De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Technisch hoekje
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 06-04-2003, 22:11
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Hoe bouw je een M3 GTR

Dit jaar kunnen we dus een flinke toename zien in het aantal GTR's

G&A, Carlier, Meijers, Belien, Moore, GS Motorsport.......

Maar hoe bouw je nou zo'n wagen? Koop je een body-shell van een 3-serie plus bijbehorende kit? Of kun je die bakken ergens kant en klaar kopen?
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-04-2003, 22:52
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jul 2001
Location: Everywhere
Posts: 4,300
Onze GTR en die van Severich vertrekken van respectievelijk een '96 en '97 FISA 2L Chassis (E36-model). Deze kas is door onszelf uitgebouwd om bredere banden te kunnen huisvesten. Een grote achtervleugel erop, andere voorspoiler en in plaats van de 2l 4 cylinder zit er bij ons een 3l 6 cylinder onder de kap. Het is dus voornamelijk eigen ontwikkeling... Severich heeft z'n kit gekocht bij een Duitse tuner. De kit op de Moore M3 is volgens mij ook van daar afkomstig.

De Beliën M3 (een E46-model) is gekocht bij MDM die hem ook zelf voor het grootste deel (of volledig) zelf hebben gebouwd. Kant en klaar kopen kan dus maar dan bij iemand die de auto zelf volledig heeft gemaakt, niet bij BMW Motorsport dus.

BTW: GS Motorsport rijdt dit jaar eigenlijk niet in de Belcar, sla er de deelnemerslijst maar eens op na
Reply With Quote
  #3  
Old 06-04-2003, 23:00
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally posted by stijnconinx

BTW: GS Motorsport rijdt dit jaar eigenlijk niet in de Belcar, sla er de deelnemerslijst maar eens op na
Klopt, een alliantie met G&A.......net zoals Coast en Ham Car Tuning.

Die van Carlier is dan ook eigenbouw........als je zo de foto's bekijkt. Ach u hoort mij niet klagen.........en mijn fototoestel ook niet
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #4  
Old 06-04-2003, 23:03
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jul 2001
Location: Everywhere
Posts: 4,300
Is mijn uitleg een beetje duidelijk? Anders leg ik het u volgende week wel eens haarfijn uit. BTW er ligt een Autokrant op u te wachten
Reply With Quote
  #5  
Old 07-04-2003, 23:36
Giovanni's Avatar
Giovanni Giovanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: St.-Niklaas
Posts: 352
De belangrijkste eigenschap van een M3 GTR is zijn naar achter verplaatst V8 blok ( M5 ).
Dit gecombineerd met een carroserie die rond z'n rolkooi gebouwd word geeft een wagen met een zéér goede gewichtsverdeling 50/50.
Je kan er nog steeds kopen bij BMW maar van de prijs ben ik niet op de hoogte.
Binnenkort worden ze trouwens uitgerust met de M5 V10 die standaard reeds 600 pk. gaat leveren.
De V8 ging bij Matter buiten met "Maar" 550 pk. !!!
Wat dat blok in de handen van een dergelijke tuner gaat geven is een raadsel maar dit gaat een bom worden.
Wat de MDM wagens betreft gaat het wel degelijk om echte GTR's en geen zelfbouw.
Reply With Quote
  #6  
Old 07-04-2003, 23:54
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally posted by Giovanni
Je kan er nog steeds kopen bij BMW maar van de prijs ben ik niet op de hoogte.
Nu valt het kwartje weer, de wagen is destijds door BMW gebouwd als pure circuit-racer voor de ALMS. Echter om daarin mee te rijden moesten er ook een x-aantal straatversies zijn...........

Dat was ik dus compleet vergeten...........ennuh, voor 252.000 Euro the Beemer is all yours

http://www.rsportscars.com/

The BMW M3 GTR Heads For The Road

In February 2001 BMW presented a pure-bred sportscar for road use - the BMW M3 GTR powered by a V8 engine. This car, which is racing from victory to victory in the American Le Mans Series (ALMS), is built by BMW M from January 2002. The flexible production facilities of BMW Individual permit the production of a small series. Road licensing is possible.

By using carbon fiber body parts and by completely foregoing any comfort equipment, the two-seater M3 GTR is a car for true purists. An empty weight of approx. 1350 kilograms has been achieved. The 4.0 litre V8 engine with a cylinder bank angle of 90 degrees resembles the race version featuring in excess of 450 hp. Due to the necessary adaptations regarding emissions and noise levels the road version still generates more than 258 kW (350 hp).

The M3 GTR road version is kept technically as close as possible to the racing version. Apart from the extremely light V8 engine this includes dry sump lubrication, a 6-speed gearbox, a two-disc sports clutch and the variable M differential lock.

For weight reduction purposes the roof, the rear spoiler as well as the front and rear aprons are made of carbon fiber reinforced plastic - just like in the race version. The extended front and rear apron as well as the rear spoiler optimize the aerodynamics of the M3 GTR. Additional cooling slits in the bonnet ensure the high-performance powerplant's thermal well-being.

The BMW M3 GTR features an extremely lowered suspension and enormously sporty suspension settings. The compact V8 high-performance engine permits optimum weight distribution which, together with the 19-inch sports wheels, guarantee outstanding handling properties.

This level of exclusiveness also calls for a great deal of highly qualified manual workmanship giving the price of the BMW M3 GTR a new dimension. The price of approx. 250,000 euros reflects the extraordinary technology of this car.

__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #7  
Old 08-04-2003, 00:49
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jul 2001
Location: Everywhere
Posts: 4,300
Er blijkt hier toch wel een serieus misverstand te zijn. Ik kan het mis hebben maar dit is mijn versie gebaseerd op allerlei informatie.
BMW Motorsport verkoopt géén M3 GTR's. Er zijn er in totaal 5 van gebouwd: 1 test-auto die nu in het BMW museum staat, de vier andere hebben in 2002 in ALMS gereden bij Schnitzer en PTG. Twee daarvan worden nu gebruikt voor de 24u van de Ring, de twee ander zullen ook nog wel in de ateliers in München staan en zijn niet te koop.
Een M3 GTR wegversie bestaat momenteel volgens mij gewoon niet ( het prototype buiten beschouwing gelaten). Ze zijn dat ooit van plan geweest om er te maken om niet benadeelt te worden door het ALMS-reglement maar na hun beslissing om zich uit dat kampioenschap terug te trekken hebben we er toch niet veel meer van gehoord.
En de MDM GTR's zijn er al van begin 2001 en dus voor er van een eventuele wegversie sprake voor klanten sprake was en die er nog steeds niet is. Een van de vijf echte GTR's is het ook niet dus blijft er nog maar één ding over volgens mij: eigenbouw
Reply With Quote
  #8  
Old 08-04-2003, 17:11
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
En toch bestaan er 25 weg versies van die GTR met V8.
Aangezien BMW toch weer in de ALMS wil rijden.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #9  
Old 08-04-2003, 18:27
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Ja moeilijke vragen, daar draai ik mijn hand niet voor om
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 08-04-2003 at 18:29.
Reply With Quote
  #10  
Old 08-04-2003, 20:22
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally posted by Giovanni
Wat de MDM wagens betreft gaat het wel degelijk om echte GTR's en geen zelfbouw.
Stonden die de eerste race in Spa niet in de grondlaag?

Ik dacht dat het zelfbouw was...



Spa Belpro in 2001
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #11  
Old 08-04-2003, 20:29
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Quote:
Originally posted by Bart.Vandecavey
Ik dacht dat het zelfbouw was...
Dacht ik ook.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #12  
Old 08-04-2003, 21:19
Giovanni's Avatar
Giovanni Giovanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: St.-Niklaas
Posts: 352
Helaas moet ik de puristen hier teleurstellen.
Tijdens het BelPro festival hadden wij de eer om met MDM een box te delen.
We hebben dan ook de wagens uit de truck zien laden en grondig kunnen ( en mogen ) onderzoeken.
Het zijn wel degelijk echte M-Motorsport gevallen.
BMW verkoopt deze dingen echt wel. Helaas enkel aan mensen met een zéér dikke portemonne ( niet aan ons dus ).
De 5 waar reeds melding van werd gemaakt zijn wagen die door BMW zelf of via een team werden ingezet. Er bestaan gelukkig ook nog enkele andere.
De 50 wagens die ze nodig hadden voor de homologatie zijn eveneens gebouwd en verkocht.
Nu is er in de autosport een trucje waarbij een merk z'n eigen wagens terug gaat opkopen bij een dealer.
Op papier zijn ze verkocht en in het verkeer gebracht maar de onderdelen die werden gehomologeerd worden terug gerecupereerd.
Denk maar aan Mitsubischi dat om de 3 dagen ( bij manier van spreken ) een "EVO" versie van hun rallywagens op de weg brachten.
Hoeveel zie je er daar van rondrijden ???
Dat BMW niet is verdergegaan in het ALMS ligt aan de reglementswijzigingen die toen werden doorgevoerd.
Die waren teveel in het voordeel van de GT's waardoor BMW enkel languit op hun gezicht kon vallen en geen enkel constructeur, en zeker geen privé team steekt daar geld in.
Reply With Quote
  #13  
Old 08-04-2003, 21:31
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally posted by Giovanni
Helaas enkel aan mensen met een zéér dikke portemonne ( niet aan ons dus ).
Tja geld, volgens mij wasdat bij MDM het minste probleem in die dagen..............soms zegt een sticker zoveel

Zal de wagen van Belien dit weekend eens goed bestuderen.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #14  
Old 14-04-2003, 23:00
Giovanni's Avatar
Giovanni Giovanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: St.-Niklaas
Posts: 352
En iemand de "ECHTE" M3 GTR gespot op het NRF ?
Reply With Quote
  #15  
Old 14-04-2003, 23:10
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally posted by Giovanni
En iemand de "ECHTE" M3 GTR gespot op het NRF ?
Als je die van Belien bedoeld, dan wel...........
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.