View Full Version : F1-wagens met 6 wielen...
RX-7 freakske
27-05-2003, 16:39
Ik zou die Tyrel 6 wieler nog wel eens willen zien rijden, heb die ene keer in duitsland gezien, amai das een machien. Maar zou die indertijd voordeel van zen twee extra wielen hebben gehad? Das toch alleen maar meer wrijving maar wel meer grip denk ik.
Greetz the little one
Zeker was dat een voordeel..........was ook een van de succesvolste Tyrrel's..... Door reglementen is dat concept uiteindelijk verboden. Bij Williams is destijds ook zoiets in ontwikkeling geweest......echter door de veranderde reglementen nooit in actie gekomen.
Originally posted by RX-7 freakske
Ik zou die Tyrel 6 wieler nog wel eens willen zien rijden, heb die ene keer in duitsland gezien, amai das een machien. Maar zou die indertijd voordeel van zen twee extra wielen hebben gehad? Das toch alleen maar meer wrijving maar wel meer grip denk ik.
Greetz the little one
Door de constructie van 4 kleinere wielen vooraan werd een dubbel voordeel gecreëerd : meer grip door het aantal contactpunten te verdubbelen en minder luchtweerstand doordat de diameter van de banden zodanig klein was dat ze nagenoeg volledig achter de voorspoiler verscholen zaten.
In 1976 haalde Ken Tyrrell met deze unieke wagen meteen de pers, en toen Jody Scheckter er ook nog de GP van Zweden mee won, was het hek helemaal van de dam! Alle teams begonnen luidop aan 6-wielers te denken, en tegelijkertijd probeerden ze de Tyrrell op alle mogelijke manieren te laten verbieden. Op 2 paarden wedden noemen ze dat.
In 1977 echter was Tyrrell nog steeds het enige team met 6-wielers, en algemeen werd verwacht dat ze hun successtory zouden voortzetten. Jammer genoeg had Ken Tyrrell zijn wagen in de winter in de verkeerde richting laten evolueren, en ineens presteerde hij niet meer. Het grootste probleem bleek een overhitting van de kleine wielen en ditto remmen te zijn. Extra koelers leverden geen bevredigend resultaat op, en toen Tyrrell naar het einde van het seizoen toe de voorassen liet verlengen zodat de 4 voorwielen naast de spoiler uitstaken was het koelprobleem wel opgelost maar was zijn initiëel luchtstroom-voordeel ook weg! Tot overmaat van ramp kondigde Goodyear aan dat ze niet langer van plan waren om de produktie van die kleine bandjes voor 1 team in leven te houden. Ten einde raad, en zwaar ontgoocheld moest Tyrrell de handdoek werpen...
Maar dat was nog niet het einde van de 6-wieler! Zowel Ferrari als Williams als March hadden ondertussen een 6-wieler gebouwd. Er bestaan foto's van de Ferrari die 4 achterwielen bezat, maar wel 2 per 2 naast elkaar geplaatst zodat de wagen onmogelijk breed werd. Maar March (vind ik geen foto van) en vooral Williams (heb ik wel foto's van) hadden hun huiswerk beter gemaakt : 2 dubbele achterassen met dus dubbele tractie en ditto baanligging en vooral : men kon met de normale banden rijden!
Waarom is het project dan verboden geworden door de FIA? Omdat Keke Rosberg in de winter van 1979-1980 ALLE baanrecords VERPULVERDE op alle circuits waar ze met de 6-wieler gingen testen, zodat de FIA al snel inzag dat dit een TE gevaarlijk spelletje begon te worden... En zo werden ze verbannen alvorens ze een race gereden hadden...
Ik heb nog een foto van de Tyrrell in Zolder 1977, en dat moet zowat de allereerste zelfgemaakte foto zijn van een racewagen die ik bezit, alhoewel ik er moet bijzeggen dat het een collega van mijn pa was die ze voor mij nam en ze dan dubbel liet afdrukken...
http://www.misteryracing.com/sennake/zolder_77.jpg
Dat was nog in het begin van 1977, toen Tyrrell nog met het model '76 aantrad. Het model '77 zag er eigenlijk zo uit :
http://users.skynet.be/sennake/pics_moca_f1_car/70_79_tyrr_77_02.jpg
En hier de concurrenten :
http://www.geocities.co.jp/MotorCity-Circuit/8430/docu002611.jpg
http://www.geocities.co.jp/MotorCity-Circuit/8430/docu00211.jpg
http://www.geocities.co.jp/MotorCity-Circuit/8430/docu00211.jpg [/B]
Deze was voor het zwaar vervoer zekers met die dubbele wielen. :D
Ik wil die ferrari wel is een pitstop zien doen :)
Originally posted by Marshal
Zeker was dat een voordeel..........was ook een van de succesvolste Tyrrel's..... Door reglementen is dat concept uiteindelijk verboden. Bij Williams is destijds ook zoiets in ontwikkeling geweest......echter door de veranderde reglementen nooit in actie gekomen.
De succesvolste Tyrrells waren zeker die van 1971 en 1973, toen Stewart er wereldkampioen mee werd ;)
De 6-wieler is gewoon een zalige bolide.
Originally posted by Sennake
De succesvolste Tyrrells waren zeker die van 1971 en 1973, toen Stewart er wereldkampioen mee werd ;)
Helemaal correct. Maar ik ben gewoon te laat geboren om die goeie ouwe tijd mee te maken.......dergelijke fratsen zie je nu niet meer. Nu zijn we al in alle state als McLaren een ietsiepietsie andere voorvleugel heeft als de rest :D
Giovanni
27-05-2003, 23:05
En RaceProjects een bodemplaat monteerd ?
Werner333
28-05-2003, 16:41
Originally posted by Sennake
Maar dat waren wel gewone 4 wielers. ;)
TommySoprano
03-06-2003, 23:35
Een paar jaar geleden werd de Williams 6-wieler nog eens uit de motteballen gehaald voor het Festival of Speed in Goodwood.
Nou, nou wat een wielspin aan de startlijn zeg!!! Maar wel bruut weg daarna.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.