airco
07-03-2002, 20:08
Jacques Villeneuve heeft ook een duit in het zakje gedaan in de discussie over kostenbeheersing in de Formule 1. De Canadees pleit voor het verhogen van het aantal races naar 25 Grands Prix per seizoen. Het aantal tests zou dan verminderd moeten worden.
"Meer races en minder tests zou betekenen dat we evenveel kilometers met de auto kunnen afleggen als nu het geval is. Het levert alleen veel meer publiciteit en plezier op voor alle betrokkenen", legt de BAR-coureur uit.
FIA-president Max Mosley pleitte onlangs voor het terugbrengen van de raceweekenden naar twee dagen per Grand Prix. Villeneuve juicht dat plan toe. "Het idee van een tweedaags raceweekend is geweldig. Als dat zo zou kunnen dan mogen er van mij wel 25 Grands Prix per seizoen gehouden worden. Er wordt teveel getest en te weinig geracet. We kunnen makkelijk drie races per maand houden, met daarna twee weken vrij. Zeg maar drie races achter elkaar, gevolgd door een vrije periode van tien dagen waarin ook niet getest wordt.! "
Villeneuve sluit zich hiermee aan bij Eddie Jordan, die verklaarde de plannen van Max Mosley te steunen. De coureur is echter wel de eerste die met het plan om meer te racen en minder te testen op de proppen komt. De FIA gaf deze winter al een aanzet tot het terugbrengen van de kosten door een winterstop in te lassen. Gedurende twee maanden mocht er niet getest worden. Volgens sommige teambazen werkte dat alleen maar nog hogere kosten in de hand. In plaats van op het circuit zouden de teams hun auto's nu testen met behulp van dure simulatie-programma‚s.
Villeneuve ziet vooralsnog veel heil in een uitbreiding van het testverbod. "Het zou veel beter voor de sponsoren zijn. Zij krijgen immers nauwelijks publiciteit voor het testen. Zij moeten het hebben van het racen en de televisie-opbrengsten."
bron: formule1.nl (http://www.formule1.nl)
Ik moet zeggen dat ik dat wel een voorstel met inhoud vindt. Zou de F1 ook veel interessanter maken dan nu het geval is. Meer race zijn meer beschikbare plaatsen waar GP's kunnen gehouden worden. Teams zouden tijdens de trainingen voor een GP veel meer rijden, omdat nieuwigheden dan op een GP weekend zelf getest zullen moeten worden. Enigde nadeel dat is dat de enige betaalbare dag voor naar een GP te gaan (de vrijdag) zou verdwijnen.
airco
"Meer races en minder tests zou betekenen dat we evenveel kilometers met de auto kunnen afleggen als nu het geval is. Het levert alleen veel meer publiciteit en plezier op voor alle betrokkenen", legt de BAR-coureur uit.
FIA-president Max Mosley pleitte onlangs voor het terugbrengen van de raceweekenden naar twee dagen per Grand Prix. Villeneuve juicht dat plan toe. "Het idee van een tweedaags raceweekend is geweldig. Als dat zo zou kunnen dan mogen er van mij wel 25 Grands Prix per seizoen gehouden worden. Er wordt teveel getest en te weinig geracet. We kunnen makkelijk drie races per maand houden, met daarna twee weken vrij. Zeg maar drie races achter elkaar, gevolgd door een vrije periode van tien dagen waarin ook niet getest wordt.! "
Villeneuve sluit zich hiermee aan bij Eddie Jordan, die verklaarde de plannen van Max Mosley te steunen. De coureur is echter wel de eerste die met het plan om meer te racen en minder te testen op de proppen komt. De FIA gaf deze winter al een aanzet tot het terugbrengen van de kosten door een winterstop in te lassen. Gedurende twee maanden mocht er niet getest worden. Volgens sommige teambazen werkte dat alleen maar nog hogere kosten in de hand. In plaats van op het circuit zouden de teams hun auto's nu testen met behulp van dure simulatie-programma‚s.
Villeneuve ziet vooralsnog veel heil in een uitbreiding van het testverbod. "Het zou veel beter voor de sponsoren zijn. Zij krijgen immers nauwelijks publiciteit voor het testen. Zij moeten het hebben van het racen en de televisie-opbrengsten."
bron: formule1.nl (http://www.formule1.nl)
Ik moet zeggen dat ik dat wel een voorstel met inhoud vindt. Zou de F1 ook veel interessanter maken dan nu het geval is. Meer race zijn meer beschikbare plaatsen waar GP's kunnen gehouden worden. Teams zouden tijdens de trainingen voor een GP veel meer rijden, omdat nieuwigheden dan op een GP weekend zelf getest zullen moeten worden. Enigde nadeel dat is dat de enige betaalbare dag voor naar een GP te gaan (de vrijdag) zou verdwijnen.
airco