Log in

View Full Version : Hoe bouw je een M3 GTR

Mark
06-04-2003, 22:11
Dit jaar kunnen we dus een flinke toename zien in het aantal GTR's

G&A, Carlier, Meijers, Belien, Moore, GS Motorsport.......

Maar hoe bouw je nou zo'n wagen? Koop je een body-shell van een 3-serie plus bijbehorende kit? Of kun je die bakken ergens kant en klaar kopen?

Scapa
06-04-2003, 22:52
Onze GTR en die van Severich vertrekken van respectievelijk een '96 en '97 FISA 2L Chassis (E36-model). Deze kas is door onszelf uitgebouwd om bredere banden te kunnen huisvesten. Een grote achtervleugel erop, andere voorspoiler en in plaats van de 2l 4 cylinder zit er bij ons een 3l 6 cylinder onder de kap. Het is dus voornamelijk eigen ontwikkeling... Severich heeft z'n kit gekocht bij een Duitse tuner. De kit op de Moore M3 is volgens mij ook van daar afkomstig.

De Beliën M3 (een E46-model) is gekocht bij MDM die hem ook zelf voor het grootste deel (of volledig) zelf hebben gebouwd. Kant en klaar kopen kan dus maar dan bij iemand die de auto zelf volledig heeft gemaakt, niet bij BMW Motorsport dus.

BTW: GS Motorsport rijdt dit jaar eigenlijk niet in de Belcar, sla er de deelnemerslijst maar eens op na ;)

Mark
06-04-2003, 23:00
Originally posted by stijnconinx

BTW: GS Motorsport rijdt dit jaar eigenlijk niet in de Belcar, sla er de deelnemerslijst maar eens op na ;)

Klopt, een alliantie met G&A.......net zoals Coast en Ham Car Tuning.

Die van Carlier is dan ook eigenbouw........als je zo de foto's bekijkt. Ach u hoort mij niet klagen.........en mijn fototoestel ook niet ;)

Scapa
06-04-2003, 23:03
Is mijn uitleg een beetje duidelijk? Anders leg ik het u volgende week wel eens haarfijn uit. BTW er ligt een Autokrant op u te wachten ;)

Giovanni
07-04-2003, 23:36
De belangrijkste eigenschap van een M3 GTR is zijn naar achter verplaatst V8 blok ( M5 ).
Dit gecombineerd met een carroserie die rond z'n rolkooi gebouwd word geeft een wagen met een zéér goede gewichtsverdeling 50/50.
Je kan er nog steeds kopen bij BMW maar van de prijs ben ik niet op de hoogte.
Binnenkort worden ze trouwens uitgerust met de M5 V10 die standaard reeds 600 pk. gaat leveren.
De V8 ging bij Matter buiten met "Maar" 550 pk. !!!
Wat dat blok in de handen van een dergelijke tuner gaat geven is een raadsel maar dit gaat een bom worden.
Wat de MDM wagens betreft gaat het wel degelijk om echte GTR's en geen zelfbouw.

Mark
07-04-2003, 23:54
Originally posted by Giovanni
Je kan er nog steeds kopen bij BMW maar van de prijs ben ik niet op de hoogte.

Nu valt het kwartje weer, de wagen is destijds door BMW gebouwd als pure circuit-racer voor de ALMS. Echter om daarin mee te rijden moesten er ook een x-aantal straatversies zijn...........

Dat was ik dus compleet vergeten...........ennuh, voor 252.000 Euro the Beemer is all yours ;)

http://www.rsportscars.com/

The BMW M3 GTR Heads For The Road

In February 2001 BMW presented a pure-bred sportscar for road use - the BMW M3 GTR powered by a V8 engine. This car, which is racing from victory to victory in the American Le Mans Series (ALMS), is built by BMW M from January 2002. The flexible production facilities of BMW Individual permit the production of a small series. Road licensing is possible.

By using carbon fiber body parts and by completely foregoing any comfort equipment, the two-seater M3 GTR is a car for true purists. An empty weight of approx. 1350 kilograms has been achieved. The 4.0 litre V8 engine with a cylinder bank angle of 90 degrees resembles the race version featuring in excess of 450 hp. Due to the necessary adaptations regarding emissions and noise levels the road version still generates more than 258 kW (350 hp).

The M3 GTR road version is kept technically as close as possible to the racing version. Apart from the extremely light V8 engine this includes dry sump lubrication, a 6-speed gearbox, a two-disc sports clutch and the variable M differential lock.

For weight reduction purposes the roof, the rear spoiler as well as the front and rear aprons are made of carbon fiber reinforced plastic - just like in the race version. The extended front and rear apron as well as the rear spoiler optimize the aerodynamics of the M3 GTR. Additional cooling slits in the bonnet ensure the high-performance powerplant's thermal well-being.

The BMW M3 GTR features an extremely lowered suspension and enormously sporty suspension settings. The compact V8 high-performance engine permits optimum weight distribution which, together with the 19-inch sports wheels, guarantee outstanding handling properties.

This level of exclusiveness also calls for a great deal of highly qualified manual workmanship giving the price of the BMW M3 GTR a new dimension. The price of approx. 250,000 euros reflects the extraordinary technology of this car.

http://www.rsportscars.com/foto/03/m3_gtr_street2.jpg

Scapa
08-04-2003, 00:49
Er blijkt hier toch wel een serieus misverstand te zijn. Ik kan het mis hebben maar dit is mijn versie gebaseerd op allerlei informatie.
BMW Motorsport verkoopt géén M3 GTR's. Er zijn er in totaal 5 van gebouwd: 1 test-auto die nu in het BMW museum staat, de vier andere hebben in 2002 in ALMS gereden bij Schnitzer en PTG. Twee daarvan worden nu gebruikt voor de 24u van de Ring, de twee ander zullen ook nog wel in de ateliers in München staan en zijn niet te koop.
Een M3 GTR wegversie bestaat momenteel volgens mij gewoon niet ( het prototype buiten beschouwing gelaten). Ze zijn dat ooit van plan geweest om er te maken om niet benadeelt te worden door het ALMS-reglement maar na hun beslissing om zich uit dat kampioenschap terug te trekken hebben we er toch niet veel meer van gehoord.
En de MDM GTR's zijn er al van begin 2001 en dus voor er van een eventuele wegversie sprake voor klanten sprake was en die er nog steeds niet is. Een van de vijf echte GTR's is het ook niet dus blijft er nog maar één ding over volgens mij: eigenbouw ;)

Werner333
08-04-2003, 17:11
En toch bestaan er 25 weg versies van die GTR met V8.
Aangezien BMW toch weer in de ALMS wil rijden.

Mark
08-04-2003, 18:27
Ja moeilijke vragen, daar draai ik mijn hand niet voor om ;)

Bart.Vandecavey
08-04-2003, 20:22
Wat de MDM wagens betreft gaat het wel degelijk om echte GTR's en geen zelfbouw.

Stonden die de eerste race in Spa niet in de grondlaag?

Ik dacht dat het zelfbouw was...

http://www.spa-francorchamps.be/gfx/report2001/spabelpro/belcar/images/DSC_1258.jpg

Spa Belpro in 2001

Werner333
08-04-2003, 20:29
Originally posted by Bart.Vandecavey
Ik dacht dat het zelfbouw was...
Dacht ik ook.

Giovanni
08-04-2003, 21:19
Helaas moet ik de puristen hier teleurstellen.
Tijdens het BelPro festival hadden wij de eer om met MDM een box te delen.
We hebben dan ook de wagens uit de truck zien laden en grondig kunnen ( en mogen ) onderzoeken.
Het zijn wel degelijk echte M-Motorsport gevallen.
BMW verkoopt deze dingen echt wel. Helaas enkel aan mensen met een zéér dikke portemonne ( niet aan ons dus ).
De 5 waar reeds melding van werd gemaakt zijn wagen die door BMW zelf of via een team werden ingezet. Er bestaan gelukkig ook nog enkele andere.
De 50 wagens die ze nodig hadden voor de homologatie zijn eveneens gebouwd en verkocht.
Nu is er in de autosport een trucje waarbij een merk z'n eigen wagens terug gaat opkopen bij een dealer.
Op papier zijn ze verkocht en in het verkeer gebracht maar de onderdelen die werden gehomologeerd worden terug gerecupereerd.
Denk maar aan Mitsubischi dat om de 3 dagen ( bij manier van spreken ) een "EVO" versie van hun rallywagens op de weg brachten.
Hoeveel zie je er daar van rondrijden ???
Dat BMW niet is verdergegaan in het ALMS ligt aan de reglementswijzigingen die toen werden doorgevoerd.
Die waren teveel in het voordeel van de GT's waardoor BMW enkel languit op hun gezicht kon vallen en geen enkel constructeur, en zeker geen privé team steekt daar geld in.

Mark
08-04-2003, 21:31
Helaas enkel aan mensen met een zéér dikke portemonne ( niet aan ons dus ).

Tja geld, volgens mij wasdat bij MDM het minste probleem in die dagen..............soms zegt een sticker zoveel ;)

Zal de wagen van Belien dit weekend eens goed bestuderen.

Giovanni
14-04-2003, 23:00
En iemand de "ECHTE" M3 GTR gespot op het NRF ?

Mark
14-04-2003, 23:10
En iemand de "ECHTE" M3 GTR gespot op het NRF ?

Als je die van Belien bedoeld, dan wel...........

AlainH
23-04-2003, 22:35
BMW heeft 5 GTR's gebouwd, en moest ook straatversies hiervan bouwen. Een te grote reglementswijziging heeft ervoor gezorgd dat er maar 1 straatversie bestaat, en de 5 echte racewagens, die niet te koop zijn ( geruchten zijn er geweest dat Selleslagh en Vannerum tot 1 miljoen euro's ervoor over hadden en hem nog ni kregen van BMW ).
Een GTR rijklaar is NIET te koop bij BMW, wel alles apart om er zelf eentje te bouwen, wat MDM in tweevoud heeft gedaan. De wagens van MDM bevatten ook zelfs heel wat zelfbouwstukken ( luchtuitlaatroosters op de voorvleugels komen uit den Brico en zijn van die toiletroostertjes bvb ).
Onze wagen, is een 4-deurs Motorsport kas met een rolkooiconstructie die de kracht van de V10 moet kunnen verdragen, en is volledig eigenbouw. Stukken van bij BMW Motorsport staan er natuurlijk ook op, maar dan spreken we van een volledige M5 mechaniek ;)
En de echte M3 GTR van het NRF, dat is dan een model E36 vermoed ik dat bedoeld wordt, want een ECHTE E46GTR is een V8 4-liter, en geen M5 5-liter zoals die van MDM en nu dus van Beliën...

Scapa
23-04-2003, 22:43
Dat dacht ik ook en denk ik nog steeds ;)

Werner333
24-04-2003, 18:51
Originally posted by AlainH
En de echte M3 GTR van het NRF, dat is dan een model E36 vermoed ik dat bedoeld wordt, want een ECHTE E46GTR is een V8 4-liter, en geen M5 5-liter zoals die van MDM en nu dus van Beliën...

En welke E46 heeft een V8 van 4 liter?
Juist ja. ;)

AlainH
24-04-2003, 23:36
ha, de Race Projects bolide ;-)
maar die V8 mankeert dan weer enkele kleppen om een echte GTR te zijn... en een beetje de look ook...

of is er nog een andere ?

Werner333
25-04-2003, 13:05
Nope ge hebt hem ;) :D :D :D

Giovanni
28-04-2003, 23:11
Inderdaad, RaceProjects is de enige die met het correcte blok in het correcte model rondrijd.
Wat die kleppen betreft weet ik echt niet wat je bedoelt ?
Is 32 al niet genoeg ???
De look is enkel maar "Windowdressing" hé.
Het is de mechaniek en de prestaties die tellen bij een racewagen.
Voor de look moet je naar een johnymeeting waar er op een uitslag gemeld wordt hoeveel boxen er ingebouwd waren, enkel daar telt het uiterlijk van een wagen en niet op circuit.
Wat niet wegneemt dat een knappe wagen toch plezanter is om me te rijden maar het kost zoveel geld hé Alain ...

Bart.Vandecavey
29-04-2003, 19:44
Ik heb net aan iets zitten denken... Er is er maar 1 die looks en motor correct heeft namelijk die van Meijers... V6 3.2 zoals bij de eerste GTR E46 dacht ik...

Giovanni
29-04-2003, 21:31
Een "echte" heeft een V8 - 4 lt. ( 3998 cc. ).

Bart.Vandecavey
29-04-2003, 21:59
http://gto-racing.nexenservices.com/gtworld_bmwM3GTRE46_6cylindres.htm

Giovanni
29-04-2003, 22:07
Sory Bart maar er staat duidelijk "BMW M3 GTR E46 6 cylindres constructeur : P.T.G." en niet "constructeur : BMW Motorsport" !!!
Check deze eens :
http://www.rsportscars.com/eng/m2/bmw.asp

V8 - 3997 cc. - 32 kleppen !!! ( ik was eerder 1 cc'tje mis )

Mark
29-04-2003, 22:12
Ik blijf genieten van deze thread ;)

Bart.Vandecavey
29-04-2003, 22:24
Heb net de oplossing van mijn probleem gevonden
PTG = BMW Noord-Amerika en niet BMW Motorsport
Ik heb trouwens nog een tof artikel gevonden aangaande de GTR
http://www.caranddriver.com/xp/Caranddriver/roadtests/2002/march/200203_specialtyfile_bmwm3gtr.xml

Werner333
30-04-2003, 17:50
PTG heeft na het verbod om met de V8 te rijden zelf de 6 cilinder versie ontwikkeld.

Scapa
30-04-2003, 18:30
Fout Werner, PTG heeft altijd met 6 cylinders gereden totdat ze de V8-motor van BMW "kregen". Nu gebruiken ze die motoren terug. Vroeger reden ze met een 3,4L, wat eigenlijk een bewerkte 3,2L was. Of ze nu met 3,2's of een 3,4 rijden weet ik niet juist.

AlainH
04-05-2003, 23:27
Inderdaad, de Race Projects V8 is degene die het dichts bij de echte GTR aanleunt, maar 't valt mij op dat hij als BMW E46 ingeschreven is, zonder GTR erachter... ;-)

FastFons
06-05-2003, 16:37
valse bescheidenheid zeker :D

FF

Giovanni
06-05-2003, 22:00
Niet vals. We zijn echt zo bescheiden ;-)
Het bijvoegsel GTR mag, naar onze mening enkel gebruikt worden als je het volledige pakket in elkaar steek en een wagen voorrijd die kan knokken met de GT's.
Daar zijn we nog niet en vandaar dat we inschrijven met "BMW E46 Coupe". De echte naam voor ons beestje ...

Giovanni
13-05-2003, 23:53
Om deze tread op een grappige noot af te sluiten wil ik even melden dat RaceProjects inschrijft voor de Touring Cup met een BMW E30 325i "GTR" !!!
Speciaal voor de Paddock laten we even onze bescheidenheid voor wat ze is ...