View Full Version : Ford RS200 - Droogmans/Joosten - 24Hr Ieper 1986 - Reji Models - 1/24
Na een lange modelbouwpauze, veroorzaakt door een hele reeks van gebeurtenissen waarmee ik jullie niet wil opzadelen, ben ik er eindelijk in geslaagd om mezelf weer op de modelbouwstoel te tillen en weer eens werk te maken van het serieuzere modelbouwwerk.
Ik ben dus begonnen aan deze RS200 waarmee Droogmans in 1986 de 24 uur van Ieper won (en zo ongeveer elke andere rally waaraan hij deelnam dat jaar).
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27910&stc=1&d=1376325858
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27911&stc=1&d=1376325858
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27912&stc=1&d=1376325858
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27913&stc=1&d=1376325858
Ok, hier gaan we. Ik heb deze foto gevonden op de site van Reji Models, waarop je alle resin onderdelen kan zien, maar ik kan je verzekeren dat ze er zo NIET uitzien als je de doos opendoet! Een masse flash en luchtbellen maken van de opkuis van dit model een nachtmerrie...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27914&stc=1&d=1376326514
De andere onderdelen in de kit zijn een foto-ets fret, enkele doorzichtige onderdelen en materiaal om gordels mee te maken. En de decals + bouwbeschrijving natuurlijk.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27915&stc=1&d=1376326514
Na een goede week voorbereiding ben ik zover dat de voornaamste onderdelen van de kas, chassis en wielen opgekuist zijn. I heb wel de raamstijl van de linkerdeur moeten vervangen, en ik heb ook de breedte van de motorkap moeten aanpassen omdat ze wel 2mm te smal was. Dit werd uitgevoerd met de welbekende methode van secondelijm en bloem...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27916&stc=1&d=1376326514
Zelfde procedure aan de andere zijde natuurlijk.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27917&stc=1&d=1376326514
Zicht van de rechterachterkant van de RS200.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27918&stc=1&d=1376326514
En de linkerachterzijde.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27919&stc=1&d=1376326609
Ik heb ook metalen (mishmash) pinnetjes geïnstalleerd om ervoor te zorgen dat de aangepaste en uitgemeten motorkap nu perfect gecentreerd op de body komt te staan...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27920&stc=1&d=1376326609
Helaas bleek de linkerachter wielkas te smal uitgemeten om het achterwiel in onder te brengen. Ik heb de correcte wielkas-lijn uitgetekend met een potlood.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27921&stc=1&d=1376326609
Hier kan je de metalen busjes zien waarin de metalen pinnetjes perfect passen eens de motorkap op zijn plaats zit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27922&stc=1&d=1376326609
En na het wegschuren van het overtollig materiaal aan de wielkas ziet het model er al veel beter uit...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27923&stc=1&d=1376326609
Hoi,
Een mooie wagen en een ieper wagen. Je hebt mijn aandacht :) en de ford rs200 staat ook nog op mijn lijst om te bouwen dus volg ik zeer aandachtig.
Veel succes ermee. De start is alvast veelbelovend.
Grtz Jens
Loixrallyfan
12-08-2013, 22:34
Knappe klassieker, Guy. En al een zeer mooi begin. De achterklep heb je heel goed gekregen. Mooi opgelost.
Ik ga deze ook nog eens maken, maar van een Modellerkit.
Nadeel, weinig gedetailleerd. Voordeel, de body in één geheel, dus de achterklep zit als gegoten. Maar dat is voor later.
Nu vooral watertandend deze thread volgen.;)
.......................
Nu vooral watertandend deze thread volgen.;)
:agree:
De achterklep heb je heel goed gekregen. Mooi opgelost.
Ik ga deze ook nog eens maken, maar van een Modellerkit.
Nadeel, weinig gedetailleerd. Voordeel, de body in één geheel, dus de achterklep zit als gegoten.
Eerlijk gezegd heb ik tijdens het passend maken van de achterklep ook een tijd met het idee gespeeld om ze ineens tegen de kas vast te kleven om ze dan op die manier gemakkelijker aan te passen in breedte en lengte, maar uiteindelijk vond ik het toch te zonde om de details van het motorcompartiment achterin op die manier gedeeltelijk aan het oog van de toeschouwer te onttrekken. Dus dan maar 'waarom gemakkelijk doen als het moeilijk ook kan' uitgevoerd. Achteraf ben ik wel blij dat ik het zo gedaan heb. Ik vraag me trouwens af of het niet goed passen een euvel is van deze kit, of alleen van mijn exemplaar?...
Loixrallyfan
13-08-2013, 22:32
Guy, ge zijt gene spijtige pechvogel, die Reji RS-en zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek.
Dus allemaal hebben ze een te smalle kap. In het begin waren ze goed, maar door veelvuldig en te snel afgieten van de kappen, is de mal gaan dichttrekken beneden. Met dit dus als gevolg.
Maar inderdaad, goed dat je gekozen hebt om deze demonteerbaar te laten, want er zit heel wat moois onderin. Allee, ge gaat er werk aan hebben om dat allemaal tot zijn recht te brengen, maar dat zal wel lukken hé.;)
Succes.
Yep, al de RS2001en hebben dezelfde fout, een te smalle motokap.. Ik ben benieuwd naar de build, heb deze kit hier ook nog steken.
Ga jij nog iets doen aan de velgen of laat je deze eronder steken want die van de kit zijn eigenlijk niet juist.
Ik zou de volgen ook veranderen,
bij degene die ik gebouwd heb heb ik deze vervangen door de velgen van de Sierra, die bij de transkit van Renaissance zitten .
Bij de mijne heb ik ze vervangen door een setje van Fujimi, deze vallen iets kleiner uit, maar voor gravel zijn ze OK. ( deze is intussen wel al 15+ jaar oud )
Dat van die velgen was me eerlijk gezegd nog niet opgevallen, en zelfs nu je het zegt zie ik nog niet in wat er eigenlijk mis aan is. Ok, de spaken zijn waarschijnlijk iets te dik aan de uiteinden, maar misschien kan ik daar nog wel iets aan doen. Of is er iets wat ik niet zie?
Het valt idd niet goed op maar de velgen zijn eigenlijk te breed en de velgharten liggen te diep. De Sierra Cosworth rally velgen of zoals Johan aanhaalt, de fujimi`s, komen dichter in de buurt van de originele.
Loixrallyfan
16-08-2013, 18:08
Ik persoonlijk denk dat de velgen samen met de ring in PE wel eens heel mooi gaan staan onder deze wagen en zover zitten ze er nu ook weer niet naast. Ik vind de diepte zelfs heel mooi ogen.
Die van Renaissance voor de Sierra, heb die hier ook en ja, die lijken er ook op, maar zijn dan weer niet diep genoeg. Neem daarbij dan nog de niet zo mooi gegoten revetten op die velgen, dan is mijn keuze rap gemaakt.
Ok, niet helemaal correct, maar toch een sterk lijkende en zeer mooie velg hoor.
Ik zou ze dus laten zitten.
Wel, ik heb er uiteindelijk voor gekozen om een soort van compromis-oplossing te bedenken. Bewust van het probleem van de kit-velgen heb ik ervoor gekozen om het probleem trachten op te lossen met wat ik in de kit voor handen heb. Dus heb ik de openingen van de velgen ietwat ruimer uitgevijld, en aangezien de velgen iets te breed zijn heb ik ze smaller geschuurd, niet aan de achterzijde, maar aan de voorzijde, zodat de velgharten wat dichter bij de buitenrand komen te zitten.
Verder dacht ik dat de body na de opkuis één laag witte primer nodig had om voort te kunnen, maar dat was een ferme misrekening! Na het aanbrengen van de witte primer kwamen er ontelbaar veel oneindig kleine luchtgaatjes te voorschijn over het volledige oppervlak van de body. Onbegonnen werk om ze trachten op te vullen met putty, dus heb ik ze met secondelijm opgevuld waarna ik het bewerkte oppervlak terug vlak schuurde. Hierna werd de body opnieuw met witte primer gespoten, waarna er opnieuw kleine luchtgaatjes tevoorschijn kwamen, maar een beetje minder deze keer. Op die manier heb ik de ganse body 5 keer behandeld met secondelijm, geschuurd en opnieuw geprimed tot ik tevreden was met het resultaat. Het grootste probleem was het behouden van de juiste vormen, want door al die secondelijm en schuurwerken zou je op den duur de body een andere vorm gaan geven dan de oorspronkelijke vorm...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27959&stc=1&d=1376846315
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27960&stc=1&d=1376846315
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27961&stc=1&d=1376846315
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27962&stc=1&d=1376846315
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27963&stc=1&d=1376846315
Nu lijkt de body klaar om gespoten te worden met Tamiya TS-26 pure white. Het slechte nieuws is dat alle andere kitonderdelen hetzelfde euvel vertonen en ik ben niet van plan om dezelfde operatie uit te voeren op allen kleine onderdelen. Dus denk ik erover om de kleinere onderdelen te spuiten met primer filler, hopende dat op die manier de kleine luchtgaatjes opgevuld worden (of tenminste het merendeel). Fingers crossed dus.
Het chassis en de wielen werden ondertussen trouwens met grijze primer gespoten zoals je kan zien.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27964&stc=1&d=1376846397
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=27965&stc=1&d=1376846397
Loixrallyfan
18-08-2013, 20:28
Ziet er goed uit.
Kaas met gaatjes, ken er alles van. Heb dit ook al bij 2 resins voor gehad en door 2 lagen filler te spuiten en telkens op te schuren waren ze verdwenen. Is ook zacht om op te schuren en zeker minder hardnekkig dan secondelijm. Kan me al voorstellen dat ge serieus hebt mogen schuren.
Rocknrolla
18-08-2013, 21:01
Nu wil ik niet al te veel off topic gaan maar ik heb het woordje 'spuitplamuur' al enkele keren zien voorbij komen in verschillende threads.. Ik zag dat dit dus inderdaad plamuur is die je kan spuiten, vandaar de naam waarschijnlijk :+ :p maar hoe gaat het dan precies in zijn werk?
Gewoon over de gaatjes spuiten en het overtollige wegschuren?
Zoja, dan lijkt me dit een zeer interessant product.
Nu wil ik niet al te veel off topic gaan maar ik heb het woordje 'spuitplamuur' al enkele keren zien voorbij komen in verschillende threads.. Ik zag dat dit dus inderdaad plamuur is die je kan spuiten, vandaar de naam waarschijnlijk :+ :p maar hoe gaat het dan precies in zijn werk?
Gewoon over de gaatjes spuiten en het overtollige wegschuren?
Zoja, dan lijkt me dit een zeer interessant product.
Inderdaad, je slaat de nagel op de kop ;)
Ik denk dat de meesten onder ons de Motip Filler gebruiken.
Eens dat de primer droog is worden en twee lagen Tamiya TS-26 pure white overheen gezet met de spuitbus.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28005&stc=1&d=1377270278
Deze 2 lagen worden aangebracht met een tussenpauze van 24 uur en daarna laat ik ze 5 dagen drogen. Daarom ben ik ook aan de Lancia bezig, dan kan ik daaraan verder doen terwijl de verf hier droogt.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28006&stc=1&d=1377270278
Eens de witte verf door en door droog is, is het risico dat ze mee afpelt bij het verwijderen van masking tape zo goed als onbestaande. Dus we gaan er eens aan beginnen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28007&stc=1&d=1377270278
Ik ga als volgt te werk: eerst kopieer ik het decalvel en knip ik de rode strepen uit die de overgang tussen wit en rood bepalen. Dan leg ik dit stuk papier op een vel BMF en teken ik de vorm nog eens over. Die vorm wordt uitgesneden en op de correcte plaats op de body gekleefd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28008&stc=1&d=1377270338
Alles wat er nu nog te doen valt is het afplakken van het gedeelte van de body dat niet mee rood gespoten mag worden. Dezelfde werkwijze werd uiteraard ook toegepast op de achterklep.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28009&stc=1&d=1377270338
Zo ziet de afgeplakte body er nu uit. Je moet alleen het witte gedeelte in het rood denken en het gele gedeelte in het wit ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28010&stc=1&d=1377270338
Een uurtje nadat de rode verf aangebracht werd verkies ik om de masking tape voorzichtig te verwijderen om te vermijden dat de verf later zou 'afbreken'.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28011&stc=1&d=1377273330
Et voilà, het voorlopig resultaat van de tweekleurige Belga livery ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28012&stc=1&d=1377273330
Nadat de rode verf uitgehard is, begin ik de overgangen tussen rood en wit te polishen om ze uit te vlakken.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28062&stc=1&d=1378052788
Vervolgens kan ik beginnen met het aanbrengen van de decals met rode Belga-strepen. Ik start met de neus van de Ford omdat die het makkelijkst is.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28063&stc=1&d=1378052788
Daarna ga ik verder met de achterzijde, die uit 7 afzonderlijke decals bestaat.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28064&stc=1&d=1378052788
Eens deze striping overal aangebracht is laat ik de body terug een nachtje drogen om zeker nergens per ongeluk met mijn vingers aan te komen bij het aanbengen van de sponsordecals.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28065&stc=1&d=1378052788
Zoals je hier kan zien (vergelijk deze foto eens met de vorige zijkant-foto waarop het gespoten rode gebied te zien is) heb ik de achterste kap opnieuw afgeplakt en opnieuw gespoten om een mooie rechte lijn te creëren vanuit deze hoek gezien.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28066&stc=1&d=1378052788
Eens de rode striping door en door droog is begin ik de sponsor decals aan te brengen. Ik begin altijd van voor en werk systematisch naar achter toe.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28067&stc=1&d=1378052893
Ik besloot trouwens om de referentiefoto's als leidraad te gebruiken, en dus niet de instructies, want die zitten er regelmatig naast.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28068&stc=1&d=1378052893
Niet alleen zijn de instructietekeningen regelmatig mis, maar sommige decals zijn ook gewoon te klein.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28069&stc=1&d=1378052893
De Belga logo's op de neus en op het dak waren echt te klein, dus heb ik ze vervangen door exemplaren uit de reserve-onderdelen doos.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28070&stc=1&d=1378052893
De 'Belga' sponsors op de flanken mochten eigenlijk ook een beetje groter geweest zijn, maar voor de rest vallen de decals qua grootte wel redelijk mee.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28071&stc=1&d=1378052893
Loixrallyfan
01-09-2013, 19:18
Mooi Guy, heel mooi.
Daar ik deze vanuit een modelers ga bouwen met zelfgemaakte decals, heb ik alvast de opmerking van je genoteerd van de soms te kleine decals, daar ik een scan gebruik van de rejidecals voor de maten. Maar op de Belga's op de deuren na, zoals je zei, valt het nog heel goed mee.
Zelfs die Belga's vind ik niet echt storend klein.
In ieder geval kijk ik nu nog meer uit naar het vervolg.
Knap, heel knap.:applaus:
Dat begint er al op te trekken, dus m.a.w. dat komt in de sjakosj ;)
getzrally
02-09-2013, 09:39
Een geweldige job. Een vraag. Denk je niet dat de banden zijn te groot? Ik rijd een en banden nauwelijks betreden van de velg.
S.Peeters
02-09-2013, 11:40
Dit ziet er echt geweldig uit. Knap gedaan hoor!
Een geweldige job. Een vraag. Denk je niet dat de banden zijn te groot? Ik rijd een en banden nauwelijks betreden van de velg.
Hello,
the tires are probably a bit large yes, but there is not a lot I can do about it I suppose...
Dit project heeft anderhalf jaar stilgelegen, maar nu heb ik de draad weer opgepikt.
De voornaamste motoronderdelen werden in de juiste kleur gespoten, en dan kon het dryfitten van de motor beginnen. Deze werkwijze is aan te raden bij "artisanale" kitmerken zoals Reji. Een Tamiya model kan je bij wijze van spreken met je ogen toe monteren omdat alles past, maar dat is bij deze kit wel heel wat anders. Er is zelfs geen duidelijke bouwbeschrijving bij die je laat zien waar alle onderdelen moeten geplaatst worden, dus uittesten en dryfitten is de enige oplossing.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31165&stc=1&d=1431077097
Ondertussen zijn ook de andere motoronderdelen allemaal opgekuist en ontdaan van de 5.000.000 gaatjes, en werden ze in de grijze primer gespoten.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31166&stc=1&d=1431077097
Ondertussen had ik ook ontdekt dat het interieur van Robert's RS200 niet wit was, maar wel donkergrijs. Dat werd dus ook gecorrigeerd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31167&stc=1&d=1431077097
Het motorcompartiment achteraan was echter wel wit. Nu kan ook de montage van de motor en ophanging beginnen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31168&stc=1&d=1431077097
Ook de binnenzijde van de body werd donkergrijs gespoten. Helaas betekent dit dat de details binnenin veel moeilijker te onderscheiden zullen zijn, maar je kan moeilijk de realiteit geweld aandoen om alle beter en mooier te laten uitkomen...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31169&stc=1&d=1431077097
Ik doe een dryfit van de achterste ophanging om te checken dat alles mooi uitgelijnd staat, iets wat ook niet evident is bij een resin kit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31170&stc=1&d=1431077643
Verdere dryfit met alle wielen bevestigd aan de assen. Ik vind dat de voorzijde te laag staat, het lijkt wel een DTM-bolide. Daar moet iets aan veranderd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31171&stc=1&d=1431077643
Dryfit met de volledige body. De motorkap achteraan past geluukig nog op de body met de ophanging op zijn plaats, dus daar moet niets aan veranderd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31172&stc=1&d=1431077643
Zoals gepland heb ik de voorzijde met 3mm opgetrokken zodat de onderzijde van de RS200 mooi horizontaal komt te staan en er tenminste wat speling zit tussen het voorwiel en de wielkas.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31173&stc=1&d=1431077643
Daarna heb ik me toegelegd op de motor en achterste ophanging. Hier eerst een overzichtsfoto van de stand van zaken.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31174&stc=1&d=1431077643
De turbo-uitlaat werd gemonteerd en geweatherd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31175&stc=1&d=1431078023
De ophanging is half af; wat nog ontbreekt zijn de schokbrekers en de schijfremmen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31176&stc=1&d=1431078023
Hier zie je de turbo-inlaat, komende van de grote intercooler op het dak. Een aantal leidingen zijn reeds aangesloten, een aantal moeten nog bevestigd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31177&stc=1&d=1431078023
Bovenaanzicht van het motorcompartiment dat voor ongeveer 50% klaar is.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31178&stc=1&d=1431078023
Een studie van extra referentiefoto's die me vriendelijk aangeboden werden door Gery (bedankt maat ;) ) maakte me duidelijk dat er een beschermingsnetje aanwezig was in de Ford van Droogmans. Dat werd dus nauwgezet nagebootst.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31179&stc=1&d=1431078023
Hier is het netje nog beter zichtbaar, door de "achterruit". Er werd ook al wat bedrading aangebracht. De grote intercooler is erg dominant op dit beeld.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31180&stc=1&d=1431078352
De intercooler kan nog niet permanent bevestigd worden aan de motor omdat de body en chassis nog dikwijls van elkaar gescheiden moeten worden: het interieur moet namelijk nog volledig geïnstalleerd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31181&stc=1&d=1431078352
Maar toch begint het motorcompartiment er al aardig druk uit te zien.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31182&stc=1&d=1431078352
Een deel van de leidingen is al aangesloten, maar er moet nog een boel leidingen bijkomen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31183&stc=1&d=1431078352
Vergelijkende studie van het model van de RS200 (boven) en de echte RS200 (onder). Zoals je zelf kan vaststellen zijn er een aantal zaken die niet kloppen: de neus is te kort, het dak is te hoog en de wielen zijn te groot. De vomr van het model kan ik niet veranderen, maar kleinere wielen zijn een mogelijke optie. Is er misschien iemand die een idee heeft welke wielen beter geschikt zijn voor dit model? Misschien een setje van Renaissance of zo? Alle hulp is welkom.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31184&stc=1&d=1431078352
De in de kit meegeleverde schokdempers bestaan uit een in één stuk gegoten resin, en zijn dus waardeloos. Ik heb ze vervangen door zelf gefabriceerde schokdempers, gemaakt van aluminium buisjes en messing (voor de veren). Daarna werden ze op hun plaats gemonteerd, net als de opbergruimte voor het reservewiel en de schijfremmen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31185&stc=1&d=1431078774
Dit is zowat het verste punt dat ik kan bereiken zonder de body en chassis aan elkaar te verbinden. Dus moeten de werken aan het motorcompartiment tijdelijk gestaakt worden en dienen de werken aan het interieur aangevat te worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31186&stc=1&d=1431078774
Zicht vanaf de linkerzijde zonder motorkap.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31187&stc=1&d=1431078774
En hetzelfde zicht mét motorkap: ze past nog steeds, met de complete ophanging op haar plaats. Dat is toch al goed nieuws.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31188&stc=1&d=1431078774
Kevinboodts
08-05-2015, 15:31
Le detail!
Love it Guy.
Ziet er zeer knap uit. Zeker de bedrading mag er zijn.
Hoe maak jij je schokdempers? Met welke maten van buisjes werk je dan? Ik heb dat al een paar keer geprobeerd, maar zonder succes.
Wat een detail! wist niet dat de body zo een gebreken had. Maar toch viel het me niet op als ik de body zo zag.
doe zo voort!
"Vergelijkende studie van het model van de RS200 (boven) en de echte RS200 (onder). "
Ben je zeker dat dit de echte is? Ik denk eerder dat dit een RS200 is met Belga Livery stickers opgehangen.
Groetjes,
Joka-1http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31184&stc=1&d=1431078352[/QUOTE]
Ik ben 100% zeker, het staat beschreven in dit artikel (http://www.speedhunters.com/2014/03/meeting-your-heroesinside-a-group-b-legend/).
Ik citeer: "As it quickly revealed, this wasn’t just any RS200. This was a bonafide ex-works Group B car which enjoyed quite a lot of success in the hands of famous Belgian driver, Robert Droogmans. In fact, in 1986, the car won six out of the eight events it entered, including the Ypres 24 Hours rally, then a round of the European Rally Championship. With Droogmans behind the wheel, the RS200 took down its competitors with apparent ease, including the Lancia S4, Peugeot 205 T16 and Metro 6R4."
En ook: "Ford RS200 C200 MNO – Chassis #069"
Wel is het zo dat het een gerestaureerde versie betreft, en dat is altijd gevaarlijk als referentie te gebruiken. Maar wees gerust, ik ga vooral af op de foto's die ik van Gery gekregen heb hoor ;)
Ik heb trouwens al nieuwe 16" Speedline velgen besteld om deze Reji velgen te vervangen. Ik heb uitgerekend dat de kit velgen op ware grootte 20" velgen zouden zijn ;)
Nog iemand met een meerjarenplan :saythat:
Mooie updates. ;)
En inderdaad, niet zozeer de vorm van de velgen, maar de grootte ervan komen dit model niet ten goede. Ik ben benieuwd naar je nieuwe set velgen/banden.
Loixrallyfan
09-05-2015, 16:03
Dag Guy, de velgen zijn inderdaad te groot, maar de foto die je toont is volgens mij ook niet de rallywagen.
De echte lijkt trouwens veel feller op de jouwe, vooral qua livery dan (strepen, lettertypes)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31193&stc=1&d=1431180133
Nu gaan we aan het interieur werken. De kuipstoel wordt gespoten met Scale Fabric van Tenco Proto en de gordels worden voorbereid met loodfolie van een wijnfles.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31206&stc=1&d=1431361940
Daarna breng ik de gordels aan op hun plaats, op een zo natuurlijk mogelijke wijze.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31207&stc=1&d=1431361940
Achteraan worden ze aan het chassis van de Ford bevestigd, dus de nodige bevestigingen hiervoor worden aangebracht.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31208&stc=1&d=1431361940
De PE steunen zijn mooi, maar ze hebben niet voldoende dikte om het vastlijmen van de stoel toe te laten. Daarom wordt er een 'truc van de foor' toegepast: ik kleef een paar stukjes plasticard onder de stoel zodat ik daar de nodige lijm kan op aanbrengen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31209&stc=1&d=1431361940
Daarna worden de gordels manueel geschilderd in mat rood.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31210&stc=1&d=1431361940
De gordels worden over het algemeen enkel aan de bovenzijde geschilderd omdat de onderzijde toch niet zichtbaar is, maar op plaatsen zoals achteraan moeten ze toch aan beide zijden geschilderd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31211&stc=1&d=1431362041
Vervolgens kan ik de eerste stoel aan het chassis bevestigen.De laatste details zoals de Sabelt decals en een laatste drybrushing zal ik aanbrengen terwijl de stoelen aan het chassis vast zitten.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31212&stc=1&d=1431362041
Hier zie je hoe de gordels achteraan aan de RS200 vastgemaakt zijn door middel van PE bevestigingsogen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31213&stc=1&d=1431362041
De volgende die aan de beurt is, is de co-piloot ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31214&stc=1&d=1431362041
Er werden natuurlijk ook al wat andere interieur-onderdelen voorbereid zoals het dashbord/stuur, de rolkooi (nog niet af) en de interieurpanelen van de deuren.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31215&stc=1&d=1431362041
Close-up van het dashbord. De vorm van het resin onderdeel is niet perfect maar in elk geval toch aanvaardbaar.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31216&stc=1&d=1431362135
Die loodfolie is een gouden tip. Ben ik nog niet eerder tegen gekomen.
Mooie vorderingen
Big attack
12-05-2015, 12:53
Ziet er zeer fraai uit Guy, prachtig werk. de velgen op de tweede foto waren deze van de standaard wagen. Anders de "eerste" rennaisance velgen van de Sierra transkit eens passen.
Ziet er zeer fraai uit Guy, prachtig werk. de velgen op de tweede foto waren deze van de standaard wagen. Anders de "eerste" rennaisance velgen van de Sierra transkit eens passen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31218&stc=1&d=1431440946
Die zien er perfect uit, maar daar is wel maar 1 band bij... De andere banden moeten dan komen uit de Tamiya Sierra bouwdoos, en die heb ik niet... Dus heb ik voorlopig deze set aangeschaft:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31217&stc=1&d=1431440727
Daar zitten de banden bij. Als die zouden passen op de velgen van die transkit natuurlijk, kan ik die ook nog bijbestellen. Zouden dat 16" velgen zijn (net als die Speedlines die ik besteld heb)?
Loixrallyfan
12-05-2015, 19:01
Gery slaat de nagel op de kop. Dit zijn inderdaad heel correcte velgen voor deze wagen.
En Guy, heel knap wat je doet met het interieur. Stoelen super en ook je dash is heel mooi geworden, ik heb gezien hoe het eruitzag, dus goed gedaan maat!
Ook het motorcompartiment ziet er geweldig uit.
Kijk al uit naar het vervolg.:):)
Soms zijn woorden teveel :worship::worship:
EtronQuattro07
14-05-2015, 11:59
Hey Guy,
Heel mooi project Guy mijn pa was er ook bij in het jaar 1986 ,welk merk gebruik jij voor het dry sump systeem oli toevoer leidingen .
groetjes Dieter
Hey Guy,
Heel mooi project Guy mijn pa was er ook bij in het jaar 1986 ,welk merk gebruik jij voor het dry sump systeem oli toevoer leidingen .
groetjes Dieter
Daar kan ik helaas geen antwoord meer op geven Dieter; die leidingen liggen al zóóó lang in mijn 'leidingen-doos' dat ik het vergeten ben.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31218&stc=1&d=1431440946
Die zien er perfect uit, maar daar is wel maar 1 band bij... De andere banden moeten dan komen uit de Tamiya Sierra bouwdoos, en die heb ik niet...
Ik heb een oplossing gevonden: ik had lang geleden de Texaco Sierra gebouwd, en die banden zijn geschikt om te gebruiken bij de transkit van Renaissance. Alleen zou ik op die manier een gebouwd model moeten kannibaliseren en dat wou ik niet... Tot ik in mijn onderdelendoos een setje banden vond dat op de velgen van de Sierra past. Ze zijn iets breder dan de originele, dus te breed voor de RS200, maar op een circuitmachine stoort dat niet en dus heb ik de verwisseling al uitgevoerd. En natuurlijk heb ik ook het transkitje bij Spotmodel besteld...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31217&stc=1&d=1431440727
De 16" velgen die ik eerder besteld had bij Spotmodel zijn ondertussen aangekomen en ik moet zeggen dat die toch echt wel erg klein uitvallen. Bovendien passen ze hierdoor niet over de remschijven die ik dan weer zou moeten afbreken en inkorten. Dus heb ik besloten om ze niet te gebruiken en de tip van Gery ten volle te benutten ;)
Nadeel van de loodfolie: er zit geen structuur in...
Nog een nadeel: je moet regelmatig een fles wijn kraken. Of is dat net een voordeel??
Nog een nadeel: je moet regelmatig een fles wijn kraken. Of is dat net een voordeel??
Dat zie ik toch eerder als een voordeel ;)
Maar om nog echt loodfolie te verkrijgen zit je wel met flessen uit de duurdere klasse, en dat is misschien echt wel een nadeel. maar met het lood van 1 fles kom je heel lang toe hoor ;)
Yeah right, gordels maken als de fles leeg is.
Mischien een ideetje voor een demo volgende meeting :p
Van zodra de gordels op de stoelen bevestigd zijn, kunnen we de stoelen vastzetten in het interieur.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31379&stc=1&d=1434397574
De foto-ets pedalen en voetensteun worden eveneens aan de bodem bevestigd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31380&stc=1&d=1434397574
De handrem werd voorzien van wat extra details om het realisme te verhogen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31381&stc=1&d=1434397574
Vervolgens wordt de brandblusser geïnstalleerd net voor de stoel van de co-piloot.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31382&stc=1&d=1434397574
Met de referentiefoto's als leidraad voegde ik ook wat extra details toe aan de rolkooi. Dit leek een goed idee op dat moment, maar helaas bleek het onmogelijk om de kooi op die manier nog in het interieur te bevestigen omdat de masking tape tegen de binnenzijde van de ruitpartij drukte wat het mooi aansluiten van chassis en body verhinderde. Dus werd het later weer verwijderd. :(
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31383&stc=1&d=1434397574
Dank zij de tip van Gery (bedankt maat) bestelde ik de Ford Sierra transkit van Renaissance, waarin de correcte Speedline velgen zitten. Ook de remschijven van de RS200 pasten er nu in zonder problemen. Op de foto heb ik de wielen uit de kit naast de Renaissance wielen gezet ter vergelijking.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31384&stc=1&d=1434397676
Met de wielen eindelijk op hun plaats kon ik nu ten langen leste het chassis tegen de body bevestigen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31385&stc=1&d=1434397676
Alhoewel ik al wel 1000 keer een dryfit gedaan had van chassis en body, kreeg ik de motorkap niet meer op zijn plaats eens chassis en body definitief op elkaar gekleefd zaten. Grrr! Ik was dus genoodzaakt om een heleboel resin weg te frezen om de wielen genoeg plaats te gunnen in de wielkasten, waarbij je niet mag vergeten dat ze zelfs kleiner zijn dan de originele! (Maar wel wat breder)...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31386&stc=1&d=1434397676
Nu lijkt alles me weer ok te zijn, en de wielen hebben de juiste diameter nu. Dat betekent dat ik nu ook weer verder kan werken aan de motor, zodat deze Ford ook eindelijk eens af geraakt.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31387&stc=1&d=1434397676
Eerst en vooral worden de verbindingen gemaakt tussen de intercooler en de motor. Ik heb ze vervaardigd met wat Tamiya masking tape, en nu ze voorgoed aan elkaar zitten kan ik het chassis en de body ook niet meer scheiden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31388&stc=1&d=1434397676
Vervolgens werd het buizenchassis achteraan in de wagen aangebracht; dit is eigenlijk gewoon een verlengstuk van de rolkooi binnenin.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31389&stc=1&d=1434397791
Aan de linkerzijde van de motor ontbrak nog de oliekoeler, die werd dus aangebracht net als het kleine bruine vaatje (expansievat?)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31390&stc=1&d=1434397791
In het midden moesten nog de riemen aangebracht worden waarmee het reservewiel aan de Ford bevestigd wordt als het op zijn plaats ligt. Verder heb ik ook nog wat extra (oranje) leidingen aangebracht in de motor.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31391&stc=1&d=1434397791
Aan de rechterzijde moest ook nog het zwarte onderdeel bevestigd worden waarin de luchtfilter zich bevindt. En daarmee is de bouw van het motorcompartiment voltooid.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31392&stc=1&d=1434397791
Nu kan ik eindelijk het model op zijn acryl grondplaat bevestigen, wat ervoor zorgt dat ik de Ford niet meer voortdurend moet vastnemen om de laatste details aan te brengen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31393&stc=1&d=1434397791
Maar eerst ga ik de motorkap verder afwerken en er een steun voor scratchen, zodat ik ze op beurzen rechtop staand kan showen en zodat de motor van de RS200 mooi zichtbaar blijft.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31394&stc=1&d=1434397862
De volgende foto's die ik zal posten zullen dan ook ongetwijfeld foto's van het afgewerkte model zijn (eindelijk)...
De volgende foto's die ik zal posten zullen dan ook ongetwijfeld foto's van het afgewerkte model zijn (eindelijk)...
En dat is dan ook precies wat er gebeurde... je kan de Ford RS200 hier (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=283841&posted=1#post283841) gaan bekijken! ;)
En dat is dan ook precies wat er gebeurde... je kan de Ford RS200 hier (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=283841&posted=1#post283841) gaan bekijken! ;)
En dan zal ik daar eens gaan kijken séh ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.