View Full Version : schorsing voor Schumacher ???
Op BBC teletekst staat te lezen dat Schumacher misschien een schorsing gaat oplopen omdat hij tijdens de gele vlag in bocht 3 van de baan ging en bijna een aantal marshalls en de takelwagen overhoop knalde. Als dat waar is zal er nog wel wat heisa ontstaan. Een official zou een rapport tegen Schumacher hebben ingediend en het wordt binnenkort behandeld.
Werner333
17-04-2003, 20:25
:rolleyes: Wat voor ne zever is da nu weer????????????????
Dus, als ik het goed heb, moest Schumacher eerst 'toelating' vragen aan de baanmarshalls om van de baan af te mogen spinnen ? Of eerst nekeer kijken of er geen marshalls staan en dan pas spinnen en crashen ?
hmm..mag ik even: WHAHAHAHAHAH :) :D
Op www.autosport.com staat duidelijk te lezen dat het onder dubbele geel gezwaaide vlag gebeurde en je bij deze vlag moet vertragen en in staat zijn om te stoppen. Als de piloten in de Belcar, Touring cup e.d. straffen krijgen na een inbreuk op de gele vlag, waarom dan niet in de F1??
Deze gele vlag is wel de levensverzekering van een baancommissaris! Voor deze mensen mag er gerust wat meer respect zijn!!
Even wat 'research' gedaan:
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/2957365.stm
Het gaat er dus om dat Schumacher onder de gele vlag van de baan ging en bijgevolg neemt men aan dat hij ietke te snel reed onder deze 'gevaarlijke' situatie...net als Alonso dus, toen hij met full speed op Webbers band crashte.
Vrij belachelijk, al zeg ik het zelf. Er is trouwens geeneens sprake van Pizzonia, die toch ook maar mooi in de 'Curva Da Sol' van de baan knalde, tegen Montoya aan, onder de gele vlag....
De FIA begint nu, 2 weken na het gebeuren, plots wild in het rond te strooien met sancties, waarschuwingen, reglementen en regels,....
1 ding weet ik zeker: die race in Brazilië was één grote chaos waar alles kon gebeuren. Te danken aan het weer en het gebrekkige afvoersysteem op Interlagos. Om in zo'n omstandigheden je wagen op de baan te houden is zowiezo al geen kinderspel.
Originally posted by A.J.
Op BBC teletekst staat te lezen dat Schumacher misschien een schorsing gaat oplopen omdat hij tijdens de gele vlag in bocht 3 van de baan ging en bijna een aantal marshalls en de takelwagen overhoop knalde.
Een schorsing lijkt me overdreven, maar zoals ook elders in dit forum aangehaald hangt zowel Schumacher als Alonso een 10-plaatsen-terugzet op de startgrid (of hoe noem je zoiets in het Vlaams?) boven het hoofd...
Soit, dat neemt niet weg dat de FIA zich (nog maar eens) hopeloos belachelijk aan het maken is omdat ze oneindig lang achter de feiten aanhollen...
Dit is overdreven vind ik. turn 3 was nu eenmaal een scherprechter. De wedstrijdleiding zag eerst het gevaar zelf niet in toen Wilson, montoya & Pizzonia eraf gingen. Toen was een gele vlag voldoende. Toen Schumacher eraf ging, en de marchalls bezig waren, ging een lichtje branden bij de wedstrijdleding. Vanaf toen werd er bij elk incident in turn3 de safety-car ingezet.
De chaos in Turn 3 herinnerde mij aan een scenario lang gelden, waar meerdere wagen in een vangnet opgevangen werden (Silverstone?) Weet er iemand wanneer dat was?
Ik meen me ook nog een race in Monaco te herinneren, waar d'r velen in de eerste bocht uitcrashten...
Wat ze allemaal niet doen om shumacher van zijn eerste puntjes af te houden :-))
Werner333
18-04-2003, 16:09
Originally posted by A.J.
Deze gele vlag is wel de levensverzekering van een baancommissaris! Voor deze mensen mag er gerust wat meer respect zijn!!
Hier heb je overschot van gelijk.
En die vlag moet gerespecteerd worden.
Maar om na al die tijd nu nog eens de uitslag van de vorige GP te gaan veranderen dat is toch al te gek.
Een schorsing lijkt mij ook wel overdreven, een sanctie zou enkel de volgende race voelbaar zijn.
Een heropvoedingscursus voor alle piloten zou veel nuttiger zijn.
Er wordt te weinig rekening gehouden met bepaalde vlaggen door een aantal piloten. En dat is niet alleen in de F1 zo.
Ik heb ondertussen een filmpje gevonden waar het heel duidelijk te zien was dat er dubbel geel gezwaaid werd na de crash van Webber terwijl Alonso met een rotvaart doorreed met het gekende gevolg...
Overigens hadden die marshals bijna een band tegen hun hoofd gekregen na de crash van Webber.
euhm, eve berichtje hier op plaatse wa heeft gestaan op site waarvoor ik werk... kga hier geen bron bijplaatsen want kwil gene spammer zijn! srry as er nog foute instaan ofzo
Gele vlaggen met een staartje
Het is mogelijk dat Michael Schumacher en Fernando Alonso een uitgestelde straf krijgen van de Braziliaanse Grote Prijs. Beide rijders gingen van de baan onder een gele vlag situatie. Schumacher spinde in de Curva del Sol en raakte bijna de kraan die andere wagens aan het opruimen was.
Alonso's crash werd veroorzaakt door een losliggend wiel van de Jaguar van Webber. De FIA zoekt nu uit hoe het mogelijk was omdat er in beide gevallen met een gele vlag gezwaaid werd.
"Toen Schumacher eraf ging, was er een kraan die wagens aan't verplaatsen was en er werd met een dubbele gele vlag gezwaaid, dat betekent dat je stil moet rijden en meteen moet kunnen stoppen. Het is ongelooflijk dat een rijder eraf kan gaan onder dubbel gezwaaide gele vlaggen", aldus FIA voorzitter Max Mosley.
"Als iemand dat doet, is er een grote kans om een marshall te verwonden of de doden, dus de verantwoordelijk bij de rijder is om te vertragen. Ik weet niet af waarom Michael Schumacher daar eraf ging, maar ik twijfel er niet aan dat Charlie Whiting het hem zal vragen in de rijdersbriefing."
"Ik denk ook dat de stewards willen praten met Alonso, maar hij was in het hospitaal en dus konden we hem onmogelijk sanctioneren zonder hem eerst verhoord te hebben. Er is een rapport van een FIA afgevaardigde dat zegt dat er verder over zal worden gepraat maar ik wil geen vooroordelen vellen. Het gaat nog steeds door de gewone processen maar het is niet onmogelijk dat er actie zal ondernomen worden."
Of Alonso een straf zal krijgen, is op dit moment nog niet duidelijk, maar de derde plaats van Alonso is gehypothiceerd!
Bedankt, A.J.
Toch nog eens iemand die stil staat bij de " veilige ", taak van een baancommissaris tijdens een race weekend !
Ik kan gerust begrijpen dat de gele vlag de levensverzekering is van de Marshall's. Toch denk ik dat hier de fout geenszins bij de piloten ligt .....
* Deze hebben zelf aangegeven dat een F1 auto in die omstandigheden niet te controleren is op intermediates.
Als er aan deze situatie 1 verantwoordelijke is, dan is het de koersdirecteur. Hij heeft enorme risico's genomen door de wedstrijd op intermediates te laten plaatsvinden.
Misschien kan de FIA beter overwegen om zichzelf of de koersdirecteur een sanctie op te leggen ....
dit verhaal is werkelijk :crazy:
lol
maar je hebt wel gelijk !
ik snap de mensen daar ook niet dat ze de race zo laten beginnen...vooral die riviertjes in de Curva do Sol...
Ik snap ni dat een F1 circuit zo slecht gemaakt is dat er water op blijft staan of dat er zich echt riviertjes vroemn :frusty: :confused: :fight:
Was dat circuit trouwens nie pas aangepast om het water beter te laten afvloeien??
Niet goed genoeg zo precies :)
ja daer wordt ieder jaar aan gebricoleert om de bulten eruit te halen en de drainage goed te laten verlopen ....
Toch vraag ik me af wel circuit zo een stortvloed zonder problemen verwerkt ...
dit is overigens vrij oftopic
In een dergelijk geval MOET gewoon de normale sanctie volgen voor roekeloos rijgedrag : bij de volgende GP tien plaatsen achteruit op de grid...
Ach, op elk circuit met wat niveauverschillen heb je dat fenomeen. Zie bijvoorbeeld Spa.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.