PDA

View Full Version : Bentley : nu mét foto's!


joost
18-06-2003, 07:44
Volgens bepaalde bronnen zou Bentley in Le Mans gereden hebben met twee verschillende wagens. Zo zou het achterste gedeelte van beide wagens verschillend zijn en bovendien zouden ook de motoren niet identiek geweest zijn. Kan iemand dat eerste bevestigen met detailfoto's?

Joost

Sennake
18-06-2003, 09:40
Originally posted by joost
Volgens bepaalde bronnen zou Bentley in Le Mans gereden hebben met twee verschillende wagens. Zo zou het achterste gedeelte van beide wagens verschillend zijn en bovendien zouden ook de motoren niet identiek geweest zijn. Kan iemand dat eerste bevestigen met detailfoto's?

Joost

Dat zal ik eens onderzoeken zie. Het was me in elk geval in Le Mans niet opgevallen (als het zo is).

A.J.
18-06-2003, 12:27
Wat ik wel gehoord heb is dat één wagen schakelde aan het stuur terwijl de andere een gewone sequentiele hendel had. Verder geen details hieromtrend gezien

Pascal
18-06-2003, 16:11
Originally posted by A.J.
Wat ik wel gehoord heb is dat één wagen schakelde aan het stuur terwijl de andere een gewone sequentiele hendel had. Verder geen details hieromtrend gezien

Dit werd zowel op de Franse als op de Engelse "Radio Le Mans" meegedeeld.....

C U

PJ46
18-06-2003, 16:38
Achteraan zie je duidelijk verschil, khad me al afgevraagd wat de bedoeling kon zijn...

Gilles
18-06-2003, 17:07
als ik me niet vergis 2 verschillende achtervleugels ... don't shoot me, maar dit is de link waar enkele foto's staan => http://www.kanaaltwee.be/forum/showthread.php?s=&threadid=3277&perpage=15&pagenumber=4

Raceboy
18-06-2003, 20:00
Originally posted by Gilles
als ik me niet vergis 2 verschillende achtervleugels ... don't shoot me, maar dit is de link waar enkele foto's staan => http://www.kanaaltwee.be/forum/showthread.php?s=&threadid=3277&perpage=15&pagenumber=4

ola die hadden dus ook verschil. Was me niet opgevallen. Nu de Bentley dus ook. Lijkt me maar raar hoor waarom je dat zou doen.

Gilles
18-06-2003, 20:06
misschien twee types uittesten welke efficienter is, op de gehele race gezien. Wat levert het beste resultaat op ... zoiets denk ik? Of de rijders van wagen nr X hebben liever wat meer downforce dan de rijders van wagen nr Y .... anders zie ik er ook geen reden voor

Mark
18-06-2003, 20:16
Sju....tis me ook niet opgevallen, echter tis wel duidelijk te zien op de foto's die ikzelf gemaakt heb. Foto's zijn genomen tijdens de woensdag training.

Testen tijdens DE RACE van het jaar lijkt me stug........met een beetje pech is het de laatste race ooit van de Bentley.
Enigste legitieme reden lijkt me rijders voorkeur.

Sennake
18-06-2003, 22:04
Hoog tijd om hier eens een "verlossende foto" te posten waarop je het verschil in één oogwenk kan zien dus :

http://www.misteryracing.com/sennake/lemans2003/07_08_01.jpg

En nog eentje van de winnaar, omdat ik het niet kon laten en we toch in de juiste thread zitten :

http://www.misteryracing.com/sennake/lemans2003/07_02.jpg

PorscheGT
18-06-2003, 22:05
verschil is wel heel goed te zien ... welke wagen zou dan voordeel hebben met de spoiler?? 7 of 8 ??

Sennake
18-06-2003, 22:10
Originally posted by Marcosmeister
verschil is wel heel goed te zien ... welke wagen zou dan voordeel hebben met de spoiler?? 7 of 8 ??

Tja, aangezien de 7 gewonnen heeft...

Gilles
19-06-2003, 18:03
maar had de 8 niet even met problemen te kampen?

Sennake
19-06-2003, 18:09
Originally posted by Gilles
maar had de 8 niet even met problemen te kampen?

Dat wel ja, maar de tijd die ze daarmee verloren hebben was minder groot dan het verschil tussen de 7 en de 8 bij de finish. Bovendien was de 7 ook bij de kwalificaties sneller dan de 8. Maar wat er zou gebeurd zijn zonder problemen bij de 8 kan niemand uiteraard zeggen...

A.J.
19-06-2003, 18:57
Originally posted by Sennake
Dat wel ja, maar de tijd die ze daarmee verloren hebben was minder groot dan het verschil tussen de 7 en de 8 bij de finish. Bovendien was de 7 ook bij de kwalificaties sneller dan de 8. Maar wat er zou gebeurd zijn zonder problemen bij de 8 kan niemand uiteraard zeggen...

Als je de tijden bekijkt dat de twee wagens in de pits stonden :

N°7 : 29 stops en 28,44 minuten
N°8 : 31 stops en 40,55 minuten

Aan de finish bedroeg het verschil 2 ronden. Op de 12 minuten dat de 8 langer in de pits stond dan de 7 had hij 3,5 ronden kunnen rijden, dus kunnen we zelfs stellen dat de 8 sneller was dan de 7... was het niet van die 2 extra stops.

Sennake
19-06-2003, 22:13
Dat klopt Andy, maar dan hou je wel geen rekening met het feit dat de 7 vanaf pakweg zondagochtend constant 5 seconden per ronde trager reed dan de 8 net omdàt hij al 2 ronden voorsprong had... Zoals altijd is het dus onbegonnen werk om 2 prestaties met elkaar te vergelijken in de veronderstelling dat...

A.J.
20-06-2003, 00:15
Helemaal juist. En het is opnieuw bewezen dat je een 24 uren in de pits wint en zelden op het circuit... behalve dan zoals bv. de Viper in Zolder 2000 & 2002 als 1 wagen ver boven de rest uitsteekt

Raceboy
20-06-2003, 11:01
Originally posted by A.J.
Helemaal juist. En het is opnieuw bewezen dat je een 24 uren in de pits wint en zelden op het circuit... behalve dan zoals bv. de Viper in Zolder 2000 & 2002 als 1 wagen ver boven de rest uitsteekt

Of je moet Ickx heten en het jaar moet 1969 zijn ;)

joost
03-07-2003, 14:22
Those Bentley Rear Wings
We haven’t seen this one answered before: why did the two Bentleys at Le Mans run different rear wings?



Team manager John Wickham provides the answer.



“It came down to the engineers’ personal preference. Jo Hausner was the engineer on #7 and Paul Thomas on #8. The difference between the two designs was so marginal - a little more downforce with one, a little less drag with the other - that the engineers went with the one they preferred. The drivers couldn’t tell the difference.”