![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Loix naar Peugeot Marlboro team
Het gerucht dat al enkele weken de ronde deed werd vandaag bevestigd door het Peugeot team. Freddy Loix verdedigt volgend jaar de belangen van het Peugeot team in het WK rally. Loix verlaat het Hyundai team aan het eind van dit jaar. Voor Loix betekent dit een nieuwe kans in zijn carrière die al een tijdje een moeilijke tijd doormaakte. Straks begint Freddy Loix aan zijn zesde volledige seizoen in het WK rally. Loix debuteerde met een Opel Astra in wereldkampioenschap rally tijdens de rally van San Remo in 1993. Tot op heden startte Loix 86 keer in het wereldkampioenschap rally.
Loix tekende een contract van één jaar en wordt derde rijder. Eerste rijder is wereldkampioen Marcus Grönholm, tweede rijder een andere Fin zijnde Harri Rovanpera. Voor Loix is het ook een terugkeer naar de oude stal van Marlboro. Marlboro is de belangrijkste sponsor van Peugeot en net die sigarettensponsor is de rode draad in de carrière van de Limburger. Ook Marcus Grönholm is geen onbekende voor onze landgenoot. In 1998 vormde Loix team met de toen nog min of meer onbekende Fin. Dat was ter gelegenheid van Bianchi rally. Loix won die wedstrijd waar hij Grönholm van het kastje naar de muur reed, Grönholms rally eindigde tegen een boom. Loix maakte een goede tijd door eind jaren 90 bij Toyota, een team waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de Toyota Corolla WRC. In 1997 eindigde hij tweede in de WK rally van Portugal, in 1998 deed hij die prestatie over in de rally van Catalonië. Loix werd gezien als toekomstig wereldkampioen en het was dan ook niet vreemd dat het Mitsubishi team Loix kwam weghalen bij Toyota. Loix beleefde drie enorm slechte jaren bij Mitsubishi en zag in Hyundai een reddingsboei. Bij Hyundai herwon Loix het vertrouwen in eigen kunnen en bewees hij meermaals zijn snelheid met minder krachtig materiaal als voorheen. Door toe doen van onze landgenoot evolueerde de Hyundai tot een competitieve wagen maar eind 2002 werd plots de geldkraan dichtgedraaid bij het Koreaanse merk. Al het hard werk werd plots tot niets herleid. Hyundai gaat een onzekere toekomst tegemoet zodat Loix kiest voor zekerheid. Vandaag stapt Loix dus over naar Peugeot. Afwachten of Loix zijn bijnaam van “Fast Freddy” in 2004 opnieuw eer kan aan doen. Loix zelf was onbereikbaar voor commentaar vanwege de verplaatsing naar Australië waar hij volgende week aantreedt in de WK rally van Australië. Loix debuteert in de WK rally van Monte Carlo met het nieuwste rallywapen van Peugeot, de Peugeot 307 WRC die eerder deze week werd voorgesteld. |
#2
|
||||
|
||||
Volgens mij de domste zet van Peugeot sedert ze terug hoge toppen scheren. Loix heeft al kansen genoeg gekregen met goede wagens, hij blijft het maar verprutsen, voor mij heeft ie afgedaan... Wereldkampioen worden in excuses zoeken dat zal hij worden !
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels, So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium*** ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mag ik dan effe zeggen dat jij wereldkampioen in kortzichtigheid bent mijn beste vriend Montoya ?
Loix heeft bij Mitsubishi NOOIT hetzelfde materiaal gekregen als zijn toenmalige teamgenoot Tommi Mäkinen. Het lof dat Mäkinen indertijd toegezwaaid kreeg is zwaar overdreven. Het team werkte volledig in functie van Mäkinen en Lasse Lämpi stelde de wagen af op maat van Mäkinen. Het bewijs dat Mäkinen geen wagen kon afstellen is geleverd bij Subaru. Daar heeft hij, na zijn overwinning in de Monte Carlo, geen potten meer gebroken. Bij Hyundai heeft Loix een team gevonden dat in functie van hem werkte en hem vertrouwen gaf. Tijdens zijn eerste wedstrijd in Monte Carlo bewees hij dat hij zijn speed nog niet verloren had. Hij ging van de baan, brak zijn voet en ... met een gebroken voet eindigde hij ei zo na vierde in de rally van Zweden. Hij bracht op het einde van het seizoen 2002 Hyundai dichterbij de top. 2003 werd de geldkraan dichtgedraaid en ... daar kan niemand iets aan doen, zelfs de beste rijder niet. Ik blijf erbij dat 2002 het beste jaar was van Loix in het WK. Niet op gebied van resultaten, niet op papier, ... maar het werk dat hij daar verrichtte was enorm. Dat is ook de teambazen niet ontgaan, ... Loix kon naar meerdere teams gaan ! Het contract dat hij nu versierde is het resultaat van jaren tegenslag en hard werken ! Dus JP Montoya, ... je zal met betere argumenten op de proppen moeten komen dan wereldkampioen excuses ! |
#5
|
||||
|
||||
In ieder geval word dit een "Make or break" seizoen voor Loix denk ik,nu moet em tonen wat ie echt kan,anders is het gedaan met Freddy in het WK.
__________________
![]() |
#6
|
||||
|
||||
ik hoop dat het deze keer zal lukken voor LOIX
ik ben er wel van onvertuigd dat hij deze kans wel moet gebruiken om iedereen ervan te overtuigen dat hij zijn talent nog niet kwijt is, want als er bij peugeot geen resultaten komen zal het rap gedaan zijn. Ze zijn daar immers gewoon dat niet alleen de eerste twee rijders meestrijden vooraan. Ook de derde zal dus moeten presteren. Er zouden er veel in Loix' schoenen willen staan, dus ik hoop dat het lukt .. en mogen we dan stilletjesaan dromen van een Belgische wereldkampioen voor 2004 of 2005? Als Duval meer ervaring heeft en Loix bij een topteam zit ... dat gaat hopelijk vonken geven! ![]() |
#7
|
|||
|
|||
Maarten,
Volmondig mee eens met hetgeen je zegt in het begin ... dat Loix dit jaar zal moeten presteren bij Peugeot, ... maar wees gerust .... dat zal hij zeker doen. Betreffende Belgische wereldkampioen ... effe wachten ... laat ons eerst eens beginnen met een rally te winnen en dan stap per stap omhoog. Loix en Duval zitten beiden in een topteam. Alle kansen zijn aanwezig. Maar laat ons ook niet dadelijk té veeleisend gaan zijn. Voor Loix zal het ook nog effe wennen zijn aan de wagen, ... dus niet dadelijk té veeleisend zijn. Wij Belgen beseffen vaak niet genoeg hoeveel geluk dat wij hebben met twee toprijders in het WK rally. Een landje zonder constructeurs, met een economie die maar zus en zo is, ... en dan toch twee rijders bij twee topteams ! En dit geldt niet alleen voor het WK rally, maar ook voor onze Belgische rijders in ander autosporttakken. Ik ga ze niet allen opnoemen hoor, maar toch effe eraan denken dat wij Belgen echt verwend zijn ! |
#8
|
||||
|
||||
Dikke dikke zever allemaal. Komaan als jullie niet zien dat het ommes volgend jaar wederom niets zal worden voor Loix, zijn jullie, naar mijn mening, een beetje goedgelovig.
Als Loix beweerd een goede piloot te zijn, moest hij al lang veel beter gedaan hebben... Een slechte wagen of niet, als je hem niet op de baan kan houden.. dan zal er nooit iets lukken. Komaan, hoeveel wagens heeft ie wel al niet in de vernieling gereden. Zelfs als hij bij Mitsu minder materiaal had als Tommi dan moesten er toch nog betere dingen te doen zijn met die wagen. Alles op het team steken is ook maar zwakjes. En dan misschien, de raarste bemerking van allemaal dat Tommi geen wagen kon afstellen is ook maar bedenkelijk. Tommi, kan toch met een mindere wagen nog wereldkampioen worden, remember het de laatste keer wereldkampioen toen de Mitsu al serieus uitgerangeerd was. Een piloot die 4x wereldkampioen wordt, en geen wagen kan afstellen, alleen met een goeie wagen kom je ook niet ver zé, afstelling is ook een belangrijk deel van het werk. Wat is een Ferrari waard zonder de feedback van Schumacher ????
__________________
|
#9
|
|||
|
|||
OK Montoya, ge zijt ne prof ... dat kan ik afleiden uit je deskundig commentaar ...
![]() De reden waarom Mäkinen wereldkampioen kon worden was net omdat Lasse Lämpi alles deed voor Mäkinen. Mäkinen moest maar instappen , sturen en gas geven. Hij stelde de niét af. Hij moest al lang bewezen hebben een goed rijder te zijn ? ![]() Er zijn dan ook nog de rally's waar hij Tommi Mäkinen moest laten voorgaan, zoals in de rally van Catalunya 1999. En zo zijn er nog wedstrijden geweest. ![]() Maar wees gerust Montoyake, ge moet mij niet geloven hoor. Ik heb een volledig jaar langs Loix gezeten in zijn begin periode en volg hem nu al jaren als autosportjournalist. Dat wil niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb hoor, ... maar ik weet tenminste waar ik over spreek. De dingen die ik zeg kan ik ook staven, hetgeen niet echt van jou gezegd kan worden. ![]() Last edited by Eric Dupain; 29-08-2003 at 20:51. |
#10
|
||||
|
||||
Allemaal goed en wel, Eric, maar het enige wat telt in Autosport, zijn de punten en de resultaten op het einde van het jaar, en dat ontbreekt, Hij mag nog zo'n goede ontwikkelaar zijn maar als er op het einde van het jaar geen punten zijn, dan koop je er ook niets mee é.
Ja, inderdaad, we zullen elkaar spreken op het einde van 2004... Als ie een podium kan halen zou het al een overwinning op zich zijn. Een overwinning zou de max zijn, maar laten we realist zijn, Ford zit ook niet stil, de nieuwe Peugeot moet ook nog altijd zijn degelijkheid bewijzen. Maar, vergeet een ding niet, ik help het je hopen dat het iets wordt, maar ben veleer een realist !
__________________
|
#11
|
|||
|
|||
Ja en neen Montoya. Als hij niets in zijn mars had dan stonden Citroën, Subaru en Peugeot niet aan zijn voordeur. Het zijn niét enkel de punten die tellen, ... daar ben ik het na dit jaar meer dan ooit over eens.
En inderdaad, we spreken af op het eind van 2004. En het kan helemaal geen kwaad een realist te zijn, maar ... als je dingen zegt moet je die ook kunnen argumenteren. Ik neem het op voor Loix maar doe dat evengoed voor andere rijders hoor. Het is makkelijk te zeggen dat het zus of zo is ... Vooraleer je dingen zegt, ... denk es na of die dingen die je zegt ook wel werkelijk zo zijn. Discussie gesloten, back to topic ! |
#12
|
||||
|
||||
Een kans die hij niet kon laten liggen, echter niet zonder risico.
Tof voor Loix, spijtig voor Kronos en Thiry. Een extra Europees (of Belgisch) seizoen met de rode "Bastos" peugeot, terwijl er een andere rode "Marlboro" Peugeot met een Belg in het WK rondtoert zal er dan niet meer inzitten. Last edited by Bart; 01-09-2003 at 17:03. |
#13
|
|||
|
|||
Een conflict Loix-Peugeot-Marlboro en de Belgische Bastos-connectie zal er niet zijn, omdat Bastos sowieso einde contract is met Peugeot Belgie.
Het valt nu af te wachten of er nog een vervolg komt aan het Bastos Racing verhaal. Misschien kiest Kronos wel weer voor het JWRC met een Super 1600. Veel hangt af van de toekomst van WRC-auto's buiten het wereldkampioenschap. Nu als privé-team nog deelnemen aan het WK heeft weinig zin, is vooral verschrikkelijk duur. Een wonder als dat van de Deutschland 2002, waarin Thiry 5de werd, voltrekt zich maar zeldzaam.
__________________
www.skynet.be/pitstoptv |
#14
|
||||
|
||||
Ik heb toch ook een paar bedenkingen.
Het is maar een contract voor 1 jaar. Dus hij kan zich niet te veel fouten permiteren. Hij moet scoren, want anders kan hij een verlenging vergeten. Hij is pas derde rijder, dus bestaat toch ook het gevaar dat hij ,zoals bij Mitsubishi, niet altijd de best afgestelde wagen zal hebben met de laatste nieuwe evoluties. Ook zou hij niet alle rally's rijden , want in sommige rally's zou hij vervangen worden door een plaatselijke specialist ? Dit lijkt mij ook niet gezond als je maar 1 seizoen hebt om je te bewijzen. Dat Loix nu zo populair was, heeft denk ik meer te maken met de nieuwe regels betreffende de derde piloot dan met zijn kwaliteiten. En van de beschikbare piloten zonder podium in de laatste 3 jaar heeft hij natuurlijk het meeste ervaring. En wat als hij dit jaar wel een podiumplaats haalt ( wat ik toch wel verwacht ). Dan kan hij volgend jaar nergens meer terecht als derde piloot. |
#15
|
|||
|
|||
Dat Loix in enkele rally's vervangen zou worden en dus niet een volledig WK zou rijden, is een totaal verkeerde conclusie van vooral Engelse websites.
www.pitstop.tv heeft contact genomen met Peugeot Sport voor meer uitleg over de zinsnede in het persbericht "the Belgian may occasionally be replaced by specialist drivers". Het is een ongelukkige formulering om te melden dat Loix in enkele rally's niet genomineerd zal worden door Peugeot voor het WK der merken. Het gaat dus niet om een letterlijke vervanging, maar om een niet-nominatie. Loix rijdt weldegelijk het VOLLEDIGE WK met een FULL SPEC 307 zoals Gronholm en Rovanpera. Even terug naar de Monte Carlo 2001. Marcus Gronholm is kersvers wereldkampioen. En wat doet Peugeot? Gronholm wordt niet genomineerd voor het WK der merken. Wel genomineerd waren Monte-specialisten Panizzi en Delecour. Gronholm was niet genomineerd, maar hij reed wel het volledige WK. Toen in 2001 kon een team slechts 2 rijders nomineren. Nu zijn dat er 3 en de beste 2 scoren voor het merk in het WK. Dus nog eens fel onderstrepen: LOIX RIJDT EEN VOLLEDIG WK IN 2004 ... ![]()
__________________
www.skynet.be/pitstoptv |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|