Log in

View Full Version : Seizoen 2004

Finish
07-06-2003, 13:15
Niet dat het huidige seizoen al voorbij is, maar seizoen 2004 gaat weinig van dit seizoen verschillen:

Het lijkt misschien een beetje vroeg, maar British American Racing (BAR) heeft laten weten dat ze 2004 zullen beginnen met de wagen van dit seizoen. Technisch directeur Geoffrey Willis heeft namelijk tegen Autosport gezegd dat ze dezelfde weg als Ferrari en McLaren zullen bewandelen in het nieuwe seizoen en de nieuwe wagen pas in Europa de baan opsturen.

"We zullen de motor van volgend jaar vroeg inzetten", zei Willis. "Daarnaast zullen we een hoop ontwikkelingen vervroegd inzetten. Desondanks zullen we een voorbeeld nemen aan McLaren en Ferrari. Met vier overzeese races aan het begin van het seizoen is het waarschijnlijk beter om voor de oude, betrouwbare wagen te kiezen."

De BAR005 kampt op het moment met betrouwbaarheidsproblemen. Bij BAR zijn ze er echter van overtuigd dat ze de problemen zullen oplossen en dat de wagen nog competitief zal worden.

bron: f1racing.net

BAR, Ferrari, McLaren, Jaguar en ook Williams -denk ik- starten volgend seizoen met de huidige wagen. (Bij Mclaren dus die nieuwe die pas binnen een paar maand in actie komt).
Sinds Ferrari seizoen 2002 de nieuwe wagen op stal liet, is dit echt wel een 'rage' geworden. Met succes: Ferrari won de eerste races van 2002, McLaren kon dit jaar al twee races binnenhalen.
Toch vind ik het best spijtig dat we 'mid-season' teampresentaties krijgen en kleinere teams (zoals BAR en Jaguar) meer op lange termijn gaan denken, hoewel dit natuurlijk hun goed recht is. En dat testverbot zal er ook wel een pak met te maken hebben... :s

airco
07-06-2003, 13:30
mja ik denk dat je hiervoor de FIA wat aan de oren moet trekken .....

*testverbod vanaf de laatste GP tot in Januari maakt het voor heel wat teams moeilijk om voldoende running te krijgen in de nieuwe onderdelen :)

TiBo
07-06-2003, 23:46
Het nieuwe seizoen ingaan met een oude wagen lukt alleen maar als de oude het goed deed hé.

Voor Ferrari en McLaren is dat niet zo'n probleem, maar bij BAR lijkt me dat wel een probleem te zijn. Tot hiertoe hebben ze nog nooit een wagen op punt gekregen en plofte de motoren op het einde van het seizoen nog net zo vaak als in het begin van het seizoen.

Ik vraag me soms ook echt af wat het verschil is tussen de oude en de nieuwe auto? Voor Minardi is er zeker nog plaats voor verbetering, maar hoe groot zou het verschil in CX waarden zijn tussen de F2002 en de F2003?

Gilles
08-06-2003, 10:34
De nieuwe Ferrari zou 1 seconde sneller moeten zijn (mede dankzij de nieuwe banden van Bridgestone die speciaal voor de F2003 ontwikkelt zijn...)
maar, die 1 seconde zal terug te vinden zijn in:
*hoge toerentallen (die niet gebruikt worden in de 2de kwalif en de race om een kapotte motor voorlopig te voorkomen)
*een andere aërodynamica (The Red Shark ... die luchtinlaten aan de zijkant worden voor de eerste kwali dichtgelaten omdat de wagen toch niet warm loopt na 3 rondjes... tijdens de race kan dit warmlopen wel gevaarlijk zijn dus doet men de luchtinlaten open voor de tweede kwalif en de race)
*iedereen rijdt met de zachtst mogelijke banden in de eerste kwalif en het Bridgestone rubber lijkt het dan beter te doen dan de Michelins

TiBo
08-06-2003, 12:20
De 051 van Ferrari is zonder twijfel een verbetering op de 050. De motor draait een 19.000 RPM en braakt zo'n 900 BHP uit. Hij is zonder twijfel krachtiger dan z'n voorganger.

De Bridgestones zijn zonder twijfel ontwikkeld voor de Ferrari. Bridgestone heeft zelfs permanent personeel op Fiorano.

Als je dan zegt dat de F2003-GA 1 seconde sneller is dan de F2002, dan kan ik daar best mee leven.

Wat ik niet begrijp is waarom men dan nog 24/7 in een windtunnel zit om een wagen te ontwikkelen die al jaren op punt staat. En dit is nu juist wat men wil tegengaan, met de nieuwe reglementswijzigingen.
De aerodynamische regelwijzigingen gaat de FIA er door krijgen, ... de nieuwe regels betreffende de motor, daar gaat nog om gevochten worden!

redje
08-06-2003, 15:33
Originally posted by TiBo
De 051 van Ferrari is zonder twijfel een verbetering op de 050. De motor draait een 19.000 RPM en braakt zo'n 900 BHP uit. Hij is zonder twijfel krachtiger dan z'n voorganger.

De Bridgestones zijn zonder twijfel ontwikkeld voor de Ferrari. Bridgestone heeft zelfs permanent personeel op Fiorano.

Als je dan zegt dat de F2003-GA 1 seconde sneller is dan de F2002, dan kan ik daar best mee leven.

Wat ik niet begrijp is waarom men dan nog 24/7 in een windtunnel zit om een wagen te ontwikkelen die al jaren op punt staat. En dit is nu juist wat men wil tegengaan, met de nieuwe reglementswijzigingen.
De aerodynamische regelwijzigingen gaat de FIA er door krijgen, ... de nieuwe regels betreffende de motor, daar gaat nog om gevochten worden!
Nie ontwikkelen is fataal in F1, daarom blijft Ferrari maar testen om toch maar iets nieuws ofzo te vinden.

Gilles
09-06-2003, 12:14
yup, ook al is het maar 1 tiende of zelfs minder

airco
09-06-2003, 12:50
McLaren heeft via Adrian Newey zelfs laten weten dat het voor 2004 GEEN nieuwe wagen zal ontwikkelen ....

Dit legt toch wel een enorme druk op de MP4-18 ...... die zal super moeten zijn om titelkansen voor DIT en volgend seizoen gaaf te houden.

HHugo
09-06-2003, 13:09
Originally posted by airco
McLaren heeft via Adrian Newey zelfs laten weten dat het voor 2004 GEEN nieuwe wagen zal ontwikkelen ....

Dit legt toch wel een enorme druk op de MP4-18 ...... die zal super moeten zijn om titelkansen voor DIT en volgend seizoen gaaf te houden.

Ik denk dat dat niet klopt, volgens mij zei Newey dat ze niet aan een nieuwe wagen zouden starten, vooraleer de MP4/18 volledig ontwikkeld was. Ze zijn bijv vorig jaar in juni of juli ergens gestart met de 18, en hij zegt nu dat ze dit jaar pas later zullen starten aan de 19, totdat de 18 goed op dreef is.
Tenzij er ondertussen al andere berichten zouden zijn natuurlijk...

airco
09-06-2003, 13:13
http://www.f1world.be/f1nieuws.php?id=1510_0_2_0_C

uit dat artikel begrijp ik toch dat er geen nieuwe wagen komt ..... Hooguit een reeks aanpassingen zoals de MP17-D

Oneliner
09-06-2003, 13:32
Ik heb uit het intervieuw op de vrt met newey toch ook begrepen dat er geen MP4/19 te verwachten is, maar wel een doorgevoerde versie van de Mp4/18, een soort van MP4/18D.

Geef toe, die mp4/17D is ook een PAK beter als de gewone.
Een nieuwe wagen betekend niet altijd "geen vooruitgang".

Wat niet wegneemt dat er inderdaad druk komt op de Mp4/18.
Volgens berichten heeft hij zelf zonder problemen een race-afstand afgelegd, waarbij het ronderecord van de f2003 sneuvelde. Maarja, geen officiële bevestiging hiervan, enkel roddelkrant "das bild" zou meer info hierover hebben.

airco
09-06-2003, 13:38
mja dat hij record breekt is niet echt verwonderlijk he

toen Ferrari de toptijd klokte was het Februari en een koele 13 graden. Afgelopen week was het in Barca een dikke 30 met track temperatures tot 50 graden ....

Volgens de Finse roddelgazetten heeft Kimi het eerste MP4-18 chassis ondertussen waardeloos gemaakt door een hevige schuiver waarbij hij zijn knie verwondde.

HHugo
09-06-2003, 13:56
Dan had ik het dus verkeerd begrepen van de 19. Nu, als de 18 echt goed is, kan je daar beter op ontwikkelen.
De wagen zou een race-afstand afgelegd hebben, maar niet in één keer. Kimi zou ergens gezegd hebben dat de wagen 0,5 sec sneller is dan de oude, andere roddels zeggen 0,9, en de simulaties 'zouden' spreken over 2 sec.
Conclusie: we weten nog niks behalve geruchten; hopelijk krijgen we de wagen op de Nürburgring te zien...

airco
09-06-2003, 13:57
HHugo begrijpt alle artikels ..... nog niks dan geruchten ;)

redje
09-06-2003, 15:56
Originally posted by Oneliner
Ik heb uit het intervieuw op de vrt met newey toch ook begrepen dat er geen MP4/19 te verwachten is, maar wel een doorgevoerde versie van de Mp4/18, een soort van MP4/18D.

Geef toe, die mp4/17D is ook een PAK beter als de gewone.
Een nieuwe wagen betekend niet altijd "geen vooruitgang".

Wat niet wegneemt dat er inderdaad druk komt op de Mp4/18.
Volgens berichten heeft hij zelf zonder problemen een race-afstand afgelegd, waarbij het ronderecord van de f2003 sneuvelde. Maarja, geen officiële bevestiging hiervan, enkel roddelkrant "das bild" zou meer info hierover hebben.
Ik denk da er wel een 19 zal komen, maar misschien niet in 2004, maar in 2005.

Oneliner
09-06-2003, 17:14
JA tuurlijk, Mclaren gaat niet EEUWIG met de Mp4/18 rijden hé :)
Ik had het inderdaad enkel op volgend seizoen. Dat er op termijn ee nadnere wagen komt lijkt me vanzelfsprekend :)

HHugo
09-06-2003, 18:59
Nu het hier toch over de MP4/18 gaat: eindelijk eens een foto gevonden waarop je de uitlaten k

*edit* sorry voor dubbelpost (ik heb te dikke vingers :frusty: )

HHugo
09-06-2003, 19:00
Nu het hier toch over de MP4/18 gaat: eindelijk eens een foto gevonden waarop je de uitlaten kan zien zitten

http://users.pandora.be/FleaBite/exhaust.jpg

Ottooke
09-06-2003, 19:41
Over al die geruchten, ik heb het ook gelezen op F1Racing.
Zij hebben die geruchten van Bild dus of het waar is weet ik niet.
Even die geruchten samenbrengen (want hier staan ze in verschillende topics :) ) :
- Raikkonen zou een eerste crash met de MP4/18 hebben gehad.
- Het ronderecord van M. Schumacher zou verbroken zijn geweest.
- De MP4/18 zou een volledige raceafstand achter de rug hebben.

redje
09-06-2003, 20:52
Originally posted by Ottooke
Over al die geruchten, ik heb het ook gelezen op F1Racing.
Zij hebben die geruchten van Bild dus of het waar is weet ik niet.
Even die geruchten samenbrengen (want hier staan ze in verschillende topics :) ) :
- Raikkonen zou een eerste crash met de MP4/18 hebben gehad.
- Het ronderecord van M. Schumacher zou verbroken zijn geweest.
- De MP4/18 zou een volledige raceafstand achter de rug hebben.
Wa mij verbaast, is da er geen rondetijden worden gegeven. Dus of die wagen wel echt zo snel, is maar de vraag.

Oneliner
09-06-2003, 20:52
Gebeurd wel meer dat er op een geheime test geen tijden worden vrijgegeven.

Maar je hebt gelijk, dit zijn ALLEMAAL speculaties

HHugo
12-06-2003, 17:54
Last week the MP4/18 finished its second testing session at the Barcelona circuit after having its debut run at Paul Ricard two weeks earlier. These first two testing sessions gave the McLaren and Mercedes engineers enough time to realise one thing : it is not enough reliable.

McLaren and Mercedes cannot take any chances about the reliability of its cars during the races so this is why the MP4/18 will probably make its Grand Prix debut only at Silverstone and not at the European Grand Prix like it was previously believed.

"This car has a great potential." said Norbert Haug, vice-president of Mercedes Motorsport. "But we have to continue its development until we reach a very high level of reliability and this will take more time. It is very probable that it will not be taking part in a race before the British Grand Prix."

www.f1-live.com

airco
12-06-2003, 17:59
http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=5090&perpage=15&pagenumber=3

onderste post op die pagina ....

==> had het scenario zowat voorspeld he :)

HHugo
12-06-2003, 18:17
Originally posted by airco
http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=5090&perpage=15&pagenumber=3

onderste post op die pagina ....

==> had het scenario zowat voorspeld he :)

:worship: :D

Even vergelijken met vorig jaar:

GP Europa : Kimi 3de, DC out
GP Frankrijk : Kimi 2de, DC 3de

Nog geen paniek (of gejuich voor de Schumi fans), de Nürburgring en Magny-Cours zijn 2 circuits waar de MP4/17 vorig jaar goed liep (wel telkens na Ferrari), dus zou dat dit jaar ook moeten kunnen.

redje
12-06-2003, 19:24
Originally posted by HHugo
:worship: :D

Even vergelijken met vorig jaar:

GP Europa : Kimi 3de, DC out
GP Frankrijk : Kimi 2de, DC 3de

Nog geen paniek (of gejuich voor de Schumi fans), de Nürburgring en Magny-Cours zijn 2 circuits waar de MP4/17 vorig jaar goed liep (wel telkens na Ferrari), dus zou dat dit jaar ook moeten kunnen.
En Montreal??????

Oneliner
12-06-2003, 19:26
Niet zo goed als ik me niet vergis.
Het zal schade beperken worden McLaren...

HHugo
12-06-2003, 19:50
Originally posted by redje
En Montreal??????

Daar zullen ze sowieso met de 17D rijden, dus daarom had ik dat er niet bij gezet. Maar voor de volledigheid:

Montreal 2002: DC 2de, Kimi 4de

Oneliner
12-06-2003, 20:10
Valt nog mee, al bij al :)

HHugo
12-06-2003, 20:29
Originally posted by Oneliner
Valt nog mee, al bij al :)

ik blijf toch optimistisch, de 17D kan beter mee dan verwacht: voor de Nürburgring en Frankrijk zie ik niet waar Mclaren veel punten zou verliezen (natuurlijk zonder crashes of pech), enkel Canada wordt aanklampen aan Ferrari en Williams. Mclaren staat nu nog aan kop in beide klassementen, en met het nieuwe puntensysteem kan je gedurende 3 races toch serieus de schade beperken.

redje
12-06-2003, 20:46
Originally posted by HHugo
ik blijf toch optimistisch, de 17D kan beter mee dan verwacht: voor de Nürburgring en Frankrijk zie ik niet waar Mclaren veel punten zou verliezen (natuurlijk zonder crashes of pech), enkel Canada wordt aanklampen aan Ferrari en Williams. Mclaren staat nu nog aan kop in beide klassementen, en met het nieuwe puntensysteem kan je gedurende 3 races toch serieus de schade beperken.
Als de Ferrari's en de Williamsen uitrijden en dat in de eerste 4, zitten er voor Kimi maximum 4 punten in.

HHugo
17-06-2003, 23:01
Deze week krijgen we wel chrono's van de MP4/18: vandaag 1:19.66 door Kimi, terwijl Wurz het andere chassis gecrasht heeft ('substantially damaged' volgens f1-live). Ronderecord is 1:17.611 door de Williams van Ralf... (circuit is Jerez)

Finish
17-06-2003, 23:10
ah, nog twee seconden eraf krijgen en de wagen is competitief ! :D