PDA

View Full Version : Active desktop: een inleiding


airco
21-06-2002, 01:08
Op aanvraag een uitlegje over Active desktop

Active desktop is een technologie van microsoft die reeds enkele jaren in elke release van windows ingebakken zit, en toch weten heel wat mensen nog niet waarvoor ze active desktop kunnen gebruiken.

Kort gezegd is Active desktop een manier om internet-inhoud op je bureau-blad weer te geven. De mogelijkheden die hiermee ontstaan zijn vrij immens. het ligt dan ook niet in mijn bedoeling om alle mogelijkheden uit te leggen, dit zou ons te ver leiden.


DISCLAIMER:
Internet-inhoud weergeven op je desktop is niet zonder risico's. Internet inhoud die je binnenhaalt via active desktop wordt automatisch uitgevoerd. Deze internet-inhoud kan ook gevaarlijke scripts bevatten. Zet dus nooit dingen van een onbetrouwbare bron op je desktop

De bestanden die ik gebruikt heb voor onderstaande uitleg kan je hier (http://www.depaddock.eu/airco/no remove/activedesktop-bestanden.zip) vinden. Unzip deze bestanden naar een directory. Zorg ervoor dat je deze directory nooit verwijdert.

Active Desktop zet je aan door op je bureaublad: rechtermuisknop ==> eigenschappen. je zou dan een scherm moeten krijgen dat er min of meer zo uit ziet.

http://www.depaddock.eu/airco/no remove/activedesktop-eigenschappen.jpg

dmv de nieuw knop kan je een active desktop scherm aanmaken dat zijn inhoud ophaalt uit de index.html die in de directory staat naar waar je alle bovenstaande werkbestanden unzipt hebt.
Het gevolg zal een kadertje zijn op je desktop. Maximaliseer dit kadertje.

Het gevolg zal zijn dat je scherm er ongeveer zo uit ziet.
http://www.depaddock.eu/airco/no remove/activedesktop-desktop.jpg

Nu rest je nog het configureren van je active desktop. Meer bepaalt welke modules je wil gebruiken. standaard zitten er 5 modules bij die je kan gebruiken.

msn.html --> zet je contact-list van MSN op je desktop
tnet.html --> update tracker van tweakers.net (niet interessant voor niet computer-freaks)
GOT_tracker.html --> update tracker van het forum van tweakers.net (niet interessant voor niet computer-freaks)
weer.html --> weerbericht op je desktop
search.html --> zoeken op google ea.

toegang tot het controle-paneel verwerf je door links-bovenaan op het pijltje te klikken. daar kan je alle modules apart instellen(kleuren, visibility,...).

http://www.depaddock.eu/airco/no remove/activedesktop-config.jpg

-----------------------------------------------------
De juiste implementatie van active desktop kan geweldig verschillen tussen verschillende besturingssystemen. het zou dus kunnen dat bovenstaande uitleg niet volledig correct is voor jouw besturingssysteem. Met enige moeite zou het met behulp van bovenstaande uitleg toch moeten lukken om active desktop op alle besturingssystemen (gaande van win ME tot win XP) aan de praat te krijgen.

enjoy

airco

yvdp
21-06-2002, 01:30
heb klein probleempje daarmee. Hij doet alles tot en met het downe van de gegevens. Ik krijg dus wel een vensterke, maar der komt nix in. Alléja, page cannot be found. Het downe mislukt dus telkens

airco
21-06-2002, 01:41
ben je zeker dat je de configuratie zoals getoond op screenshot 3 volledig hebt gedaan ?? dus file-names in die kaderkes juist ingevuld (case-sensitive).

en betreffende MSN (staat je MSN aan) ??

airco

Benklak
21-06-2002, 02:15
Ik wilde diejen msn.html wel is proberen! maar fouten in het synchroniseren dus het lukte ni echt, ma toch merci vo den uitleg.

yvdp
21-06-2002, 10:34
same here dude. Schonen uitleg, maar da lukt ni.

airco
21-06-2002, 10:58
hmmzzzzzzz

kzallet straks nog eens bekijken ... het werkt hier prima

Bart.Vandecavey
21-06-2002, 11:05
Tja Airco dat is ook waarom er bij ons onder onze nick niet "Tech Dude" staat hé

Valdo
21-06-2002, 11:39
Bij mij werkt hij helemaal merci airco

airco
21-06-2002, 11:53
voor diegenen die problemen hebben met de MSN-tracker

hebben jullie de laatste versie van msn installed ??? De plug-in werkt inderdaad niet als je een MSN-versie lager dan 2.5 hebt.

Beemer
21-06-2002, 12:15
Hier lukt het ook nie

Savi
21-06-2002, 14:47
Merci Airco, ik ga er nu eens aan beginnen.
Ik heb nogal vertrouwen da het zal gaan ;)

Savi
21-06-2002, 15:20
http://users.skynet.be/maffiaboy/bblad.JPG

En voila, tis gelukt !

Nu een andere afbeelding zoeken.

fordje
21-06-2002, 16:43
Active Desktop werkt dus ook op Win 98 2nd ed.

Tnx Airco


Airco, hoe kanje de achtergrond van de add-ins wijzigen. Nu staan bvb MSN en weer op blauwe achtergrond.

Deze zouden volledig doorschijnend moeten zijn, anders is dat zo een stom zich tov mijn background.


Kan je in Win 98 ook de werkbalk aanpassen. Staat nu op standaard grijs, maar zou wel leuk zijn deze ook te kunnen bewerken??

Finish
21-06-2002, 21:41
Het werkt hier fijn, ik vind het enkel nogal een énorme omweg maken voor iets dat je in 2 simpele klikken op een eenvoudigere manier ook kan verwezenlijken. En het staat op de koop toe nog in de weg ook...

not 4 me, thnx ;)

Savi
22-06-2002, 00:13
Na een paar keer heropstarten zijn ook de borders gelukt !

airco
22-06-2002, 00:58
aan Fordje

de kleuren wijzig je in het configuratiescherm van deze active desktop, zoals hier getoond.

http://www.depaddock.eu/airco/no remove/activedesktop-config.jpg

die stroke color en fill color duiden op de kleur van de layer. Je kan deze kleuren aanpassen door de hexadecimale kleurcode aan te passen. Voor de specifieke kleurcode van een bepaalde kleur kan je best een programma a la photoshop of paintshoppro gebruiken.

de werk-balk is enkel in windows XP aan te passen. tenzij je programma's gaat gebruiken die je windows kunnen skinnen.

aan Finish

Ok het is misschien niet ideaal, toch is het zeker en vast niet slecht gemaakt. Als je het enkel gebruikt voor MSN kan je evengoed de msn-plugin gebruiken. Dit heeft echter veel meer potentieel ... ik zou bv een tracker kunnen bijschrijven die depaddock in het oog houdt.

Bovendien had ik absoluut niet verwacht dat dit een zo grote impact zou hebben. Hetgeen begon als een voortbreien van mij op een bestaand iets (op een slaapverwekkende dag tijdens de examens) is uitgegroeid tot dit. Na een posten van elkaars desktop's was plots iedereen geinteresseerd ...
Je moet het niet installeren als je niet wil ;)

airco

Savi
22-06-2002, 12:16
Seg Airco, kheb nog een probleemke, als ik opnieuw opstart moet ik de active desktop telkens opnieuw opzetten, das nie de bedoeling denk ik toch ;) :confused:

fordje
22-06-2002, 12:47
Airco, je geeft aan dat linksboven een mod. functie zou zijn die toelaat de desktop te bewerken. Sorry, maar ik kan die niet vinden. Kan het zijn dat ik via win98 hier niet aan kan?

Ik kan wel via eigenscahppen op elke plug-in de broncode opvragen en daar in dekleuren gaan prutsen, maar dat lijkt e vrij risky aangezien ik niks ken van broncodes en instellingen.

De kleurcodes kan ik wel vinden bij photoshop, dat lijkt me doenbaar, maar kan ik die in de broncode zomaar gaan manipuleren??

Savi
22-06-2002, 14:03
Fordje, gebruikt ge misschien een 800*600-resolutie ? Dan kan het misschien dat het pijltje nie zichtbaar is...ik gok maar hé ;)

airco
22-06-2002, 17:46
mnee dan heb je waarschijnlijk bovenstaande handleiding niet volledig gevolgd, en heb je ipv van de index.html de msn.html als active desktop ingesteld.

is een van de mogelijkheden.

Valdo
29-06-2002, 16:31
weet er iemand nog goeie html voor de active desktop

redje
10-10-2002, 22:22
Precies lang geleden da ze nog iet gepost hebben hier, so...
Bij mij is da venster om uwe active desktop en al die vakskes aan te pasen zo klein da ge er niks mee kunt doen, nie echt handig ze.

airco
10-10-2002, 23:09
hmm het is voor mij ook al ff geleden dat ik dat op mijn desktop had ... dus de details weet ik er ook niet meer van ...

mij is het toen perfect gelukt om het te maximizen over heel mijn desktop .... ik weet alleen niet meer hoe ik dat heb klaargespeeld.

airco

redje
11-10-2002, 20:17
Originally posted by airco
hmm het is voor mij ook al ff geleden dat ik dat op mijn desktop had ... dus de details weet ik er ook niet meer van ...

mij is het toen perfect gelukt om het te maximizen over heel mijn desktop .... ik weet alleen niet meer hoe ik dat heb klaargespeeld.

airco
Heeft de alcohol de hersenen aangetast?

airco
11-10-2002, 20:38
nee nie echt ... maar na 5 maand heb ik al met zoveel dingen geprutst dat ik het eerste alweer vergeten ben .

airco

redje
11-10-2002, 21:54
Originally posted by airco
nee nie echt ... maar na 5 maand heb ik al met zoveel dingen geprutst dat ik het eerste alweer vergeten ben .

airco
Da kan gebeuren hé. Bij mij moet het zelfs geen 5maanden duren, soms is ne dag al genoeg.

sledge
11-10-2002, 21:58
werkt dat ook met ICQ?

airco
11-10-2002, 23:10
nee, tenzij je zelf de dhtml ervoor schrijft

redje
12-10-2002, 10:28
Dan moet ge er al serieus wa van kennen. En ik ken echt nie veel van computers.

sledge
12-10-2002, 11:24
Originally posted by airco
nee, tenzij je zelf de dhtml ervoor schrijft

Is da moelijk, en zo nee, hoe schrijf je zoiets?

airco
12-10-2002, 11:51
Als je nog nooit dhtml hebt geschreven raad ik je absoluut af om eraan te beginnen.
conclusie ... het is niet makkelijk :)

Bart.Vandecavey
12-10-2002, 11:53
Maw den Airco zal dat wel schrijven voor jou! :D

airco
12-10-2002, 12:00
nope sry daar pas ik ook voor ...
dhtml is not my cup of tea ... zeker als er dan nog synchronisatie met andere programma's bijkomt ...

Ik zou het waarschijnlijk wel in orde krijgen ... maar dan kost het me weer een hoop tijd ... tijd die ik nu al met hopen tekort kom :)

airco

sledge
02-02-2003, 18:05
Ik heb alles gedaan zoals gezegd, maar hij heeft het volgende probleem. Ik moet eerst msn downloaden om het te gebruiken, maar msn staat reeds op mijn pc. Wat doe ik mis?

http://users.belgacom.net/gc362701/probleem.jpg

airco
02-02-2003, 18:57
best mogelijk dat de versie die ik destijds eens gepost heb niet meer werkt met de nieuwe MSN - versie 5.0

yvdp
14-06-2003, 16:04
Iemand die weet hoe outlook erop te krijgen?