View Full Version : De zaak Tyberghien
Las ik zonet op de website van Het Volk:
Juwelier Tyberghien weer aangeklaagd - 03/09/2003
Vier jaar na de feiten blijft de brutale inbraak in zijn zaak Wouter Tyberghien achtervolgen. De eigenares van één van de twee vluchtwagens die door de Poolse gangsters werd gebruikt, heeft de juwelier gedagvaard voor de schade die zijn kogels aan haar Audi 80 hebben aangericht. In mei veroordeelde een rechter Tyberghien ook al voor de schade aan een vluchtwagen bij een andere inbraak, die plaatsvond een half jaar voor de gekende overval waarbij Tyberghien een Poolse gangster neerschoot. Dat kostte de juwelier toen 2.361 euro aan schadevergoeding. De Kortrijkse rechter was immers van mening dat schieten op een wagen die probeert weg te rijden ook na een overval een stap te ver is en veroordeelde hem tot het betalen van de schade. Tyberghien en zijn advocaat aanvaardden dit niet en tekenden beroep aan.
Het Gentse hof buigt zich volgende week over de zaak in beroep. Eveneens volgende week start in Kortrijk een nieuwe burgerlijke zaak tegen de juwelier. Een 57-jarige vrouw uit Bissegem vraagt 3.720 euro schadevergoeding van Tyberghien. De Poolse bende die in september 1999 in zijn zaak binnenbraken, hadden als vluchtwagen haar Audi 80 samen met een andere wagen gestolen voor de inbraak. Tyberghien schoot met een pistool naar de wagens om de vlucht van de inbrekers te verhinderen. Met een jachtgeweer vuurde hij nadien naar de gangsters, waarvan één dodelijk getroffen werd en enkele kilometers verderop levenloos werd aangetroffen in de Mercedes. De politie vond de Audi 80 beschadigd terug op de parkeerplaats van de pastorie van Otegem. Nu, bijna vier jaar later, wil de vrouw schadevergoeding.
bron: - Het Volk
Ik heb die hele Tyberghien-affaire met verbazing in het nieuws gevolgd. Tyberghien knalt één van de overvallers neer en moet uiteindelijk 2.361 € aan schadevergoeding betalen. (Wat ik nog een 'redelijke' beslissing vind).
Maar die 57-jarige vrouw uit Bissegem moet toch wel even serieus wat lef hebben om 3.720 € schadevergoeding te vragen voor de onkosten aan haar door andere mensen gestolen beschadigde Audi 80. Ergens klopt dit toch niet ?
Het 'slachtoffer', de juwelier, moet opdraaien voor het beschadigen van de gestolen wagen van de daders ?
Om natuurlijk nog niet te spreken over het feit dat een juwelier volgens de wet zijn winkel rustig moet laten leegroven en de daders laten ontsnappen. Die Tyberghien is wat mij betreft een voorbeeld geweest, d'r zullen sindsdien wel een pak gangsterkes twee keer nagedacht hebben voor ze een overval gingen doen.
Als ik me niet vergis heeft zich een paar maanden terug een soortgelijk voorval afgespeeld, deze keer zonder gewonden, maar wel met geweerschoten...
Originally posted by Finish
Maar die 57-jarige vrouw uit Bissegem moet toch wel even serieus wat lef hebben om 3.720 € schadevergoeding te vragen voor de onkosten aan haar door andere mensen gestolen beschadigde Audi 80. Ergens klopt dit toch niet ?
Het 'slachtoffer', de juwelier, moet opdraaien voor het beschadigen van de gestolen wagen van de daders ?
Ik vind dat die vrouw (= zij is ook een slachtoffer) gelijk heeft .... De schade aan haar wagen moet vergoed worden.
Dan komt natuurlijk het heikele punt. WIE moet betalen:
[list=1]
De gangsters. Op het eerste zicht de meest logische oplossing. Toch hebben zij de schade aan de wagen (kogelgaten ?) niet veroorzaakt. Ze zijn misschien wel schuldig aan autodiefstal, en ramkraak maar niet aan vernieling van iemands eigendom (althans toch niet deze wagen)
Wouter Tyberghien. Is het slachtoffer in heel de zaak. Toch zijn de kogels die de wagen beschadigen afkomstig van zijn pistool ...
[/list=1]
Moeilijke zaak .... waar emoties (iedereen leeft wel een beetje mee met die juwelier) een belangrijke rol spelen.
Wie van de 2 er uiteindelijk moet betalen .... Laat de juristen daar maar eens over bekvechten ...
Maar dat die vrouw de schade aan haar wagen vergoed moet krijgen staat wat mij betreft buiten kijf.
Misschien OT, maar ze moesten die juwelier dus wel een stanbeeld geven i.p.v. een proces...
Dit kan een mooi discussie worden, wat die vrouw doet vind ik erover, als je 4 jaar na de feiten maar beseft dat er kosten aan de wagen zijn vind ik dat rijkelijk laat...
Ik weet niet hoe de wetgeving daaromtrent is, maar het meest logische lijkt mij toch dat degene die de wagen gestolen hebben moeten opdraaien voor de kosten, als er iemand tegenrijdt kan je die toch ook moeilijk aansprakelijk stellen als blijkt dat de wagens gestolen zijn.
Wat die juwelier betreft, als iedereen het recht in eigen handen neemt is het hier binnenkort chicago, wat als er toen iemand anders geraakt was? Ik ben zowiezo radicaal tegen elke vorm van wapengebruik door personen die dit niet nodig hebben...
ik vind die juwelier niet zomaar onschuldig zenne... Die heeft het recht niet om op die mannen te schieten. Zeker niet doodschieten. Er zijn andere manieren om iemand af te schrikken.
Die inbrekers hebben natuurlijk ook het recht niet in te breken.
En wat betreft die kosten aan de auto; ik zou echt niet weten hoe ze dat gaan oplossen, zoals airco ook al de 2 partijen aangaf.
Originally posted by airco
Ik vind dat die vrouw (= zij is ook een slachtoffer) gelijk heeft .... De schade aan haar wagen moet vergoed worden.
Dan komt natuurlijk het heikele punt. WIE moet betalen:
[list=1]
De gangsters. Op het eerste zicht de meest logische oplossing. Toch hebben zij de schade aan de wagen (kogelgaten ?) niet veroorzaakt. Ze zijn misschien wel schuldig aan autodiefstal, en ramkraak maar niet aan vernieling van iemands eigendom (althans toch niet deze wagen)
Wouter Tyberghien. Is het slachtoffer in heel de zaak. Toch zijn de kogels die de wagen beschadigen afkomstig van zijn pistool ...
[/list=1]
Moeilijke zaak .... waar emoties (iedereen leeft wel een beetje mee met die juwelier) een belangrijke rol spelen.
Wie van de 2 er uiteindelijk moet betalen .... Laat de juristen daar maar eens over bekvechten ...
Maar dat die vrouw de schade aan haar wagen vergoed moet krijgen staat wat mij betreft buiten kijf.
Die schade moet idd vergoed worden, is ook normaal. Maar daar moet Tyberghien niet voor opdraaien, naar mijn mening.
Hier moet je de zaak bij de 'bron' aanpakken; hadden die kerels die wagen nooit gestolen, had Tyberghien er nooit op geschoten.
Het lijkt me gewoonweg niet meer dan logisch dat die kerels (of kerel) moet opdraaien voor alles wat er met die wagen is gebeurd. Omdat die vrouw weet, dat ze gaat kunnen fluiten naar haar geld als het gerecht de overvallers voor de schade gaan laten opdraaien, probeert ze nu maar Tyberghien te laten betalen.
Ze mag in feite al blij zijn dat ze haar auto überhaupt terug heeft gekregen...nuja.
Originally posted by flugel
Ik ben zowiezo radicaal tegen elke vorm van wapengebruik door personen die dit niet nodig hebben...
same here, en die man heeft geen jachtgeweer nodig... (als het geen jager is natuurlijk)
Bwa, ik weet het nog niet zo direct...ik ben zelf zelfstandig (autohandel & garage), en als je zeven keer op vier jaar tijd een auto ziet verdwijnen van voor je deur (we kunnen er namelijk "maar" 36 binnen zetten....) dan ga je daar anders over denken...Ook ik heb gewroet en gewerkt om er te komen...jaren lang...en dat laat je niet zomaar afnemen...ik kan de juwelier in kwestie maar al te goed begrijpen !
Ook hij werkte voor zijn gezin... Het recht in eigen handen nemen is niet goed...maar het stemt wel tot nadenken : als je het recht in eigen handen neemt, is dat niet omdat anderen hebben gefaald of dat ogenblik ??? Niet goed te keuren, maar op "menselijk" vlak wel te begrijpen, beeld je maar es in...
ja, mor schiet dan (als ge toch wilt schieten) op de benen ofzo...
Originally posted by yvdp
ik denk dat Tyberghien gewoon op de wagen knalde en zo eentje van die criminelen dodelijk raakte. Even wat meer info zoeken.
Never mind, 't staat in het bericht hierboven....;)
mjah, dan kan ik verder mijn mening verkondigen ;)
Originally posted by yvdp
En weet je dan wat de 'officiële instanties' tegen jouw zeggen ? Je moet maken dat die gasten niet meer kunnen praten... wie ben je dan nog, als "burger", als de officiële instanties dit zelf gaan verklaren... Wet is wet, maar wat voor wetten hebben we...eigenlijk was 'oog om oog, tand om tand' nog veel meer gerechtvaardigd dan nu mensen op te sluiten die niks met "een bepaalde zaak" te maken hebben, of, veel erger zelfs, het omgekeerde...mensen laten vrijlopen, waarvaan je alles weet maar niks kan (of durft...maffia...) te bewijzen...
het gerecht trekt op geen kl*ten blijkbaar hé... En dat is niet alleen hier in dit apenland. Overal is er zoiets mogelijk, spijtig genoeg. En zo gaan er onschuldigen opdraaien voor vanalles.
In dit geval die kogels in die auto, die er nooit waren geweest moesten die inbrekers die auto niet gestolen hebben. Zodus, de juwelier laten betalen?
Originally posted by Finish
Het lijkt me gewoonweg niet meer dan logisch dat die kerels (of kerel) moet opdraaien voor alles wat er met die wagen is gebeurd.
Hmmzzzz als emotionele reactie kan ik je volgen ....
Maar trek je redenering ("De overvallers draaien voor alles wat er tijdens de overval gebeurt')eens door.
Een fictief verhaaltje:
Overvallers stappen een winkel binnen. stelen daar een hele rugzak vol juwelen en lopen weg. De juwelier voelt zich RAZEND .... pakt zijn pistool ... Loopt buiten en schiet richting de juweliers.
Het is echter druk op straat ... en ipv de dief raakt de juwelier een onschuldige voorbijganger. De voorbijganger sterft ter plaatse ...
Wie is er schuldig aan moord ?
[list=1]
De juwelier .... Hij vuurde de dodelijke kogel
De dieven .... zij zijn de aanleiding voor heel de situatie
niemand! De toevallige voorbijganger heeft maar pech gehad!! Niemand moet de nabestaanden vergoeden.
[/list=1]
geef maar eens een antwoord dat voor u rechtvaardig lijkt.
Ik ben volledig akkoord met de reactie van die juwelier. Die moeten daar voor niks zijn en de enige manier om ze weg te krijgen is de zware middelen... Ik heb nog nooit een inbraak meegemaakt ( ik hoop het ook nooit te moeten meemaken) maar als ze ineens naast mijn bed staan denk ik niet dat ik alles wat hier thuis staat zo maar mee te geven hoor!
voila, iets dat ik ook bedoelde. Kon het alleen niet zo verwoorden.
nice airco:)
Dat lijkt me een zaak die ietsje anders ligt, airco.
De schuldige is hier idd de juwelier, en hij gaat schadevergoeding mogen betalen (hier is geen sprake van moord, maar een 'ongeval'....) De verzachtende omstandigheden zijn hier de dieven die op een loopje gaan.
Jij wilt hier een auto ineens vervangen door een mens...Dat ligt dan weer totaal anders. En die mens is ook niet door de overvallers 'gestolen' hé ;)
Ik weet het , het is weer Amerika , maar in de staat Florida is het aan iedereen toegelaten om op straat een vuurwapen te dragen.
Een voorwaarde is wel dat het wapen moet zichtbaar zijn.
De misdaadcijfers qua overvallen zijn sinds die wet enorm teruggelopen. Wat de cijfers zijn voor ongevallen met vuurwapens na die wet wordt er wel niet bijverteld!
De vrouw heeft ongelijk: Ze had eerder moeten naar voor komen met haar klacht. Ten gronde heeft ze wel gelijk natuurlijk. Tyberghien is op geen enkel punt in zijn recht en heeft nergens gelijk. De veroordelingen zijn terecht. Dat zijn zaak wordt leeggeroofd is een zeer erg en spijtig, maar NIEMAND, maar dan ook niemand heeft het recht om het recht in eigen handen te nemen.
Dat hij zijn zaak verdedigt, vind ik prima en indien hij de gansters had beschoten en neergelegd in huis in een al dan niet rechtstreekse confrontatie dan had hij vermoedelijk vrijuit gegaan wegens zelfverdeding. Maar als de kerels reeds het huis uit zijn, in de wagen zitten en wegrijden?? Waarom schiet hij er dan nog op? Om ze te hebben? Dat zijn far-west toestanden en zowel de gangsters in spe, maar ook de "trigger-happy" juweliers dienen hier lessen uit te trekken. Er zijn er niet veel hier die weten wat het is met een wapen te vuren. Op een filmke is het toch wel allemaal even anders dan in realiteit.
Tyberghien zal terecht de kelk moeten legen tot onderaan. En ajb maak er eens even geen martelaar van. Dat gebeurt al genoeg in andere delen van de wereld. We kunnen dat in ons beschaafde land missen als de pest.
FastFons
06-09-2003, 00:53
In de Humo stond hierover een interessant artikel enkele maanden terug. Titel: "Tyberghien heeft maar 1 fout gemaakt, hij had ze allemaal moeten doodschieten"
Ik vind persoonlijk dat hij gelijk had, die gangsters hebben daar niets te zoeken. En het feit dat iemand naar een wapen grijpt geeft enkel blijk van wanhoop. Hoe dikwijls hoor je niet dat aanvragen tot rampalen geweigerd worden. Of dat een juwelier na een zoveelste overval geen verzekering meer kan krijgen. Tyberghien zal ook wel gehoopt hebben nooit zijn wapen hoeven te gebruiken, maar veel juweliers zijn ten einde raad. Een gangster heeft meer rechten in ons land dan het slachtoffer...
Langs de andere kant zit de kans erin dat het zo enkel maar escaleren zal natuurlijk, maar langs de andere kant is het aantal overvallen op geldtransporten toch ook fors gedaald nu ze beter beschermd zijn...
FF
Als ik me goed herinner hebben ze een bende die geldtransporten overviel opgerold. Dat zal wellicht een grotere oorzaak zijn van de daling dan de bescherming die de transporten genieten.
Emotioneel kan ik het begrijpen, maar volgens ons rechtssysteem - dat tot nader order goed is - niet.
Originally posted by FastFons
In de Humo stond hierover een interessant artikel enkele maanden terug. Titel: "Tyberghien heeft maar 1 fout gemaakt, hij had ze allemaal moeten doodschieten"
Ik vind persoonlijk dat hij gelijk had, die gangsters hebben daar niets te zoeken. En het feit dat iemand naar een wapen grijpt geeft enkel blijk van wanhoop. Hoe dikwijls hoor je niet dat aanvragen tot rampalen geweigerd worden. Of dat een juwelier na een zoveelste overval geen verzekering meer kan krijgen.
Dat is idd een groot probleem, die rampaaltjes brengen (denk ik) wel degelijk veel op, maar blijkbaar maakt men het gangsters op sommige momenten graag makkelijk, een reden die ik al gehoord heb is dat die rampaaltjes het zicht van de straat verzieken, mooie reden lijkt me :rolleyes: , en wat de verzekeringen tegenwoordig durven vragen is ook niet echt normaal meer te noemen...
Tyberghien zal ook wel gehoopt hebben nooit zijn wapen hoeven te gebruiken, maar veel juweliers zijn ten einde raad. Een gangster heeft meer rechten in ons land dan het slachtoffer...
Langs de andere kant zit de kans erin dat het zo enkel maar escaleren zal natuurlijk, maar langs de andere kant is het aantal overvallen op geldtransporten toch ook fors gedaald nu ze beter beschermd zijn...
FF
Voila, als iedereen zomaar gaat schieten, dan creeër je eigenlijk een tegenovergesteld effect, namelijk nog zwaarder bewapende gangsters, die er zeker niet meer voor gaan terugdeinzen om te schieten...
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.