View Full Version : FIA onzin in WRC
Volgens de laatste berichten wil de FIA het voorstel van de derde piloot voor de fabrieksteams herzien en zouden er nog maar twee auto's mogen genomineerd worden om punten te pakken voor het constucteurs WK. Een voorstel, van de derde piloot, dat de FIA nota bene zelf lanceerde voor de zomer. Zijn die heren wel goed wijs. Op een of andere manier moeten de , volgens mij hersendode, heren van de FIA Wereldraad eens wakker geschud worden en uit hun ivoren toren komen. Provera van Peugeot heeft al gereageerd, dat de andere teamleiders hem alsjeblief volgen en de FIA eindelijk eens dwingen om opbouwend werk te verrichten, ipv elk niet F1 kampioenschap de duivel aan te doen.Om nog maar te zwijgen over de vaudeville rond het EK rally...
De FIA is erger dan het Stalin-regime.
Triestige mensen....
Originally posted by Rasse
Volgens de laatste berichten wil de FIA het voorstel van de derde piloot voor de fabrieksteams herzien en zouden er nog maar twee auto's mogen genomineerd worden om punten te pakken voor het constucteurs WK. Een voorstel, van de derde piloot, dat de FIA nota bene zelf lanceerde voor de zomer. Zijn die heren wel goed wijs. Op een of andere manier moeten de , volgens mij hersendode, heren van de FIA Wereldraad eens wakker geschud worden en uit hun ivoren toren komen. Provera van Peugeot heeft al gereageerd, dat de andere teamleiders hem alsjeblief volgen en de FIA eindelijk eens dwingen om opbouwend werk te verrichten, ipv elk niet F1 kampioenschap de duivel aan te doen.Om nog maar te zwijgen over de vaudeville rond het EK rally...
De FIA is erger dan het Stalin-regime.
Triestige mensen....
Rustig .....
Ik kan begrijpen dat je niet akkoord met de regelwijzigingen ....
maar om de mensen van de FIA daarom te gaan vergelijken met het stalin-regime :crazy::crazy:
Laat zulke uitspraken achterwege ... Ze maken je pleidooi er heus niet krachtiger op.
Eric Dupain
05-09-2003, 10:31
Airco,
laat ons het woord Stalinisme vervangen door "dictatuur", ... want dit is het wel.
Op één na zijn alle team tegen het uitbreiden van de rallykalender van 14 naar 16 , en op één na zijn alle teams voor drie wagens.
Dat is meerderheid tegen minderheid, ... dat is democratie, ... en als er met de mening van de meerderheid geen rekening wordt gehouden is er geen sprake meer van democratie maar van dictatuur. Toch ?
Als ik ongelijk heb, mag je het me zeggen ... maar vertel me dan wel waarom ik ongelijk heb.
Ik ga zeker niet beweren dat 1 van jullie 2 ongelijk heeft. Daarvoor ken ik de rallywereld te weinig ...
Maar waar ik me wel tegen verzet is dat omwille van een bepaalde "sportieve" of "commercïele beslissing vergelijkingen worden gemaakt met 1 van de wreedste heersers die de wereld ooit gekend heeft. De woorden die dan in de mond worden genomen zijn op zijn zachtst gezegd zwaar overdreven.
Ik ben akkoord dat deze beslissing met de factoren die wij kennen niet logisch is .... Soms moeten er echter ook beslissingen genomen worden die tegen de publieke opinie zijn ... Omwille van commercïele belangen of wat dan ook ..
Of gaan we bij de volgende beslissing die tegen de publieke opinie is Max Mosley een plaatsje geven in het nazisme ? :rolleyes: :rolleyes:
Eric Dupain
05-09-2003, 14:26
Oei oei Airco,
niet zo zwaar aan tillen man.
Zeg gewoon dat er geen democratie is, en dat als er geen democratie is er sprake is van dictatuur.
Voila, thats all.
Peter Baert
05-09-2003, 14:42
Als ik zo vrij mag zijn, airco ...
Je zegt zelf dat je maar weinig afweet van de rallysport. Wel de manier waarop de FIA de rallysport om een of andere duistere reden kapot wil maken, ruikt naar stalinisme, naar het PRINCIPE van dat verfoeilijke regime, zijnde absolute dictatuur ...
Het is onwaarschijnlijk wat er aan het gebeuren is. Topvedetten als Carlos Sainz of Colin McRae dreigen werkloos te worden. Freddy Loix zit ook misschien zonder werk.
De FIA wil het WRC terugbrengen tot 12 wagens en als Hyundai afhaakt, nog maar 10. De beste 8 krijgen punten ... Zie je een F1-GP al starten met 10 auto's??
Niemand begrijpt waarover het gaat. Commerciële belangen? Welke?
Kleine teams als Hyundai, Skoda en zelfs het grotere Subaru, rijden zowiezo met 2 auto's. What's the point?
Voor die kleinere teams gaat het WK dus alleen maar duurder worden, als het aantal proeven uitgebreid wordt tot 16.
WRC is vrij populair en is onwaarschijnlijk spectaculair dankzij de schitterende TV-productie van Dave "BAR" Richards. 16 proeven coveren gaat de TV-factuur flink de hoogte in jagen. Dus duurdere TV-rechten voor een minder startveld met vedetten die eruit zijn gegooid. Dus minder interesse van TV-stations. Dus ontevreden constructeurs. Dus zakkende populariteit ... Terwijl de FIA ongetwijfeld de F1 zal pushen tot en met.
Is het de bedoeling om Peugeot weer naar F1 te halen? Peugeot heeft maar pas een naar avontuur achter de rug.
Ford zit al in de F1.
Citroën dan??
Of Subaru? De Jordan-Subaru?
Hyundai?
Skoda? De Minardi-Skoda?
Of gaat Mitsubishi een motor ontwikkelen?
Het is een grove schande. Als de meerderheid op een dergelijke flagrante manier genegeerd wordt, dan spreken we van absolute dictatuur, het systeem dat Stalin, Hitler en Mussolini toepasten om iedereen op de knieën te krijgen.
Bah!
Nog dit. De beslissing die genomen wordt, gaat niet in tegen de publieke opinie, airco, maar gaat in tegen de belangen/wensen/suggesties van de belangrijkste betrokkenen, zijnde de constructeurs. Als die vertrekken, is er geen WK meer. Maar dat is misschien net de bedoeling van de FIA.
volledig mee eens peter
ik zou het begot nie weten waar ze het voer voor deze beslissing/discussie vandaan halen!
echt erg!
Rallyloverke
05-09-2003, 16:07
Ik kan Peter Baert hier alleen maar gelijk geven hoor.
Op welke manier kan de "modale" rallysupporter hier mee tegen protesteren Peter?
Ik zal mijn vredespleidooi tegen de zware uitspraken dan maar begraven zeker .....
Ik was me er helemaal niet van bewust dat de wortels van heel dit conflict zo diep zitten .... to be continued ....
Originally posted by airco
Ik zal mijn vredespleidooi tegen de zware uitspraken dan maar begraven zeker .....
Ik was me er helemaal niet van bewust dat de wortels van heel dit conflict zo diep zitten .... to be continued ....
Inderdaad ;) , da's ook de reden waarom ik in andere categorieën al zwaar van leer getrokken ben tegen de FIA. Noem me 1 serie buiten de F1 waar de FIA mee is beginnen werken die de FIA succesvol heeft kunnen houden? 't zijn er inderdaad niet veel, precies.
Ben het volledig eens met Peter en Eric.
Airco,
Je zegt zelf dat je de rallywereld niet zo goed kent en dat je eerder reageert op mijn vergelijking met het stalinisme. Ik verdien al enkele jaren mijn boterham in de autosport, o.a. JWRC en volg de sport van heel dichtbij. Het gaat er mij om dat de FIA over de autosport regeert als een dictatuur, uiteraard gaat het hier niet om fysieke vreedheden, maar, of om het geld of uit machtswellust, of beide. Zoals Peter Baert hierboven stelt, proberen ze al jaren elk succesvol kampioenschap zonder enige scrupule het hoekje om te helpen. Zie maar naar de sportscars in de 1000 KM in Spa, 8 deelnemers die naam waardig, terwijl de Goep C-voorgangers spektekel brachten tot de FIA hier een einde aan stelde, en Le Mans en ALMS buiten de FIA inmenning wel succes kennen. Andere voorbeelden uit het verleden: ETC, het Europees avontuur van de DTM. Alleen F1 moet overleven, ten allen prijze. Het wordt tijd dat die heren een halt toegeroepen wordt. Of we kunnen over een paar jaar naar de States om nog een beetje autosport te kunnen beleven.
Bert Heylen
Originally posted by Rasse
Of we kunnen over een paar jaar naar de States om nog een beetje autosport te kunnen beleven.
Of hier in de achtertuin op een verlaten vliegveld, net geen illegale straatrace gaan meepikken :+
Je hebt wel gelijk natuurlijk.
"Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat..." is een zwaar understatement als ik het heb over de manier waarop de FIA ALLE autosporttakken tracht te kelderen "ten voordele van de F1" (???)
Alhoewel ik er 100% van overtuigd ben dat dat de beweegredenen van de FIA zijn, ben ik helemaal niet zeker (zoals ook Peter hierboven kristalhelder aanhaalt) dat zelfs de ondergang van andere sporttakken zoals WRC bepaalde constructeurs ertoe zal overhalen om de stap naar de FIA te zetten. Ten eerste passen de imago's en uitstraling van vele automerken niet noodzakelijk in de F1, en verder denk ik niet dat een constructeur die zopas de das omgedaan werd geneigd zal zijn om te rade te gaan bij zijn beul...
Organisaties zoals de ACO (24 uur van Le Mans) kunnen blijkbaar wel spektakel bieden en volk blijven lokken, en voordat de FIA zijn zeg in de rallysport deed ging het er ook stukken beter. Maar is het realistisch om te hopen op een nieuwe organisatie die buiten de FIA kan en mag werken? Ik vrees dat dat ijdele hoop is...
Dus, Peter, Eric, en wie mijn noodkreet nog moge horen en onze stemmen naar de buitenwereld kunnen verkondigen : wat kunnen we doen om op zijn minst ons ongenoegen te uiten (eventueel met wat mediahulp)? Want dit kan en mag niet gebeuren! Kan De Paddock in samenwerking met- iets doen? Voorstellen? Brainstormen?
Bart.Vandecavey
05-09-2003, 23:19
Jammer dat we hier geen Volkert van der G hebben... (grapje)
Een laatste opmerking en dan zwijg ik erover: ZELFS in F1 zijn de teams-lees constructeurs- niet zo happy met de gang van zaken. Waarom wordt er anders gepraat om een spin-off van de F1 op te starten in eigen beheer. Bernie, Max & co. start thinking....
En nu ga ik een pint pakken....
Bert
fast freddy
08-09-2003, 18:37
en met die regel gaat waarschijnlijk ook freddy loix' droom om bij peugeot te rijden naar de vaantjes......ik twijfel dat peugeot een Burns of Grohnholm zal willen ruilen oor een loix (no offence)
Peter Baert
08-09-2003, 19:31
@ fastfreddy
Peugeot zal Burns zeker niet ruilen voor Freddy, want Burns ruilt Peugeot eind van het seizoen voor Subaru. :)
Freddy ligt in de balans met Rovanpera. Rovanpera zal wel iets sterker zijn op onverhard (alhoewel), op asfalt is Freddy de Fin dan weer makkelijk de baas.
Benieuwd wat de oplossing gaat worden.
fast freddy
08-09-2003, 20:54
burns terug naar ze goede ouwe impreza......zo hoord het
ja ik ben ook wel eens benieuwd wat het gaat worden ?
hoewel rovampera dit jaar al behoorlijk wat brokken heeft gemaakt
Alle hoop is nog niet verloren voor FF. Zijn contacten met Marlboro kunnen een rol spelen. Hier en daar werd wel geopperd dat Freddy nooit zou geraakt zijn waar hij nu is zonder Marlboro. Dat klopt zeker, maar waar zouden al de scandinaven staan zonder een geldschieter aan het begin van hun carriere? Zij kochten en kopen ook zitjes voor hun beschermelingen, laat ons dat niet vergeten.
Wie Freddy een beetje kent en volgt weet dat hij een van de betere piloten is in het WK. En met twee genomineerde wagens speelt ervaring ook terug een grotere rol. Finishen wordt belangrik volgend jaar. Er is dus nog hoop!
Misschien tovert de FIA wel weer een nieuw konijn uit de hoed binnen een maand of twee. Met die bende fantasten weet je maar nooit.
Rallyloverke
09-09-2003, 13:15
Peugeot zal, als Frans merk, toch ook wel een echte asfaltrijder in huis willen hebben, en dan heeft Freddy Loix toch een pak voorsprong tov Rovanpera.
Rallyloverke
09-09-2003, 14:40
Net het nieuws op www.pitstop.tv gelezen : het 2-rijders-systeem is ... goedgekeurd :frusty: :fight: :mad:
Originally posted by Johan
Net het nieuws op www.pitstop.tv gelezen : het 2-rijders-systeem is ... goedgekeurd :frusty: :fight: :mad:
Belachelijk :fight:
JPMontoya
09-09-2003, 19:58
Vanaf 2004 mogen WRC-teams nog maar 2 rijders nomineren, de derde man wordt geschrapt. Het nieuws is ons bevestigd door Freddy Loix. Fast Freddy dreigt nu zijn kersverse contract met Peugeot te verliezen.
Loix stond ons te woord vanop de luchthaven in München, waar hij net was geland vanuit Australie.
- Freddy, je hebt slecht nieuws?
FL: "De derde rijder wordt dus geschrapt. Ik heb het hier net vernomen. Voorlopig weet ik niet hoe het nu verder moet."
- Staat er een clausule in je contract met Peugeot, die je overeenkomst nietig zou kunnen verklaren, als de regel zou veranderen?
FL: "Dat staat er niet in, nee. Het contract is opgemaakt, nadat de regel voor de derde rijder was goedgekeurd. Citroën heeft dat ook gedaan. Ik was in april in Engeland, toen ik voor het eerst lucht kreeg van die geruchten over die derde rijder. Dan zijn we beginnen praten. De FIA wist toch duidelijk dat er teams al contracten hadden gesloten. En dan doen ze dit."
- Eigenlijk moet Peugeot dat contract nu naleven ...
FL: "Kijk, Peter, ik heb het nieuws net vernomen. Laat me daar eerst eens goed over nadenken. Peugeot gaat dat ongetwijfeld ook doen. Ik zit nu niet in mijn hoofd met het plan om eventueel een advocaat te gaan opzoeken. Bijlange niet. Ik ga het wat laten bezinken. Ik ga Peugeot ook niet meteen bellen nu."
- En andere mogelijkheden: Hyundai? Skoda?
FL: "Daar wil ik nu niet aan denken. Ik zie wel."
- En een oplossing via Marlboro met een privé-structuur?
FL: "Daar is Marlboro weer. Peter, voor alle duidelijkheid, ik heb een contract met Peugeot, niet met Marlboro."
- Hoe zag je contract met Peugeot er nu uit?
FL: "Om alle misverstanden weg te werken: ik had een contract voor alle proeven (14 of 16) en alle proeven met een 307. Op enkele rally's was de mogelijkheid dat ik niet zou genomineerd worden. Zo ziet mijn contract er uit. En als ik niet meer kan rijden, dan ga ik maar iets anders doen, zeker?"
Het is triestig, maar het is niet anders, ze spreken al van een soort beurtrol, maar daar geloof ik niet echt in.
fast freddy
10-09-2003, 13:06
Originally posted by JPMontoya
Het is triestig, maar het is niet anders, ze spreken al van een soort beurtrol, maar daar geloof ik niet echt in.
tja zo'n beurtrol....wat moeten we daar van denken......ik vraag me eigenlijk af hoe de jongere piloten dan nog een kans krijgen als men maar twee piloten mocht inzetten...en aangezien er al altijd maar twee wagens mochten scoren oor het team, zal elk merk wel oor de beste piloten gaan.
ik vraag me gewoon af waarom ze die regels hebben gewijzigd :frusty:
ik vond ze best goed
The FIA World Rally Championship is entering a very 'dangerous phase' according to WRC rights holder, and Subaru boss, David Richards, in the wake of the changes announced on Tuesday that will dramatically alter the format of the WRC in 2004.
Richards told The Times: "The overriding issue for me is the way [the rules are] being imposed on the World Championship. You've got a commission with all the appropriate stakeholders. To take the authority away from that group is wrong.
"If it's the manner in which the FIA proposes to deal with matters, you have to question the whole structure of the commission and the FIA. We are going into a very dangerous phase."
Ford BP Rallye Sport are one team now said to be seriously considering their position. It is believed they are unhappy now that next year's calendar will feature two extra rounds.
Jost Capito, Ford's European head of motor sport, told The Times: "It is not clear whether Ford will be in the 2004 World Rally Championship.
"Ford budgets are being reduced and if budgets need to be increased - by up to £2 million for Japan and Mexico - the feeling within the company is that might not be right."
Other teams are also said to be unhappy following the proposals announced this week. Hyundai is another according to the British broadsheet newspaper, that might be forced to withdraw, in light of the subsequent increase in costs brought about by moving from a 14 to a 16 round series.
Although the FIA has introduced measures to cut costs, most noticeably a ruling that means that only two cars entered per manufacturer will be eligible to score points, this will not have any significant influence on Ford, or Hyundai, who only enter two cars at present anyway.
Other losers include the Peugeot team, three weeks ago they confirmed a four-car line-up for next year, with Marcus Gronholm, Harri Rovanpera, Freddy Loix and Daniel Carlsson. It remains to be seen now what will happen with Loix and Carlsson, although it is unlikely either will have a drive with the French manufacturer next year, should the new changes remain.
bron: crash.net
:no: FIA toch
fast freddy
12-09-2003, 18:21
wa zijn die mannen van de Fia allemaal bezig ???????
ni normaal.......
is het ni de bedoeling dat de wrc nog meer publiciteit krijgt....en ni belachelijk wordt
Ik HOOP dat het waar is !
Ik heb vanavond eeen mailtje gehad van , wat ze al eens "een goed ingelichte en betrouwbare bron" noemen , dat Loix bij Peugeot zal rijden volgend jaar. En voor een volledig programma.
:rolleyes: effe terug naar de FIA onzin in de WRC. Is het niet zo dat nagenoeg ieder merk - met uitzondering van Peugeot en Citroën - sowieso maar met 2 auto's rijden. Van Citroën was overigens geweten dat ze maar met 2 auto's gingen starten tot King Carlos de nodige 'Telefonica-gesupporteerde' plannen op tafel legde voor een 3de auto.
Ik zit me nu af te vragen of er inderdaad wel zo heel veel zal veranderen door de 3de rijdersregel. De manier waarop alles tot stand gekomen is, is van bedenkelijk allooi, maar goed dat zijn we van de FIA gewend.
Originally posted by Huudo
Is het niet zo dat nagenoeg ieder merk - met uitzondering van Peugeot en Citroën - sowieso maar met 2 auto's rijden.
3 Peugeot's + 3 Citroën's = 6 PSA-wagens eh... Die groep verliest dus zelfs 2 topwagens in dit avontuur :D
Originally posted by Sennake
3 Peugeot's + 3 Citroën's = 6 PSA-wagens eh... Die groep verliest dus zelfs 2 topwagens in dit avontuur :D
eh... dat klopt natuurlijk wel, maar ik meende te weten dat Citroën altijd al voorstander is geweest van slechts auto's in te zetten. Enige verliezer lijkt me Peugeot te zijn in deze (was eigenlijk mijn stelling). Trouwens over PSA, die 2 werken echt niet samen, de rode en de blauwe, da's alleen in de Belgische politiek zo :+ (en dan nog)
Om dit verhaal terug op te starten. Ene gigantische koehandel om F1 toch maar in leven te houden, en WRC redt zichzelf. Nog maar eens, hebben mensen met gezond vestand, de bovenhand gehaald. Thx, to all .
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.