PDA

View Full Version : 80 miljoen verschil!!!

fenixracing
21-12-2008, 22:04
Vind dit bericht tog wat vreemd.

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/081220123528.shtml

Guido
21-12-2008, 23:55
Interessant artikeltje...

Legt in 1 klap de voorkeursbehandeling doorheen de jaren uit.

airco
22-12-2008, 15:43
een beetje een vreemd verhaal dit. Ik vraag me af voor wie dit verhaal het kwalijkste is.

Wat Ferrari betreft kan ik me best voorstellen dat ze er niks om geven dat er geen gelijke verdeling is van het geld in de F1. Voor een manager als Montezemolo telt er maar 1 ding ... en dat is zoveel mogelijk centen in het schuifje van Ferrari krijgen. Door als eerste een nieuw concorde aggreement te tekenen kregen ze een hoop extra centen in het bakje.

Wat betreft Ecclestone. Ze hadden een grote speler nodig die het concorde aggreement tekent ... en zo de plannen voor een alternatief kampioenschap aan het wankelen brengt. Blijft natuurlijk wel dat de indruk niet mag ontstaan dat de commerciele rechtenhouder de uitslag bepaalt. Artikels als deze doen mijns inziens dan ook geen goed aan Ecclestone.

Overigens lijkt me dit in een commerciële sportwereld een normale gang van zaken ... Het aandeel dat Anderlecht krijgt van het Belgacom TV contract is ook massaal groter dan het aandeel wat bv Tubeke krijgt.

Zolang dat de sportieve actors (Race Directors, ...) onafhankelijk zijn van de commerciele rechthebbenden lijkt me hier geen probleem

Ferrari rules
22-12-2008, 21:50
'k vind dit vooral stom van de 2 om dit in de pers uit te vechten...

Mark
22-12-2008, 22:00
Artikels als deze doen mijns inziens dan ook geen goed aan Ecclestone.

En al helemaal niet aan de successen van Ferrari en Schumacher in het verleden. Elk glans is nu weg! Ze hebben hun succes gekocht. Meer geld voor het jaarlijkse budget en vage steun achter de schermen. Ferrari is niet meer dan een goedkope hoer geweest. Alhoewel, een wipje van 80 miljoen Euro is niet mis :)

Ik vraag me af welke trots men heeft bij Ferrari? Ja, een deal doen die 80 miljoen extra in het laadje brengt is zakelijk gezien misschien niet slecht. Maar welke eer hebben die mensen? Geen toch?

Om het op ons eigen nivo terug te brengen? Ben je bereid om voor elke werkgever aan de slag te gaan? Ikzelf niet, ook al biedt zo'n werkgever een mega-salaris aan. Wellicht zijn er mensen die minder eer en geweten hebben ;)

Ferrari heeft zich, net als zovelen, schuldig gemaakt aan een graai-cultuur. Ze mogen nu stof happen en schuld bekennen. Benieuwd of ze deze magistrale zet van Bernie positief beantwoorden ;)

"What he should do, rather than asking for money, with all the extra money Ferrari gets, he should share all that amongst the teams," he said.

Het stukje geeft wel aan dat de afsplitsingsgeruchten van enkele jaren toch serieus geweest moeten zijn. Anders geef je geen 80 miljoen euro uit om iemand zoet te houden of binnen boord te houden.

FIRE
22-12-2008, 23:21
Schandalig!

Guido
23-12-2008, 00:46
Om het op ons eigen nivo terug te brengen? Ben je bereid om voor elke werkgever aan de slag te gaan? Ikzelf niet, ook al biedt zo'n werkgever een mega-salaris aan. Wellicht zijn er mensen die minder eer en geweten hebben ;)

Op ons niveau is de vergelijking iets scherper te stellen, nl:

Je bent topverkoper in eens verkoopsorganisatie, maar bent het management zo beu dat je "luidop" aan denkt om weg te gaan en een eigen organisatie uit de grond te trekken. De directie wil je niet verliezen en belooft je vette premies om je toch maar te houden.

Als je verkoopsresultaten wat tegenvallen en je de status van absolute topverkoper dreigt te verliezen, krijg je vage hulp om je cijfers op te smukken en je alsnog topverkoper te laten blijven. Dat je achter de schermen dan alsnog de vette premies opstrijkt, maakt je natuurlijk niet ongelukkiger en houdt je stil én, belangrijker wellicht, in functie.

Commercieel best verdedigbaar, maar sportief gezin een giller.

Dat Anderlecht meer krijgt dan Tubeke, lijkt me logisch. Als Anderlecht veel geld zou krijgen om in de Jupiler league te blijven en scheidsrechterlijke dwalingen aan hun kant te hebben om ieder jaar kampioen te kunnen worden, dat zouden ze zelfs in het voetbal niet pikken.

airco
23-12-2008, 10:32

Dat Anderlecht meer krijgt dan Tubeke, lijkt me logisch. Als Anderlecht veel geld zou krijgen om in de Jupiler league te blijven en scheidsrechterlijke dwalingen aan hun kant te hebben om ieder jaar kampioen te kunnen worden, dat zouden ze zelfs in het voetbal niet pikken.

Dit is echter al jaren de normaalste praktijk in het belgische voetbal ... de G5 mag op het veld altijd iets meer :)

airco
23-12-2008, 11:00
En al helemaal niet aan de successen van Ferrari en Schumacher in het verleden. Elk glans is nu weg! Ze hebben hun succes gekocht. Meer geld voor het jaarlijkse budget en vage steun achter de schermen. Ferrari is niet meer dan een goedkope hoer geweest. Alhoewel, een wipje van 80 miljoen Euro is niet mis :)

Ik vraag me af welke trots men heeft bij Ferrari? Ja, een deal doen die 80 miljoen extra in het laadje brengt is zakelijk gezien misschien niet slecht. Maar welke eer hebben die mensen? Geen toch?

Ferrari heeft zich, net als zovelen, schuldig gemaakt aan een graai-cultuur. Ze mogen nu stof happen en schuld bekennen. Benieuwd of ze deze magistrale zet van Bernie positief beantwoorden ;)

Het stukje geeft wel aan dat de afsplitsingsgeruchten van enkele jaren toch serieus geweest moeten zijn. Anders geef je geen 80 miljoen euro uit om iemand zoet te houden of binnen boord te houden.

Eventjes remmen Mark :)
Je begint precies te halucineren van al die hoerenverhalen :)

Enerzijds vinden we het normaal dat Anderlecht meer geld krijgt uit een TV contract dan Tubeke ... Want Anderlecht draagt veel meer bij aan het imago van het Belgische voetbal dan een grijze muis als Tubeke. Lijkt me logisch.

-------------

Dan zitten we in 2005 in de Formule 1 (dan is deze deal gesloten).
Na 5 jaar dominantie bij de Piloten (M.Schumacher) en 6 jaar bij de constructeurs (Ferrari) lijkt het me logisch dat het imago van Ferrari er beter voor staat dan dat van McLaren.
Het lijkt me normaal dat in een contract dat gaat over commerciële rechten (oa TV) een team dat de afgelopen jaren gedomineerd heeft meer krijgt dan een team zonder prestaties.

-------------

Overigens Ferrari heeft reeds gereageerd en blijft bij het standpunt dat er een betere verdeling van het geld moet komen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/72547

------------

Misschien moeten sommigen op dit forum eens stoppen met achter elk artikel een groot schandaal te zoeken. Elk team heeft in het verleden zijn schandaaltjes wel eens meegemaakt:
- Ferrari in Oostenrijk
- McLaren met de spionagezaak

Hier is echter geen enkel oorzakelijk verband aangetoond tussen enerzijds een commercieel contract en anderzijds sportieve beslissingen. Overigens durven sportieve beslissingen in sommige gevallen ook wel eens tegen Ferrari uitvallen.

Als er concrete bewijzen zijn zal ik hier op dit forum mee als een van de eersten zijn om er mee een schandaal-sfeer in te brengen ... Die bewijzen of zelfs maar een aanleiding is er momenteel niet.

airco
23-12-2008, 11:20
Overigens ... een leuke quote uit de reactie van DiMontezemolo

"We want to know the revenues better so we can decrease the cost of the tickets. Then we have the matter of traditional tracks rather than exotic tracks just because they have a nice skyline. We have to discuss the show. How to promote. I'm not prepared any more to have all this dictated to us by outside without any control."

Misschien vergissen sommige mensen zich in deze discussie wel van vijand:

Ticketprijzen
Waarom liever GP's in China en Signapore dan GP's in Europa

Zijn allemaal onderwerpen waar hier op dit forum al menige discussie over gevoerd is.

Mark
23-12-2008, 23:15
Op ons niveau is de vergelijking iets scherper te stellen, nl:

Je bent topverkoper in eens verkoopsorganisatie, maar bent het management zo beu dat je "luidop" aan denkt om weg te gaan en een eigen organisatie uit de grond te trekken. De directie wil je niet verliezen en belooft je vette premies om je toch maar te houden.

Als je verkoopsresultaten wat tegenvallen en je de status van absolute topverkoper dreigt te verliezen, krijg je vage hulp om je cijfers op te smukken en je alsnog topverkoper te laten blijven. Dat je achter de schermen dan alsnog de vette premies opstrijkt, maakt je natuurlijk niet ongelukkiger en houdt je stil én, belangrijker wellicht, in functie.

.

Met bovenstaande zou ik geen morele bezwaren hebben ;) Waar ik op doel is: Wil jij je geld ontvangen van een bedrif dat een discutabele status geniet? Voorbeeld: Zou jij willen werken voor een bedrijf dat actief is in het uitvoeren van inhumane dierproeven? Ik niet, jij?

Mark
23-12-2008, 23:24
Enerzijds vinden we het normaal dat Anderlecht meer geld krijgt uit een TV contract dan Tubeke ... Want Anderlecht draagt veel meer bij aan het imago van het Belgische voetbal dan een grijze muis als Tubeke. Lijkt me logisch.

Ja, dat is volledig logisch en eerlijk. Daar heb ik geen problemen mee. Een topper krijgt meer voor zijn aanwezigheid dan een krabber. Mijn inziens niet meer dan vrije simpele economische wetten van vraag en aanbod. Het probleem zit hier:

"They get about $80 million (£54 million) more. When they win the constructors' championship, which they did this year, they got $80 million more than if McLaren had won it."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/72560

Waarom krijgt de ene winnaar meer dan de andere? De prestatie of het resultaat is toch hetzelfde? Sterker nog, een mindere die wint zou eigenlijk beter gewaardeerd moeten worden dan een betere.

Ferrari rules
24-12-2008, 11:47
Eventjes remmen Mark :)
Je begint precies te halucineren van al die hoerenverhalen :)

-------------

Dan zitten we in 2005 in de Formule 1 (dan is deze deal gesloten).
Na 5 jaar dominantie bij de Piloten (M.Schumacher) en 6 jaar bij de constructeurs (Ferrari) lijkt het me logisch dat het imago van Ferrari er beter voor staat dan dat van McLaren.
Het lijkt me normaal dat in een contract dat gaat over commerciële rechten (oa TV) een team dat de afgelopen jaren gedomineerd heeft meer krijgt dan een team zonder prestaties.

-------------

Overigens Ferrari heeft reeds gereageerd en blijft bij het standpunt dat er een betere verdeling van het geld moet komen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/72547

------------

Misschien moeten sommigen op dit forum eens stoppen met achter elk artikel een groot schandaal te zoeken. Elk team heeft in het verleden zijn schandaaltjes wel eens meegemaakt:
- Ferrari in Oostenrijk
- McLaren met de spionagezaak

Hier is echter geen enkel oorzakelijk verband aangetoond tussen enerzijds een commercieel contract en anderzijds sportieve beslissingen. Overigens durven sportieve beslissingen in sommige gevallen ook wel eens tegen Ferrari uitvallen.

Als er concrete bewijzen zijn zal ik hier op dit forum mee als een van de eersten zijn om er mee een schandaal-sfeer in te brengen ... Die bewijzen of zelfs maar een aanleiding is er momenteel niet.

:eek::eek::eek::eek:

:agree:

Ferrari rules
24-12-2008, 11:51
Ja, dat is volledig logisch en eerlijk. Daar heb ik geen problemen mee. Een topper krijgt meer voor zijn aanwezigheid dan een krabber. Mijn inziens niet meer dan vrije simpele economische wetten van vraag en aanbod. Het probleem zit hier:

Waarom krijgt de ene winnaar meer dan de andere? De prestatie of het resultaat is toch hetzelfde? Sterker nog, een mindere die wint zou eigenlijk beter gewaardeerd moeten worden dan een betere.

Dit zijn enkel woorden van Bernie, wat is er van waar en vooral heeft hij hier bewijzen van!:confused:
Indien Bernie dit kan bewijzen ben ik het volkomen met je eens, Mark!
Maar laat ons de beer niet villen voor hij geschoten is hé!;)

airco
24-12-2008, 12:31

De spelers van Anderlecht winnen de Champions League ... of de spelers van Real Madrid winnen de Champions League ... Ik ben er wel zeker van dat de winstpremies in het geval van Real Madrid aanzienlijk hoger zullen liggen.

Overigens is dit slechts een bewijs dat de Holding Ecclestone er alle belang bij heeft dat Ferrari het kampioenschap niet zou winnen. In het geval dat Ferrari het kampioenschap wint moet de Holding Ecclestone immers meer geld dan in het geval dat McLaren het kampioenschap wint.

Misschien moeten we in deze maar een complot beginnen te zoeken waarom de aggressieve rijstijl van Hamilton zelden bestraft is afgelopen seizoen :rolleyes:

Ottooke
24-12-2008, 14:57
Dit zijn enkel woorden van Bernie, wat is er van waar en vooral heeft hij hier bewijzen van!:confused:
Indien Bernie dit kan bewijzen ben ik het volkomen met je eens, Mark!
Maar laat ons de beer niet villen voor hij geschoten is hé!;)

Ferrari geeft in een reactie niet aan dat Bernie gelogen heeft. Lijkt mij voldoende om te kunnen zeggen dat er toch iets aan de hand is.

Akkoord. Winnen is winnen en daarvoor moet iedereen gelijk beloond worden.

Overigens ... een leuke quote uit de reactie van DiMontezemolo

Misschien vergissen sommige mensen zich in deze discussie wel van vijand:

Ticketprijzen
Waarom liever GP's in China en Signapore dan GP's in Europa

Zijn allemaal onderwerpen waar hier op dit forum al menige discussie over gevoerd is.

Mooie poging van Di Montezemolo om de aandacht van die 80 miljoen af te leiden naar andere pijnpunten van de F1.
De ticketprijzen kunnen lager als alle circuits en overheden eens nuchter nadenken en weigeren een verlieslatend evenement te organiseren.
Bernie zal echt niet al zijn GP's in exotische landen organiseren. Daar zijn de prijzen veel lager en zijn winsten dus ook. Verder zijn er minder TV inkomsten want wie staat er nu nog midden in de nacht op om een GP te zien? Die tijden zijn voorbij...

Hier is echter geen enkel oorzakelijk verband aangetoond tussen enerzijds een commercieel contract en anderzijds sportieve beslissingen.

Er is wel een oorzakelijk verband tussen geld en prestaties (behalve bij Toyota misschien). Wat als Honda die 80 miljoen zou gehad hebben (of in het recente verleden Minardi, Arrows, ...) ? Meer geld ter beschikking = betere prestaties en dus weer meer geld. Een vicieuze cirkel waar enkel de grote teams in kunnen blijven door een vette spaarpot te gebruiken als het eens even minder goed gaat.

airco
24-12-2008, 15:46
Mooie poging van Di Montezemolo om de aandacht van die 80 miljoen af te leiden naar andere pijnpunten van de F1.
De ticketprijzen kunnen lager als alle circuits en overheden eens nuchter nadenken en weigeren een verlieslatend evenement te organiseren.
Bernie zal echt niet al zijn GP's in exotische landen organiseren. Daar zijn de prijzen veel lager en zijn winsten dus ook. Verder zijn er minder TV inkomsten want wie staat er nu nog midden in de nacht op om een GP te zien? Die tijden zijn voorbij...

Er is wel een oorzakelijk verband tussen geld en prestaties (behalve bij Toyota misschien). Wat als Honda die 80 miljoen zou gehad hebben (of in het recente verleden Minardi, Arrows, ...) ? Meer geld ter beschikking = betere prestaties en dus weer meer geld. Een vicieuze cirkel waar enkel de grote teams in kunnen blijven door een vette spaarpot te gebruiken als het eens even minder goed gaat.

"Wat Als" :cool:

Money is what the business keeps moving ... Argumenten als "iedereen evenveel" etc ... dit zijn argumenten waardoor eender welke manager zich niet laat tegenhouden. Dit is overigens in alle professionele sporten zo (voetbal, basketbal, ...)

Als Di Montezemolo in een onderhandeling kan bekomen dat Ferrari 80 miljoen meer kan bekomen dan de andere teams ... dan is dit prima gewerkt voor een manager.
Overigens hebben die andere teams er blijkbaar ook niet echt een probleem mee
Bernie Ecclestone revealed Ferrari's special deal last weekend. The Italian team is receiving a total of $ 80 million dollar a year on top of the normal prize money. According to Toyota team boss John Howett Ecclestone didn't reveal anything that took him by surprise and said the Briton won't be able to split the FOTA.

The Formula One Teams Association (FOTA) is the group of Formula 1 teams who are acting together when it comes to negotiating deals with Formula One Management. Ferrari team boss Luca di Montzemolo is FOTA's chairman and hit out at Ecclestone as the Italian wants to see a bigger piece of the pie when it comes to F1's revenues for Formula 1 teams. Ecclestone hit back at Di Montezemolo by revealing Ferrari's special deal as Ferrari is receiving an extra of $ 80 million dollar a year to race in Formula 1. But FOTA's vice-chairman John Howett is not impressed.

Howett was quoted by The Times saying: "He may be trying to split Fota but all the information that was given is very transparent and openly shared among the members of Fota, so it was a bit of a non-event because everybody is aware of the historic status of Ferrari."

bron = http://f1.gpupdate.net/en/news/2008/12/23/howett-ecclestone-not-able-to-split-fota/

FIRE
24-12-2008, 19:10
De spelers van Anderlecht winnen de Champions League ... of de spelers van Real Madrid winnen de Champions League ... Ik ben er wel zeker van dat de winstpremies in het geval van Real Madrid aanzienlijk hoger zullen liggen.
Anderlecht krijgt dan inderdaad veel minder omdat de TV rechten in grote landen als Spanje en Engeland veel meer opbrengen dan in Belgie. Echter je kunt McLaren natuurlijk niet vergelijken met Anderlecht. McLaren moet je vergelijken met Manchester United of Liverpool, en die ploegen zullen niet x miljoen minder verdienen als AC Milaan of Real Madrid.

In Nederland worden de TV opbrengsten van het voetbal via een verdeelsleutel verdeeld over de clubs:
a) Resultaten
b) Imago en populariteit van de club

Dus (a) en (b) bepalen samen hoeveel een club krijgt.

Ik kan me voorstellen dat in Formule 1 bovenstaande voordeelsleutel ook gebruikt wordt. Bij (b) zal Ferrari hoog scoren, echter een verschil van 80 miljoen met een team als McLaren is op geen enkele manier te verdedigen.

Weet iemand hoeveel de teams ongeveer per jaar krijgen?

Raceboy
24-12-2008, 19:14
In de formule 1 wordt het geld verdeeld afhankelijk van hoeveel je in beeld bent geweest. er is een bureau dat zich daarmee bezighoudt. Daarmee dat de kleine teams niet helemaal gelukkig zijn met het nieuwe kwalificatieformat.

A.J.
24-12-2008, 19:14
als er een WK boksen is, dan krijgt de verdediger ook veel meer geld als de uitdager als hij wint, of zelfs verliest.
Sven Nijs krijgt meer startgeld dan een Erwin Vervecken enz...
Tom Boonen vangt meer startgeld dan de rest van de Belgen
Anderlecht krijgt veel meer van de TV rechten
Stefan Everts werd veel beter betaald dan de andere crossers
startgeld of prijzengeld, zal nooit voor iedereen gelijk zijn...
Ga zo maar verder...

Als we jullie moeten geloven kan beter de hele sportwereld vanaf nul beginnen... Waar jullie zich toch over opjagen in deze kersttijd...
Als je de F1 fout, vals, corrupt en onjuist vindt, zoek dan een cleane sport waar iedereen dezelfde behandeling krijgt... maar ik kan u garanderen dat jullie die sport niet gaan vinden

FIRE
24-12-2008, 20:02
als er een WK boksen is, dan krijgt de verdediger ook veel meer geld als de uitdager als hij wint, of zelfs verliest.
Sven Nijs krijgt meer startgeld dan een Erwin Vervecken enz...
Tom Boonen vangt meer startgeld dan de rest van de Belgen
Anderlecht krijgt veel meer van de TV rechten
Stefan Everts werd veel beter betaald dan de andere crossers
startgeld of prijzengeld, zal nooit voor iedereen gelijk zijn...
Ga zo maar verder...

Als we jullie moeten geloven kan beter de hele sportwereld vanaf nul beginnen... Waar jullie zich toch over opjagen in deze kersttijd...
Als je de F1 fout, vals, corrupt en onjuist vindt, zoek dan een cleane sport waar iedereen dezelfde behandeling krijgt... maar ik kan u garanderen dat jullie die sport niet gaan vinden

Vind jij het terecht dat Ferrari 80 miljoen (!!!!!) meer krijgt dan McLaren? Sorry hoor maar dat is naar mijn mening op geen enkele manier te rechtvaardigen. Of krijgen teams soms 800 miljoen per jaar? En bovendien krijgt Ferrari die 80 miljoen niet op sportieve gronden maar enkel omdat ze de FIA onvoorwaardelijk steunen.

A.J.
24-12-2008, 21:26
iedereen is nu geschokt omdat ze getallen vrijgegeven hebben. In het verleden gebeurde dit achter gesloten deur, zoals nog steeds in de meeste sporten...
Zo worden tegenwoordig alle voetbalcompetities vervalst door de spelers wissels tijdens het seizoen, en daar gaat het ook enkel om geld...
Ferrari heeft gewoon beter zijn best gedaan dan McLaren tijdens de onderhandelingen. Is trouwens ook logisch, als je eerst samen met alle constructeurs ermee dreigt een eigen kampioenschap te gaan beginnen, dat je later in een slechtere onderhandelingspositie staat. Die anderen hebben destijds gegokt en verloren... Als McLaren-Mercedes destijds eerst had getekend, hadden ze ook een voordeel kunnen afdwingen.

Ik vind die 80 miljoen voor Ferrari niet terecht, die zouden ze natuurlijk beter aan mij geven. :-)

Superdiesel
24-12-2008, 23:21
Als Di Montezemolo in een onderhandeling kan bekomen dat Ferrari 80 miljoen meer kan bekomen dan de andere teams ... dan is dit prima gewerkt voor een manager.
Overigens hebben die andere teams er blijkbaar ook niet echt een probleem mee

Niets goed onderhandeld van Ferrari. Jullie vergeten wat die 80 miljoen eigenlijk is, nl. een afkoopsom. Niet meer of minder dan dat.

Of de andere team er problemen mee hebben weet ik niet, ze uitten het in ieder geval toch niet. Ze konden overigens niet anders of er mee akkoord gaan. Ferrari had de kant van Bernie gekozen en daardoor was hun GPWC-geval plots veel minder waarschijnlijk. Hun alternatief kampioenschap was onthoofd en Bernie had een stel sterke kaarten in zijn handen bij de onderhandelingen met de andere teams.
Ze konden dus niets anders of er mee akkoord gaan dat Ferrari 80 miljoen meer krijgt als ze de titel pakken. Bernie had hen immers bij hun kloten.

Die 80 miljoen is gewoon de manier van Bernie om "zijn" kampioenschap te redden, om de dreiging van de GPWC af te wenden.
"Verdeel en heers......"

airco
25-12-2008, 14:03
Dit is nu de beste illustratie dat het merk Ferrari die 80 miljoen euro per jaar dus duidelijk waard is ...

De GPWC was blijkbaar niet meer te realiseren als Ferrari niet meedoet.

Hiermee is de afhankelijkheid van GPWC en de Formule 1 aan Ferrari dus overduidelijk aangetoond.
Indien bepaalde commerciële organisaties (holding Ecclestone, ...) zoveel baat hebben aan de deelname van een bepaald merk (Ferrari) ... dan is het ook normaal dat dit merk daar een hoge vergoeding voor krijgt.

airco
25-12-2008, 15:08
Of de andere team er problemen mee hebben weet ik niet, ze uitten het in ieder geval toch niet.

Ze spreken zich wel uit ... bij monde van hun vice voorzitter (John Howett) van de Formula 1 Teams Association (tevens voorzitter van Toyota)

Hij stelt toch heel duidelijk dat deze informatie reeds gekend was door de alle Formule 1 teams en dat ze er geen problemen mee hebben.

Guido
25-12-2008, 15:58
Alles wordt hier afgedaan alsof het enkel maar om extra geld gaat dat Ferrari krijgt omdat ze zo geweldig goed zijn - en dus ook verdienen. In het geval van Boonen, Everts en Anderlecht is dat ook zo.

Maar HET grote verschil tussen dat alles is dat Ferrari - ongeacht de resultaten - dat extra geld kreeg om te blijven én als ze niet zouden winnen, ze de nodige ondersteuning zouden krijgen om dat wel te doen. Zoiets heet competitievervalsing en zelfs wanneer zulks gebeurd in de grote business als het voetbal, dan volgen daar, al dan niet strafrechterlijke, sancties op.

Ik heb jaren naar de F1 gekeken, met heel veel plezier én om de juiste redenen - net zoals de wielrennerij en het voetbal overigens.

Ze bekijken het zelf maar, 'k ga mijn zondagnamiddagen wel op een andere manier invullen. Bij het wielrennen en het voetbal het ik dat overigens enkele jaren geleden ook gedaan.

:)

Guido
25-12-2008, 16:00
Ze spreken zich wel uit ... bij monde van hun vice voorzitter (John Howett) van de Formula 1 Teams Association (tevens voorzitter van Toyota)

Hij stelt toch heel duidelijk dat deze informatie reeds gekend was door de alle Formule 1 teams en dat ze er geen problemen mee hebben.

En hoeveel hebben ze hem betaald om dat te zeggen...? :D

;)