View Full Version : Wederom een nieuwe europese NASCAR serie ......BRL V6
Enkele paddockers hebben dat ding afgelopen donderdag op Circuit Zolder gezien. Toen wist nog niemand precies het hoe en wat.............
Heb het berichtje gevonden op het veronica forum:
Het gaat om een geheel nieuw ontwikkelde en zeer moderne auto, die in Nederland gewouwd gaat worden door Gerd Weyenberg. De auto is bedoeld voor een op het Amerikaanse NASCAR geinspireerde nieuwe raceserie die in 2004 het licht moet zien.
Het chassis van de nieuwe wagen wordt opgebouwd uit zeer hoogwaardig lichte stalen buis. Het geheel wordt afgewerkt met een uit delen bestaande kunststof body, voor de eerste wagens in de vorm van een Ford Mondeo. Raceklaar moet het geheel dan zo'n 850 kilogram gaan wegen. Met een tankinhoud van 58 liter moet er dan een maximale raceafstand van ongeveer 60 kilometer bereikt kunnen worden, zodat er geen pitstops nodig zijn, dit om de kosten te drukken. Voor de aandrijving is gekozen voor een licht getunede, 280 pk leverende 4 liter V6 Ford motor. met een Drenth recht-vertande klauw-geschakelde vier-versnellingsbak erachter. De wielophanging is geheel onafhankelijk. Voor de nieuwe raceserie worden motoren, versnellingsbak en motorelectronica verzegeld. Ook hiermee wil de organisatie de kosten in de hand houden. Het reglement geldt zeker voor 3 jaar en zal tussentijds niet aangepast worden.
De races kunnen zowel op kleine als grote ovals worden gereden, en ook gewone circuits in Nederland en daarbuiten. kunne worden aangedaan. Het raceseizoen zal bestaan uit minimaal acht wedstrijden. De serie moet een professionele uitstraling krijgen en zal volledige steun krijgen van de NASCAR organisatie uit America, die door middel van deze serie wedstrijden ook een grotere bekendheid wil krijgen in Europa. Op de officiele NASCAR website zal de Europese serie dan ook genoemd worden, terwijl NASCAR de Europese serie tevens wil ondersteunen in regelgeving, controle, promotie en sponsoring. De steun van NASCAR komt er niet in de laatste plaats omdat er met een Europese automobiel gereden wordt. NASCAR wil dat het model waarmee geraced wordt ook gewoon te koop is in het betreffende land. Zo wordt de ware betekenis van het woord "stockcar" kracht bijgezet; stockcar betekent immers niets anders dan "voorraad auto". magazine Start 84
En bijgaand een foto van R@ce@holic
http://www.4x4hoogstraten.com/foto/14-8/images/Ford.jpg
Of het succes wordt? Geen idee......geloof dat ze het in Belgie proberen met de Camso V8
Hebben zometeen 6 wagens in Belgie rijden en in Nederland een stuk of 5. Waar ken ik dat toch van? ;) Had iets formule renault te maken
Originally posted by Marshal
Of het succes wordt? Geen idee......geloof dat ze het in Belgie proberen met de Camso V8
Hebben zometeen 6 wagens in Belgie rijden en in Nederland een stuk of 5. Waar ken ik dat toch van? ;) Had iets formule renault te maken
Vergeet niet in België hebben we een oval. Dat hebben ze in Nederland niet, waar gaan ze dan rijden met hun NASCAR wagen ?
Originally posted by raceboy
Vergeet niet in België hebben we een oval. Dat hebben ze in Nederland niet, waar gaan ze dan rijden met hun NASCAR wagen ?
Meneertje ff opletten he..............we hebben lekker meer ovals dan in Belgie, lekker puh :D ;)
Venray, Posterholt, Ter Apel en Lelystad zijn asfaltbanen. Dan zijn er nog 3 zand / klei ovals
Meneertje ff opletten he..............we hebben lekker meer ovals dan in Belgie, lekker puh :D ;)
Venray, Posterholt, Ter Apel en Lelystad zijn asfaltbanen. Dan zijn er nog 3 zand / klei ovals
Maar wij hebben meer banking ;)
Originally posted by raceboy
Maar wij hebben meer banking ;)
Maar wij hebben een langere, size does matter! ;)
Ben zelf een keertje in Venray geweest en het ziet er daar toch redelijk professioneel uit. Maar het echte amerikaanse ovalracen, volgens mij moeten de baantjes dan toch wat langer worden....
Er is een plan om vlak over de grens bij Venlo een full-style oval te bouwen, alleen heeft die projectontwikkelaar het nog steeds over Indycars :confused:
Maar het echte amerikaanse ovalracen, volgens mij moeten de baantjes dan toch wat langer worden....
Niet echt hoor 1/4 mile is uitstekend voor late model types (zoals de camso) alleen een fatsoenlijke pitlane ontbreekt. En op zo een kort baantje is de banking wel weer nodig he. Dan krijg je de snelste van Europa :D die hebben wij dan weer ;)
Ik dacht dat dat gewoon een Mondeo Silhouette was zoals die van Radermecker- De Sordi :o
Idd Stijn. Ik hoorde het ook van iemand die er iets van afweet dat het de blauwe silhouette van verleden jaar betrof... (en de klank klonk al helemaal niet nascar-achtig, dat kan ik je verzekeren... :D )
kijk eens naar het stickertje voorop: Weytech
Bart.Vandecavey
17-08-2003, 12:25
Vooral die sticker van V6 series op de vooruit lijkt me on-nascar achtig!
Originally posted by Bart.Vandecavey
Vooral die sticker van V6 series op de vooruit lijkt me on-nascar achtig!
Lees eerst het artikeltje eens.
Het grote verschil tussen deze wagen en de Procar silhouettes is dat de motor niet vanachter ligt.
Volgens mij begint depaddock zowat tot de betere nieuws sites te horen :D
Nu pas verschenen op pittalk.nl:http://www.pittalk.nl/bericht.php?nieuwsid=482
In de testen op Zolder zou men zo rond de 1.40 gereden hebben......
enkele quotes uit dat stukje:
Zoals gezegd was de auto bedoeld om op de ovals te verschijnen maar na enthousiaste reacties van verschillende circuitcoureurs is de auto aangepast. Voor gebruik op een circuit als Zandvoort is er een aparte voorwielophanging gemaakt zodat de auto niet meer vanzelf linksaf wil zoals op de oval gebruikelijk is.
Verder zijn er vergevorderde plannen om met zo'n 20 auto's in 2004 een klasse te vormen tijdens de A-evenementen op onder andere Zandvoort en Assen
Wat ons betreft hebben we hier een winnaar. Een mooie gevuld veld met deze prachtig klinkende silhouette-auto's zou een aanwinst zijn voor de Nederlandse autosport. Een mooi initiatief na de eerder gestrande pogingen om met de V8STAR de nieuwe koningsklasse van de Nederlandse autosport op te zetten.
DIt jaar te zien op Venray. Hoevele wagens hebben ze al?
http://www.speedway.be/Images/2004-Venray.gif
Lees deze link eens: http://www.autosport.nl/2004/hotnews.php?categorie=2&id=2234
Volgens dat artikel zijn er al 15 klaar, het doel is 25. Maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat die rijders zowel circuit (vooral de Zandvoortgasten) als speedway gaan combineren.
Blijft het een wonderlijk verhaal vinden..............
Het eerste seizoen zit erop ..............en wonderwel zijn toch veel zaken gegaan zoals in het begin van het jaar werden gepresenteerd. In het afgelopen jaar heb ik wel "ontdekt" hoe het marketing concept van deze klasse in elkaar zit. Het viel me op dat vele sponsors uit een bepaalde hoek kwamen (bouw en aan utiliteit verwante ondernemingen). Nou niet bepaald de sector waar het zeer goed gaat........toch werkt het "systeem" voor die bedrijven. Leg de link met de hoofdactiviteiten van Maessen en je hooeft geen Einstein te zijn om te "ontdekken" hoe de vork in de steel zit. Let wel, ik heb geen enkel probleem met deze manier van zaken doen.
Voor de BRL-V6 is het sportief gebied ook goed verlopen, mooie namen (weliswaar dik betaald) in het deelnemersveld en voor het eerste jaar ook voldoende deelnemers. Door het succes van 2004 staat voor 2005 de BRL V6 Light in de planning.
Fünfundzwanzig BRL-V6 mit den 325 PS Ford Triebwerken, dazu die "sogenannt BRL Light" Serie.
Hier kommen Autos mit 235 PS zum Einsatz
http://www.dimo.de/brl-v6.htm
Dikke en iets minder dikke jongens in één veld, gescheiden klassementen ...........en de Lights Kampioen 2005 mag een jaar gratis rijden in bij de zware jongens in 2006.
09.-10 April 2005 Assen (NL)**
14. - 16. Mai 2005 Zandvoort (NL)
20.-22. Mai BERU TOP10 Hockenheim (D)
04. - 05. Juni BERU TOP10 Sachsenring (D)
09. - 10. Juli Zolder (B) (Zolder Super Prix)
06. - 07. August Assen (NL)**
17. - 18. September 2005 Zandvoort (NL)
24. - 25. September BERU TOP10 Nürburgring (D)
15. - 16. Oktober Zandvoort (NL)
** Het zal een van de twee worden.
Originally posted by Mark
Door het succes van 2004 staat voor 2005 de BRL V6 Light in de planning.
IK begrijp van het Christijan Albers forum dat dat Lights de huidige Vege wagens zijn. Zie http://www.christijan.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2054&postdays=0&postorder=asc&start=50
Ik had eigenlijk verwacht dat de Lights het 2004 chassis zou zijn met een 4 cylinder motor (bv de Vege 2,2L motor, dit is meen ik ook een Ford motor van origine).
Als de verhalen kloppen mogen we de vege-series ook schrappen voor 2005, nog een klasse minder. Die Vege Series gaan omgebouwd worden tot BRL V6 Light wagens.
Gaat lekker..............
Dan de BRL V6 als koningsklasse? No way, de blauw blazers hebben zich uitgesproken voor de nieuwe Porsche cup als DE koningklasse van Nederland.
Dan de kalenders van de NAV en BRL V6 en DSC samengevat, de datums die overeenkomen
NAV + DSC: Paasraces Zandvoort, 26-28/03
NAV + BRL: Voorjaarsraces Assen 9-10/04
NAV + BRL: Pinksterraces Zandvoort 14-16/05
NAV + BRL + DSC: Rizla Days Assen: 6-7/08
BRL + DSC: Zolder Super Prix 9-10/07
NAV + BRL: Thropy of the Dunes Zandvoort 17-18/09
NAV + BRL + DSC: Finale races Zandvoort 15-16/10
Opmerking: De NAV moet haar buitenlandse tripje nog bevestigen. Voor de BRL geld dat een van de eerste twee Assen datums nog komt te vervallen.
Dus hoe ziet een A-weekend in Nederland uit?
FFord: 10/15 wagens
FRenault: 10/12 Nederlanders + Gasten
Seat Cupra: +/- 30 wagens
Porsche Supercup: 10/16 wagens
BRL V6 + BRL Light: 40 wagens
Hier en daar nog een supportklasse zoals het DSC. Toch sterk dat de BRL binnen één jaar tijd de backbone is geworden van de nationale autosport. De BRL is +/- goed voor 30 tot 40% van de te verwachten startgelden.
Conclusie: De NAV wil op dit moment het beste vriendje van mister BRL Hub Maessen worden. Prachtig, een Limburger die de NAV in leven houdt.
en vergeet de clios niet. maar eerst zien en dan geloven. als ze dat nu gelijk goed doen en er een benelux-cup van maken dan hebben de belgische fans en rijders er ook nog wat aan.
tja, die porsches, dat gaat een miskleun worden vrees ik. te ambitieus en veels te duur voor dit landje. je zal zien dat het nooit echt van de grond zal komen. tobben met 12 autos. de circuit-speaker gaat daar in 2005 een hele kluif aan hebben om het een beetje interessant te houden voor de aanwezigen.
beter ware het de boel af te blazen nu het nog kan, maar ja dan wordt er wel errug veel gezichtsverlies geleden.
wat mij betreft de toprijders in BRL, daar kan nog heel wat moois uit komen.
zijn we gelijk de cracks uit de merkenraces kwijt zodat de oprechte amateur nog es een succes haalt.
:o
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.