PDA

View Full Version : Wanneer start een race?


Werner333
28-04-2003, 21:13
Situatie 1: Staan de start.
Geen probleem dacht ik. Licht op groen en wegwezen.

Situatie 2: Rollende start.
Groen en dan? Vanaf waar mag men voorbij steken?
Vanaf het moment dat men de start/finish lijn voorbij is, of vanaf het moment dat het groen is? Bv. De eerste wagen gaat over de lijn, de laatste zit nog voor de Jacky Ickx. Mag de laatste al inhalen in de Jacky ickx of moet hij wachten tot hijzelf de start/finish lijn over is?

Situatie 3: Rollende herstart.
Zelfde als 2?

In de world series is Sarazin gedisqualificeerd omdat hij, bij de herstart, voor de lijn Gene voorbij was.
In de laatste TC race waren Wauters/Wauters bij de start voor de lijn al ettelijke mensen gepasseerd en toch wonnen ze.
Vandaar mijn verwarring.

Piet Konijn
29-04-2003, 03:28
normaal gezien mag er pas voorbij gestoken worden na de start:finish lijn!!!

Hoppa
29-04-2003, 09:33
Afgaande wat er verteld wordt in de briefing van de Touring cup is de wedstrijd begonnen zodra de beide pole-sitters de start-finish lijn gepasserd zijn. Dus eigenlijk hetzelfde principe als bij een staande start.

De safety-car moet er dus voor zorgen dat het hele veld vanaf de rhea mooi aansluit en de beide pole-sitters moeten er vanaf de Jacky Ikx een geleidelijk tempo op nahouden en mooi naast elkaar blijven rijden tot aan de startlijn waar ze pas bij groen licht ervoor mogen gaan.

A.J.
29-04-2003, 13:56
Bij een vliegende start mag er ingehaald worden voor de startlijn op voorwaarde dat de starter het licht op groen gezet heeft. Want als de tweede piloot op de eerste rij een betere start dan de polesitter heeft wordt hij toch nooit bestraft!
Bij safety car is dat anders, dan is er nog een gele vlag en het bord SC in de Jacky Ickx bocht en mag er pas ingehaald worden ter hoogte van de start waar er met de groene vlag gezwaaid wordt.

Giovanni
29-04-2003, 21:56
Het klopt wat Hoppa en A.J. hier beide vermelden.
Dit is zowel in de Touring Cup als in de Belcar en andere FIA competities waar met een rollende start wordt gereden.
Een kleine aanpassing moet ik aanbrengen bij wat Andy vermeld :
na een safety car procedure worden de borden SC niet meer getoond in de ronde dat er terug gestart word, de gele vlaggen blijven echter geldig.
De herstart word echter gegeven op het moment dat de eerste wagen die zich achter de safety car bevond over de startlijn gaat.
Er mag echter verderop in het veld nog niet worden voorbij gegaan omdat op de rest van het circuit nog een gele vlag getoond wordt, officieel wordt er wel terug geraced.
Pas als men de groene vlag gepasseerd is mag er voorbijgestoken worden.
Dit is uiteraard "muggenziften" van mezelf ( sorry Andy ).
Marshal en Pascal kunnen waarschijnlijk deze versie bijtreden ?

Mark
29-04-2003, 22:10
hmmmmm, niet helemaal. Het SC-bord blijft ook in de laatste ronde van de safety-car procedure gehandhaafd. De lichten gaan meestal pas halverwege de laatste ronde uit.

Wordt overigens wel op de radio doorgegeven wanneer nu precies einde safetycar procedure is.

Pascal
29-04-2003, 22:21
Originally posted by Marshal
hmmmmm, niet helemaal. Het SC-bord blijft ook in de laatste ronde van de safety-car procedure gehandhaafd. De lichten gaan meestal pas halverwege de laatste ronde uit.

Wordt overigens wel op de radio doorgegeven wanneer nu precies einde safetycar procedure is.

En dan is er nog een verschil in verschillende reglementen. Bij de FIA dient de gele vlag tijdens de safetycar-procedure constant gezwaaid te worden. Bij nationale competities dient de gele vlag enkel gezwaaid te worden indien de safetycar in de sector is. Indien de safetycar NIET in de sector is dient de gele vlag gestrekt te worden.

Zo worden wij altans gebrieft.

C U

Sennake
29-04-2003, 22:32
Eerlijk gezegd mannen, hoe meer experts deze vraag toelichten, hoe minder ik er van snap. Enfin, als de piloten maar weten wat ze moeten en mogen...

Raceboy
29-04-2003, 22:32
Nog een ander regelement is dat van NASCAR: daar mag je terugracen naar de lijn. Dat wordt (meestal) niet gedaan omwillen van een gentlemen agreement. Als de race terug groen gaat mag je niet inhalen voor de lijn linksom. Langs rechts mag wel om te vermijden dat er iemand express extra traag zou starten.

Pascal
29-04-2003, 22:38
Originally posted by Sennake
Eerlijk gezegd mannen, hoe meer experts deze vraag toelichten, hoe minder ik er van snap. Enfin, als de piloten maar weten wat ze moeten en mogen...

Het weten is niet voldoende maar ze moeten het ook toepassen, wat de laatste tijd soms te betwijfelen valt (Bij sommigen dan toch)....

Maar ja hoe zin we zelf soms : vol adrenaline in een kartje en dan maar trappen of je leven ervan af hangt.

C U

A.J.
30-04-2003, 11:58
Wat betreft toepassen van de reglementen door de piloten zijn er eigenlijk twee opmerkingen :
1. veel piloten kennen de reglementen niet grondig, zeker wat betreft de safety car procedures die trouwens elk jaar wel in kleine details verandert.
2. De officials oordelen niet altijd juist wat betreft bepaalde overtredingen. De ene overtreding wordt gezien en gemeld, de andere wordt niet gezien of door de vingers gezien.

Ben zelf jaren baancommissaris geweest en weet hoe moeilijk het is om bv. tijdens de eerste ronde van een race een juist oordeel te vellen over een bepaald incident.

Megane
30-04-2003, 16:55
Originally posted by A.J.
Wat betreft toepassen van de reglementen door de piloten zijn er eigenlijk twee opmerkingen :
1. veel piloten kennen de reglementen niet grondig, zeker wat betreft de safety car procedures die trouwens elk jaar wel in kleine details verandert.

Er zijn er zelfs die bij een safety-car procedure 2 wagens pertotale rijden. ;) :no:

A.J.
30-04-2003, 17:18
Originally posted by Megane
Er zijn er zelfs die bij een safety-car procedure 2 wagens pertotale rijden. ;) :no: [/QUOTE]

Remember onze korte 24 uren vorig jaar :frusty:

Als je ziet dat de veroorzaker van die crash vorig jaar helemaal vrijuit gegaanis zonder de minste sanctie dan vind ik het eigenlijk toch erg dat bv. Sarrazin van de eerste naar een staartpositie wordt "gestraft" door net te vroeg in te halen

Maar ja , wie zijn wij :confused:

Giovanni
30-04-2003, 20:49
Daar zit uiteraard het verschil tussen de World Series die onder toezicht staan van de FIA en de Belcar die geleid wordt door een commissie van vrijwilligers.
Hiermee wil ik in geen geval afbreuk doen aan de prachtprestatie die DD & Co telkens opnieuw leveren maar de FIA hoeft zich geen zorgen te maken over het draaiende te houden van een winkel maar eerder op het uitermate strikt naleven van een reglement.
Als ze ook maar de kleinste uitzondering toestaan wordt daar de volgende race of zelfs de volgende sessie reeds misbruik van gemaakt in de zin van "Hij heeft het ook mogen doen".
We begaan allemaal wel eens een foutje ( zowel tegen de geest als tegen de letter van een reglement ) en spijtig genoeg was dat voor VDV vorig jaar met trieste gevolgen.