PDA

View Full Version : Rare spoiler


Werner333
03-12-2002, 19:55
Dit is een foto van een 911 GT2 in de Club Europa series.
Let op de 2de spoiler. De wagen reed enkel in deze configuratie tijdens de trainingen. Daarna werd de spoiler verwijderd omdat hij blijkbaar niet goed werkte.
Mijn vraag: Wat in godsnaam kan de functie van zo een spoiler zijn?
http://www.werner333.com/paddockfoto/911.gif
Bron: http://www.dailysportscar.com/

Oneliner
03-12-2002, 20:03
Zijn achterligger vast te klemmen?
Neen, misschien voor de lucht die onder de auto doorgaat op te vangen en de auto nog meer downforce te geven?

Mark
03-12-2002, 20:22
echte zuigkracht aan het wegdek creeren...........oftewel het principe van een venturibuis. Maar volgens mij snappen ze wel niet precies hoe zo'n venturibuis eruit hoort te zien. Althans dat is mijn visie op die foto.

Prachtige aparte foto.........heb je trouwens een link over die club europa serie?

Bart.Vandecavey
03-12-2002, 20:56
Ik denk gewoon hetzelfde als met een difuser maar dan uitgebreider; onder de auto een vacuum creëren...

Maar het is natuurlijk wel redelijk :crazy:

Beemer
03-12-2002, 21:02
Ofwel is dat gewoon om de trekhaak te camoufleren ;):p;)

fordje
03-12-2002, 21:09
IDD, vreemd geval ??

Maar zeker niet uniek. Ik heb dit enkele weken geleden nog ergens gezien, ik weet alleen niet meer op welke site :(

Er stond daar ook iets bij over het nut ? van zo een ding.

Maar waar stond dat,.....???

**edit**

Werner, had jij enige tijd geleden geen post over een nieuwe Ferrari ? Ik geloof dat op die link ook iets stond van die Porsches ?

Scapa
03-12-2002, 22:10
Fordje, ik heb die foto ook gezien op de franse site met die foto's van de Seat GT ...

vincentdb2001
03-12-2002, 22:20
http://www.spiritof.com.fr/spirit%20of/spirit3/GT/gtactu11.htm => hier waarschijndelijk.

vincentdb2001
03-12-2002, 22:25
Originally posted by Marshal
heb je trouwens een link over die club europa serie?


=> http://www.club-europa.asso.fr

fordje
03-12-2002, 22:25
IDD !!

Tnx jongens.
Je ziet het he, op de Paddock weten we het wel te vinden :D

Waar verkopen ze zo een sneeuwschop voor op een Mondeo?

Weet ik hoe ik mijn oprit proper kan houden deze winter ;)

Giovanni
04-12-2002, 00:58
Ik heb eerder het idee dat het dient om een foutje van Porsche te camoufleren.
Door de plaatsing van de motor is het onmogellijk om een fatsoenlijke bodemplaat met diffusser te plaatsen op een 993.
Een foutje dat trouwens bij de 996 is goedgemaakt, kijkt maar naar de GT2 van PSI. Die heeft wel een diffusser.
Volgens mij is dit gedrocht trouwns compleet zinloos omdat het in een rechtstreekse lijn zit met de hete en turbulente uitlaatgassen.

Trouwens een prachtig initiatief dit technisch hoekje

Sennake
04-12-2002, 10:17
En van de gelegenheid profiteren om een nieuw forumlid te verwelkomen : welkom Giovanni :)
Hopelijk mogen we je nog dikwijls begroeten op De paddock :)

HHugo
04-12-2002, 23:04
Originally posted by Giovanni
Ik heb eerder het idee dat het dient om een foutje van Porsche te camoufleren.
Door de plaatsing van de motor is het onmogellijk om een fatsoenlijke bodemplaat met diffusser te plaatsen op een 993.
Een foutje dat trouwens bij de 996 is goedgemaakt, kijkt maar naar de GT2 van PSI. Die heeft wel een diffusser.
Volgens mij is dit gedrocht trouwns compleet zinloos omdat het in een rechtstreekse lijn zit met de hete en turbulente uitlaatgassen.

Trouwens een prachtig initiatief dit technisch hoekje

Hangt ervan af of de uitlaten ook aangepast zijn. Tot voor enkele jaren bliezen de F1-bolides ook hun uitlaatgassen door de diffuser. Die geometrie van de diffuser en de positie van de uitlaten was zodanig gekozen dat ze hieruit extra aerodynamisch voordeel haalden.

Het is pas sinds het vernauwen van het spoor van de wagens dat men begonnen is (lees: Ferrari begonnen is en gekopieerd door de rest)met de uitlaatgassen over de achterspoiler te leiden.
De motoren liggen nu immers ietsjes meer naar voren, zodat de afstand uitlaatklep - diffuser groter wordt. Omdat die motoren echter 18000 rpm draaien hebben ze korte uitlaten nodig (vanwege resonantieverschijnselen: teveel moeite om uit te leggen ;) ), en dus is het voordeliger om de uitlaten bovenop de sidepods te plaatsen zodat ze op de ideale lengte kunnen blijven.

http://users.pandora.be/FleaBite/exhaust.gif

Megane
04-12-2002, 23:41
om extra volk mee te nemen bij een sponsor dag. :D

ofwel voor de mekaniekers gaan op te staan als deze omhoog staat op zijn kriks. :p

Giovanni
05-12-2002, 20:17
HHugo,

Zoals duidelijk te zien is op je mooie tekening lagen bij die bewuste F1's de uitlaat op het einde van de diffuser en niet er voor.
Een diffuser kan pas goed z'n werk doen als de lucht er "Proper" toekomt.

HHugo
05-12-2002, 21:44
Even specifieker dan: met door de diffuser blazen, bedoel ik dat de uitlaten eindigen zo laag mogelijk naar het einde van de diffuser toe (zoals op de tekening).
In elk geval zal die layout de luchtstroom door de diffuser beïnvloeden (zelfs als er bijv enkel turbulenties ontstaan na die uitlaten, dan kan de lucht toch niet zo goed meer doorstromen = afremmen lucht = invloed op stroom door diffuser), niet tegenstaande een diffuser idd bedoelt is om de luchtstroom onder de wagen te versnellen en zo meer neerwaartse druk te genereren. (waarvoor een vrije doorgang noodzakelijk is, zodat de lucht er proper door kan)
Die invloed was er vooral als de piloot van het gas afging, omdat er dan een kleiner debiet uit de uitlaat kwam die de luchtstroom doorheen de diffuser wijzigde, en waardoor de downforce dus ook veranderde. (dit is in strijd met de reglementen van de FIA waarbij de aerodynamica niet mag wijzigen, maar ze konden toch moeilijk alle teams gaan straffen)