Log in

View Full Version : McLaren MP4/5 - Ayrton Senna - GP Brazilië 1989 - Tamiya + MSM - 1/20


Sennake
04-02-2013, 14:34
Allez vooruit, de maand februari is al enkele dagen bezig dus hoog tijd om mijn volgende project te beginnen.

Dit is de bolide die ik op schaal wil bouwen. Tegenwoordig bestaat er een pracht van een Fujimi plastic kit op 1:20 van deze McLaren, maar omdat ik deze transkit al een tijd geleden aangekocht heb en er (veel te) veel voor betaald heb, ga ik hem toch maar bouwen. Eigenlijk is deze WIP dus vrij zinloos, want niemand gaat deze transkit nu nog kopen natuurlijk, maar soit, je kan dan toch volgen hoe mijn project tot stand gekomen is.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26835&stc=1&d=1359981193

Dit is wat er in de transkit van MSM zit: een resin body en chassis, 2 voorwielen, nieuwe steunen voor de achtervleugel, een windscherm en wat decals. En dat allemaal voor iets van een 80 euro!

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26836&stc=1&d=1359981193

Enfin. Ik ben begonnen met het opkuisen van de resin body en chassis. Ook de panel lines werden wat uitgekrast. Daarna heb ik de Tamiya cockpit en de kuipzetel in de resin body gedryfit, wat niet zonder slag of stoot ging omdat de cockpit te breed is. In plaats van de plastic cockpit smaller te maken heb ik er dan voor gekozen om de resin body wat uit te diepen aan de binnenzijde. Dat leverde me stoflongen op en uiteindelijk een cockpit die paste.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26837&stc=1&d=1359981193

Vervolgens ben ik begonnen om de ophangingsarmen zodanig aan te passen dat ze in de resin body vastgemaakt konden worden en toch ook een beetje in een deftige stand stonden. Dat heeft me een volledige dag gekost. Ik denk dat ik wel 10 verschillende posities uitgeprobeerd heb vooraleer ik tevreden was. En natuurlijk moest ik telkens ik de positie niet goed vond, het geboorde gaatje eerst weer opvullen om daarna een nieuw te boren dat er vlak naast zat. Zo zitten er ondertussen in de resin meer plastic rod dan resin, en ook nog eens 2 afgebroken boortjes. Maar goed, uiteindelijk is het gelukt. De voorvleugel werd trouwens ook 'geleend' bij de Tamiya donor kit.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26838&stc=1&d=1359981193

De MP4/5 zag er niet hetzelfde uit in alle GP's van het seizoen. Integendeel, de enige GP waarin Senna reed met de smalle stukken cowling vòòr de radiators was de Braziliaanse GP (zie gele pijl op de foto). Aangezien dat de versie is waarvoor MSM gekozen heeft zal het ook de versie zijn die ik ga bouwen...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26839&stc=1&d=1359981193

Sennake
08-02-2013, 20:25
Nu gaan we ons concentreren op de achterophanging. Eerst worden er 7 gaatjes geboord die er voor zullen zorgen dat we het chassis en de body altijd weer op exact dezelfde plaats aan elkaar kunnen bevestigen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26846&stc=1&d=1360347863

Vervolgens worden er twee belangrijke zones uitgehold door het resin weg te frezen. Dat resulteerde in stoflongen en een zeer vuile werkplaats...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26847&stc=1&d=1360347863

Maar het was de moeite waard: de cockpit ziet er nu tenminste uit alsof de piloot er zijn voeten in kan uitstrekken...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26848&stc=1&d=1360347863

In de transkit zit een resin onderdeel dat dient om de versnellingsbak en de steunen van de achterspoiler uit de kit te vervangen. Maar als ik een foto bekijk van de achterzijde van een McLaren MP4/5...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26849&stc=1&d=1360347863

... en ik vergelijk hem met een foto van de achterzijde van een McLaren MP4/4...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26850&stc=1&d=1360347863

Sennake
08-02-2013, 20:26
... ben ik ervan overtuigd dat het resin onderdeel (rechts op de foto) een versnellingsbak is van een McLaren MP4/4! Ik beslis dus om het niet te gebruiken en zelf een achterstuk van een MP4/5 te scratchen (links op de foto).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26851&stc=1&d=1360347962

Ik besluit tevens om tenminste een deel van de motor te behouden inplaats van hem helemaal weg te snijden, om het bevestigen van de versnellingsbak te vergemakkelijken.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26852&stc=1&d=1360347962

Er moest wel een stuk van de bovenzijde én een stuk van de onderzijde weggesneden worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26853&stc=1&d=1360347962

Aan de onderzijde werd het gat terug dichtgemaakt met plastic sheet om de motor later aan het chassis te kunnen bevestigen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26854&stc=1&d=1360347962

Het gat aan de onderzijde van de motor zal dus mooi passen over de aluminium steun die aan het chassis gekleefd werd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26855&stc=1&d=1360347962

Sennake
08-02-2013, 20:28
Verrassing! Bij het samenvoegen van de body en het chassis kwam ik tot de vaststelling dat de diffuser platen helemaal niet symmetrisch staan tov de body!

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26856&stc=1&d=1360348054

Maar mijn bedoeling om een stuk van de motor te behouden werkt wel. Hier zie je de achterophanging gedryfit in de body.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26857&stc=1&d=1360348054

Het ziet er wel ok uit, maar ik moet de diffuser nog altijd verplaatsen en nog belangrijker: ik moet nog altijd checken of de achterste bodyplaten zullen passen tussen de ophangingsarmen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26858&stc=1&d=1360348054

De verplaatsing van de foutieve diffuser platen was uiteindelijk niet zo moeilijk; gewoon voorzichtig wegsnijden en op de juiste plaats kleven.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26859&stc=1&d=1360348054

Deze foto toont aan hoe moeilijk het wordt om de achterste bodyplaten tussen de ophanging te wringen...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26860&stc=1&d=1360348054

Sennake
08-02-2013, 20:29
Zonder de ophanging ziet alles er wel ok uit natuurlijk.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26861&stc=1&d=1360348138

Maar ik heb er geen idee van of ik de achterste ophangingsarmen zullen passen in de openingen die in de bodyplaten zitten, en om in staat te zijn om de nodige opmetingen te doen zou ik ze moeten kunnen bevestigen aan het chassis. Maar dan zou ik de ophangingsarmen niet meer door de gaten kunnen steken... Dilemma!

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26862&stc=1&d=1360348138

Na een nachtje slapen vond ik de oplossing: wanneer ik zou in staat zijn om de onderste ophangingsarmen aan de versnellingsbak te verbinden mét de bodyplaten op hun plaats, zou ik de nodige opmetingen kunnen doen. Dus snij ik de onderste ophanging los van de versnellingsbak en breng in in de plaats daarvan nieuwe steunen aan.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26863&stc=1&d=1360348138

Nu is het mogelijk om de bodyplaten aan het chassis te kleven, omdat ik daarna de armen doorheen de gaten kan steken (net zoals in het echt dus eigenlijk). En maar goed ook want de gaten van de transkit zitten allemaal op de verkeerde plaats! Ik moest ze allemaal verplaatsen, zonder uitzondering.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26864&stc=1&d=1360348138

Zelfde procedure aan de andere zijde. Bodyplaat vastzetten, de armen opmeten, en de gaten verplaatsen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26865&stc=1&d=1360348138

Sennake
08-02-2013, 20:30
En eindelijk kan ik dan de motor + versnellingsbak dryfitten aan het chassis met de volledige ophanging in plaats.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26866&stc=1&d=1360348220

De onderste ophangingsarmen kunnen altijd weer bevestigd worden of terug losgemaakt worden dank zij minuscule boutjes.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26867&stc=1&d=1360348220

En dus kunnen ook de body en het chassis gedryfit worden terwijl de ophanging op zijn plaats zit: zelfs nu was een beetje aanpassen nog wel nodig, maar uiteindelijk lukt het wel.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26868&stc=1&d=1360348220

En aan de andere kant ziet het geheel er ook niet verkeerd uit...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26869&stc=1&d=1360348220

Nismo
08-02-2013, 23:06
Wat een aanpassingswerken. :applaus:
Op die manier moet ge uw investering halvelings in de vuilbak kieperen, maar het resultaat ziet er veel belovend uit. ;)

eyckles
09-02-2013, 00:36
Zoals altijd weer schitterende verbouwingswerken ;). Laat de updates maar komen.

Groeten,
Lesley

ewestra
09-02-2013, 11:23
Schitterend verslag weer Guy. Wat een werk heb je besteed aan de de achterwielophanging met het bijbehorende bodywork wat eveneens behoorlijk aangepast moest worden. Het ziet er in ieder geval strak uit. Die miniscule boutjes/moertjes zijn die van Scale Hardware?? Ze komen mij bekend voor. Succes met de McLaren.

Eric

Loixrallyfan
10-02-2013, 11:21
Ik volg weer geboeid. ;)

Sennake
10-02-2013, 16:26
Die miniscule boutjes/moertjes zijn die van Scale Hardware?? Ze komen mij bekend voor.

Neen hoor, die komen van de leverancier van 'mishmash' onderdelen, die elk jaar te vinden zijn op de Intermodellbau Messe te Dortmund. Je kan ze ook online bestellen bij Knupfer (http://www.knupfershop.de/shop/wbc.php?sid=2169343d288&tpl=start.html)

Ondertussen ben ik weer wat verder gegaan met de bouw van dit model.
Ik had links en rechts al wat suggesties gekregen van collega modelbouwers die me wisten te zeggen dat de overgang van bovenste cowling van de MP4/5 naar de onderste monocoque bij dit resin model veel te groot is; 't is te zeggen de oversteek is veel te groot. Bij een echte MP4/5 is die overgang helemaal vlak:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26882&stc=1&d=1360506055

Ik wist dat eigenlijk wel, maar ik zag niet direct een oplossing voor het probleem. Ofwel kon ik de cowling smaller schuren, maar dan zou ze te smal worden. Ofwel kon ik de monocoque verbreden, maar dan zou ze te breed worden en bovendien moet ik dan de voorste ophanging opnieuw aanpassen, omdat ze eraan bevestigd wordt. Na er een paar nachtjes over geslapen te hebben besliste ik om de koe toch bij de horens te vatten. En ik koos voor de typische Belgische 'compromis-oplossing': ik kleefde plasticard tegen de monocoque die ongeveer de helft van de dikte opvulde, en ik schuurde voor de rest de cowling smaller tot ze even breed waren.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26883&stc=1&d=1360506371

Daarna werden de bovenste ophangingsarmen ingekort. De onderste bleven onveranderd omdat ze binnen in de cowling bevestigd worden via schroefjes. Tenslotte kon ik dan eindelijk de basis onderdelen in witte primer spuiten.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26884&stc=1&d=1360506371

Sennake
11-02-2013, 20:53
De primer heeft nu genoeg tijd gehad om te drogen, dus werd de body nog eens helemaal gecheckt op oneffenheden en heb ik hem nog eens lichtjes opgeschuurd met grid 2000.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26907&stc=1&d=1360608755

Vervolgens werd alles gespoten met Tamiya TS-26 Pure White.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26908&stc=1&d=1360608755

Nu mag de body drogen gedurende minstens 24 uur.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26909&stc=1&d=1360608755

Daarna zal ik kunnen beginnen met het afplakken en het spuiten van het McLaren rood...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26910&stc=1&d=1360608755

Sennake
13-02-2013, 22:19
Van zodra de verf droog is, kunnen we beginnen met het afplakken. Ik gebruik BMF voor de strakke lijnen en Tamiya masking tape voor de verdere afplak werkzaamheden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26927&stc=1&d=1360786692

De onderzijde werd ook afgeplakt (niet zichtbaar op de foto) om er zeker van te zijn dat de verf nergens tussen sluipt en de spuitwerkzaamheden zou ruïneren.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26928&stc=1&d=1360786692

Ook de achterste bodypanelen werden afgeplakt want ze moeten ook rood gespoten worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26929&stc=1&d=1360786692

En hier zie je nog de overige onderdelen die eveneens Marlboro rood gespoten moeten worden. Ik gebruik hiervoor Tamiya TS-36 Fluorescent Red.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26930&stc=1&d=1360786692

Sennake
13-02-2013, 22:20
Na het spuiten werd de masking tape zo snel mogelijk verwijderd om het 'afbreken' van de droge verf bij het verwijderen van de masking te vermijden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26931&stc=1&d=1360786783

Ik ben erg tevreden met het spuitwerk: de lijnen zien er erg strak en recht uit.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26932&stc=1&d=1360786783

Foto van de achterzijde van de wagen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26933&stc=1&d=1360786783

Ik ben erg blij dat de achterste bodypanelen nog steeds mooi passen na het spuiten.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26934&stc=1&d=1360786783

Sennake
13-02-2013, 22:21
De volgende stap was het decallen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26935&stc=1&d=1360786871

Het is een gemixte combinatie van Tamiya decals en aftermarket decals.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26936&stc=1&d=1360786871

Ik heb er voor de lol de achteruitkijkspiegels eens opgezet.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26937&stc=1&d=1360786871

De decals moeten nog gepolisht worden om de sol-resten te verwijderen, en daarna moet er nog een beschermende vernislaag overheen gezet worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26938&stc=1&d=1360786871

En hier kan je zien dat ik de piloot figuur ook al eens gedryfit heb om te zien wat dat gaat geven.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26940&stc=1&d=1360800370

bzguy
14-02-2013, 00:59
Zo'n WIP, dat is puur genieten !

Zeer strakek lijnen idd, goeie tip, die BMF :) !

Al zou ik schrik hebben om de lak ervanaf te trekken, ondaks de 'low tack' vind ik BMF behoorlijk hard kleven :o

Sennake
16-02-2013, 13:16
Terwijl de body staat te drogen, kunnen we natuurlijk verder doen aan de piloot figuur.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26946&stc=1&d=1361013396

Het lichaam werd dus gespoten in Tamiya TS-08 Italian Red, een glanzende kleur omdat er veel decals overheen gezet moeten worden, zodat we 'silvering' vermijden. Daarna kunnen we het geheel overspuiten met een matte vernis. Eens die droog is kunnen we beginnen details te schilderen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26947&stc=1&d=1361013396

Luigi
16-02-2013, 16:01
Ik wist niet dat Alesi nog bij McLaren gereden heeft ;-)

scoobyfreak
16-02-2013, 16:49
Het doet mij op een of andere manier aan Zanardi denken. :D

Sennake
17-02-2013, 00:12
Ik wist niet dat Alesi nog bij McLaren gereden heeft ;-)

Hehe, goed gezien. Maar de naam van Alesi wordt nog overschilderd met rood, en bovendien zal er ook nog eens een schoudergordel overheen komen, dus dan zal je van Alesi geen spoor meer zien ;)

Sennake
17-02-2013, 00:14
Het doet mij op een of andere manier aan Zanardi denken. :D

Hehe, rijdt die ook rond zonder hoofd dan? :+

Luigi
17-02-2013, 12:34
Hehe, goed gezien. Maar de naam van Alesi wordt nog overschilderd met rood, en bovendien zal er ook nog eens een schoudergordel overheen komen, dus dan zal je van Alesi geen spoor meer zien ;)

Ik had er alle vertrouwen in dat het in orde ging komen. :p

Loixrallyfan
18-02-2013, 16:37
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26946&stc=1&d=1361013396
Ben benieuwd hoe je het aangepast pedalenset gaat maken voor zijn handicap.:+:D:+:saythat:

Sennake
23-02-2013, 15:58
De body werd ondertussen in de Gunze Sangyo Topcoat B501 Gloss vernis gezet.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27003&stc=1&d=1361627856

De vernislaag is wel ok, maar helaas heeft ze de kleur van het orange veranderd, die lichter geworden is.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27004&stc=1&d=1361627856

Ik weet niet of je het kan zien op deze foto, maar het rood op de body is dus lichter dan het rood op de achterspoiler die nog niet vernist werd. Dus ik heb nu 3 mogelijkheden: ofwel wachten en hopen dat het rood op de body stilaan terugkeert naar het juiste rood, ofwel de achterspoiler spuiten met dezelfde vernis en hopen dat de verkleuring dezelfde is, ofwel het rood op de body opnieuw spuiten.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27005&stc=1&d=1361627856

Een 2e verrassing kwam er toen ik de sponsor decals wou aanbrengen op de achtervleugel. de 'Courtaulds' sponsor zag er namelijk niet het ganse seizoen hetzelfde uit. Hier zie hem in het begin van het seizoen, tijdens de GP van San Marino.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27006&stc=1&d=1361627856

Op het einde van het seizoen was de sponsor dus aangepast, zoals je kan zien op deze beruchte foto van de Japanse GP. Maar aangezien de decals die in de kit zitten die van de Mclaren MP4/5B zijn, die er uit zagen zoals die van de MP4/5 op het einde van het seizoen, kan ik er niets mee aanvangen. Ik ben namelijk de McLaren aan het bouwen van de Braziliaanse GP. Dus moest ik een extra decal sheet bestellen. Pfff, had ik maar een Fujimi kit gekocht... :frusty:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27007&stc=1&d=1361627856

Sennake
23-02-2013, 16:00
Om die reden heb ik dus de achterste endplates nog niet voorzien van decals. De rest van de spoiler werd wel al gedecald.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27008&stc=1&d=1361627980

Ondertussen heb ik me op de piloot figuur geconcentreerd. Ze werd voorzien van details en de schaduwpartijen werden ook toegevoegd. Daarna heb ik de gordels aangebracht.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27009&stc=1&d=1361627980

De dunne witte stiklijnen werden met een wit kleurpotlood getekend.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27010&stc=1&d=1361627980

De helmen werden ook vernist, en de gezichten werden manueel geschilderd. Ik heb ook al het wit van de ogen geschilderd. Uiteraard zijn deze helmen nog niet klaar. De rechtse helm is een MP4/5 helm, de linkse is een MP4/4 helm.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27011&stc=1&d=1361627980

Ik heb de helm eens gedryfit op het lichaam, om de juiste indruk te krijgen van hoe de piloot figuur er gaat uitzien.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27012&stc=1&d=1361627980

eyckles
24-02-2013, 17:01
De body werd ondertussen in de vernis gezet.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27003&stc=1&d=1361627856

De vernislaag is wel ok, maar helaas heeft ze de kleur van het orange veranderd, die lichter geworden is.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27004&stc=1&d=1361627856

Ik weet niet of je het kan zien op deze foto, maar het rood op de body is dus lichter dan het rood op de achterspoiler die nog niet vernist werd. Dus ik heb nu 3 mogelijkheden: ofwel wachten en hopen dat het rood op de body stilaan terugkeert naar het juiste rood, ofwel de achterspoiler spuiten met dezelfde vernis en hopen dat de verkleuring dezelfde is, ofwel het rood op de body opnieuw spuiten.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27005&stc=1&d=1361627856

Een 2e verrassing kwam er toen ik de sponsor decals wou aanbrengen op de achtervleugel. de 'Courtaulds' sponsor zag er namelijk niet het ganse seizoen hetzelfde uit. Hier zie hem in het begin van het seizoen, tijdens de GP van San Marino.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27006&stc=1&d=1361627856

Op het einde van het seizoen was de sponsor dus aangepast, zoals je kan zien op deze beruchte foto van de Japanse GP. Maar aangezien de decals die in de kit zitten die van de Mclaren MP4/5B zijn, die er uit zagen zoals die van de MP4/5 op het einde van het seizoen, kan ik er niets mee aanvangen. Ik ben namelijk de McLaren aan het bouwen van de Braziliaanse GP. Dus moest ik een extra decal sheet bestellen. Pfff, had ik maar een Fujimi kit gekocht... :frusty:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27007&stc=1&d=1361627856

Misschien heb ik de decals voor de endplates liggen. Ik laat nog iets weten.

Greetz,
Lesley

Sennake
24-02-2013, 17:26
Tijdens zijn McLaren carriere gebruikte Senna in grote lijnen dezelfde livery-sponsors op zijn racehelm. Maar het binnenwerk van zijn helm veranderde regelmatig van kleur. Hier ziet het er beige uit.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27013&stc=1&d=1361719546

Hier ziet het er licht groen uit.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27014&stc=1&d=1361719546

En hier is het dan weer blauw. Ik weet niet goed in welke GP er welke kleur gebruikt werd, ik denk dat het gewoon van de goesting van Senna afhing. Ik koos ervoor om het binnenwerk groen te schilderen omdat ik dat toch de typische symbolische kleur van de helm van Senna vind.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27015&stc=1&d=1361719546

Zo gezegd zo gedaan. Na het schilderen van de gezichten werd het lichtgroen geschilderd, en daarna werden de matzwarte randen aangebracht.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27016&stc=1&d=1361719546

En zo ziet de helm er dus uit op het lichaam. Nu kan ik beginnen met het aanbrengen van details zoals het windscherm en de intercomkabel.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27017&stc=1&d=1361719546

Gulfie
24-02-2013, 22:28
Tijdens zijn McLaren carriere gebruikte Senna in grote lijnen dezelfde livery-sponsors op zijn racehelm. Maar het binnenwerk van zijn helm veranderde regelmatig van kleur. Hier ziet het er beige uit.
...
Hier ziet het er licht groen uit.
...
En hier is het dan weer blauw. Ik weet niet goed in welke GP er welke kleur gebruikt werd, ik denk dat het gewoon van de goesting van Senna afhing.

Toch niet. Het gaat om 3 verschillende merken van helmen:

Beige = BELL
Groen = Rheos
Blauw = Shoei

Senna eindigde zijn carrière op helaas dramatische wijze in een BELL, maar dat merk droeg hij ook voordat hij Rheos en Shoei gebruikte.
Als ik me niet vergis is Rheos een merk dat Honda ooit zelf in het leven riep maar nooit lang bestaan heeft.

De contracten met de helm fabrikanten lopen per jaar. Het kan natuurlijk zijn dat er in het midden van het jaar overgeschakeld werd (als ik me niet vergis gebeurde dat van Rheos naar Shoei) maar normaal gezien blijft een piloot het ganse seizoen bij één merk.

Sennake
25-02-2013, 23:22
Weer iets bijgeleerd dus ;)

Ondertussen heb nog wat kleine maar niettemin belangrijke details toegevoegd aan de helm. Aan de linkerzijde heb ik een intercom connectie + kabel geïnstalleerd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27025&stc=1&d=1361827348

Het doorzichtig vizier werd ook geplaatst en vastgezet met 2 aluminium rivetten. Vervolgens heb ik de laatste 'Honda' decal op zijn plaats gebracht.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27026&stc=1&d=1361827348

Sennake
26-02-2013, 15:21
Vandaag werd de helm op het lichaam gedryfit en in de cockpit gezet.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27027&stc=1&d=1361884847

Ik zie nu pas dat een deel van de 'Courtaulds' decal verdwenen is, wat waarschijnlijk gebeurd is tijdens het polishen van de body (en dus vóór het vernissen). Dat zal ik nog eens moeten bekijken dus, hoe ik dat ga oplossen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27028&stc=1&d=1361884847

Close-up van Senna achter het stuur.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27029&stc=1&d=1361884847

En een vooraanzicht foto van de piloot.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27030&stc=1&d=1361884847

Nismo
27-02-2013, 01:23
Jammer van die decal, maar vergeet dat mousse blokje niet waartegen de piloot met zijn helm leunt.

Zie achter Prost zijn helm

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27007&d=1361627849

TvD
27-02-2013, 08:42
Jammer van die decal, maar vergeet dat mousse blokje niet waartegen de piloot met zijn helm leunt.

Zie achter Prost zijn helm

Dat blokje was alleen op de wagen van Prost gemonteerd, mogelijk omdat hij kleiner was en net wat verder naar voren zat. Hetzelfde zie je ook al op de wagen van het jaar ervoor (de MP4/4).

Nismo
27-02-2013, 13:21
Dat blokje was alleen op de wagen van Prost gemonteerd, mogelijk omdat hij kleiner was en net wat verder naar voren zat. Hetzelfde zie je ook al op de wagen van het jaar ervoor (de MP4/4).

Op die foto, overigens eentje die Sennake al postte op p2, is het inderdaad niets te zien bij Senna, maar die ander foto, eveneens gepost door Sennake op p2 , is er wel iets te zien achter Senna zijn helm.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27006&d=1361627849

Dit geeft mij dan weer het gedacht dat het weer van race tot race afhing of dat ding er ook daadwerkelijk was.

TvD
27-02-2013, 14:36
Op die foto, overigens eentje die Sennake al postte op p2, is het inderdaad niets te zien bij Senna, maar die ander foto, eveneens gepost door Sennake op p2 , is er wel iets te zien achter Senna zijn helm.
<Knip plaatje>
Dit geeft mij dan weer het gedacht dat het weer van race tot race afhing of dat ding er ook daadwerkelijk was.

Dat klopt inderdaad, sommige races zat er niets op. Maar Prost had wel altijd een groot blok achter z'n helm zitten waar het bij Senna nooit meer was dan een dun kussentje.

Sennake
27-02-2013, 14:41
Inderdaad. Blijkbaar werd dit 'blokje' in het begin van het seizoen door Senna ook gebruikt, en daarna weggelaten. Het seizoen zag er in 1989 zo uit:

GP van Brazilië (die ik aan het bouwen ben) - geen duidelijk foto

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27036&stc=1&d=1361968791

GP van San Marino (de foto hierboven uit het tijdschrift) - met blokje
GP van Monaco (foto hieronder) - met blokje

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27037&stc=1&d=1361968791

GP van Mexico - geen duidelijke foto
GP van USA - geen duidelijke foto
GP van Frankrijk - met blokje (heb ik een foto van)
GP van Engeland (foto hieronder) - zonder blokje

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27038&stc=1&d=1361968791

Ik ga er van uit dat het blokje er dus nadien niet meer geweest is bij Senna.
En dus mag ik veronderstellen dat het blokje er in Brazilië wel bij was, hoewel ik het niet kan bewijzen...

Sennake
27-02-2013, 14:43
Trouwens, de reden waarom er zo weinig foto's bestaan van Senna's wagen tijdens de GP van Brazilië 1989 is omdat er sowieso nog geen digitale fotografie bestond, en bovendien kwam Senna in botsing met Berger in de eerste bocht. Hij is dan nog wel in de pits geraakt voor een nieuwe neus, maar hij kwam in het stuk helaas niet meer voor...

Sennake
27-02-2013, 14:54
Leve Youtube! Ineens dacht ik eraan dat Senna in de pits best wel eens lang gefilmd zou kunnen geweest zijn bij de reparatie van de McLaren, en ja hoor: hier is het bewijs, en het is zelfs ... een rechthoekig blokje ;)

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27039&stc=1&d=1361969666

Nismo
28-02-2013, 00:57
En zo zijn we weer een beetje slimmer geworden tijdens de les modelbouw, euh F1-geschiedenis.

TvD
01-03-2013, 21:08
Nog even terugkomend op de kleur van de binnenzijde van de helm van Senna, ik vond onderstaande foto in het archief van Paul Henri Cahier. Deze foto is genomen tijdens de GP van Brazilie in 1989 en toont duidelijk de beige binnenzijde:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27041&stc=1&d=1362164814

Sennake
03-03-2013, 23:11
Tja, dan zit er niets anders op dan een nieuwe helm te bouwen met beige interieur, want die met het groene interieur is al voorzien van zijn vizier en dat zit dicht gekleefd. Maar die kan ik dan wel gebruiken voor de figuur die in mijn MP4/6 geplaatst zal worden, als ik het goed begrijp.

TvD
03-03-2013, 23:30
Tja, dan zit er niets anders op dan een nieuwe helm te bouwen met beige interieur, want die met het groene interieur is al voorzien van zijn vizier en dat zit dicht gekleefd. Maar die kan ik dan wel gebruiken voor de figuur die in mijn MP4/6 geplaatst zal worden, als ik het goed begrijp.

Dat heb je goed begrepen :applaus::champagne:

Sennake
18-04-2013, 15:23
Ondertussen heb ik met tussenpozen de McLaren afgewerkt. Omdat ik niet echt doorgebouwd heb ik één stuk, zoals anders, heb ik verzuimd om tussendoor nog WIP-foto's te nemen. Op zich is dat niet zo'n ramp aangezien er toch niemand zal zijn die deze transkit nog gaat gebruiken nu Fujimi een veel betere en goedkopere kit uitgebracht heeft die ook nog eens veel minder bloed, zweet en tranen kost.

Laat ons zeggen dat ik nog veel tegenslagen gekend heb, dat ik veel gevloekt heb, dat ik meerdere keren op het punt gestaan heb om de ganse boel de vuilnisbak in te kieperen en een Fujimi kit aan te schaffen, maar dat ik uiteindelijk toch doorgezet heb omdat ik niet wou plooien voor zo'n stomme resin transkit. En dus is hij ook afgeraakt, weliswaar niet op het niveau van mijn beter geslaagde modellen, maar in elk geval presentabel genoeg om een plaatsje te verdienen in mijn vitrinekast. Vrijdag breng ik hem eens mee, en daarna gaat hij de kast in om er waarschijnlijk pas terug uit te komen in 2014, wanneer ik een thema plan rond de 20-jarige verjaardag van de tragische dood van Senna (dat kan je dus al als een vooraankondiging beschouwen voor wie eventueel plant om ooit eens een Senna-wagen te bouwen)...

In elke geval is mijn april-model hiermee klaar, en kan ik met wat voorsprong gaan beginnen aan dat van de maand mei...

Wie dus toch graag zou zien hoe het afgewerkte model er uit ziet moet maar eens een kijkje gaan nemen in mijn galerij (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=278589#post278589)...