Log in

View Full Version : Boucles de Spa


Bart
03-02-2002, 11:32
Topkaart voor 20 euro : De kaart die U toegang verschaft tot alle
klassementsproeven, over de twee dagen kost 20 euro. Voor 5 euro kan U het
programma kopen waarin U de volledige deelnemerslijst vindt, het
parcours op kaart en de timing.


Hetzelfde parcours, maar anders

De 44ste Boucles de Spa betreedt geen onbetreden paden. De 300 meter
bij de start van Stoumont even buiten beschouwing gelaten, zijn de 8
klassementsproeven dezelfde van vorig jaar. Echter, om in regel te zijn met
de nieuwe normen die de FIA het Europese rallykampioenschap oplegt,
diende het totale aantal kilometers teruggeschroefd tot onder de 220 km.
Daarom sneuvelde de kp op het circuit van Francorchamps en wordt de
roemruchte Clémentine niet 6, maar slechts 4 keer gereden.

Dezelfde wegen dus, maar wel in een compleet andere snit. Pierre
Delettre opteerde voor kortere lussen van 3 klassementsproeven, de
toeschouwer terwille. Mits één enkele verplaatsing kan de toeschouwer nu 10 (van
de 20) klassementsproeven zien. Een filosofie die ook in het WK wordt
gehanteerd. Maar Spa doet nog straffer. Zelfs wie te voet staat, omdat
hij bijvoorbeeld tot in Spa spoorde, kan op zondag nog 5
klassementsproeven bekijken. En, niet zonder leedvermaak, met het ene handje wuiven
naar de files, terwijl het andere zich opwarmt aan een kruidig warm
wijntje. Zonder gewetensproblemen.


Parcours : 20 klassementsproeven, 8 verschillende, voor in totaal
211,42 km (139,23 op zaterdag, 72,19 op zondag) tegen de chrono. De
totaalafstand bedraagt 548,53 km

De Tips van Jean Caro : Jean Caro behoeft geen introductie meer. Al
jaren tekent deze rallyfanaat voor het parcours van de Boucles de Spa. Dat
hij uiteraard kent als zijn broekzak. De wauw-jumps, de ai-bochten, de
iiiii-situaties : Jean kent ze allemaal en wil ons laten meeproeven van
zijn ervaring. De Tips van Jean Caro : niet altijd even makkelijk
bereikbaar, niet evident, veelal onbekend, maar spektakel gegarandeerd.
Aanraders, stuk voor stuk.



KP 1-4-7 Stoumont (22,99 km) – Zaterdag 10u30 – 13u12 – 15u54

Stoumont recupereert de vroegere proeven van Rahier en Chevron en
vormt, het mag gezegd, de hoofdschotel van de rally. De langste proef meteen
bij het begin. Het zal erop aankomen uitgeslapen te zijn. Ook voor de
volgers. Want, ook al is het de eerste kp, er gebeurt zeker iets. De
start werd 300 meter naar voor geschoven, maar ligt nog altijd in
Gleize-dorp.

*** De Klassiekers : De jumps aan het oude station van Stoumont, de
haarspeldbochten in de afdaling van Rahier, de smalle, verraderlijke klim
naar Chession en de schuivers op de markt van Chevron.

****De Tips van JC :
Toegang : via et dorp van Chevron (N66 Werbomont-Trois Ponts), het
dorp van Chession (autoweg, afrit Harzé, dan Lorcé volgen), Rahier
(Martinville en Neuville), la Gleize of Chéneu.
Route en parking : Vanuit Spa neem je de weg naar Francorchamps, dan
rechts richting Coo en de vallei van de Amblève om in la Gleize te raken.
Komende van la Redoute, bereik je Werbomont via de E25 (afrit 48) om
dan naar de kp te rijden via de RN66.


KP 2-5-8 Bodeux (6,77 km) – Zaterdag 11u04 –13u46 –16u28

Nog een klassieker en scherprechter. Bij winterse omstandigheden is het
risico op ijzel en zelfs sneeuw hier reëel. De start ligt aan ‘Trois
Chênes’, vlakbij de weg Basse-Bodeux-Werbomont.

*** De Klassiekers : Een haarspeld die luistert naar de naam ‘S van de
Vuilbakken’ : commentaar overbodig. En nog een andere haarspeld, smal
en rechts, in La Vaux.

**** De Tips van JC :
Toegang : via het dorp van Basse-Bodeux (N651), Haute-Bodeux (N66 naar
Werbomont).
Route en parking : Bodeux centrum. Vanaf de aankomst van de kp van
Stoumont, ga je links de RN66 op richting ‘Ancienne barrière’.


KP 3-6-9 Wanne (9,61 km) – Zaterdag 11u28 – 14u10 – 16u52

De proef die de mannen van de jongens onderscheidt. De snelste op het
menu, met de bloedstollende afdaling, tussen de bomen, naar Stavelot.
Mocht er geen asfalt liggen, je waande je in de Duizend Meren.

*** De Klassiekers : de haarspeld rechts van Wanne (moeilijk bereikbaar
via de markt van Wanne) en de dubbele haarspeld op onverhard, even
verderop.

**** De Tips van JC :
Toegang : Vermijd het centrum van Wanne, want je riskeert er uren
geblokkeerd te zitten. Via Trois-Ponts (de weg Trois-Ponts-Grand Halleux,
dan links richting Neuville en terugkeren naar de start). Via Stavelot
(richting Heneumont). Ga vooral niet naar de aankomst.



KP 10-11 Clémentine (10,56 km) – Zaterdag 18u27 – 20u05

Hét monument van Spa en, bij uitbreiding, van de Belgische rally.
Unaniem geduid als de mooiste onverharde proef te lande. Zaterdag wordt de
kp in de traditionele richting gereden. Dat wil zeggen, met de start aan
de haarspelden, vlakbij de spoorwegbrug bij het uitrijden van Spa. De
eerste twee doortochten gebeuren in het donker, met een interval van
anderhalf uur. Allen daarheen. Spanning, ambiance en spektakel
gegarandeerd.

*** De Klassiekers : De haarspelden, omhoog, na de start. Het einde van
het onverhard in Sol Cress. De ‘S’ aan de boerderij, gevolgd door de
dubbele passage in Frahinfaz. De haarspeld tegenover de Dorint. De jump
aan de Golf.

**** De Tips van JC :
Toegang : via de start of de aankomst. Ter hoogte van Spa raak je het
bos in via Balmoral. Richting autoweg of Sol Cress volgen.
Parking : Aan de start of aan de aankomst langs de weg Spa-Theux, op de
RN629 Spa-Tiège of in Sol Cress.


KP 12-15-18 Spa (10,01 km) – Zondag 9u35 – 12u01 – 13u43

Drie doortochten binnen een bestek van iets meer dan 4 uur. Verzamelt
de beste stukken van Creppe en Winanplanche.

*** De Klassiekers : De klim uit de heuvelrace van Barisart. De G-plek,
plankgas links, in Géronstère. De afdaling naar het kerkhof van
Winanplanche. De linkse voor de aankomst, aan de kazerne van Spa.

**** De Tips van JC :
Toegang : via het dorp van Winanplanche of Creppe, via de industrieweg
Spa Monopole of het kerkhof van Winanplanche, naar het bos van
Géronstère.
Route en parking : vanuit Spa, kom je op de kp in La Géronstère via de
weg naar Francorchamps (RN62), rechts afslaan voor de luchthaven van
Spa Malchamp.


KP 13-16 Redoute (4,38 km) – Zondag 10u07 – 12u33

Kort, niet onvergetelijk, maar makkelijk bereikbaar. En dus populair
bij de toeschouwers. En dus groot file-gevaar. De auto’s duiken twee keer
de autoweg onder : net na de start en vlakbij de afrit Aywaille.

*** De Klassiekers : De dubbele linkse tussen de bermen bij de afrit 46
van de autoweg. De afdaling van de Redoute. Het stuk aan de N662.

**** De Tips van JC :
Toegang : Parking langs het oprittencomplex naar de autoweg als je van
Aywaille komt. T links in het dorp van Playe en twee keer onder de
autoweg op de baan Remouchamps-Louveigné, via Florzé-Sprimont aan ‘Le
Monument des Autrichiens’.
Route en parking : vanuit Balmoral, op het kruispunt van Tiège, links
de RN640 opdraaien richting Polleur. In Polleur links naar Theux. In
Theux richting Sprimont nemen via de RN62 (Theux-Louveigné) en de RN678
(Louveigné-Sprimont). De autoweg naar de Ardennen op, afrit
Aywaille-Remouchamps (46). Parking in de afdaling naar Remouchamps. Komende vanuit
Spa, bereik je Theux via de RN62 en vervolg je met de hierboven
beschreven de route.



KP 14-17 Harzé (6,3 km) – Zondag 10u30 – 12u56

Voorheen Ernonheid. Begint met 2 kilometer onverhard. De start ligt
rechts van de hoofdweg Aywaille-Bastogne, net achter Harzé. De aankomst
ligt in het dorpje van Ernonheid.




*** De Klassiekers : De splitsing rechts op onverhard, in het bos, 2
kilometer na de start. De doortocht in Fawaux.

**** De Tips van JC :
Toegang : via de start kan je naar een kruispunt op onverhard. Via
Houssonloge en de Sint-Anna Kapel of via de ‘Trou du Bosson’, langs de
N30.
Route en parking : Tot de autoweg naar de Ardennen, zie ‘Redoute’.
Vervolgens afrit 47 Harzé of 48 Werbomont. Je bereikt Harzé via de RN30.



KP 19-20 Clémentine 2 (10,4 km) – Zondag 14u55 en 16u18

Dezelfde proef als op zaterdagavond maar in omgekeerde richting
gereden. Start aan de zagerij. Wie blijft staan, ziet de deelnemers twee keer
met een interval van amper anderhalf uur.

*** De Klassiekers : zie zaterdag.

**** De Tips van JC : zie zaterdag.

Bart
06-02-2002, 14:02
Last minute : Snijers, Gaban, Henrard en Munster

Wat een weekendje kan doen. De deelnemerslijst van de Boucles de Spa
2002 die zaterdag op de Belgian Racing Show werd voorgesteld, is te
elfder ure nog serieus aangedikt. En niet met de minsten.
Met de poststempel als stille getuige mocht de organisator nog een
tiental last minute inschrijvingen noteren. En moest anderzijds het
forfait, het eerste, aanvaarden van Chris Van Woensel. Dat leverde een veld
van 79 deelnemers op, dinsdagavond bij het opmaken van de startorde. In
de wetenschap dat geen enkele promotieformule naar Spa afzakt, toch wel
het beste bewijs van de magische aantrekkingskracht van de thermenstad
op de rallyfans.

Bij de late vogels, onder anderen Patrick Snijers. De zesvoudige
winnaar mag meteen tot één van de favorieten worden gebombardeerd,
vooropgesteld dat hij effectief aan de start staat. « Alles is klaar », zegt
Patrick. « De Subaru Impreza WRC van bij First, de banden, mijn co en
ikzelf. Alleen een stukje van het budget ontbreekt nog. Maar er rest me nog
een week. Ik ga er alles aan doen om de start te halen. »

Nog een andere ex-winnaar meldde zich in de ultieme uren. Bernard
Munster is zeker te starten, maar hij weet nog niet met welke auto. De lange
West-Vlaming zocht en vond een sluipweg in het reglement die hem
toelaat twee auto’s in te schrijven. Het nummer 3 met zijn naam en een Subaru
Impreza WRC uit de ateliers van Cilti. En het nummer 10 op naam van
zijn co, in het geval dat hij moet terugvallen op een Mitsubishi groep N
van bij Colsoul. Welke van de twee we zien, hangt af van het beschikbare
budget. De andere zal uiteraard forfait geven.
Het zou mooi zijn voor de opening van het Belgische kampioenschap
divisie 1 : een strijd om de zege tussen Theunissen (Toyota WRC), Snijers,
Munster en ook David Sterckx, wiens Skoda Octavia WRC, ex-Schwarz, niet
onderschat mag worden. Sterckx heeft trouwens nog een kleine verrassing
in petto. Men zou zich opnieuw in de gouden jaren van de Belgische
rally wanen.

De Groep N wordt, naar gewoonte, een zaak van Mitsubishi. We citeren
met tip de Lancers van Cols, tweevoudig Belgisch kampioen Bouche, de Brit
Briant, de Fin Perala, Bob Colsoul en wellicht ook Pascal Gaban. Net
als Snijers, zoekt de ex-wereldkampioen groep N echter nog wat centen.
De Super 1600 lijkt een duel te worden tussen twee Citroëns Saxo. Die
van Olivier Collard en die van de jonge Fin Valimaki, tweede in de
Arctic Rally en vorige week nog 18de in de WK-rally van Zweden in een
Corolla WRC.
Ook te volgen : Bodson en, vooral, zijn Audi S2 Turbo, David Loix (Clio
groep N), Vanneste (Saxo), Genten (Saxo), Béco (Corsa) en het
rallydebuut van de circuitjongens Frederic Bouvy en Vincent Vose. Eerstgenoemde
met zijn maatje Thierry Godfroid in een Mitsu.

Tot slot willen we nog de aandacht trekken op een kleine Renault Clio
die zeker het bekijken waard is. Althans zijn inhoud : achter het stuur
Dakar-vedette Stéphane Hernard, bijgestaan door Yasmine Gérard, met de
neus hopelijk niet te diep begraven in de nota’s.

Afspraak op 16 en 17 februari in Spa.

Bart
08-02-2002, 15:51
Joost Boxoen met Stiphane Prevot als co

Bruno Thiry mag dan al veroordeeld zijn tot een rol als toeschouwer tijdens de 44ste Boucles de Spa, zijn vaste co-rijder Stiphane Prevot is wel van de partij. In de passagierszetel van de Subaru Impreza WRC van Jost Boxoen. Diens co Hans Reynaert toeft namelijk in Dallas (Verenigde Staten) om er een kart-piste te openen.

+ En of ik blij ben; reageert Stiphane. + Climentine, Stoumont, Wanne, het zijn voor mij monumenten. En ze dan kunnen bezoeken met een helm op het hoofd, het geeft altijd adrenaline. Bovendien zijn de omstandigheden ongekend aangenaam voor mij. Geen stress, geen fabrieksteam, geen druk, gewoon Joost en ik om onze passie te botvieren.Ik wil Peugeot Team Belgium bedanken om mij voor Spa te hebben vrijgegeven. En wellicht voor nog drie rally4s van het Belgische kampioenschap : Wallonie, Bianchi en de Omloop van Vlaanderen. Ik heb iin keer met Joost gereden. In 2000 in Portugal. Het klikte meteen. De verstandhouding is opperbest. Met die vier rally"s en de drie naast Thiry mag ik al beginnen dromen van de Belgische titel voor co-rijders. Het zou een lacune in mijn palmares vullen. En ook een zege in Spa ontbreekt nog. ;

Boxoen is niet meteen topfavoriet nummer iin, maar dat betekent niet dat hij niet kan winnen.
+ Zonder Bruno en de 206 ligt de wedstrijd helemaal open. Ik zie vier, vijf kanshebbers. Evenveel talent en met vergelijkbaar materiaal. Theunissen lijkt op papier de beste wagen te hebben. Maar de Impreza 97 is ook niet mis. En hij brengt mij geluk. Ik heb er al mee gewonnen in de Condroz. Ik denk dat we zeker de degens kunnen kruisen met Munster en Sterckx. En wat Snijers betreft, die moet eerst nog de start halen. ;

Bart
08-02-2002, 21:12
Munster met een Subaru Impreza WRC


Het staat nu vast. Bernard Munster rijdt de Boucles de Spa met een
Subarau Impreza WRC uit de ateliers van Cilti Sport. Een model 1998,
ex-David Loix, waarmee de uitgeweken West-Vlaming een herhaling van zijn
overwinning in 1999 najaagt. Toen in een Impreza groep A.



------------------------------------------------------------------------------
Bodson betrapt en uitgesloten

De Boucles de Spa zullen verstoken blijven van de Audi S2. Yanick
Bodson werd betrapt tijdens verkenningen in de Clémentine, uitdrukkelijk
verboden, en werd uitgesloten. Doodjammer, maar Yanick heeft het enkel aan
zichzelf te denken. Hij was dan nog zo slim te gaan verkennen op een
zaterdag.

« Geen leuke beslissing », erkent organisator Pierre Delettre. « Maar
we konden niet anders. Knijpen we hier een oogje dicht, dan zetten we de
deur wagenwijd open. Bovendien heeft het bestuur van Waters en Bossen
serieuze druk uitgeoefend. Ze dreigden ermee de Clémentine, een
beschermd natuurgebied, hermetisch te sluiten voor de rally indien we niet
ingrepen. Spa zonder de Clémentine, dat kan niet. We moesten wel reageren.
»

En dus staat de Audi S2 nr. 15 van Bodson-Dejalle niet aan de start.

Bart
11-02-2002, 19:59
Patrick Snijers et Pascal Gaban forfaits

On le craignait depuis quelques jours et leur absence lors du dernier
week-end de reconnaissances. Incertains au moment de leur engagement de
dernière minute, Patrick Snijers et Pascal Gaban ne seront
malheureusement pas au départ de la 45ème édition des Boucles. Ils nous l’ont
confirmé hier par téléphone.
« Je suis, hélas !, une fois de plus contraint de déclarer forfait, »
regrettait le sextuple vainqueur de l’épreuve inscrit aux commandes
d’une Subaru Impreza WRC. « Si toutes les promesses de dons de sponsors
sont respectées, je disposerai de 600.000 euros pour Ypres. Mais pour Spa,
il était trop tard. C’est non !»

Même désolation du côté de Pascal Gaban qui rêvait de se battre face à
Larry Cols au volant d’une Mitsubishi Lancer Groupe N.
« On a tous essayé, en vain, » expliquait ce lundi le garagiste
bruxellois. « Je vais remettre le petit budget dont je disposais pour Spa sur
le Luxembourg, voilà. »

Bart
17-02-2002, 11:36
Communiqué einde eerste dag

Theunissen lijdt, Munster leidt

Blauwe hemel en stralende zon voor de start van de 45ste Boucles de Spa
met 74 deelnemers. Rocco Theunissen deed zijn nummer 1 alle eer aan en
zette de eerste scratch neer, in de lange kp van Stoumont. 22 seconden
sneller dan de Subaru van Bernard Munster.
De Toyota-rijder bouwde die voorsprong uit tot 34 seconden op het einde
van de eerste lus van 3 kp’s. Maar de vreugde van de kampioen van
België 2000 was van korte duur. Hij moest de volledige tweede lus ronden met
een geblokkeerde versnellingsbak, verloor vier minuten en mocht meteen
zijn winstbegoochelingen opbergen.
« Er rest mij enkel nog naar besttijden te mikken », aldus de
Nederlander, filosofisch, nadat zijn versnellingsbak zonder de minste straftijd
was gerepareerd. Wat hij ook deed met 6 scratches achter zijn naam. Op
het einde van de eerste dag was hij al teruggeklommen naar de vijfde
plaats, op 3’49’’ van de leider.

Het ongeluk van Theunissen was het geluk van Munster, die na de 4de kp
de leiding overnam. De West-Vlaming had eerder al wel hachelijke
momenten doorstaan nadat twee wielbouten het hadden begeven.
“Ik was niet echt meer gewoon in die positie te rijden », aldus de
winnaar van de editie 1999. « Ik slaagde er niet in me te concentreren en
verloor een tiental seconden. Maar vervolgens heb ik me goed herpakt. En
afgezien van een klein probleem met de lichten in de eerste doortocht
over de Clémentine, hebben we geen enkele tegenslag meer gehad. »

Big Bernie had dus uitzicht op een controlerende tweede dag. “Vijftig
seconden voorsprong op Cols en meer dan het dubbele op Boxoen, normaal
zou dat moeten volstaan. Ik ga zeker niet het zotteke uithangen want ik
wil te graag winnen.”

Een Cols die stuntte op de Clémentine. Aan het stuur van een Mitsu
groep N van bij Colsoul gaf hij in zijn achtertuin alle WRC’s het nakijken.
“Mijn uitverkoren KP », genoot Larry. Door het exploot schoof Larry op
naar de tweede plaats van het klassement na 137,85 km chrono. “Ik had
niet verwacht zo sterk uit de hoek te komen want het lag toch droog. Ik
ga nu alles proberen om de terugkeer van Boxoen te verhinderen.
Gelukkig einidigen we morgen met nog twee keer de Clémentine”, aldus de
toekomstige rijder van de Fiat Punto, vanaf Luxemburg.

Aan de andere kant van het assistentiepark kon Boxoen zich wel voor het
hoofd slaan. “Op de Clémentine verlies ik alles », aldus de
Subaru-rijder. “Het is de eerste keer dat ik met de Subaru rijd om die ondergrond.
Bij nacht dan nog, op een tracé dat ik niet ken en zonder de juiste
ophanging. We vallen morgen de stelling Cols aan, maar we moeten vooral
uitkijken dat Bouche ons niet op de hals valt.”

Bouche stond tweede in groep N. « Iedereen weet dat Larry de sterkste
is, vooral hier”, bekende ootmoedig Bouche, die wel de andere Mitsu’s
voorafging. De Brit Briant, Bob Colsoul, de verbazende Van Parijs en
Bouvy, aangewezen op zijn ogen omdat zijn co er zich van af maakte met wat
nota’s uit het hoofd.

In Super 1600 was het duel tussen de Citroëns Saxo van Valimaki en
Collard gedaan nog voor het was begonnen. De jonge fin was meteen sneller
dan de man uit Marche. “Ik voel de auto niet », aldus Collard, die
anderhalve minuut moest prijsgeven. “Hij duikt niet goed de snelle bochten
in. Hij heeft neiging tot onderstuur. In de Clémentine is dat rampzalig.
Ik denk dat ik niets kan beginnen tegen hem . Ik richt mij dan ook op
het kampioenschap want de strijd met Cols en Loix zal heet zijn.”

David Loix staat voorlopig derde bij de voortrekkers. Zijn Clio gaat de
Saxo’s vooraf van Genten, Vanhuysse en Bragard. De winnaar van de
Challenge Citroën 2001 eindigde de rit in de 4de kp op zijn dak.

Grootste slachtoffer van de eerste dag was David Sterckx. Auteur van
een meer dan bemoedigend debuut in WRC (tweede chrono in Bodeux op 1
seconde van Boxoen) in de Skoda Octavia WRC ex-Schwarz. Maar na de 6de kp
moest hij de handdoek gooien en met het handje zwaaien naar zijn vierde
plaats. « Een ophangingsdriehoek begaf het in een koord die er
biezonder slecht bij lag”, treurde de Brusselaar. “Jammer genoeg had Proracing
dat wisselstuk niet bij. De ervaring was van korte duur maar smaakt
naar meer. De Skoda is echt een plezier om te besturen. Ik kan nu al
afspraak geven in de Rally van Wallonië. »

Vincent Vosse ging even over de schreef maar trok daar zijn lessen uit.
En deed het vervolgens kalmer aan in zijn Saxo. Stéphane Henrard hield
een wrange nasmaak over aan zijn eerste Clémentine. Na twee keer te
zijn gestopt omdat de benzinepomp loskwam, en niet op de hoogte van zijn
schrapping uit de wedstrijd wegens tijdsoverschrijding, zag hij de motor
van zijn Clio nog zijn olie uitbraken bij de tweede doortocht.

Stand na de eerste dag : 1. Munster-Leyh (Subaru Impreza WRC) in
1u17.29 ; 2. Cols-Lopès (Mitsubishi Lancer Evo6) op 0.50 (1ste Gr.N) ; 3.
Boxoen-Prévot (Subaru Impreza WRC) op 1.49 ; 4. Bouche-Delmelle
(Mitsubishi Lancer Evo6) op 1.56 ; 5. Theunissen-Mombaerts (Ned/Bel-Toyota
Corolla WRC) op 3.49 ; 6. Briant-Brown (GB/Mitsubishi Lancer Evo7) op 4.59;
7. Valimaki-Gardemeister (Fin/Citroën Saxo S16) op 5.07 ; 8. B.
Colsoul-Colebunders (Mitsubishi Lancer Evo6) op 5.44 ; 9. Van Parijs-Miclotte
(Mitsubishi Lancer Evo6) op 5.53 ; 10. Collard-Lion (Citroën Saxo S16)
op 6.37 ;… (nog 61 deelnemers in koers)

Mark
17-02-2002, 15:03
het was mijn eerste rally, maar wat mooi zeg. De verplaatsingen tussendoor vind ik wat minder..maar voor de rest prachtig.

Mooie afwisseling tussen al dat circuitwerk, en die nachtproef clementine..........spooky zeg. Die mist tussen de bomen, en dan maar knetteren met die turbo's

Oneliner
17-02-2002, 15:29
Munster minutern straftijd wegens te vroeg (!!) verlaten van het wagenpark.
Staat nu 1minuut achter Cols.

Sennake
17-02-2002, 16:06
Een eerste foto-impressie van Spa... (60 foto's).
Mijn digitaal toestel is brandnew dus ik ben nog aan het leren...
De foto's worden toch ietske beter naar het einde van de dag toe...
Copyright by Sennake als je ze ergens post plz? Dank je :-)

http://shop.i-3.de/fsuz322002215558/Spa/Spa.htm

Raceboy
17-02-2002, 16:07
mooie kruisjes :D

Sennake
17-02-2002, 16:22
Ik hoop dat je van de foto's hetzelfde zegt...

Raceboy
17-02-2002, 16:28
schoon foto's . en ze worden scherper naarmate de dag vorderd.

Werner333
17-02-2002, 17:00
Eerste rally ervaring en het was de moeite.
Spektakel, vooral als je even langer op een special blijft en ook de "mindere" goden aan het werk ziet.
Tussen door veel gerij met de auto en gewandel naar en van de specials terug.
Het weer viel. Geen regen en een parchtig zonnetje in Februari.
Fotokes volgen volgend weekend.
Sennake, over je fotopagina: nooit gehoord van thumbnails waar je op klikt om dan de volledge foto te zien?
Dees is dus NIET te doen voor modem gebruikers.
Maar toch, knap werk mate.

airco
17-02-2002, 17:13
Sennake,

zoek op download.com eens naar thumbnailplus.
Ik heb dat pakketje ook maar pas gedownload, en daar kan je vlot van een hele directory foto's een webpage met thumbnails van maken zoals werner zegt.

airco

Werner333
17-02-2002, 17:16
Het gaat ook zeer simpel in Frontpage. En aangezien Sennake daar mee werkt.

airco
17-02-2002, 17:20
mja idd frontpage kan da ook.

moest ge nog geinteresseerd zijn, het programma is thumbplus en kan je hier (http://download.cnet.com/downloads/0,10152,0-10077-110-5948411,00.html?gid=18291&url=ftp%3A%2F%2Fftp%2Ecerious%2Ecom%2Fpub%2Fceriou s%2Fthmpls450%5Fs%2Eexe) downloaden

airco

Sennake
17-02-2002, 17:21
Graag wat meer uitleg en dan zal ik dat eens proberen...

Werner333
17-02-2002, 19:25
Uitleg is gegeven en het resultaat mag er zijn.

En proficiat aan Larry Cols met zijn surprise overwinning.

airco
17-02-2002, 19:32
das al vele beter se Sennake

Sennake
18-02-2002, 08:22
Thanks :-)
't Is maar ne weet en ik wist het dus nie eh :-)
Enneeh ook van mij proficiat aan Cols die met zijn groep N-neke alle dikke WRC's achter zich laat !!!

Rallyloverke
18-02-2002, 09:55
Sennake, die foto van Munster glijdend door de bocht (Munster04) is echt wel de beste die er tussen zit, vind ik. Stuur die naar een paar vakbladen en die komt er in!

Bart
18-02-2002, 20:35
Communiqué aankomst

Cols zorgt voor sensatie na thrillerfinale

Wie met een meewarig oog naar de deelnemerslijst van de 45ste Boucles
de Spa keek, monotonie vrezend, zat er dik naast. Onder een schitterende
zon, ongewoon voor de tijd van het jaar, zagen de duizenden
toeschouwers een boeiende wedstrijd die op zondag nog een thrillerfinale
reserveerde. En een compleet onverwachte winnaar van de eerste manche van het
Belgische rallykampioenschap divisie 1.

De eerste lus werd met kop en schouders gedomineerd door Rocco
Theunissen, die het nummer 1 op de flanken van zijn Toyota Corolla WRC eer
aandeed. In drie kp’s bouwde de Nederlander al een voorsprong van 34
seconden uit. Maar in KP 4 sloeg het noodlot toe. De versnellingsbak weigerde
dienst. Theunissen moest de volledige lus ronden in tweede versnelling,
verloor vier minuten en meteen alle winstbegoochelingen. Meer dan een
rij scratches kon hij niet meer najagen. Wat hij ook deed, terugkerend
van de tiende naar de vierde plaats.

Door de onkans van de Toyota-rijder, kreeg Bernard Munster de zege in
de schoot geworpen. Met vier besttijden en in een spectaculaire stijl
leek de winnaar van 1999 met zijn Subaru Impreza op weg naar een nieuwe
zege. Na de eerste dag leidde de West-Vlaming met 50 seconden
voorsprong. Maar dan kende ook hij pech. Zijn co André Leyh puntte twee minuten
te vroeg bij het buitenrijden van het gesloten park zondag.
« De voorruit was aangedampt en het bord dat het begin van de neutrale
zone aangeeft stond op een andere plaats dan vorig jaar », probeerde
Big Bernie het voor zijn co op te nemen. « We wisten maar al te goed dat
we om 9u00 moesten punten. Dit is al te gek. Maar ze hebben met zijn
zessen getekend dat we de zone hebben verlaten zonder te punten. Dus
heeft het geen zin nog beroep aan te tekenen. »

Twee minuten straftijd dus. Zo kreeg Larry Cols vrije baan naar zijn
eerste algemene overwinning in D1. Zaterdagavond al had Cols monden laten
openvallen met een scratch op zijn Clémentine, zijn overwinning in een
groep N in een rally van divisie 1 was helemaal sensationeel. Een
precedent moeten we al gaan zoeken in Inter in 1986, ook in Spa, toen
Jena-Claude Probst met zijn Ford Sierra 4x4 Production won. Maar toen lag er
een meter sneeuw.

« Dat was dit keer zeker niet het geval », grijnsde Cols, wiens
droomweekeinde helemaal helemaal onvergetelijk werd gemaakt door het contract
dat hij vrijdag mocht oproepen. Hij rijdt de rest van het kampioenschap
aan het stuur van een Fiat Punto Super 1600. Cols won de race die nog
op de palmares van zijn vader, Didi sr., ontbrak. « Ik heb kunnen
profiteren van de fouten van de anderen. (en van de opgave van Sterckx, die
in een slechte koord door zijn ophangingsdriehoek zakte) maar dat is nu
eenmaal rally. Ik heb tot het einde de aanvalstrom geroerd en ik vind
dat ik ook wel eens een beetje meeval mag hebben. »



Cols haalde het finaal met 21 seconden voorsprong op Munster, die nog
over Boxoen wipte. Laatsgenoemde moest voor 5 seconden ook nog de
laagste podiumplaats afstaan aan Theunissen.
« Ik heb alles verloren in de Clémentine », treurde Boxoen, die ook nog
eens twee besttijden liet optekenen. « Ik had de ophanging, noch de
ervaring om snel te gaan op de Clémentine. »

De Fin Valimaki won de Super 1600 met een zevende plaats. Tussen de
Mitsu’s van de regelmatige Bouche, de Brit Ben Briant en een ongewoon
sterke Bob Colsoul, bijgestaan door Dany Colebunders. Olivier Collard, de
tweede Super 1600, moest zich tevreden stellen met de negende plaats.

Frederic Bouvy finishte zijn eerste rally op de elfde plaats, net
achter Van Parijs, de verbazende kampioen VAS. Bouvy liet voor de fun in
twee kp’s zelfs zijn co, supermotard Thierry Godfroid, het stuur nemen.
Zonder nota’s.
Vincent Vosse kreeg het een paar keer aan zijn hart. Na een blitzstart
en een uitje in het veld, kalmeerde hij zich om uit te komen op een
bescheiden 26ste plaats. Ver achter de beste Challenge Citroën van Genten,
die maar net het podium miste in F2. Dat ging naar de Clio van de
superspectaculaire David Loix.

74 deelnemers aan de start, 53 aan de aankomst. En een wedstrijd die
tot de laatste tijdscontrole zijn spanning in hield. Rally kan mooi zijn.
Afspraak in Luxemburg.

Eindstand : 1. Cols-Lopès (Mitsubishi Lancer Evo6 Groep N) 2h03.10 ; 2.
Munster-Leyh (Subaru Impreza WRC) op 0.21 ; 3. Theunissen-Mombaerts
(Ned-Bel/Toyota Corolla WRC) op 1.06 ; 4. Boxoen-Prévot (Subaru Impreza
WRC) op 1.10 ; 5. Bouche-Delmelle (Mitsubishi Lancer Evo6) op 1.54 ; 6.
Briant-Brown (GB/Mitsubishi Lancer Evo6) op 6.00; 7.
Valimaki-Gardemeister (Fin/Citroën Saxo S16) op 6.09 ; 8. B. Colsoul-Colebunders
(Mitsubishi Lancer Evo6) op 6.22 ; 9. Collard-Lion (Citroën Saxo S16) op 9.21 ;
10. Van Parijs-Miclotte (Mitsubishi Lancer Evo6) op 10.02 ; 11.
Bouvy-Godfroid (Mitsubishi Lancer Evo6) op 10.19 ; 12. Loix-Meert (Renault
Clio) op 12.08 ; 13. Genten-Elst (Citroën Saxo) op 12.21 ; 14.
Braguard-Burniart (Citroën Saxo) op 13.14 ; 15. Colignon-Koen (Mitsubishi Lancer
Evo6) op 13.20