View Full Version : Eurovisiesongfestival 2002
En jawel, het populaire internationale liedjesfestival komt er weer aan, deze keer sturen we een brulaap met een IQ van -50 die de boel ginder in Tallinn wat mag gaan opfleuren en België vertegenwoordigen.
Naar aloude gewoonte hoort België weer eens bij dé grootste kanshebbers voor de overwinning, om overmorgen met een kater te kunnen terugkijken op wat had kunnen zijn...
Naar mijn mening een redelijk lied, zal de Esten wel even wakker schudden tussen het zaaglied (echt ZAAG) ' Na jastuku za dvoje' van Bosnië, en voor de zoveelste Céline Dion kloon 'Il faut du temps' van Frankrijk.
Dé kanshebber voor dit jaar is toch -volgens mij- 'Come Back - Jessica Garlick (knoflook, idd) van Groot-Britannië. Ballade, maar mooi en steekt in ieder geval met kop en schouders boven de concurrentie uit. Ook 'Dans Le jardin' van Zwitserland vind ik best mooi.
Ik mag me toch een 'fan' noemen van deze Eurovisies (elk jaar kan ik dan eens goed lachen) en ik supporter in ieder geval voor onze Serge Quisqater.
Nu zou ik best eens willen weten wat jullie mening is over de kansen van 'Sister' ? TOP of FLOP ? :)
Er nemen 24 landen deel (Nederland niet, daar slaan ze dit jaar alles over :D :D)
ohja, voor de geinteresseerden:
http://wald.heim.at/urwald/540034/Startliste.html
De deelnemerslijst, mét filmpjes en downloadbare mp3 per liedje.
Oordeel zelf, zou ik zo zeggen ;)
Originally posted by Finish
Er nemen 24 landen deel (Nederland niet, daar slaan ze dit jaar alles over :D :D)
Als je wilt winnen in eurosong moet je veel 'vriendjes' hebben onder de andere landen. België heeft geen vriendjes, behalve dan misschien Nederland (die geven meestal wel punten aan ons uit medelijden). En die doen dan nog niet mee... Volgend jaar zal België dus wel weer op de bank mogen zitten
Ik denk het niet, we hebben dit jaar een heel sterk nummer wat zeker in je hoofd blijft hangen! En Sergio heeft al sterke indruk gemaakt op het publiek en de andere kandidaten. We hebben deze keer geen saaie piet gestuurd, maar ne kerel die iedereen aan het lachen maakt.
Trouwens, bij de 3 grootste bookmakers van Europa staat onze Sergio getipt op een 8ste plaats. Dat zou, geizen onze eurosong geschiedenis, al zeer mooi zijn!
Zaterdag allemaal kijken!
Barry
Originally posted by Beemer
En Sergio heeft al sterke indruk gemaakt op het publiek en de andere kandidaten. We hebben deze keer geen saaie piet gestuurd, maar ne kerel die iedereen aan het lachen maakt.
Barry
Ja, groen zeker :D :D
Vraag dat maar aan de Zweden :)
Nee, kwestie van song valt dat allemaal nog mee denk ik, maar hij heeft toch een ver...d grote bek hoor! En dat zou wel eens noodlottig kunnen blijken.
Maar, (en ik ben absoluut GEEN songfestivalfan, dus kijken doe ik niet) we zullen maar chauvenistisch zijn en zeggen; "we maken een goede kans".
Top 10 moet haalbaar zijn, maar ook ni meer. En wedde da wij de volle pot krijge van de Zwede.
zelden heb ik al zulke goeie hoop gehad dat we het gaan redden op plaats 1.
airco
JPMontoya
24-05-2002, 20:26
een beetje sjovinisme is wel op zen plaats ! we winnen !
Originally posted by yvdp
Top 10 moet haalbaar zijn, maar ook ni meer. En wedde da wij de volle pot krijge van de Zwede.
Top 10 zie ik idd ook wel zitten, maar de volle pot krijgen van Zweden ... dat denk ik niet. Die zullen hun 12 punten wel traditiegetrouw aan 1 van die andere Scandinavische landen geven.
En wat betreft die rel met Zweden :D , dat is niet abnormaal. Ne Zweed kan toch alleen maar met een grap lachen als hij een halve pint op heeft. :+ No problem dus.
da was dan ook maar een grapke hé van die 12 ptn. maarja, het zou best wel grappig zijn moest da idd gebeure.
Het wordt een nek-aan-nek race met Nederland, maar bij de laatste jury, de duitsers, wordt het bevel gegeven om ons voor te laten ;)
Ik weet niet of het allemaal wel vlot gaat verlopen, ... Sergio is naar het schijnt al drie dagen nuchter :(
Het liedje is zo a-typisch belgisch, dat alles onder de eerste plaats onaanvaardbaar is! We winnen!
ik geef hem ook een kans om te winnen
er zijn de laatste jaren toch al enkele uitschieters gewoon bv dien travestiet van turkije of israel, kweet het nie goed meer
ik hoop het alvast, al vond ik persoonlijk het liedje van spark iets beter, maar soit om het op zijn klassieks te zeggen: de gustibus non disputandum (Fonskes way of telling things d:), laat ons hopen
ik peis dak morgen toch ne keer ga zien
en dat de beste moge winnen
Ik had tussen 11 en 15 gegokt, het is 13 geworden....
De TURKEN redden België (lachen !) en Sergio kan terugkijken op een 'redelijk' festival; hij heeft ons land tenminste aan een deelname voor volgend jaar geholpen, een deelname aan het festival der 'vriendjespolitiek'. Als buurland x voor ons stemt, stemmen wij terug op buurland x.....
Maar we hebben toch goed kunnen lachen; vooral de griekse inzending vond ik subliem. (neergestorte UFO) :D
Volgend jaar beter ?....
http://www.planetinternet.nl/planet/service/cms/display_jpg_images/0,2438,119924,00.jpg
Oneliner
26-05-2002, 00:11
VRIENDJESPOLIETIEK, AS USUAL!
meer hebbek er eigenlijk ni op te zeggen :D
En het lieke da gewonne hé trok op nix. Mijn mening natuurlijk.
Wat een zielige vriendjespolitiek!
Een bende homo's (cyprus, rusland en griekenland) no offence, een bende travestieten, en zo kunnen we nog wat doorgaan. Er waren eigenlijk maar 7 goede nummers, nl Malta, Frankrijk, UK, België, Bosnië, Oostenrijk en Zwitserland. Heel erg jammer. Er had echt veel meer ingezeten voor ons!
Vlaanderen heeft een probleem
0:54 - 26/05/02
De persconferentie van de winnaar is hier al aan de gang. De eerste slijmballen staan hier al te roepen "I love your song. It's a wonderful song". Larie en apekool want dat is het niet!
De overwinning is de Letten gegund, daar niet van, maar dit festival heeft veel duidelijk gemaakt: het nummer is niet meer prioritair van belang, het mag een oubollig up tempo-dingetje zijn, net zoals vorig jaar en de twee jaren daarvoor. Maar je moet vooral een goede act brengen met enkele gimmicks, ook al zijn die al duizend keer vertoond (zoals het uittrekken van kleren). Bovendien moet je voldoende en gulle buren hebben om een kans op de overwinning te maken.
Neen, dit is geen frustratie, het is zelfs geen boosheid, maar winnen met zo'n nummer toont alleen maar aan dat het songfestival meer dan ooit een media-event is geworden waar het showelement alsmaar sterker primeert. Net als Estland vorig jaar, wint ook Letland met het verkeerde nummer. Een overwinning van de Letten in 2000 met Brainstorm had geen hond betwist. Het was ook goed geweest voor een nieuwe muzikale impuls op het songfestival. Maar niet dus.
Sergio heeft het goed gedaan en ook de VRT valt hier niets maar dan ook niets te verwijten. We hebben Nederland gemist. Dat heeft punten gescheeld. Maar buiten de Nederlanders hebben we weinig gulle buren: twee puntjes van Frankrijk en een iets hogere quotering van de Engelsen en zelfs niets van de Duitsers, die nochtans een traditie met dit soort figuren op het songfestival hebben... het geeft allemaal sterk te denken.
Het lijkt ons sterk noodzakelijk dat VRT deze resultaten aan een grondige analyse onderwerpt: welke jurys geven welke punten en wat is de invloed geweest van de landen die onderlinge contacten hadden uitgebouwd.
De EBU moet het puntensysteem toch eens erg grondig onder de loupe nemen, en dat niet alleen trouwens. De opvolger van Christine Marchal weet al meteen wat gedaan.
Een aantal VRT-figuren heeft hier al gereageerd. Bart Peeters toont zich zeer ontgoocheld over dit resultaat en meer nog het winnende nummer zelf. TV1-nethoofd Wim Van Severen kondigde ook al aan dat het wenselijk is dat het puntensysteem aan een ernstige evaluatie toe is. Tegelijk feliciteerde hij Sergio met zijn puike prestatie.
Het zijn enkele eerste indrukken, die natuurlijk voor nuancering vatbaar zijn.
Ik schreef het al eerder deze week: als dit Sergio-avontuur niet zonder aanwijsbare reden verkeerd afloopt heeft Vlaanderen een existentieel probleem wat zijn aanwezigheid op het songfestival betreft. Gelukkig is de reden wel aanwijsbaar, maar nu moet er aan geremedieerd worden.
Ik hoop alleen dat Vlaanderen niet de verkeerde conclusies gaat trekken en het debat heropenen over wie we wel hadden moeten sturen. De reden ligt niet bij ons. Spark, Yasmina of eender wie had het hier niet beter gedaan. Wel integendeel. De reden ligt op het Europese niveau.
Niettemin toch een positieve noot: ondanks de afwezigheid van Nederland, van wie een 12 dit jaar een zekerheid was, heeft Sergio de meubelen gered. We zijn als laatste land geplaatst voor 2003. Deze schande is Vlaanderen toch bespaard gebleven.
bron: eurosong.be
Feitelijk best schandalig. Letland heeft een pak buurlanden die maar al te graag met puntjes smijten. Cyprus geeft een 12 aan Griekenland (de neergestorte UFO's die gewoonweg schandalig VALS zongen) en Denemarken, winnaar in 2000 mag gewoon niet meer meedoen, dat terwijl Malene - Tell me who you are een best aardig nummer was dat in het hoofd blijft hangen. Malene is er compleet het hart van in, kan je je voorstellen. Onze eigenste Sergio is haar zelfs gaan troosten achteraf....
Voor mij is dit weer eens een schandalige uitslag, een enorm wrange nasmaak na een best mooi songfestival. Hoe kan je nu nog geloven in dit puntensysteem ? Mijn raad: Denemarken, Duitsland, Zweden, België, Nederland, Frankrijk en anderen: stuur volgend jaar uit protest gewoon niets en laat dat televotinggedoe achterwege, door je vriendjes iets winnen kan nooit leuk zijn. Of toch ?
http://www.ecgermany.de/Mediafiles/Tell%20me%20who%20you%20are.mp3
(rechtermuisknop op link gaan staan, doel opslaan als)
Even een mening vragen: Verdiende dit een laatste plaats ?
p.s. gelieve bovenstaande mp3 na beluisteren onmiddellijk te verwijderen, dit is namelijk strafbaar en depaddock.eu distantieert zich in alle gevallen van elke betrokkenheid in illegale muziekhandel :D ;) dus, deleten die file, kerels :)
Is dat da lieke van Denemarken niet? Da was eigenlijk mijne favoriet ;)
Jup, Denemarken - Malene met 'Tell me who you are'....laatste plaats.
Zoals Sergio al zei is dit een Oostblokfestival ...
Volgens mij doet volgend jaar Mongolië mee ... zou niet eens zo verbazend zijn ... is toch een buurland van Rusland, en die doen al mee... Nog een jaar of 5 en we zitten in China ;)
airco
was leuk in de belcartent...........ennuh als de paddock niet aanwezig was geweest dan had de belgische enclave niks kunnen horen. Paddocker WRR, voor al uw geluidsproblemen :D
Bart.Vandecavey
26-05-2002, 19:35
Tja ze stonden daar te foefelen aan die tv en dat werkte niet, heb ik dus eventjes opgelost, ik heb daar ook nog een vat gestoken,... Ik heb geprobeerd om te stemmen op Sergio met mijn GSM maar het lukte niet... :mad:
Oneliner
26-05-2002, 19:41
idd, zelfs als ge vanuit et buitenland sms't staat er 0032 voor uwe nr, en die worden direct gefilterd bij aankomst...
we zouden beter niet meer meedoen, gelijk italië
ik vond het ook een schande
zweden had belgië geblokt via de pers, maar we hebben er punten van gekregen en ik vond het eigenlijk het beste liedje
rusland vond ik super, die twee negers waren subliem in vgl met die twee flikkers die er bij stonden
finland vond ik ook graaf, met de vrouwelijke sergio
spanje kreeg veel punten, iemand da begrepen? haar engels trok op niks, europe 's having a celebration of zoiets
triestig, ik zeg het, ge kunt daar beter nie meer aan meedoen
oostblokfeesje, die slecht punten geven
Sergio heeft zijn best gedaan, Europa (?) was er niet klaar voor.
Laat ons gewoon weg blijven van die toestanden (en onze buurlanden met ons) en binnen drie jaar spreekt niemand nog over en "Euro"visiesongfestival.
jan
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.