PDA

View Full Version : Loix naar Peugeot Marlboro team


Eric Dupain
29-08-2003, 17:40
Het gerucht dat al enkele weken de ronde deed werd vandaag bevestigd door het Peugeot team. Freddy Loix verdedigt volgend jaar de belangen van het Peugeot team in het WK rally. Loix verlaat het Hyundai team aan het eind van dit jaar. Voor Loix betekent dit een nieuwe kans in zijn carrière die al een tijdje een moeilijke tijd doormaakte. Straks begint Freddy Loix aan zijn zesde volledige seizoen in het WK rally. Loix debuteerde met een Opel Astra in wereldkampioenschap rally tijdens de rally van San Remo in 1993. Tot op heden startte Loix 86 keer in het wereldkampioenschap rally.

Loix tekende een contract van één jaar en wordt derde rijder. Eerste rijder is wereldkampioen Marcus Grönholm, tweede rijder een andere Fin zijnde Harri Rovanpera. Voor Loix is het ook een terugkeer naar de oude stal van Marlboro. Marlboro is de belangrijkste sponsor van Peugeot en net die sigarettensponsor is de rode draad in de carrière van de Limburger. Ook Marcus Grönholm is geen onbekende voor onze landgenoot. In 1998 vormde Loix team met de toen nog min of meer onbekende Fin. Dat was ter gelegenheid van Bianchi rally. Loix won die wedstrijd waar hij Grönholm van het kastje naar de muur reed, Grönholms rally eindigde tegen een boom.

Loix maakte een goede tijd door eind jaren 90 bij Toyota, een team waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de Toyota Corolla WRC. In 1997 eindigde hij tweede in de WK rally van Portugal, in 1998 deed hij die prestatie over in de rally van Catalonië. Loix werd gezien als toekomstig wereldkampioen en het was dan ook niet vreemd dat het Mitsubishi team Loix kwam weghalen bij Toyota. Loix beleefde drie enorm slechte jaren bij Mitsubishi en zag in Hyundai een reddingsboei. Bij Hyundai herwon Loix het vertrouwen in eigen kunnen en bewees hij meermaals zijn snelheid met minder krachtig materiaal als voorheen. Door toe doen van onze landgenoot evolueerde de Hyundai tot een competitieve wagen maar eind 2002 werd plots de geldkraan dichtgedraaid bij het Koreaanse merk. Al het hard werk werd plots tot niets herleid. Hyundai gaat een onzekere toekomst tegemoet zodat Loix kiest voor zekerheid. Vandaag stapt Loix dus over naar Peugeot. Afwachten of Loix zijn bijnaam van “Fast Freddy” in 2004 opnieuw eer kan aan doen.

Loix zelf was onbereikbaar voor commentaar vanwege de verplaatsing naar Australië waar hij volgende week aantreedt in de WK rally van Australië.

Loix debuteert in de WK rally van Monte Carlo met het nieuwste rallywapen van Peugeot, de Peugeot 307 WRC die eerder deze week werd voorgesteld.

JPMontoya
29-08-2003, 18:47
Volgens mij de domste zet van Peugeot sedert ze terug hoge toppen scheren. Loix heeft al kansen genoeg gekregen met goede wagens, hij blijft het maar verprutsen, voor mij heeft ie afgedaan... Wereldkampioen worden in excuses zoeken dat zal hij worden !

Raceboy
29-08-2003, 19:01
Originally posted by JPMontoya
Volgens mij de domste zet van Peugeot sedert ze terug hoge toppen scheren. Loix heeft al kansen genoeg gekregen met goede wagens, hij blijft het maar verprutsen, voor mij heeft ie afgedaan... Wereldkampioen worden in excuses zoeken dat zal hij worden !
De enige goede wagen waar Loix in gereden heeft was de Tiyota en daar ging alles super in. Die Mitsubishi was een oude zware tank die enkel te besturen was door Makinnen en die Huyndai ging goed, maar ja toen besliste het topmanagement dat je om een auto te promoten beter kunt investeren in voetbal ipv rally. Loix heeft zeker nog niet afgedaan. :no:

Eric Dupain
29-08-2003, 19:03
Mag ik dan effe zeggen dat jij wereldkampioen in kortzichtigheid bent mijn beste vriend Montoya ?

Loix heeft bij Mitsubishi NOOIT hetzelfde materiaal gekregen als zijn toenmalige teamgenoot Tommi Mäkinen. Het lof dat Mäkinen indertijd toegezwaaid kreeg is zwaar overdreven. Het team werkte volledig in functie van Mäkinen en Lasse Lämpi stelde de wagen af op maat van Mäkinen. Het bewijs dat Mäkinen geen wagen kon afstellen is geleverd bij Subaru. Daar heeft hij, na zijn overwinning in de Monte Carlo, geen potten meer gebroken.

Bij Hyundai heeft Loix een team gevonden dat in functie van hem werkte en hem vertrouwen gaf. Tijdens zijn eerste wedstrijd in Monte Carlo bewees hij dat hij zijn speed nog niet verloren had. Hij ging van de baan, brak zijn voet en ... met een gebroken voet eindigde hij ei zo na vierde in de rally van Zweden. Hij bracht op het einde van het seizoen 2002 Hyundai dichterbij de top.

2003 werd de geldkraan dichtgedraaid en ... daar kan niemand iets aan doen, zelfs de beste rijder niet.

Ik blijf erbij dat 2002 het beste jaar was van Loix in het WK. Niet op gebied van resultaten, niet op papier, ... maar het werk dat hij daar verrichtte was enorm. Dat is ook de teambazen niet ontgaan, ... Loix kon naar meerdere teams gaan ! Het contract dat hij nu versierde is het resultaat van jaren tegenslag en hard werken !

Dus JP Montoya, ... je zal met betere argumenten op de proppen moeten komen dan wereldkampioen excuses !

schumivill
29-08-2003, 19:14
In ieder geval word dit een "Make or break" seizoen voor Loix denk ik,nu moet em tonen wat ie echt kan,anders is het gedaan met Freddy in het WK.

Maarten
29-08-2003, 19:14
ik hoop dat het deze keer zal lukken voor LOIX

ik ben er wel van onvertuigd dat hij deze kans wel moet gebruiken om iedereen ervan te overtuigen dat hij zijn talent nog niet kwijt is, want als er bij peugeot geen resultaten komen zal het rap gedaan zijn. Ze zijn daar immers gewoon dat niet alleen de eerste twee rijders meestrijden vooraan. Ook de derde zal dus moeten presteren. Er zouden er veel in Loix' schoenen willen staan, dus ik hoop dat het lukt ..

en mogen we dan stilletjesaan dromen van een Belgische wereldkampioen voor 2004 of 2005? Als Duval meer ervaring heeft en Loix bij een topteam zit ... dat gaat hopelijk vonken geven!:D

Eric Dupain
29-08-2003, 19:22
Maarten,

Volmondig mee eens met hetgeen je zegt in het begin ... dat Loix dit jaar zal moeten presteren bij Peugeot, ... maar wees gerust .... dat zal hij zeker doen.

Betreffende Belgische wereldkampioen ... effe wachten ... laat ons eerst eens beginnen met een rally te winnen en dan stap per stap omhoog. Loix en Duval zitten beiden in een topteam. Alle kansen zijn aanwezig. Maar laat ons ook niet dadelijk té veeleisend gaan zijn.

Voor Loix zal het ook nog effe wennen zijn aan de wagen, ... dus niet dadelijk té veeleisend zijn.

Wij Belgen beseffen vaak niet genoeg hoeveel geluk dat wij hebben met twee toprijders in het WK rally. Een landje zonder constructeurs, met een economie die maar zus en zo is, ... en dan toch twee rijders bij twee topteams !

En dit geldt niet alleen voor het WK rally, maar ook voor onze Belgische rijders in ander autosporttakken. Ik ga ze niet allen opnoemen hoor, maar toch effe eraan denken dat wij Belgen echt verwend zijn !

JPMontoya
29-08-2003, 20:34
Dikke dikke zever allemaal. Komaan als jullie niet zien dat het ommes volgend jaar wederom niets zal worden voor Loix, zijn jullie, naar mijn mening, een beetje goedgelovig.

Als Loix beweerd een goede piloot te zijn, moest hij al lang veel beter gedaan hebben... Een slechte wagen of niet, als je hem niet op de baan kan houden.. dan zal er nooit iets lukken.

Komaan, hoeveel wagens heeft ie wel al niet in de vernieling gereden. Zelfs als hij bij Mitsu minder materiaal had als Tommi dan moesten er toch nog betere dingen te doen zijn met die wagen. Alles op het team steken is ook maar zwakjes.

En dan misschien, de raarste bemerking van allemaal dat Tommi geen wagen kon afstellen is ook maar bedenkelijk. Tommi, kan toch met een mindere wagen nog wereldkampioen worden, remember het de laatste keer wereldkampioen toen de Mitsu al serieus uitgerangeerd was.

Een piloot die 4x wereldkampioen wordt, en geen wagen kan afstellen, alleen met een goeie wagen kom je ook niet ver zé, afstelling is ook een belangrijk deel van het werk.
Wat is een Ferrari waard zonder de feedback van Schumacher ????

Eric Dupain
29-08-2003, 20:46
OK Montoya, ge zijt ne prof ... dat kan ik afleiden uit je deskundig commentaar ... :o

De reden waarom Mäkinen wereldkampioen kon worden was net omdat Lasse Lämpi alles deed voor Mäkinen. Mäkinen moest maar instappen , sturen en gas geven. Hij stelde de niét af.

Hij moest al lang bewezen hebben een goed rijder te zijn ? :confused: Zweden 2002 met een gebroken voet ? De jaren bij Toyota, ... met een wagen die hij zelf heeft ontwikkeld samen met Didier Auriol ? Moet ik nog verder gaan ?

Er zijn dan ook nog de rally's waar hij Tommi Mäkinen moest laten voorgaan, zoals in de rally van Catalunya 1999. En zo zijn er nog wedstrijden geweest. ;)

Maar wees gerust Montoyake, ge moet mij niet geloven hoor. Ik heb een volledig jaar langs Loix gezeten in zijn begin periode en volg hem nu al jaren als autosportjournalist. Dat wil niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb hoor, ... maar ik weet tenminste waar ik over spreek. De dingen die ik zeg kan ik ook staven, hetgeen niet echt van jou gezegd kan worden. :o

JPMontoya
29-08-2003, 20:51
Allemaal goed en wel, Eric, maar het enige wat telt in Autosport, zijn de punten en de resultaten op het einde van het jaar, en dat ontbreekt, Hij mag nog zo'n goede ontwikkelaar zijn maar als er op het einde van het jaar geen punten zijn, dan koop je er ook niets mee é.

Ja, inderdaad, we zullen elkaar spreken op het einde van 2004...

Als ie een podium kan halen zou het al een overwinning op zich zijn. Een overwinning zou de max zijn, maar laten we realist zijn, Ford zit ook niet stil, de nieuwe Peugeot moet ook nog altijd zijn degelijkheid bewijzen.

Maar, vergeet een ding niet, ik help het je hopen dat het iets wordt, maar ben veleer een realist !

Eric Dupain
29-08-2003, 20:56
Ja en neen Montoya. Als hij niets in zijn mars had dan stonden Citroën, Subaru en Peugeot niet aan zijn voordeur. Het zijn niét enkel de punten die tellen, ... daar ben ik het na dit jaar meer dan ooit over eens.

En inderdaad, we spreken af op het eind van 2004.

En het kan helemaal geen kwaad een realist te zijn, maar ... als je dingen zegt moet je die ook kunnen argumenteren. Ik neem het op voor Loix maar doe dat evengoed voor andere rijders hoor. Het is makkelijk te zeggen dat het zus of zo is ... Vooraleer je dingen zegt, ... denk es na of die dingen die je zegt ook wel werkelijk zo zijn.

Discussie gesloten, back to topic !

Bart
01-09-2003, 16:59
Een kans die hij niet kon laten liggen, echter niet zonder risico.

Tof voor Loix, spijtig voor Kronos en Thiry. Een extra Europees (of Belgisch) seizoen met de rode "Bastos" peugeot, terwijl er een andere rode "Marlboro" Peugeot met een Belg in het WK rondtoert zal er dan niet meer inzitten.

Peter Baert
01-09-2003, 19:14
Een conflict Loix-Peugeot-Marlboro en de Belgische Bastos-connectie zal er niet zijn, omdat Bastos sowieso einde contract is met Peugeot Belgie.

Het valt nu af te wachten of er nog een vervolg komt aan het Bastos Racing verhaal.

Misschien kiest Kronos wel weer voor het JWRC met een Super 1600.

Veel hangt af van de toekomst van WRC-auto's buiten het wereldkampioenschap.
Nu als privé-team nog deelnemen aan het WK heeft weinig zin, is vooral verschrikkelijk duur. Een wonder als dat van de Deutschland 2002, waarin Thiry 5de werd, voltrekt zich maar zeldzaam.

rally4ever
01-09-2003, 21:35
Ik heb toch ook een paar bedenkingen.

Het is maar een contract voor 1 jaar. Dus hij kan zich niet te veel fouten permiteren. Hij moet scoren, want anders kan hij een verlenging vergeten.

Hij is pas derde rijder, dus bestaat toch ook het gevaar dat hij ,zoals bij Mitsubishi, niet altijd de best afgestelde wagen zal hebben met de laatste nieuwe evoluties.

Ook zou hij niet alle rally's rijden , want in sommige rally's zou hij vervangen worden door een plaatselijke specialist ? Dit lijkt mij ook niet gezond als je maar 1 seizoen hebt om je te bewijzen.

Dat Loix nu zo populair was, heeft denk ik meer te maken met de nieuwe regels betreffende de derde piloot dan met zijn kwaliteiten. En van de beschikbare piloten zonder podium in de laatste 3 jaar heeft hij natuurlijk het meeste ervaring.

En wat als hij dit jaar wel een podiumplaats haalt ( wat ik toch wel verwacht ). Dan kan hij volgend jaar nergens meer terecht als derde piloot.

Peter Baert
01-09-2003, 22:09
Dat Loix in enkele rally's vervangen zou worden en dus niet een volledig WK zou rijden, is een totaal verkeerde conclusie van vooral Engelse websites.

www.pitstop.tv heeft contact genomen met Peugeot Sport voor meer uitleg over de zinsnede in het persbericht "the Belgian may occasionally be replaced by specialist drivers".

Het is een ongelukkige formulering om te melden dat Loix in enkele rally's niet genomineerd zal worden door Peugeot voor het WK der merken.
Het gaat dus niet om een letterlijke vervanging, maar om een niet-nominatie.

Loix rijdt weldegelijk het VOLLEDIGE WK met een FULL SPEC 307 zoals Gronholm en Rovanpera.

Even terug naar de Monte Carlo 2001. Marcus Gronholm is kersvers wereldkampioen. En wat doet Peugeot? Gronholm wordt niet genomineerd voor het WK der merken. Wel genomineerd waren Monte-specialisten Panizzi en Delecour.
Gronholm was niet genomineerd, maar hij reed wel het volledige WK.

Toen in 2001 kon een team slechts 2 rijders nomineren. Nu zijn dat er 3 en de beste 2 scoren voor het merk in het WK.

Dus nog eens fel onderstrepen: LOIX RIJDT EEN VOLLEDIG WK IN 2004 ...

:)

Sennake
01-09-2003, 22:36
Bedankt voor deze verduidelijking, Peter ;)

Eric Dupain
02-09-2003, 00:55
Klopt 100 % wat je zegt Peter. Ik heb ook contact gehad met Freddy's Ierse manager, die net hetzelfde vertelde wat jij hierboven reeds vermeldde, maar ... hij voegde er nog fijntjes aan toe dat Freddy over exact hetzelfde testprogramma beschikt als Marcus Grönholm.

Rally4ever, ... wat die derde rijder betreft heeft Peugeot al herhaaldelijk bewezen dat een derde rijder ook materiaal krijgt om de strijd aan te gaan met de zogeheten een en twee van het team.

Waarom maar één jaar ??? Omdat er nog geen duidelijkheid bestaat over de rol van derde rijder in 2005. That's all.

Rallyloverke
02-09-2003, 10:03
Inderdaad mercikes voor ons zo goed op de hoogte te houden en als Loix-fan van toen in zijn Opel-periode nog, hoop ik het beste voor volgend jaar.

Guido
02-09-2003, 16:34
dank u wel aan Peter voor de verduidelijking. ;)

rally4ever
03-09-2003, 00:35
Inderdaad toch handig zo'n forum. Nu ben ik al veel optimistischer over Loix en Peugeot in 2004, en denk dat de eerste WK-overwinning van een Belg weer een stapje dichter komt........... :D

JPMontoya
03-09-2003, 13:44
De derde rijder binnen de officiële WRC-teams lijkt weer op de helling te staan. De rallycommissie van de FIA is vanaf 2004 voorstander van 2 wagens bij de merken in plaats van 3. Op die manier hoopt de FIA het WK uit te breiden van 14 naar 16 proeven. De discussie over de derde rijder is minder goed nieuws voor Freddy Loix in de toekomst.

De FIA blijft bij haar idee om het WK uit te breiden tot 16 rally's, terwijl de merken tegen zijn.
Meer rally's betekent een gevoelige verhoging van het budget en dat valt slecht, nu de meeste constructeurs verliezen lijden.
Om dat geld toch te vinden, moet er bespaard worden op het huidige budget. En dat kan door vanaf 2004 al de teams aan te sporen met slechts 2 wagens te rijden.

Nu is de regel dat teams 3 rijders mogen nomineren. Van dat trio scoren de beste 2 voor het WK bij de merken. De FIA verbiedt de merken niet om met 3 wagens uit te pakken, maar er zullen nog maar 2 rijders kunnen genomineerd worden, wat de derde rijder overbodig maakt.
Citroën en Peugeot hebben voor 2004 al een derde rijder in dienst, resp. Simon Jean-Joseph en Freddy Loix.
Het is niet duidelijk of er in hun beider contracten clausules zijn opgenomen, in het geval de FIA het reglement voor 2004 nog zou veranderen.

BRON : Pitstop.tv

Het seizoen is nog niet begonnen en loix mag al beginnen vrezen voor z'n plek...

NOx
03-09-2003, 15:01
Het is te hopen dat de 307 niet te veel "kinderziektes" heeft, want het is Freddy toch echt wel gegund om terug met topmateriaal te rijden, na al zijn tegenslagen...

Scapa
04-09-2003, 15:55
Het begint er meer en meer op te lijken dat Freddy volgend jaar op straat zal staan... Het zal in plaats van strijden voor de overwinning strijden worden voor een zitje spijtig genoeg :( Voor meer info --> www.pitstop.tv

Rallyloverke
04-09-2003, 17:12
Oei ... ziet er inderdaad minder goed uit ...

Raceboy
04-09-2003, 17:58
De FIA is goed bezig de boel naar de knoppen te helpen in de rallywereld. Eerst met die regel van de derde piloot (dada MCRae wss), daarna geen WRC's meer in het EK (wie gaat er dan nog komen kijken?) en nu dit weer (deze regel spreekt dus de eerder gecreerde 3de piloot regel tegen). Soms vraag ik me toch af wat voor idioten er daar bij de FIA zitten. Volgens mij hebben ze nog nooit een rally van dichtbij gezien. F1 misschien al wel eens maar het zal dan ook wel vanuit de VIPlounge geweest zijn.

A.J.
04-09-2003, 18:06
Als de FIA maar twee wagens per team toelaat wil dat zeggen dat slechts 12 of 14 wagens strijden om de 8 plaatsen die punten opleveren. triest.....

Mark
04-09-2003, 18:34
Eens te meer wordt bewezen dat de grootste tegenstander van de autosport de autosport zelf is. De blauw blazer maffia is goed bezig om in de diverse klassen de strop aan te trekken...........

Je ziet steeds meer piraten-evenementen en clubs onstaan, maar we gaan :Offtopic:

Rallyloverke
05-09-2003, 08:45
Telkens het een beetje goed draait, ik zeg niet dat alles steeds perfect is geregeld, willen ze alles precies naar de knoppen helpen.

Neem 6 fabrieksteams => idd slechts 12 piloten die meedoen voor de eerste 8 plaatsen , ... Nu soms 3 soms 4 , een enkele keer slechts 2 ... piloten per team geeft al gauw een 20-tal piloten voor de eerste 8 ... Schoon mannen ginder ...

JPMontoya
05-09-2003, 10:38
Loix: "Misschien zal ik uiteindelijk dan toch niet meer kunnen rijden, maar dan voor een andere reden. Ik vind het allemaal bizar. Als iemand mij 2 maand geleden vroeg 'wat denk je ervan (van de regel van de derde rijder nvdr.)', dan was ik gelukkig, maar niet gelukkig over de manier waarop het gelopen is. Ik vroeg me ook af of het niet allemaal tegen mij zou keren. Nu, 2 maanden later, is dat het geval."

pitstop.tv

Jo Smets
11-09-2003, 14:29
Besten,

boodschap uit Het belang van Limburg over Fast Freddy:

De kogel is door de kerk: de wereldraad van de FIA moest maandag per fax stemmen over voorstellen om de rallywereld te veranderen. Zoals verwacht deed ze niet anders dan jaknikken. Daarmee breekt voor Freddy Loix een periode van grote onzekerheid aan.

Eén van de veranderingen is immers dat de derde auto volgend jaar geen punten meer scoort.Tot dusver scoorden constructeurs punten met de beste twee van hun drie ingeschreven auto’s. Nu kunnen ze er nog slechts twee inschrijven. De derde mag meedoen, maar scoort niet voor het merken-WK.

Loix had net een contract als derde piloot getekend bij Peugeot. Wat er met dat contract gaat gebeuren, is niet duidelijk. Tot 3 oktober wellicht niets, want de rallymerken gaan tegenvoorstellen formuleren, waarover de Wereldraad zich op die dag moet buigen. In afwachting worden wellicht geen knopen doorgehakt.

Ook als de regel niet wijzigt, ligt Loix niet noodzakelijk buiten. Een derde wagen blijft immers zinvol en Peugeot zet traditioneel meer auto’s in dan strikt gezien nodig. Het heeft daar ook voor 2004 budgetten voor uitgetrokken. In de nieuwe situatie zou het bijvoorbeeld steek houden om telkens drie wagens in te zetten en Rovanpera en Loix om beurten als tweede man te laten fungeren, afhankelijk van de ondergrond. Niets zegt immers dat de tweede man telkens dezelfde moet zijn.

De andere nieuwigheden zijn een uitbreiding naar zestien rally’s (Japen en Mexico zijn nieuw, Sanremo wordt vervangen door Sardinië), de afschaffing van ouvreurs en een nieuwe indeling van een rallyweekend (woensdag 1 verkenning en vrijdag, zaterdag en zondag telkens een verkenning kort voor de KP’s).

Kalender 2004: 23-25/1 Monte Carlo; 6-8/2 Zweden; 12-14/3 Mexico; 30/4-2/5 Argentinië; 14-16/5 Cyprus; 28-30/5 Acropolis; 25-27/6 Turkije; 16-18/7 Nieuw-Zeeland; 6-8/8 Finland; 20-22/8 Duitsland; 3-5/9 Japan; 17-19/9 Groot-Brittannië; 1-3/10 Italië (Sardinië); 15-17/10 Corsica; 29-31/10 Catalonië; 12-14/11 Australië.

mvg,
Jo Smets

Baron
11-09-2003, 23:10
Originally posted by Marshal
Eens te meer wordt bewezen dat de grootste tegenstander van de autosport de autosport zelf is. De blauw blazer maffia is goed bezig om in de diverse klassen de strop aan te trekken...........

Je ziet steeds meer piraten-evenementen en clubs onstaan, maar we gaan :Offtopic:

Voor de FIA-bobo's is er maar één ding dat telt : Formule 1.
Het is een constante in hun politiek van de laatste 20 jaar, dat telkens er een serie te succesvol wordt, en dus een bedreiging vormt voor de Formule 1, men deze serie op een of andere manier kortwiekt of zelfs helemaal opdoekt.
Groep B in rally en rallycross, Groep C, WK en EK Touring Cars, de oude DTM-ITC : allemaal verdwenen door toedoen van de FIA!
Toeval is dit niet; wel een doelbewuste strategie : alle beschikbare grote autosportbudgetten moeten immers naar de Formule 1 worden geleid.
zielig, heel zielig! :(

fast freddy
12-09-2003, 19:13
het wk heeft inderdaad een rare wending genomen(ik hoop vooral dat het nog een beetje goed komt met die nieuwe FIA regels)
maar loix bij peugeot is allesinds een heel goede start......
heeft peugeot al eigenlijk iets gelot over de 307 wrc iemand al een foto ofzoiets

Pascal
15-11-2003, 02:45
Joepie

LOIX WORDT TWEEDE RIJDER BIJ PEUGEOT
_______________________________________
Freddy Loix ziet zijn goede prestatie in de Rally van Groot-Brittannië beloond. Hij wordt de tweede rijder bij zijn nieuwe team Peugeot.

Loix neemt de plaats in van de Fin Harri Rovanpera, achter de ex-wereldkampioen Marcus Grönholm. "Het klopt dat we met Rovanpera aan het spreken zijn over een scheiding. Alles wordt volgende week bekrachtigd", vernam het persbureau Belga bij Peugeot.

Peugeot is onder de indruk van de vooruitgang die Loix boekte in Wales. In de laatste manche van het WK moest hij op de valreep Richard Burns vervangen.

Bron : VRT TT

Goed nieuws voor Freddy.....

C U

airco
15-11-2003, 03:49
ik heb het zonet ook gezien op het laatavond-journaal ....

SUPER-nieuws

boosterke
15-11-2003, 13:06
vandaag stond het ook in het belang van limburg

roadrunner
15-11-2003, 13:30
Loix mag Burns dankbaar dat hij daar onwel is geworden.
Anders ging er nog een onderlinge strijd zijn met Harri voor de beste tweede rijder te zijn bij Peugeot, en nu is dat probleem hopelijk meteen van de baan!!
Prachtig gewoon :)

Maarten
15-11-2003, 15:13
bangelijk

Guido
16-11-2003, 21:18
Originally posted by roadrunner
Loix mag Burns dankbaar dat hij daar onwel is geworden.
Anders ging er nog een onderlinge strijd zijn met Harri voor de beste tweede rijder te zijn bij Peugeot, en nu is dat probleem hopelijk meteen van de baan!!
Prachtig gewoon :)

Tja, Een zekere Duitser mag ook Bertrand Gachot dankbaar zijn... tja, da's nu eenmaal "de een zijn dood, is de ander zijn brood " nietwaar. Freddy moet deze kans nu met beide handen grijpen en er vol voor gaan! Ik heb er alle vertrouwen in.

Rallyloverke
17-11-2003, 09:43
Inderdaad schitterend nieuws : Loix tweede piloot, en dat hij met de Peugeot goed weet te rijden , heeft hij de vorige 2 weekends nu wel voldoende bewezen ! :)

PJ46
21-11-2003, 00:35
Finnish driver upset by team's about-turn

Former Swedish Rally winner Harri Rovanpera says he is “confused” by Peugeot's decision to drop him for the 2004 season, according to a story in this week's AUTOSPORT Magazine.

The Finn was informed late last week that his services would not be required, even though he thought he had an agreement for all 16 rounds next season. Freddy Loix now looks set to get the drive.

“I don't understand this,” said Rovanpera. “We had talks at the end of July and everything was okay – there was no problem. Now this – it looks like I have nothing. There is not very much time to find anything for next season.”

Although Rovanpera (and Loix) was confirmed for 2004 earlier this year during the confusion over proposed rule changes, Peugeot boss Corrado Provera says the team has now changed its mind.

“We have decided not to keep him anymore,” said Provera. “He has not performed like we would have wanted. Since he crashed out of Finland he seems to have had a mental imbalance in his mind.”

To be fair to Peugeot, Rovanpera was confirmed at a time when the regulations on third drivers were unclear and Peugeot thought they would need to sign three pilots.

Loix's good showing against Rovanpera on the recent Wales Rally Great Britain is unlikely to have helped his cause.

bron : autosport.com