View Full Version : weer nieuw regeltje
Ze zijn er toch echt wel met aan het rammelen bij de FIA hoor... De volgende regel in het rijtje aprilgrappen : niet meer tanken tussen de kwali en de race. Wat een hoop kunstmatig gedoe waarmee alleen maar het strategisch aspect wordt bevorderd ipv het racen. Ipv de pitstops te verbieden wordt strategie dus alleen nog maar belangrijker. Ik zie persoonlijk liever coureurs rechtstreekse duels uitvechten ipv monteurs op de pitmuur met een rekenmachientje de strategie te zien berekenen.
"pffff wor gotta hinne", t'is overigens nog nie zeker dat die "regel" er doorkomt. Ik vind dat ze bij de FIA trouwens erg laat zijn met hun invoeren van zulke ondoordachte regels, op de duur weet niemand meer wat er mag en niet mag, sjongejonge
leukere regel: schaf de pitstops af tijdens de race ;)
Wat zou dat niet geven ? :)
Originally posted by Finish
één lange saaie race ipv 3korte saaie racekes :o
Originally posted by raceboy
één lange saaie race ipv 3korte saaie racekes :o
das al een vooruitgang ! ;)
Originally posted by Finish
Tjonge, tjonge, ik word oud... Als iemand die vraag durft stellen, waarbij dat voor mij zelfs geen vraag waard is omdat het voor de hand ligt, omdat het nog niet zo lang geleden is dat die pitstops juist INgevoerd zijn (of lijkt het alleen maar zo?). In elk geval zal ik je zeggen wat dat geeft en hoef je dus niet te fantaseren : de wagens rijden uiteraard allemaal met stampvolle tank en zijn in het begin loodzwaar, en worden alsmaar lichter en sneller, wat tot verbazingwekkende verschuivingen in de hiërarchie kan leiden... Bovendien wordt er zwaar gegokt wat de tankinhoud en het verbruik betreft, en vallen er elke race enkele ronden van de finish wagens stil, zowel aan de kop als aan de staart van het peleton. "To finish first, first you gotta finish" krijgt daardoor wel een andere dimensie. Zo is Boutsen in Imola ooit te voet over de finish gekomen, met zijn laatste krachtinspanning zijn Arrows over de lijn duwend, en tot zijn grote verbazing had hij daarmee de 2e plaats veroverd! Dat is nog zo'n nevenaspect van die situatie : piloten weten op het einde niet meer in welke positie ze rijden. Uiteraard zou de informatica vandaag de dag wel voor minder extreme situaties zorgen, maar het zou toch nog verrassend kunnen zijn...
Waarom hebben ze die pitstops dan ingevoerd? Inderdaad, omdat er (behalve de stilvallende wagens op het einde wat eerder een soort van "loterij" begon te worden) zeer weing inhaalmaneuvers te zien waren op de baan. Nu, dat is nog altijd niet veranderd, alleen in de pits worden de posities gewisseld (karikaturaal gesproken eh).
Het mocht misschien niet zo overkomen, maar ik was wel degelijk op de hoogte van het feit dat er van pitstops vroeger nog geen sprake was. Mijn 'vraag' was enkel: stel je NU eens voor wat dat voor een race zou betekenen, in een tijdperk waarin pitstopstrategieën vaak cruciaal zijn.
Toch bedankt voor de deskundige uitleg !
jawadde ..... Door zo een regel zou een meester-strateeg van kapitaal belang zijn ....
Met zulke regels kan je tientallen seconden winnen of verliezen ...
ik ben in ieder geval tegen
airco
JPMontoya
14-02-2003, 00:04
Och dat regeltje zal simpel omzeilt worden denk ik.
Door vb om 14.45 je Qualiflyer te rijden en dan binnenkomen juiste hoeveelheid benzine en dan terug pitten en de teams hebben wat ze willen, de juiste strategie.
Oneliner
14-02-2003, 00:07
Das ni echt omzeilen he JPM, das eerder tactiek :)
Originally posted by JPMontoya
Och dat regeltje zal simpel omzeilt worden denk ik.
Door vb om 14.45 je Qualiflyer te rijden en dan binnenkomen juiste hoeveelheid benzine en dan terug pitten en de teams hebben wat ze willen, de juiste strategie.
Hmmmmm, er was toch een single-lap qualifying systeem bedacht.......of is dat alweer geschrapt?
idd single lap qualifier ... dus dat verhaaltje gaat niet op
Originally posted by airco
jawadde ..... Door zo een regel zou een meester-strateeg van kapitaal belang zijn ....
Met zulke regels kan je tientallen seconden winnen of verliezen ...
ik ben in ieder geval tegen
airco
De meester strateeg is al ergens in een team dacht ik zo. :D
Als men deze regel invoert zal MS nog tot 40 ste kampioen zijn denk ik. :D :D
JPMontoya
14-02-2003, 10:48
oké sorry mannen, idd single lap systeem, was ik ffie vergeten, T is echt ni simpel om alles nog te onthouden.
Zoals ik al zei : der kan geen kat niemer aan al die onnoezel regelkes aan uit ;)
Ze doen maar, de FIA Kwieten. F1 is bedoelt als uithangbord van de automobielindustrie en in alle nieuwe regeltjes die er zijn,vind ik niets terug dat dit bevordert.
Allicht hebben jullie het er hier al over gehad, maar het is aan de andere teams om terug te vechten en al die dwaze regels gaan daar niets aan veranderen.
Hoe jammer ik het ook vind, Ferrari zal dit jaar opnieuw gaan domineren, ook met de nieuwe regels. Ze zijn technisch sterk genoeg.
Originally posted by JPMontoya
oké sorry mannen, idd single lap systeem, was ik ffie vergeten, T is echt ni simpel om alles nog te onthouden.
tis u vergeven .... idd niemand kan er nog aan uit ...
Volgens mij zien we volgend jaar advocaten in toga aan de pitmuur. Om de teams rechtsbijstand te geven in het kluwen van de nieuwe regels :)
airco
en wat gebeurt er met de benzine die men tijdens de warm up verbruikt ?
zondagmorgen warm-up zou verdwijnen
wordt het raceprogramma nog slechter voor de bezoekers van de GP.
Originally posted by airco
zondagmorgen warm-up zou verdwijnen
Ja zal niet een blijven! 2 uur op de vrijdag morgen erbij en de zondag ochtend sessie eraf halen, de grotere teams kunnen het gewoon niet hebben dat Minardi, Renault en Jordan de extra test hebben aangenomen
JPMontoya
14-02-2003, 21:15
Ik heb toch ook al m'n bedenkingen bij de nieuwe regels hoor. Ik vind persoonlijk dat F1, toch gekenmerkt als de koningsklasse van de autosport, met al de nieuwe regeltjes toch een stukje van zijn statuut moet in binden. Persoonlijk vind ik dat jammer. Tot vorig jaar wist je gewoon dat er vrijdagmorgend FP's waren. Op vrijdagmiddag was er dan 1h practice of vroeger Qual. Op zaterdag wist je gewoon van 1 tot 2 is het Qual. Op zondag warm-up & om 14h race.
Dit systeem wordt nu al 10tallen jaren gehandeert en dat maakt F1 mede een autoriteit vind ik. Je wist gewoon als je zatermiddag je TV aanzette dat er F1 was.
Door de hegemonie van Ferrari, de machtsdrang van Ecclestone, de druk van TV gaat gewoon de waarde van F1 achteruit. Welke F1 fan is er nu gebaat met een Superpole Syteem? ? Superpole is eerder een systeem voor een GT race maar toch niet voor de koningsklasse van de autosport.
Ik heb F1 fans nooit horen klagen over de gang van zaken inzake trainingen, races,... Half jaren '90 ging alles toch gewoon zoals de dingen gingen. Oké we hadden wel 'ns een saaie race maar dat namen we er gewoon bij. Nu omdat we 1 uitermate slecht seizoen achter de rug hebben vind ik niet dat alles moet worden omgegooid juist om het voor TV intressant te maken.
De mensen die meerdere malen een GP bezocht hebben weten ook wel dat hoe saai 'n race ook mag zijn. Op een GP weekend amuseer je je toch ongeacht een saaie race. Qualis maken ook deel uit van het weekend, je zag ze binnengaan, buitenkomen, crashes,.... en nu zie je elke wagen maar 2x passeren op zaterdagmiddag.
Een echte schande ! ! !
Williams en Mclaren bijten van zich af: :fight:
McLaren and Williams are joining forces to the take the FIA to arbitration over the latest regulation changes.
Both Ron Dennis and Sir Frank Williams are angry at the way new regulations, such as the banning of driver aids and bi-directional telemetry, have been implemented by FIA President Max Mosley.
And the teams believe that the FIA is in breach of the Concorde Agreement, the contract that covers the running of the world championship.
Central to their objections is what they perceive to be an undermining of 'the fundamental values of Formula 1 as the pinnacle of motorsport and a technological showcase'.
They are also concerned that the changes could increase the safety risk for drivers.
Ron Dennis said, “The FIA is trying to ‘dumb down’ Formula 1. It has introduced sweeping new regulations for the 2003 season without proper consultation with the Teams.
"We want Formula 1 to be stable, well run and professionally administered to ensure the continued success of the sport.”
“There is no doubt that F1 needs to change and evolve and McLaren and WilliamsF1 have always played a constructive role in initiating and supporting positive measures to improve our sport.
"Sensible proposals are already on the table. At a meeting on 4th December 2002, the Formula One Teams agreed to introduce a range of measures that would have reduced costs and given the smaller teams the necessary support to ensure their participation for the whole of the 2003 season.
"These measures included the prohibition of qualifying cars, an acceptance of standard materials and equipment and an arrangement with a number of manufacturers to supply low cost engines to the independent teams.”
In the joint statement, Frank Williams said, “Some of these changes are against the spirit of F1, its restless drive for excellence and its need to live on the technological cutting edge.
"We believe that the FIA are taking an unnecessarily pessimistic view of the future. The FIA’s proposals will remove and destroy many aspects and facets of our sport that have helped it prosper and thrive in the last 20 years.
"They are damaging to the very nature of F1 and limit its differentiation from other forms of motor sport.”
“It is misleading to suggest that F1 is in crisis – it remains a uniquely popular and highly successful sport.
"Unfortunately, only a fraction of those revenues generated by F1 remain in the sport and go to the teams.
"Addressing this issue is the surest way of delivering stable and successful independent teams.”
The dramatic move presents a serious problem for Max Mosley and the FIA. Such a public challenge to their authority is unparallelled in modern F1.
bron: www.itv-f1.com
De liefhebbers kunnen het hier helemaal lezen (tekst iets te lang om te posten...):
http://www.f1m.com/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=637
Ik wist wel dat Ron Dennis op iets aan't broeden was, het zou Ron niet zijn. Dat hij hierbij door Frank Williams wordt gesteund, kan de zaak alleen maar ten goede komen.
:applaus:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.