De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Technisch hoekje
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 28-04-2003, 21:13
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Wanneer start een race?

Situatie 1: Staan de start.
Geen probleem dacht ik. Licht op groen en wegwezen.

Situatie 2: Rollende start.
Groen en dan? Vanaf waar mag men voorbij steken?
Vanaf het moment dat men de start/finish lijn voorbij is, of vanaf het moment dat het groen is? Bv. De eerste wagen gaat over de lijn, de laatste zit nog voor de Jacky Ickx. Mag de laatste al inhalen in de Jacky ickx of moet hij wachten tot hijzelf de start/finish lijn over is?

Situatie 3: Rollende herstart.
Zelfde als 2?

In de world series is Sarazin gedisqualificeerd omdat hij, bij de herstart, voor de lijn Gene voorbij was.
In de laatste TC race waren Wauters/Wauters bij de start voor de lijn al ettelijke mensen gepasseerd en toch wonnen ze.
Vandaar mijn verwarring.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #2  
Old 29-04-2003, 03:28
Piet Konijn's Avatar
Piet Konijn Piet Konijn is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2002
Location: Hamme
Posts: 310
normaal gezien mag er pas voorbij gestoken worden na de start:finish lijn!!!
__________________
if you think you have everything under control, you are driving to slow
Reply With Quote
  #3  
Old 29-04-2003, 09:33
Hoppa's Avatar
Hoppa Hoppa is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2002
Location: Oud-Heverlee
Posts: 89
Afgaande wat er verteld wordt in de briefing van de Touring cup is de wedstrijd begonnen zodra de beide pole-sitters de start-finish lijn gepasserd zijn. Dus eigenlijk hetzelfde principe als bij een staande start.

De safety-car moet er dus voor zorgen dat het hele veld vanaf de rhea mooi aansluit en de beide pole-sitters moeten er vanaf de Jacky Ikx een geleidelijk tempo op nahouden en mooi naast elkaar blijven rijden tot aan de startlijn waar ze pas bij groen licht ervoor mogen gaan.
Reply With Quote
  #4  
Old 29-04-2003, 13:56
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
Bij een vliegende start mag er ingehaald worden voor de startlijn op voorwaarde dat de starter het licht op groen gezet heeft. Want als de tweede piloot op de eerste rij een betere start dan de polesitter heeft wordt hij toch nooit bestraft!
Bij safety car is dat anders, dan is er nog een gele vlag en het bord SC in de Jacky Ickx bocht en mag er pas ingehaald worden ter hoogte van de start waar er met de groene vlag gezwaaid wordt.
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #5  
Old 29-04-2003, 21:56
Giovanni's Avatar
Giovanni Giovanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: St.-Niklaas
Posts: 352
Het klopt wat Hoppa en A.J. hier beide vermelden.
Dit is zowel in de Touring Cup als in de Belcar en andere FIA competities waar met een rollende start wordt gereden.
Een kleine aanpassing moet ik aanbrengen bij wat Andy vermeld :
na een safety car procedure worden de borden SC niet meer getoond in de ronde dat er terug gestart word, de gele vlaggen blijven echter geldig.
De herstart word echter gegeven op het moment dat de eerste wagen die zich achter de safety car bevond over de startlijn gaat.
Er mag echter verderop in het veld nog niet worden voorbij gegaan omdat op de rest van het circuit nog een gele vlag getoond wordt, officieel wordt er wel terug geraced.
Pas als men de groene vlag gepasseerd is mag er voorbijgestoken worden.
Dit is uiteraard "muggenziften" van mezelf ( sorry Andy ).
Marshal en Pascal kunnen waarschijnlijk deze versie bijtreden ?
Reply With Quote
  #6  
Old 29-04-2003, 22:10
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
hmmmmm, niet helemaal. Het SC-bord blijft ook in de laatste ronde van de safety-car procedure gehandhaafd. De lichten gaan meestal pas halverwege de laatste ronde uit.

Wordt overigens wel op de radio doorgegeven wanneer nu precies einde safetycar procedure is.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #7  
Old 29-04-2003, 22:21
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Quote:
Originally posted by Marshal
hmmmmm, niet helemaal. Het SC-bord blijft ook in de laatste ronde van de safety-car procedure gehandhaafd. De lichten gaan meestal pas halverwege de laatste ronde uit.

Wordt overigens wel op de radio doorgegeven wanneer nu precies einde safetycar procedure is.
En dan is er nog een verschil in verschillende reglementen. Bij de FIA dient de gele vlag tijdens de safetycar-procedure constant gezwaaid te worden. Bij nationale competities dient de gele vlag enkel gezwaaid te worden indien de safetycar in de sector is. Indien de safetycar NIET in de sector is dient de gele vlag gestrekt te worden.

Zo worden wij altans gebrieft.

C U
Reply With Quote
  #8  
Old 29-04-2003, 22:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Eerlijk gezegd mannen, hoe meer experts deze vraag toelichten, hoe minder ik er van snap. Enfin, als de piloten maar weten wat ze moeten en mogen...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 29-04-2003, 22:32
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Nog een ander regelement is dat van NASCAR: daar mag je terugracen naar de lijn. Dat wordt (meestal) niet gedaan omwillen van een gentlemen agreement. Als de race terug groen gaat mag je niet inhalen voor de lijn linksom. Langs rechts mag wel om te vermijden dat er iemand express extra traag zou starten.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #10  
Old 29-04-2003, 22:38
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Quote:
Originally posted by Sennake
Eerlijk gezegd mannen, hoe meer experts deze vraag toelichten, hoe minder ik er van snap. Enfin, als de piloten maar weten wat ze moeten en mogen...
Het weten is niet voldoende maar ze moeten het ook toepassen, wat de laatste tijd soms te betwijfelen valt (Bij sommigen dan toch)....

Maar ja hoe zin we zelf soms : vol adrenaline in een kartje en dan maar trappen of je leven ervan af hangt.

C U
Reply With Quote
  #11  
Old 30-04-2003, 11:58
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
Wat betreft toepassen van de reglementen door de piloten zijn er eigenlijk twee opmerkingen :
1. veel piloten kennen de reglementen niet grondig, zeker wat betreft de safety car procedures die trouwens elk jaar wel in kleine details verandert.
2. De officials oordelen niet altijd juist wat betreft bepaalde overtredingen. De ene overtreding wordt gezien en gemeld, de andere wordt niet gezien of door de vingers gezien.

Ben zelf jaren baancommissaris geweest en weet hoe moeilijk het is om bv. tijdens de eerste ronde van een race een juist oordeel te vellen over een bepaald incident.
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #12  
Old 30-04-2003, 16:55
Megane Megane is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2002
Location: ergens in de Kempen
Posts: 660
Quote:
Originally posted by A.J.
Wat betreft toepassen van de reglementen door de piloten zijn er eigenlijk twee opmerkingen :
1. veel piloten kennen de reglementen niet grondig, zeker wat betreft de safety car procedures die trouwens elk jaar wel in kleine details verandert.
Er zijn er zelfs die bij een safety-car procedure 2 wagens pertotale rijden.

Last edited by Megane; 30-04-2003 at 17:02.
Reply With Quote
  #13  
Old 30-04-2003, 17:18
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
Originally posted by Megane
Er zijn er zelfs die bij een safety-car procedure 2 wagens pertotale rijden. [/QUOTE]

Remember onze korte 24 uren vorig jaar

Als je ziet dat de veroorzaker van die crash vorig jaar helemaal vrijuit gegaanis zonder de minste sanctie dan vind ik het eigenlijk toch erg dat bv. Sarrazin van de eerste naar een staartpositie wordt "gestraft" door net te vroeg in te halen

Maar ja , wie zijn wij
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #14  
Old 30-04-2003, 20:49
Giovanni's Avatar
Giovanni Giovanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: St.-Niklaas
Posts: 352
Daar zit uiteraard het verschil tussen de World Series die onder toezicht staan van de FIA en de Belcar die geleid wordt door een commissie van vrijwilligers.
Hiermee wil ik in geen geval afbreuk doen aan de prachtprestatie die DD & Co telkens opnieuw leveren maar de FIA hoeft zich geen zorgen te maken over het draaiende te houden van een winkel maar eerder op het uitermate strikt naleven van een reglement.
Als ze ook maar de kleinste uitzondering toestaan wordt daar de volgende race of zelfs de volgende sessie reeds misbruik van gemaakt in de zin van "Hij heeft het ook mogen doen".
We begaan allemaal wel eens een foutje ( zowel tegen de geest als tegen de letter van een reglement ) en spijtig genoeg was dat voor VDV vorig jaar met trieste gevolgen.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.