View Full Version : Australië: Qualifying ==> Barri on pole
JPMontoya
02-03-2002, 04:50
RUBENS BARRICHELLO op pole vlak voor M schumacher
regen verstroorde gans de sessie !!
Reeds voor de qualifying was het duidelijk dat het een qualifying met gevaar op regen was. Daarom vanaf de eerste minuut heel wat rijders op de baan. Sato krijgt direct af te rekenen met technische problemen en moet zijn auto nogal ongelukkig achterlaten vlak na een scherpe links bocht. Gevolg rode vlag. En van de meeste toppers is er een lap verknoeit. Diegenen die wel op tijd waren. Barrichello, Raikonnen. Barrichello pakt de eerste pole.
Na 5 minuten wordt de baan opnieuw vrijgegeven. Ralf en David Coulthard vechten om de pole, waarin Ralf het voorlopig haalt met 1:26.279. 2 Minuten later is het de beurt aan Michael Schumacher die doet wat hem verwacht wordt en de Pole neerzet. De eerste 2 sectoren waren eerder matig, maar in de 3e sector maakt Schumacher een monsterverschil 1:25:848.
8 Minuutjes later komt Barrichello terug buiten, en profiteert van de baan die alsmaar beter wordt om 1:25:843 te posten. 5 duizendste sneller. Seconden later begint het vrij hevig te regenen wat de rest van de sessie tot een saaie formaliteit maakt. Met nog 15 minuten te gaan besluiten heel wat teams om wat WET-running te doen.
Sato is er door zijn technisch defect gevolgd door regen niet in geslaagd om een lap te rijden die binnen de 107% regel valt. Toch behoudt hij een kans om opgevist te worden omdat hij heel het weekend binnen de top 15 zat.
de tijden:
1. 2 BARRICHELLO Ferrari B 1'25"843 222.392 Km/h 6
2. 1 M.SCHUMACHER Ferrari B 1'25"848 + 0'00"005 5
3. 5 R.SCHUMACHER Williams BMW M 1'26"279 + 0'00"436 3
4. 3 COULTHARD McLaren Mercedes M 1'26"446 + 0'00"603 7
5. 4 RAIKKONEN McLaren Mercedes M 1'27"161 + 0'01"318 8
6. 6 MONTOYA Williams BMW M 1'27"249 + 0'01"406 4
7. 14 TRULLI Renault M 1'27"710 + 0'01"867 7
8. 9 FISICHELLA Jordan Honda B 1'27"869 + 0'02"026 10
9. 8 MASSA Sauber Petronas B 1'27"972 + 0'02"129 6
10. 7 HEIDFELD Sauber Petronas B 1'28"232 + 0'02"389 5
11. 15 BUTTON Renault M 1'28"361 + 0'02"518 6
12. 12 PANIS BAR Honda B 1'28"381 + 0'02"538 5
13. 11 VILLENEUVE BAR Honda B 1'28"657 + 0'02"814 7
14. 24 SALO Toyota M 1'29"205 + 0'03"362 5
15. 20 FRENTZEN Arrows Cosworth B 1'29"474 + 0'03"631 3
16. 25 MCNISH Toyota M 1'29"636 + 0'03"793 5
17. 21 BERNOLDI Arrows Cosworth B 1'29"738 + 0'03"895 5
18. 23 WEBBER Minardi Asiatech M 1'30"086 + 0'04"243 7
19. 16 IRVINE Jaguar Cosworth M 1'30"113 + 0'04"270 3
20. 17 DE LA ROSA Jaguar Cosworth M 1'30"192 + 0'04"349 4
21. 22 YOONG Minardi Asiatech M 1'31"504 + 0'05"661 5
22. 10 SATO Jordan Honda B 1'58"907 + 0'33"064 5
107% time : 1'31"852
airco
Sry zene JPMontoya, maar ik heb topic's samengevoegd zodat we niet in 2 threads gaan discussiëren he. Ik heb ook je tijden weggehaald, want die klopten niet volledig (Sato draaide op het einde iets beter).
airco
Conclusies:
De F1-2001B blijft een winnaars-wagen, wat Montoya ook mag beweren van slechte keuze's. Ook in de Qualify'ing was Ferrari dominant. In een nog niet eens zo schitterend rondje klokte Schumacher 5 tiende sneller dan zijn naaste concurrenten. het is bijzonder knap van Barrichello dat hij deze tijd nog licht wist te verbeteren. Dat hij geluk had met het moment waarop hij buitenkwam doet geen afbreuk aan zijn prestatie. McLaren en Williams waren dan wel iets beter dan in de trainingen. Maar als je 5 tiende/ronde moet toegeven dan kan je geen aanspraak maken op de pole. Een overwinning binnenhalen is dan al een bijna onmogelijke opdracht.
Zonder ongelukken haalt Ferrari morgen moeiteloos een 1-2 binnen. De concurrentie mag dan roepen dat het een slechte keuze is met de oude wagen starten, maar morgen zullen ze hun ongelijk moeten toegeven. Hun nieuwe wagen's verslagen door de oude Ferrari's :eek: .
Verder valt er over de qualifying weinig te zeggen:
- Toyota die zoals voorzien toch terug wat plaatsen vrijgeven
- En bij Jaguar (Ford) moeten ze misschien eens gaan nadenken om zich volop te gaan toeleggen op Rally. Na enkele jaren van zware investeringen brengen ze er nog steeds minder van terecht dan het toenmalige stewart dat met een klantenmotor van Ford rondtoerde. NU hebben ze een fabrieksmotor, een topbudget, een eigen windtunnel, en toch moeten ze een minardi voor zich dulden. 19e en 20e plaats is niet echt om goed van te slapen. Vliegt na een designer en vorig jaar de CEO binnenkort ook Lauda de laan uit ??
- Renault dat zich stilaan tussen jordan en saber werkt. Een serieuze evolutie met hetgeen we vorig jaar van Benetton te zien kregen.
airco
De omstandigheden geven een vertekend beeld. Kwalificaties werden herleid tot ongeveer 10 à 15 minuten maar toch : Proficiat Rubens.
Uiteraard zijn dit slechts kwalificaties maar toch een opsteker voor Barrichello.
Op naar de eerste bocht .............
C U
Verdomme, natuurlijk niets van gezien. (thx to vrt :mad: )
Maar kzie dat de weersvoorspelling van Ferrari weer ok was.
Voor de rest toch wel zoals te verwachten was: de drie grote teams van vorig jaar op kop, gevolgd door Renault (hou die maar in de gaten) en dan Sauber.
Fisichella heeft zich daar toch mooi tussen kunne werken. en Panis voor Villeneuve
kheb natuurlijk wel niet gezien in welke omstandigheden dat allemaal gebeurd is :frusty:
JPMontoya
02-03-2002, 10:33
héhé Airco , no problem ; ik had de primeur iets sneller :)
-----------------
Over de Qual van Montoya :
JP "Ik had maar een snelle run, en helaas werd ik daarin opgehouden door Fisichella", bevestigt Montoya. "Ik denk dat dat me zes tot acht tienden gekost heeft. Nu ben ik een beetje teleurgesteld, omdat ik weet dat er meer in gezeten had. Toch voel ik me klaar voor morgen. In de vrije trainingen zaterdagochtend vonden we enkele nieuwe dingen, die ons een stuk sneller zouden moeten maken."
In de start zal montoya waarschijnlijk snel voorbij de Mclaren gaan en is de race open !
Ik wil alleenmaar even zeggen dat Alain Mc Nish blijkbaar toch nog niet zo slecht is ..... :p
We zullen morgen wel zien, want die tijden stellen nul komma nul voor.
Spijtig van Sato; ben benieuwd hoe mijn poulain zich morgen uit de slag trekt.
Toyota...niet slecht zou ik zeggen.
Ik heb het eerste halfuur op een gecodeerde Rai gevolg :rolleyes: , en heb m'n slaap niet kunnen onderdrukken. Sato die stilvalt in z'n eerste run en daardoor een slaapstop ('session stopped') veroorzaakt en de snelle rondjes van andere coureurs verknoeit (o.a. Schumacher) Dan even 'spanning' als iedereen een rondje wil neerzetten en na een klein halfuurtje was de startgrid bekend. Terug m'n bed in :)
Mooi voor Barrichello natuurlijk, enkel is dit idd een vertekend beeld van een kwalificatie.
Als Ferrari morgen ook zo domineert verwacht ik een wreed saai seizoen...
Originally posted by alain
We zullen morgen wel zien, want die tijden stellen nul komma nul voor.
Spijtig van Sato; ben benieuwd hoe mijn poulain zich morgen uit de slag trekt.
Toyota...niet slecht zou ik zeggen.
Renault...nog "niet slechter" !!!
Sway Bar
02-03-2002, 11:39
juist Finish was hier ook hetzelfde... na een halfuur terug bed in.
Wel nog eerst een halfuur zitten kijken op itv naar wat voorgebabbel..... om 2:25 nachts opstaan is toch niet gemakkelijk.
Gelukkig was broer ook mee op :)
Kben benieuwd wanneer en hoe Shumacher, Rubens gaat inhalen...
K verwacht een spannende race en als de regen blijft aanhouden dat zondag dan gaat het misschien iets spannender worden...
maar Ferrari die blijft toch aan kop.... de middenmoot wordt interessanter.
Wat ik wel storend vond op itv en misschien op andere posten was dat ze meestal wagens toonden die met een uitloop ronde bezig waren, komaan zeg ook wanneer Coulthard en Ralf bezig waren aan een snelle ronde bleven ze Fischella volgen. Uiteindelijk veranderde het beeld :o
Wat ik wel storend vond op itv en misschien op andere posten was dat ze meestal wagens toonden die met een uitloop ronde bezig waren, komaan zeg ook wanneer Coulthard en Ralf bezig waren aan een snelle ronde bleven ze Fischella volgen. Uiteindelijk veranderde het beeld
Da's te danken aan de plaatstelijke australische regie. Op de rai ergerden ze zich er ook aan ;)
Eigenlijk vind ik het ewa spijtig van de regen. Zo hebben we nog geen 100% eerlijke head-to-head vergelijking tussen de top-teams gezien.
Hopelijk brengt de race morgen beterschap zodat we de kloof tussen Ferrari en de rest eens duidelijk kunnen opnemen.
airco
Ferrari Forever
02-03-2002, 14:27
*mod airco*
alles over de TV-uitzendingen in andere thread plz. Dit om het een beetje ordelijk te maken.
airco
Pierre Duspasquier (Michelin):
It was quite an interesting qualifying battle. Ferrari is in a league of its own this weekend, but we are doing pretty well among the best of the rest.”
Ralf Schumacher (Williams):
Er is een groot verschil, en dat is verrassend als je weet dat ze met een oude wagen racen."
Ik heb zo den indruk dat de concurrentie Ferrari met de oude wagen onderschat heeft. In het begin van de week Montoya die meer dan zomaar zelfverzekered is dat ze sneller zijn. En nu Ralf en Pierre Dupasquier die de realiteit een beetje ingezien hebben.
airco
Patrick head over het plan van 1 motor per raceweekend:
"It's politics. As it is at the moment, Michelin tyres are very good, but they need scrubbing for 10 laps, sometimes 15. If you have a two-stop race that means we have to do 45 laps to prepare our tyres for the race. Now, if you are Ferrari, with tyres that don't need scrubbing and with Michael Schumacher, who only needs one lap to get a time out of the car, your best way of doing damage to your two serious competitors is to propose one engine for a weekend. It's all politics. We are being manipulated. That's what's going on."
nu moogde alles beweren zene, mor dit zijn gewoon excuses om uw eigen falen te verdoezelen. Er zijn nog 5 andere teams op bridgestone's en ook Schumi maakt fouten (zie qualify'ing gisteren). Dat Ron Dennis regelmatig een beetje lompe dingen zegt had ik al door, en kon ik ook begrijpen. Als zelfs gerespecteerde mensen als Patrick Head achter zulke excuses beginnen te grijpen .... Ver gekomen dan zene.
airco
Om hem meteen gek te gaan noemen, vind ik het nog wat te vroeg. Feit is, dat mocht dit waar zijn (bandentheorie) Ferrari toch wel een voordeel eruit zou kunnen halen.
Maar 't is idd nogal vreemd om op zoiets te reclameren aangezien ze zelf de keuze van Michelin banden gemaakt hebben. Hadden ze maar Bridgestones moeten nemen...
als ge dan kijkt naar het race resultaat was het bridgestone,michelin,michelin,michelin,michelin,mi chelin,michelin :D
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.