PDA

View Full Version : Slim voorstel van Villeneuve

airco
07-03-2002, 20:08
Jacques Villeneuve heeft ook een duit in het zakje gedaan in de discussie over kostenbeheersing in de Formule 1. De Canadees pleit voor het verhogen van het aantal races naar 25 Grands Prix per seizoen. Het aantal tests zou dan verminderd moeten worden.

"Meer races en minder tests zou betekenen dat we evenveel kilometers met de auto kunnen afleggen als nu het geval is. Het levert alleen veel meer publiciteit en plezier op voor alle betrokkenen", legt de BAR-coureur uit.

FIA-president Max Mosley pleitte onlangs voor het terugbrengen van de raceweekenden naar twee dagen per Grand Prix. Villeneuve juicht dat plan toe. "Het idee van een tweedaags raceweekend is geweldig. Als dat zo zou kunnen dan mogen er van mij wel 25 Grands Prix per seizoen gehouden worden. Er wordt teveel getest en te weinig geracet. We kunnen makkelijk drie races per maand houden, met daarna twee weken vrij. Zeg maar drie races achter elkaar, gevolgd door een vrije periode van tien dagen waarin ook niet getest wordt.! "

Villeneuve sluit zich hiermee aan bij Eddie Jordan, die verklaarde de plannen van Max Mosley te steunen. De coureur is echter wel de eerste die met het plan om meer te racen en minder te testen op de proppen komt. De FIA gaf deze winter al een aanzet tot het terugbrengen van de kosten door een winterstop in te lassen. Gedurende twee maanden mocht er niet getest worden. Volgens sommige teambazen werkte dat alleen maar nog hogere kosten in de hand. In plaats van op het circuit zouden de teams hun auto's nu testen met behulp van dure simulatie-programma‚s.

Villeneuve ziet vooralsnog veel heil in een uitbreiding van het testverbod. "Het zou veel beter voor de sponsoren zijn. Zij krijgen immers nauwelijks publiciteit voor het testen. Zij moeten het hebben van het racen en de televisie-opbrengsten."

bron: formule1.nl (http://www.formule1.nl)

Ik moet zeggen dat ik dat wel een voorstel met inhoud vindt. Zou de F1 ook veel interessanter maken dan nu het geval is. Meer race zijn meer beschikbare plaatsen waar GP's kunnen gehouden worden. Teams zouden tijdens de trainingen voor een GP veel meer rijden, omdat nieuwigheden dan op een GP weekend zelf getest zullen moeten worden. Enigde nadeel dat is dat de enige betaalbare dag voor naar een GP te gaan (de vrijdag) zou verdwijnen.

airco

Nikke
07-03-2002, 21:37
Ik moet zeggen dat Villeneuve zijn voorstel mij ook wel aanstaat.
Het zou idd veel toffer zijn moesten er meer racen gereden worden. Meer racen betekent ook meer punten die er te winnen vallen.
Het puntensysteem zou (imho) misschien een struikelblok kunnen worden.
Er zullen misschien meer verschuivingen plaatsvinden in de rankings, maar ik vrees dat wanneer een F1rijder/F1team een heel sterk seizoen heeft dat die dan het seizoen zullen domineren en dat andere rijders/teams dan helemaal geen kans meer maken op een eventuele wereldtitel

My 2 €cents

airco
07-03-2002, 21:45
mja betrouwbaarheid wordt in zo een systeem nog belangrijker. Meer GP's op evenveel tijd zou ervoor zorgen dat een team met technische problemen in het begin amper een week tijd heeft tot de volgende GP op oplossingen te zoeken. Als je zo 3 weken onbetrouwbaar bent de eerste weken kan je direct 30 punten achterstaan bij de piloten :rolleyes: :+

airco

HHugo
08-03-2002, 21:36
Goed voorstel: meer races :) ,
en minder testen: nu testen de grote teams met verschillende wagens tegelijkertijd en soms nog eens op verschillende cicuits tegelijkertijd. Dat is niet haalbaar voor de kleinere teams.
Indien het testen tijdens de raceweekends zou moeten gebeuren, is het voor iedereen meer gelijk.