De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Technisch hoekje
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 27-05-2003, 16:39
RX-7 freakske's Avatar
RX-7 freakske RX-7 freakske is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2003
Location: Reppel (Bocholt)
Posts: 310
Ik zou die Tyrel 6 wieler nog wel eens willen zien rijden, heb die ene keer in duitsland gezien, amai das een machien. Maar zou die indertijd voordeel van zen twee extra wielen hebben gehad? Das toch alleen maar meer wrijving maar wel meer grip denk ik.

Greetz the little one
__________________
webmaster van: www.kellyjamers.com & www.vanherck-racingteam.be
Reply With Quote
  #2  
Old 27-05-2003, 17:31
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Zeker was dat een voordeel..........was ook een van de succesvolste Tyrrel's..... Door reglementen is dat concept uiteindelijk verboden. Bij Williams is destijds ook zoiets in ontwikkeling geweest......echter door de veranderde reglementen nooit in actie gekomen.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #3  
Old 27-05-2003, 18:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally posted by RX-7 freakske
Ik zou die Tyrel 6 wieler nog wel eens willen zien rijden, heb die ene keer in duitsland gezien, amai das een machien. Maar zou die indertijd voordeel van zen twee extra wielen hebben gehad? Das toch alleen maar meer wrijving maar wel meer grip denk ik.

Greetz the little one
Door de constructie van 4 kleinere wielen vooraan werd een dubbel voordeel gecreëerd : meer grip door het aantal contactpunten te verdubbelen en minder luchtweerstand doordat de diameter van de banden zodanig klein was dat ze nagenoeg volledig achter de voorspoiler verscholen zaten.

In 1976 haalde Ken Tyrrell met deze unieke wagen meteen de pers, en toen Jody Scheckter er ook nog de GP van Zweden mee won, was het hek helemaal van de dam! Alle teams begonnen luidop aan 6-wielers te denken, en tegelijkertijd probeerden ze de Tyrrell op alle mogelijke manieren te laten verbieden. Op 2 paarden wedden noemen ze dat.

In 1977 echter was Tyrrell nog steeds het enige team met 6-wielers, en algemeen werd verwacht dat ze hun successtory zouden voortzetten. Jammer genoeg had Ken Tyrrell zijn wagen in de winter in de verkeerde richting laten evolueren, en ineens presteerde hij niet meer. Het grootste probleem bleek een overhitting van de kleine wielen en ditto remmen te zijn. Extra koelers leverden geen bevredigend resultaat op, en toen Tyrrell naar het einde van het seizoen toe de voorassen liet verlengen zodat de 4 voorwielen naast de spoiler uitstaken was het koelprobleem wel opgelost maar was zijn initiëel luchtstroom-voordeel ook weg! Tot overmaat van ramp kondigde Goodyear aan dat ze niet langer van plan waren om de produktie van die kleine bandjes voor 1 team in leven te houden. Ten einde raad, en zwaar ontgoocheld moest Tyrrell de handdoek werpen...

Maar dat was nog niet het einde van de 6-wieler! Zowel Ferrari als Williams als March hadden ondertussen een 6-wieler gebouwd. Er bestaan foto's van de Ferrari die 4 achterwielen bezat, maar wel 2 per 2 naast elkaar geplaatst zodat de wagen onmogelijk breed werd. Maar March (vind ik geen foto van) en vooral Williams (heb ik wel foto's van) hadden hun huiswerk beter gemaakt : 2 dubbele achterassen met dus dubbele tractie en ditto baanligging en vooral : men kon met de normale banden rijden!

Waarom is het project dan verboden geworden door de FIA? Omdat Keke Rosberg in de winter van 1979-1980 ALLE baanrecords VERPULVERDE op alle circuits waar ze met de 6-wieler gingen testen, zodat de FIA al snel inzag dat dit een TE gevaarlijk spelletje begon te worden... En zo werden ze verbannen alvorens ze een race gereden hadden...

Ik heb nog een foto van de Tyrrell in Zolder 1977, en dat moet zowat de allereerste zelfgemaakte foto zijn van een racewagen die ik bezit, alhoewel ik er moet bijzeggen dat het een collega van mijn pa was die ze voor mij nam en ze dan dubbel liet afdrukken...



Dat was nog in het begin van 1977, toen Tyrrell nog met het model '76 aantrad. Het model '77 zag er eigenlijk zo uit :



En hier de concurrenten :


__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 27-05-2003 at 18:39.
Reply With Quote
  #4  
Old 27-05-2003, 18:22
Megane Megane is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2002
Location: ergens in de Kempen
Posts: 660
Quote:
[/B]
Deze was voor het zwaar vervoer zekers met die dubbele wielen.
Reply With Quote
  #5  
Old 27-05-2003, 18:36
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Ik wil die ferrari wel is een pitstop zien doen
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #6  
Old 27-05-2003, 18:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally posted by Marshal
Zeker was dat een voordeel..........was ook een van de succesvolste Tyrrel's..... Door reglementen is dat concept uiteindelijk verboden. Bij Williams is destijds ook zoiets in ontwikkeling geweest......echter door de veranderde reglementen nooit in actie gekomen.
De succesvolste Tyrrells waren zeker die van 1971 en 1973, toen Stewart er wereldkampioen mee werd
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 27-05-2003, 18:47
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Wezemaal
Posts: 1,382
De 6-wieler is gewoon een zalige bolide.
Reply With Quote
  #8  
Old 27-05-2003, 19:20
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally posted by Sennake
De succesvolste Tyrrells waren zeker die van 1971 en 1973, toen Stewart er wereldkampioen mee werd
Helemaal correct. Maar ik ben gewoon te laat geboren om die goeie ouwe tijd mee te maken.......dergelijke fratsen zie je nu niet meer. Nu zijn we al in alle state als McLaren een ietsiepietsie andere voorvleugel heeft als de rest
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #9  
Old 27-05-2003, 23:05
Giovanni's Avatar
Giovanni Giovanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: St.-Niklaas
Posts: 352
En RaceProjects een bodemplaat monteerd ?
Reply With Quote
  #10  
Old 28-05-2003, 16:41
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Quote:
Originally posted by Sennake
De succesvolste Tyrrells waren zeker die van 1971 en 1973, toen Stewart er wereldkampioen mee werd
Maar dat waren wel gewone 4 wielers.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #11  
Old 03-06-2003, 23:35
TommySoprano TommySoprano is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2003
Location: Jersey
Posts: 597
Een paar jaar geleden werd de Williams 6-wieler nog eens uit de motteballen gehaald voor het Festival of Speed in Goodwood.
Nou, nou wat een wielspin aan de startlijn zeg!!! Maar wel bruut weg daarna.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 04:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.