PDA

View Full Version : Ongezouten meningen bestaan nog


Mario
27-08-2001, 14:31
Inderdaad, vandaag op een ander forum iets gelezen naar aanleiding van James Hunt en die stond daar voor bekend. Wat een verademing zou dat zijn, mochten er zo nog een paar rondlopen.

In dat topic was er iemand die beweerde dat Alan Jones ooit als commentator werd ontslagen omdat hij Schumacher tijdens de GP van Australië '95 als volgt bestempelde: "filthy Kraut". Heerlijk gewoon die Australiërs met hun recht voor de raapse mening.

En ja, flame me al maar Schumies. Maar dan moeten jullie wel eerst weten wat "Kraut" betekent uiteraard. Anders is de gein eraf.

Al dat jong volk hier dat te pas en te onpas Engelse woorden gebruikt, maar waarvan de helft nauwelijks 50 % begrijpt van wat er in een degelijke Engelse roman staat. Vaak bestaan er in het Nederlands even goede equivalenten. OK, ik speel wat advocaat van de duivel :p.

In ieder geval, los van dit Alan Jones-citaatje dus: lang leve de Irvine-achtige uitspraken, ook al ben ik er lang niet altijd mee akkoord en bakt hij het soms wel erg bruin.

Dit is dus een pleidooi tegen politieke correctheid in F1 en NIET tegen MS, al was hij een dankbaar slachtoffer.

airco
27-08-2001, 15:06
bwa ja!!

te vragen in hoeverre dat mensen die zulke uitspraken doen nog met F1 bezig zijn!!!

Volgens mij moet je F1 piloten beoordelen op wat ze als piloot presteren!! Filthy Kraut heeft volgens mij niks te maken met M.Schumacher als piloot!! Evenmin zijn zogezegde arrogantie, lelijke bakkes, of weet ik wat dan nog allemaal!! Als je dat dan flame wilt noemen!! Iemand zwart maken is echt niet moeilijk zene!!

Gisteren trouwens een tijdje naar feyenoord Ajax gezien!! feyenoord-supps waren spelers van ajax aan het bestoken met joden-leuzen a la Hitler ?!? Vraag is in hoeverre dit iets zegt over de spelers van ajax!! Zegt volgens mij meer over het niveau van de feyenoord-supps!!

In dit geval denk ik dat Alan Jones ook ff zen niveau kwijt was!!

Pas op, begrijp me niet verkeerd: Inhoudelijke kritiek kan ik best verdragen!! dit is me eerder troll van 0/10

airco

Mario
27-08-2001, 15:25
Ja Airco, maar dat Alan Jones-citaat was dus maar ter inleiding en jij bent er, ondanks m'n waarschuwing, in gelopen.

Het gaat hier eerder om mensen die nog wat leven in de brouwerij brengen door te zeggen wat ze denken. Ik meen me te herinneren dat jij vond dat Irvine met zijn uitspraken er niet eens zo ver naast zat. Ik ga niet akkoord met het grootste deel van zijn nonsens, maar vind het wel amusant en alleen al daarom -als nar misschien- mag hij gerust blijven.

Villeneuve zegt ook nog wat hem op het hart ligt en die wordt daar ook vaak voor afgebroken. Dat hij maar gerust voort doet.

Ik vermoed trouwens dat die reactie van Alan Jones nog iets te maken had met Schumacher zijn streken in '94.

Mario
27-08-2001, 15:45
Ach, misschien is't maar 't best van dat hier te sluiten. Dit leidt toch tot niets positiefs.

Finish
27-08-2001, 17:32
onze domme-engelse-woorden generatie kan het dan om eerlijk te zijn ook geen moer schelen wat 'filthy kraut' betekent. Als je trouwens zo'n ongezouten commentator heerlijk noemt, zal je zeker in je nopjes zijn wanneer Peter Baert bijvoorbeeld Mika Hakkinen begint uit te schelden voor -laat ons zeggen- 'filthy Vodka'.
Of nee...het ging over Mika Hakkinen natuurlijk, en dat mag niet.

:mad:

Hakki
27-08-2001, 18:11
Originally posted by Finish
onze domme-engelse-woorden generatie kan het dan om eerlijk te zijn ook geen moer schelen wat 'filthy kraut' betekent. Als je trouwens zo'n ongezouten commentator heerlijk noemt, zal je zeker in je nopjes zijn wanneer Peter Baert bijvoorbeeld Mika Hakkinen begint uit te schelden voor -laat ons zeggen- 'filthy Vodka'.
Of nee...het ging over Mika Hakkinen natuurlijk, en dat mag niet.

:mad:
hmmm, kbverston der eigenlijk ni veel van wa ge bezig zijt, mor nu dakd e naam hakkinen zie, ebnnik wle benieuwd
iemand een KORT samenvattingske?(want die lange teksten, lees ik mor stukken van:) )

Sennake
27-08-2001, 18:13
Amai zeg, zijde gij zone luiaard?
Lange stukken leest mijnheer niet!
Ge moest u schamen!

Finish
27-08-2001, 18:16
Originally posted by Hakki

hmmm, kbverston der eigenlijk ni veel van wa ge bezig zijt, mor nu dakd e naam hakkinen zie, ebnnik wle benieuwd
iemand een KORT samenvattingske?(want die lange teksten, lees ik mor stukken van:) )

Even eerst een vertaling:

hmmm, ik versta er eigenlijk niet veel over wat je bezig bent, maar nu dat ik de naam Hakkinen zie, ben ik wel benieuwd.
Iemand een korte samenvatting ?

('s nogal snel getypt eh Hakkidude :D)

over wat we het hadden: Het toejuichen van groffe subjectieve commentaar op die onvoorstelbaar arrogante, corrupte, groot gelukzak, duits F1-piloot 'Shumel'.

Mario
27-08-2001, 18:31
Beste Finish ed al,

Als Peter Baert of wie dan ook de behoefte heeft om zo over MH of gelijk wie te spreken (heden of verleden), dan moet hij dat wat mij betreft vooral niet laten. Het zal hem misschien opluchten en de wereld een groter onheil besparen, want opgekropte gevoelens zijn gevaarlijk. Zulke zaken kunnen me namelijk geen zier schelen.

Wat MS betreft nu: ik viel weer even uit m'n rol. Natuurlijk ben ik -of dat dacht ik althans- allang bekeerd tot het Schumisme. Ontdek ik vandaag tot m'n grote ontzetting dat het duiveltje van vroeger toch nog niet helemaal geëxorciseerd is. MS IS de grootste, MS IS de beste, MS IS perfect, MS mag niet worden bekritiseerd, NOOIT, door NIEMAND.
Mijn zuiveringsproces is begonnen, daar kunnen jullie van op aan en ik zal me schuldbewust op de borst kloppen en me door iedereen die op de Markt samenkomt laten beschimpen en eventueel bekogelen met allerlei rot fruit. Ik ben FOUT, ik heb getwijfeld, was ZWAK. Dit is onvergeeflijk en zal altijd een smet op m'n blazoen blijven.

Dan die passage over het Engels. Als er mensen zijn die graag Engels gebruiken, mij goed. Maar die taal behelst wel wat meer dan stop- of drieletterwoorden of een of andere zin die uit een film of popsong komt. Als je ze gebruikt, doe het dan meteen goed en beperk je niet tot zo'n schrale woordenschat.

Toch nog met vriendelijke groet,
Mario

En als ik over de schreef ben gegaan en bepaalde mensen hier heb beledigd, bied ik m'n excuses aan en hoop dat het niet meer gebeurt.

Finish
27-08-2001, 19:32
Beste Mario,

Ieder heeft zijn eigen mening. Dat 'statement' stond hier al meerdere keren te lezen en zou inderdaad op een forum als dit hoog in het vaandel moeten worden gedragen.
Toch doet het me iets als ik telkenmale jouw ironisch bedoelde (sarcastich overkomende) contra Schumacher uitspraken op dit forum zie staan. Ik weet, ikzelf ben te jong om te helpen donderen, ik heb het daglicht nog niet gezien of ik begin al oordelen te vellen, maar in de korte periode dat ik autosport volg (zijnde '94, écht intensief vanaf '96) heb ik nooit enige 'haat'gevoelens gekoesterd tegen eender welk coureur in de mate dat jij Schumacher verguist.

Ik kan compleet verkeerd zitten, en bied bij deze al m'n excuses op voorhand aan als ik het mis zou hebben, maar ben jij niet min of meer blijven stilstaan na Imola '94 ? Hedendaagse F1-Races interesseren je nauwelijks nog, enkel de keren dat Schumacher op z'n bek ging blijven je bij. Je kan er niet tegen dat een coureur die volgens jou via illegale praktijken viervoudig wereldkampioen is geworden, nu dezelfde toestanden veroorzaakt als die ten tijde van Ayrton.

Mocht die illegale rompslomp van de jaren Benetton en de jaren tractiecontrole/barge board/FIA-poulains waar jij door verblind wordt, nu werkelijkheid zijn, dan zie ik NOG altijd een coureur met buitengewone kwaliteiten die de rest van het veld achter zich laat. Hoe je dan zo hard gekant kunt zijn tegen die man, kan er bij mij niet in. Of ben je enkel gericht op z'n persoonlijkheid, z'n arrogant karakter ?

Een kampioen als Senna zal hij inderdaad nooit worden, maar geef de man ook z'n waardering die hij dubbel en dik verdient.

En beschouw deze 'redevoering' niet als die van een Ferrari of Schumacherfan, maar als die van een neutraal F1-liefhebber.

Ik ben inderdaad nog jong en heb nog vele races te gaan vooreer ik jouw Formule1-geschiedenis evenaar, maar dit is dus......mijn mening

Even goeie vrienden btw ;) (btw= by the way, engels)

Mario
27-08-2001, 19:51
*Zucht*

Je hebt zeker niet helemaal ongelijk Finish, maar ik heb er al meermaals op gewezen dat Schumacher een uitzonderlijk piloot is en waarschijnlijk de beste van het huidige veld. En ik nodig je ook uit om eens naar een van die topics naar aanleiding van z'n 4de titel te gaan kijken. Daar staat geen kwaad woord over hem in van mij.

En of Senna nu beter is als Schumacher, of omgekeerd, frankly my dear, I don't give a damn ;). Vroeger wel, nu niet meer. Die discussie laat me tegenwoordig koud, maar mij doet Schumacher inderdaad niets, of beter, ik kan hem inderdaad niet uitstaan. Maar dat maakt me niet blind voor z'n kwaliteiten. Trouwens, toen hij in '99 in die bandenmuur knalde was ik er ook niet goed van.

Af en toe kan ik het echter niet laten een steen in de kikkerpoel te werpen, wat me al een paar malen zuur is opgebroken. In ieder geval wens ik je nog veel plezier toe met F1 (dus oa Schumacher) en andere (belangrijker) zaken in het leven en laat je niet te veel van de wijs brengen door de luis die ik soms in je pels ben, maar doe gewoon je eigen ding.

Sennake
27-08-2001, 19:53
Wat er bij dan weer niet in kan, is het feit dat er zoveel "fans" zijn die al die arrogantie, dat onvermogen om zich symphatiek op te stellen tegenover het publiek, dat gebrek aan charisma, dat totaal ontbreken van echte kampioensallures, die complete afwezigheid van tact en vooral die uiterst egoistische uitstraling die hij tentoon spreidt bij elke overwinning en/of wereldtitel, kortom "dat" niet hebben wat een Senna of Gilles Villeneuve of zoveel anderen wel hadden, vergeven wordt enkel en alleen vanwege het feit dat hij zeer talentvol is, supersnel en veel koersen wint. Dat is toch bijlange niet voldoende om een superheld te zijn? Villeneuve heeft maar 6 koersen gewonnen in zijn ganse carriere en staat torenhoog boven Schumacher aangeschreven! Daarom zeg ik : 4 of 5 of 6 titels maken geen snars uit, het zijn niet de statistieken die hem tot een legende zullen maken, als hij zijn houding niet verandert (en ik zeg niet dat hij het niet probeert of gedeeltelijk gedaan heeft) zal hij NOOIT aan de schouders kunnen tippen van grote legendes die hem voorgegaan zijn. Prost is trouwens ook zo iemand : veel races, veel titels, maar naast de koele cijfers heeft hij in mijn ogen niet veel aarde aan de dijk gebracht. Mensen als Stirling Moss, Gilles Villeneuve of Jacky Ickx hebben dan wel geen WK-titel, maar verdienen oneindig meer respect en zullen altijd hoger aangeschreven staan in de autosportgeschiedenis, als Schumacher al lang op pensioen is.
En dat is nu MIJN mening seh!

Finish
27-08-2001, 19:55
eh potverdomme, ik heb daar nu es allebei niks tegen in te brengen zie :D

Ik ga zelfs akkoord ;)




wie gebruikt hier engelse woorden trouwens:

Al dat jong volk hier dat te pas en te onpas Engelse woorden gebruikt, maar waarvan de helft nauwelijks 50 % begrijpt van wat er in een degelijke Engelse roman staat.

frankly my dear, I don't give a damn


Gone with the wind, naar het boek van Vivien Leigh - Rhett Butler (Clark Gable) die met een grijns op z'n gezicht geen bal geeft om Scarlett O'Hara. (Vivien Leigh)
But Rhett, what am I'm going to do now ? - Frankly my dear, I don't give a damn. En weg is ie.......ik hou van filmklassiekers ;)

En ik heb het boek ook in het engels gelezen. Een engels roman dan nog...

Hakki
27-08-2001, 20:27
thx voor den uitleg finish(zonder quote nu!)

en sorry dak een beetje lui ben eh, kben zo gebroen, en tzal ni veel veranderen, betreft dingen die mij ni veel zeggen

Finish
27-08-2001, 21:16
lol 't is u vergeven mijn zoon :p

tsjolder
28-08-2001, 16:32
Even mijn mening, ik kan het niet laten. Dat ge Schumacher ver onder mannen als Senna en Villeneuve plaatst, daar kan ik honderd procent inkomen, da's uw volste recht. Ge verwijt hem een gebrek aan charisma ed, maar dan is mijn vraag: wie heeft er dat wel den dag van vandaag? Waarom dan Schumacher zo diep haten en de anderen niet? Wat mij (en ik veronderstel ook Finish, correct me if I'm wrong) een beetje stoort, is al die aanvallen op de persoon Schumacher en zijn o zo naïeve fans, die zoals hier eigenlijk op geen enkele grond rusten. Ik weet het, er is wel enige nuance gelegd, maar toch: het keert telkens weer. Ik vind postings als deze van weinig respect voor de beste rijder van het moment en zijn fans getuigen. Iemand beledigen wens ik niemand toe. Ik vind het een beetje triestig als het enige wat u in de sport nog kan boeien het verlies van een bepaalde persoon is. Maar kom, ik blijf positief ingesteld, dus no hard feelings, het is dan ook MAAR formule 1.;)

Finish
28-08-2001, 17:38
Ook mee akoord ;)

Het lijkt wel of een Schumacherfan een naïeve meeloper is ;)

Sennake
28-08-2001, 17:58
Dat is ook zo voor een groot gedeelte van de "fans". Ik zeg er wel bij dat ik de Schumi fans van deze Paddock daar niet toe reken, maar zijn bierdrinkende lawaaimakende "Schumi Schumi" brullende landgenoten die hem gevolgd zijn van Benetton naar Ferrari en hopelijk even snel weer zullen verdwijnen als ze gekomen zijn ooit, zijn dat dus WEL.

Finish
28-08-2001, 18:13
ow ja, dat soort :)

Maar die hebben we ook bij Verstappen: de Heineken-bierbuiken waarin het groot 'Joss the Boss' op staat geschreven, op de achtergrond hun caravan of mobilhome beschilderd in Oranje Verstappen kleuren.

Het soort fans om te vermijden. 'Hooligans' bijna.

Sennake
28-08-2001, 18:19
Originally posted by tsjolder
Waarom dan Schumacher zo diep haten en de anderen niet?

Daar wil ik wel op antwoorden :

Omdat die anderen zich niet de houding aanmeten die Schumacher zich aanmeet. Bovendien zijn er wel een paar die qua charisma en uitstraling boven Schumacher uitsteken. Ik denk aan een Villeneuve en een Montoya (hoewel ik hem nog niet goed genoeg ken, maar ik meen het te herkennen). Anderen hebben even weinig charisma als Schumi, maar doen dan ook niet zo alsof ze het wel "zijn". Behrijp je?
Evengoed no hard feelings eh Tsjolder, we kunnen eens goed discussieren maar ruzie maken doen we eigenlijk nooit ;)

tsjolder
28-08-2001, 19:55
Ruzie maken, wij??????? Belange nie ;).
Ik wil toch nog even iets vragen: waar zit dat charisma bij Montoya?? Ik zou begot niet weten waar die dat laten zien heeft. Ben ik correct als ik zeg dat je charisma vooral naast het circuit hebt? Wel, dan zie ik niet in waar Montoya dat heeft getoond. Op het circuit heeft hij wel een aantal knappe dingen laten zien (net als een aantal flaters), maar naast het circuit?????? In het begin van het seizoen werd zelfs gezegd dat hij meer in hamburgertenten zat dan in de fitness. En ge moogt zeggen wat ge wilt, maar ik vind hem ook vaak eerder arrogant overkomen tegenover de pers.

Finish
28-08-2001, 20:14
hij toont z'n karakter door Schumacher bruusk opzij te duwen in Brazilië. Dat is al chapeau natuurlijk omdat menig ander coureur het duel gewoon niet aan zou durven. Montoya heeft daar toch al de 'balls' voor. Neem dat samen met de opgeklopte persmeute die door z'n amerikaanse avonturen verzot op hem is, en dan kweek je al direct een soort van persoonlijkheid, een publiekslieveling.

Moest het waar zijn wat hij tegen Villeneuve zei na dat oefensessie-incident, mag hij toch niet op de waardering rekenen die een Senna wel kreeg. Dat noem ik dan eerder 'vechterbaaskesmentaliteit'.

Maar ik verwacht Montoya volgend jaar wel een stuk sterker als dit leerseizoen. Sterk genoeg om Ralfke van z'n sokkel te slaan.

Sennake
28-08-2001, 20:57
Ok, ik heb mijn woorden slecht gekozen en het is idd meer zoals Finish zegt, het tonen van zijn "balls". Het charisma is er nog niet uitgekomen, en het vechtersbaasje zal hij moeten in toom houden. Toch had ook Senna indertijd zo zijn momenten, toen hij bv Irvine een uitbrander inclusief kletsen verkocht, en ook tegen Schumacher (toen nog in zijn geel Benetton pakje) heeft hij eens zwaar uitgehaald...
Het verschil is wel dat Senna het (in mijn bescheiden opinie) bij het rechte eind had, terwijl wat JPM zei eigenlijk niet door de beugel kan. Maar goed, hij is nog jong, moet nog veel leren (zowel op als naast het circuit) en de plooien zijn ondertussen toch weer glad gestreken. Dus ik geef hem het voordeel van de twijfel nog.
Ik heb dat trouwens met MS destijds ook gedaan, en niet meteen "geklasseerd" als "talent zonder charisma". Hij kan het zelfs nog altijd worden, maar ik denk dat zijn ego hem niet toelaat in die mate te veranderen dat hij "het" zal hebben.
BTW Senna was in zijn beginperiode ook veel minder "heroïsch" en heeft ook aan zijn imago gewerkt hoor...

Jan
29-08-2001, 13:14
Het zal misschien hard overkomen voor sommige Paddockers, en ik wil absoluut geen afbreuk doen aan het talent en het charisma van Magic Senna, maar als je het een beetje nuchter en afstandelijker probeert te bekijken dan leeft bij mij sterk de indruk dat zijn dood flink een flink aandeel heeft in het "legendarische" rond zijn persoon. Precies het feit dat zijn carriere onvoltooid was, doen velen onder ons nog steeds dromen van wat er nog allemaal had kunnen komen. Dat was ook al het geval met vb Jim Clark, Gilles Villeneuve en zelfs Pedro Rodriguez.
Schumi is niet zo onfortuinlijk en overklast kompleet zijn generatiegenoten (of je dat nu leuk vindt of niet, ik ben trouwens zelf geen Schumi fan), maar zal waarschijnlijk iets minder legendarisch de geschiedenis in gaan, tenzij hij zestig overwinningen scoort (best mogelijk) en zes WK titels op zijn naam schrijft (zelfs dat behoort theoretisch tot de mogelijkheden). Wat gaan we dan als kommentaar geven, dat het allemaal puur toeval was en de teerlingen voor hem steeds goed gevallen zijn???? Trouwens, was J. M. Fangio wel zo'n legendarisch kampioen? Uiteindelijk heeft niemand van ons die periode bewust meegemaakt en is het allemaal van horen zeggen of ergens gelezen en zoals je weet, met de jaren dikken de verhalen aan. Het kan dus best zijn dat in werkelijkheid Fangio ook geen waardige tegenstanders had in sommige van de seizoenen waar hij de titel won.
En tenslotte nog iets over het verschil in "charisma": noem mij tien Duitsers met charisma, je gaat ze niet meteen vinden.
Noem mij tien Brazilianen met charisma, je hebt ze waarschijnlijk al! Ik wil maar zeggen: charisma heeft vaak ook te maken met de kultuur waarin je bent opgegroeid. Beroepshalve heb ik het geluk met alle kulturen van de wereld in kontakt te komen, en neem het van mij aan, er zijn nogal wat verschillen (zonder in clichés of veralgemeningen te willen vervallen).
En nu ga ik stoppen want ik dreig mijn freinage voor de eerste linkse te rateren (franse woorden mogen ook wel eens, hoe ga je anders de onderdelen van een motor beschrijven?)

Jan

Sennake
29-08-2001, 13:41
Wat je zegt klopt allemaal hoor Jan. Om onsterfelijk te worden moet je eigenlijk eerst "sneuvelen", hoe morbide en irreëel dat ook moge klinken. En wat dat charisma betreft ben ik ook akkoord, nen Duits is gewoon ne koele kikker, of het nu Schumacher is of "der Mannschaft" of Heike Drechsler of Boris Becker of gelijk wie...
Wat het "automatisch" charisma bezitten betreft ben ik ook akkoord wat de Brazilianen betreft, maar of een Canadees zolas de Gilles ook automatisch charisme heeft, of een Schot zoals Jim Clark?
Maar ondanks dat blijven de feiten zoals ik ze beschreven heb, alles wat je gedaan hebt is verklaren hoe het komt en je hebt het dus per definitie bevestigd...

Jan
29-08-2001, 13:47
Zo is dat he Sennake, gij zijt den Dikke Van Dale en ik het
Winkler Prins Verklarend Woordenboek. LOL

Jan

Hakki
29-08-2001, 14:10
Originally posted by Finish
ow ja, dat soort :)

Maar die hebben we ook bij Verstappen: de Heineken-bierbuiken waarin het groot 'Joss the Boss' op staat geschreven, op de achtergrond hun caravan of mobilhome beschilderd in Oranje Verstappen kleuren.

Het soort fans om te vermijden. 'Hooligans' bijna.
dedeze Finish? : http://www.f1racing.nl/photo/verstappen/jvfanb.jpg

Finish
29-08-2001, 17:51
nagel op de kop Hakki ;)

Trouwens helemaal akkoord ook met Jan.