PDA

View Full Version : vraagje m.b.t. ADSL

Mark
29-09-2002, 17:55
Wie van jullie heeft ervaring met ADSL internet? Geheel onverwachts is onze regio vrijgegeven voor ADSL. Welk pakket is het meest aan te raden ? Een light pakket 256 kb download of een wat zwaarder pakket?

airco
29-09-2002, 18:50
ligt eraan wat je ermee aanwil ... voor surfen is lite-adsl al goed geschikt. Helaas zal je daar niet bepaald een speed-kick van krijgen ...

Ok ... het is een beetje sneller dan 56k .... maar vooral .... de telefoonkosten vallen weg.

Als je echter een beetje een internet-verslaving hebt zou ik toch minstens voor de basic of de turbo gaan.

bovendien valt het wel op dat breedband internet in Nederland behoorlijk duurder is dan in België

airco

Mark
30-09-2002, 19:16
Ik denk dat de keuze dan snel valt op een 512 kb abbonnementje. Maar dan heb ik nog een vraagje waarvan ik niet weet of het kan. We hebben hier thuis twee pc’s staan die ik dus graag allebei op een ADSL verbinding aansluit. Beide PC vormen geen netwerk. Nu zijn er abbonnementen die geschikt zijn voor meerdere gebruikers gelijkertijd, uiteraard duurdrer dan een basispakket.

Nu denk ik creatief hollands, oftwel zuinig :D !, Stel ik koop twee modems en ik pak een basis-abonnement. Op beide pc’s maak ik dan een verbinding aan, kan ik dan met beide pc’s ADSL’en. Uiteraard niet gelijktijdig, de ene pc zal overdag gebruikt worden, de andere pc ’s avonds en ’s nachts.

Beide pc’s hebben een aparte aansluiting op het telefoonnet, geen huiscentrale of iets dergelijks. De telefoonkabel hebben we destijds m.b.v. een zwart klussende KPN’er opgedeeld in 3 lijnen. Je kunt dus niet met 3 telefoons tegelijk telefoneren. Naar buiten toe gaat nog steeds één analoge lijn.

Savi
30-09-2002, 19:18
Denk wel dat dat nie gaat aangezien ze bij uw provider ook wel zullen zien dat er 2 ip's zijn.

Mark
30-09-2002, 19:24
maar ze maken toch gebruik van dezelfde telefoonlijn, daarnaast worden ze niet gelijktijdig gebruikt. Let wel, ik ben wat dat betreft een beetje een digibeet :D :D

Savi
30-09-2002, 19:26
Ah, niet op hetzelfde moment gebruikt zegt u daar :)

Dan is het te doen, .............denk ik...............

Ga ervoor en laat me iets weten, dan doe ik dat ook :D

Mark
30-09-2002, 19:52
mag ik weer het vuile werk opknappen :D :D

airco
30-09-2002, 20:21
hmmmzzzzz

daar zie ik wel een paar problemen opduiken in de implementatie die jij zou willen met 2 modems. Een modem heeft immers een uniek nummer dat je provider logt. Meeste providers geven trouwens ook maar 1 IP af.
Gevolg je zal regelmatig een tijdje moeten wachten op een nieuw IP-adres ... tot je lease op het vorige IP is verlopen, of je provider beschuldigt je van illegaal splitten van je lijn. Oplossing ligt in een netwerkje leggen en een routertje ertussen. Niet bepaald de goedkoopste oplossing, maar wel veruit de beste ... en bovendien bruikbaar voor JAREN. Ok, het is een investering van 150€ - 200€ ... maar gaat wel massa's beter werken dan 2 modems op 1 lijn ... en bovendien dummy-proof

airco

Oneliner
30-09-2002, 21:31
Amen to wat airco hierboven zegt.
Met dat netwerkje heb je dan ook weer het voordeel dat (weet niet of je dat zou kunnen gebruiken) je op elkaars pc kan.
Enorm leuk om spelleks te spelen, of gegevens tegen hoge snelheid door te sturen naar elkaar.

Johan D.
01-10-2002, 01:16
Je moet het maar eens navragen maar volgens mij is de beste
oplossing een verbinding met je twee PC via een ethernet-
interface kaart ( verbinding mogelijk tot 4 PC's ) en daar sluit je dan een ethernetmodem op aan . (bv: de ALCATEL speed touch )
Ik vroeger via kabel , nu via deze ADSL-lijn en ik merk geen
verschil . ( de PC is wel iets krachtiger geworden )
De USB-modems zijn merkelijk trager en zorgen nogal eens voor
problemen .

Groeten , Johan

airco
01-10-2002, 09:20
de oplossing die je aanhaalt hierboven is grotendeels dezelfde dan diegene die ik al opnoemde ... enkel zonderde router.

Ook dat is inderdaad mogelijk, ...
maar dan moet je 1 pc wel altijd laten aanstaan (server-pc) en bovendien is zo een configuratie niet altijd even betrouwbaar ....

Ga dus toch maar voor de combinatie met de router

FastFons
01-10-2002, 15:55
Als het in Nederland identiek werkt zoals in Belgie dan is het Idee van Marshal zonder problemen uitvoerbaar, zolang als je niet tegelijk online zit. Het is bij adsl immers niet zo dat je zo een ip voor een bepaalde tijd wordt toegewezen (in belgie toch niet). Als je 2 modems hebt dan ga je altijd op internet kunnen met de modem die het eerste het signaal synchroniseert. Indien je die modem dan echter afzet gaat je 2e modem direct wel synchroniseren en kan je daarop direct inloggen. Het is dus niet zoals bij telenet dat je een hele tijd moet wachten indien je een andere pc aan de modem hangt en je vergeten bent van de ip te releasen. Ik ben echter ook voorstander van de oplossing met een netwerk (een 2e modem kost ook redelijk wat geld en usbmodems laat je best links liggen) je koopt dan 1 platvorm onafhankelijke modem met ethernet connectie, een oude 486 ertussen en dan via een hubje naar je andere pcs. Die dingen kosten tegenwoordig ook niet meer zoveel geld dus ik denk dat het prijsverschil miniem is met het grote voordeel dat je bestanden kan uitwisselen tussen je beide pcs en indien nodig toch gelijktijdig op het net kan.

FastFons, ex helpdesker van turboline

PS: moest ge nog vragen hebben moogt ge mij altijd een mailtje sturen

airco
01-10-2002, 16:16
waarom die oude 486 ertussen ... als een router ook gaat ...

die 486 gaat constant aan moeten staan om internet te sharen ... en ook heel de tijd stroom af te tappen ...
Zelfs zonder scherm gebruikt een pc nog snel 50 watt aan stroom ...

tel dat 365 dagen per jaar, en dan kan je beter een routertje gaan kopen ... Volgens mij ook veel betrouwbaarder dan een 486 die vroeg of laat toch wel eens zal stukgaan.

airco

Mark
01-10-2002, 19:12
ik ga het eens op mijn gemak nalezen :D alvast bedankt.

FastFons
02-10-2002, 09:09
omdat ne 486 zo goed als gratis verkrijgbaar is natuurlijk, bovendien marcheert mijn 486 veel beter dan een goedkope routertje, de instelmogelijkheden van linux zijn eindeloos :D. En ik hoop dat die nog ffkes meegaat, anders zal ik een pentiumke in de plaats moeten zetten (tegen dan ook voor een symbolische euro verkrijgbaar)

FF

airco
02-10-2002, 10:36
mja ... beiden hebben hun voor en nadelen ...

persoonlijk zou ik misschien ook gaan voor de 486, maar niet omwille van het gebruiksgemak, maar wel omwille van het uitdagende om zo een linux-routertje optimaal te configureren + dan heb je nog iets om mee te spelen. :)

kwa gebruiksgemak denk ik wel dat het routertje het eenvoudigste is.

airco

FleaBite
02-10-2002, 13:25
Wij hebben nu een 486 staan die als router dient, die draait op Freesco. Bijkomende voordelen: omdat het om een pc gaat kan je allerhande dingen erop smijten. Bij ons draait er bijvoorbeeld een webserver, mySQL-server, ftp server, en telnet-server op. Dat zijn maar enkele van de mogelijkheden.

Originally posted by airco
niet omwille van het gebruiksgemak, maar wel omwille van het uitdagende om zo een linux-routertje optimaal te configureren + dan heb je nog iets om mee te spelen. :)

Daar zeg je het. Welke aantrekkingskracht heeft zo'n HW-router dan nog, eh? ;)

airco
02-10-2002, 17:42
mysql-server op een 486 ... en gaan met die queries :)

maar het zal wel om een development servertje gaan veronderstel ik :)

FleaBite
02-10-2002, 18:29
yep, tuurlijk

vrDennis
03-10-2002, 16:02
Originally posted by Marshal
Ik denk dat de keuze dan snel valt op een 512 kb abbonnementje. Maar dan heb ik nog een vraagje waarvan ik niet weet of het kan. We hebben hier thuis twee pc’s staan die ik dus graag allebei op een ADSL verbinding aansluit. Beide PC vormen geen netwerk. Nu zijn er abbonnementen die geschikt zijn voor meerdere gebruikers gelijkertijd, uiteraard duurdrer dan een basispakket.

Nu denk ik creatief hollands, oftwel zuinig :D !, Stel ik koop twee modems en ik pak een basis-abonnement. Op beide pc’s maak ik dan een verbinding aan, kan ik dan met beide pc’s ADSL’en. Uiteraard niet gelijktijdig, de ene pc zal overdag gebruikt worden, de andere pc ’s avonds en ’s nachts.

Beide pc’s hebben een aparte aansluiting op het telefoonnet, geen huiscentrale of iets dergelijks. De telefoonkabel hebben we destijds m.b.v. een zwart klussende KPN’er opgedeeld in 3 lijnen. Je kunt dus niet met 3 telefoons tegelijk telefoneren. Naar buiten toe gaat nog steeds één analoge lijn.

Waarom zo moeilijk doen. Wanneer je ADSL neemt dan zijn de aansluit kosen 60 euro excl modem/router.

Die router kost 200 euro en en daar zitten meerdere poorten op dus via die router sluit je de beide pc's aan en ben je dus klaar :) Misschien is het even een inverstering maar dan heb je wel wat..

airco
03-10-2002, 18:38
tot die conclusie waren we hierboven ook al gekomen voor het geval Marshall ...

als je echter een pc-freak bent kan zo een 486 misschien ook wel een leuke optie zijn ... vermits de linux-router heel wat leuke opties biedt om te configgen.

als gewoon thuisgebruiker kan je echter best voor de router gaan :)

Tomfan
03-10-2002, 22:29
Geachte welgeschapen heer Reijnders,

Naar mijn insziens is een 256 verbinding voor uwen gebruik voldoende in den beginne.
Indien naar uwer mening echter later blijkt dat uwen verbinding niet snel genoeg is voor uwen behoeftes dan kunnen u toch wel degelijk wanneer u pleziert eenen duurderen en snelleren ADSL verbinding nemen.

Neemt bijvoorbeeld uwen auto; het rijdt en het heevden eenen radio. Daar is ook alles mee gezegd.
Waarom zoudt gij dan eenen porsche nemen als u tevreden bent met uwen stalen ros?

Mjah wij zeggen maar zo den lengte van uwen menneke hebt ook niets te maken met de snelheid van uwen oto ...

Waar alles op neerkomt is het volgende : denkt aan de wijze woorden van uwen vrient: duur ADSL: :no:

Met vriendelijke groeten van den gletscher in Vaals

Hoogachtend: Tomfan :+

Mark
04-10-2002, 18:51
wees gerust, die Tomfan is een goede bekende van me. Oftwel, alweer een nederlander aan boord van depaddock. Deze nederlander veroorzaakt wel overlast in Belgie. Als hij in Nederland een scheet laat en er is oostenwind dan ruiken jullie hem :D :D . Bij westenwind is het kado aan onze onze duitse buren :D :D richtig, genau

Iemand van het drielandenpunt dus!

Mark
02-01-2003, 16:58
yes sinds 31-12-02 heb ik mijn adsl aan het lopen.......tis weliswaar nog lite-verbinding. Iets anders is hier nog niet te krijgen.........maar wat een verademing, die snelheid en dat urenlang :D :D :D :D

Nu nog ergens een tweede modem zien te ritselen en dan kijken of we KPN kunnen bedotten :D :D

Tomfan
02-01-2003, 23:39
Ik ben eens benieuwd wanneer mijn ADSL aansluiting gerealiseerd wordt.

Het kan toch niet zijn dat ik in een wereldstad als Vaals langer moet wachten op een verbinding als dat ik in een gehucht als Voerendaal zou wonen.

Mjah tot gamens tot zaterdag, het bier zal weldadig vloeien en ook het bloed in Unreal :D !!!

Gegroet