
http://lastturnclub.com/mos/Frontpage/
(Sorry het is in het Engels)
Audi heeft bevestigd dat ze ook de rest van het ALMS rijden.
Overigens: Dat diesels door de ACO bevoordeeld worden daar hoor ik Audi niet over. :rolleyes:
Met het wegvallen van Autorlando en Goldentime zijn er 2 plaatsen vrij in het LMS.
Overigens: Dat diesels door de ACO bevoordeeld worden daar hoor ik Audi niet over. :rolleyes:
der is wel een verschil tussen een voordeel binnen klassen (en gelijkwaardige budgetten) en een mogelijkheid om door een veel goedkoper te ontwikkelen wagen geklopt te worden he
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.