De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 07-06-2003, 13:15
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
Seizoen 2004

Niet dat het huidige seizoen al voorbij is, maar seizoen 2004 gaat weinig van dit seizoen verschillen:

Quote:
Het lijkt misschien een beetje vroeg, maar British American Racing (BAR) heeft laten weten dat ze 2004 zullen beginnen met de wagen van dit seizoen. Technisch directeur Geoffrey Willis heeft namelijk tegen Autosport gezegd dat ze dezelfde weg als Ferrari en McLaren zullen bewandelen in het nieuwe seizoen en de nieuwe wagen pas in Europa de baan opsturen.

"We zullen de motor van volgend jaar vroeg inzetten", zei Willis. "Daarnaast zullen we een hoop ontwikkelingen vervroegd inzetten. Desondanks zullen we een voorbeeld nemen aan McLaren en Ferrari. Met vier overzeese races aan het begin van het seizoen is het waarschijnlijk beter om voor de oude, betrouwbare wagen te kiezen."

De BAR005 kampt op het moment met betrouwbaarheidsproblemen. Bij BAR zijn ze er echter van overtuigd dat ze de problemen zullen oplossen en dat de wagen nog competitief zal worden.
bron: f1racing.net

BAR, Ferrari, McLaren, Jaguar en ook Williams -denk ik- starten volgend seizoen met de huidige wagen. (Bij Mclaren dus die nieuwe die pas binnen een paar maand in actie komt).
Sinds Ferrari seizoen 2002 de nieuwe wagen op stal liet, is dit echt wel een 'rage' geworden. Met succes: Ferrari won de eerste races van 2002, McLaren kon dit jaar al twee races binnenhalen.
Toch vind ik het best spijtig dat we 'mid-season' teampresentaties krijgen en kleinere teams (zoals BAR en Jaguar) meer op lange termijn gaan denken, hoewel dit natuurlijk hun goed recht is. En dat testverbot zal er ook wel een pak met te maken hebben... :s
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
  #2  
Old 07-06-2003, 13:30
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
mja ik denk dat je hiervoor de FIA wat aan de oren moet trekken .....

*testverbod vanaf de laatste GP tot in Januari maakt het voor heel wat teams moeilijk om voldoende running te krijgen in de nieuwe onderdelen
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 07-06-2003, 23:46
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
Het nieuwe seizoen ingaan met een oude wagen lukt alleen maar als de oude het goed deed hé.

Voor Ferrari en McLaren is dat niet zo'n probleem, maar bij BAR lijkt me dat wel een probleem te zijn. Tot hiertoe hebben ze nog nooit een wagen op punt gekregen en plofte de motoren op het einde van het seizoen nog net zo vaak als in het begin van het seizoen.

Ik vraag me soms ook echt af wat het verschil is tussen de oude en de nieuwe auto? Voor Minardi is er zeker nog plaats voor verbetering, maar hoe groot zou het verschil in CX waarden zijn tussen de F2002 en de F2003?
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 08-06-2003, 10:34
Gilles's Avatar
Gilles Gilles is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: MM
Posts: 788
De nieuwe Ferrari zou 1 seconde sneller moeten zijn (mede dankzij de nieuwe banden van Bridgestone die speciaal voor de F2003 ontwikkelt zijn...)
maar, die 1 seconde zal terug te vinden zijn in:
*hoge toerentallen (die niet gebruikt worden in de 2de kwalif en de race om een kapotte motor voorlopig te voorkomen)
*een andere aërodynamica (The Red Shark ... die luchtinlaten aan de zijkant worden voor de eerste kwali dichtgelaten omdat de wagen toch niet warm loopt na 3 rondjes... tijdens de race kan dit warmlopen wel gevaarlijk zijn dus doet men de luchtinlaten open voor de tweede kwalif en de race)
*iedereen rijdt met de zachtst mogelijke banden in de eerste kwalif en het Bridgestone rubber lijkt het dan beter te doen dan de Michelins
Reply With Quote
  #5  
Old 08-06-2003, 12:20
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
De 051 van Ferrari is zonder twijfel een verbetering op de 050. De motor draait een 19.000 RPM en braakt zo'n 900 BHP uit. Hij is zonder twijfel krachtiger dan z'n voorganger.

De Bridgestones zijn zonder twijfel ontwikkeld voor de Ferrari. Bridgestone heeft zelfs permanent personeel op Fiorano.

Als je dan zegt dat de F2003-GA 1 seconde sneller is dan de F2002, dan kan ik daar best mee leven.

Wat ik niet begrijp is waarom men dan nog 24/7 in een windtunnel zit om een wagen te ontwikkelen die al jaren op punt staat. En dit is nu juist wat men wil tegengaan, met de nieuwe reglementswijzigingen.
De aerodynamische regelwijzigingen gaat de FIA er door krijgen, ... de nieuwe regels betreffende de motor, daar gaat nog om gevochten worden!
__________________

Last edited by TiBo; 08-06-2003 at 12:22.
Reply With Quote
  #6  
Old 08-06-2003, 15:33
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Wezemaal
Posts: 1,382
Quote:
Originally posted by TiBo
De 051 van Ferrari is zonder twijfel een verbetering op de 050. De motor draait een 19.000 RPM en braakt zo'n 900 BHP uit. Hij is zonder twijfel krachtiger dan z'n voorganger.

De Bridgestones zijn zonder twijfel ontwikkeld voor de Ferrari. Bridgestone heeft zelfs permanent personeel op Fiorano.

Als je dan zegt dat de F2003-GA 1 seconde sneller is dan de F2002, dan kan ik daar best mee leven.

Wat ik niet begrijp is waarom men dan nog 24/7 in een windtunnel zit om een wagen te ontwikkelen die al jaren op punt staat. En dit is nu juist wat men wil tegengaan, met de nieuwe reglementswijzigingen.
De aerodynamische regelwijzigingen gaat de FIA er door krijgen, ... de nieuwe regels betreffende de motor, daar gaat nog om gevochten worden!
Nie ontwikkelen is fataal in F1, daarom blijft Ferrari maar testen om toch maar iets nieuws ofzo te vinden.
Reply With Quote
  #7  
Old 09-06-2003, 12:14
Gilles's Avatar
Gilles Gilles is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: MM
Posts: 788
yup, ook al is het maar 1 tiende of zelfs minder
Reply With Quote
  #8  
Old 09-06-2003, 12:50
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
McLaren heeft via Adrian Newey zelfs laten weten dat het voor 2004 GEEN nieuwe wagen zal ontwikkelen ....

Dit legt toch wel een enorme druk op de MP4-18 ...... die zal super moeten zijn om titelkansen voor DIT en volgend seizoen gaaf te houden.
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 09-06-2003, 13:09
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally posted by airco
McLaren heeft via Adrian Newey zelfs laten weten dat het voor 2004 GEEN nieuwe wagen zal ontwikkelen ....

Dit legt toch wel een enorme druk op de MP4-18 ...... die zal super moeten zijn om titelkansen voor DIT en volgend seizoen gaaf te houden.
Ik denk dat dat niet klopt, volgens mij zei Newey dat ze niet aan een nieuwe wagen zouden starten, vooraleer de MP4/18 volledig ontwikkeld was. Ze zijn bijv vorig jaar in juni of juli ergens gestart met de 18, en hij zegt nu dat ze dit jaar pas later zullen starten aan de 19, totdat de 18 goed op dreef is.
Tenzij er ondertussen al andere berichten zouden zijn natuurlijk...
Reply With Quote
  #10  
Old 09-06-2003, 13:13
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
http://www.f1world.be/f1nieuws.php?id=1510_0_2_0_C

uit dat artikel begrijp ik toch dat er geen nieuwe wagen komt ..... Hooguit een reeks aanpassingen zoals de MP17-D
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 09-06-2003, 13:32
Oneliner's Avatar
Oneliner Oneliner is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Antwerpen
Posts: 3,670
Ik heb uit het intervieuw op de vrt met newey toch ook begrepen dat er geen MP4/19 te verwachten is, maar wel een doorgevoerde versie van de Mp4/18, een soort van MP4/18D.

Geef toe, die mp4/17D is ook een PAK beter als de gewone.
Een nieuwe wagen betekend niet altijd "geen vooruitgang".

Wat niet wegneemt dat er inderdaad druk komt op de Mp4/18.
Volgens berichten heeft hij zelf zonder problemen een race-afstand afgelegd, waarbij het ronderecord van de f2003 sneuvelde. Maarja, geen officiële bevestiging hiervan, enkel roddelkrant "das bild" zou meer info hierover hebben.
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 09-06-2003, 13:38
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
mja dat hij record breekt is niet echt verwonderlijk he

toen Ferrari de toptijd klokte was het Februari en een koele 13 graden. Afgelopen week was het in Barca een dikke 30 met track temperatures tot 50 graden ....

Volgens de Finse roddelgazetten heeft Kimi het eerste MP4-18 chassis ondertussen waardeloos gemaakt door een hevige schuiver waarbij hij zijn knie verwondde.
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 09-06-2003, 13:56
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Dan had ik het dus verkeerd begrepen van de 19. Nu, als de 18 echt goed is, kan je daar beter op ontwikkelen.
De wagen zou een race-afstand afgelegd hebben, maar niet in één keer. Kimi zou ergens gezegd hebben dat de wagen 0,5 sec sneller is dan de oude, andere roddels zeggen 0,9, en de simulaties 'zouden' spreken over 2 sec.
Conclusie: we weten nog niks behalve geruchten; hopelijk krijgen we de wagen op de Nürburgring te zien...
Reply With Quote
  #14  
Old 09-06-2003, 13:57
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
HHugo begrijpt alle artikels ..... nog niks dan geruchten
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 09-06-2003, 15:56
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Wezemaal
Posts: 1,382
Quote:
Originally posted by Oneliner
Ik heb uit het intervieuw op de vrt met newey toch ook begrepen dat er geen MP4/19 te verwachten is, maar wel een doorgevoerde versie van de Mp4/18, een soort van MP4/18D.

Geef toe, die mp4/17D is ook een PAK beter als de gewone.
Een nieuwe wagen betekend niet altijd "geen vooruitgang".

Wat niet wegneemt dat er inderdaad druk komt op de Mp4/18.
Volgens berichten heeft hij zelf zonder problemen een race-afstand afgelegd, waarbij het ronderecord van de f2003 sneuvelde. Maarja, geen officiële bevestiging hiervan, enkel roddelkrant "das bild" zou meer info hierover hebben.
Ik denk da er wel een 19 zal komen, maar misschien niet in 2004, maar in 2005.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.