PDA

View Full Version : Magnesium?


sledge
11-02-2003, 22:16
Bij het vak Constructie moeten we van enkele materialen de eigenschappen en het toepassingsgebied kennen. Nu staat er in de cursus dat magnesium wel eens gebruikt word in racemotoren. Maar de algemene toon in het hoofdstuk is dat magnesium heel bros is een gemakelijk ontvlambaar is. Gebruikt men dan één of andere legering waarin magnesium verwerkt of zo? Want een heel licht ontvlambaar en bros product lijkt me toch niet geschikt (en veilig) om te racen.

Mark
11-02-2003, 23:02
"pure" materialen worden eigenlijk nooit gebruikt. Het zijn altijd legeringen of om een modeterm te gebruiken composiet materialen.

Veel intressanter is het mysterie (beryllium, goed geschreven ?). Het verbod op deze materiaalsoort in 2001 schijnt een van de hoofdredenen te zijn waarom McLaren in 2002 zo'n forse terugval kende. Niet zelf verzonnen.........zijn de woorden van Ron Dennis in een of andere autosport ergens dit jaar. Ferrari schijnt daar dus geen last van gehad te hebben, Ferrari en McLaren waren geloof ik de twee enige teams die dit gebruikte in hun motoren

Raceboy
11-02-2003, 23:06
beryllium is uiterst giftig. Werd dus gevaarlijk voor de mensen die ermee moesten werken. Maar of dat nu een teugval betekende voor MClaren? Voor alles is een uitleg ,zeggen ze bij ons :)

HHugo
11-02-2003, 23:10
Magnesium zal enkel ontvlammen als het in poedervorm is, maar dan is het ook wel héél reactief. (is dat geen klassiek chemie-proefje in het secundair onderwijs om wat van dat poeder in de fik te steken, of heb ik het verkeerd voor?)

sledge
11-02-2003, 23:11
Originally posted by HHugo
Magnesium zal enkel ontvlammen als het in poedervorm is, maar dan is het ook wel héél reactief. (is dat geen klassiek chemie-proefje in het secundair onderwijs om wat van dat poeder in de fik te steken, of heb ik het verkeerd voor?)

Inderdaad, en dat brand met zo'n helder wit licht...

Raceboy
11-02-2003, 23:13
lampen aan autostrade zijn dat ook geen magnesiumlampen ?

laurent
12-02-2003, 02:00
dunno, ma magnesiumpoeder, ofte flashpowder wordt gebruikt in vuurwerk (pyrotechniek), war het gebruikt wordt om vuurpijlen en mortieren te doen opengaan in wit helder licht. Samen met ... ijzerchelaat denk k, wordt t blauw.
Trouwens, met de combinatie van fotopapier, voorwerpen en magnesiumpoeder kan je knappe dingen maken....

Scapa
12-02-2003, 04:44
Magnesium wordt heus niet alleen in motoren gebruikt in de autosport ;)

laurent
12-02-2003, 13:00
mmm.. velgen? wishbones...
kneepads voor motoraces :D

Beemer
12-02-2003, 14:04
Magnesium? Da gebruiken ze ook op de voetbal :) (bengaals vuur)

Jochie
12-02-2003, 15:00
Magnesium wordt/werd tamelijk veel gebruikt in auto/moto en zelfs fiets industrie.

10j geleden was er een mountainbike, Kirk evolution, met een kader van magnesiumlegering met heel hoog magnesiumgehalte.
Die bleken achteraf allemaal te breken na enkele maanden :)

Eerste versie van Suzuki GSXr eind de jaren 80 had ook magnesium in het frame.
Gaf leuke effecten wanneer bij een valpartij de motor over het asfalt schoof :)

Maar van magnesiumlegeringen voor het motorblok had ik nog niet gehoord.
Volgens mij zijn tde temperaturen en belasting daarvoor te hoog.

Voor zover ik weet wordt Magnesium nu algemeen minder gebruikt.
Verwerking van titanium is goedkoper geworden en wordt algemeen steeds meer toegepast gezien heel gunstige kenmerken.

Jochie