PDA

View Full Version : Francorchamps 2001


airco
02-09-2001, 19:23
hmmmzzzz over de race weinig te vertellen!! Door de gebeurtenissen crash van Burti, en de blunders bij Williams viel er bijzonder weinig te beleven!!

Na 2 rondjes na de 2e start konden we de winnaar opschrijven!! De race was zelfs zo saai dat Sennake naast het circuit in slaap is gevallen!!!

M.Schumacher: Zijn prestatie is nauwelijks te beoordelen!! Door externe factoren heeft hij nauwelijks moeten koersen om vandaag te winnen!!

R.Barrichello: 2 plaatsen verloren bij zijn pitsstop, vleugel kapotgereden op de kerbstone ==> race verknoeid!!

R.Schumacher en JP.Montoya: Ten prooi gevallen aan de blunders van het Williams team!!! Komaan, een auto op zijn blokken laten staan op de startgrid?!? Kan je nog harder blunderen als team!! Als dit zou gebeuren in de F3000 dan is dit al onbegrijpelijk!! Een topteam in de F1 moet toch beter kunnen, of niet ?

D.Coulthard en M.Hakkinen: Een goeie race, zeker gezien hun start-posities!! M.H. moet stilaan definitief zijn meerdere erkennen in D.C.

G.Fisichella: het meest miskende talent in de F1!! zijn prestatie van vandaag bewijst dit nogmaals!! Al heel het seizoen de betere van J.Button!!

Verder nog van harte beterschap aan L.Burti!!

airco

Oneliner
02-09-2001, 22:07
man van de wedstrijd ongetwijfeld Fisico.
die man was geweldig, vooral zen 2e start.
zaaaaaaaaalig.

Voor de rest sjapeau voor M schumi => had duidelijk complete-droogweer afstelling, terwijl anderen op mix stonden.

en voor de rest sjapeau voor Mclaren


EN

Natuurlijk de grootste sjapeau voor PAscal en rubinhio

THxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 1000000000000000000000x

heb mij beestig goe geamuseerd daar :)

Mario
03-09-2001, 09:08
Ja, den MS reed op een andere planeet rond...

Paar spectaculaire acties voor en/of onder onze neus zien gebeuren. Coulthard die Fisichella inpakt (ik vind DC steeds een beter rijder, uch uch). Wij stonden toen net na de Raidillon en je zag zo dat DC er heel wat sneller uit gekomen was en ja hoor bij Les Combes er mooi voorbij. Barrichello voorbij Alesi, Hakkinen voorbij Fisichella (voor de crash denk ik) en nog wat mooie maneuvers.

De uitslag is uiteraard flink balen, maar soit.

Nog eens een dikke merci aan al die mensen dankzij wie ik er bij kon zijn. :)

Rallyloverke
03-09-2001, 10:37
Inderdaad, ik heb gisteren meer inhaalacties gezien vanaf de plaats waar wij stonden dan een heel seizoen op TV.

Ik had geen favoriet, maar als MS zo rijdt dan kan je hem alleen een verdiende winnaar noemen. Ook Fisichella heeft er een mooie race opzitten.

Een geslaagde dag en ontelbare malen dank aan de mensen die dit mogelijk maakten ...

airco
03-09-2001, 10:45
mja, heb spijt dat ik er niet bij was :(

stommen 2e zit!!

airco

TiBo
03-09-2001, 12:25
Originally posted by airco
stommen 2e zit!!

Right on dude ! :(

Om eerlijk te zijn vond ik Spa een domme race. Na het ongeval van Burti was het reeds voorbij.
Bij Williams waren ze blijkbaar sterk onder de indruk van het ongeval, Fisichella blijft zonder problemen aan de leiding rijden en Schumacher loopt in no-time 30 sec. uit.
Niemand had naar mijn mening nog veel zin om te rijden en het WK is toch al beslist.
Men test nu enkel nog componenten voor 2002 (Williams met een overgangsmodel voor Ralf, ... nu al !!).

Hoewel er niets boven de sfeer op het circuit gaat en ik er graag had bijgeweest, heb ik toch het gevoel dat men een race heeft gereden om het publiek tevreden te stellen.
Men had beter snel bekendgemaakt dat Burti bij bewustzijn was en de race vanaf nul (hoewel tegen de regels) terug laten beginnen. We hadden het dan zeker de GP van België kunnen noemen.

Jan
03-09-2001, 12:29
Op TV was de race best spannend hoor jongens, toch vanaf plaats 2. DC die bijna een ganse race z'n neus moest dichtknijpen achter het stinkdier van Fisico dat hem konstant met een laagje zonnebrandolie faktor 35 zat te besproeien, maar aan het eind van de race dan toch de moed vond om hem te passeren. Alesi die zich weert als een duivel, Barrichello die als een jojo in de de top 6 op en neer gaat, Rrrallf wanhopig op jacht naar een punt. Zal aan de beeldregie hebben gelegen zeker.
Als TV programma alleszins een van de minst saaie GP's van dit seizoen. Er zat bovendien alles in wat je in een doorsnee Disney film ook kunt beleven:
1) drama: Burti in de banden
2) brute pech: Frentzen en Montoya en later Rrralf naar de achterste schoolbanken verwezen
3) humor: Rralf die op z'n krikken blijft staan, Button die ziet wat ervan komt als je je neus in andermans kerbstones steekt
4) een voorspelbaar einde: Schumi wint

Natuurlijk gaat er niks boven de sensatie van het ter plekke zien, horen en ruiken van bolides, en ik ben dan ook oneindig dankbaar aan degenen die mij de kans hebben geboden om zaterdag de qualifs mee te maken. Hoogtepunt van de dag was alleszins de busrit naar de parking. Zij die erbij waren hoeven geen verdere uitleg. LOL.

Groetjes,

Jan

airco
03-09-2001, 13:06
mja uiterst saai was het niet!! we hebben idd wat inhaalmanoeuvers gezien!!

Toch wordt het dringend tijd dat er eens iemand in de F1 komt die iets kan terugdoen tegen Schumi zene!!! Na 2 ronden was de winnaar bekend!! De rest reed nog wat rond, en vocht voor de titel: De beste na Schumi!!

airco

Rallyloverke
03-09-2001, 13:41
Jan,

We hebben zondag "iets" over de bewuste busrit vernomen en goed gelachen.

De GP zondag was voorbij voor we 't wisten : regelmatig bijna- of helemaal-inhaalbewegingen bijn recht voor onze neus, dus hadden we een goed plekje gevonden. Er zat inderdaad drama in : Wat is er met Burti? , Spanning op sportief vlak : houdt Alesi Ralf achter zich?, houdt Fisichella stand?, gaat Verstappen van de baan of niet?, Humor : de gekende Williams-story en we hebben er een gezellige autorit van gemaakt 's avonds met de nodige sfeer (hoe heet dat nummer van de Troggs? Wild Thing?)

Dus, Spa was helemààl niet slecht.

PS : Sennake, ben je nog depressief van het Williams-gebeuren?:) :) :) :) :)

airco
03-09-2001, 14:10
Originally posted by Johan

PS : Sennake, ben je nog depressief van het Williams-gebeuren?:) :) :) :) :)

rofl @ Johan

RoBByNiO
03-09-2001, 15:10
twas een goei race en wie de F3000 gezien heeft mag ook niet klagen. Webber zwaar gecrasht leinders die mooie dingen liet zien maar er in de laateste ronde werd vanaf gereden. en saelens werd door zen eigen maat erafgereden hij was heeeeeel kwaad!!!!!!!!

Sennake
03-09-2001, 17:52
Originally posted by Johan

PS : Sennake, ben je nog depressief van het Williams-gebeuren?:) :) :) :) :)

Johan, onze (4 uur!) durende thuisrit moet je toch genoeg verteld hebben over mijn stemming : ik heb me nog nooit zo goed geamuseerd!
Ik heb me echt kapot gelachen, en ik had er buikpijn van. Over het ganse weekend genomen heb ik me kostelijk geamuseerd, en buiten de uitslag en vooral de pech van mijn favoriet JPM had ik niets te klagen. Ik wist wel niet dat je op 10m van F1 bolides toch in slaap kon vallen. Alles went zeker?
Verder moet ik Jan, Beamer en Oneliner, en nog eens Oneliner, Mario, Johan en Werner 1000x bedanken voor hun aanwezigheid en de fantastische sfeer op zaterdag en zondag. We hebben echt genoten van het raceweekend, en de uitslag deed daar eigenlijk weinig ter zake. We waren allemaal erg blij en opgelucht toen Burti ok bleek. Voor de rest heb ik geleerd hoe plezant het is om met je eigen miserie te lachen :-)

Tenslotte een 1.000.000 bedankjes aan Pascal, Rrubinio en Peke die ons welwillend 5 vrijkaarten ter beschikking gesteld hadden en wie we niet genoeg kunnen bedanken voor deze geste. De programma's zijn aangekocht en zo snel we kunnen krijgen jullie ze hoor jongens! Jullie hebben er een hoop vrienden voor het leven bij nu :-)

Oneliner
03-09-2001, 19:10
Wild thing, you make my hearth sing :)

zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalige zonnebril en kawees van jullie (werner en guy)
:) :) :)

Werner333
03-09-2001, 20:14
Geweeeeeeeeeeeeeldig (Copyright Eddy Wally)
Wat een dag. Als Ferrari fan tevreden, als fan opgelucht na de crash van Burti, en verder wil ik best nog zo enkele autoritten van een uur of 4 meemaken.:D :D :D
Verder viel me vooral op dat de kleuren van de wagens op TV en op foto eigenlijk niet echt overkomen.
Dat blauw van de Benneton. Praaaachtig.
Merci aan Pascal Rrubinio en Peke. De programma boekjes liggen in mijn kluis tot ik ze aan jullie kan overhandigen.;)

En om met Mario zijn woorden te eindigen: T§ts and §ss!!!!!!!!!!!

Bernie
03-09-2001, 20:48
gaat dat volgend jaar weer door ???????? Want ik wilde dees week mijn kaart alweer bestellen. Als het volgend jaar weer van 't zelfde is dan opteer ik eens voor een weekend met de vrienden van de paddock......

Oneliner
03-09-2001, 21:39
mjah, voor zon ottorit...

khad eerder andere woorden van mario in men hoofd
iets over groep*r*a*m*s
of serie*r*a*m*s

morja :)

Bam-Bam
03-09-2001, 21:45
Zijn jullie niemand tegengekomen met een spandoek : "jos, we staan 107% achter je!"
gelezen op een Nederlands(!) forum

Oneliner
03-09-2001, 22:16
iemand die 107% achter jos staat is wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slecht zunne ;)

Pascal
03-09-2001, 22:22
En nu even onze belevenissen op post 26.

Eerst en vooral moet ik jullie bekennen dat ikzelf de boosdoener was die ervoor zorgde dat SAELENS terugviel op de startgrid. Het is namelijk zo dat SAELENS, tijdens de kwalificaties, 5 maal in de fout ging bij het afremmen voor de bus-stop chicane. Wij stonden daar aan de knop ven het rode licht en zetten bij deze maneuvers consequent het licht op rood. SAELENS moest hiervoor stoppen en kon slechts doorrijden wanneer wij het licht terug op groen schakelden. Hij deed dit 5 maal niet. Hij stopte niet maar reed gewoon door (2x zelfs op race-snelhied) met als gevolg dat wij telkens een rapport schreven dat naar de koersdirectie ging. Als objectieve official moet je dit doen. Het is niet zo dat je een landgenoot meer krediet kan geven. Het zou ons niet in dank worden afgenomen als we dit niet zouden doen. Jullie zullen zelf wel weten dat er genoeg camera's en telemetrie is om deze maneuvers te achterhalen.
Het is ook zo dat LEINDERS 4 X zou hebben ingehaald bij een gele vlag-situatie. Ook hij kreeg de nodige rapporten.
Als gevolg van het gedrag van onze Belgische rijders werd aanvankelijk beslist dat zij beiden zouden gediskwalificeerd worden. Beiden dienden hiertegen klacht in met als gevolg dat er tot laat in de avond werd vergaderd. Uiteindelijk werd beslist dat zij beiden toch mochten deelnemen maar dat in ieder gaval SAELENS zijn 2 beste tijden verloren zag gaan.
BESLUIT : eigen schuld, dikke.....

Tijdens de F3000-wedstrijd waren wij inderdaad getuigen van het incident met LEINDERS, maar deden wij geen interventies.

Ja en dan de F1.
Je kan er niet buitenom maar de Belgisch GP is altijd iets speciaals, massa-crashes, SCHUMACHER achterin bij COULTHARD, starten achter de safety-car....., we hebben het allemaal al gehad.
Maar wat gedacht van de editie 2001.
Zaterdag-trainingen die eindeloos worden uitgesteld en uiteindelijk worden afgelast. Ettelijke vergaderingen tussen koersdirectie en piloten. Wat nu gedaan??????
En dan eindelijk is de medische helikopter in de lucht, want de mist om ons hoofd is verdwenen, en kunnen wij van start gaan voor 45 minuten.

Een uurtje later de kwalificaties waarin slechts een half uurtje werd gereden met als top de laatste 5 minuten.

Kleine anecdote. Wij waren van plan om een pronostiek te doen over wie er als eerste de baan zou opkomen. Wij hebben deze pronostiek echter geannuleerd omdat iedreen gokte op T MARQUES. En ja hoor : in één ding is hij het snelste.........

In deze kwalificatie gebeurde dan weer allerlei vreemde zaken. Uiteraard zou je zeggen want anders zouden we niet in SPA zijn. Het grote deel van de piloten zetten hun snelste tijd neer tijdens een gele vlag-situatie. Wat nu gedaan ??? Vergaderen uiteraard. Het reglement is het reglement, maar ja we zitten in SPA. Dus : iedereen mag zijn tijd behouden. Maar !!!!!!!!!! Daardoor een nieuwe vreemde situatie : 4 rijders boven 107 %. Was u even vergeten dat we in SPA zijn ? Ja natuurlijk artikel X uit de bijbel gaat van kracht en een uitzondering zal worden toegekend aan onze vier zwarte schaapjes. Dus we kunnen met zijn allen van start.

Maar :

We zitten in SPA. Dus : geen start. Een nieuwe opwarmronde en ja hoor, dan zijn we eindelijk vertrokken.

Na enkele ronden hebben we de crash met BURTI. Alvorens post 23 een bericht van de crash had gegeven aan de veiligheid, greep deze al in met de safety-car procedure. Iedereen van de baanposten keek onbegrijpend wat dit begrepen wij niet echt. Wanneer er dan nadien het bericht van de rode vlag ontvingen, wisten wij dat het menens was.

Ondanks jullie bezorgdheid om de toestand van BURTI, was dit nergens voor nodig. Dat konden jullie uiteraard niet weten, maar wijzelf wisten al vrij vroeg dat de kwetsuren die hij had opgelopen niet ernstig waren. Waarom deze informatie niet doorkomt via de radio van het circuit, of tot bij de piloten, begrijp ikzelf ook niet.

Ondanks alles gingen we opnieuw van start. Bij WILLIAMS, denk ik dat er enkele mecaniciens, ook van start zullen kunnen gaan, en dit richting het stempellokaal. Ik heb even horen zeggen dat WILLIAMS even uit zijn rolstoel is gekomen, maar eigenlijk geloof ik dat niet echt.

Wat onze inbreng betreft beperkt die zich tot de crash van BUTTON. Ik weet niet wat er juist is gebeurd, maar het zag er lullig uit.
Wat er na de GP gebeurde was echter niet lullig. De wagen van BUTTON werd ASAP opgehaald met een takelwagen. Omdat de poorten onmiddellijk werden opengezet, werd deze takelwagen, letterlijk omsingeld en besprongen door fans. Deze trachtten allen een stukje van de wagen te bemachtigen. Als officials kunnen wij dir echter niet laten gebeuren. Er ontstond dus een gevecht tussen enkele leden van onze post en de betrokken "supporters". Eén ding is zeker. Niemand ging lopen met een brokstuk, maar helaas geraakte één van mijn collega's gekwetst tijdens de schermutselingen. Hij had pijn aan de voet en ik heb vandaag vernomen dat hij in het gips ligt en zelfs een week werkonbekwaam is.
Dus je ziet : een baanpost heeft zelden een rustig bestaan.

C U

Oneliner
03-09-2001, 22:31
Jawadde.
Tis idd wel weird dat we ze er zo met doeken rond hiingen, hoewel ze blijkbaar vrij snel wisten dat alles "meeviel"

Kmoe wel zeggen dat et plots wel heel snel stil werd.
en wanneer ze de vergelijkingen me senna begonnen te maken....

Werner333
03-09-2001, 22:38
Het was IDD een moeilijk moment.
Ik denk vooral door het gebrek aan informatie dat wij op dat moment hadden.
Maar eind goed alles goed.
Pascal heeft zich blijkbaar wel goed geammuseerd.:D
En in verband met de Belgen in de F3000: je hebt gelijk, iedereen gelijk voor de wet.

krikke
03-09-2001, 22:54
jullie aan Les Combes? Wel, ik ook. Op een paar meter van Jullie. De wereld is klein hé.

Rallyloverke
04-09-2001, 09:04
Dat spandoek van die Jos en 107 % hebben we inderdaad gezien. daar aan Les Combes stond ook nog iets over "Jos komt los" of zoiets.

Jan
04-09-2001, 14:19
Los van de baan waarschijnlijk!

Jan

beamer
04-09-2001, 15:01
mijn eerste ervaringen F1 op zaterdag : uniek en onder de indruk. 't is al een paar keer gezegd maar toch nog bedankt aan de milde schenkers. Spijtig van den américain (ask Sennake as ge goesting hebt in een boke). En nog spijtiger van Williams natuurlijk.

Oneliner
04-09-2001, 19:41
kmoe zeggen, de sfeer toen marques buiten kwam me de quali's, da was toch wel echt de max zenne.

trouwes, bij guy zijnt bokes me preparé of choco hé :)

RoBByNiO
04-09-2001, 19:53
toch ni me veel boter he?!

Werner333
04-09-2001, 20:52
Dit zijn dan zij, die ons F1 weekend hebben mogelijk gemaakt.
http://members.v3space.com/333sp//paddock/Foto%20208.JPG
THX.

Mario
04-09-2001, 21:03
Zie ik dat goed en heeft de middelste van de achterste rij (de grootste) een Senna-petje op ?

Sennake
04-09-2001, 21:08
HUH?
Werner wanneer heb jij die foto gemaakt??????????????????

TiBo
04-09-2001, 21:11
Originally posted by Mario
Zie ik dat goed en heeft de middelste van de achterste rij (de grootste) een Senna-petje op ?

Zou het een Fosters-petje kunnen zijn? Sponsor van de Belgische GP.

Werner333
04-09-2001, 21:53
Originally posted by Sennake
HUH?
Werner wanneer heb jij die foto gemaakt??????????????????
Rrubinio heeft deze foto gemaild. En ik dacht: "Waarom plaats ik hem niet op het forum?"

Sennake
04-09-2001, 22:06
Ah ik dacht al, die Werner is zeker Superman in burger of zo? We hebben hem niet gemist en hij slaagt erin een foto te maken van de marshalls zonder dat we het merken LOL!

Werner333
04-09-2001, 22:20
LOL Sennake.:D :D :D

Rrubinio
05-09-2001, 02:12
SAINT-QUENTIN-EN-YVELINES - De Braziliaanse Prost-piloot Luciano Burti mag woensdag waarschijnlijk de afdeling intensieve zorgen van het Luikse St Tilman-ziekenhuis verlaten. Burti heeft nog steeds last van een hematoom in zijn schedel, maar stelt het relatief goed. De piloot zal wel nog enkele dagen ter observatie opgenomen blijven.


BELGA/AFP

Rrubinio
05-09-2001, 02:32
Zie ik dat goed en heeft de middelste van de achterste rij (de grootste) een Senna-petje op ?

Dat is inderdaad een Senna petje, maar het is niet van de grootste op de achterste rij, maar van de kleinste op de achterste rij. Van mij dus. Het is één van mijn hebbedingetjes uit mijn Senna verzameling. Maar de grootste had last van de zon, en op mijn hoofd stond toen reeds een Belgisch tri-color petje.

tsjolder
06-09-2001, 17:09
Ik heb vandaag met 4 dagen vertraging en mij zoveel mogelijk van alle media af te schermen om de uitslag niet te weten, naar de race gekeken. Misschien leek het op het circuit saai (jaloers da kik ben, ge kunt da nie geloven ;)), maar ik denk dat er op die ene race alleen maar inhaalmanoeuvers waren dan in de rest van het seizoen tot nu toe.

Allereerst Williams: zoals die blijven knoeien nu al zo veel jaar achter mekaar dat is toch echt niet meer te beschrijven. 'k moet wel zeggen da'k wel goe heb kunnen lachen met de Ralf.

Schumacher outstanding, omdat Williams het zelf verknalde en de McLarens weer een maat te klein waren (ik heb het vooral over de wagen). Toch wel weer indrukwekkend ook hoe hij die eerste ronde na een toch wel matige start, waar hij toch wat achterstand op Ralf opliep, de Raidillon opknalde (iets van 15 km per uur rapper dan Ralf) en er dan heel gemakkelijk langsging.

'k ga stoppen, want dit interesseert jullie eigenlijk al geen bal meer denk ik, want voor jullie is dit oud nieuws. Toch nog even zeggen dat ik vind dat Irvine wel in de fout ging en Burti gewoon van de baan reed in mijn ogen.

Fisichella reed fantastisch in de Beneton die toch plots enorm veel vooruitgang heeft geboekt.

Oneliner
06-09-2001, 20:34
Goh, as ge denkt da et opt circuit saai was......
ga mor is int babes-forum zien hoe saai et was :)