TiBo
22-08-2001, 12:37
Deze keer niet zozeer een technische analyse (wegens 2e zit) maar een aanvulling op een topic dat door Hakki werd gestart: "Neuzen" (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?s=&threadid=522)
Bij de presentatie begin dit jaar werden veel wagens voorgesteld met de neus/vleugel-combinatie van het jaar daarvoor.
http://www.f1racing.nl/photo/ferrari/f2001launch17b.jpg
Het nieuwe reglement schreef echter voor dat de voorvleugel hoger diende te komen. Een uitzondering hierop was het centrale gedeelte van de voorvleugel. Dit centrale gedeelte mocht op de hoogt blijven van 2000. Op deze wijze neemt de voorvleugel dezelfde vorm aan als de onderkant van de wagen die eveneens een getrapte vorm heeft. De rijhoogt centraal onder de wagen is immers kleiner dan deze onder de sidepods.
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/03. Nose/Neus3.jpg
Er werden twee variaties gezien op deze nieuwe regel:
a) de getrapte voorvleugel:
http://www.f1racing.nl/photo/benetton/b201launch05b.jpg
b) de "spoon"-voorvleugel:
http://www.f1racing.nl/photo/upload/photoopmehyb.jpg
De laatste grand prix' zien we een aantal teams die overgaan van het spoon-concept naar het getrapte-concept en vice-versa.
benetton:
presentatie
http://www.f1racing.nl/photo/benetton/b201launch05b.jpg
nu:
http://www.f1racing.nl/photo/upload/photouOxsr9b.jpg
sauber:
presentatie
http://www.f1racing.nl/photo/sauber/c20launch14b.jpg
nu:
http://www.dailyf1.com/data/photos/2001/hungary/friday/pic19.jpg
Nu wordt beweerd dat bepaalde vleugels beter werken op bepaalde circuits en zien we teams met twee soorten vleugels in de box opduiken.
Technisch:
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/03. Nose/Neus1.jpg
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/03. Nose/Neus2.jpg
We houden de volgende GP's in de gaten voor verdere evoluties.
Bij de presentatie begin dit jaar werden veel wagens voorgesteld met de neus/vleugel-combinatie van het jaar daarvoor.
http://www.f1racing.nl/photo/ferrari/f2001launch17b.jpg
Het nieuwe reglement schreef echter voor dat de voorvleugel hoger diende te komen. Een uitzondering hierop was het centrale gedeelte van de voorvleugel. Dit centrale gedeelte mocht op de hoogt blijven van 2000. Op deze wijze neemt de voorvleugel dezelfde vorm aan als de onderkant van de wagen die eveneens een getrapte vorm heeft. De rijhoogt centraal onder de wagen is immers kleiner dan deze onder de sidepods.
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/03. Nose/Neus3.jpg
Er werden twee variaties gezien op deze nieuwe regel:
a) de getrapte voorvleugel:
http://www.f1racing.nl/photo/benetton/b201launch05b.jpg
b) de "spoon"-voorvleugel:
http://www.f1racing.nl/photo/upload/photoopmehyb.jpg
De laatste grand prix' zien we een aantal teams die overgaan van het spoon-concept naar het getrapte-concept en vice-versa.
benetton:
presentatie
http://www.f1racing.nl/photo/benetton/b201launch05b.jpg
nu:
http://www.f1racing.nl/photo/upload/photouOxsr9b.jpg
sauber:
presentatie
http://www.f1racing.nl/photo/sauber/c20launch14b.jpg
nu:
http://www.dailyf1.com/data/photos/2001/hungary/friday/pic19.jpg
Nu wordt beweerd dat bepaalde vleugels beter werken op bepaalde circuits en zien we teams met twee soorten vleugels in de box opduiken.
Technisch:
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/03. Nose/Neus1.jpg
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/03. Nose/Neus2.jpg
We houden de volgende GP's in de gaten voor verdere evoluties.