View Full Version : starttechniek Hanssen (rallycross)
Klein Venijn
12-10-2003, 22:40
Wie de laatste aflevering van turbo.tv gezien heeft, weet mischien waarover ik het heb. De Citroën van Hanssen hield er nogal een rare startprocedure op na :D
Het begon met een gigantische rookpluim uit de uitlaat, waardoor de overige deelnemers letterlijk in een gigantisch rookgordijn verdwenen, vervolgens knallen en steekvlammen uit de uitlaatpijp.
Eens het licht op groen, ging de xsara er als een raket van door.
Wie weet hier meer van, want zo spectaculair heb ik zelden iemand weten vertrekken. :cool: :D
Werner333
13-10-2003, 16:49
Even gemoved naar rally. Staat hier beter.
Don Kamiel
13-10-2003, 19:49
Een soort anti spin gok ik.
Misschien wordt de ontsteking onderbroken bij doorspinnende wielen ?? Met die vlammen (ik heb het nie gezien)
Ik heb het wel gezien. Ik dacht zeker dat de start zou worden uitgesteld of dat hij zijn motor zou opblazen. Niets van dat alles : de start vond gewoon plaats en hij scheen geen last te hebben van een happerende motor of zoiets....
C U
Don Kamiel
16-10-2003, 20:17
Ik heb een voorbeeld van zo ne launch control gevonden. -> http://www.ish2.pwp.blueyonder.co.uk/nd_evo7_launch_control.wmv
De launch control grijpt in op de ontsteking, net zoals een toeren begrenzer dat doet, maar dan op een lager toerental. Dit is het toerental waar het maximum koppel ligt. De injectie blijt echter wel iets langer werken waardoor de motor lucht en brandstof blijft krijgen. Het mengsel wordt echter niet verbrand, en daardoor krijgt ge dus die schoon rookwolk. Van het moment dat de koppeling wordt losgelaten werkt de onsteking terug en de auto schiet weg met de maximale acceleratie die mogelijk is.
Het is dus de computer die bepaald wat de ideale kracht is die de motor tijdens de start moet leveren. Het enige dat de piloot doet is volle gaaas geven en de koppling laten opkomen. Hij moet zich zo niets aantrekken van het gevaar dat de wielen, overmatig, gaan spinnen.
Nu vermoed ik dat er met de launch control van Hanssen toch iets mis was. Bij normale werking krijg je een beetje rookontwikkeling, maar zeker niet zo extreem als wat we zagen.
Dit hoeft echter geen invloed te hebben op de verdere prestaties van de motor.
Rallyloverke
23-10-2003, 16:44
Weeral bijgeleerd als Rallycross-fan :D
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.