View Full Version : Condroz Rally - 15&16/11/2003 - mét Fast Freddy ?!
Naast de wagen van Pieter Tsjoen zal het Vergokan Team nog een tweede wagen inzetten voor de komende Condroz Rallye. Timothy Van Parijs en co Yves Peyskens zullen deelnemen met een Toyota Corolla WRC van Future World!
De Condroz beloofd dit jaar een topeditie te worden. Patrick Snijers heeft met zijn nieuwe Impreza '02 een wagen in handen om te winnen. Bruno Thiry, winnaar van de laatste 3 edities, zal (afhankelijk van het resultaat in de Antibes) het duel aangaan met Miguel Campos voor de titel van Europees kampioen. Een derde 206 WRC zal bestuurd worden door Evgeny Vasin.
De organisatie voert ook onderhandelingen met twee Tsjechische piloten, die respectievelijk met een Ford Focus WRC en een Skoda Octavia WRC naar de Condroz zouden afzakken. In Super 1600 is de deelname van Simon Jean-Joseph (Renault Clio) al zeker.
De Condroz gaat dit jaar terug door over twee dagen (15 & 16 november). Zaterdag start de eerste wagen omstreeks 8u40 (podium). Het eindpodium van dag 1 is voorzien om 21u15. Zondagmorgen wordt gestart omstreeks 8 uur. De winnaar van deze 30ste editie zal dan rond de klok van 18u op het podium staan, na 22 spéciales te hebben afgewerkt.
( Bron: shakedown.be )
meer info weldra op www.condrozrally.be ??
fast freddy
11-10-2003, 10:52
dat belooft wat te worden.
het punten verschil tussen campos en thiry is na dat de elpa rally is stilgezet we heel wat kleiner geworden...
moet wel mooi zijn om in je achtertuin Europees kampioen te worden.
Ik denk dat ik dit jaar maar eens ga afzakken naar Huy met mijn fototoestel. 'k ben er vorig jaar niet geraakt :frusty: , maar ga proberen dat dit jaar recht te zetten. :D
fast freddy
12-10-2003, 22:21
misschien ik ook....heb al een vrij druk schema...belgian masters...tuningsalon....racepromo night....
Rallyloverke
13-10-2003, 10:13
Zaterdag 15 november ga ik waarschijnlijk naar de Condroz!
Misschien beter zondag gaan mannen, want zaterdag ga je echt iets missen als je niet naar het Paddock Leden Evenement (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=6277) komt...
Maar je bent natuurlijk vrij van keuze...
yep, 't zal de zondag worden vrees ik.
Rallyloverke
13-10-2003, 12:24
Oei ... op zondag is er korfbal, en ik had al afgesproken met andere rally-fans om op zaterdag naar de Condroz te gaan, gegeven dat ik 1 december al mee naar Essen ga en dus dan een Paddock-meeting meedoe , zou het kunnen dat ik de Condroz kies.
...
Marc Van Daelen, teammanager Kronos : " I can confirm the news. Loix will contest the Condroz in a Peugeot 206 WRC together with Bruno Thiry, who will drive the other 206 WRC tuned by us. The program off Vasin ends in Antibes. The second car was free ... so I thought why not put a driver in the car ! The rally Condroz celebrates their 30th edition so I wanted to do something special. I'm passionated by this sport and it will be great.
...
Loix returns to Belgium after winning the Belgium Ypres Westhoek Rally in 1999 with a Mitsubishi. The last time Loix started in the Condroz was in 1998. He finished that year second behind ... Bruno Thiry. Loix won the Condroz rally in 1997.
( Bron: www.rally-action.com )
Tof ! :)
"Marc Van Daelen, teammanager Kronos : " I can confirm the news. Loix will contest the Condroz in a Peugeot 206 WRC together with Bruno Thiry, who will drive the other 206 WRC tuned by us. The program off Vasin ends in Antibes. The second car was free ... so I thought why not put a driver in the car ! The rally Condroz celebrates their 30th edition so I wanted to do something special. I'm passionated by this sport and it will be great.
...
Loix returns to Belgium after winning the Belgium Ypres Westhoek Rally in 1999 with a Mitsubishi. The last time Loix started in the Condroz was in 1998. He finished that year second behind ... Bruno Thiry. Loix won the Condroz rally in 1997."
Is dat om punten van Campos af te pakken misschien.
Originally posted by Megane
Is dat om punten van Campos af te pakken misschien.
verschil tussen Campos en Thiry in het EK: 120 punten in het voordeel van Campos.
In de Condroz zijn 100 punten te verdienen. Dus als Thiry volgende week in Antibes méér punten scoort dan Campos, komt Campos waarschijnlijk ook naar de Condroz én dan kan
Loix eventueel Thiry helpen. Als Thiry volgende week uitvalt óf minder punten scoort dan Campos is de titel al verloren.
Nu ook maar hopen dat Vasin volgende week zijn auto niet plooit... zou immers niet de eerste keer zijn dit seizoen.
Eric Dupain
16-10-2003, 12:58
Dankjewel om de bron te vermelden Bart. We hadden met Rally-action de primeur van Loix, net zoals dat met Henrard het geval was eerder op de dag.
Hier heb je de Nederlandstalige versie van het persbericht.
Onze landgenoot Freddy Loix, momenteel werkloos in het WK Rally na alle heibel met het Hyundai-team, zal in het weekend van 15 en 16 november aantreden in de Condroz Rally, de slotrally van het Belgisch kampioenschap rally divisie 1. Loix zal er
starten met een Peugeot 206 WRC geprepareerd door Kronos.
Het debuut van Loix in een Peugeot is een meer dan leuk cadeau
voor de organisatoren van Hoei die de 30ste verjaardag van de Condroz Rally vieren. "Ik kan het nieuws bevestigen", zegt Marc Van Daelen van Kronos. "Wij zetten twee wagens in: één voor Bruno Thiry en één voor Freddy Loix. Beiden zullen een Peugeot 206 WRC besturen. Ik dacht dat het geweldig zou zijn om ter gelegenheid van de 30ste verjaardag van de Condroz Rally de organisatie te helpen en Freddy Loix aan de start te brengen. Ik wil het ook doen om Peugeot België te bedanken voor de
jarenlange trouwe samenwerking. Freddy Loix hapte onmiddellijk toe."
Loix kan een extra troef zijn voor het Kronos-team. Als Thiry
volgende week de rally van Antibes winnend afsluit heeft hij nog een waterkans op de Europese titel. Een eerste of tweede plaats in de Condroz volstaat dan.
Voor Loix is het geleden van juni 1999 dat hij nog eens op Belgische bodem start. In 1999 startte hij in de Rally van Ieper, een wedstrijd die hij winnend afsloot. De laatste keer dat Loix aantrad in de Condroz Rally was in 1998. Hij eindigde toen tweede achter Bruno Thiry. In 1997 won hij de wedstrijd.
Het is net 10 jaar geleden dat Loix en Thiry al eens deel uitmaakten van hetzelfde team. Dat was toen het geval met Opel Team Belgium.
Rallyloverke
16-10-2003, 15:51
Dat wordt een schitterende affiche! Blij dat we daar zaterdag toch heen gaan, zeker als rally(cross)liefhebber
Timing:
donderdag 13/11
shakedown van 12u tot 18u in Marchin
zaterdag 15/11
podium: 09u00
kp 1-6 (Goesnes): 09u28 & 15u35
kp 2-7 (Modave): 10u13 & 16u20
kp 3-8 (Engis Tihange): 11u01 & 17u08
Service In: 11u53 & 18u00
kp 4-9 (Vaux Borset) 12u37 & 18u44
kp 5-10 (Wanze Marneffe) 13u17 & 19u24
Service In: 14u47 & 20u34
Gesloten Wagenpark: 21u29
zondag 16/11
Gesloten Wagenpark 07u55
kp 11-17 (Ben Ahin): 08u37 & 13u01
kp 12-18 (Wanzoul): 09u03 & 13u27
kp 13-19 (Vieux Waleffe): 09u30 & 13u54
Service In: 10u15 & 14u39
kp 14-20 (Strée): 11u02 & 15u26
kp 15-21 (Vierset): 11u19 & 15u43
kp 16-22 (Marchin): 11u37 & 16u01
Service In: 12u24 & 16u33
Gesloten Wagenpark: 16u58
( Bron: Turbo Magazine nr 115 )
kartboyke
21-10-2003, 20:46
ik moet werken, :( , k wou dak kon gaan.
Als ik geen fouten gemaakt heb is dit de nieuwe tussenstand in het EK nà Antibes:
ipv 120 punten achterstand heeft Thiry (1320 ptn) nog 80 punten achterstand op Campos (1400 ptn)
Campos brengt 8 resultaten in (4 x 200 ptn, 3 x 160 ptn, 1 x 120 ptn), Thiry slechts 7 (5 x 200 ptn, 2 x 160 ptn)
In de Condroz is de puntenverdeling als volgt => 100 / 80 / 60 / 50 / 40 / 30 / 20 / 10
volgens het FIA "European Rally Championship for Drivers" (http://www.fia.com/Reglements-sportifs/Rallyes/Anglais/Euro%20Pilotes%202003-a-ok.pdf) mogen de beste 8 resultaten ingebracht worden, waarvan er 1 van een coëff. 10,5 of 2 mag komen.
Dus Thiry kan nog 1 resultaat inbrengen: hij moet dus winnen of 2e worden in de Condroz én als ik het goed begrijp kan Campos in de Condroz geen punten meer scoren... enkel Thiry beletten om punten te scoren. Dus dan is nog maar de vraag of Campos wel gaat komen.
Dus Loix kan dan eigenlijk geen punten meer afsnoepen van Campos ??
Leden van de Freddy Loix fanclub kunnen weekendtickets bestellen tegen 20€ i.p.v. 25€.
Ook niet leden kunnen van deze service genieten. Zij vullen eveneens tijdig het bestelformulier volledig in maar storten 20 € +15 € = 35 € en zijn zodoende lid tot eind 2004.
meer info kan je hier (http://www.freddyloix.com/pages/latestnews/history/nl/condroz.htm) vinden.
meer algemene info over de fanclub kan je hier (http://www.freddyloix.com/pages/fanclub/nl/historiek.htm) vinden.
( Bron: www.freddyloix.com )
François Duval heeft besloten om dan toch niet aan de Condroz Rally deel te nemen. Duval reageert op zijn eigen website: "Het zou natuurlijk tof zijn voor de supporters maar we willen Bruno niet hinderen in zijn strijd om de Europese titel. Als de titel hem zou ontsnappen door onze plaats in de eindrangschikking zou dit niet echt sympathiek zijn tegenover Bruno. Bovendien hebben wij zelf er niets te winnen."
Duval gaat hiermee niet in op het voorstel van Campos, die hem een Ford Focus WRC '02 ter beschikking stelde. De Portugees heeft dan maar beslist om zelf naar de Condroz af te zakken. De leider in de EK-tussenstand kan evenwel geen punten meer nemen. Campos kan nog Europees kampioen worden indien Thiry niet bij de eerste 2 eindigt.
( Bron: www.shakedown.be )
een volledig artikel staat ook op de site van Duval (http://www.fduval.com/2003/news/bnaffiche.php)
Ik heb ook beslist om dit jaar niet deel te nemen aan de Condroz Rally... ik wil Bruno niet hinderen bij zijn Europese titel :+
Ehhe :D ,
de Pug van Loix ziet er wel goed uit in z'n blauwe livery :)
http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/Nieuws/upload/loix%20tihange.jpg
Foto: www.pitstop.tv
Peter Baert
30-10-2003, 21:51
streaming video van test loix in tihange nu op www.pitstop.tv
iedereen, ook bart, veel kijkplezier!
:)
fast freddy
30-10-2003, 21:59
het doet deugt om loix nog eens achter het stuur te zien van een competitieve wagen..... :D
Zal inderdaad leuk zijn om loix te zien, maar ik vrees dat hij niet zal meedoen voor de overwinning ...
Als hij maar spectake levert :-)
En i.v.m. de niet deelname van Duval: Ik vind da goed te begrijpen en Prévot zal er wel voor iets tussen zitten :-)
l
kartmonster
03-11-2003, 20:42
Hij moet natuurlijk nog wennen aan de wagen,
maar fast freddy zorgde in het belgisch kampioenschap altijd voor spectakel. eerlijk, ik miste hem de voorbije jaren.
da van duval snap ik ni of beter nog, dit is de kans aan ford belgie om een andere piloot even de kans te geve hier in belgie te starten met ne focus wrc, terug de jongere piloten de kans geven of ne oudere piloot. zo is het eentonige beeld van de lancers en saxo's weggewerkt.
Een ding weet ik zeker, tzal er weer knallen in de condroz.
Voor de mensen die echt spectakel willen zien(kp 1). aan het kasteel in jallet ist altijd 3 keer dwijs en dan afent een bomendreef in. de barones van het kasteel laat altijd de supporters in hare tuin toe. Schoon uitzicht op de gehele situatie.
Ford had ook niks te maken met de deelname van Duval, Campos ging alles betalen (allé toch veel)
En ik denk dat Ford er nooit geen ging insteken gezien de situatie in Genk.... Politiek en Rally ineen :-)
Originally posted by kartmonster
aan het kasteel in jallet ist altijd 3 keer dwijs en dan afent een bomendreef in.
:confused:
naar wat ik eruit bergrijp drie keer dwars en dan a fond
kartboyke
04-11-2003, 19:54
en ik ga toch, jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej, de zondag. :D
kartmonster
04-11-2003, 21:08
Ja, sorry Mario,
Ik had da verkeerd getypt.
Ma ik bedoelde dus wat kulgan zegt.
Ik gon ook de zondag kijken, tsjien kartboy. das raar. Gij gaat toch toevallig ook ni met mij en den hoop mee.
kartboyke
04-11-2003, 21:12
Euuuhm, jaaaaa, ik denk da wel, gij zet toch de Maarten De Weerdt hé?
Dan gon k met u mee :D :D :D
IM-RACING goes condroz
kartmonster
04-11-2003, 21:22
euh correctie,
Volgens de sprangers, de mechelse rally supporters goes condroz
Weet er iemand waar juist in Marchin de shakedown donderdag wordt verreden?
Heb hier nog een plan liggen van de Condroz 2001, waar de ss "Marchin" 9.88 km lang is, én ik zie dat die dit jaar al 11.35 km lang is...
*edit* heb ondertussen een paar ingescande kaarten teruggevonden => http://www.racingbelgium.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2199 waaronder o.a. Marchin
kartmonster
11-11-2003, 22:56
bedankt voor het zoek werk
Snijers met een impreza 2003!!!! zal daar redelijk spannend worden in Hoei....
Weet er iemand wanneer de officiele deelnemerslijst vrij komt??
Wan naar het schijnt zou verreydt al niet meer komen...
Don Kamiel
12-11-2003, 19:41
Op http://www.shakedown.be/ staat een lijst.
Of dit de officiele is kan ik echter niet zeggen.
renault komt inderdaad niet ,money, money
JPMontoya
12-11-2003, 22:30
Ik vrees een beetje dat Snijers er opnieuw snel zal uitleggen, weinig testen met de wagen, oké Solberg heeft er wel mee gereden, maar ik hoop in ieder geval dat het spannend wordt, Kan KA2 laatste ss ook niet live uitzenden ? :)
Bart.Vandecavey
12-11-2003, 22:32
Originally posted by JPMontoya
Ik vrees een beetje dat Snijers er opnieuw snel zal uitleggen, weinig testen met de wagen, oké Solberg heeft er wel mee gereden, maar ik hoop in ieder geval dat het spannend wordt, Kan KA2 laatste ss ook niet live uitzenden ? :)
Ga jij de 50 camera's leveren? ;)
shake down vandaag was best knap!
Heb zo een 8-tal keren Loix, Thiry, Jean-Joseph, Cols en Gaban zien passeren. Snijers kwam pas tegen 16 uur zijn eerste run afmalen. Future World was niet aanwezig. Het eerste uur was voorbehouden voor een bepaalde klasse Fia piloten (o.a. Loix, Thiry, Jean-Joseph, aangevuld met piloten die toestemming hadden van de koersdirectie: eerst enkel Cols, daarna ook Gaban) dus af en toe wat wachten was er ook bij.
Wat me weer positief opviel: de bereikbaarheid van de piloten t.o.v. de supporters.
Het gaat dit weekend druk worden denk ik, vandaag was er immers al een pak volk aanwezig.
Wie nog WRC's aan het werk wil zien in de Condroz... 't is de moment, want volgend jaar mogen zij niet meer aan de start komen :confused: Of is de definitieve beslissing hierover nog niet genomen?
canvas zal zondagnamiddag even live gaan
Originally posted by cirole
canvas zal zondagnamiddag even live gaan
Ja, waarschijnlijk om te zeggen hoeveel deelnemers er geflitst zijn zeker... Is het enige moment dat rally vermeld wordt op de BRTN.
klassieke vraag: iemand al foto's van shakedown?
deelnemerslijst nog eens bekeken... en jawel de immer spectaculaire "Laurent Molle" staat op de lijst met startnummer 72. Veel te hoog startnummer, maar kom... hopelijk staat hij er ook! Persoonlijk zou ik hem startnummer 6 toekennen :)
nr. 165 Stéphane Henrard met een Polo Gr. N
nr. 59 Jean-Pierre Mondron (Kronos) rijdt zijn jaarlijkse rally deze keer blijkbaar met een Mitsu... misschien iets makkelijker in te tomen dan een 206 WRC.
nr 118 JONES David met een Rover Mini... afwachten of dit een nieuw model is.
Kris Princen (www.rkp.be) met zijn nieuwe Clio ging gisteren bijzonder goed!
voor de thuisblijvers is RIS dit weekend weer op post => http://users.skynet.be/ris/rallye/condroz/d1/result.htm
enkele sfeerbeelden van deze namiddag :
http://www.imagestation.com/member/?name=ldwrx
foto's van de rally volgen :)
shakedown - Marchin :
http://web.wanadoo.be/amkx0006/test/index.htm
http://web.wanadoo.be/amkx0006/test/images/DSC02258.JPG
http://web.wanadoo.be/amkx0006/test/images/DSC02294.JPG
http://web.wanadoo.be/amkx0006/test/images/DSC02290.JPG
Ook Eric Geboers zou aan de start komen met het startnummer 40 met een Citroën Saxo van Citroën Belux...
Zijn debuut in rally als ik me niet vergis...
C U
Snijers op kop na 2 KP's voor de twee Peugeots : knap
roadrunner
15-11-2003, 18:16
De twee Kronos-piloten maken er echt iets spannends van. De problemen bij Loix van deze voormiddag zijn blijjkbaar opgelost, het zal daar hopelijk tot de laatste Kp spannend blijven in de Condroz.
Wel jammer dat Snijers al zover terug geslagen is :fight: . Nu kan Kronos als het ware gaan controleren, terwijl ze anders nog met Snijers moesten rekening houden voor de zege!
Het zal er spannend worden. Ben net terug van Huy. Heb van alle deelnemers foto's gemaakt op KP1 . Enkele zijn te zien op www.fotoqualitycolors.tk
kartboyke
15-11-2003, 20:42
Er is een jongen van 14 omgekomen op één vd kp's.
Die bewuste kp is geanuleerd maar de rally gaat door.
Zeer erg is dat ik heb het net vernomen via het VRT nieuws.
hierbij de foto's van zaterdag :
http://www.imagestation.com/members/ldwrx
http://www.imagestation.com/picture/sraid88/p50061d247b74ee37cccba1f1dbc7c9ec/fa8e2cd7.jpg
http://www.imagestation.com/picture/sraid88/p570ce64dc4b03846ec03d38f70aec455/fa8e2cb9.jpg
http://www.imagestation.com/picture/sraid88/p3268a1043d0575f4060342919a48dcdf/fa8e2c4c.jpg
http://www.imagestation.com/picture/sraid88/p7fd5324ba49220e9b72705c136421d9c/fa8e2aa6.jpg
http://www.imagestation.com/picture/sraid88/pae8c6425425bdcd326739b0505b45f20/fa8e26ef.jpg
http://www.imagestation.com/picture/sraid88/pc550e87d6170f7fbe5ead837b0dbf8a2/fa8e25bc.jpg
jammer van het ongeval van Eddy Snaet met de zeer dramatische gevolgen :
http://www.imagestation.com/picture/sraid88/p029a2839a019a150a78acc1d08644937/fa8e257f.jpg
Het ongeval met Eddy Snaet vanmiddag in de rally van de Condroz het leven gekost aan een kind van 14. De puber stierf aan zijn verwondingen in een ziekenhuis in Luik.
Eddy Snaet ging van de baan na de beroemde jump van Villers-le-Bouillet. Bij de landing brak het linkervoorwiel en honderd meter na de sprong kwam Snaet in een groepje toeschouwers terecht.
Jean-Louis Rosieux, woorvoerder Condroz rally: "Tot onze enorme spijt moeten we meedelen dat de toeschouwer die gewond raakte bij het ongeval, op de operatietafel in Luik overleden is. Het gaat om een kind van 14."
"De al strenge maatregelen worden nu nog verscherpt. Er staan zo'n 600 baanposten langs het parkoers, aagevuld met 250 stewards, die ervaring hebben met massa's in het voetbal."
"Het probleem is dat de proeven makkelijk toegankelijk zijn. Het publiek duikt overal op ..."
Op onboardbeelden van enkele toprijders lijkt de klok 20 jaar teruggedraaid. Tientallen toeschouwers houden zich niet aan de voorschriften en stellen zich gevaarlijk op langs de proeven. Dit gedrag kan een organisator niet opvangen. Heel wat autosportfanaten lijken niet vatbaar voor rede en spelen met hun leven ... ten koste van hun sport.
bron: pitstop.tv
Snelle Japie
16-11-2003, 01:28
Originally posted by LDWRX
hierbij de foto's van zaterdag :
Je hebt het hele accident zien gebeuren?? Of komen die foto's alleen van dat forum?
heel spijtige zaak dat ongeval, maar wordt het niet tijd om rally's anders aan te pakken? Weg van de dorpen en niet meer tussen de huizen, en ook ipv verboden zones toegelaten publiekszones maken? Als autosportliefhebber willen we allemaal dat rally's kunnen blijven bestaan, maar niet op de huidige manier. Telkens als er een ongeval gebeurt laaien de emoties hoog op en geraakt de rallysport zelfs tot in de hoofdpunten van het nieuws. Het feit dat deze ongevallen meetsal te wijten zijn aan het publiek dat zich niet aan de regels houdt is geen excuse. Belgie is al zo'n triestig land op gebied van de negatieve opinie tegenover autosport, laat er iets gebeuren.
Ik ben gisteren ook geweest en vond het leuk. Het was mijn eerste rally en zeker voor herhaling vatbaar. Helaas heb ik Johan niet gezien, want kon niet tijdig op de plaats van afspraak zijn.
Eerst stond ik bij een van de eerste bochten van KP6 en daarna op het einde van KP8. Bij de eerste was de veiligheid dik in orde, maar bij de tweede toch wat minder vond ik.
Zoals gezegd was het mijn eerste rally en heb ik totaal geen ervaring met de gebruiken. In die spéciale 8 heb ik eerst een 3-tal wagens van de organisatie zien voorbijkomen, waarvan er een met een luidspreker de veiligheid benadrukte. Ik dacht : "bon, dat gaat hier nog een tijdje duren" en begon om mijn gemak een appel te eten. En wat gebeurt er ? Plots komt Thiry voorbij geraasd, enkele minuten later gevolgd door de andere favorieten. Omdat ik mijn appel vast had in de ene hand en m'n helm en tanktas in de andere, kon ik geen foto's nemen van de protagonisten. Heb er later wel van de mindere goden genomen. Waarom heel dit verhaal ? Voor een totale leek was het helemaal niet duidelijk dat de deelnemers eraan kwamen. Bovendien, en dat verbaasde me ook, maken die wagen helemaal niet zoveel lawaai, toch zeker de toppers niet. Da's meer een soort gezoem, totdat ze moeten remmen en optrekken. Je hoort ze dus pas op het laatste moment afkomen en waar ik stond (in Bas Ohan, einde KP8 ; bij het begin van KP6 stonden ze er wèl) heb ik nergens mensen met fluitjes gezien of gehoord.
Het publiek kon ook probleemloos tot 50 cm of dichter van de baan gaan staan, want er was helemaal geen afrastering (op die plaats eerlijk gezegd ook niet nodig, want ik stond ruim voor een bocht, maar het is wel indrukwekkend als die auto's komen voorbijgereden).
De rally is dus goed meegevallen, maar het verbaast me niet dat er af en toe gewonden of doden vallen en dus zeker niet als men nog in verboden zones gaat staan.
Ik heb pas vanmorgen op het radionieuws van het ongeval gehoord en opnieuw werd er helemaal niet ingegaan op het sportieve aspect (al zal dat voor sommigen nu misschien totaal irrelevant zijn). Op dat vlak is er toch nog heel veel werk aan de winkel bij de VRT. Als er doden of gewonden zijn, zijn ze er als de kippen bij om erover verslag te doen, maar het sportieve aspect van autosport wordt nog steeds stiefmoederlijk behandeld :no: .
Ik heb daar ook gestaan maar net voor Snaet zijn wij vertrokken.
Ik vind het zeer jammer, maar ben ook verbaasd omdat aan den jump de bermen toch redelijk hoog zijn. Aan de linkerkant van de foto was dit zeker 2.5M en aan de rechterkant kon je op het randje staan want daar was een lint gespannen ongeveer 2 M achteruit.
Bij de 2de doortocht stond ik verderop, daar ging men à fond (de eerste toch)door een links - rechtse daar vond ik het zeker gevaarlijker. Het was daar wel spectaculair ( ik stond aan de binnenkant van de bocht, buitenkant zou ik er niet blijven staan zijn) Toch wel indrukwekkenste stuk van de dag volgens mij. Als je die 206 daar ziet door komen, niet normaal ook aan den jump komt die auto neer zonder terug op te veren.
Het was een mooie dag, met veel volk ( veel aanschuiven) alleen spijtig van het ongeval.
Voor de piloot zal het ook niet meevallen, heeft blijkbaar nog niet zo lang geleden nog een zwaar ongeluk gehad.
Mijn medeleven voor de familie van de jongen.
PS. moet wel zeggen dat ik Ieper strenger vond kwa security.
Ralley`s niet meer tussen de huizen?
Jongens, ik woon in de streek en de specials worden op de meest afgelegen plaatsen georganiseerd. In zoverre zelfs dat de snelle jeugd van hier s`nachts stiekem kan testen hoe snel ze wel gaan op die specials zoder dat daar er haan naar kraait!
Het is echter wel zo dat mensen die de sport pas ontdekken vaak pas na bibbermommenten beseffen dat ze op een verkeerde plaats stonden.
@Snelle Japie :
ik was op het ogenblik van het ongeval daar aanwezig; het ongeval zelf heb ik niet gezien maar wel de gevolgen
De eerste twee proeven van de dag werden nog gewonnen door Thiry. De volgende 5 gewonnen door Loix met als resultaat dat Loix sinds SS 17 aan de leiding van de rally ligt.
Thiry zal wel trachten te controleren om zo de Europese titel in de wacht te kunnen slepen.
C U
Originally posted by Pascal
Ook Eric Geboers zou aan de start komen met het startnummer 40 met een Citroën Saxo van Citroën Belux...
Zijn debuut in rally als ik me niet vergis...
C U
Het heeft niet lang geduurd. Op SS 3 een sortie.
Hij was echter niet de enige. Van de 174 starters waren er na dag 1 reeds 40 naar huis.
C U
schumivill
16-11-2003, 16:34
Nog twee proeven te gaan,Freddy Loix aan de leiding met een 9sec voorsprong op Thiry.
Bruno rijd duidelijk op safe,derde stek voor Tjoen op 55sec.
roadrunner
16-11-2003, 18:01
Loix gewonnen in de Condroz!! Die heeft er een goede week opzitten, na zijn sterke prestatie in Wales en nu de overwinning. Bruno Thiry is met zijn tweede plaats Europees-kampioen, na een lang seizoen gestreden te hebben met Campos!
Allemaal prachtig gewoon!!!
Ben ook net terug van de Condroz. Heb vandaag, net zoals gisteren, op mooie plaatsen gestaan maar in tegenstelling tot gisteren geen foto's genomen - 't weer was te slecht, en tegen de laatste kp's was de motivatie er een beetje uit ( een beetje een verzopen rat, aangezien we de paraplu's thuis vergeten waren - Huudo vergeet altijd wel wat.)
Dat na de jump op kp3 een ongeluk gebeurd is met tragische afloop, verwonderde ons niet echt. We stonden er immers ook en zijn net als Megane, enkele minuten voor de fatale klap vertrokken naar de volgende kp. Maar dat er 'iets' ging gebeuren hing er gewoon in de lucht. We stonden er met 2 op het einde van de talu om foto's te nemen, maar al gauw was het ook daar te vol. We zijn dan verderop op de link/rechtse vlak voor de brug gaan postvatten om enkele foto's te nemen. Toen we na een auto of 5 - 6 terugkeerden, was de toeschouwersmassa een chaos. Volk op de baan, uiteenstuiven vlak voor de auto en weer dicht onmiddellijk erna. We zeiden nog tegen elkaar, laten we door gaan, want hier komen accidenten van. We zijn nog even blijven verder kijken boven op de talu en zijn dan vertrokken, toen we net in de auto zaten was het op de radio...
Hopelijk hebben de toeschouwers in Wallonië nu ook àllemaal hun les geleerd. Mensen lijken echt pas iets te willen inzien als het eens goed misgaat. 't was al zo, en 't zal wellicht altijd zo blijven.
Nu moet ik wel eraan toevoegen dat het - volgens de bijeengeraapte info - wellicht gebeurde voor het 'menselijk hek', maar ook tegen de talu zat gewoon teveel volk. Ook de marchals moeten strenger optreden: niet luisteren = schrappen die kp!
Over de rally zelf, moet ik zeggen dat ik toch tevreden ben dat ik nog eens naar Huy ben afgezakt. 't zal wellicht de laatste keer geweest zijn dat we de kleppers op een Europeese rally in WRC's aan het werk gezien hebben. En Freddy ging hard, écht hard. Zeker op de kp van Strez, op de beide passages ging hij keihard. Dat Bruno op save heeft gereden vandaag was ook meer dan begrijpelijk. Freddy gewonnen en Bruno Europees kampioen. Mooi, toch?
Voor de foto's zal het nog een paar dagen wachten zijn. Eerst laten ontwikkelen en dan scannen. Voor de modelbouwers - en dus ook voor mezelf :D - heb ik er dan ook maar een 'walk-around' van Freddies Pug bijgedaan.
kartmonster
16-11-2003, 22:11
Ik ben net terug.
Twas prachtig daar in de condroz. Enkel het weer was de boosdoener.
Sorry hoor, maar da van weg van de huizen. Waar moeten ze dan nog rijden. 10 jaar geleden stond erop de meeste plaatsen geen huizen en nu beginnen de mensen die daar gebouwd hebben gaan te zagen. Die gevolgen moeten ze er maar bijnemen.
De oude boer die daar al 30 jaar woont, zit daar niks mee in hoor. die vindt da plezant.
Vraagje: heeft er iemand inkom moeten betalen. Wij nergens. was wel in ons voordeel maar toch maar raar.
Spijtig van het ongeval, maar ik denk dat de marchals de nodige voorzieningen hadden getroffen. IK hoor zeggen dat de toeschouwers op die plaats ver genoeg stonden. Erg voor de familie van het slachtoffer en ik wens hen veel sterkte.
Maar toch is het weer een punt waar de regering ons( de rallysupporters gaat op pakken) Zie voorstel De wael.
Verder mooie prestaties van alle piloten, die op het natte wegdek voor heel wat show zorgde.
Op naar het nieuwe seizoen.
Maarten
P.S: misschien moeten de meeste toeschouwers es terug naar het fluitje van de baancommisaris luisteren
Originally posted by kartmonster
P.S: misschien moeten de meeste toeschouwers es terug naar het fluitje van de baancommisaris luisteren
Een waarheid als geen ander!
Originally posted by Huudo
Ben ook net terug van de Condroz. Heb vandaag, net zoals gisteren, op mooie plaatsen gestaan maar in tegenstelling tot gisteren geen foto's genomen - 't weer was te slecht, en tegen de laatste kp's was de motivatie er een beetje uit ( een beetje een verzopen rat, aangezien we de paraplu's thuis vergeten waren - Huudo vergeet altijd wel wat.)
Dat na de jump op kp3 een ongeluk gebeurd is met tragische afloop, verwonderde ons niet echt. We stonden er immers ook en zijn net als Megane, enkele minuten voor de fatale klap vertrokken naar de volgende kp. Maar dat er 'iets' ging gebeuren hing er gewoon in de lucht. We stonden er met 2 op het einde van de talu om foto's te nemen, maar al gauw was het ook daar te vol. We zijn dan verderop op de link/rechtse vlak voor de brug gaan postvatten om enkele foto's te nemen. Toen we na een auto of 5 - 6 terugkeerden, was de toeschouwersmassa een chaos. Volk op de baan, uiteenstuiven vlak voor de auto en weer dicht onmiddellijk erna. We zeiden nog tegen elkaar, laten we door gaan, want hier komen accidenten van. We zijn nog even blijven verder kijken boven op de talu en zijn dan vertrokken, toen we net in de auto zaten was het op de radio...
Hopelijk hebben de toeschouwers in Wallonië nu ook àllemaal hun les geleerd. Mensen lijken echt pas iets te willen inzien als het eens goed misgaat. 't was al zo, en 't zal wellicht altijd zo blijven.
Nu moet ik wel eraan toevoegen dat het - volgens de bijeengeraapte info - wellicht gebeurde voor het 'menselijk hek', maar ook tegen de talu zat gewoon teveel volk. Ook de marchals moeten strenger optreden: niet luisteren = schrappen die kp!
Ik heb het spijtig genoeg allemaal zoien gebeuren op een afstand van 20 meter...
Diene Jongen zat inderdaad op de talu. Maar hij zat wel voorbij de verboden zone, dat is het enig in zijn voordeel. Ikzelf zou nooit op de talu zelf zitten omdat je dan zelf geen kant opkan...
Maar als je het, zoals ik, gezien hebt weet je dat zelfs een talu van meer dan 2 meter hoog geen bescherming is en zoiets overal kan gebeuren, zelfs in een ''veilige'' zone...
Er was inderdaad te veel volk en het respect voor marshals is inderdaad ver te zoeken... denk dat dit beetje de prijs is van het populair worden van rally....
Maar het schandaligste van sommige mensen is met kleine kinderen 'onvernatwoord' naar een rally gaan zien en met deze kinderen de baan oversteken of vrij laten rondlopen...
Ach ja, zal dit in ieder geval niet snel vergeten en altijd in mijn achterhoofd houden als ik volgend seizoen weer volg (als er nog een komt tenminste)..
Positieve noot van de rally: was een van de beste die ik gezien heb sinds lang in belgie
Rallyloverke
17-11-2003, 09:52
Wij zijn zaterdag naar de Condroz geweest. Net als Huudo hebben wij misschien 20 meter van het spijtige ongeval gestaan, maar ook wij waren een beetje voor de fatale klap vertrokken en zagen een ambulance rijden. Ook wij hadden in de gaten dat de toeschouwers zich niet aan de richtlijnen hielden. ALS iedereen luistert en ver genoeg gaat staan, was dit niet gebeurd. Maar wat we weer allemaal hebben gezien : de stewards doen hun best om het volk weg te houden , en vele "rally-hooligans" willen gewoon niet luisteren. Op KP 6 stonden we aan een haarspeld en ouders zeiden tegen hun kinderen : "ga hier maar zitten". De stewards vragen eerst vriendelijk aan de ouders om hun kinderen weg te halen, en die worden dan boos omdat hun kinderen niet mogen blijven zitten! Dan treden de stewards harder op en zouden de ouders nog gaan vechten, mooie discipline van die ouders! En de kinderen waren nog geen 5 minuten weg of er reed een Mitsubishi rechtdoor, als die kinderen daar hadden gezeten ...
Nu de rally zelf : aangezien het weer waren we blij dat we zaterdag zijn geweest en we hebben een pracht-rally gezien. Het was de eerste maal dat we naar de Condroz zijn geweest, maar de doortochten van de Peugeots waren indrukwekkend, ook Snijers was goed bezig, en van Tsjoen zag je ook dat die goed bezig was. Yannick Bodosn zijn passages waren ook mooi om zien. Afin, he was de moeite. Vanavond m'n filmke binnenbrengen en daarna scannen maar :)
Vraagje: heeft er iemand inkom moeten betalen. Wij nergens. was wel in ons voordeel maar toch maar raar.
Wij hebben telkens betaald, wel 1 keer een gelukje gehad.
Iemand bij ons betaald met 10€ en kreeg 12€ terug, zijn eurocentje veel niet onmiddelijk mar even later wel. Dus hebben wij een rondje gedronken op de kosten van de CONDROZ. :D
Rallyloverke
17-11-2003, 10:02
Wij hadden al op voorhand algemene kaarten besteld, via Kris Princen, maar ik denk dat je inderdaad vrij makkelijk binnen kon zonder betalen ...
We hadden onze kaarten voorbesteld via de Freddy Loix fanclub. De controles waren idd zo goed als onbestaande. De organisatie heeft hierdoor redelijk wat inkomsten misgelopen lijkt me zo.
En ook dat gebrek aan controle bij de ingangen zal wel een rol spelen in het gedrag van de mensen. Als je er daar al kan doorglippen, dan is de beer los natuurlijk, lijkt me zo.
wij hebben toch een paar keer controle gehad...
en dan nog.. wij betalen elke keer zelfs zonder controle...
wat steun mag he ... (bv. voor veiligheidsmaatregelen en stewards...)
Bij Bas-Ohan kwamen ze gewoon van heinde en verre over de velden gestapt en geen haan die ernaar kraaide. Kan zijn dat er mensen van de organisatie zich met het publiek mengden om te controleren, maar da's mij niet opgevallen (heb er ook niet op gelet ; had zelf wèl betaald).
Gasten met quads en crossmotoren heb ik ook veel gezien. Die kwamen zich ook wat uitleven. Had de indruk dat de toegang daar puur formeel was : wat hekken op het wegje dat daar naartoe leidde, maar niet zo doeltreffend precies. Er waren er in ieder geval veel die er zich niets van aantrokken en "sluikwegen" namen. Dacht ook dat men meer discipline zou opbrengen op dat vlak, want ik vermoed dat de organisatie elke cent wel kan gebruiken (heb zelf dus 25 euro betaald en al bij al niet zo heel veel gezien; laat toegekomen en daarna m'n weg nog zoeken naar de spéciales, dus heb er zeker mijn geld niet uitgehaald vergeleken met mensen die constant van de ene spéciale naar de andere lopen, maar da's niet zo erg).
Don Kamiel
17-11-2003, 20:40
Mij hadden ze op de meeste proeven die ik gedaan heb (10 in totaal) gecontroleerd (ik denk van 7).
Bij een proef, zelfs nog geen hek tegengekomen ! Ik was wel via offroad gegaan, maar het wegje stond op de kaart.
Voor de rest, schoon !!!
Ik ben geschokt door wat we vandaag te zien kregen in VTM.Nieuws. Gisteren werden de beelden van het desbetreffende ongeval -als respect- niet volledig uitgezonden. Een paar seconden voor de impact met de jongen werden de beelden stopgezet. Zo kregen we een beeld van het ongeval en de positie waar de toeschouwers zich op dat moment bevonden...meer moest ik in ieder geval niet zien. Vandaag laten ze het ongeval nog twee keer zien. De eerste keer gaan ze al een seconde verder dan gisteren...en daarna nog een keer waar we duidelijk kunnen zien dat de jongen gegrepen wordt door het achterwiel... Sorry, maar dat is van het goede teveel.
KIJKCIJFERS????????????????????
schumivill
17-11-2003, 21:00
Ik kan et niet beter verwoorden dan Wimanna,ze kunnen et blijkbaar nie laten zeker,sensatie is de tweede naam van vtm hé.
kartmonster
17-11-2003, 22:50
Ja,
Normaal betalen wij ook aan elke proef of beter gezegd kopen wij een algemene inkomkaart, maar we geraakten s'morgens ni meer in huy, dus d8 we da we er een konden kopen op de kp's, maar nergens iet te bespeuren, zelfs geen hek.
Ik mocht pas voor de eerste keer mee naar de rally gaan kijken op mijn 11. Ik moest toen aan vaders hand blijven en wij stonden ver van een gevaarlijke zone. Ma tegenwoordig loopt het kleinste kind er al rond.
Een idee hier rond zou zijn zoals in de goede oude tijd. rally terug s'nachts.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.